Hvis A bombe - kursmål: 20,-
Forsvarsekspert om annekteringen:
Nærmere bruk av atomvåpen enn noensinne
Forsker Ståle Ulriksen mener Putin har malt både seg selv og Vesten inn i et hjørne:
Nå må Russland «forsvare» de annekterte områdene med det de har, og vesten kan ikke akseptere det.
– Det er en situasjon vi ikke har vært i før. Russland har sagt at de kan bruke atomvåpen for å forsvare seg.
Så vi er på ukjent territorium nå, sier Ulriksen, som er forsker og lærer på Sjøkrigsskolen.
Skulle dette fryktelige skje, så får vi tidenes nedtur på alle verdens børser, så kan være greit i sitte med kontanter nå…
Nærmere bruk av atomvåpen enn noensinne
Forsker Ståle Ulriksen mener Putin har malt både seg selv og Vesten inn i et hjørne:
Nå må Russland «forsvare» de annekterte områdene med det de har, og vesten kan ikke akseptere det.
– Det er en situasjon vi ikke har vært i før. Russland har sagt at de kan bruke atomvåpen for å forsvare seg.
Så vi er på ukjent territorium nå, sier Ulriksen, som er forsker og lærer på Sjøkrigsskolen.
Skulle dette fryktelige skje, så får vi tidenes nedtur på alle verdens børser, så kan være greit i sitte med kontanter nå…
Redigert 03.10.2022 kl 11:32
Du må logge inn for å svare
Flipper
23.04.2022 kl 19:36
6526
spuswild = Du skal alltid være skeptisk til analyser.
Yupp, de meler sin egen kake, Always
Yupp, de meler sin egen kake, Always
spurswild
23.04.2022 kl 19:42
6542
Forstod ikke din første melding så gjerne forklar, men vi er enige om analyser i allefall. Gjør mine egne vurderinger og har tjent meg godt til nå.
Flipper
23.04.2022 kl 19:51
6537
BAID aldri hørt utrykket før, men er vel spot trip charter fra A til B voyage charter basert på World Scale ( et komplisert begrep å forklare, men du kan bruke Google )
T/ C er enkelt og greit, kunde betaler til en hvis rate over en periode, hele skipet med mannskap, men må betale bunkers etc. T/C (Time Charter gir mindre risiko for reder ), men befraktere har oppsiden, dersom spot markedet går rette veien i.e. opp, som redere flest inkl meg ser frem til.
T/ C er enkelt og greit, kunde betaler til en hvis rate over en periode, hele skipet med mannskap, men må betale bunkers etc. T/C (Time Charter gir mindre risiko for reder ), men befraktere har oppsiden, dersom spot markedet går rette veien i.e. opp, som redere flest inkl meg ser frem til.
Redigert 23.04.2022 kl 21:26
Du må logge inn for å svare
Flipper
23.04.2022 kl 20:12
6745
Driver ikke med TA. Baserer meg på hva jeg '' kan og forstår '' som Warren Buffet sier, ikke invester i noe du ikke forstår ( hva de driver med ).
Toheeys
23.04.2022 kl 20:21
6751
Check, takk for svar. Jeg mente Baltic Dirty Tanker Index, så at den var forkortet slik, men BTDI er kanskje det riktige å bruke.
Stusset bare over lite bevegelse i de korteste timecharter ratene sett opp i mot siste måneders bevegelse i spot. 1 år TC virker jo veldig lite attraktivt på disse nivåene, fra reder sitt perspektiv.
Stusset bare over lite bevegelse i de korteste timecharter ratene sett opp i mot siste måneders bevegelse i spot. 1 år TC virker jo veldig lite attraktivt på disse nivåene, fra reder sitt perspektiv.
KIK
24.04.2022 kl 17:17
6361
Reiselysten tar seg opp i US. American Airline er opp 24,7 % siste mnd og melder at salget i andre kvartal nå er på samme nivå som som før Cowi. FRO er i samme tidsrom opp 1,2 % på NYSE. Oljeetterspørselen er på vei tilbake og lagernivåene er ikke all verden nå som kjøresesongen i US er i anmarsj. Ledende ikke-spredningseksperter har oppfordret president Biden til å fullføre forhandlinger om en retur til atomavtalen med Iran, og advarer om at Teheran er en uke eller to unna å produsere tilstrekkelig våpen-grade uran til å fyre opp en bombe. I sum burde dette tilsi økende tankrater i tiden fremover.
På nedsiden har vi redusert etterspørsel i Kina pga lockdown. Bortfall av Russisk blir heller ingen quick fix med mulig sjokkøkning i oljeprisen, som igjen vil kunne presse etterspørselen ned i kjelleren. Tekniske signaler heller vel litt i negativ retning, men enn så lenge snorkler RSI i positivt territorium.
Innkommende uke blir spennende, holder støtten ved 50 dgg på 76,64? Skal FRO opp eller ned?
https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/04/21/experts-urge-return-iran-nuclear-deal-prospects-dim/
På nedsiden har vi redusert etterspørsel i Kina pga lockdown. Bortfall av Russisk blir heller ingen quick fix med mulig sjokkøkning i oljeprisen, som igjen vil kunne presse etterspørselen ned i kjelleren. Tekniske signaler heller vel litt i negativ retning, men enn så lenge snorkler RSI i positivt territorium.
Innkommende uke blir spennende, holder støtten ved 50 dgg på 76,64? Skal FRO opp eller ned?
https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/04/21/experts-urge-return-iran-nuclear-deal-prospects-dim/
Sognoksen1
24.04.2022 kl 17:32
6340
Atomavtalen med Iran
OPPSUMMERT
Samtalene om å puste liv i atomavtalen med Iran er gjenopptatt.
EUs utenrikssjef Josep Borrell og Enrique Mora som ledet de siste samtalene mellom Russland, Kina, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Iran, skal lede forhandlingene
OPPSUMMERT
Samtalene om å puste liv i atomavtalen med Iran er gjenopptatt.
EUs utenrikssjef Josep Borrell og Enrique Mora som ledet de siste samtalene mellom Russland, Kina, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Iran, skal lede forhandlingene
KIK
26.04.2022 kl 09:00
5775
FA melder i dag at trekket fra kinesiske nedstengninger er på over en million fat pr. dag. Forsyningsfrykt er ikke hovedfokus for energitraderne. I tillegg så har dollaren styrket seg, noe som gjør oljen dyrere for svært mange. I det korte bildet ser dette ut til å legge en demper på etterspørselen, som i sin tur kan presse tankratene noe ned. Avventer derfor ytterligere kjøp, tror markedet trenger litt tid å fordøye dette.
Flipper
26.04.2022 kl 09:06
5946
Oslo (Infront TDN Direkt): Euronav selger Suezmax Bari for 21,5 millioner dollar. Gevinsten på salget vil legge seg på cirka 6,5 millioner dollar.
Det fremgår av en melding.
Gevinsten vil videre bokføres i andre kvartal i JV-et med Ridgebury Tankers og Tufton Oceanic.
KIK
26.04.2022 kl 10:29
5841
Euronav kvitter seg med et fremtidig problem, Suezmax Bari (2005 – 159 186 dwt). Ukjent gresk kjøper må imidlertid ha troen på et fremtidig sterkt tankmarked.
Flipper
26.04.2022 kl 13:13
5747
Euronav sells Suezmax Bari
EURONAV SELLS SUEZMAX BARI
ANTWERP, Belgium, 26 April 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav” or the “Company”) is pleased to announce that the A capital gain on the sale of approximately USD 6.5 million will be recorded in the second quarter in the joint venture company. The vessel has been delivered to her new owners during the current quarter.
The vessel was acquired in November 2019 in a 50/50 joint venture with affiliates of Ridgebury Tankers and clients of Tufton Oceanic.
A capital gain on the sale of approximately USD 6.5 million will be recorded in the second quarter in the joint venture company.
Lurer om USD 5,6 er netto til Euronav om 5.6 mill er delt på to med partner, eller må deles med 50/50 ?
5,6 x 2 = 10,75 ?
Noen som vet / gjetter
EURONAV SELLS SUEZMAX BARI
ANTWERP, Belgium, 26 April 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav” or the “Company”) is pleased to announce that the A capital gain on the sale of approximately USD 6.5 million will be recorded in the second quarter in the joint venture company. The vessel has been delivered to her new owners during the current quarter.
The vessel was acquired in November 2019 in a 50/50 joint venture with affiliates of Ridgebury Tankers and clients of Tufton Oceanic.
A capital gain on the sale of approximately USD 6.5 million will be recorded in the second quarter in the joint venture company.
Lurer om USD 5,6 er netto til Euronav om 5.6 mill er delt på to med partner, eller må deles med 50/50 ?
5,6 x 2 = 10,75 ?
Noen som vet / gjetter
Redigert 26.04.2022 kl 13:18
Du må logge inn for å svare
Trainspotter
26.04.2022 kl 14:40
5737
De skriver at gevinsten (approximately USD 6.5 million) vil bli bokført i jv-selskapet, så det skulle vel da bety at Euronavs del av gevinsten er lik deres andel i jv-selskapet.
utaskjærs
27.04.2022 kl 06:40
5667
Dette her ser jo bra ut, laster i Abu Dhabi og losser i Europa: https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Europe-Buys-Abu-Dhabi-Crude-To-Replace-Russian-Barrels.html
KIK
27.04.2022 kl 09:05
5623
CMB keeps ratcheting up Euronav stake ahead of board battle. FRO versus Euronav, ikke godt å si hvordan dette ender.
https://www.tradewindsnews.com/finance/cmb-keeps-ratcheting-up-euronav-stake-ahead-of-board-battle/2-1-1207465?utm_source=email_campaign&utm_medium=email&utm_campaign=2022-04-27&utm_term=tradewinds&utm_content=daily
https://www.tradewindsnews.com/finance/cmb-keeps-ratcheting-up-euronav-stake-ahead-of-board-battle/2-1-1207465?utm_source=email_campaign&utm_medium=email&utm_campaign=2022-04-27&utm_term=tradewinds&utm_content=daily
Flipper
27.04.2022 kl 14:52
5748
Norway Raises Gas Output As Europe Scrambles For Non-Russian Supply
https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/Norway-Raises-Gas-Output-As-Europe-Scrambles-For-Non-Russian-Supply.html
Mulig dette er info allerede gitt, men viktigheten er at Putin er syk. har et kobbel av 8 leger med seg til enhver id + ikke minst en '' en spesialist som er kalt inn til Sochi, hell 158 ganger.
Det skremmende er etter min mening, dersom ser sin egergangang, tar han med seg resten av verden.
Selv ille Hitler å turde å bruke å bruke gsss. som Tyskland brukte i WWI.
Det er nå kommet frem at manga innen Putins indre krets ser, og vil HANDLE.
Aiiigerene har mistet Enorme summer, Såkalte VENNER av Putin.
'' The man who may have saved the world from WWIII
{The man who may have saved the world from WWIII
Thirty years ago, on 26 September 1983, the world was saved from a possible nuclear disaster.
In the early hours of the morning, the Soviet Union's early-warning systems detected an incoming missile strike from the United States.
But duty officer Stanislav Petrov, whose job it was to register apparent enemy missile launches - decided not to report it to his superiors, and instead dismissed it as a false alarm. }
Mr Petrov told the BBC's Russian service ''I picked up the telephone hand-set, spoke to my superiors and reported that the alarm was false. But I myself was not sure until the very last moment. I knew perfectly well that nobody would be able to correct my mistake if I had made one.''
Published26 September 2013.
https://www.bbc.com/news/av/world-24287235
Blir ikke WWIIII, til det alt forlange '' '' sikkerhets systemer Må settes i kraft, settes ;Putin kan IKKE bare trykke på en knapp.
I DAG
.
Euronav’s Road to Decarbonisation - Virtual event on May 5th, 2022
EURONAV’S ROAD TO DECARBONISATION
VIRTUAL EVENT ON MAY 5TH, 2022
The Paris Agreement, which is a legally binding international treaty on climate change, was adopted by 196 Parties at COP 21 in Paris in 2015. Its goal is to limit global warming to well below 2 degrees Celsius, preferably even to 1.5 degrees Celsius, compared to pre-industrial levels. To achieve this long-term temperature goal, countries, industries, and companies aim to reach global peaking of greenhouse gas emissions as soon as possible and many have committed to achieve a climate neutral position by 2050.
The International Maritime Organisation (IMO)’s greenhouse gas strategy specifies a reduction in CO2 emissions per transport work of at least 40% by 2030 compared to 2008 levels and a reduction in total annual GHG emissions of at least 50% by 2050 compared to 2008 levels. Whilst these are ambitious goals many believe that they will soon be revised in order to achieve full shipping decarbonisation by 2050.
As the world’s largest independent quoted tanker company engaged in the ocean transportation and storage of crude oil, Euronav is uniquely placed to develop sustainable business within the energy transition. The last few months the Company has set a decarbonisation strategy that not only aligns with the emission reduction targets of IMO 2030 and IMO 2050, but even exceeds them in order to be fully aligned with the Paris agreement.
Hugo De Stoop, CEO of Euronav: “We need to push forward, even when the sector, or the wider playing field, including politicians and governmental organisations, does not. We believe that the efforts made today, will benefit our stakeholders in the long term. Moreover, as a leader it is our responsibility to drive sustainable business within the industry to guarantee its future relevance.“
On May 5th 2022, Euronav will present its decarbonisation strategy and targets through a virtual event. Join us, and our experts, and discover our road to decarbonisation.
AGENDA
The event will start at 9 am EST, 3 pm CET, and last about 90 min.
Sustainability at Euronav
Expert Talks
Konstantinos Papoutsis, Sustainability Manager
Rustin Edwards, Head of Fuel Procurement
Alex Staring, Chief Operating Officer
Lieve Logghe, Chief Financial Officer
Michail Malliaros, General Manager
Decarbonisation Strategy
Conclusion
Q&A
REGISTRATION
People interested can register via the following link: https://euronav.connectid.cloud/register.
Attachments
Euronav _ ESG Event 5 May 2022_NL_v
Euronav_ ESG Event 5 May 2022_v
https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/Norway-Raises-Gas-Output-As-Europe-Scrambles-For-Non-Russian-Supply.html
Mulig dette er info allerede gitt, men viktigheten er at Putin er syk. har et kobbel av 8 leger med seg til enhver id + ikke minst en '' en spesialist som er kalt inn til Sochi, hell 158 ganger.
Det skremmende er etter min mening, dersom ser sin egergangang, tar han med seg resten av verden.
Selv ille Hitler å turde å bruke å bruke gsss. som Tyskland brukte i WWI.
Det er nå kommet frem at manga innen Putins indre krets ser, og vil HANDLE.
Aiiigerene har mistet Enorme summer, Såkalte VENNER av Putin.
'' The man who may have saved the world from WWIII
{The man who may have saved the world from WWIII
Thirty years ago, on 26 September 1983, the world was saved from a possible nuclear disaster.
In the early hours of the morning, the Soviet Union's early-warning systems detected an incoming missile strike from the United States.
But duty officer Stanislav Petrov, whose job it was to register apparent enemy missile launches - decided not to report it to his superiors, and instead dismissed it as a false alarm. }
Mr Petrov told the BBC's Russian service ''I picked up the telephone hand-set, spoke to my superiors and reported that the alarm was false. But I myself was not sure until the very last moment. I knew perfectly well that nobody would be able to correct my mistake if I had made one.''
Published26 September 2013.
https://www.bbc.com/news/av/world-24287235
Blir ikke WWIIII, til det alt forlange '' '' sikkerhets systemer Må settes i kraft, settes ;Putin kan IKKE bare trykke på en knapp.
I DAG
.
Euronav’s Road to Decarbonisation - Virtual event on May 5th, 2022
EURONAV’S ROAD TO DECARBONISATION
VIRTUAL EVENT ON MAY 5TH, 2022
The Paris Agreement, which is a legally binding international treaty on climate change, was adopted by 196 Parties at COP 21 in Paris in 2015. Its goal is to limit global warming to well below 2 degrees Celsius, preferably even to 1.5 degrees Celsius, compared to pre-industrial levels. To achieve this long-term temperature goal, countries, industries, and companies aim to reach global peaking of greenhouse gas emissions as soon as possible and many have committed to achieve a climate neutral position by 2050.
The International Maritime Organisation (IMO)’s greenhouse gas strategy specifies a reduction in CO2 emissions per transport work of at least 40% by 2030 compared to 2008 levels and a reduction in total annual GHG emissions of at least 50% by 2050 compared to 2008 levels. Whilst these are ambitious goals many believe that they will soon be revised in order to achieve full shipping decarbonisation by 2050.
As the world’s largest independent quoted tanker company engaged in the ocean transportation and storage of crude oil, Euronav is uniquely placed to develop sustainable business within the energy transition. The last few months the Company has set a decarbonisation strategy that not only aligns with the emission reduction targets of IMO 2030 and IMO 2050, but even exceeds them in order to be fully aligned with the Paris agreement.
Hugo De Stoop, CEO of Euronav: “We need to push forward, even when the sector, or the wider playing field, including politicians and governmental organisations, does not. We believe that the efforts made today, will benefit our stakeholders in the long term. Moreover, as a leader it is our responsibility to drive sustainable business within the industry to guarantee its future relevance.“
On May 5th 2022, Euronav will present its decarbonisation strategy and targets through a virtual event. Join us, and our experts, and discover our road to decarbonisation.
AGENDA
The event will start at 9 am EST, 3 pm CET, and last about 90 min.
Sustainability at Euronav
Expert Talks
Konstantinos Papoutsis, Sustainability Manager
Rustin Edwards, Head of Fuel Procurement
Alex Staring, Chief Operating Officer
Lieve Logghe, Chief Financial Officer
Michail Malliaros, General Manager
Decarbonisation Strategy
Conclusion
Q&A
REGISTRATION
People interested can register via the following link: https://euronav.connectid.cloud/register.
Attachments
Euronav _ ESG Event 5 May 2022_NL_v
Euronav_ ESG Event 5 May 2022_v
Redigert 28.04.2022 kl 14:37
Du må logge inn for å svare
KIK
27.04.2022 kl 17:31
5686
Shipyards claim pricing has not kept pace with the sky-rocketing cost of shipbuilding materials. Med de ratene en har nå så er det vel ikke utenkelig at kontrahering av nybygg settes ytterligere på vent.
https://www.tradewindsnews.com/shipyards/newbuild-prices-set-to-surge-as-raw-material-cost-rise-squeezes-yards/2-1-1207609?utm_source
https://www.tradewindsnews.com/shipyards/newbuild-prices-set-to-surge-as-raw-material-cost-rise-squeezes-yards/2-1-1207609?utm_source
Flipper
28.04.2022 kl 11:16
5345
Har ikke fåt med med meg om de benytter Sues, eller går raden Afrika, Stor forskjell.
Kommer tilbake når i fall jeg finner ut av dette
Kommer tilbake når i fall jeg finner ut av dette
Flipper
28.04.2022 kl 11:31
5551
Infront / Ferleys, not certatanlynt giving goings of what wee hoped for
Suezmax
Markets are invariably nonlinear as highlighted by the recent shift in fortunes of the Atlantic Suezmax market. Whilst the downward correction was faster than most had predicted, a slide, nonetheless, was inevitable. No change in the dynamics and fundamentals this week with too many ballasters heading into the Atlantic and a similar scenario impacting rates for Russia loads (albeit, not to the same degree of course). Second decade TD20 is fixing up to mid-month, suggesting a chunk of cargoes have already covered, therefore we expect rates to threaten the WS 90 mark with an East run trading around WS 100. MEG/East will follow the same trend. Td23 looks consigned to the WS 40's unless we see a drastic uptick of inquiry. It's not all doom and gloom and we expect this market remain volatile in the short/medium term.
Suezmax
Markets are invariably nonlinear as highlighted by the recent shift in fortunes of the Atlantic Suezmax market. Whilst the downward correction was faster than most had predicted, a slide, nonetheless, was inevitable. No change in the dynamics and fundamentals this week with too many ballasters heading into the Atlantic and a similar scenario impacting rates for Russia loads (albeit, not to the same degree of course). Second decade TD20 is fixing up to mid-month, suggesting a chunk of cargoes have already covered, therefore we expect rates to threaten the WS 90 mark with an East run trading around WS 100. MEG/East will follow the same trend. Td23 looks consigned to the WS 40's unless we see a drastic uptick of inquiry. It's not all doom and gloom and we expect this market remain volatile in the short/medium term.
KIK
28.04.2022 kl 12:32
5509
FA melder at: "John Fredriksen har kjøpt 16,2 prosent av aksjene i tankrederiet International Seaways i New York". Kan det være at han legger inn en opsjon på å øke flåten om fusjonen med Euronav ikke går inn?
fattigstakkar
28.04.2022 kl 13:00
5503
Ja, nå ser det ut som Fredriksen går for verdensherredømme :)
https://e24.no/boers-og-finans/i/66QqVo/john-fredriksen-med-storkjoep-i-tankrederi
https://e24.no/boers-og-finans/i/66QqVo/john-fredriksen-med-storkjoep-i-tankrederi
KIK
28.04.2022 kl 13:02
10865
Mye tyder på at Fredriksen har en tydelig bacup plan: International Seaways eier og driver en flåte på 84 fartøyer, inkludert 13 VLCCs (inkludert tre nybygg), 13 Suezmaxes, fem Aframaxes/LR2s, åtte Panamaxes/LR1s, 40 MR-tankere og tre Handysize-tankere. Gjennom joint ventures har den eierandeler i to flytende lagrings- og losseserviceskip.
fattigstakkar
28.04.2022 kl 13:08
11021
Neida, sitter i Euronav, så egentlig er jeg FRO-aksjonær jeg også.
KIK
29.04.2022 kl 09:03
10821
I brytekampen med Saverys-familien kan Storeulv ha festet en "dobbelt Nelson". International Seaways har joint ventures i to flytende lagrings- og losseserviceskip sammen med Euronav og må derfor kunne sies å være en nær alliert av fusjonsmålet Euronav. Med sin inntreden som største aksjonær i tankrederiet International Seaways så har han sikret seg gode kort på hånden i kommende fusjonsforhandling. Fredriksen har kjøpt International Seaways-aksjer i kursintervallet 16,86-21,53 $, i hht flaggemelding. INSW har outperformet FRO på NYSE siste mnd med over 25%. Tank er ikke for de mest nervøse.
aktivfinans
29.04.2022 kl 09:03
11022
Det skjer ett spill på tank for tida, er real konsolidering. spennende tider
Flipper
29.04.2022 kl 12:42
10886
EURONAV OPPOSES RESOLUTIONS
PROPOSED BY CMB
ANTWERP, Belgium, April 29, 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav” or the “Company”) has noted the Schedule 13D filing from Compagnie Maritime Belge NV (“CMB”) on April 26, 2022, and the proposal to nominate three Directors (all non-independent) for election to the Supervisory Board at the Company’s Annual General Meeting that is to take place on May 19, 2022.
In recent years, Euronav has been adapting its Supervisory Board to the fast-changing sector trends and to the company’s strategic goals. Today, Euronav’s Supervisory Board brings together the relevant skills, gender diversity and experience to ensure effective, entirely independent oversight of the Company’s strategy in the best interest of all its stakeholders:
100% of Euronav’s Supervisory Board members are independent and best positioned to represent the interests of all stakeholders;
The Supervisory Board encompasses a broad range of valuable and complementary experiences and critical skills to properly oversee Euronav’s strategy and Management Board;
The Supervisory Board proposed by Euronav offers an appropriately balanced mix of tenure (two with more than six years, two with three years and one new addition) and diversity (three women and two men).
Having conducted a thorough analysis of CMB’s proposal, Euronav has decided to recommend that shareholders vote against the resolutions put forward by CMB.
Fundamentally, Euronav believes that the lack of independence of the CMB candidates would weaken the Board profile and threaten to bring conflicts of interest into the boardroom. If elected to the Supervisory Board, these candidates would be unable to offer an unbiased opinion on any future scenario for Euronav. They represent the position of a single shareholder who has publicly voiced its opposition to the previously announced combination with Frontline. Additionally, as they have expressed publicly, CMB wants to implement an alternative business plan involving a phase-out of Euronav’s core business and a likely combination of CMB Tech and Euronav that would conflict with Euronav’s current and future strategy. This would create a potential conflict of interest for every single investment and strategy decision presented to the Supervisory Board and would undermine the Company’s commitment to upholding the highest standards of governance. Furthermore, this would not strengthen Euronav’s leading position in sustainable shipping and its pioneering decarbonisation strategy, on which the Company will update all stakeholders on May 5, 2022.
The Supervisory Board has thoroughly analysed two previous proposals received from CMB for a transaction to combine CMB Tech and Euronav, and each time has come to the unanimous conclusion that any combination would not be in Euronav’s corporate interest and would most likely destroy shareholder value. The two companies are highly incompatible, with dissimilar financial profiles and business characteristics. A combination would likely lead to dissynergies and a dramatic change to Euronav’s core business. This assessment was supported by third party independent advice.
Additionally, the Company considers that the Directors proposed by CMB do not offer relevant additional skills, diversity or experience that are not already represented on the Supervisory Board. The recent and ongoing refreshment process (including the transition of the Chairman) already provides for the addition of new voices in the boardroom.
Euronav reaffirms its confidence that the Supervisory Board’s current composition – including Mr. Steven Smith whom the Company proposes to appoint at the next Annual
PROPOSED BY CMB
ANTWERP, Belgium, April 29, 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav” or the “Company”) has noted the Schedule 13D filing from Compagnie Maritime Belge NV (“CMB”) on April 26, 2022, and the proposal to nominate three Directors (all non-independent) for election to the Supervisory Board at the Company’s Annual General Meeting that is to take place on May 19, 2022.
In recent years, Euronav has been adapting its Supervisory Board to the fast-changing sector trends and to the company’s strategic goals. Today, Euronav’s Supervisory Board brings together the relevant skills, gender diversity and experience to ensure effective, entirely independent oversight of the Company’s strategy in the best interest of all its stakeholders:
100% of Euronav’s Supervisory Board members are independent and best positioned to represent the interests of all stakeholders;
The Supervisory Board encompasses a broad range of valuable and complementary experiences and critical skills to properly oversee Euronav’s strategy and Management Board;
The Supervisory Board proposed by Euronav offers an appropriately balanced mix of tenure (two with more than six years, two with three years and one new addition) and diversity (three women and two men).
Having conducted a thorough analysis of CMB’s proposal, Euronav has decided to recommend that shareholders vote against the resolutions put forward by CMB.
Fundamentally, Euronav believes that the lack of independence of the CMB candidates would weaken the Board profile and threaten to bring conflicts of interest into the boardroom. If elected to the Supervisory Board, these candidates would be unable to offer an unbiased opinion on any future scenario for Euronav. They represent the position of a single shareholder who has publicly voiced its opposition to the previously announced combination with Frontline. Additionally, as they have expressed publicly, CMB wants to implement an alternative business plan involving a phase-out of Euronav’s core business and a likely combination of CMB Tech and Euronav that would conflict with Euronav’s current and future strategy. This would create a potential conflict of interest for every single investment and strategy decision presented to the Supervisory Board and would undermine the Company’s commitment to upholding the highest standards of governance. Furthermore, this would not strengthen Euronav’s leading position in sustainable shipping and its pioneering decarbonisation strategy, on which the Company will update all stakeholders on May 5, 2022.
The Supervisory Board has thoroughly analysed two previous proposals received from CMB for a transaction to combine CMB Tech and Euronav, and each time has come to the unanimous conclusion that any combination would not be in Euronav’s corporate interest and would most likely destroy shareholder value. The two companies are highly incompatible, with dissimilar financial profiles and business characteristics. A combination would likely lead to dissynergies and a dramatic change to Euronav’s core business. This assessment was supported by third party independent advice.
Additionally, the Company considers that the Directors proposed by CMB do not offer relevant additional skills, diversity or experience that are not already represented on the Supervisory Board. The recent and ongoing refreshment process (including the transition of the Chairman) already provides for the addition of new voices in the boardroom.
Euronav reaffirms its confidence that the Supervisory Board’s current composition – including Mr. Steven Smith whom the Company proposes to appoint at the next Annual
KIK
02.05.2022 kl 09:02
10538
Begrensede ordrer og opphugging reduserer størrelsen på den globale tankflåten. En potensiell kjøper står overfor en kombinasjon av prispress, regulatorisk usikkerhet, langsiktige etterspørselsbekymringer og begrenset tilgjengelighet på kort sikt, noe som alle gjør bestilling av nybygde tankskip til en kompleks foretak. Så langt har 2022 tankbestillinger vært begrenset.
https://www.hellenicshippingnews.com/which-tanker-to-buy-a-shipowners-conundrum/
https://www.hellenicshippingnews.com/which-tanker-to-buy-a-shipowners-conundrum/
KIK
02.05.2022 kl 10:15
10702
En håndfull eldre tanktonnasje (byggeår 2004) er blitt rapportert solgt de siste ukene, de fleste av disse går til Kina eller Hellas. VLCC-er i denne aldersgruppen ender vanligvis opp i en spesialisert handel, unngått av de store energibransjene. Kineserne og grekerne er mao sterk i troen på fremtidig fraktmarked.
https://splash247.com/chinese-lead-race-for-vintage-vlccs/
https://splash247.com/chinese-lead-race-for-vintage-vlccs/
KIK
02.05.2022 kl 18:56
10569
Fransk shipsmegler har troen på aframaxes og suezmaxes, men VLCCs står overfor utfordrende markeder. Begrunner dette med bortfall av russisk tonnasje.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/brs-redraws-crude-tanker-map-as-war-shatters-earnings-projections/2-1-1210516?utm_source=email_campaign&utm_medium=email&utm_campaign=2022-05-02&utm_term=tradewinds&utm_content=daily
https://www.tradewindsnews.com/tankers/brs-redraws-crude-tanker-map-as-war-shatters-earnings-projections/2-1-1210516?utm_source=email_campaign&utm_medium=email&utm_campaign=2022-05-02&utm_term=tradewinds&utm_content=daily
KIK
03.05.2022 kl 14:14
10387
Japans foreslår at shippingindustrien betaler 56 dollar per tonn CO2 fra 2025 til 2030. Forslaget kommer trolig som følge av at shippingsektoren er vanskelig å avkarbonisere på grunn av rent drivstoff som grønt hydrogen, ammoniakk eller metanol ennå ikke er tilgjengelig i stor skala.
Om dette kommer til anvendelse så vil det trolig medføre konsolidering av shippingbransjen og ikke minst i stortank.
https://www.ft.com/content/ae5893a1-4a7e-4152-8fb2-65679ebc73c4
Om dette kommer til anvendelse så vil det trolig medføre konsolidering av shippingbransjen og ikke minst i stortank.
https://www.ft.com/content/ae5893a1-4a7e-4152-8fb2-65679ebc73c4
KIK
04.05.2022 kl 13:32
10022
Meglere hos Intermodal rapporterer at verft for skipsreparasjoner i Europa, Middelhavet og Svartehavet er fullbooket inn i 3. kvartal, mye pga lockdown i Kina.
Det er grunn til å antar at dette må få konsekvenser for redere med eldre tonnasje utover sommeren og høsten. Kan det være at etterspørselen er kommet til et punkt hvor den er i ferd med å strupe seg selv?
https://splash247.com/ship-repair-queues-grow-thanks-to-chinese-lockdowns/
Det er grunn til å antar at dette må få konsekvenser for redere med eldre tonnasje utover sommeren og høsten. Kan det være at etterspørselen er kommet til et punkt hvor den er i ferd med å strupe seg selv?
https://splash247.com/ship-repair-queues-grow-thanks-to-chinese-lockdowns/
fattigstakkar
04.05.2022 kl 14:16
9967
Ser bra ut her nå. Dere som velger FRO framfor EURN, tror dere det er en reell sjanse for at ikke fusjonen går gjennom?
fattigstakkar
04.05.2022 kl 17:35
9821
kan være greit å sitte i eurn når det sloss om aksjene
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/05/04/7860930/fredriksen-over-12-pst.-i-euronav
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/05/04/7860930/fredriksen-over-12-pst.-i-euronav
KIK
04.05.2022 kl 18:45
9800
John Fredriksen har nettopp passert 12% i Euronav. Det betyr at han nå eier aksjer for nær 2,7 milliarder kroner i selskapet. Storeulv kommer til å vinne frem med fusjonsplanene, ettersom han ser behovet for konsolidering i tank. Storeulv er en av de få som har evne til å tenke stort og ser trolig også på muligheter når det kommer til International Seaways. For å møte fremtidige reguleringer kommer kostnadene på nybygg til øke vesentlig, og det kommer til å bli mer krevende drift som igjen løses best via større enheter.
Har ingen aksjer i Euronav, skyldes at jeg ikke skaffet meg egen vekslingskonto i dollar. Anser at det er dyrt å handle uten, burde kanskje ha byttet til Pareto. Foreløpig anses FRO et greit sted å være, inflasjon medfører at skipsverdiene øker i verdi ukentlig.
Har ingen aksjer i Euronav, skyldes at jeg ikke skaffet meg egen vekslingskonto i dollar. Anser at det er dyrt å handle uten, burde kanskje ha byttet til Pareto. Foreløpig anses FRO et greit sted å være, inflasjon medfører at skipsverdiene øker i verdi ukentlig.
KIK
04.05.2022 kl 18:54
9815
Flere faktorer ligger an til å gi gode tider for tankrederne som Frontline og Hafnia, ifølge Danske Bank-analytiker. Dette begrunnes med blant annet at raffineriene vil kreve mer olje nå som vedlikeholdssesongen er i ferd med å rundes av. Var inne på tanken å kjøpe litt i Hafnia ved åpning i dag ettersom ratene i produkttank er noe bedre. Omsetningen er imidlertid ikke all verden i selskapet så det ble med tanken. Konkluderte med at det er best å holde seg til FRO og GOGL.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/05/04/7860292/danske-bank-gode-utsikter-for-tank-torrbulk-og-lng
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/05/04/7860292/danske-bank-gode-utsikter-for-tank-torrbulk-og-lng
KIK
05.05.2022 kl 15:04
9531
Det strammer seg til. Euronav vil ha investeringsbanker om bord for å smi Frontline-fusjon. Begge kamphanene har økt sine posisjoner. CMB nærmer seg 20% av selskapet, versus Fredriksens eierandel som nå er på over 12%.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/euronav-wants-investment-banker-on-board-to-forge-frontline-merger/2-1-1213559?utm_source=email_campaign&utm_medium=email&utm_campaign=2022-05-05&utm_term=tradewinds&utm_content=daily
https://www.tradewindsnews.com/tankers/euronav-wants-investment-banker-on-board-to-forge-frontline-merger/2-1-1213559?utm_source=email_campaign&utm_medium=email&utm_campaign=2022-05-05&utm_term=tradewinds&utm_content=daily
På an igjen
05.05.2022 kl 15:19
9548
Det ender vel opp med at JF selger seg ut med gevinst siden en majoritetseier motsetter seg fusjonen, blir spennende dette fremover. Ja jeg er aksjonær i FRO
KIK
06.05.2022 kl 10:10
9256
Fredriksen har lenge vært for konsolidering i stortank, men ikke alle forsøk har lykkes. Allerede i en børskommentar i 2019 ba DN ham slutte å være så innmari gjerrig, men denne gang tror jeg Fredriksen går all in. "Styret til Euronav mener at styremedlemmene som er foreslått av CMB vil forfølge en agenda som styret har analysert grundig og vurdert til å trolig være verdidestruerende for andre aksjonærer". Dersom CMB mot formodning skulle vinne frem, da tror jeg tror jeg det kan være lurt å sitte short i Euronav.
KIK
06.05.2022 kl 16:12
9075
OPEC+-gruppen ble torsdag enige om å la produksjonsplanen være uendret. Dollar opp mot 9,50 og en oljepris på over 110 dollar fatet må være en dårlig kombo i lengden, som igjen vil kunne bidra til å strupe oljeetterspørselen. Besynderlig at FRO beholder grønnfargen på ellers knallrød dag.
cheezy
06.05.2022 kl 17:55
8992
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Russia-Boosts-Crude-Sales-To-Indias-Top-Refiner.html
Dette er vel en rundtur på minst 70 dager eksklusive lasting og lossing.
Dette er vel en rundtur på minst 70 dager eksklusive lasting og lossing.
Ulogisk
06.05.2022 kl 18:54
9042
For et idiotisk innlegg-Hvis du ikke skjønner aksjebransjen eller tank markedet så burde du holde deg unna hegnar forum.Nok av idioter her inne som burde vært sperret ute av dette forumet.
fattigstakkar
09.05.2022 kl 18:29
8479
Er alle tvangssolgt her inne siden det er så stille? Vanskelig å vite hvor man skal tørre å kjøpe på en børs som raser på alle kanter, men klarte ikke la være å gå inn i FRO igjen på 7.80
På an igjen
09.05.2022 kl 20:14
8385
FRO skal nok ned 8-10% i morgen. valgte å ta tapet jeg hadde rundt kl 15:12 i dag. Midlene har jeg en plan med det er FLNG som er ned 10.28% i skrivende stund, FLNG er meget rimelig nå om dagen.
Nei da..
Kjøper nå på USD 7,65. Lenge siden sist jeg var i FRO.
Kjøper nå på USD 7,65. Lenge siden sist jeg var i FRO.
Flax...
Inngang 7,62. Tidligere påviste "symmetrisk triangel" har brutt ned med Target i belte USD 7,6350 - 5.6596.
Inngang 7,62. Tidligere påviste "symmetrisk triangel" har brutt ned med Target i belte USD 7,6350 - 5.6596.
fattigstakkar
10.05.2022 kl 11:46
7979
Tank har virkelig vært en ørkenvandring de siste to årene. Glad jeg flyttet det aller meste av shippingeksponeringen over til bulk for halvannet år siden. Men før eller siden må vel tankmarkedet komme tilbake også.