Sissener anbefaler Hoegh Autoliners i dagens Børsintervju

Slettet bruker
HAUTO 05.04.2022 kl 15:39 11493

Fra dagens FA (05.04.22):

Opptur i bilfraktmarkedet

Også Höegh Autoliners er en favoritt, delvis som følge av at Salbu venter enn innhenting i bilfraktmarkedet.

– Flere år med fallende bilproduksjon og rekordlave bruktbillagre har skapt en vesentlig oppbygging av etterspørselen etter nye biler, forklarer han.

– Kombinert med tilnærmet null tonnasjevekst de neste årene gir dette meget gode inntjeningsutsikter for bilbefrakterene.
Slettet bruker
12.04.2022 kl 13:34 3535

Gram ned 3,5% WAWI ned 3,5%, at bilfrakt trender ned/ sidevegs er vanskelig å fornekte.


Potensialet i Hauto er grei nok.
Om du bør kjøpe nå eller avvente, det er spørsmålet, flere bil produsenter melder om ekstrem stor nedgang i prod, det er tross alt biler disse rederiene frakter, uavhengig av hvor liten flåtevekst det er.
Er neppe slik at de skrur på en knapp så er produksjonen opp og går igjen i morgen.

Så kan en tenke på etterspørsel lengre ut,
ny bil er vel noe av det mest uviktige for folk flest om det skorter i lommeboka.
Hvordan vil f.eks sterkt stigende renter påvirke etterspørselen, prisene på biler allerede har blitt langt dyrere, material priser som øker, matpriser som øker drastisk, mangler bare at eiendom prisene begynner å falle, det kan skje.
Mannen i gata vil få mindre å rutte med i tiden fremover, det slår ikke ut i dag, på sikt så er det uungårlig, hvordan vil etterspørselen etter ny bil bli?

Det er neppe et tilfeldig tidspunkt Høgh tar dette på børs nå, tror du de gjør det for å berike deg og meg?
Bilfrakt er neppe noe mer spasertur i parken en noe annen shipping.


At det dukker opp en struts en gang i blandt, det må en også bare regne med,
Redigert 12.04.2022 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2022 kl 15:35 3493

Det skal legges til at Hoegh langt ifra kun laster biler ombord på skipene sine, de tjener aller mest penger på H/H (High & Heavy last) slik som togsett, traktorer, gravmaskiner, dumpere, trikker, heisekraner, busser etc. Bilfrakten er jo en stor del, men dagens bilskip er mye mer fleksible enn tidligere, og har flere dekk som kan justeres for å ta den lasten som til enhver tid betaler best der båtene befinner seg.

Hoegh gikk på børs for å finansiere sine Ammonia skip (9100RT) som forøvrig også blir de største i verden og frem til nå de mest miljøvennlig skipene vrden har sett! Det må likeledes ikke herske noen tvil om at Hoegh vil betale utbytter i tiden som kommer til sine aksjonærer!

Hoegh utnytter flåten sin maksimalt i dag, og seiler veldig sjelden med "open space". Når volumene stabiliseres etterhvert vil dette kun føre til at operatørene kan ta enda bedre betalt enn de gjør i dag, og de tar allerede godt betalt for lasten, sammenlignet med for 1 år siden! Mer volumer fører ikke til bedre utnyttelse av skipene, kun bedre betalt last!
Slettet bruker
12.04.2022 kl 15:55 3493

Wawi faller 5%

Ilikvide Hauto er neppe det beste å sitte med hvis det virkelig begynner å renne nedover, er et lass med investorer om har tjent 30% i Hauto siden notering, de lar nok ikke en gevinst passere hvis det stopper helt opp.
Slettet bruker
12.04.2022 kl 16:05 3491

Du burde selge longsitinbulk, får løse mage av dette du 😉
Slettet bruker
12.04.2022 kl 16:14 3480

;-))
Alltid noen som stikker hodet opp fra sanden, akkurat som Sissener.
Redigert 12.04.2022 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
ArcticOcean
12.04.2022 kl 16:59 3471

Snakkes om 1-2 år, så får vi se hva fasiten sier. Nærmere 100 enn kurser på disse nivåene.
ArcticOcean
12.04.2022 kl 17:58 3441

Nå tar jeg en velfortjent påskeferie med lange friske skiturer, uten noen tanker på aksjekurser opp og ned og i mente. Virker som de fleste investorer allerede har rømt til fjells. Så da sier jeg bare riktig God Påske folkens🐥
Slettet bruker
12.04.2022 kl 18:53 3430

God påske ArcticOcean! Tar selv påskeferie og med meg i sekken har jeg noe ekstra god kaffe og en kvikklunch! Nyt høytiden!
Redigert 12.04.2022 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
Arne_And
12.04.2022 kl 21:15 3371

Har troa på bilfrakt men uten nyheter så ser jeg denne dale ennå 10-15 prosent før det snur. Ser for meg mange med 20-30 prosent avkastning som blir lei og kvitter seg med Hauto pga fallende kurs. Sitter på gjerdet en stund til.
Slettet bruker
12.04.2022 kl 21:46 3354

Arne, jeg er for at det skal være rom for alle på et forum, man kan heller ikke forvente at alle har like mye kunnskap, ei heller like interesser. Likevel ser jeg helst at du leser deg litt opp, i det minste går gjennom tallene fører du kommer med ubegrunnede kommentarer. Ville vært fint å høre hvorfor du tror du det og hva som ligger bak dette? Nyheter, hva tenker du på da, dette er ikke noe vekstaksje på linje med x antall ESG aksjer som lever av Power Pointen sin og vage planer langt der fremme. Om man setter seg inn i caset så trenger man heller ikke en eller flere analytiker til å hause opp aksjen til stadighet med såkalte nyheter! God påske 😃

Hører gjerne sine synspunkter.
Slettet bruker
13.04.2022 kl 06:58 3260

Vil bare informere deg om at Uthalden øker med 15K aksjer til i Hoegh! God påske!
Slettet bruker
13.04.2022 kl 09:10 3201

Gram opp 5%
Slettet bruker
13.04.2022 kl 09:20 3219

Gram opp 1,6 i skrivende stund, mens jeg reigistrerer at Hoegh er opp 3,50 % ;). Spiller liten rolle for meg hva kursen er i dag eller på Tirsdag neste uke, men i Okt/Nov 2023 :)
Redigert 13.04.2022 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2022 kl 09:28 3205

Ble det ikke noe påske ferie?
Hauto har kommet ned 8 kroner nå, tok sjansen å kjøpte meg inn på 27,5 i går, bedre snitt en Uthalden i det minste.
I værste fall taper en jo bare penger.

Slettet bruker
13.04.2022 kl 09:42 3181

Joda, nyter påskeferien her :) Det synes jeg du også skal gjøre, nå som aksjonær i Hoegh attpåtil, men du må ha litt tålmodighet ;) Gratulerer uansett, ser frem til mange gode og nyttige diskusjoner her i tiden som kommer!
desirata
13.04.2022 kl 16:33 3096

Det snakkes om nullvekst i bil flåten, m.m
Ser i Tradewinds idag at Cosco har bestilt 15 stk store bilskip til $1,3B.
Hauto har selv 5 i ordre, sikkert andre også, så derved er det flåtevekst så det monner ?
Slettet bruker
13.04.2022 kl 16:57 3100

De første nybyggene leveres ikke før i 2025! Dessuten er det flere skip som skal skrapes før de neste nybyggene kommer! (derav negativ flåtevekst). Det blir et vakum her de neste 3 årene, minst!
Redigert 13.04.2022 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
Struts
13.04.2022 kl 19:41 3058

Som det også bla går frem av artikkelen:

Clarksons Platou Securities believes between 100 and 200 new car carriers are needed from 2024 up to 2030 to meet demand growth and compensate for attrition due to age and new regulations.

og:

VesselsValue’s head of ro-ros and vehicle carriers Dan Nash believes rates for post-panamax vessels may hit $75,000 per day.

sitat slutt
ArcticOcean
18.04.2022 kl 11:14 2802

Da var en deilig påskeferie snart over og Gaute Eie dukker opp og anbefaler 6 aksjer. En av de er selvfølgelig HAUTO.
Slettet bruker
18.04.2022 kl 13:30 2748

Jeg så nettopp denne selv ArticOcean - Jeg er Ikke overrasket. Hoegh er underpriset sammenlignet med GCC, og et rekyl er svært sannsynelig! Snart kvartalstall for Q1 også! Spennende tider!
ArcticOcean
18.04.2022 kl 15:43 2704

Helt klart LLB. Både Harald Moræus Hansen og Gaute Eie er ringrever i gamet, de ser begge at det ligger mye penger på gata og flyter. Det er vel ikke lenge før gratispengene blir plukket opp. Notering på hovedlista kommer også snart. Ja, dette er virkelig spennende tider.
Redigert 18.04.2022 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2022 kl 10:21 2537

Helt utrolig laber omsetning i dette papiret, skulle ikke tro det var et multi milliard rederi.
Få håpe overgangen med notering på hovedlisten går fort.
Arne_And
19.04.2022 kl 10:25 2543

Noen ord fra rederiet om når eventuelt overgangen skal skje?
Slettet bruker
19.04.2022 kl 11:35 2512

Du må ikke stresse så innmari Longsitinbulk, lev heller opp til navnet ditt «longsit» Dette kommer til å bli veldig bra, men man må ha tolmodighet. Notering på Hovedlisten kommer innen et par mnd skulle jeg tro. Men er mer spent på Q1 tallene som snart kommer!
ArcticOcean
19.04.2022 kl 12:40 2461

Ser at det tok 2 og en halv måned med prosessen til Rana Gruber (fra søknad til notering på hovedlisten) Tipper vi er på hovedlisten mot slutten av mai/starten på juni
Redigert 19.04.2022 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2022 kl 12:41 2454

Stresser ikke, forstår bare ikke den meget labre omsetningen.
Tydelig at fler som er usikker på bilfrakt, men skulle estimatene slå inn, ja da prises Hauto nå på linje med Jinhui Shipping.
En finner ikke så mange slike shipping investeringer i dag for å si det slik, Kinesisk rabatt og Høgh rabatt?

Har selv svært lite til overs for Høgh familien, men nå er det jo ikke de som styrer markedene for bil frakt og ratene en får der.
Så lenge Mærsk er med på lasset kan vel ikke Høgh finne på noe fanteri.
Redigert 19.04.2022 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Arne_And
19.04.2022 kl 13:15 2428

Hva slags fanteri har du opplevd fra Høegh familien før?
ArcticOcean
19.04.2022 kl 13:27 2415

Dette er et stadig tilbakevendende tema blant misfornøyde aksjonærer i Høegh LNG og måten aksjonærene ble behandlet på. En grisete prosess, uten tvil, Tror man skal legge den ballen litt død og heller fokusere på dette selskapet. Prosessen kommer garantert ikke til å gjenta seg. Tror Høegh har lært.
Struts
20.04.2022 kl 14:15 2239

Hauto refinansierer:

https://newsweb.oslobors.no/message/559549

Positivt tenker jeg.
Slettet bruker
20.04.2022 kl 20:32 2154

Med årlig amortisering redusert fra 80 millioner dollar til 52 millioner dollar, redusert margin og forlenget løpetid til januar 2028, resulterer refinansieringen i økt finansiell fleksibilitet for selskapet, heter det i meldingen.

Slettet bruker
20.04.2022 kl 21:11 2144

Taler vel for seg selv den der! Fornuftig trekk av Hoegh!
Slettet bruker
23.04.2022 kl 09:17 1909

Da er det ikke lenge før GF går av stabelen hos Hoegh. Håper det kommer noen spennende rundt utbytter og hva vi som aksjonærer kan vente oss der. Det går også fort mot presentasjon av Q1 tall for 2022, og det blir veldig spennende! Ratene har vært gode og det samme har etterspørselen vært, særlig for High and Heavy last (H/H). Vi har sett ekstreme rater ut av Kina og dette vil etter all sannsynelighet vare en god stund. Det bestille nybygg, men pga sprengt kapasitet hos verftene så vil det ta mange år før det blir levert nok skip til å fylle den spådde etterspørselen. For mange er skip et skrapet de siste årene og for få skip har blitt bygd, i tillegg er det bestilt store mengder med tørrlast og containerskip som tar opp all kapasitet på verdens verft. Hoegh tjener mer penger enn på mange år og jeg kan ikke fatte annet enn at dette kan bli en fest for aksjonærene! Uansett vil det bli trangt fremover og bilfabrikkene vil måtte konkurrere om plassen de neste 3-4 årene minst, og antagelig lenger!
Slettet bruker
23.04.2022 kl 17:44 1821

For meg ser det ut på aksje kursen som super syklusen er over før den har begynt.
Vel vel,
Ja det er bestilt masse containerskip, og lng skip, men ikke masse bulk skip slik du påstår

Ja vi får håpe Gf og q1 får litt fart, for her er det gørr kjedelig nå.
Redigert 23.04.2022 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
ArcticOcean
23.04.2022 kl 22:13 1757

Du kløpte ifølge deg selv aksjen for 11 dager siden på 27,50 (tviler på det, men du liker jo å fortelle om gode innganger og utganger). 11 dager, og allerede lei. Vel vel, det står alle fritt å kjøpe og selge akkurat når det skulle passe. Apropos supersyklus, ja dette er en bransje som er inne i en supersyklus, men det betyr ikke at kursen flyr umiddelbart. La nå selskapet få presentere sine tall og guiding før du kasrer kortene. Jeg har 1-2 års horisont på investeringen. Jeg tør å vedde hodet mitt på et sølvfat på at kursen er nærmere 100 enn dagens kurs innen den tid. Ta meg på ordet eller selg og kjøp noe annet dersom dette papiret ikke passer din korte horisont.
Redigert 23.04.2022 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
ArcticOcean
23.04.2022 kl 22:21 1753

Shortsit er vel et mer passende navn enn Longsit for herren eller kvinnen?
Slettet bruker
23.04.2022 kl 22:44 1752

Enig med deg ArticOcean, liker dårlig folk som ikke forholder seg saklig på dette forumet!
Slettet bruker
24.04.2022 kl 09:25 1710

Va er ikke saklig? Når noen ikke bare skriver hvor bra det er og hvor billig aksjen er og hvor langt opp det skal?
Jo vist har aksjen steget 30% fra den gikk på børs, bra det, men thats it, no er det bom stopp både på volum og skriverier på hausse tråden.
Kanskje har jeg kjøpt for dyrt på 27,5.

Hadde ikke prisene på skip steget, som de pdd gjør, da hadde jeg ikke eigd dette papir.
markedet er pdd ekstremt bra men det reflekteres ikke i aksjen mener jag, kanskje tar jeg feil, markedet har alltid rett.
Kanskje er det cowboy strekene til Høgh som spiller inn hvem vet, eller at nybil salget har falt med 22% siden nyttår.
Spørsmålet blir om salgs fallet på biler faktisk skyldes ettersørsel svikt og prisøkning på biler eller om det er dele manko og ned stegninger som gjør den drastiske salgs svikt, trolig er svaret 2 delt, men det er relativt usikkert i men bok, nå som alt blir dyrere og ´vanlig´ folk vil få mindre å rutte med.

Et annet viktig spørsmål er , har vi høye rater nå mest pga ekstremt havne kaos + etterslep fra bilprodusentene som skulle ut leveres ut akkurat nå.
Det er en grunn til at papiret har stoppet å stige, i denne ´super syklusen´ som noen kaller det hele.




Redigert 24.04.2022 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2022 kl 16:38 1609

Min filosofi her inne er å ikke rakke ned på noen, og at man følger normal folkeskikk. Likevel blir jeg virkelig ikke klok på deg Longsitinbulk, du kommer med påstander uten noen form for kilder, den ene dagen er du BULL og neste dag er du negativ, så kjøper du, så selger du, deretter klager du på liten oppgang i aksjekurs, og i tillegg har du så mange skrivefeil at jeg blir svimmel. På meg virker du nervøs! Igjen, vil ikke gå inn i noen diksjon her, men du er virkelig ikke lett å bli klok på! Jeg har selv stor tro på bilskipsmarkedet, noe de fleste sikkert har skjønt. Sist uke gikk Gaute Eie fra Eika ut å anbefalte Hoegh, og i dag er Morten Astrup ute å anbefaler Wallwill, hvilket selskap man bør eie får være opp til hver enkelt, men at det er og blir enda trangere i bilskipsmarkedet etterhvert er ingen hemmelighet, likevel må man nok ha en viss innsikt i dette markedet for å se det så klart. Hoegh tjener slik jeg ser det definitivt mest penger på H/H last, og ikke ordinære passasjerbiler, men gravmaskiner, trikker, dumpere, heisekraner, traktorer etc. Vi får se når tallene kommer i starten av Mai, da får vi fasit for Q1! Ønsker alle lykke til.
Redigert 25.04.2022 kl 00:07 Du må logge inn for å svare