Rec sitt gull er verdifullt for flere enn oss. 4 spørsmål

Slettet bruker
RECSI 09.04.2022 kl 11:52 23578

Hei!

Ift at Hanwha nå er største eier har jeg noen forhold jeg lurer på.
Som jeg ser det, så må det da være en risiko for at de vil ønske å kjøpe opp hele selskapet? Hvorfor skal de bare eie en del av REC, og REC fortsette å selge innsatsfaktorer til Hanwha sine konkurrenter? Hanwha ønsker vel å sikre seg hele produksjonen selv, til lavest mulig pris? Dette kan de vel kun oppnå ved å kjøpe opp hele selskapet?

1) Innspill til mitt resonnement?

2) Hvordan har det gått med andre selskaper Hanwha har blitt majoritetseier i?
Hvor stor andel pleier de å eie og hvor ofte kjøper de opp hele selskapet?

3) Har noen en link til den såkalte uttalelsen om at Hanwha - etter oppkjøpet av de resterende aksjene til Aker - vil avvente beslutning om oppstart av ML til slutten av 2022? At de i fjor snakket om jumpstart av ML, er irrelevant i denne sammenheng, hvis de senere - etter at de ble majoritetseiere - uttaler noe så kontrært.

Det jeg kan lure på, ift punkt 3, er om de vil vente til budfristen på 20 kroner (pliktig bud på kroner 20,- dersom de erverver 1 aksje til) er gått ut, for så å sope inn alle aksjene til langt under 20 kroner og således klare å tvangsutløse aksjonærene.

Jeg tror vi som eier aksjer i Rec Silicon sitter på gull. Men, jeg vil nødig måtte tvangsselge disse til lav pris.

Har vært eier i Rec en stund og sitter på over 100 000 aksjer og disse har jeg tenkt til å sitte på i mange år og garantert til vi er over 125 kroner. Vi er bare i den spede begynnelse av energirevolusjonen, hvor svart energi erstattes av grønn. Selvfølgelig vil Rec spille en rolle her, og bli viktigere og større med tiden. At ekspansjon ligger foran oss, tror jeg er meget sannsynlig. MEN, vi - som småaksjonærer - må forene oss, dersom vi skal få være med på dette og vi bør organisere oss for å unngå å bli tvangsutløst. Med organisering mener jeg bare å sikre at eiere av minst 10 % av de totale aksjene registrerer antall aksjer de vil beholde til over en viss pris (forslag ønskes) og at vi er sammen om målet om å ikke bli tvangsinnløst. Det praktiske får vi komme tilbake til.

Rec har allerede svært lav markedsverdi. Et pengesterkt, handlingskraftig og ambisiøst konsern vil lett kunne tvangskjøpe oss ut - om DE ønsker og VI er uforberedt og uorganiserte.

Dette leder meg til punkt 4:

4) Er det stemning for at vi begynner å organisere oss, for å sikre en samling av småaksjonærer som vil holde fast på våre totalt minimum 10 % av aksjene i Rec?
Jeg er ute etter de målrettede, sterke og ambisiøse aksjonærene som vil holde på aksjene til vi er langt, langt over dagens pris.

Etter godt forslag fra Omac, laget jeg en e-mailadresse for dem som ønsker å melde inn sitt antall på enda mer anonym måte:

rsiliconsmaaksjonaer@gmail.com

Jeg holder tellingen løpende her på Hegnar og det som blir meldt inn på mailen. Per 10.04 er vi allerede over 10 % på vei mot vårt eget mål.
Per 13.03 er vi på ca 38 % av målet vårt. Grundig gjennomgang viste noe dobbeltregistrering. 38 % på få dager er allikevel veldig bra.
Redigert 13.04.2022 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Gottmos
12.04.2022 kl 16:18 5377

Har lagt till mina 100K på
rsiliconsmaaksjonaer@gmail.com / Sitter lååång
Slettet bruker
12.04.2022 kl 16:17 5341

420K hos meg
Middelmann
12.04.2022 kl 15:19 5481

Har registrert 270465 aksjer på epost rsiliconsmaaksjonaer@gmail.com
kruna
12.04.2022 kl 15:06 5530

Har registrert 52895 aksjer på epost rsiliconsmaaksjonaer@gmail.com
Slettet bruker
12.04.2022 kl 13:56 5752

Voksen beholdning! Jeg har ikke like mye, men et par månedslønninger investert. Tenker likt som deg. Husker ikke når jeg kjøpte mine første aksjer i REC, men det må ha vært for 6-7 år siden. Har vært fristende å selge mange ganger, men historisk sett har det alltid lønnet seg å holde på aksjene.

Jeg har på det meste hatt 200% avkastning på mine REC-aksjer, men holder fortsatt på de. Ønsker å få med meg oppstart av ML, og ikke bare det - hadde vært fantastisk å fått med seg "fortsettelsen av eventyret". Et bud på 50kr per aksje kunne snudd situasjonen hvis det er snakk om oppkjøp, men jeg tror at vi er godt tjent med å sitte long her. Vi skal nøye oss med oppstart av ML. Men hvem vet hva som skjer deretter, med HS som storeier? For alt vi vet, så vil de ha behov for ML 2.0 for å tilfredsttille kapasiteten i fremtiden, vanskelig å si. Men utrolig spennende.
Slettet bruker
12.04.2022 kl 11:59 6010

Slettet bruker skrev Tror 10% er oppnådd allerede
Ikke for å være vanskelig, men virker som vi ikke er det da siste oppdatering for initiativtakeren i går var dette:

"Da har jeg registrert dagens antall som er kommet på mail og skal i morgen registrere det antall som er meldt inn på forumet siden forrige telling.
Gir en oppdatering i morgen.

Ved forrige telling vi var kommet over 20 % på vei mot vårt felles mål og det er fortsatt god driv.

Hvis noen er aktive på andre foraer (f.eks Facebook-gruppe) og vil formidle hovedinnlegget dit, så er det veldig fint. Jeg skriver et eget innlegg om dette hvis det ikke meldes inn noe konkret på dette innspillet. Om tempoet i innregistrerte antall aksjer skulle falle fremover - kan være behov for å nå litt bredere ut også.

Skal tilføye at jeg ikke har en klar tanke om at Hanwha har planer om å kjøpe opp hele selskapet, men jeg utelukker ikke at det kan skje og har begrunnet dette. Det er dette premisset jeg jobber ut ifra og som er bakgrunnen for dette intitativet. Heller føre var enn overrumplet og tvangsinnløst.

Vi er svært mange som har meldt inn våre aksjer nå og jeg ser frem til å ta opptelling i morgen."

Nå vet vi jo ikke hva resultatet blir etter siste opptelling, håper vi klarer å mønstre og registrere over 10%, det hadde vært gøy.
Redigert 12.04.2022 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2022 kl 11:57 5988

Men for alle som tror at Hanwha ska lure aksjonærene samtidig som de ska redde kloden .. hadde jo vært en svært uheldig kombinasjon som ikke kommer særlig godt ut i disse woke-tider
Jeg er sikker på at Hanwha kommer å jobbe for aksjonærenes beste og at vi blir med på turen videre .
Redigert 12.04.2022 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2022 kl 11:52 6005

Haha, artig tanke, men vi er ikke i nærheten av 20%, ikke 10% engang så langt. Kommentaren jeg regner med du refererer til sa at vi var 20% på vei til 10%.

Nå er det nok veldig mange som ikke har rapportert inn av forumbrukerne her, men det sier jo litt om hvor små vi er her på forumet.
Slettet bruker
12.04.2022 kl 11:49 5992

Med 20 % hvem skal vi anbefalle til styret ? Traaseth ?😂
Eller hun i luksusfellen , hun har jo tapt mye på rec tidligere .

Kanskje Hegnar kan være mentor og anbefalle ?
Hallo Hegnar , vet du leser her .. her har du din sjanse .:-)
Redigert 12.04.2022 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Shares4fun
12.04.2022 kl 11:45 5982

Jeg oppfordrer alle oss minioritetsaksjonærer til å «registrere» sitt eierskap til mailadressen, slik at vi ved et evt. behov kan samle troppene effektivt og raskt👍

Jeg tror ikke vi får behov for dette, men historien viser unektelig at innimellom skulle minoritetsaksjonærene ønske at de kunne klart å stå samlet med større tyngde - så her har alle vi som er faktiske / langsiktige eiere intet å tape, men alt å vinne 😊

Mailadressen er som angitt ovenfor:

rsiliconsmaaksjonaer@gmail.com
Redigert 12.04.2022 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
Babbai
11.04.2022 kl 23:31 6518

“Ved forrige telling vi var kommet over 20 % på vei mot vårt felles mål” ble det sagt. Målet er vel 10% av alle aksjene, så da er det vel kun 2% av alle aksjene som er med nå, mens 8% av aksjene fortsatt trengs for å bikke 10%. Morgan S har til sammenlikning kun 3,48%
Redigert 11.04.2022 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2022 kl 23:28 6545

Vi mangler vel fortsatt en del, har vel 20% av målet om 10% av aksjene..

Hva har kvinnekampen med dette å gjøre? Få inn kvalifisert person. Mann/kvinne. Whatever!
ULKEN
11.04.2022 kl 23:18 6560

Siden dere ser ut til å bli en gruppering på over 20% av aksjonærene bør dere finne en passende kvinne og foreslå til styremedlem, det kan de ikke overse når så mange askjonærer krever styreplass. Så er det også innenfor med hensyn til kjønnskvotering i norske ASA
Redigert 11.04.2022 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
fjellape
11.04.2022 kl 23:03 6597

Spørsmål 1:
Så kjenner jeg ikke til Hanwhas planer, men det aner meg at Hanwha er i følgende situasjon:
-Man trenger store mengde wafere til solcelleprodukson.
-Man lider av høye priser på silisium og et manglende ledd, siden det er minimal waferproduksjon utenom Kina.
-Man trenger råvarer i Europa, Nordamerika og Korea/Japan.
Det er nok flere verdensdeler som er i energimangel og som desperat trenger solkraft nå. Tyske Nexwafe.com mener man kan produsere ignots til halv pris, ved å hoppe over noen capex-ledd, og man har planer om en liten produksjon. Man vil øke solutnyttelsen fra 24% til 35% fram mot 2030, og man vil redusere råvaresvinn og kutte co2-utslipp i produksjonen med 75%.
Bilbransjen trenger nok også stabile leveranser i alle 3 verdensdelene.
Spørsmålet er om Hanwha også vil trenge leveranser i flere verdensdeler, og om det kan komme emisjoner i recsi eller joint ventures for å bygge fabrikker i Korea eller Japan og Europa, og kanskje India på sikt.
Det sies at silisiumproduksjonen er det tidkrevende som er tidkrevende å bygge ut i leveransekjeden.

2: Historikk:
Q-cell var et oppstarts og vektsbedrift i Østtyskland som skapte noe stort, inntil Hanwha kjøpte det opp og flytta produksjonen fra Tyskland til Kina.
På starten av 2000-tallet var det teknologibedrifter i Europa som var i tet med solproduksjon. Deretter blei produksjonen flytta til Kina, og innovasjonen har stoppa opp, og det har vært drepende for branjsen: Solcellepaneler ser ut som de gjorde for 20 år sida, og man klarer ikke å integrere dem i konvensjonelle takplater og fasadeplater mm.
Nå er det på nytt selskaper i Europa som har løsninger for teknologiske gjennombrudd. Øker man virkning pr areal med 50%, og man halverer kostnad pr areal, så burde prisen pr effekt bli redusert til en tredjedel. Jeg trur det er mulig å kutte kostnader i alle ledd,om man går over til Recsi sin teknologi for silisium, og Nexwafe sin teknologi for wafere,og konvensjonelle produsenter av takplater, takstein og fliser, integrerer solcellene i sine produkter. For å få til det, er man avhengig av sammenhengende leveransekjeder i både Europa og USA, så vil resten av verden komme etter.
Største hindre mot suksess i bransjen, er flytting av produksjon til Kina, som hindrer både innovasjon og utvikling. Her mener jeg Hanwha har strøket til eksamen. Jeg stoler ikke på en organisasjon som har satsa så store investeringer i Kina, og som har gjort seg så avhengig av et totalitært regime. Derfor stolte jeg helller ikke på ledelsen som Recsi hadde fram til nå.
Det beste nå, ville være om Recsi kunne splittes i 2, hvor Hanwha kunne overta eiendelene i Julin, mens resten av eierene kunne overta resten av selskapet.


Redigert 11.04.2022 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
jokke
11.04.2022 kl 21:50 3730

Er på hytten aner ikke om dette er bare en registrering, har i dag 57000 Rec aksjer sitter Med dem long. Trader normalt mellom 40000 og 70000, men trader ikke under 15 så ....vel om noen trenger bindene avtale om stemmer så gi besked om hvor jeg sender den på e-post. Sitter med tlf og da gidder jeg ikke p lese masse over. Men er klar på å gi fullmakt 👍
Redigert 11.04.2022 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
SØR123
11.04.2022 kl 21:26 3810

Mine 72k er heller ikke til salgs på lenge.
Skalleknarp
11.04.2022 kl 21:01 3900

45k som ligger trygt på kistebunnen - not for sale.
rettaw
11.04.2022 kl 20:34 3961

30 K her som ikke selges før kr 40+
Slettet bruker
11.04.2022 kl 20:00 3973

114 K, og samme som SirBalo, dvs kr 30+ før salg
Slettet bruker
11.04.2022 kl 19:57 3776

240 k aksjer her, og ingenting til salgs under 30 kr
Slettet bruker
11.04.2022 kl 19:46 3793

25k stk som ikke er til salgs her
Slettet bruker
11.04.2022 kl 19:19 3801

Da har jeg registrert dagens antall som er kommet på mail og skal i morgen registrere det antall som er meldt inn på forumet siden forrige telling.
Gir en oppdatering i morgen.

Ved forrige telling vi var kommet over 20 % på vei mot vårt felles mål og det er fortsatt god driv.

Hvis noen er aktive på andre foraer (f.eks Facebook-gruppe) og vil formidle hovedinnlegget dit, så er det veldig fint. Jeg skriver et eget innlegg om dette hvis det ikke meldes inn noe konkret på dette innspillet. Om tempoet i innregistrerte antall aksjer skulle falle fremover - kan være behov for å nå litt bredere ut også.

Skal tilføye at jeg ikke har en klar tanke om at Hanwha har planer om å kjøpe opp hele selskapet, men jeg utelukker ikke at det kan skje og har begrunnet dette. Det er dette premisset jeg jobber ut ifra og som er bakgrunnen for dette intitativet. Heller føre var enn overrumplet og tvangsinnløst.

Vi er svært mange som har meldt inn våre aksjer nå og jeg ser frem til å ta opptelling i morgen.
Redigert 11.04.2022 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2022 kl 18:00 3974

Kommer nok til å selge litt til akseptabel pris, dvs. at aksjenverdien og selskapets verdi kobles noenlunde sammen (helt frakoblet p.t.). Må jo skifte bil fra tid til annen, pusse opp badet, betale restskatt etc. Men kan i første omgang bidra til en god sak med 100k som ikke selges. Det kan bli mer.
Slettet bruker
11.04.2022 kl 16:56 4122

Gratulerer med god inngang, den vil betale seg godt tror jeg
The golden 1
11.04.2022 kl 15:48 4279

Hei
fylte på med 350k. Deilig å akkumulere disse aksjene til så billig kurs! Selger ikke før jeg får 100 kr per aksje! Dette er fremtiden, merk mine ord!
Slettet bruker
11.04.2022 kl 14:23 4587

Dersom Røkke sin ambisjon hele tiden, var ca. slik den utviklet seg, var det vel det klokeste å holde munn.
Slettet bruker
11.04.2022 kl 14:18 4627

Don't talk so much sense.. Passer ikke skriptet om frykt og tapet av Røkke.

Jeg er en tålmodig fyr, og vet vi snart har bedre dager i vente, men kan ikke overse den gigantiske ironien i at det er nå, etter Røkkes exit, at småaksjonærer og sparere skjelver?

Hans historikk for shortcuts og finter, den totale stillheten fra styrerommet osv er nå byttet ut med eiere som ikke kan få åpnet og bygget videre fort nok, og ikke legger en tøddel skjul på sine ambisjoner. Og da kommer frykten?

Forstå det den som kan..
Redigert 11.04.2022 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Stabukk
11.04.2022 kl 13:54 4736

Håpar Rec med Hanwha som største eigar vil informera litt bedre og meir offensivt. Så langt har koreanarane vore framoverlente og forklart godt kvifor dei har gått inn i Rec. Trur det blir tilfelle også vidare, så svak kurs skremmer ikkje så veldig.

Oppsida er for stor til å gå ut no, først og fremst fordi vi etter alle solemerke får melding om restart av ML i år. Vil Hanwha eiga meir, kan det og skje ved retta emi, forhåpentligvis på høgare kurs enn i dag.
Slettet bruker
11.04.2022 kl 13:14 4887

Sitter med en del aksjer selv. Støtter denne. Vi små og langsiktige kan enkelt slå oss sammen og bli mer enn 10%. Tror uansett ikke at dette vil være nødvendig. Bare å nyte påsken, folkens. Noen uker til vi får et sterkt og fremoverlent styre på plass som kommer til å ta store steg for selskapet.
Slettet bruker
11.04.2022 kl 13:12 4911

Om Hanwha skulle ønske å eie hele REC, de av dere som er redd for dette..

- Hvorfor hauser de opp selskapet?
- Hvorfor melder de spennende og kursdrivende planer (Ja vet ikke kursen har gått, poenget står)?
- Hvorfor kjøper de ikke en hel haug aksjer nå hvor ML ligger brakk?

For meg gir overnevnte ingen mening, hadde de planer om oppkjøp ville det gitt mening å kjørt Aker stilen, holde helt kjeft.

Hanwha har ikke ubegrenset med penger, de andre planene de har i verdikjeden vil kreve mye penger. Personlig tror jeg de er fornøyd med posisjonen de har i Rec. Jeg kan selvfølgelig ta helt feil også, det er bare hva som gir mest mening med den informasjonen vi har tilgjengelig.
Stabukk
11.04.2022 kl 12:56 4984

95k og vel 1 kr i minus per aksje. Lever godt med det inntil vidare, men passerer vi 20-25 i år, blir salg vurdert. Det har med alder å gjera. Synest vi ikkje bør sjå bort frå at Hanwha vil eiga heile Rec, så billig som mulig.
omac
11.04.2022 kl 12:54 4972

Det blir for hypotetisk til å svare på. Jeg tenker de som er nervøse for Hanwha heller burde selge REC aksjene og kjøpe seg inn i andre selskap og sove godt om natten. Ingen vet hva fremtiden bringer og evige spekulasjoner i om og hvis og atte føles litt lite fruktbart. Jeg melder meg hvertfall ut av fremtidens diskusjon om hvor ille dette vil gå for aksjonærene og holder meg rolig.
ingen_peiling
11.04.2022 kl 12:44 5006

Kanskje jeg er treg til å skjønne...Kan REC Silicon ASA skille ut og overføre sin virksomhet slik at MS,Butte og hele greia ligger i et eller annet datterselskap for så å selge det til for eks REC Luxemburg (ref artikkelen i min link) og på denne måten omgå de vanlige reglene? Ganske konspiratorisk av meg men komplekse transaksjoner krever vel komplekse løsninger. Det er vel ingen tvil om at et potensielt oppkjøp av hele REC vil være en kompleks affære.
Slettet bruker
11.04.2022 kl 12:42 4963

Så kan jo noen spør på EGF hva deres intensjon er og hva de ser for seg i fremtiden . Er jo bare å spør rakt ut !
-hvordan skal de ta vare på småaksjonærene
- skal selskapet bli på ose
- hvordna ser de for seg utviklingen de kommende årene
- hvordan kan de forsikre / berolige norske småaksjonærer
Redigert 11.04.2022 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Shares4fun
11.04.2022 kl 12:39 4959

Min største frykt er at det nye styret som evt. velges inn, som ikke har noen røtter til Norge eller dets mange småaksjonærer, velger å avhende REC Silicon ASAs aksjer i et eller flere av de heleide amerikanske datterselskapene (der eierskap Moses Lake ligger).

Da trenger man ikke kjøpe seg opp til eierskap i REC Silicon ASA, som utenlandske eiere ikke har noe insentiv om å eie aksjer i (norsk holdingselskap uten virksomhet annet enn å eie aksjer og forestå finansiering av disse).

Har vært REC-aksjonær i over 10 år, og husker dessverre hvordan REC Solar ble solgt lite «stuerent» på bekostning av alle småaksjonærer for en del år tilbake. Håper selvsagt at bekymring er uberettiget, men det hadde vært fordel om slike avhendelser av innmat ikke blir gjort uten godkjennelse av flertall blant selskapets aksjonærer …..
Redigert 11.04.2022 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2022 kl 12:36 4890

Nettopp !

Kan alle truseskvettere slutte nå , nyt påsken og slapp av !