Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 688710

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.06.2022 kl 11:42 11419

Du må evne å se forskjell på elefant og mus, Longs.
Du vet også det er forskjell på en cape og handy?
De betjener forskjellige markeder.
Bananfrakt i Karibien er et annet marked enn møbler fra Kina.
Vi har tilgode at du viser oss hva som er overkontrahert?
Du må nå innrømme at du har null peiling på kontainer, og har gjort det meget dårlig med dine investeringer i denne delen av shipping.

Toppen kan kanskje være forbi, men fortsatt generes det cash hver eneste dag i flere år framover.
Hvis du er sikker, så følg din magefølelse og short aksjen. Ihvertfall glem denne.
Redigert 24.06.2022 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
jodelmann
24.06.2022 kl 11:43 11491

Helt i orden at du har annet synspunkt på fremtiden for containerfrakt. Bare en liten ting som ikke stemmer. Du skrev at noen må tape penger for at andre skal tjene i aksjemarkedet. Dette er ikke korrekt. Samme synspunkt Audun Lysbakken forfektet for noen år siden husker jeg. poenget er at verdien på et selskap øker over tid. Derfor kan vi faktisk tjene penger alle sammen som er investert i Mpc. God helg.
Kbkristi
24.06.2022 kl 11:50 11557

Det er selvfølgelig forskjellige strategier ut og går.
Noen er kortsiktige og andre langsiktige.
Dette skaper en levende og likvid børs.
Både hun som mener det skal ned, og hun som mener det skal opp, får nok rett.
Alt er spørsmål om tid.
Men nå kaller arbeid ute i finværet :)
Redigert 24.06.2022 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Mathias124
24.06.2022 kl 11:59 11526

Jeg har spredt penger utover 7-8 aksjer som jeg liker, jeg kjøper for det langsiktige bilde. Missforstå meg rett, 30k er ikke mye penger i aksjeverden. Jeg ser ikke poeng i å skulle forsøke å time bunnpunktet. Pengene er ikke tapt før det er solgt
FondueForDays
24.06.2022 kl 12:56 11351

Hei Kbkristi, og takk for veldig mange gode og interessante innlegg! I likhet med deg har jeg stor tro på MPCC fremover med den kontraktsdekningen og utbyttepolitikken selskapet har, og sitter godt lastet langsiktig. Jeg kom riktignok inn litt sent, og har et snitt på 23,75 - med første utbytteutbetaling nå 29.06.

Mitt spørsmål til deg (og andre som sitter langsiktig) er hvilke tanker dere gjør dere om "end game" og strategi mht. reinvestering av utbytte? Ett alternativ, om vi forutsetter at aksjekursen vil fortsette en nedadgående trend etter hvert som det utbetales utbytte, er å reinvestere alt (eller mesteparten) av utbyttet i MPCC fortløpende. Etter hvert som tiden går, vil man da få flere og flere aksjer for utbyttene, og relativt sett mer og mer utbytte (forutsatt at de langsiktige kontraktene overholdes, hvilket jeg for min del legger til grunn). Spørsmålet er hva dere tenker om "end game" når kontraktene er utløpt? Dersom vi forutsetter et "worst case" scenario med overkontrahering og rater på bunnivå i 2025/26, samt skraping av en betydelig del av flåten til MPCC, så er det gjerne begrenset med verdier igjen i selskapet på det tidspunkt (?) Og da vil det kanskje være en mager trøst å ha fått kjøpt store mengder aksjer til lavere og lavere kurser for utbyttet? Alternativet er jo å reinvestere utbyttet på andre måter (med mindre det går til forbruk).

Har du eller andre gjort dere noen tanker og/eller regnet på dette? Altså hva som lønner seg på lang sikt mht. reinvestering av utbytte? Setter pris på alle innspill :)
Bsci
24.06.2022 kl 13:00 12048

Fikk ikke logget inn til ASK konto i dag og etter å ha sjekket dette, fikk jeg beskjed at det fra i dag, ikke lenger er mulig for utenlandske statsborgere og ha aksjehandel i Sb1markets. Makan. (intet forvarsel omkring dette)
Ca. 16 mnd. for å få norsk statsborgerskap og 2-3 uker for å få flyttet ASK kontoen til Nordnet (som ikke har den begrensning) ennå).
I mellomtiden blir mann tilnærmet handlingslammet ,selv om det går å ringe en megler å foreta transaksjoner. Det vil ta lengre tid med flytting av konto, om der er bevegelser på kontoen i
Slettet bruker
24.06.2022 kl 13:51 12087

Ja, dette var en interresant spiral du tegner. Synes denne tråden er langt mer spiselig nå i nedgangstider( nå må jeg vokte meg for å si krisetider) Ved å sette utbytte pengene i Mpcc aksjer så kjøper mann flere og flere andeler i ett selskap som blir mindre og mindre verdt. Mann startet med få eiendeler i noe som hadde høy verdi og avslutter med å ha mange andeler i noe som har lav/ ingen verdi. Snodig tanke. Tipper du får svar her .
Kbkristi
24.06.2022 kl 13:53 12109

Jeg vil være forsiktig med å reinvestere alt utbytte. Nettopp pga at når det en gang går til h...te, så sitter man med masse aksjer til liten verdi.
Men når det er sagt, så vil ikke kursen gå ned likt utbytte. Da vil vi ha en kurs på rundt 2 kroner om et par år, samtidig får vi 2 kroner i utbytte pr kvartal.
Kan vi da kjøpe en aksje for 10 øre, som vi 3 mnd senere får 2 kr i utbytte for?
Nei, det vil ikke skje.
Litt tidlig å snakke om End of Game, men man kan gjøre seg noen tanker.
Om 5 år er over halve flåten vår pensjonert under normale omstendigheter.
Så enten må Mpcc sette i gang et massivt nybyggingsprogram, stoppe utbyttebetalinger og forberede seg på knallhard konkurranse med alle andre som har tenk likedan. Jeg tror nok ikke dette er så veldig aktuelt.

Et annet alternativ er at man seiler inn det man kan få. Makser utbytte, selger skip, der det lønner seg, og om kanskje 3-4-5 år selges de få skipene vi har igjen.
Pengene blir så fordelt på aksjonærene.
Da kan det være kjekt å ha masse aksjer, både underveis og til siste utbetaling.
Men alle bør sette av penger for å sikre framtiden. Betale gjeld først og fremst.
Da kan du sove godt selv om du får børsen midt i trynet, som vi har gjort nå siden begynnelsen av april.
Når en børs først ramler, tar den stort sett med seg alt.
Kortsiktige har en helt annen strategi. Der selges alt om det stiger ei krone.
Du må selv velge hva du tror mest på. Og det krever litt lesing. Lykke til :)

Men nå må jeg se til båten, alt for fint vær til å sitte inne :)
Redigert 24.06.2022 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 14:00 12225

Shanghai CFI ligger stabilt på eit veldig høgt nivå. -0,1% siste veka.

https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp

New Contex fra i går, ratene fortsetter oppover.

https://www.vhbs.de/index.php?id=28


A.P Møller Mærsk er opp ca. 1.90% i skrivende stund.
Redigert 24.06.2022 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 14:20 12235

Uansett hvor sterk en aksje ser ut så synes jeg ikke det er en god ide å gå all in noen vei. Jeg har stor overvekt av MPCC i min portefølje nå så mesteparten av utbyttene går nå til å vekte opp de andre. Kommer sikkert til å kjøpe mer MPCC også fremover, men jeg liker balanse og tenker såpass langsiktig at det er greit å bygge opp resten som kan ta over når siste dråpe er klemt ut av båtene her :)
Struts
24.06.2022 kl 14:42 12216

Dette føles for denne gamle påfuglen som et befriende og reflektert innlegg! Også oppsummert mht nybygg (eller innkjøp av ytterligere resalg fra moderselskapet), utbytte og salg av skip.

I mellomtiden, så synes jeg den gamle regelen du nevner oppsummerer mye: «Når en børs først ramler, tar den stort sett med seg alt.»

Har selvfølgelig selv ingen fasit. Jeg er nok mer kortsiktig enn motsatt. Med det negative det innebærer. Men som du intimerer, vi har alle våre forskjellige agendaer og strategier. Noe som må respekteres. Så er det alltid noen småtroll som lurker rundt i buskene. Kanskje man må syntes synd på slike - men bare litt!

Jeg er litt inn og ut av MPCC for tiden, men for egen del har jeg aldri lagt skjul på (som om det skulle bety noe) at nybygg ikke er rette veien å gå, så (rett eller feil) håper jeg at Baack får solgt noen enheter innen neste presentasjon. Pensjonisttilværelsen for en flåte av skip kan komme plutselig og bardus på. Supplyskip (og andre offshore relaterte selskap) lå vel nede med brukket rygg for ikke mange årene siden (og er vel nærmest i ustabilt og gjeldstynget sideleie fremdeles).

Og så minnes jeg vagt at MPCC også nærmest «sniffet» mot Skifteretten for færre år siden enn det. Men der er de ei nå!

Uansett - riktig god helg!
Slettet bruker
24.06.2022 kl 14:43 12337

Leser masse tull her på tråden for tida. Virker som ein del fullstendig mister hode når det kommer ein liten motbakke. Ein snakker om siste dråpe, skip skal til hugging, markedet går i null, kontraktene bli null verdt og annet vas. Har ein helt glemt det fundamentale? Kontrakten som er inngått på rekord rater med 2-5 års lengde? Alle indexer ligger skyhøyt over break-even. MPCC får nye skip som går inn på 7-års kontrakter i 2024, avg. bet 39.000 USD/dag. BE ligger på ca. 10.000 USD/dag/skip. Trur mange bør sette seg ned å leste litt på Q1 presentasjonen og ta seg ei kald ei i varmen. Vedlegger nyheten om at MPCC får skip levert i 2024, som SKAL inn på 7-sju! års kontrakter med ZIM.

https://www.mpc-container.com/investors-and-media/press-releases/2022/mpc-container-ships-asa-publishes-company-update/
NetromK
24.06.2022 kl 15:48 12038

Alle rekneark- og stykker er særdeles positive ja. Men, vert det faktisk reforhandlingar av inngåtte kontrakter er rekneark og "caset" openbart mindre verdt.
Dette er ikkje vanleg, det veit eg. Force majoure er i alle fall ikkje vanleg. Men skulle ein gå inn i ein hard resesjon så spørst det om ein kan stole blindt på dette, Spesielt når det renn nye skip inn i marknaden frå 2023 og utover. Enn så lenge sitt eg blytungt i container.

ZIM forsetter ned i USA, men dei fleste utleigeselskapa opnar i alle fall svakt i grønt.
Slettet bruker
24.06.2022 kl 16:12 11925

Nei, det er ikkje vanlig. Du kan kanskje finne eit eksempel og vise fram, siden det blir påpeikt som ein mulighet til stadighet? Det mangler vel heller ikkje akkurat på likviditet hos kundene til MPCC - så ein kan vel ikkje skylde på at ein ikkje har dollar og betale regningene med, fritt etter Hallgeir Kvadsheim……Trur det er mange som kanskje ikkje «sitter så tungt» lenger som ein prøver å legge det fram.

Men men, det er kanskje på tide for ein lengre sommarferie, så får einkvar gjere sine vurderingar. PS: Harpex er også uforandra siste veka - men kven veit? Kanskje kollapser alt i neste veka, slik at ein kan kjøpe aksjen for 2 kr også få 2 kroner i utbytte kvart kvartal framover - det har eg tru på! 😇 God sommar folkens! ⚓️🎯
Redigert 24.06.2022 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 16:48 11943

Vi har hatt flere diskusjoner om bruken av force majeure-klausuler. Og det er neppe aktuelt å benytte klausulen for en kontraktspart som kommer i en vanskelig økonomisk situasjon som følge av f.eks. en resesjon. Til tross for skyhøye rater har ikke MPC blitt rammet av force marjeure en eneste gang de siste par årene, såvidt meg bekjent.

Men skulle det skje, så vil en part kun måtte forlate skipet og levere det tilbake til MPC som igjen kan leie det ut til de rater som eksisterer da. Og som Baack har vært inne på mange ganger, så vil ratene forholde seg høye til langt ut i 2023. I mellomtiden vil han sikre MPC enda flere kontrakter til enda høyere rater med enda sikrere parter; altså de parter som har penger på bok og som kan garantere kontraktene. Reforhandlinger av kontrakter hører til andre segmenter av shipping enn feedere. Så lenge Baack og co inngår kontrakter med de store, formuende rederiene, er det uaktuelt med reforhandlinger. Det samme gjelder når et rederi som MPC inngår kontrakter med lave rater; de er nærmest umulig å reforhandle.

Jeg vil, uten å se meg blind på forhistoren, igjen vise til at vi så sent som 28. mars i år, for tre - tre måneder siden, var opp i hele kr. 31,45. Og at kursen den 11. oktober 2021 var nede i kr. 18,66. Da var ratene mye lavere enn i dag.

Nå er PE for inneværende år i øyeblikket kun 1,84. For år 2025 er PE 1,26.

Disse tallene som har vist seg å stemme veldig, veldig godt, må snart gi seg utslag i høyere kurser. Det er bare at shorterne er flinkere til å bruke algoritmer enn de øvrige store investorene. Shorterne pøser ut aksjer i et tempo som gjør det vanskelig for mindre investorer å følge opp. Jeg er forundret over at ikke Folketrygdfondet og andre følger opp bedre med tilsvarende kjøpsordre for å beskytte sine porteføljer. Men kanskje de av erfaring med MPC venter til shorterne har gitt seg og mater inn kjøpsordre i hopetall for å sikre gode kjøp til lave kurser.

Før eller siden MÅ shorterne dekke seg inn. De er såpass betydelige i antall aksjer at en inndekningsprosess vil påvirke kursen i positiv retning ganske raskt og mye.

I øyeblikket har shorterne solgt 11.038.733 aksjer som tilsvarer 2,48 % av samtlige aksjer i MPC. Siste oppdatering er fra 23.06.2022.

Dersom et par av de større investorene starter et kjøpsrace som fører til større kursoppgang, vil shorterne måtte følge etter med sine vel 11 millioner aksjer og kjøpe seg inn i igjen. Det kan bli hyggelig!
Redigert 24.06.2022 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Mata
24.06.2022 kl 16:58 11912

Motparten betaler vel også høyere leie første kontraktsår(ene) og lavere etterhvert, nettopp for å redusere motpartsrisiko? Eller har jeg misforstått?
Merci 2021
24.06.2022 kl 18:15 11697

regner med at shorterne skal tvinge oss enda lenger ned,er det noen som er oppdatert på shortepusene ?
Slettet bruker
24.06.2022 kl 18:20 11684

Det var er god oppsummering som bør berolige de fleste, Argus, takker så mye for den!

Til dels ruskevær til «sjøs», men fantastisk vær på terrassen her på Vestlandet. Varm grill og kalde øl også for øyeblikket, faktisk..

Hvermannsen må tenke for seg, men uansett, nattesøvnen er helt prima for min del, ha en fin helg 😎
Redigert 24.06.2022 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Kaga
24.06.2022 kl 23:26 11001

Norske Vonheim med et lengre intervju med J. Mintzmyer gjort nå nylig. Interessant. Hopper litt att og fram mellom containershipping og andre shipping segmenter gjennom hele intervjuet. Det er langt fra over i containershipping er vel konklusjonen. Anbefales å se.

https://youtu.be/-ao4RzHaVF8
toftos
24.06.2022 kl 23:30 11006

No er det bare å vente til resisjonen og børskrakket kommer, så får vi se hvor man ender :P
Slettet bruker
25.06.2022 kl 00:18 10904

Over 18 blir det nok neppe.
En trenger ikke stikke hodet i sanden for å skjønne det.

Jeg husker en gang, et rederi som kalte seg for ADS , de drev med tank shipping og ratene var sky høye.
aksjen koster 30 kroner og jeg anbefalte alle å selge aksjer , for det kom til å stupe.

Da fikk jeg en Struts i strupen.
Han idiot erklærte advareren og skrev at det ikke kunne komme ned, pga dividender, det ene , det andre og annet babbel.
Resultatet ble som jeg skrev, det stupte fra 30 til 10 kort tid etter.

Vær meget varsomme med hvem dere lytter til, det ender som regel i tårer, når en lytter til folk som ikke aner hva de snakker om.

Redigert 25.06.2022 kl 00:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2022 kl 01:06 10820

Juhu, look who’s takling,.. No må du ta deg ein bolle Bulken.. Plag noen andre..😳

Redigert 25.06.2022 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2022 kl 02:10 10747

Rettelse.. ikke plag noen i det heletatt..
Struts
25.06.2022 kl 10:19 10187

Som "vanlig" få slutninger om dagen. Seasure rapporterer (i går) om flg to i deres ukerapport:

=Bright Laem Chabang= Feedermax 1150 Imabari 2007 - COSCO Shipping Lines Co - 2 yrs USD 31000
=JSP Bora= Feedermax 1118 Jinling Jiangsu 2007 - King Ocean - 9 mths USD 36000

Tror jeg snart setter snuten sørover mot Ibsen-land og Grimstad - dere får ha fortsatt god sommer!
Redigert 25.06.2022 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.06.2022 kl 12:33 9995

New Contex fortsetter oppover i feederklassene - denne stigningen har til info pågått i mange uker nå - og man er på et meget lukrativt ratetivå for kontrakter 12/24 mnd;

https://www.hellenicshippingnews.com/vhbs-new-contex-container-ship-time-charter-assessment-index-week-25-2022/
Redigert 25.06.2022 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Struts
25.06.2022 kl 14:33 9755

Videre fra Seasures ukerapport så har de også en del 2nd hand salg. Vil nevne følgende resalg-kontrakter (som også ble rapportert tidligere i uken av Allied):

RESALE GUANGZHOU HUANGPU H2415 1,500 2022 CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding Co Ltd MAN-B&W $ 31.5m
RESALE GUANGZHOU HUANGPU H2416 1,500 2023 CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding Co Ltd MAN-B&W $ 31.5m to Asian Buyers

MPCC har som kjent tre skip i denne størrelsen, alle bygget 2009 - verdsatt til $ 27 mill tilbake i februar. Det kunne tilsi en tilbakegang i verdier (ut fra prinsippet om en konteringsfaktor på eksempelvis 5 prosent p.a.). Men det er en stund siden vi la det bak oss (selv om denne selvfølgelig kan både komme tilbake og økes).

Nuvel, ville bare nevne det - vi får følge med!

PS. Som man vil se, ett av resalgene vil først leveres neste år ...
Redigert 25.06.2022 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
25.06.2022 kl 14:52 9710

Samtidig med at feederne går inn i den beste tiden av året og ratenivået stiger, så har aksjekursen til MPCC falt betydelig tilbake. Forstå det den som kan.
Slettet bruker
25.06.2022 kl 22:28 9011

Har så klart spekulert litt som sikkert alle dere andre har gjort vedr. den globale situasjonen vi nå er inne i. Denne artikkelen fra Finansavisen traff blink..

Spørsmålet er alltid hva markedet allerede har priset inn.? Jeg tror det er litt der vi er nå. Hva er allerede tatt høyde for og skal markedet enda lenger ned? OK,… resesjonen kommer kanskje uansett, men det er et vesentlig poeng som tas opp her og det er hvor mye som allerede er priset inn? Er det meste nå priset inn, så gir det ingen mening å hoppe ut av aksjemarkedet. Da vil vi om noen måneder risikere å sitte igjen på perrongen der vi ikke engang forstår bittelitt at toget allerede dro av gårde for flere måneder siden.

Min strategi er å holde meg til selskaper jeg vet tjener penger i bøtter og spann, og da aller helst utbytteselskaper som MPCC.

Oppfordrer alle til å lese artikkelen og reflektere litt over at aksjemarkedet alltid ligger i forkant der det fortløpende risikovurderes hva som kan forventes. Det er en realistisk mulighet for at den dagen resesjonen slår inn, så er vi allerede kommet et steg videre. Merk også at selv om alle piler fortsetter å peke nedover vedr. arbeidsledighet, konkurser, osv. så har aksjemarkedet i forkant, allerede priset inn bunnen og kan være på veg oppover igjen.
Boligboblen og dot.com- boblen kom mer som katta ut av sekken, men denne gangen er ugreiene varslet i lang tid.

Jeg sier ikke på noen måte at vi allerede er kommet dèr, men jeg prøver bare å si at så lenge vi klarer å holde sånn noen lunde på egenkapitalen vår gjennom månedene som var, samt noen måneder frem i tid, så kan bjørnen kanskje byttes ut med oksen.
Det blir fest, men vi må ha litt tålmodighet.


https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2022/06/25/7888904/christian-lie-bjornen-er-ute-av-sitt-lune-hi
Redigert 25.06.2022 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
På an igjen
26.06.2022 kl 08:03 8505

Det blir bra saldo på kontoen når utbyttet kommer på torsdag men hva skal medredere gjøre deretter? Satse på at kursen kommer ned til 17.50? eller hive seg rundt og kjøpe på 19.90? Det er gode utbytter de neste 3 årene.
velkjent
26.06.2022 kl 09:25 8339

Enig i at utbyttene er gode og jeg finner ikke noen selskaper som kan konkurrere. Så spørsmålet er da om MPCC har så mye mer nedsiderisiko enn andre, for går markedet ned går alt ned. Jeg har vært med på mange opp-og nedturer sien 1990 og det å være i markedet har i tillegg til økonomisk gevinst, vært inspirerende og spennende. Da jeg i fjor vinter begynte å kjøpe MPCC var det ved salg av aksjer i selskap jeg hadde hatt i mange år og fortjenesten på "papiret" formidabel, men utbyttene for små.til å forsvare formueskatt og inflasjon. Nå kommer den "sure svie" med skatten og da er det bra å få utbyttene fra MPCC. Jeg satser på at de vil fortsette og at nedgangen i kursen nå vil flate ut før ny stigning kommer. Det er økonomisk naturstridig med kursnedgang når inntjeningen er så god.
På an igjen
26.06.2022 kl 16:09 7591

Vi vet alle som kjenner til MPCC at utbyttet blir bra 10-12% for 1Q men hva skjer fremover? Jeg har investert en del i MPCC kan vi se 30 kr iløpet av 2022 eller må vi vente til 2023. Tid og tålmodighet er en gave for her kommer det gode utbytter
Slettet bruker
26.06.2022 kl 23:22 6711

Dette selskapet vil fortsette å falle, ferdig med det.
dreamliner
26.06.2022 kl 23:41 6756

Med en P/E på 2 og snart gjeldfritt sier det seg nesten selv. I bakvendt land.
durrrrant
27.06.2022 kl 00:41 6657

"The amount of aging cargo at the Ports of Los Angeles and Long Beach is basically back to where it was in November 2021, shortly after the San Pedro Bay ports announced the container dwell fee to clear up docks."

https://pbs.twimg.com/media/FWDngDQVEAIlmlJ?format=jpg&name=medium
Slettet bruker
27.06.2022 kl 01:06 6636

Ja, kapasiteten i de store havnene har fortsatt store flaskehalser for videre transport, og man ser nå vesentlig opphopning allerede før peak season innen containerfrakt. Man går rett og slett tomme for lagringsplass. Sannsynlig vil vi se nye køer av ventende skip fremover iht. Her tilsvarende artikkel;

https://www.hellenicshippingnews.com/u-s-port-backups-are-extending-into-freight-rail-supply-chains/

«About 29,000 boxes were being held in container yards at the Port of Los Angeles this month awaiting pickup by rail, more than triple the usual number, according to Gene Seroka, the port’s executive director.»

«The Pacific Merchant Shipping Association says rail containers waited at the Los Angeles and Long Beach ports an average of 11.3 days in May, 18% longer than in April and triple the average wait time at the start of the year.»
Redigert 27.06.2022 kl 01:08 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
27.06.2022 kl 07:46 6264

Takk! Det høres jo bra ut for oss!
Slettet bruker
27.06.2022 kl 09:21 5808

Ok start på en mandag, og før eller siden skal jo fundamental økonomiske tyngdekraft vise seg for tålmodige investorer. Mulig denne artikkel er delt tidligere denne mnd. Dyrt å bygge nytt, men disse skipene går jo rett på lukrative charters til de store linere;

https://splash247.com/boxship-newbuild-prices-break-records/
kodenavn
27.06.2022 kl 09:25 5917

Kursutviklingen i MPCC fra slutten av mai til nå har vært helt sprø.
Pareto og Dnb kom med kursmål på 35.- og 40.-, som etter min mening ikke var spesielt høyt.
Kursen har så blitt presset ned fra 28.- til 20.- i perioden.
Selskapet spruter cash, og ingen ting skulle tilsi en slik utvikling.
Algoritmehandelen har nok vært en viktig del av feilprisingen.
Nå bør vi se en rekyl til over 30.-.
Slettet bruker
27.06.2022 kl 09:50 5749

7700teu nybygg estimert på havet til slutten av 2024;

https://www.hellenicshippingnews.com/hj-shipbuilding-wins-240-mil-order-for-2-container-ships/

Minner om at Mpcc også har kontrahert to stk i denne klassen - begge med frontloadede charterkontrakter til storaktør ZIM fra 2024-2031 - som altså nedbetaler skipene på kun 3 år💪
Redigert 27.06.2022 kl 09:51 Du må logge inn for å svare