Kursmål 1,6 - Hvorfor?

solid1
PNOR 07.04.2022 kl 12:24 60541


De fleste vet at selskapet produserer godt og tjener rimelig bra. Kursmålet i dag er likevel 40 øre lavere enn flere tidligere kursmål. Dette selv med øket produksjon og øket oljepris.

Et “normalt“ kursmål, uten koronanister, korrupsjonsanklager, flytting og avventing på nyheter ville nok ligget rundt kr 3.-. Med fremtids-utsikter gjerne mer, my mer.
Pnor har planer om utvidelse ved oppkjøp helt opp til 30 000 bopd på sikt, men har bare på egne felt et utvidelsespotensiale helt opp til 12 000. Produksjon i dag er i underkant av 4000, og da prater man om en tredobling av produksjon uten nye oppkjøp.

Denne måned blir oppgjør til PEN gjennomført med bakgrunn i avtale inngått når aksjen lå betydelig høyere enn i dag. Registrerer den tvil enkelte har ved at det utstedes om lag 90 million nye aksjer. Vet ikke, men det ligger mulig en åpning i avtalen mellom Pen og Pnor om at Pnor kan gjøre et tilbakekjøp av disse aksjene til en fast pris som gjerne kan ligge både 5, 10 og 15 % over dagens kurs. (tom Emi-kursen var jo satt til kr 1,10.)
Avtalen kostet oss om lag 90 mill, men har også et produksjons-potensiale på 5000 bopd. Her ligger dermed mer i nytt potensiale enn hele dagens produksjon i Pnor.

Har naturligvis også registrert den usikkerhet som ligger i korrupsjonsanklager mot enkeltpersoner. Her vet vi at våre to venner handler Pnor aksjer, og det kunne de ikke gjort dersom Pnor på noen måte var involvert i saken.

Av ukjent årsak selger Eng-gruppen (Luxembourg) seg ned. Ellers er det i dag knapt 20 % aksjer som besittes under topp 50.
Skal ikke anbefale noen til verken å kjøpe eller å selge, men ettersom Pnor trådene tydeligvis har fått mange nye deltagere, håper jeg en oppdatering kan være av interesse.
Mandag forventes også en produksjonsoppdatering fra selskapet.
Tar med (under) et tidligere innlegg skrevet av meg selv, og ønsker både nye og gamle aksjonærer lykke til.

-------
Man kan tolke en sak på mange måter.
Knut(sen) og Ludvigsen er ikke innsidere i selskapet Pnor lenger.

Dersom de to satt med informasjon som sier at selskapet var involvert i saken mot de to, ville de begge likevel sittet med innside-informasjon selv om de var borte fra selskapets liste.
Vi har alle registrert i debattene at Knut (sen) og Ludvigsen både kjøper og selger litt.

De har (tydeligvis?) ikke mulighet til å gå ut offentlig med sin versjon om hva saken opprinnelig gjelder.
Det de to etter min oppfatning imidlertid har gjort ved sine kjøp og salg, er å bekrefte at Pnor ikke er involvert.
(Også bekreftet av Økokrim)
De to kunne ikke handlet i Pnor med innside-informasjon dersom selskapet var involvert.

Mye negativ skriving om at de to både kjøper og selger, men det kan være en smart måte å formidle kunnskap på.
Selskapet PetroNor er ikke involvert, og da sitter man heller ikke med innside-informasjon om selskapet.
Fluefiskeren
20.04.2022 kl 09:51 4597

Så det er altså vi Panoroaksjonærer som skal få skylden for den lave kursen. Søvold og Alhomouz er selvsagt uinteressante i denne sammenheng….%?
hofa
20.04.2022 kl 09:57 4694

Han er sikkert ikke bedre end de andre anal lytikere, og de 750 t kan jo være en lotto, som når vi andre køber for 5 - 10t. 😂
oivindl
20.04.2022 kl 10:09 4880

Det var vel ikke det jeg skrev.
Det er bare resultatet av aksjekursen jeg har omtalt, ikke hvorfor den er så lav.
Om valget står mellom å få 10% av selskapet eller 5% i betaling for Aje, burde valget være enkelt.

Hva det ender på, er imidlertid usikkert.
Redigert 20.04.2022 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
nkamok
20.04.2022 kl 10:14 4882

FF du åbnede den selv og bad om en konspirationsteori, og den fik du så 🤷‍♂️😂. Der findes jo mange andre teorier, og en dag får vi måske - og kun måske årsagen 😊
E Desperados
20.04.2022 kl 10:20 4877

Jeg så tråden, han mente at aksjen kunne gå 4-gangen på 3-9 mnd om vi bare fikk avklart at lisensen ikke var i fare. Det var nok å smøre litt tykt på, men kursen var 1.2 i desember. Siden det har alt av oljeaksjer gått 50%, så burde vært 1,8 nå uten korrupsjonssaken. Og selv om det hadde endt med 100M i bot som tilfellet var med ENI så ville det gitt en kurs på 1,7. Og så kommer AJE, farmout osv. Så hvertfall 3-gangen fra bunn på 0,8 innen årsslutt om alt løser seg.
cinet
20.04.2022 kl 10:22 4873

Petronor har stipulert GF til fredag 27.5.22. Hvis det skal la seg gjennomføre, må valgkomiteen jobbe på høygir. Det må ganske sikkert få på plass en ny styreformann , og fristen er da 14 dager før GF . Med så mye usikkerhet omkring utvidet etterforskning (DoJ) , etterforskning i langdrag, , vil trolig ikke aje avtalen materialisere seg før etter begges GF . Pen kan ikke motta aksjer , som har en høyst usikker verdi. Derfor en massiv avklaring på GF-ene Ja, pen er tjent med lavest mulig pnor-kurs, men «vi» vil helst ha cash . ;)
Fluefiskeren
20.04.2022 kl 10:49 4829

Skal ikke se bort ifra at også PEN aksjonærene er best tjent med cash. Nå er tilliten til selskapet på et lavmål etter at også styreformann ble siktet. Det kan skape et salgspress grunnet PEN-aksjonærer som ikke vil bli sittende. Hvis de siktede virkelig er skyldige så har de rotet til dette så mye at de burde bli dømt å utbetale sine formuer til aksjonærene i PNOR. 😳
Tallefjant
20.04.2022 kl 10:55 4815

Nevnte Teigeland har en tendens til å hause opp aksjen og den skal gå både 3 og 4 gangen om bare det her og det og det her hender. Så går aksjen opp en 10-20% der han selger seg ut og begynner å prate ned aksjen og svartmale situasjonen til han ser en fin mulighet for en god inngang igjen og da er det tilbake til å male himmelen blå og hvordan solen skal skinne over PNOR. Det er bare uker siden aksjen var alldeles for risikofyllt og han har null tillit til selskapet og alt kommer å gå rakt till skogen.
Redigert 20.04.2022 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.04.2022 kl 10:57 4834

Og det verste er at folk hører på han.
Tallefjant
20.04.2022 kl 11:05 4822

Ja det overrasker meg at veldig få ser hvordan hans vekslende pessimisme og optimisme bytter plass når han er ute og inne i aksjen. Mannen har en klar agenda, all honnør til han for at han lykkes med det, men det er ganske forbløffende hvordan han har lykkes med dette spillet såpass lenge. Han har blitt avslørt ved enkelte tilfeller av enkeltpersoner i FB-gruppen, men majoriteten virker ikke å ha øynene åpne.
E Desperados
20.04.2022 kl 11:09 4817

Er ikke så vanskelig å være trader når man kan snakke en aksje opp og ned 5% på Twitter :p Var noen som dumpet ned kursen fra 0,88 til 0,85 igår ved å selge ut 750k aksjer. Hadde ikke overrasket meg et sekund om det var Espen T som tok raskt profitt. Så skal han vel kjøpe seg inn igjen idag og komme med en flott artikkel imorgen…

Synes forsåvidt informasjonen han kommer med rundt PNOR er grei, men det enten svartmales for mye eller smøres på for tykt for å mele egen kake mest mulig. Og så lenge omsetningen i aksjen er så lav så funker jo det også.
pelo
20.04.2022 kl 11:10 4855

Han har også en lille tendens til at rykke rundt mellem diverse medier, startede såvidt jeg husker sit "PNOR-ridt" her på HO (Davinchime), fortsatte på XI, derefter lidt på FB, men pt. vist mest på Twitter og så selvfølgelig "Investornyt". Uanset hvad - en mand med en klokkeklar agenda - og du er ikke en del af den 😉
hofa
20.04.2022 kl 11:54 4788

Man kan ikke lave 750 % på 18 måneder uden der er tale om urent trav.
smaa
20.04.2022 kl 12:29 4729

Dagens beste, tenk så store tap de har påført oss andre, og det skal de bare slippe unna med. Samfunnet fungerer jo ikke slik, fordel deres aksjer på oss andre eiere , eller at de står fram og forteller oss sannheten, her er «tredjepart» lidende så lenge ikke sannheten kommer fram.🍀👍
E Desperados
20.04.2022 kl 13:53 4643

Vi får huske på at man er uskyldig inntil man er dømt her i landet. Ikke at jeg legger det til grunn når jeg investerer i PNOR, men litt edruelighet må man vise her. Om saken mot formodning skulle ende med henleggelse så er det isåfall Økokrim vi bør være sinte på.
Fluefiskeren
20.04.2022 kl 13:59 4677

Det er riktig. Derfor brukte jeg uttrykket hvis
smaa
20.04.2022 kl 14:16 4648

Du er ikke forhåndsdømt om du blir bedt om å fortelle hva som har skjedd her, en mistenkt kan vel ikke tvinges til å holde munn når en ser hvor mange andre som blir lidende, i så fall et rart rettsvesen.
cinet
20.04.2022 kl 14:47 4596

Har petronor vedtak på utvidelse av aksjekapitalen ?
(I forbindelse med kjøp av AJE ) hvis ikke må dette komme på en høyst usikker GF i mai(?) Hvem er da styreleder ?
kokkohill
20.04.2022 kl 16:58 4472

Vi bør vel nå snakke om utbytte i løpet av året 😜
Dopey
20.04.2022 kl 22:01 4236

Skulle noen bli funnet skyldig for snusk, så må vi se på hva lignende tilfeller har gitt for og kan gi for selskaps straff. Linken under viser til hva ENI drev på med på flere lisenser i Kongo B, før de blant annet solgte lisensen sin til oss. Etter så mye tvilsomme greier fra deres side så ble det bot i italiensk rett. Nå må vi snart innse at å miste PNGF Sud er høyst tvilsomt og at bunnen bør være nådd.

https://corpwatchers.eu/en/investigations/european-multinationals-and-authoritarian-regimes/the-case-congo
cinet
20.04.2022 kl 22:29 4182

Dream on , dette vil dra i langedrag ….. hvem skal være styreformann på GF? Valgkomiteen jobber på høyoktan
Fluefiskeren
20.04.2022 kl 22:50 4158

Utrolig mye korrupsjon i Kongo Brazzaville.Helt til topps. Her vises ingen nåde i beskrivelsen:

«Surprisingly, none of those oil traders seem to be reluctant to deal with a company which has been incorporated as a bribery channel on behalf of one of the most corrupt regimes in Africa, if not in the world.»

https://www.oilandgaztradingnews.com/single-post/masono-how-oil-fuels-corruption-in-congo
Dopey
20.04.2022 kl 23:08 4137

Folk trenger og vil ha olje uansett omstendigheter virker det som. Økokrim og DOJ vil nok ikke få stort med drahjelp ifra de styrende makter i KB nettopp på grunn av deres «shady» framferd opp igjennom årene.

Cinet: Aksjen er bortimot priset til at vi har mistet alt allerede til tross for at noen må finnes skyldig og at vi mister PNGF Sud som følge av dette. Ingen tar hensyn til at de kan frifinnes, saken kan henlegges og i tillegg så kan noen dømmes uten at dette får konsekvenser for Pnor. Det jeg prøver å vise til er sannsynligheten for at det verst tenkelige kan skje (inndragelse av lisens) og at den er svært liten. Skjønner ikke helt hva den kommende GF har med at vi skal miste alt. Forklar…
cinet
21.04.2022 kl 07:41 3958

29.4. kommer årsrapporten , med litt updates. Kan bli interssant lesning..... Deretter innkalling til GF ca 10.mai , som kan bli ultra interessant. Hvem blir styreleder? Utvidelse av aksjekapitalen ?
E Desperados
21.04.2022 kl 08:08 3937

Du får ikke billigere aksjer av å prøve å spre usikkerhet altså :p
hofa
21.04.2022 kl 08:14 3933

Det er jo vanskeligt at investere ud fra tidshorisont til, hvornår vi er ude af gråzonen. Når vi kommer ud vil vi til gengæld blive forgyldte. Som jeg har skrevet om tidligere, denne sag er ikke opstået over natten, men kan være efterforsket i årevis før sigtelsen kom for dagen ligesom det kan tage år, før vi er clean
Taycon
21.04.2022 kl 08:55 3833

Ingen ting her som er vanskelig her. Utrolig spennende selskap og Økokrim/DoJ er jo bare med på å skape litt krusninger på veien. Hva tror du vinner i det lange løp? Vårt behov for energi eller Økokrim/DoJ eller andre som vil grabbe til seg en del av kaka. Det siste er mer stress enn det første og satser på at selskapet har potente våpendragere.
kokkohill
21.04.2022 kl 08:55 3834

Selskapet er en perfekt oppkjøpskandidat ,alt ligger til rette for det…
toftos
21.04.2022 kl 10:31 3727

Hvem vil kjøpe et selskap som det bare er støy rundt, med korrupsjon anklager og økokrim som stormer lokalene. De fleste oljeselskap på Osl børs har nesten doblet seg det siste året, og Pnor har nesten halvert seg.
siddis
21.04.2022 kl 15:07 3561

Benytter anledningen å handle, tror på gode avklaringer 29 april (årsrapport). Nedside er ubetydelig kontra oppside.
Fogge
21.04.2022 kl 19:18 3360

Kan vel ikke si at nedsiden er ubetydelig, slik saken står nå. Helt klart potensiale både opp og ned.
E Desperados
21.04.2022 kl 19:46 3344

Når man leser rapporten om ENI-saken på FB-gruppa så må de ha begått korrupsjon av en annen verden om det skal være noe nedside her. Men selvfølgelig kan de ha gjort det…
Taycon
21.04.2022 kl 20:01 3325

Alle aksjer kan gå i 0 dersom det utenkelige inntreffer, men hvor høyt kan en aksje egentlig gå..? Uten sammenligning forøvrig, men hvem trodde Panoro ville bikke 30 for noen år siden - 536% opp fra mars 20.
Redigert 21.04.2022 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
21.04.2022 kl 20:36 3309

Riktig. Jeg har selv vært med i en aksje som gikk i null. Nemlig Norse Energy (NEC) som PEN er en fisjon av. Etter at deres Brasilassets gikk til PEN berodde selskapet 100 % på at det skulle bli lovlig å fracke i staten NY. Det skjedde ikke som kjent. Jeg vet det godt for jeg satt i begge selskaper og tapte mye penger på NEC. Heldigvis fikk jeg solgt ut på et noenlunde nivå da jeg skjønte hvor det gikk.

En ting lærte jeg, og det var å holde seg unna selskaper med ett asset og avhengig av myndighetsgodkjennelser. Hvis worst case skulle inntre for PNOR og de mister PNGF Sud så er det imidlertid meget alvorlig. Da står man igjen med null i produksjon og uten mulighet til å drive andre assets frem til produksjon. Da må man reddes ved eventuelle salg.

Men så dårlig tror jeg selvsagt ikke det går. Da hadde jeg solgt for lengst. Har faktisk hverken kjøpt eller solgt en aksje siden korrupsjonssaken kom.
Dopey
21.04.2022 kl 22:12 3231

Skal godt gjøres å slå ENI på snusk-o-meteret når det kommer til Kongo B og Afrika generelt. De var vel også innblandet i en større sak i Nigeria om jeg ikke tar feil. 😅
Nybegynner2
22.04.2022 kl 07:45 2999

Og der var investor Espen Teigland nesten helt ute igjen. Solgt 661', restbeholdning 86'. Ingen vesentlige endringer på topp 50 listen. Skal du med på denne oversikten må du har minst 1.250' aksjer.
Tallefjant
22.04.2022 kl 14:06 2721

All time low i dag eller? Under 200 000 aksjer på en dag.
solid1
22.04.2022 kl 14:50 2664


Litt rart den ikke reiser seg i dag😯, d e jo freddan.

Omsettes jo også ubeskrivelige mengder, ser ut til å bli mer enn en hel promille av en promille.👍

Håper alle tar seg bryet med å ha en solfylt og trivelig helg. Ta gjerne med en personlig omsetning av noen halvlitere i varmen, så oppnås trolig hele 0,5 i promiller i løpet av kort tid. Ha en trivelig helg.😊🥂
E Desperados
22.04.2022 kl 15:13 2645

Hvertfall ingen grunn til å selge på dagens nivå med årsrapport (og forhåpentligvis mer info) neste fredag :)
Fluefiskeren
22.04.2022 kl 18:05 2554

Men de har fortsatt et godt forhold til myndighetene.

« Eni has agreed to define initiatives with the Republic of Congo to promote the country’s decarbonisation and sustainable energy transition, with a focus on renewable energy, and the capture, use, and storage of CO₂.

Eni currently supplies gas to the Congo Power Plant (CEC), which accounts for 70% of the electricity produced in the country.»

https://www.offshore-technology.com/news/eni-lng-congo/

Har svært liten tro på at PNOR mister rettighetene til feltene i Kongo Brazzaville. Hva da med Perenco? De fikk vel tildelt disse samtidig med PNOR.