Mutant og Q3

Slettet bruker
FUNCOM 05.11.2018 kl 16:55 23442

Lager en tråd for samling av litt ymse, starter med å gjøre av litt plass til Q3 resultater som presenteres via twitch i kveld klokken 8:
Presentasjon: http://cdn.funcom.com/investor/2018/Funcom_3Q18_Presentation.pdf
Rapport: http://cdn.funcom.com/investor/2018/Funcom_3Q18_Report.pdf

Resultat for Q3 - 2018:
Inntekt: 7,5 MUSD (62,65 MNOK)
EBIT: 2,9 MUSD (24,22 MNOK)
Fortjeneste: 2,2 MUSD (18,38 MNOK)

Vi ender da med en P/E for siste 4 kvartaler på 65 (ved kurs 18). Forøvrig 2 534 MUSD fortjeneste siste 4 kvartaler, altså 21,2 MNOK. Tar vi med at de tapte mye penger i Q4 så ser nok regnestykket mye penere ut på nyåret når vi får et positivt Q4 istedet.

Kan vel ikke si annet enn at dette var knallbra, over og forbi alt jeg har sett av forventninger til kvartalet. Nå har ikke jeg den fulle historie siden jeg ikke har mulighet til å se stream før i morgen, men om dette er fra det de faktisk har fått inn i kvartalet, uten å overføre fra tidligere perioder er det rett og slett knallsterkt.

Kommer tilbake med mer detaljerte tanker når jeg får tid til å se ordentlig på det.

------------------------------------

Og følger deretter opp med litt info om Mutant beta og hvordan det blir mottatt. Linker kun litt større sider og tar ikke noe hensyn til enkeltkommentarer fra spillere.

Gamereactor UK spiller live:
https://www.gamereactor.eu/news/708903/We+play+Mutant+Year+Zero+Road+to+Eden/

Gamereactor DK samme greia:
https://www.gamereactor.dk/previews/662043/Vi+har+spillet+de+forste+timer+af+Mutant+Year+Zero+Road+to+Eden/

MUTANT YEAR ZERO: ROAD TO EDEN IS MESSY, BEAUTIFUL, FILLED WITH ORIGINAL IDEAS AND SHARP WRITING
https://cogconnected.com/preview/mutant-year-zero-road-to-eden-hands-on/

PCGamer spiller Mutant:
https://www.pcgamer.com/watch-20-minutes-of-mutant-year-zero-the-xcom-like-strategy-rpg-with-a-duck-man/

Shacknews ser ut til å like det:
https://www.shacknews.com/article/108385/mutant-year-zero-road-to-eden-preview-the-kind-of-duck-face-i-can-get-behind

Ser 46 seere på twitch, er vel fortsatt litt tidlig til å si noe særlig.
SteamDB for Mutant finner du her: https://steamdb.info/app/760060/graphs/ (foreløpig ikke aktiv)
Selv titter jeg også på topp 100 listen iblant for å se om Mutant dukker opp: https://store.steampowered.com/stats/
Reddit: https://www.reddit.com/r/mutantyearzero/


Legger til mer etter hvert som det kommer!
Redigert 20.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
Docs
04.12.2018 kl 14:26 7808

Markedet ser ut til å reagere positivt på launch så langt. Vi har en "Wild card" i form av en aktør som plutselig dumper store mengder aksjer, så jeg skulle gjerne sett omsetningen øke...mye.
Slettet bruker
05.12.2018 kl 09:55 7568

Ser jeg uttalte meg litt tidlig der siden det nå har kommet noen reviews på steam angående en gamebreaking bug ganske tidlig i spillet. Får håpe de er på ballen og fikser dette omgående.

Spillet peaket på 3 915 stykker i går. Min upopulære mening der er at det indikerer ikke noe kembosalg på plass #2 akkurat. Ser metacritic har nå falt to poeng til 78, men fortsatt relativt sterkt synes jeg. User score på metacritic til 5.9 og Steam reviews 84% positive etter hvert som de ivrigste aksjonærene som har "anmeldt" spillet blir vannet ut.
Docs
05.12.2018 kl 10:22 7501

Hvor ser du at spillet peaket på 3915 stykker?

Ser for øvrig at omsetningen øker. Kjøperne svelger unna alle aksjer som dumpes.
Redigert 05.12.2018 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 11:20 7425

Docs, bruker steamdb eller steamspy: https://steamdb.info/app/760060/

Resten av svaret ble litt av en stil så jeg tar det vekk med mindre enkelte er interessert i å faktisk se hele greia. Enkelt forklart så tok jeg for meg neste år som helhet og sa Funcom klarer å overgå årets resultat med 7 mill (forutsatt fortjeneste for Q4 på 1 MUSD) og rettferdiggjøre høyere P/E (til 35) som ga en fair price 2,1 mrd og kurs 27,3.
Redigert 05.12.2018 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2018 kl 16:06 7019

Lyset i enden av (rally)tunnelen:
https://conancountdown.com/
Slettet bruker
06.12.2018 kl 16:30 6952

Kursen vil ikke bli påvirket noe nevneverdig av MYZ. Nedturen vil go on.

O store heth
exuptro
06.12.2018 kl 16:52 6913

Er nesten komisk å se Funcoms spillutgivelser. Av en eller annen grunn klarer de omtrent alltid å slippe ut spill i en korreksjonsfase på børsen.
Slettet bruker
06.12.2018 kl 17:25 6863

Funcom har med å stige litt på forventninger. Og synke på fakta. De raser stort sett alltid etter release. Foruten dette er funcom en traderaksje. Det sitter mange med en enorm exittrang så snart kursen er rett. Og det siste. De har altfor mange aksjer til at dette selskapet lengre kan stige på fornuftige forutsetninger. Med så mye aksjer i omløp kan den manipuleres inn i evigheten. Der de store tjener dagslønnen sin. Hektar har mange gode poenger. Men jeg ser meg litt undrende på de individer som blir klam av glede pga rankinglisten Myz ligger på. Bare innse det. Det betyr nada og nix for å kunne tro opp eller ned. Funcom har hatt en stille emisjon mang en gang med å konvertere så mye gjeld til aksjer som de har gjort. Kan man se ett snev av tickerinflasjon i dette selskapet som årsak?

O store heth
Slettet bruker
06.12.2018 kl 18:08 6811

Synes det er et godt poeng du gjør der, angående frie aksjer. I tillegg til utvanningen på nær... herregud jeg husker ikke lenger, var det ca 10% ift til dagens antall etter konvertering? Og så Malmberg sine i tillegg som ga totalt 16% utvanning.

Var aldri en fan av det der selv som jeg ga klart uttrykk for da jeg mente det hadde vært bedre for Funcom å la Robur kjøpe aksjer enten av Jebsen eller i markedet og så ta opp lån for å innføre den planen de har satt i gang. De har masse penger i banken og det er fint å se på. Grei buffer om det skulle bli totalflopp neste år, men så lenge det ikke blir working capital av det så er det jo ikke til store nytten.

Det er jo litt lettere å se effekten nå enn når gapetrostene satt 24/7 med trampeklapp. Ikke bare er aksjen kraftig utvannet som gir lavere kurs for høyere mcap (og dermed verdien av dine long-aksjer, du som sitter på aksjer du kjøpte i fjor eller året før), men antall frie aksjer har ikke endret seg av at en stor aksjonær har tatt plass. Si Rorbua hadde kjøpt 50/50 fra Jebsen og i markedet, da hadde vi vært kvitt over 3,4 millioner frie aksjer som brukes til denne skamtradingen. Men, jeg tror ikke Jebsen hadde solgt de noe på det nivået de kjøpte på for et år siden, og ville da sagt hele potten på 6,8 millioner aksjer hadde blitt tatt ut. Hva hadde dette betydd for kursen i dag? Jo, for det første hadde man sluppet 10% utvanning og det er direkte oversettelig til kurs ift mcap. Og som heth påpeker så hadde det vært langt mindre aksjer tilgjengelig å kaste ut og i mellom. I en aksje som er såpass syklisk og også har den aksjonærbasen den har er antall frie aksjer viktig.

Men, det var sånt man ble umiddelbart stemplet som en "permabaisser" for å si den gangen. Mon tro de ivrigste har lært noe siden den gang. Kursen er forøvrig nesten på samme nivå i dag som ved utgangen av året i fjor. Etter to lanseringer. Smart å sitte long i det her?
Slettet bruker
06.12.2018 kl 18:39 7244

Hektar..

Er totalt enig med deg. Sitte long her og vente på 25 eller mer..neppe fruktbart , selv 21 er langt uten for rekkevidde nå etter mine begreper. Og jeg er redd mere aksjer blir trykket i framtiden. Og bare vent til de store selger.. ja hva da. Blir som å åpne slusene i en demning. Kun de som eier slusene tjener mens dammen går tom og ørken igjen.

O store heth
Slettet bruker
07.12.2018 kl 09:55 7010

Tror vi allerede har kommet til det punktet at vi kan slå fast at noen blockbuster blir Mutant ikke. Er en stund siden folk satt og fortalte meg at pga youtube-views skulle dette spillet selge mer enn XCOM, men det er like morsomt den dag i dag.

Ser CCU peaket i går på rett over 4 000 stk, jeg håper på over 5 000 ila helga men det nok også eneste gangen, men kanskje i jula også? Selvfølgelig vil det sitte mange og skrike gjennom tårer at samtidige spillere ikke har noe å si pga singleplayer og andre ting, særlig siden det ikke er mulig å hausse lave tall, men jeg mener samtidige spillere rett etter utgivelse gir et godt inntrykk av spillets innledende popularitet.

Om vi tar for oss noen av årets mindre singleplayer utgivelser (altså ikke megastudio AAA), kan vi se følgende raskt etter lansering:
Frostpunk - 27 000
Jurassic World Evolution - 60 000 (så klart ikke rettferdig som direkte sammenligning pga massiv IP)
Phantom Doctrine - 2 600 (dette er det spillet jeg mener er mest likt med Mutant)
Battle Brothers - 4 600 (ta seriøst en kikk på hvordan det ser ut...)
Northgard - 7 700 (grei å inkludere da dette spillet kan være fint å sammenligne med fremover)
Two Point Hospital - 34 000

Så, hva sier denne tilsynelatende tilfeldige samlingen oss? Jo, hele poenget er at peak CCU har gitt en grei pekepinn om salg fremover for alle sammen. Bare ved å se på CCU kan du selv skjønne hvilket sjikte salg disse spillene ligger i. Nå er det vel selvfølgelig noen som mener at "det kan ta av senere", og det orker jeg bare ikke ta opp. Det har blitt spådd opptil 400 000 salg av dette spillet i desember - Det er bare å glemme. 200k? Tviler. Det ligger nå på steamspy estimert 20 000 - 50 000, og jeg vil tro et sted rundt 100 000 solgte i desember er et tall man skal være fornøyd med.

Når det gjelder mottakelse har videre utvanning av entusiastiske aksjonærer senket Mutant fra "Positiv" til "Stort sett positiv" på steam (fra 88% positiv til 79% i skrivende stund).
Metascore ligger på 79 for PC, på PS4 og Xbox finnes det ennå ikke nok anmeldelser til å få en samlet sum (det finnes 1 for xbox og ingen for ps4).
Slettet bruker
07.12.2018 kl 10:03 6975

Verdt å legge til at å lansere etter Halloween og høst-salg, rett etter Black Friday og rett før julesalg er noe de kanskje burde tenkt litt over. Suksess i den perioden tilhører stort sett større titler som Red Dead Redemption 2 og Fallout 76 (uavhengig av hvor crap sistnevnte er).
Slettet bruker
08.12.2018 kl 20:23 6750

https://store.steampowered.com/app/989690/Conan_Unconquered/

Det ser søren meg ut som Age of Empires for 20 år siden... Ah. Fanken og.


Red: Altså ja... hva tenker de på? Hva med å lage et spill med litt mindre hær, litt mer story, litt mer detalj ala Warcraft 3? Hva ER det der? Hæff.
Redigert 08.12.2018 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
VIC20
08.12.2018 kl 21:32 6709

Kan bli fett dette om de lager det avansert nok ? Seriene med Age of Empires, C&C, Dune, Starcraft o.l. har solgt sinnsykt bra. Plukk det beste fra disse og man kan få en stor suksess. Men vi får vente og se på updates fremover.
Slettet bruker
08.12.2018 kl 21:39 6759

Du har allerede AoE remastered, WC3 remastered på vei og flere indies av samme type... Dette kommer til å gjøre vondt. Men, kan ikke skylde på noen andre enn seg selv for at man eier dette her. Mutant blir definitivt ingen schläger og nå det her. Har ihvertfall nok vaselin til åpning mandag, får passe på å stoppe innom butikken og renske hyllene på vei til jobb.
VIC20
08.12.2018 kl 22:02 6724

Makan til pessimistisk da. Som en av flere lanseringer fremover kan dette fint bli meget innbringende. Har du ikke troen på FUN er det jo enkelt å bare holde seg langt unna. Evt. bare trade på major dumps. Fint å alltid ha cash tilgjengelig til det ?
Slettet bruker
08.12.2018 kl 22:11 6725

Makan? Mener du det ser bra ut? Warcraft 3 Reforged var spillbart på Blizzcon i november... Det indikerer en lansering i første halvdel av 2019. Samme som det her... hva enn det er. Retro-crapfest.

"Bare å holde seg unna", jo takk. Jeg eier aksjer fordi jeg hadde aldri i mine villeste feberfantasier sett for meg at det var det her de skulle komme med.
Slettet bruker
09.12.2018 kl 00:55 6637

https://www.pcgamer.com/rts-conan-unconquered-out-next-year-developed-by-candc-veterans/

Interessant å lese i kommentarene at flere ikke ser dette som et RTS, heller Tower Defense. "Spillekspertene" som troller rundt diverse fora vil selvfølgelig øyne en mulighet for forsvar ved å si "Tower Defense ER RTS! Durrrr!!!". Snakkes også om billig melking av Conan IP. Huff, for et rot..

Skulle jeg gjettet fra screens vil jeg antatt det var et "freemium" spill.
lavkost
09.12.2018 kl 12:14 6468

6 bilder og et par kommentarer er altså nok til å konkludere med at dette er en fiasko :-)
VIC20
09.12.2018 kl 12:35 6443

Klart det. Lyser stort sett gjennom hvordan han/hun er posisjonert i aksjen.

Sikkert veldig negativ til at utviklerne av Command & Conquer er med på teamet også. Tror dette kan bli meget bra jeg ?
Slettet bruker
09.12.2018 kl 12:36 6489

Har dessverre ikke kommentert at det er en fiasko. I det hele tatt faktisk. Samtidig kan jeg si til deg, som alltid med et Funcom spill, noen bilder er nok til å konkludere med verdensdominans? Som fortsatt lar vente på seg forresten. Mutant ser ikke ut til å klare 5k CCU, men holder på topp 10 på steam. Riktignok i en periode hvor antall solgte ikke er spesielt høyt, som nevnt mellom Black Friday og julesalg (noe haussere glatt ignorerer ift å skrike i glede om listeplassering).

Det jeg derimot konkluderer med er at jeg er skikkelig skuffet og jeg liker ikke hva jeg ser. Som et virkelig RTS kunne settingen i Conan vært ganske tøff, om det faktisk var bygd som er RTS ala Starcraft/Warcraft eller lengre tilbake med War of the Ring, Red Alert etc. Folk sier (inkludert meg selv) at det er god plass i markedet siden det ikke er mange RTS spill som kommer ut nå og det siste store, Starcraft 2, begynner å bli noen år. Og det er sant, men dessverre er ikke det her et spill som går inn mot det markedet.
VIC20
09.12.2018 kl 12:53 6466

Holder seg godt på GTS på Steam ja. Klart mange faller fra når man er ferdigspilt etter 13 timer, og man vil derfor aldri se spillet så veldig høyt oppe på antall samtidige spillere. Litt vel kort story, men folk digger spillet likevel ?

Redigert 09.12.2018 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
espeset
09.12.2018 kl 21:02 6277

6 plass på GTS lista. Klatrer godt på PS4. Er det en ukes lag på denne listen ?
Ser en her som er veldig pessemistisk på vegne av MYZ og salg
Jeg derimot synes att MYZ holder seg veldig bra til å ha vært ute en snau uke. Skulle jeg tippe passerer vi 70-80 k i løpet av kvelden på PC. PS4 er verre å tippe men muligens 30k X-Box er umulig å spå grunnet game pass
Vanskelig også å utale seg om hvor mye Funcom og Bearded fikk for å la MYZ inngå i Game Pass.
Redigert 09.12.2018 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Mysterio
09.12.2018 kl 22:10 6208

Hektar, du har verkligen inte en aning du.

MYZ är en extrem framgång och har redan sålt 80-100 000 kopior, stt döma av reviews. Spelet ligger även #6 på GTS i detta nu.

Gällande det nya spelet så tipsar jag om att läsa vad spelarna tycker, istället för ngn oinsatt aktieägare som dig:

https://www.reddit.com/r/Games/comments/a4dg9h/conan_unconquered_cinematic_announcement_trailer/
Slettet bruker
09.12.2018 kl 22:14 6209

"Att döma av reviews"....... huff.

Hvilken vilkårlig faktor har du valgt? En som passer med tro, håp og drømmer?
Mysterio
09.12.2018 kl 23:18 6122

Vad är det som är svårt att förstå? 757 reviews på Steam. Liknande spel har en mutipel på över 70 men vi kan räkna på 70 i detta fallet. Ger 53 000 sålda via Steam, ränknar med runt 30-50 000 på konsol, även om det är svårt att estimera XBOX eftersom det är inkluderati Game Pass.

Vi förstår alla att du är en tidigare aktieägare som sålt ut dig, men du får läsa på lite bättre framöver.
Slettet bruker
09.12.2018 kl 23:29 6110

Review metoden er ubrukelig, faktoren varierer fra 35 til 150 i de fleste tilfeller - Det er ren gjetting. Aner ikke hvor du tar 30-50k på konsoll fra, er vel mer gjetting det og regner jeg med. Estimere på Xbox er ikke noe poeng da Funcom får langt mindre per kopi men desto flere blir lastet ned siden de er med i game pass. Å forsøke med tracking der har ingen verdi når man ikke aner hvor mye de faktisk tjener per spill.

Men ja for all del, Mutant kan gjerne ha solgt 70k til sammen.
Slettet bruker
10.12.2018 kl 10:12 5897

Skal vi videre ned mot 11 kr nå? Hvor er utslaget av Myz? Baggermodeller og rally?

O store heth
Slettet bruker
10.12.2018 kl 10:35 5850

Ikke greit å si, selv blir jeg overrasket om vi ikke ser 14 og muligens 13 før Q1 rapporten i februar, litt avhengig av om det kommer noe info om hvordan det faktisk går med Mutant.

Det eneste vi kan si 100% sikkert er at aksjonærene har stemt med lommeboka og er enig med meg når det gjelder Conan Unconquered. Så dette bra ut ville nok Funcom ha trosset et surt marked og i det minste klart å holde seg rundt null. Istedet ned 1,20 (-7%) i skrivende stund.
Slettet bruker
10.12.2018 kl 10:53 5808

Mente selvfølgelig Q4 rapporten der. Kan også legge til at det blir nok mye både opp og ned. Neste uke tror jeg Funcom kan lande på 16, kanskje til og med 17 med litt godt driv før jul. Men, skal ikke anbefale noen å sette penger på det jeg tror. Litt pumping må man også regne med, det er jo nærmest dagligsdags i denne nå.

En annen spekulasjon jeg gjør på bakgrunn av handel de siste 15-20 minuttene er at det var noen gutter som rottet seg sammen og skulle stanse fallet med relativt solide ordre. Hver og en fikk kjøpt seg aksjer (og særlig en del rundt 15,40) og krysser nok fingrene for at det snur. Den støtten de skapte ble blåst tvert gjennom.

Vi får se... spanande saker.
Slettet bruker
11.12.2018 kl 09:21 6249

Der kom det. Da er aksjen under der den var for et år siden. Verdiskapning ja... Tilbake på 2 kroner.

Er vel helst litt dårlig forståelse av marked og børsverdi som har ført til den ekstreme haussingen vi ser rundt omkring.
Redigert 11.12.2018 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2018 kl 13:38 5999

FUNCOM:LANSERER "SEEKERS OF THE DAWN", FJERDE DLC TIL CONAN EXILES
Oslo (TDN Direkt): Funcoms fjerde nedlastbare innhold (DLC) for Conan Exiles, "Seekers of the dawn", er nå tilgjengelig for PC.

Det skriver selskapet i en melding torsdag.

Det vil snart være tilgjengelig for Xbox Ona og PlayStation 4 også. Prisen vil være 9,99 dollar for alle tre plattformer, men vil variere på tvers av regioner og valutaer, heter det.

BNS, finans@tdn.no
Slettet bruker
13.12.2018 kl 13:39 6001

Kan tenkes det kommer en "DLC pack" type salg på El Steamo om ikke så altfor lenge også, nå har de 4 stk er det vel. Ikke noe galt i å gi ut en samlepakke da.
Tresvika
14.12.2018 kl 16:14 5765

Noen som har noen tanker om kursutvikling her framover? Vurderer ny inngang men har en følelse av at den skal lenger ned. Er årsaken til kursnedgang skuffelse over at det ikke ble rally ifbm lansering eller er det noen som presser kursen for billige aksjer? Andre årsaker?
Slettet bruker
14.12.2018 kl 16:26 5751

Jeg tror vi skal langt ned enda. Ned mot 11 kr. Men hør med Vic20. Han har god peiling. ;-)

O store heth
Slettet bruker
14.12.2018 kl 16:45 5730

Jeg tror selv 13 er godt mulig, 11 derimot er jeg mer usikker på, men ingenting er umulig i Funcom. Ser ut til at mange venter på en melding om recovered costs fra Mutant, altså at Funcom er i pluss på sin investering i dette. Kommer det før jul ser vi 16-17 igjen glatt, men er litt mer usikker på om de faktisk vil melde dette... Vanskelig å si.

Uansett hva tror jeg ikke du vil tape penger på Funcom ved å kjøpe på 14. Når vi nærmer oss Q4 blir jeg svært forundret om ikke kursen står minimum 2-3 kroner høyere, men som nevnt at du treffer bunnen ved kjøp på 14 det vet jeg ikke. Før Q3 mente jeg selv fair price for Funcom lå rundt disse nivåer, litt lavere faktisk. Men siden Q3 ble såpass bra så tror jeg rettferdig pris nå ligger høyere, men det forutsetter selvfølgelig et positivt markedssentiment.

Over sikt er vel problemet heller at Conan Unconquered ikke var det folk forventet seg, og tiltro til spillet er ikke akkurat høy. Spillet de kopierer, They Are Billions, har solgt svært bra, og det later til at mange tror dette skal overgå det spillet glatt pga coop. Jeg holder meg beskjedent pessimistisk, men er kjenner at muligheten er til stede. Tror mye av skuffelsen var at folk forventet et RTS i samme stil som WC3, SC2 eller Grey Goo som samme selskapet har laget og tenkte Conan kunne bli en spennende og brutal setting for RTS, det tenkte ihvertfall jeg. Men men...

Noe av usikkerheten kommer vel også av at forrige presentasjon kunne tolkes som at det neste spillet fra selve Funcom ikke blir utgitt i 2019 uansett. Det kommer ikke noen melding om utsettelse siden de ikke har satt noen dato, men at det plutselig står 2020 på en slide må man bare stålsette seg litt for. Det vil IKKE bli godt mottatt.

TL;DR: Rent fundamentalt er det ikke noe nødvendigvis feil med dagens prising, den kan betraktes som noe lav. Tiltro til fremtidige produkter fikk seg en smell ved forrige reveal samt Q3 presentasjon, men Q4 vil endre multiplikatorene i Funcom svært positivt for det historiske synet.
Tresvika
14.12.2018 kl 18:20 5669

Takk for svar :)
Kursen er vel påvirket av det generelle børsklimaet og. Magefølelsen sier at oppsiden framstår større enn nedsiden slik det ser ut nå. Tror jeg kjøper litt og litt, så får vi se hva som skjer. Har trua på sikt
Redigert 14.12.2018 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2018 kl 19:29 5621

Er nok lurt det. Tror det er en langt bedre strategi enn å velge en vilkårlig kurs og peise inn alt man har som jeg ser mange tydeligvis er fan av. Kjøp litt og litt, går den nedover så er det bare å ta det med ro til det får rast fra seg, om man bommer på bunnen er det ikke noen krise. Bare å ta det med ro og kjøpe i sånne volum at man ikke får noe vondt av at det går litt i minus.

Om den går opp etter man har begynt å kjøpe så pleier jeg å handle forsiktig og flytte etter S/L sånn at den står i null eller med litt gevinst. Ryker den kan man som oftest få tilbake litt under og man har tross alt ikke tapt noe, gevinst man ikke tok er penger man uansett aldri hadde. Foretrekker selv å kjøpe når noe er på vei opp, gjør litt nytte å være med og dra og, pluss at man slipper kjedsomheten med å sitte i minus. Men, kommer jo alt an på hva som passer best for en selv.
VIC20
14.12.2018 kl 20:40 5574

Kjøpte 4K på 14,6 i dag jeg ? Og vekslet 12K fra 15,2 i går til 14,7 i dag ?