Rec sitt gull er verdifullt for flere enn oss. 4 spørsmål

Slettet bruker
RECSI 09.04.2022 kl 11:52 23661

Hei!

Ift at Hanwha nå er største eier har jeg noen forhold jeg lurer på.
Som jeg ser det, så må det da være en risiko for at de vil ønske å kjøpe opp hele selskapet? Hvorfor skal de bare eie en del av REC, og REC fortsette å selge innsatsfaktorer til Hanwha sine konkurrenter? Hanwha ønsker vel å sikre seg hele produksjonen selv, til lavest mulig pris? Dette kan de vel kun oppnå ved å kjøpe opp hele selskapet?

1) Innspill til mitt resonnement?

2) Hvordan har det gått med andre selskaper Hanwha har blitt majoritetseier i?
Hvor stor andel pleier de å eie og hvor ofte kjøper de opp hele selskapet?

3) Har noen en link til den såkalte uttalelsen om at Hanwha - etter oppkjøpet av de resterende aksjene til Aker - vil avvente beslutning om oppstart av ML til slutten av 2022? At de i fjor snakket om jumpstart av ML, er irrelevant i denne sammenheng, hvis de senere - etter at de ble majoritetseiere - uttaler noe så kontrært.

Det jeg kan lure på, ift punkt 3, er om de vil vente til budfristen på 20 kroner (pliktig bud på kroner 20,- dersom de erverver 1 aksje til) er gått ut, for så å sope inn alle aksjene til langt under 20 kroner og således klare å tvangsutløse aksjonærene.

Jeg tror vi som eier aksjer i Rec Silicon sitter på gull. Men, jeg vil nødig måtte tvangsselge disse til lav pris.

Har vært eier i Rec en stund og sitter på over 100 000 aksjer og disse har jeg tenkt til å sitte på i mange år og garantert til vi er over 125 kroner. Vi er bare i den spede begynnelse av energirevolusjonen, hvor svart energi erstattes av grønn. Selvfølgelig vil Rec spille en rolle her, og bli viktigere og større med tiden. At ekspansjon ligger foran oss, tror jeg er meget sannsynlig. MEN, vi - som småaksjonærer - må forene oss, dersom vi skal få være med på dette og vi bør organisere oss for å unngå å bli tvangsutløst. Med organisering mener jeg bare å sikre at eiere av minst 10 % av de totale aksjene registrerer antall aksjer de vil beholde til over en viss pris (forslag ønskes) og at vi er sammen om målet om å ikke bli tvangsinnløst. Det praktiske får vi komme tilbake til.

Rec har allerede svært lav markedsverdi. Et pengesterkt, handlingskraftig og ambisiøst konsern vil lett kunne tvangskjøpe oss ut - om DE ønsker og VI er uforberedt og uorganiserte.

Dette leder meg til punkt 4:

4) Er det stemning for at vi begynner å organisere oss, for å sikre en samling av småaksjonærer som vil holde fast på våre totalt minimum 10 % av aksjene i Rec?
Jeg er ute etter de målrettede, sterke og ambisiøse aksjonærene som vil holde på aksjene til vi er langt, langt over dagens pris.

Etter godt forslag fra Omac, laget jeg en e-mailadresse for dem som ønsker å melde inn sitt antall på enda mer anonym måte:

rsiliconsmaaksjonaer@gmail.com

Jeg holder tellingen løpende her på Hegnar og det som blir meldt inn på mailen. Per 10.04 er vi allerede over 10 % på vei mot vårt eget mål.
Per 13.03 er vi på ca 38 % av målet vårt. Grundig gjennomgang viste noe dobbeltregistrering. 38 % på få dager er allikevel veldig bra.
Redigert 13.04.2022 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
10.04.2022 kl 21:37 6696

Vært aksjonær i nesten 2 år nå. Mange her som har vært med lenge, og som nevnt over, er det noen som fortjener oppgangen vi har i vente, så er det alle longere som har vært tålmodige i flere år. Mine aksjer er ikke til salgs under 50 kroner. Det skal vurderes når/om vi kommer dit en dag.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 22:00 6596

Jeg forstår ikke utgangspunktet. 'Sope inn alle aksjene til langt under 20kr'. Hvordan skal de få til det? Kjøpe over børs, skambud? Alle kan vel avslå et dårlig tilbud, eller la være å selge hvis en ikke er fornøyd?
Slettet bruker
10.04.2022 kl 22:19 6484

94k langsiktig
maraud
10.04.2022 kl 22:26 6415

Mine 75k blir stående til de er over 100 ja. Topp tråd 🤩👍
Slettet bruker
10.04.2022 kl 22:32 6389

Hvis du oppfatter at "alle andre" vil godta et bud på 17, og kommer til å ende opp med å bli tvangsutløst på 12 hvis du ikke godtar budet "som alle andre".
Da blir det lettere å forstå hvordan dette kan skje.

Jeg synes det virker som en ganske usannsynlig situasjon.
Men det må være dette folk frykter?

Samtidig vil det bety at Hanwha må ut med noe sånt som 300 000 000 * 17 = 5 100 000 000 kr for resterende aksjer hvis alle godtok?

Minner også om at Morgan Stanley blant annet kjøpte aksjer til en pris på 21-23kr stk, og sitter på >3% av aksjene her (!).

Hvordan i all verden skal Hanwha ha råd til videre milliard-investeringer hvis de kjøper opp alt de behøver?
Såvidt jeg har lest har de ikke nok midler på bok til å kjøpe opp Rec nå engang.
Jeg synes ikke det høres plausibelt ut rett og slett.

Isåfall må vel Hanwha/QCells kjøre på med store emisjoner hvor Hanwha stadig øker andelen sin og vanner resten av oss ut.
For å gjøre det blir vi nødt til å stemme over det uansett?

Så jeg har vanskelig for å se en situasjon hvor vi blir tvunget til å tape penger her.. Vis meg gjerne hva jeg tenker feil om.
Redigert 10.04.2022 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
Compilation20
10.04.2022 kl 22:48 6501

28k som du må tyne ut av meg over 100,-
Slettet bruker
10.04.2022 kl 23:21 6372

220000 hvor 200000 ikke er tilsalgs i år.
COHO
11.04.2022 kl 01:27 6173

Takk for et meget godt initiativ. Jeg har i øyeblikket 64k aksjer i Recsi. Langsiktig,kursmål 100+
Slettet bruker
11.04.2022 kl 08:15 5908

Jeg tror Hanwha Solutions har andre viktigere utfordringer å ta tak i enn å kjøpe opp RECSI:

http://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=90607

Their concerns are rising along with the prices of oil and naphtha, a crude oil byproduct forming the foundation of their business.

...

Those companies are trying to make a breakthrough with new technologies in new fields. For example, Lotte Chemical recently announced that it would invest at least 11 trillion won until 2030 in the fields of hydrogen, battery materials, bioplastics and resource recycling. LG Chem is increasing its investment in battery materials, sustainable solutions and pharmaceuticals and Hanwha Solutions is focusing on eco-friendly energy generation.
Slettet bruker
11.04.2022 kl 10:00 5445

200k
Olans97
11.04.2022 kl 10:10 5343

Småaksjonær med 2100 aksjer. Holdt et lite år nå. Langsiktig og prøver å øke fremover
strider1
11.04.2022 kl 10:48 5050

Har ca 150k. Vært med lenge og fortsatt langsiktig. Godt i pluss, men selger ikke før aksjekursen gjenspeiler verdiene i selskapet+fremtids utsikter.
Hobbydansken
11.04.2022 kl 10:58 5073

Ca 30K her - både i egne og barnas depot. Venter på 3 siffer i kursen
Senergy
11.04.2022 kl 11:16 5041

32K aksjer her. Allerede 100% gevinst, og selger nok gradvis 20-30% ved neste store steg oppover for å avvente inngang igjen.
BelfortInvest
11.04.2022 kl 11:26 4998

16k - Sittet i 3-4 år og selger ikke. RECSI skal bli en sinnsyk utbyttemaskin der all tålmodighet og langsiktige ambisjon for selskapet skal belønne seg i flere tiår frem i tid. Gi meg RECSI kurs på 600, selger ikke.
økon
11.04.2022 kl 11:36 4940

114k her, har vært med på de fleste opp- og nedturer 😁

Har også meldt på mail.
Redigert 20.04.2022 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
ingen_peiling
11.04.2022 kl 12:23 4766

I likhet med mange andre her er jeg av oppfatning at Hanwha vil på et eller annet tidspunkt prøve seg på hele kjære REC. Tipper de vil ha hele produksjonen for seg selv. Har nylig lest at Q Cell skal "rebrandes" til Qcell og bli en clean energy selskap istedenfor ren wafer/panelprodusent. Ser for meg en scenario hvor REC kjøpes opp, tas av Oslo Børs og integreres som en del av nye Qcell. Dette er så klart et særdeles lite ønskelig scenario for oss små siden vi går glipp av hele "eventyret" fremover. Så vidt jeg vet så er Qcell et "ikke børsnotert selskap" så vi kan ikke kjøpe oss opp der engang. Det store spørsmålet er hvordan i huleste skal Hanwha få til dette med så mange småaksonærer!? Har søkt litt på nettet og kom tilfeldigvis over en gammel E24 artikkel som forklarer salget av REC Solar i 2015...Der gikk de for en litt "alternativ" tilnærming hvor de kun trengte 66,66% av selskapet for å gjennomføre salget. Kan tilsvarende skje i Recsi? Litt ironisk at saken gjaldt REC Solar...Mtp måten salget skjedde på...Hvorfor har RECsi det så travelt med å velge et nytt styre på EGF istedenfor vanlig GF? Håper noen som kan litt jus kan komme med innspill hvorvidt "salgsmetoden" beskrevet i artikkelen fremdeles vil være aktuelt? Ved en slik "sofistikert" metode, kan REC styret velge å akseptere/anbefale en pris som er lavere enn den som Hanwha handla for sist de siste 6mnd (i forhold til tilbudsplikt)? Mye usikkerhet her.....

https://e24.no/boers-og-finans/i/G17L5J/slik-omgaar-rec-boersen-og-setter-smaaaksjonaerene-sjakk-matt
omac
11.04.2022 kl 12:31 4721

Så lenge det er snakk om et salg av et datterselskap er det bare selskapets egne organer, inkludert generalforsamlingen, som må involveres.

Er det snakk om et vanlig tilbud om å kjøpe et børsnotert selskap, må Oslo Børs godkjenne tilbudsdokumentene først.
-----------------------
REC er ikke ett datterselskap
Slettet bruker
11.04.2022 kl 12:36 4897

Nettopp !

Kan alle truseskvettere slutte nå , nyt påsken og slapp av !
Shares4fun
11.04.2022 kl 12:39 4966

Min største frykt er at det nye styret som evt. velges inn, som ikke har noen røtter til Norge eller dets mange småaksjonærer, velger å avhende REC Silicon ASAs aksjer i et eller flere av de heleide amerikanske datterselskapene (der eierskap Moses Lake ligger).

Da trenger man ikke kjøpe seg opp til eierskap i REC Silicon ASA, som utenlandske eiere ikke har noe insentiv om å eie aksjer i (norsk holdingselskap uten virksomhet annet enn å eie aksjer og forestå finansiering av disse).

Har vært REC-aksjonær i over 10 år, og husker dessverre hvordan REC Solar ble solgt lite «stuerent» på bekostning av alle småaksjonærer for en del år tilbake. Håper selvsagt at bekymring er uberettiget, men det hadde vært fordel om slike avhendelser av innmat ikke blir gjort uten godkjennelse av flertall blant selskapets aksjonærer …..
Redigert 11.04.2022 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2022 kl 12:42 4970

Så kan jo noen spør på EGF hva deres intensjon er og hva de ser for seg i fremtiden . Er jo bare å spør rakt ut !
-hvordan skal de ta vare på småaksjonærene
- skal selskapet bli på ose
- hvordna ser de for seg utviklingen de kommende årene
- hvordan kan de forsikre / berolige norske småaksjonærer
Redigert 11.04.2022 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
ingen_peiling
11.04.2022 kl 12:44 5013

Kanskje jeg er treg til å skjønne...Kan REC Silicon ASA skille ut og overføre sin virksomhet slik at MS,Butte og hele greia ligger i et eller annet datterselskap for så å selge det til for eks REC Luxemburg (ref artikkelen i min link) og på denne måten omgå de vanlige reglene? Ganske konspiratorisk av meg men komplekse transaksjoner krever vel komplekse løsninger. Det er vel ingen tvil om at et potensielt oppkjøp av hele REC vil være en kompleks affære.
omac
11.04.2022 kl 12:54 4979

Det blir for hypotetisk til å svare på. Jeg tenker de som er nervøse for Hanwha heller burde selge REC aksjene og kjøpe seg inn i andre selskap og sove godt om natten. Ingen vet hva fremtiden bringer og evige spekulasjoner i om og hvis og atte føles litt lite fruktbart. Jeg melder meg hvertfall ut av fremtidens diskusjon om hvor ille dette vil gå for aksjonærene og holder meg rolig.
Stabukk
11.04.2022 kl 12:56 4991

95k og vel 1 kr i minus per aksje. Lever godt med det inntil vidare, men passerer vi 20-25 i år, blir salg vurdert. Det har med alder å gjera. Synest vi ikkje bør sjå bort frå at Hanwha vil eiga heile Rec, så billig som mulig.
Slettet bruker
11.04.2022 kl 13:12 4918

Om Hanwha skulle ønske å eie hele REC, de av dere som er redd for dette..

- Hvorfor hauser de opp selskapet?
- Hvorfor melder de spennende og kursdrivende planer (Ja vet ikke kursen har gått, poenget står)?
- Hvorfor kjøper de ikke en hel haug aksjer nå hvor ML ligger brakk?

For meg gir overnevnte ingen mening, hadde de planer om oppkjøp ville det gitt mening å kjørt Aker stilen, holde helt kjeft.

Hanwha har ikke ubegrenset med penger, de andre planene de har i verdikjeden vil kreve mye penger. Personlig tror jeg de er fornøyd med posisjonen de har i Rec. Jeg kan selvfølgelig ta helt feil også, det er bare hva som gir mest mening med den informasjonen vi har tilgjengelig.
Slettet bruker
11.04.2022 kl 13:14 4894

Sitter med en del aksjer selv. Støtter denne. Vi små og langsiktige kan enkelt slå oss sammen og bli mer enn 10%. Tror uansett ikke at dette vil være nødvendig. Bare å nyte påsken, folkens. Noen uker til vi får et sterkt og fremoverlent styre på plass som kommer til å ta store steg for selskapet.
Stabukk
11.04.2022 kl 13:54 4743

Håpar Rec med Hanwha som største eigar vil informera litt bedre og meir offensivt. Så langt har koreanarane vore framoverlente og forklart godt kvifor dei har gått inn i Rec. Trur det blir tilfelle også vidare, så svak kurs skremmer ikkje så veldig.

Oppsida er for stor til å gå ut no, først og fremst fordi vi etter alle solemerke får melding om restart av ML i år. Vil Hanwha eiga meir, kan det og skje ved retta emi, forhåpentligvis på høgare kurs enn i dag.
Slettet bruker
11.04.2022 kl 14:18 4634

Don't talk so much sense.. Passer ikke skriptet om frykt og tapet av Røkke.

Jeg er en tålmodig fyr, og vet vi snart har bedre dager i vente, men kan ikke overse den gigantiske ironien i at det er nå, etter Røkkes exit, at småaksjonærer og sparere skjelver?

Hans historikk for shortcuts og finter, den totale stillheten fra styrerommet osv er nå byttet ut med eiere som ikke kan få åpnet og bygget videre fort nok, og ikke legger en tøddel skjul på sine ambisjoner. Og da kommer frykten?

Forstå det den som kan..
Redigert 11.04.2022 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2022 kl 14:23 4594

Dersom Røkke sin ambisjon hele tiden, var ca. slik den utviklet seg, var det vel det klokeste å holde munn.
The golden 1
11.04.2022 kl 15:48 4286

Hei
fylte på med 350k. Deilig å akkumulere disse aksjene til så billig kurs! Selger ikke før jeg får 100 kr per aksje! Dette er fremtiden, merk mine ord!
Slettet bruker
11.04.2022 kl 16:56 4129

Gratulerer med god inngang, den vil betale seg godt tror jeg
Slettet bruker
11.04.2022 kl 18:00 3981

Kommer nok til å selge litt til akseptabel pris, dvs. at aksjenverdien og selskapets verdi kobles noenlunde sammen (helt frakoblet p.t.). Må jo skifte bil fra tid til annen, pusse opp badet, betale restskatt etc. Men kan i første omgang bidra til en god sak med 100k som ikke selges. Det kan bli mer.
Slettet bruker
11.04.2022 kl 19:19 3808

Da har jeg registrert dagens antall som er kommet på mail og skal i morgen registrere det antall som er meldt inn på forumet siden forrige telling.
Gir en oppdatering i morgen.

Ved forrige telling vi var kommet over 20 % på vei mot vårt felles mål og det er fortsatt god driv.

Hvis noen er aktive på andre foraer (f.eks Facebook-gruppe) og vil formidle hovedinnlegget dit, så er det veldig fint. Jeg skriver et eget innlegg om dette hvis det ikke meldes inn noe konkret på dette innspillet. Om tempoet i innregistrerte antall aksjer skulle falle fremover - kan være behov for å nå litt bredere ut også.

Skal tilføye at jeg ikke har en klar tanke om at Hanwha har planer om å kjøpe opp hele selskapet, men jeg utelukker ikke at det kan skje og har begrunnet dette. Det er dette premisset jeg jobber ut ifra og som er bakgrunnen for dette intitativet. Heller føre var enn overrumplet og tvangsinnløst.

Vi er svært mange som har meldt inn våre aksjer nå og jeg ser frem til å ta opptelling i morgen.
Redigert 11.04.2022 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2022 kl 19:46 3800

25k stk som ikke er til salgs her
Slettet bruker
11.04.2022 kl 19:57 3783

240 k aksjer her, og ingenting til salgs under 30 kr
Slettet bruker
11.04.2022 kl 20:00 3980

114 K, og samme som SirBalo, dvs kr 30+ før salg
rettaw
11.04.2022 kl 20:34 3968

30 K her som ikke selges før kr 40+
Skalleknarp
11.04.2022 kl 21:01 3907

45k som ligger trygt på kistebunnen - not for sale.
SØR123
11.04.2022 kl 21:26 3817

Mine 72k er heller ikke til salgs på lenge.
jokke
11.04.2022 kl 21:50 3737

Er på hytten aner ikke om dette er bare en registrering, har i dag 57000 Rec aksjer sitter Med dem long. Trader normalt mellom 40000 og 70000, men trader ikke under 15 så ....vel om noen trenger bindene avtale om stemmer så gi besked om hvor jeg sender den på e-post. Sitter med tlf og da gidder jeg ikke p lese masse over. Men er klar på å gi fullmakt 👍
Redigert 11.04.2022 kl 21:58 Du må logge inn for å svare