Mutant og Q3

Slettet bruker
FUNCOM 05.11.2018 kl 16:55 23439

Lager en tråd for samling av litt ymse, starter med å gjøre av litt plass til Q3 resultater som presenteres via twitch i kveld klokken 8:
Presentasjon: http://cdn.funcom.com/investor/2018/Funcom_3Q18_Presentation.pdf
Rapport: http://cdn.funcom.com/investor/2018/Funcom_3Q18_Report.pdf

Resultat for Q3 - 2018:
Inntekt: 7,5 MUSD (62,65 MNOK)
EBIT: 2,9 MUSD (24,22 MNOK)
Fortjeneste: 2,2 MUSD (18,38 MNOK)

Vi ender da med en P/E for siste 4 kvartaler på 65 (ved kurs 18). Forøvrig 2 534 MUSD fortjeneste siste 4 kvartaler, altså 21,2 MNOK. Tar vi med at de tapte mye penger i Q4 så ser nok regnestykket mye penere ut på nyåret når vi får et positivt Q4 istedet.

Kan vel ikke si annet enn at dette var knallbra, over og forbi alt jeg har sett av forventninger til kvartalet. Nå har ikke jeg den fulle historie siden jeg ikke har mulighet til å se stream før i morgen, men om dette er fra det de faktisk har fått inn i kvartalet, uten å overføre fra tidligere perioder er det rett og slett knallsterkt.

Kommer tilbake med mer detaljerte tanker når jeg får tid til å se ordentlig på det.

------------------------------------

Og følger deretter opp med litt info om Mutant beta og hvordan det blir mottatt. Linker kun litt større sider og tar ikke noe hensyn til enkeltkommentarer fra spillere.

Gamereactor UK spiller live:
https://www.gamereactor.eu/news/708903/We+play+Mutant+Year+Zero+Road+to+Eden/

Gamereactor DK samme greia:
https://www.gamereactor.dk/previews/662043/Vi+har+spillet+de+forste+timer+af+Mutant+Year+Zero+Road+to+Eden/

MUTANT YEAR ZERO: ROAD TO EDEN IS MESSY, BEAUTIFUL, FILLED WITH ORIGINAL IDEAS AND SHARP WRITING
https://cogconnected.com/preview/mutant-year-zero-road-to-eden-hands-on/

PCGamer spiller Mutant:
https://www.pcgamer.com/watch-20-minutes-of-mutant-year-zero-the-xcom-like-strategy-rpg-with-a-duck-man/

Shacknews ser ut til å like det:
https://www.shacknews.com/article/108385/mutant-year-zero-road-to-eden-preview-the-kind-of-duck-face-i-can-get-behind

Ser 46 seere på twitch, er vel fortsatt litt tidlig til å si noe særlig.
SteamDB for Mutant finner du her: https://steamdb.info/app/760060/graphs/ (foreløpig ikke aktiv)
Selv titter jeg også på topp 100 listen iblant for å se om Mutant dukker opp: https://store.steampowered.com/stats/
Reddit: https://www.reddit.com/r/mutantyearzero/


Legger til mer etter hvert som det kommer!
Redigert 20.01.2021 kl 05:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2018 kl 16:51 3565

Klarte å komme seg inn på topp 100 over solgte spill på steam for 2018:
https://store.steampowered.com/sale/winter2018bestof/

Antall samtidige ligger godt over det dobbelte fra et år siden, så alt i alt må man vel kunne si at CE gjorde det helt ok.

For Mutant ser jeg steamspy estimatene fortsatt ligger på 50-100k og spillet klarte 4k samtidige som maksimalt. Dette har selvfølgelig mindre verdi nå som vi en god stund fra lanseringen. Jeg vet ikke om Funcom har/hadde planer om å melde at investeringen var tilbaketjent for dette, men litt kjapp regning sier at ved 100k solgte på steam og si 50k på konsoll for å ta hensyn til game pass så burde dette ha gitt Funcom, gitt de mottar 50% av omsetning inntil investeringen er tilbaketjent, et sted i nærheten av 2-2,5 MUSD inn. Altså nærme beløpet de investerte. Spekuleres og påstås mye rundt Game Pass og forhåndsbetaling osv som kan tilsi at de har mottatt et litt større beløp fra Microsoft allerede, men siden dette ikke er bekreftet av en pålitelig kilde tar jeg ikke stilling til akkurat det.
Redigert 29.12.2018 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
marre777
27.12.2018 kl 20:53 3703

9kr det vet jag inte... börsen i hela världen ser inte bra ut då kanske det hjälper... men jag är enigt att Funcom borde jobba bättre med PR för sina aktionärer
Slettet bruker
27.12.2018 kl 20:17 3724

Funcom skal ned mot 9 kroner. Vent å se. Altfor mye aksjer i omløp nå. Dette er blitt en traderticker. Selskapet gir f i aksjonærene

Heth fikk rett.
Sesare
27.12.2018 kl 16:51 3794

Da man skal kjøpe. Vi får en blå og fin 2019 det er min spådom.
AksjeRik
27.12.2018 kl 12:55 3886


Jeg har mista troa på Funcom.
Slettet bruker
27.12.2018 kl 10:55 3960

Da må vi helt tilbake til 15. desember i fjor, rett før annonseringen av at Rorbua tok plass, for å finne lavere kurser enn dagens.
kimh
21.12.2018 kl 16:39 4271

Fullt mulig de skaffet de aksjene tilbake idag? Det var jo en ørliten del av aksjene de har de solgte, og de kan kjøpe tilbake for billigere idag.
Slettet bruker
21.12.2018 kl 12:58 4349

Flukten fortsetter.
Notification of changed shareholding
Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension, organization number 516401-6775,
(Avanza Pension) has on December 20th 2018 decreased its shareholding in
Funcom N.V. Avanza Pension has on December 20th 2018 sold 53 542 shares in
Funcom N.V. (ISIN: NL0012756266) at the price of 13,13 NOK per share.

After the trade, the shareholding in Funcom N.V. has decreased to 3 837 427
shares which corresponds to 4,98 % of the total amount of shares and voting
rights in Funcom N.V.

Avanza Pension is fully owned by the mother company Avanza Bank Holding AB
(publ), organization number 556274-8458. The address to Avanza Bank Holding AB
(publ) is Box 1399, 111 93 Stockholm, Sweden. The address to Avanza Pension is
Box 13129, 103 03 Stockholm, Sweden
Se nyhetdetaljer og vedlegg (www.newsweb.no)


Og svenske eiere har nå falt til 1 759.
AksjeRik
19.12.2018 kl 14:39 4593

Tviler jeg på. Hvorfor skal denne så mye opp nå???
Isåfall opp for så å bli dumpet hardt!
Redigert 19.12.2018 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
VIC20
19.12.2018 kl 13:52 4643

Fikk plukket en liten pott på 12,8 i dag. Tipper det er det billigste jeg gikk kjøpt i år ?
Sesare
19.12.2018 kl 13:27 4672

ja, er plukketid nå :) Ser ingen fundamental årsak til nåværende kurs. Tror denne har gode muligheter for å blir nyttårsrakett!
Tresvika
19.12.2018 kl 10:20 4141

Kan se ut som at Heth får rett her at vi skal se 11 og.
Jaja, får plukke litt her og der på vei nedover, snur nok om ikke så alt for lenge :)
Tresvika
19.12.2018 kl 10:20 4142

Kan se ut som at Heth får rett her at vi skal se 11 og.
Jaja, får plukke litt her og der på vei nedover, snur nok om ikke så alt for lenge :)
Slettet bruker
19.12.2018 kl 09:28 4220

Der kom 12 også gitt.
Slettet bruker
18.12.2018 kl 12:22 4478

Det er mange ting som spiller inn her som ikke nødvendigvis har noe som helst med verdien av Funcom å gjøre.

Første er at jeg vil påpeke selskapet var noe overvurdert ift verdi, ikke at det er noe nytt, men det virker nærmest som det ble en slags kollektiv fantasi hvor folk hausset opp hverandre uten at det var nok motstand mot å akseptere dette som sannhet. Skryte litt med å si at jeg for ganske lenge siden så 13,50 som en realistisk verdi for Funcom, dog var dette før den store overraskelsen i Q3. Samtidig sa jeg også tidligere i år at jeg trodde 30 ila året var mulig, de ordene må jeg bare ete i meg og si meg skyldig i noe av det samme. Ikke at jeg noensinne mente det var rettferdig verdi, men jeg trodde virkelig idiotrally skulle dra oss opp langt mer.

Andre er så klart press ned, vår daglige dump osv, det snakkes det nok om.

Tredje er som nevnt over call hos folk som gearet på høye kurser. Og ikke bare gearet, men var dumme nok til å si i full offentlighet hvor grensen deres lå i en aksje hvor man vet enkelte lusker rundt og forsøker å utnytte seg av nettopp sånt.

Fjerde er en underveldende reveal av noe som minner mest om et mobilspill eller den typen greie man finner på wargaming.net eller lignende steder, godt nede på siden under de med litt høyere budsjett som world of tanks osv.

Og nummer fem er markedsuroen som har lagt grunnlaget for at alt dette skulle skje.

Alt i alt for en smart trader med litt muskler er alt dette en gedigen gavepakke fra julenissen og jesus samtidig som tilsynelatende har slått seg sammen for å si: "Vi er glad i deg. God jul :-)"
Sesare
18.12.2018 kl 12:08 4500

Det er de under Top20 som selger. Er ikke så store bevegelsene på Top20. Ja er amatørene som selger FUN nå. Trodde ikke den skulle falle så mye jeg heller med positiv cashflow og positive utsikter fremover.
Sånne aksjer vil jo alltid komme tilbake, hadde solgt selv hvis selskapet hadde vært i samme stand som for et par år siden. Da var det rettferdig at den falt så mye.
Nå burde den ligge mellom 16-20 i kurs. Ivertfall ikke falle lang ned på 13-tallet.
Har vel også litt med at historikken til FUN fortsatt henger ved de. Er ikke lett å snu folks oppfatning av aksjen, Hjelper jo heller ikke at media kalte det en tulleaksje.
oledunk
18.12.2018 kl 11:25 4539

Hvorfor detter en spillaksje med positiv cashflow så pass mye på en olje tung børs?
Er det pga at denne aksjen har mange yngre aksjonærer som er redd for kapitalen sin i nedgangstider?
Slettet bruker
18.12.2018 kl 10:35 4600

Under 12,98 smeller Funcom under milliarden i verdi forresten. Verdt å følge med på.
Slettet bruker
18.12.2018 kl 10:15 4640

Verdt å huske at antall utstedt har økt betraktelig siden den gang. Markedsverdi ved 2 kr er følgelig en god del høyere nå enn f.eks. høsten i fjor. Det er nå 385 millioner aksjer i selskapet om man ser uten spleis, mot 292 millioner før emisjonen til rorbua og malmberg + konvertering.

Ellers så er det vel ikke rakettforskning å se hva som foregår. Uansett greit fall på ok volum.


Red: Legge til at det er en del som begynner å få call på sin gearing nå, mye aksjer må ut. Hvor mange forsøk trenger du for å gjette hvem som sitter klar og tar imot? Har man lyst har man lov, det er hovedregelen for OSE :-)
Redigert 18.12.2018 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Sesare
18.12.2018 kl 09:57 4655

Jeg synes den var greit priset på 19 også, men klart en kjøpsmulighet nå hvis dette er en vanlig korreksjon. Vet ikke helt om alt skyldes FUN her. Starbreeze gikk jo konkurs og generell markedsnedgang har hjulpet mye på kursfallet.
Tror man dette er noe annet enn den vanlige korreksjonen i markedet så bør man jo selge alt, men er det en korreksjon så er dette en fin kjøpsmulighet.
FUN er jo også en høyrisikoaksje som går altfor langt i begge retninger. Synes ikke den har noe å gjøre langt nede på 2 tallet lenger etter gammel kurs sist den var på dette nivået så var de vel nesten konkurs. Nå tjener de penger og er gjeldsfrie. Rart at caset ikke er mer attraktivt enn vi ser nå. Tenker noen utnytter dette til å kjøpe aksjer.
Slettet bruker
18.12.2018 kl 08:59 4737

Råstygt i junaiten og Asia følger etter. De som presser ned ved å utnytte dette, er nok bare å stålsette seg litt. Dersom Fed utsetter renteheving onsdag kan dette være en kjøpsmulighet for lettelsesrally i slutten av uken, men tror også Funcom burde generelt være attraktiv her. Priset mer moderat til 1,08 milliarder nå, men ser fortsatt enkelte foretrekker å vente.
Slettet bruker
17.12.2018 kl 19:00 4903

Kursen er i allefall en knusende dom over 100Baggers evige rallytøv og ubrukelige fantasimodeller...ikke en gang 19 kr kom. Turen skal videre ned vi ser 11 kr i 2019

Heth fikk rett.
Sesare
17.12.2018 kl 17:22 4966

FUN er vanskelig å handle i. Hadde forventet at siden de har fått orden på selskapet og gitt ut flere nye spill så ville kursen holde seg på et høyere nivå enn for et år siden. Er vel snart være kjøpetid i denne nå?
Slettet bruker
17.12.2018 kl 16:46 5005

Spørs om man burde giddet å tatt ut en liste nå snart, lurer på hva rorbua foretar seg med nye forvaltere i denne. Etter en kjapp regning med kjøp av 6,8 mill på 13 og resten på 20 så burde Rorbua ligge med snitt rundt 14 og er dermed altså i null/minus i Funcom. Ikke gøy, særlig mtp massivt tap i Starbreeze. Disse ble jo presentert som en av nordens beste, ikke ulikt renaissance technologies i fjor som også skulle være verdensmester men dreit på draget så det holdt i Funcom og flere andre utpå høsten. Finske pensjonsfondet som hoppet inn på over 20 ligger ikke særlig godt an heller. Og til sist synes jeg litt synd på det nye styremedlemmet som handlet 150 000 aksjer til 20 kr for å feire tiltredelsen. Tapet beløper seg til hele 900 000 på få måneder, nær hele godtgjørelsen ville jeg tro.

Må bare konkludere med at Jebsen gjorde en kjempehandel da han solgte til insidere og fond som gjerne ville dra kursen opp til 20 igjen. Dog ble rally som følge av byttehandel mellom gode venner kortvarig, gjelder forøvrig også handelen med Malmberg i fjor. Han fikk grådig godt betalt for sine obskure IPer, men som insider er det "in for a penny, in for a pound" som gjelder. Kan nesten tro at Funcom er underlagt en forbannelse når det gjelder institusjoner som handler her.

Uansett, etter to lanseringer og "triggere som perler på en snor" blir det spennende å se om kursen er på samme nivå eller under det den var ved siste handelsdag før jul i fjor (14,30 - 22.12.2017). Må nesten bare se humoren i dette her.
Slettet bruker
17.12.2018 kl 16:18 5036

Og der kom endelig 13. Da er det bare å gratulere :)
anderix
17.12.2018 kl 13:55 5133

Ja det har vært en tøff høst for hele spillsektoren, men når det er sagt, så tror jeg ikke vi har sett Funcom over 20kr for siste gang heller;-)
Slettet bruker
17.12.2018 kl 13:49 5149

Ser da söta bror har hatt et lite mannefall og er igjen under 1800 stk. Må si jeg føler litt med svenske gaming-investorer i 2018. Starbreeze mistet 90% av verdien, THQ er ned over 60 kr fra haussetoppen og svenskenes inntog i Funcom på over 20 kr var en total bust. Håper gapatrostene som skreik og skrålte og garanterte våre svenske venner gevinst er fornøyd med seg selv.
VIC20
14.12.2018 kl 21:53 5585

Hva om aktiviteten siste drøye uken inneholdt denne tømmingen? Lykke til med å treffe bunnen dere.
Slettet bruker
14.12.2018 kl 21:39 5606

Vil vel komme an på om stortraderen skal rullere sin beholdning før jul. Da blir ikke neste uke spesielt morsom.
VIC20
14.12.2018 kl 20:40 5573

Kjøpte 4K på 14,6 i dag jeg ? Og vekslet 12K fra 15,2 i går til 14,7 i dag ?
Slettet bruker
14.12.2018 kl 19:29 5620

Er nok lurt det. Tror det er en langt bedre strategi enn å velge en vilkårlig kurs og peise inn alt man har som jeg ser mange tydeligvis er fan av. Kjøp litt og litt, går den nedover så er det bare å ta det med ro til det får rast fra seg, om man bommer på bunnen er det ikke noen krise. Bare å ta det med ro og kjøpe i sånne volum at man ikke får noe vondt av at det går litt i minus.

Om den går opp etter man har begynt å kjøpe så pleier jeg å handle forsiktig og flytte etter S/L sånn at den står i null eller med litt gevinst. Ryker den kan man som oftest få tilbake litt under og man har tross alt ikke tapt noe, gevinst man ikke tok er penger man uansett aldri hadde. Foretrekker selv å kjøpe når noe er på vei opp, gjør litt nytte å være med og dra og, pluss at man slipper kjedsomheten med å sitte i minus. Men, kommer jo alt an på hva som passer best for en selv.
Tresvika
14.12.2018 kl 18:20 5668

Takk for svar :)
Kursen er vel påvirket av det generelle børsklimaet og. Magefølelsen sier at oppsiden framstår større enn nedsiden slik det ser ut nå. Tror jeg kjøper litt og litt, så får vi se hva som skjer. Har trua på sikt
Redigert 14.12.2018 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2018 kl 16:45 5729

Jeg tror selv 13 er godt mulig, 11 derimot er jeg mer usikker på, men ingenting er umulig i Funcom. Ser ut til at mange venter på en melding om recovered costs fra Mutant, altså at Funcom er i pluss på sin investering i dette. Kommer det før jul ser vi 16-17 igjen glatt, men er litt mer usikker på om de faktisk vil melde dette... Vanskelig å si.

Uansett hva tror jeg ikke du vil tape penger på Funcom ved å kjøpe på 14. Når vi nærmer oss Q4 blir jeg svært forundret om ikke kursen står minimum 2-3 kroner høyere, men som nevnt at du treffer bunnen ved kjøp på 14 det vet jeg ikke. Før Q3 mente jeg selv fair price for Funcom lå rundt disse nivåer, litt lavere faktisk. Men siden Q3 ble såpass bra så tror jeg rettferdig pris nå ligger høyere, men det forutsetter selvfølgelig et positivt markedssentiment.

Over sikt er vel problemet heller at Conan Unconquered ikke var det folk forventet seg, og tiltro til spillet er ikke akkurat høy. Spillet de kopierer, They Are Billions, har solgt svært bra, og det later til at mange tror dette skal overgå det spillet glatt pga coop. Jeg holder meg beskjedent pessimistisk, men er kjenner at muligheten er til stede. Tror mye av skuffelsen var at folk forventet et RTS i samme stil som WC3, SC2 eller Grey Goo som samme selskapet har laget og tenkte Conan kunne bli en spennende og brutal setting for RTS, det tenkte ihvertfall jeg. Men men...

Noe av usikkerheten kommer vel også av at forrige presentasjon kunne tolkes som at det neste spillet fra selve Funcom ikke blir utgitt i 2019 uansett. Det kommer ikke noen melding om utsettelse siden de ikke har satt noen dato, men at det plutselig står 2020 på en slide må man bare stålsette seg litt for. Det vil IKKE bli godt mottatt.

TL;DR: Rent fundamentalt er det ikke noe nødvendigvis feil med dagens prising, den kan betraktes som noe lav. Tiltro til fremtidige produkter fikk seg en smell ved forrige reveal samt Q3 presentasjon, men Q4 vil endre multiplikatorene i Funcom svært positivt for det historiske synet.
Slettet bruker
14.12.2018 kl 16:26 5750

Jeg tror vi skal langt ned enda. Ned mot 11 kr. Men hør med Vic20. Han har god peiling. ;-)

O store heth
Tresvika
14.12.2018 kl 16:14 5764

Noen som har noen tanker om kursutvikling her framover? Vurderer ny inngang men har en følelse av at den skal lenger ned. Er årsaken til kursnedgang skuffelse over at det ikke ble rally ifbm lansering eller er det noen som presser kursen for billige aksjer? Andre årsaker?
Slettet bruker
13.12.2018 kl 13:39 6000

Kan tenkes det kommer en "DLC pack" type salg på El Steamo om ikke så altfor lenge også, nå har de 4 stk er det vel. Ikke noe galt i å gi ut en samlepakke da.
Slettet bruker
13.12.2018 kl 13:38 5998

FUNCOM:LANSERER "SEEKERS OF THE DAWN", FJERDE DLC TIL CONAN EXILES
Oslo (TDN Direkt): Funcoms fjerde nedlastbare innhold (DLC) for Conan Exiles, "Seekers of the dawn", er nå tilgjengelig for PC.

Det skriver selskapet i en melding torsdag.

Det vil snart være tilgjengelig for Xbox Ona og PlayStation 4 også. Prisen vil være 9,99 dollar for alle tre plattformer, men vil variere på tvers av regioner og valutaer, heter det.

BNS, finans@tdn.no
Slettet bruker
11.12.2018 kl 09:21 6248

Der kom det. Da er aksjen under der den var for et år siden. Verdiskapning ja... Tilbake på 2 kroner.

Er vel helst litt dårlig forståelse av marked og børsverdi som har ført til den ekstreme haussingen vi ser rundt omkring.
Redigert 11.12.2018 kl 09:21 Du må logge inn for å svare