RECSI: Nytt styre

Slettet bruker
RECSI 08.04.2022 kl 19:24 38152

Hanwha foreslår følgende styremedlemmer til generalforsamlingen 2. mai:

• Mr. Koo Yung LEE (leder)
• Mr. Maeng Yoon KIM (nest leder) •
• Dr. Renate Oberhoffer-Fritz •
• Ms. Heike Heiligtag

Hele det nåværende styret fratrer.

Positivt eller negativt?


https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/04/08/7849733/slik-blir-det-nye-styret-i-rec-silicon
Redigert 09.04.2022 kl 01:09 Du må logge inn for å svare
omac
08.04.2022 kl 19:30 14854

jeg foreslår du diskuterer det i uke 14 tråden, vi trenger ikke flere tråder
Slettet bruker
08.04.2022 kl 19:33 14823

Nei, altfor mye usaklig surr i den og tilsvarernde uketråtder. ... Dette er dessuten en særdeles viktig sak som fortjener en egen tråd
Redigert 08.04.2022 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 19:36 14799

Enig. Her har vi soldatene som skal skape verdier for aksjonærene, endelig! Nå for vi nok ett taktskifte og en ny vår for RECSI....
omac
08.04.2022 kl 19:38 14789

Hvis ikke denne og sporer av slik de andre spanderer jeg en full halvliter på deg
Slettet bruker
08.04.2022 kl 19:40 14779

Foreslått leder er chief executive officer i Hanwha Q-cells og foreslått nestleder er co-ceo i Hanwha. Veldig spennende!
Slettet bruker
08.04.2022 kl 19:43 14743

Ja, så det. Gutta krutt setter seg rundt bordet og Røkke kan fokusere på horisonten!
Slettet bruker
08.04.2022 kl 19:51 14700

Ja, at både leder og nestleder rekrutteres fra toppledelsen i Hanwha er utvilsomt meget positivt

Koo Yung LEE (leder)

https://www.bloomberg.com/profile/person/20822216

Maeng Yoon KIM (nestleder)

https://www.bloomberg.com/profile/person/22209882
Slettet bruker
08.04.2022 kl 19:58 14856

Vi finner raskt ut om de vil prøve seg på budrundene umiddelbart. Jeg har ikke noen til salgs for 20kr!
Slettet bruker
08.04.2022 kl 20:00 14844

2/5. Et tidlig signal om et styret som er klar til handling. Kan ikke tro noe annet, enn at dette er bra for REC. Men blir vel neppe nå etter hvert oppfattet som et norsk selskap. Vel- vi har NORDNET LIVSFORSIKRING AS på 1.28%. 😎😎 Klart at dette kan bety noe på Oslo Børs. F.eks. Hvor mye vil en åpning nå i mai til ML bety for kursen ?.
Redigert 08.04.2022 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 20:03 14819

Dette er bra for alle parter, dog litt usikkerhet rundt dette med at de kan ta det helt av markedet, svelge butikken, men vi er såpass mange som har litt å tale om om det skulle bli aktuelt. Ikke noe sell in may and stay away hvertfall :-)
Slettet bruker
08.04.2022 kl 20:23 14763

Etter mitt skjønn så er det først og fremst den unike teknologien til RECSI som er interessant for Hanwaha. Dette fordi teknologien er best i verden når det gjelder energibruk karbonavtrykk og produksjonskostnad. Dette er svært viktige faktorer i forhold til de standardene som morgendagens solpanel må tilfredsstille for å kunne nå FNs klimamål i 2030 og 2050.

Jeg er overbevist om at RECSI vil bli et svært verdifullt selskap i årene som kommer, og jeg er overbevist om at Hanwha vil prøve å få en betydelig større del av kaka, så hold på aksjene.

Redigert 08.04.2022 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
trendfriend
09.04.2022 kl 09:00 14097

Sikkert et meget kompetent styre, men det reiser noen spørsmål for norske småaksjonærer. Hanwha og Rec har neppe behov for å være på OB veldig lenge, så vil tro at det nye styret vil be om at selskapet tas av OB, og muligens også at Rec ASA overfører eiendelene i ML og Butte til selskaper med koreansk eller amerikansk tilknytning hvor de har full kontroll. Skjer det, får vi bare håpe at verdivurderingen av de to viktigste eiendelene gir grunnlag for en avvikling av Rec ASA på endel høyere kurser enn idag. Eller man kan håpe på et frivillig bud til aksjonærene på et tidspunkt, men ettersom de ikke ønsket å by på det hele når de kjøpte fra Røkke på kr 20, så er vel tanken at de vil vente på lavere kurser slik at det blir billigere et sted i fremtiden. Med det nye styret uten representanter for andre aksjonærer, bestemmer Hanwha regien fremover og det kan jo da bli en styrt avvikling av det norske ASA før selve soleventyret tar av. Det er ikke dette jeg ønsker skal skje, så helt supert om det er andre synspunkter på dette. De fleste av oss skulle vel gjerne sett kursen tilbake til kr 20+ i ikke alt for lang fremtid.

Redigert 09.04.2022 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
omac
09.04.2022 kl 09:02 14077

Dere ser spøkelser på høylys dag
Slettet bruker
09.04.2022 kl 09:53 13870

Seriøst? nå begynner det å bli mange rare spekulasjoner her. Lurer på om dette er et av fler nick som utgir seg for å være aksjonærer og egentlig bare ikke har kommet seg inn.
Men spiller ingen rolle om de har aksjer eller ei dette blir så useriøst .
Du sier soleventyret fremover og samtidig sier du at Hanwha vil kanskje vente på en kurs som er lavere for så å komme med et bud? jump start i Moses Lake og et soleventyr med Hanwha og du tror virkelig noen vil selge? Hanwha vet selv at de ikke kan komme med noe tulle bud om de skal få noen aksjer i det hele tatt, bortsett fra små aksjonærer som ikke følger med da. Fremstille Hanwha som en stor stygg ulv blir bare for dumt.
Redigert 09.04.2022 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2022 kl 10:09 13760

Hvorfor tyskere i styret? Hvilken tilknytning har de til REC/Hanwha Solutions?
trendfriend
09.04.2022 kl 10:09 13756

Kan jo se ut som markedet er skeptiske til den nye aksjonæren, til tross for at de har muskler. Ellers hadde vel ikke kursen ligget betydelig under det Røkke fikk solgt på. Tiden vil vise hvordan dette utvikler seg.
Cookiedough
09.04.2022 kl 10:11 13733

Uten tvil spennende tider fremover 😊

Hva vet vi om styremedlemmene? Jeg tenker da særlig på Dr. Renate Oberhoffer-Fritz og hennes rolle i styret.

https://www.eacts.org/faculty/renate-oberhoffer-fritz/
Redigert 09.04.2022 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2022 kl 10:23 13653

Kan noen ganger lure på dette med "kjønnskvotering" Ingenting sagt om Renate.
Smaug
09.04.2022 kl 10:24 13654

Litt overrasket over at hele styret blir byttet ut og at de ikke ønsker noe kontinuitet.

Hvis siste salget av REC alt var avklart ved HS sitt inntog, hvorfor ble ikke bare Røkke sittende til nå?
Slettet bruker
09.04.2022 kl 10:28 13611

Ja, det kan man si. Egentlig veldig merkelig utvikling. Når en slik aktør går inn med kunnskap, penger og ambisjoner.
TT oppsummerte Hanwhas inntreden greit: RECsi går fra å være en lokal spiller til en global aktør.

Her inne på forumet virker det som mange håper at alt skal være dumt og teit. Litt rart. Jeg forstår det slik at enten vil man inn på enn billigere inngang eller så har man glede av å klovne rundt.

Litt på siden: dersom det nye styret (med to tyskere) gir RECsi litt oppmerksomhet i Tyskland, skal man ikke se bort i fra at tyske aksjonærer kan få øynene opp for RECsi også.

Det er jo tyske småaksjonærer som sendte NEL rett til himmels// Gleder meg til de kommende månendene- det virker som RECsi går på skinner 🔆
Slettet bruker
09.04.2022 kl 10:29 13599

Som sagt, Q-cells Germany kommer inn under 'EU taxonomy' regelverket, og må fra 2023/2024 rapportere co2 fotavtrykk i hele verdikjeden. Så polysilicon fra Rec/ ML burde passe bra. Kanskje det ligger noe der med en tysker i styret?

From January 1st 2023, all large companies are required to report their taxonomy alignment, along with relevant information that may help investors assess their ESG performance. A high taxonomy score may lower your cost of capital. The taxonomy score of banks and institutional investors’ portfolios will affect their cost of borrowing, and most banks already provide lower interest rates to companies that operate more sustainably.
Slettet bruker
09.04.2022 kl 10:35 13570

Hvor mange her inne har opplevd å bli skviset ut og/eller blitt tatt av børs? RECSI har endelig fremtiden open, og ppotensialet vil taes ut, så at noen her tenker på hva som kan skje i værstefall, er ikke negativt. Man må være forberedt på senarioer. Naivt og tro at big buisness tar hensyn til småaksjonærer med 1000 -100 000 aksjer. Men tenk positivt og hold på aksjene vil jeg si!
Intravenøsiu
09.04.2022 kl 10:43 13509

"Hanwha Q Cells (commonly known as simply Q CELLS) is a major manufacturer of photovoltaic (PV) solar cells. The company is headquartered in Seoul, South Korea, after being founded in 1999 in Thalheim, Germany, where the company still has its engineering offices."
solfylt
09.04.2022 kl 10:58 13399

Syntes det er veldig interessante endringer i styret, for å si det mildt. Forbindelsen til Tyskland (EU) spesielt. Som Intra skriver, er «headquarters for technology and innovation» i Tyskland. Denne forbindelsen til et enormt marked er noe ganske annet enn det vi har vært med på med REC Silicon tidligere. To tyskere og to koreanere er, som vi nå vet, foreslått til det nye styret. En kursendring i dobbel forstand, får vi håpe.
Redigert 09.04.2022 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2022 kl 11:09 13330

Vi kan være på vei til noe større enn vi har drømt om noen gang,
tiden vil vise . Gleder meg til mandag for og se hvordan markedet reagerer på dette.
Slettet bruker
09.04.2022 kl 11:17 13268

Mulig at de prøver seg med bud på 20 kr som et scenario, men hvem tenker du da vil selge med dette vanvittige potensiale? Hvilken andre lovlige seriøse senarioer ser du for deg for å skvise ut aksjonærer?
Slettet bruker
09.04.2022 kl 11:41 13131

Merket meg også det tyske bidraget her,og tenker samme som deg. Enormt marked, og med mange som åpenbart har investeringsvilje utover egne grenser.

Vi går inn i særdeles spennende måneder nå. Glem den kortsiktige kursvandringen, dette her kommer til å bli veldig, veldig bra
solfylt
09.04.2022 kl 11:47 13096

Vi kan håpe 🙂 MEN det som også kan være verdt å merke seg er det som skrives rundt innstillingen til nytt styre. Hele styret foreslås byttet ut, etter Hanwhas ønske. Nominasjonskomiteen går ikke inn for en anbefaling av det nye styrets sammensetning da de mener å ikke ha grunnlag for det, basert på at de ikke kjenner vedkommendes kvalifikasjoner eller egnethet. Edit: de går ikke i mot heller. De har akseptert forslag til honorarer, men ønsker ikke å anbefale her heller. Samtlige i nominasjonskomiteen velger å ikke stille til gjenvalg (og/eller trekker seg). Det er også verdt å merke seg at styret reduseres til 4 medlemmer (fra 5).

Oversatt/tolket etter beste evne og med forbehold om feil. At det har vært noe gnisninger eller uenigheter mellom AKH og Hanwha, har vært diskutert tidligere. Syntes det virker høyst sannsynlig. At Hanwha ønsker å ta styringen, er det nå liten tvil om. There is a new sheriff in town…

«The proposal to replace all the existing shareholder-elected directors with new directors to the board is put forward by the shareholder Hanwha Solutions Corporation. The following individuals have been proposed to comprise the shareholder-elected directors of the board of REC Silicon ASA:
 Mr. Koo Yung LEE (chair)
 Mr. Maeng Yoon KIM (deputy chair)
 Dr. Renate Oberhoffer-Fritz
 Ms. Heike Heiligtag
The nomination committee notes that the proposed election of new directors is compliant with the Norwegian Limited Public Companies Act’s requirement to have both sexes represented on the board of directors. Hanwha Solutions Corporation has stated that the proposed board composition is compliant with the requirements for independence as set out in the Norwegian Code of Practice for corporate governance, and also that it is compliant with the requirement for residency within EEA member states.
The nomination committee has not been involved in the identification of the proposed new directors and has not performed any procedures to assess their qualifications as directors of the company’s board. Consequently, the nomination committee is not in the position to render a recommendation to the extraordinary general meeting as to the proposed election of new directors to the board.
2. Election of members to the nomination committee
All the members of the nomination committee have notified that they find it appropriate to resign. In order to give ample time to identify new members of the nomination committee, the election will take place at the 2022 annual general meeting.
However, the nomination committee hereby notifies that the committee will not issue any recommendation to the 2022 annual general meeting as to,
 the composition of the board of directors,
 the composition of the nomination committee
 future fees to such governing bodies
1 (2)

Such recommendation would concern prospective conditions that the current nomination committee does not find it appropriate to propose.»
Redigert 09.04.2022 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
solfylt
09.04.2022 kl 11:56 13042

Er det ikke relativt lite med 4 personer? Færre kokker betyr mindre søl (med silangass) ☀️
Kvike11
09.04.2022 kl 12:02 13006

Godt med en tysker i styret, når der måske skal åbnes fabrik - eller flere fabrikker i EU.
Afnotering tvivler på det.
Opkøb tvivler, tvangsbud, kommer, men alle siger jo nej til latterlig kurs 20-30
Nu skal vi snart få en nyhed om åbning af fabrikken.
Ingen vil have at de bare splitter RECSI, stjæler patenterne og lader os aktionærer i stikken, til små sparer og daytrader, der i forvejen smadrer kursen .
Hvilken bank holder kursen nede i dag, tror det er bestillingsarbejde, kunne godt være sp. bank 1, de er i forvejen de mest negative til alt med sol..
Hold og vær blandt vinderne på borsen. - target 100-200
McCartney
09.04.2022 kl 12:11 12942

Skal bli meget spennende å følge med når de begynner å kjøpe tilbake de 8 millioner shortede aksjene 😅
omac
09.04.2022 kl 12:11 12931

Er ikke naturlig for akh å sitte i ett styre de ikke eier noe i, de satt alene før hanwha fikk inn en mann
solfylt
09.04.2022 kl 12:19 12883

Det er jeg helt enig i, naturligvis. At det velges et helt nytt styre er også forståelig. Men, er ikke nominasjonskomiteens innstilling litt merkelig?
solfylt
09.04.2022 kl 12:24 12845

Lee og Kim som leder og nestleder virker også naturlig, men det er lite info å finne om tilknytning på de to andre. Vel, i alle fall Prof. Dr. med Oberhoffer-Fritz 🧐.
Boldor
09.04.2022 kl 12:31 12797

Ser det spekuleres mye i utflagging av RECSI. Om jeg husker rett, har selskapet 7,8 milliarder i fremførbart underskudd. Gir ingen mening å skulle flytte selskapet ut av Norge før denne fordelen er utnyttet. Gir vel alene en verdi i området 1,7 milliarder (22 %) eller rundt kr 4,- per aksje. Jeg er ingen ekspert på området, noen som kan fylle på med kunnskap her?

Hanwha har uttalt de skal gjøre massive investeringer "multi billion" i hele verdikjeden. Dette tolker jeg til å omfatte wafer- og celleprodukasjon, modulfabrikk (Q-Cells) og silisium (RECSI) har de kontroll på. Vil tro de vil allokere tilgjengelig cash til investeringer i de to førstnevnte og at et oppkjøp av RECSI ikke passer inn i planene. Noe av poenget med å være notert er jo å kunne hente cash i markedet ved fremtidige utvidelser i form av emisjoner. Med de vekstutsiktene fornybart har i US, må dagens silisiumkapasitet mangedobles og da er RECSIs produksjonsmetode den med lavest CO2-avtrykk. Bør gi gode muligheter for ekspansjon i ML og da må det hentes cash. Nye fabrikker i Europa er heller ikke usannsynlig, FBR er overlegen ift energibruk og bør sparke ben på etablering av tradisjonell Siemens-basert silisiumproduksjon.

Hanwha er det beste som kunne skjedd RECSI, hvilken annen aktør kunne vi ønsket oss som har bedre forutsetning for å skape den veksten de fleste av oss her inne ser komme?

"G"-en i ESG, forplikter ift eierstyring. Om Hanwha skal etterleve ESG, vil et ondsinnet oppkjøp hvor småaksjonærer skvises være uforenlig med dette. Min eierpost representerer i overkant av 1 prosent av de 10 prosentene som må til for at de ikke kan tvangsinnløse oss. Mine regnestykker for EBITDA ved full produksjon ML alene er polypris 25 dollar (kurs 8,-) * 20kMT, kostpris 10 dollar, gir 2,4 milliarder NOK. Snitt multippel P/E selskaper på Oslo børs er 18, som tilsier en aksjekurs på 102,-. Dra multippel ned til 10 og vi er på 57,-. Dette er uten Butte og Yulin og batteri/silan.

Jeg satser på at mange av oss småaksjonærer ikke selger og heller blir med på dette eventyret som ligger framfor oss. RECSI kan bli en utbyttemaskin og er veldig godt posisjonert i tre megatrender - sol, semiconductors og batteri.

Håper ikke dette oppfattes som hausing, er kun mine betraktninger om hvorfor jeg er investert i RECSI. Kjøpte mine første aksjer rundt kr 3,50 så kunne solgt med fin avkastning, men slik jeg vurderer det er vi kun i startgropa og kan ikke forestille meg at Hanwha skulle klare å kjøpe seg opp til 90 % selv om de byr både 30 og 40 kroner. Men, det er det vi småakjsonærer som avgjør - stay strong & long.

God påske:-)





Slettet bruker
09.04.2022 kl 12:37 12753

De har ikke en sjanse til det er veldig mange store lange aksjonærer (som meg) her inne som ikke selger selv ved et bud på 30-40 kr vi vet nå det vannvittige potensialet. Ser fler nick er her inne for å skremme med både 20 og under 20. Begynner jaggu og lure på agendaen dems. Hanwha har ingen historikk på å være fiendtlige med aksjonærer selv om noen prøver å fremlegge dette.
Redigert 09.04.2022 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
Stabukk
09.04.2022 kl 12:52 12673

Bra Boldor. Men du skriv noko om at kjøp av Recsi IKKE passer inn i Hanwha sine planer. Det skjønte eg ikkje!