Er NOD for høyt priset?

Slettet bruker
NOD 05.11.2018 kl 19:52 1487

En som skriver på shareville mener at NOD er for høyt priset. Ser p/e i 2017 var 124. I 2018 forventes 53 og i 2019 ned til 29 :
https://investor.dn.no/#!/Aksje/S124/NOD/NordicSemiconductor

Noen med litt innsikt som kan forklare dette litt nærmere ? Høyt priset nå basert på dagens p/e, men vil bli riktigere priset fremover (grunnet vekst og da lavere p/e)
Så nå ser den dyr ut, men det endrer seg i årene fremover,
braastad-xo
05.11.2018 kl 20:53 1450

NOD har blitt priset som et vekstselskap i mange mange år. Ja, de har hatt økte inntekter i de siste årene, men de tjener mindre og mindre penger. Det er nok ikke noe i veien med produktene til NOD, men konkurransen i denne bransjen er knallhard. Og de er tross alt en bitte liten aktør. Hadde ikke prisingen av selskapet vært så stiv, ville nok NOD blitt kjøpt opp for lenge siden.

Det er mange eksempler på selskaper på OSE som prises vanvittig høyt uten å tjene penger eller uten å ha inntekter også.
Men noen ganger kan det være like greit å glemme prisingen av selskapene og heller følge momentum i aksjekursen. Penger er penger, og det viktigste er jo tross alt om man selv tjener penger på sine aksjer.
Slettet bruker
05.11.2018 kl 21:19 1425

Hvis et selskap åpenbart er for høyt priset så vil vel det ligge over aksjekursen som et tungt teppe. Hvis det er tilfelle med NOD så finnes det heller andre aksjer jeg vil sitte i. Det å følge et momentum helt uavhengig av fundamentale forhold er ikke noe som frister. Jeg vil sitte lenge i gode selskaper som er fornuftig priset nå og som har gode vekstmuligheter. Eksempler som jeg ser det er NEL og Scatec. Jeg synes det er utrolig vanskelig å bli klok på NOD. I det ene øyeblikket leser jeg at de overtar mer og mer innen de segmentene de opererer i og at de er underpriset i forhold til videre vekst. Samtidig er det andre innlegg som nærmest beskriver det motsatte.
Redigert 05.11.2018 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
05.11.2018 kl 21:50 1396

Legger du mer vekt på en som skriver på Shareville en feks DNB som dekker selskapet og har en kurs på kr 69 fra 18 oktober?
Redigert 05.11.2018 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.11.2018 kl 21:53 1389

YNWA, nei, men det er heller ikke nok med et kursmål fra DnB. Jeg prøver å forstå. Derfor jeg postet innleggene.