Kursmål 1,6 - Hvorfor?

solid1
PNOR 07.04.2022 kl 12:24 60558


De fleste vet at selskapet produserer godt og tjener rimelig bra. Kursmålet i dag er likevel 40 øre lavere enn flere tidligere kursmål. Dette selv med øket produksjon og øket oljepris.

Et “normalt“ kursmål, uten koronanister, korrupsjonsanklager, flytting og avventing på nyheter ville nok ligget rundt kr 3.-. Med fremtids-utsikter gjerne mer, my mer.
Pnor har planer om utvidelse ved oppkjøp helt opp til 30 000 bopd på sikt, men har bare på egne felt et utvidelsespotensiale helt opp til 12 000. Produksjon i dag er i underkant av 4000, og da prater man om en tredobling av produksjon uten nye oppkjøp.

Denne måned blir oppgjør til PEN gjennomført med bakgrunn i avtale inngått når aksjen lå betydelig høyere enn i dag. Registrerer den tvil enkelte har ved at det utstedes om lag 90 million nye aksjer. Vet ikke, men det ligger mulig en åpning i avtalen mellom Pen og Pnor om at Pnor kan gjøre et tilbakekjøp av disse aksjene til en fast pris som gjerne kan ligge både 5, 10 og 15 % over dagens kurs. (tom Emi-kursen var jo satt til kr 1,10.)
Avtalen kostet oss om lag 90 mill, men har også et produksjons-potensiale på 5000 bopd. Her ligger dermed mer i nytt potensiale enn hele dagens produksjon i Pnor.

Har naturligvis også registrert den usikkerhet som ligger i korrupsjonsanklager mot enkeltpersoner. Her vet vi at våre to venner handler Pnor aksjer, og det kunne de ikke gjort dersom Pnor på noen måte var involvert i saken.

Av ukjent årsak selger Eng-gruppen (Luxembourg) seg ned. Ellers er det i dag knapt 20 % aksjer som besittes under topp 50.
Skal ikke anbefale noen til verken å kjøpe eller å selge, men ettersom Pnor trådene tydeligvis har fått mange nye deltagere, håper jeg en oppdatering kan være av interesse.
Mandag forventes også en produksjonsoppdatering fra selskapet.
Tar med (under) et tidligere innlegg skrevet av meg selv, og ønsker både nye og gamle aksjonærer lykke til.

-------
Man kan tolke en sak på mange måter.
Knut(sen) og Ludvigsen er ikke innsidere i selskapet Pnor lenger.

Dersom de to satt med informasjon som sier at selskapet var involvert i saken mot de to, ville de begge likevel sittet med innside-informasjon selv om de var borte fra selskapets liste.
Vi har alle registrert i debattene at Knut (sen) og Ludvigsen både kjøper og selger litt.

De har (tydeligvis?) ikke mulighet til å gå ut offentlig med sin versjon om hva saken opprinnelig gjelder.
Det de to etter min oppfatning imidlertid har gjort ved sine kjøp og salg, er å bekrefte at Pnor ikke er involvert.
(Også bekreftet av Økokrim)
De to kunne ikke handlet i Pnor med innside-informasjon dersom selskapet var involvert.

Mye negativ skriving om at de to både kjøper og selger, men det kan være en smart måte å formidle kunnskap på.
Selskapet PetroNor er ikke involvert, og da sitter man heller ikke med innside-informasjon om selskapet.
Konjagi
11.04.2022 kl 12:43 5013

Jeg er enig at dette vil bli vanskelig lenge, men reagerer på riskokko sin alltids frydende og alltid så ekstremt oppad og ned kommentar. Trenger ikke sparke folk som ligger ned hver gang
nkamok
11.04.2022 kl 14:59 4746

Ja og hvis der lugter af lort, så er der sikkert også en lort i nærheden 🙄
Kvike11
11.04.2022 kl 15:23 4667

Ingen ved hvad der ser sket og ingen i Afrika vil og kan tage skyld for noget som helst.
Der bliver aldrig en sag ud af det, og hvis der gør er PNOR ikke indblandet, men ivrige og måske grådige medarbejder.
Har igen benyttet chancen for at købe flere billige aktier.
I afrika skifter de ministere efterhånden som de får fyldt deres kufferter med dollars, hvem og hvad tid er der ingen der ved.
Håber og tror PNOR som firma har rent mel i posen.
Uanset hvad og hvem der er under mistanke, ingen er dømt og bliver det nok heller ikke, så tjener PNOR penge som aldrig før.
Kursen bliver ikke på det lave niveau, ret længe, jeg takker dem der sælger .
hofa
11.04.2022 kl 16:14 4549

Når der er dømt nedtur så kommer der altid nogle "hyæner" til, vi mangler vist kun HP17. I morgen er der en ny dag.
zaq1
11.04.2022 kl 16:15 4542

Har to enkle spørsmål og håper noen har svar..:-)
1. Skulle ikke vi få en update på produksjon pris for 1Q22, hvilken dato kan vi i så fall vente denne?
2. Dersom det er nåværende styreleder som nå er satt under etterforskning i us, blir han da byttet ut? Hvem ventes i så fall inn i denne rollen?
tuja
11.04.2022 kl 16:46 4464

PetroNor E&P ASA: Production Update for Q1 2022

Oslo, 11 April 2022: PetroNor E&P ASA (“PetroNor” or the “Company”) today provides an update on its first quarter production and lifting pre-payments.

PetroNor holds an indirect ownership interest of 16.83 per cent in PNGF Sud in Congo, which is the Company’s core production licence. Total field production from this asset amounted to 21,476 bopd (preliminary production allocation) in the first quarter of 2022, corresponding to a net production to PetroNor of 3,614 bopd.

Vis børsmeldingen

PetroNor signed a pre-payment sales agreement with ADNOC Trading during the quarter and has invoiced against entitlement production (net after royalty and tax) comprising the December end balance, January, and February volumes for a total of 164,071 bbl.

The infill drilling program on PNGF Sud commenced in November 2021 with the spudding of the first of four wells on Litanzi in a total drilling program of 17 infill and development wells. Drilling operations are slightly delayed relative to plan, with one future injector well having been put on a 2-3 month clean-up production schedule. This well will be used for water injection following this clean-up. Current operations involve running the completion on a second well which is planned to be placed on production within one week.

PetroNor has commissioned an updated Competent Persons Report (CPR) from AGR Petroleum Services. The upgrade from resources to reserves as a consequence of advancing the Tchibeli NE development has increased net PetroNor reserves as per 31.12.21 by 0.3 mmbo to 20.6 mmbo relative to net volumes 31.12.20. This constitutes a reserves replacement ratio of 126 per cent following a net production during 2021 of 1.27 mmbo.

The full account of production, reserves, and resources will be presented in the 2021 annual report.

For additional information, please contact:
Investor Relations
Email: ir@petronorep.com
www.petronorep.com
Nybegynner2
11.04.2022 kl 16:48 4465

Dette var litt lavere produksjon en hva jeg forventet. Noe skuffet. Dette har vært en utfordrende dag å være aksjonær i PetroNor.
E Desperados
11.04.2022 kl 16:59 4419

Positivt med avtalen med ADNOC. Da har vi fått realisert olje til en høy pris i Q1.
rischioso
11.04.2022 kl 17:41 4231

RE - Men min pointe er, at jeg har kendskab til flere danske firmaer - især entreprenørselskaber - der er blevet dømt for korruption i både Afrika, Rusland og østeuropa, uden det har påvirket selskaberne eller deres aktiviteter i øvrigt.

* Nå er det jo ikke utkastelsen i seg selv som behøver å være skadelig for omdømmet, men den faktiske årsaken og ikke minst at det meste man har investert der man er kastet ut fra er å anse som tapt og for ikke å glemme at dette ikke bare dreier seg om en sak lokalt, men internasjonalt - en liten men betydelig forskjell ... ;)
Redigert 11.04.2022 kl 17:49 Du må logge inn for å svare
Groven64
11.04.2022 kl 17:49 4194

Skuffende? Det ligger jo an til å bli ett mye bedre Q1 2022 enn Q4 2021 som var det beste i Pnor’s historie?
Snittet pr. Q i 2021 var 20636 bopd . Og med en snitt pris på 76,3 USD/bbl i Q4 . Så tipper snittet vil ligge en 15 USD/bbl høyere i Q1 ! Så dette blir bra! 👍😀
Redigert 11.04.2022 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
rischioso
11.04.2022 kl 17:51 4219

Så får vi bare håpe på at selskapet eksisterer så lenge ...
Nybegynner2
11.04.2022 kl 19:00 4005

Groven64; Oljepris er en variabel faktor som i stor grad er utenfor vår kontroll. Vekst er viktig for meg og da er bopd en viktig faktor. Forstår jeg ting riktig så har vi ingen vekst QoQ, og det er skuffende.
Fluefiskeren
11.04.2022 kl 19:11 3971

Husk du for ikke så lenge siden var ute ned leppa og fortalte oss at kursen til PEN skulle ned til 14-15. Isteden gikk den til 34 kr så oljeselskaper er kanskje ikke din sterkeste side.
hofa
11.04.2022 kl 19:12 3968

Riskoger du har været negativ siden Apcl, Pnor har mange gode år. foran sig.
rischioso
11.04.2022 kl 20:04 3770

Neimen - er rødhette her oxo ... Pass deg for ulvene - vi vet begge at den skøyerhistorien har gått ut på dato, men vi kan jo håpe på at du får med deg dine sedvanlige prosenter - også denne gangen før du igjen sniker deg ut bakdøra - det må jo være lov for nå er det påske og såpass lenge kan vi nok regne med at selskapet eksisterer ... ;)
Redigert 11.04.2022 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
11.04.2022 kl 20:43 3652

Jøje meg! Dette ble en trist dag for dere PNOR-aksjonærer. Jeg trodde kanskje at kursen skulle gå opp i dag grunnet økning i produksjonen fra infill-drilling. Istedenfor kom den triste nyheten om forsinkelser og nyheten om at Eyas Alhomouz også er trukket inn i korrupsjonssaken.

Jeg har ikke fått med meg absolutt alt som har vært sagt og skrevet om korrupsjonssaken i det siste. Har det kommet noen forsøk på redegjørelse fra selskapet om hvilken worst-case risiko som de mener at korrupsjonssaken kan representere for PNOR som selskap? Akkurat nå fremstår PNOR helt vingeklippet hva angår troverdighet til selskapets sentrale eiere, og vi har fått fornyet usikkerheten rundt selskapets sentrale eiendel i Kongo-Brazzaville.

Det er relativt intetsigende å påpeke at PNOR ikke er siktet. Som dagens annonserte mistanke mot Alhomouz viser, kan Økokrim tydeligvis fint utvide antall mistenkte eller siktede akkurat når de mener at det er grunnlag for det.

Er det slik at det eksisterer en bekreftelse på at korrupsjonsmistanken mot de tre er avgrenset til engasjementet i Hemla Holding eller er det fortsatt veldig mye uavklart om hva saken gjelder?
Redigert 11.04.2022 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
11.04.2022 kl 21:32 3519

De tre som nå er korrupsjonsmistenkt kontrollerer omtrent 65% av PNOR til sammen.

1 Petromal LLC* 481,481,666 36.28%
2 NOR Energy AS** 139,470,623 10.51%
3 Symero Limited*** 138,763,636 10.46%
5 Gulshagen III AS**** 45,000,000 3.39%
6 Gulshagen IV AS**** 45,000,000 3.39%
Redigert 11.04.2022 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.04.2022 kl 21:38 3480

« Det er relativt intetsigende å påpeke at PNOR ikke er siktet.»

Forklar hvorfor ikke det betyr noe!
fremogtilbake
11.04.2022 kl 21:58 3416

Når tidligere daglig leder og nummer 2 i selskapet er siktet, og dagens styreleder er mistenkt, er det vel ganske klart at selskapet også er involvert. Det behøver jo ikke å bety at de hverken er eller kommer til å bli mistenkt og/eller siktet, men jeg er nok enig med GullogGråstein om at akkurat det utsagnet ikke betyr så mye lengre.

Gode signaler er det i hvertfall ikke.

Det er vel forholdsvis klart at dette må dreie seg om Kongo og de lisensene som kom via Hemla Holding, PetroNor hadde jo ikke andre eierandeler ved fusjonen. Og hadde det dreid seg om andre saker ville det nok vært andre som var mistenkt.
Redigert 11.04.2022 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
E Desperados
11.04.2022 kl 22:40 3301

Det er ikke vanskelig å finne er narrativ her som involverer både Kongo, Knut, Gerhardsen og Petromal, men som samtidig ikke involverer selskapet. Jeg sier ikke at det er dette saken dreier seg om, men det kan være at det er noen som har tatt en snarvei for å holde Kostveit unna eierskap i lisensen. Om så hadde vært tilfelle ville vel de involverte fått en saftig smekk på lanken (og kanskje mistet en del aksjer til Kostveit?) uten at PNOR hadde blitt rammet.

https://aksjelive.e24.no/article/pLmdPR

Uansett hva det gjelder så kan vi være enige om at selskapet har kommet med fryktelig lite informasjon. Antar det skyldes en av tre:
1) Får ikke lov til å si mer enn hva de har gjort
2) Holder tyst for å verne sine største aksjonærer
3) Holder tyst for å verne seg selv.

Jeg solgte meg ut når Knut begynte å selge aksjer. Har kjøpt meg inn igjen etter at han også begynte å kjøpe litt. For meg så ble det på en måte en bekreftelse på at selskapet ikke var involvert. Når han først hadde solgt så kaster han ikke bort 1,5M på å kjøpe nye aksjer om det var en fare for at dette gikk nedenom og hjem. Kan være en dårlig vurdering. Det for tiden vise. Men mener fortsatt at på verdier under 0,9 så er det grei risk/reward i denne.
Redigert 11.04.2022 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
Nybegynner2
11.04.2022 kl 22:56 3263

Det er mye som taler for at dette gjelder Kongo. Som jeg har nevnt tidligere, og også er grunnen til at de siktede eier majoriteten i selskapet skyldes at Petromal besørget funding som ga de 50% og Knut/Gerhard besørget det «øvrige» som ga de 50%. Jeg tenker at det har skjedd noen, for utenforstående, merkelige pengetransaksjoner. Så er spørsmålet om det er substans i forklaring på overføringer. Det er ikke bare enkelt å bevise pengestrømmer som korrupsjon, om ikke minst en av partene gir noen innrømmelser. Ser ingen grunn til at Kongo skal foreta seg noe. De får oljeinntekter og er happy. Verken Norge eller USA har noen myndighet i Kongo, og skal noe gjøres der må det vedtas i Nasjonalforsamlingen. Uavhengig av dette skjer det jo titt og ofte forlik i USA men dette må jo gå på Styreleder og ikke selskap da PetroNor ikke har noen registreringer i USA. For Knut og Gerhard kan jeg vanskelig se for meg at det skal bli bot til selskap. Selskap som har korrupsjon hengende over seg blir frastøtt av alle profesjonelle investorer, og følgelig vil denne uavklarte saken legge selskapet relativt dødt hva gjelder interesse. Jævla kjedelig.
cinet
11.04.2022 kl 23:13 3221

Det at selve selskapet ikke er mistenkt/siktet betyr absolutt ingenting. Her er tre ultra sentrale personer siktet/mistenkt, og drar hele pnor med seg ned i et formidabelt omdømmetap. Nærmest uopprettelig. Eneste vei ut fra dette , for pnor, er en fot , men det vil neppe skje pga eier dominansen. Ingen seriøse selskaper vil ha samarbeid/ gjøre avtaler med et slikt selskap. PEN bør umiddelbart reforhandle og få cash for aje. At vi i PEN skal bli infisert med pnor aksjer er hinsides . Det må være en nødutgang i den kontrakten . Saken vil ta lang lang tid, og uansett resultat for en eller alle tre, pnor er ferdig med nå ærende styre/ledelse. ( kan ikke sammenlignes med noen ubetydelige høyere bankansatte som gir 10m i uberettiget lån )
GullogGråstei
11.04.2022 kl 23:20 3198

Dagens utvikling i saken - der Eyas Alhomouz fikk status som mistenkt - viser at en kriminalsak under opprulling utmerket godt kan ende opp med å trekke inn nye mennesker og eller organisasjoner.

Det som betyr noe for oss som poteniselle aksjonærer er ikke den formelle juridiske statusen til PNOR i saken. Det som betyr noe er sannsynligheten for at PNOR kan trekkes inn i saken - direkte eller indirekte gjennom Hemla. Jeg anser fortsatt den sannsynligheten for betydelig all den tid man ikke fra selskapets side eller økokrims side eksplisitt har gitt en avgrensing av hva sakskomplekset dreier seg om.

Jeg er ikke jurist. Likevel regner jeg med at hvis jeg begår korrupsjon og legger gevinsten av den korrupsjonen inn i en selskapsstruktur som jeg kontrollerer, så vil offeret for den korrupsjonen i en erstatningssak kunne gå etter verdiene som er lagt inn i disse selskapene. Kanskje jeg må dømmes for korrupsjonslovbruddet i en straffesak først, men jeg nekter å tro at verdier som jeg har lagt inn i et AS vil være utenfor rekkevidde i en påfølgende erstatningssak.

I mine øyne er det veldig sannsynlig at gevinstene fra en hypotetisk historisk korrupsjon begått av Søvold, Ludvigsen og Alhomouz i dag inngår i de verdiene som er samlet i PNOR. Selv om PNOR som selskap ikke er siktet - og kanskje ikke blir siktet - direkte for korrupsjonen, er jeg redd for at et fremtidig erstatningssøksmål rettet mot verdiene i PNOR fint vil kunne vinne frem. Hvis worst-case er at Kongo-Brazzaville helt enkelt fratar PNOR sine andeler i PNGF Süd, så er omtrent alle verdiene tapt.

Derfor er det viktig å kjenne til akkurat hvilke transaksjoner som er mistenkt for å være gjennomført på en korrupt måte, slik at man kan gjøre en vurdering av hva worst-case erstatningskravet fra en berørt part kan finne på å bli.
Redigert 11.04.2022 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Yenom
12.04.2022 kl 00:10 3085

At dette i aller høyeste grad berører Petronor og våre lisenser er det vel ikke tvil om. For de som tvilte så er jo dette endelig bekreftelse da Eyas ikke har noen kjent tilknytning til de øvrige selskapene til Knut. Videre så synes jeg personlig at det er et større problem at Eyas er siktet enn at Knut er siktet. Eyas er vårt knutepunkt mot Abu Dhabi og spørsmålet er hva dette får å si for den relasjonen og ikke minst for fremtidig finansiering. Det blir jo ikke lettere å finne partnere eller gjøre noe annet heller. Og så går produksjonen ned og ikke opp som forventet. What a fucking day!!!!
Psychodad
12.04.2022 kl 00:16 3071

Jeg burde kanskje visst at gode og dårlige nyheter går hånd i hand i PNOR... Jaja.. påskemorgen slukker...
cinet
12.04.2022 kl 00:22 3062

Eyas er «bare» mistenkt, dvs de hadde ikke behov for bruke tvAngsmidler mot han. Fremtidig finansiering??? Dream on, pnor har bare en mulighet, ekstraordinær gf og nye koster, men.. hvordan få til det, med tre dominerende eiere sOm m/s??
Redigert 12.04.2022 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
elta-gnilk
12.04.2022 kl 07:00 2839

Hær opptrer skribentene som om disse tre mistengte var dømt, i god stil med det vi har sett opp gjennom årene i norsk presse og almenheten forøvrig. Er det rart at man bor i et land med nikkedukker som går lydig i saueflokken. Ingen er dømt og saken har to sider, den siste har vi ikke hørt et pip om. Med ønske om god bedring.
Redigert 12.04.2022 kl 07:01 Du må logge inn for å svare
Elgjohansen
12.04.2022 kl 09:06 2565

PNOR: NETTOPRODUKSJON PÅ PNGF SUD I KONGO 3.614 FAT PR DAG I 1.KV
12.4.2022 06:00 · TDN Finans

Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Petronor hadde en nettoproduksjon på PNGF Sud i Kongo i første kvartal 2022 på 3.161 fat pr dag.
Det fremgår av en kvartalsoppdatering fra selskapet mandag.

Det heter videre i oppdateringen at noen boreoperasjoner på feltet er forsinket i forhold til planen, blant annet grunnet at en brønn har blitt satt på en 2-3 måneders lang oppryddingsproduksjonsplan.

Videre fremgår det at selskapet har økt sine reserver til 20,6 millioner fat, fra 0,3 millioner fat pr utgangen av fjerde kvartal. Det utgjør en reserveerstatningsgrad på 126 prosent etter en nettoproduksjon i 2021 på 1,27 millioner fat.

Selskapet har også signert en forhåndsbetalingsavtale med ADNOC Trading i løpet av kvartalet og fakturert produksjon som omfatter balansen ved utgangen av desember, januar og februar for totalt 165.071 fat.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
hofa
12.04.2022 kl 09:14 2439

Vi skal ikke gøre det værre end det er - der er penge på bogen og olie på lager. Vi skal op i dag.
E Desperados
12.04.2022 kl 09:15 2438

Ser ut som om kun restlager per 31.12 og produksjon for januar og februar blir inntektsført i Q1. Da kan vi forvente en EBITDA på ca 15M$. Så får vi 4 mnd produksjon som inntekt i Q2. Som fort da gir en EBITDA på det dobbelte i Q2. Selv om det er mye annet som skygger over så er hvertfall selskapets økonomi sterk.
thief
12.04.2022 kl 09:52 2310

Tragisk hvordan denne korrupsjonsaken har "ødelagt" selskapet.Caset så bunnsolid ut,med en klar plan for vekst og store inntekter. Nå er nok alt satt på vent, hvertfall med Eyas i søkelyset også.Pnor hadde jo sterk støtte fra Abu Dahbi mtp finansiering osv,hva skjer nå?Hva med utviklingen av AJE?Der trengs finansiering.Er vel ikke så mange som vil skyte inn kapital nå.Er flere tegn på at tredjeparter er forsiktige med PNOR .Eyas sa under q2 2021 at han var sikker på å lande nytt kjøp før årsslutt.Det kom ikke,og nå er vi i april!Tyder på at andre selskaper er avventende ovenfor PNOR. Setter jo utviklingen av selskapet på hold.Vært mye som har gått galt i det siste,ikke minst aksjekursen. Og kan vel komme ytterligere press,mtp aksjer til PEN. Var vel kanskje flere som ville beholde disse,men med Eyas også mistenkt, så kaster nok enda flere utbytteaksjene sine.Da kan det bli mye på salg.Mange ting som har gått galt,på dårlig tidspunkt.Håpe for aksjonærene at dette snur etterhvert!
solid1
12.04.2022 kl 09:58 2297


Er vel noe i tvil om at vi får noen reisning i dag.
Ikke nødvendigvis pga korrupsjons-saken, men i hovedsak fordi Eng-gruppen (Luxembourg) trolig har noen million aksjer igjen å selge.

Mener de var nær 20 million aksjer rundt nyår, gikk ned til 13 mill. for noen dager siden, og besitter nok fremdeles noen aksjer som skal ut.

Uansett ønskes alle lykke til, enten man selger eller kjøper. Er jo en ubehagelig sak uansett.
smaa
12.04.2022 kl 09:59 2309

Ja, ser jo riktig lovende ut😩 Kan Økokrim, selskapet og de tre herrer bare ødelegge andre eieres verdier på denne måten. Ingen oppdateringer om saken , andre ville vel ikke funnet seg i så store tap pga andres griskhet. Nei, betal et klekkelig utbytte til de som ikke er involvert og få fakta på bordet her. God inntjening hjalp heller ikke. God påske til dere alle også de trofaste som ser ut til å ha forlatt oss.☀️🎷
512tr
12.04.2022 kl 10:06 2272

Regner med at vi snart får en melding om at Eyas fratrer som styreformann og Joseph Iskander overtar.
Vil bli svært overasket om en av de 2 norske "styre jentene" vil påta seg en slik jobb.
Elgjohansen
12.04.2022 kl 10:07 2283

Ligger hardt press på 0.8 nå, blir det et alvorlig kursras i løpet av dagen...
Ingen positivitet å spore noen steder!
E Desperados
12.04.2022 kl 10:18 2264

Jeg tenker at ledelsen i PEN har gjort en dårlig jobb om de lar dette oppgjøret bli gjort i aksjer sånn ting ser ut nå. Tror ikke mange PEN-aksjonærer er fornøyde med aksjer i PNOR per dags dato. Så det vi hadde i net-cash per 31.12 går vel fort til å betale for det oppgjøret.

Jeg klarer ikke finne noen tall på hvor mye PNOR evt skal betale for sin andel i utviklingen i AJE, men om produksjonen for 2022 blir sånn ca som estimert så vil overskuddet etter skatt for 2022 være ca 50M$. Hvor mye som evt må lånes da er jo spørsmålet.
512tr
12.04.2022 kl 10:45 2191

Tror PNOR vil være særdeles forsiktig med å bruke cash beholdningen, som hovedsakelig kommer fra PNGF Sud, til andre formål enn drift og videre utvikling av PNGF Sud.

Så lenge det er tvil rundt PNGF Sud eierandelene vil penger brukt på andre investeringer være i fare for å måtte tilbakebetales ved en eventuell reduksjon/tap av lisensandelene.
solid1
12.04.2022 kl 10:51 2171


Dessverre kan Økokrim i Norge basere sine antagelser og handlemåte på et udokumentert "varsel" som kan ha kommet fra en mer eller mindre fornærmet byråkrat. Nå vet vi jo ikke hva de har funnet av uregelmessigheter, men Økokrim har uansett bedt US om hjelp til å finne noe.

De tre herrer som du beskriver, har ikke nødvendigvis ødelagt selskapet, men bygget det opp.
Man skal regnes som uskyldig til rettskraftig dom, så er det opp til byråkratiet og Økokrim å fremlegge bevis for eventuelle lovbrudd. Dersom de tre er uten skyld, bør norske lover og forskrifter endres.
Slik dette fremstår har du helt rett i at vi, som uskyldige tredjeparter og aksjonærer taper på fremgangsmåten til Økokrim,

(Antar vi likevel kan få en reisning når de urolige har fått solgt seg ut.)