Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 688727

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2022 kl 10:40 9368

Enig i det du skriver, jadden.
Og jeg tenker at vi skal være fornøyde med lange kontrakter og forutsigbarhet som sikrer utbytter.

I morges tenkte jeg tilbake til begynnelsen av den "post"-pandemiske rateøkningen. Problemet var delvis mangel av containere (også skip pga nedstengingen), men like så viktig var at de var malplasserte ift til gjenåpningstakten der kina betalte rått for å få containere tilbakesendt ettersom de var et av de første landene å åpne opp. Containere lå på feil plass til feil tid med høy etterspørsel pga pandemi livet/nedstenging, som måtte ut (folk hadde penger til forbruk). Akkurat denne delen av problemet vil jevne seg ut med tid, om så det muligens ikke blir særlig ny container produksjon (råvare priser) som kina også annonserte de ville bygge flere av. Men med inflasjonen kan vi vel se mindre etterspørsel også, en god stund. Selvsagt, dette skjer ikke i morgen, men med tid.

Jeg tenker at noen flaskehalser pga nedstenginger i Kina kan opprettholde ratene en stund til eller bidra til kortvarige spikes oppover men nå er vi feeder segment og har lange kontrakter. Det er jo selvsagt andre ting som kan meldes som blir kurstriggere for folk som ønsker det, utenom utbytter.

De store flaskehalsene er greit nok å følge med på i nåtid, men jeg synes at det er fint å tenke på fremtidige muligheter.
Jeg synes at det blir mest spennende fremover å følge med på de nye feeder rutene som @hectorgonzales holder oss oppdatert om. Det er ikke bare EN analytiker som skriver om deglobalisering (eller delvis) fremover i tid. Da er det veldig spennende med nye 'intra-routes' som opprettes rundt i verden. Såklart blir de opprettet for å avlaste de store liners og finner mer effektive omveier grunnet hele sulamitten, men det ligger mye spennende her. Synes jeg.

Nå er jeg sikkert på blåbærtur med det jeg har skrevet og tar imot korrigeringer og kritikk med åpne hender.
Ellers, GOD Påske til alle sammen!

p.s. Nå er planlegging av mai treffet nesten i boks, så det kommer en email like etter Påsken.
Redigert 13.04.2022 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
13.04.2022 kl 11:31 9153

Synes det som vanlig er kloke betraktninger du kommer med!

En stor forskjell fra forrige periode med nedstengning i Kina er jo at andre steder nå ikke er nedstengt, og ja, den gang (forrige gang) økte vareforbruket. Man hadde ikke så mye annet å drive med enn ting man kunne gjøre hjemmefra, og hjemmkontor skulle også utstyres. Så vareforbruket økte veldig.

Mens nå er det inflasjon som tar en del av 'vareforbrukskaka' i tillegg til at man kan reise og gå ut på byen.
Dessuten er det vel slutt på den direkte pengestøtten forbrukere i USA fikk sikkert.

Likevel er det sikkert et stort normalforbruk som skal dekkes med transport, og jeg så en artikkel her om dagen som fremdeles så for seg vekst i transportbehov i år, bare ikke så stor vekst som tidligere anslått.

Når det gjelder inflasjonen så har kanskje den kommet i stor grad som følge av hopp i energipriser og matpriser, og det vil pga krigen være vareknapphet på en del områder slik at prisene på disse stiger. Vanlig vis har man da økt rentene for å stagge etterspørselen, og det gjøres jo nå også.
Men vanlig vis så kommer jo inflasjon av økt etterspørsel. Økt etterspørsel gjør at flere kommer i jobb, og når etterspørselen etter arbeidskraft begynner å gi for store lønnsøkninger så risikerer det enkelte land å miste sin konkurransekraft.
Så demper man etterspørselen ved å øke rentene slik at folk ikke får råd til å opprettholde ønsket forbruk. Dette da for å opprettholde en viss arbeidsledighet for å dempe lønnskrav.
Nå er det jo prisøkning som følge av vareknapphet. Dette vil på sikt ikke gi flere arbeidsplasser, men færre.
Da blir rentevåpenet litt uegnet.
Jeg tror at rentene nokså snart vil snu nedover igjen, sent i år eller neste år.
Inflasjonen kan kanskje fremover dempes noe av at oljeprisen tross alt har falt en god del tilbake, og da er det å håpe at den holder seg i underkant av 110 dollar fatet. Slik at man kan håpe at selv om det var ett hopp i inflasjon nå så er det kanskje ikke kommet for å bli i like stor grad?

Vi i MPCC og feedersegmentet har lange kontrakter og gode inntekter, men det er nok som du sier lurt å følge med, verden er jo ikke slik den var før 24 februar heller, ting er ikke like sikkert lenger.
Redigert 13.04.2022 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
jadden
13.04.2022 kl 12:18 9038

Gode betraktninger fra Pentad og Psi, tiltredes!
Nå når det gjenstår mindre enn en time av børsuken ligger vi an til rød avslutning også i dag, den 8-de på rad. Vi har entret 26 tallet på stødig nedtur, sist var bunnen på 25, så kanskje stopper det på 26.
Dette skjer samtidig med at en rekke aksjet setter nye rekorder. Det er greit at det går opp og ned, det skal en aksje gjøre, men når ukentlige svingninget blir på 20% er det ikke så greit. Trøsten får være at nå er vi trolig ved ny bunn.
Struts
13.04.2022 kl 12:40 8956

Ja, Duste-Norge er faktisk det eneste landet i den siviliserte delen av verden som stenger børsen klokken 1300 på en onsdag. Selv skjærtorsdag har de fleste land åpent tror jeg, med unntak av Danmark og litt for Sverige, som i morgen har halv dag. Sukk. Benyttet anledningen til å kjøpe litt. Selv ølsalget i Norge stenger senere enn Børsen. Men beholdningen av Aass Pilsner for både Skjære- og kråketorsdag samt Langfredag er i hus. Heldigvis har stampuben nær Ibsens Nationaltheatret (sistnevnte pusses riktig nok opp nå) åpent - signe puben! God sankthans! Og god båtpuss til detektiv Coronet mfl!
Redigert 13.04.2022 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
durrrrant
13.04.2022 kl 12:49 8923

REPORTED CONTAINERSHIP FIXTURES

Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear Account Period (mos) Rates ($)

Kota Lukis 2010 4253 2805 n o Fixed to SM Line 48 m $52,000/d
Warnow Whale 2007 1296 958 yes Fixed to Seaboard 36 m $29,000/d
Hercules J 2009 1036 740 n o Fixed to JSV Logistic (Naviera) 18/24 m €25,000/d

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/04/Bancosta-Weekly-2022-14.pdf
Slettet bruker
13.04.2022 kl 13:02 8837

"Så demper man etterspørselen ved å øke rentene slik at folk ikke får råd til å opprettholde ønsket forbruk."
Det var der mitt hode var, ja.

For uansett grunnen til inflasjonen, så legger folk om forbruks- vanene sine og økonomiske vansker forplanter seg fremover i tid. Og som du skriver, pengestøtten har tatt slutt. Det også lockdown, og sparte penger som folk bestilte ting i shopping frenzy og ikke minst kjedsomhet gjennom pandemien. Istedenfor ekspress Amazon leveranser på døren, står nå folk over dammen 'at the pumps and pissed off' om prisene.
Forhåpentligvis holder oljen rundt $100-110 fremover mens ting løser seg men jeg tror ikke at rentene snur nedover sent i år.

Sidenote: Ved dette tidspunktet, merkes kjøpekraften markant redusert i min yrkesgruppe i krysset mellom økte priser (nå) og begynnende renteøkninger (mest tanker om hvor dette vil ende i fremtiden), samtidig hører vi at det er heller ikke vår tur for lønnsløft, i år heller. Så i all praktisk betydning, uansett hvor vi står teoretisk, reduserer vi forbruket vårt allerede og legger planer på vent. Det er mange unge enslige i mitt yrke med gjerne nye boliglån. Og dette i Norge der vi får støtte til strøm og har andre goder.

Men nå var jeg på et kjempe sidespor fra mine tanker og fokus om fremtiden. Container krisen der vi har tjent gode penger var en storm som skapte nye muligheter og nye veier for fremtiden. Krisen og ratene gav mpc muligheten til å overleve (sommer 2020) og lange kontrakter. Det gir selskapet tid til å posisjonere seg for fremtiden.

Det dukker alltid opp silverlinings og annet nytt i enhver krise og jeg mener at nye intra-routes avlaster nå men kan også bli nyttig i fremtidig business uten at jeg har konkrete tanker om hvordan. Det blir en ny normal som utformes nå og selskaper må tilpasse seg fordi skyhøye rater vi ser nå vil nok ikke vare all evig. Vi kan ikke leve på håp om fortsatt covid nedstenging i kina, ei heller frykt om ratestup til enhver tid. Før eller seinere vil ting balansere seg og da må det være en visjon om en fremtidig strategi.

Dette knyttet til poenget om det som diskuteres om deglobalisering. Krigen og råvare avhengighet oppmuntrer ikke noe mindre. Litt spennende å tenke på at feeder segment kan overleve bra i markedet hvor nå produksjon av varer måtte lokaliseres og kanskje mindre avhengighet på store liners? Ikke vet jeg. Kanskje Costco, Target, Home Depot og andre selskaper burde leie feeder skip.....he he :-) Ja, nå er jeg sikkert på blåbær tur og kaster bare tanker ut på bordet.

Men.....
Hva blir den nye normalen og hvordan kan den navigeres til fortjeneste? Det var litt spennende å tenke på i morges. Ikke noe mer enn det.
PSI- Investor
13.04.2022 kl 13:11 8801

Kom på at jeg har et konkret eksempel
Til tross for hjerneceller som fortiden gjennomfører en form for gå- sakte- aksjon vurderte jeg som konsulent nylig et byggeprosjekt med noen titalls leiligheter. Og selv jeg så lett at det for byggherre var bedre å heller prøve å selge tomta.
Byggekostnaden var selv før de siste prisøkningene nå så store at det sett mot prisnivået på leiligheter ikke var noe å hente. Det er da sikkert ikke bare dette prosjektet som ikke blir noe av. Sånn sett vil sysselsettingen i byggebransjen antagelig falle fremover når nye prosjekter ikke settes i gang.

Det ble her en dag nevnt opp mot 60% prisøkning på stål. Riktig nok da til norsk byggebransje.
Hvis dette etter hvert skulle bli reelt på et verdensmarked for stål da kan jeg ikke tenke meg at verft verden rundt kommer til å levere som avtalt. Så store marginer har de neppe.
Og skulle noen slikt slå til vil sikkert prisene på våre skip stige videre.

Men
Jeg vet jo selvsagt ikke noe om utviklingen i stålpriser eller hva verftene gjør.
Og på sikt går det seg vel til igjen.
Slettet bruker
13.04.2022 kl 13:14 8782

Ja, jeg er enig i det, Struts.
Og nå var DNO og Vår Energi godt i gang i dag. NYSE holder stengt kun på fredag.
Men nå kommer vel Aass godt i gang hos deg med en bønn i ny og ne for 'good measure'. Nyt dagene!
Slettet bruker
13.04.2022 kl 13:20 8749

Jadden, hvis vi kan bare ned en kjapp liten tur til rundt 26,20 så har jeg et siste lite kjøp jeg vil ha.
he he ;-))
PSI- Investor
13.04.2022 kl 13:23 8813

Jeg synes ikke det er sidespor det du nevner, alt henger jo sammen.
Det er klart at spises den overskuddskapitalen en gjennomsnittsforbruker har hver mnd opp av inflasjon og renter så må forbruket av ting man ikke MÅ ha ned. Og da er det vel vareforbruk som går ned sikkert.
Sånn sett kan en nedtur bli mye større enn jeg har tenkt på. Kanskje.

Du bommer bare på en ting Pentad: Det er ikke sesong for blåbær… he he
Redigert 13.04.2022 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
M79
13.04.2022 kl 13:42 8767

Kjøpt meg litt over 30.000stk aksje i dag🤙 Fisket på mellom 26.85-26.95 god påske😎
Slettet bruker
13.04.2022 kl 13:47 8745

Men for mpc sin del, så har vi disse gode kontrakter og god inntjening, så de har tid til å finne ut av det. Og med så skarpe hjerner som styrer, så pønsker de nok ut noe klokt.
Det er alltid drue sesong et sted i verden da! Nei, nå fikk jeg lyst på Italia og vin. *sukk* . Men pasta har jeg vel liggende. Uten blåbær.
PSI- Investor
13.04.2022 kl 14:09 8675

He he sikkert blåbærsesong ett eller annet sted også!
Hvitvin er fint, polet stenger nok snart for påske, så fort deg avgårde!
Ja det er supert med kontrakter! Helt til 2031!
Og god ledelse!
Jeg er ikke bekymret.
Men likevel, du har nok rett i det du skriver som vil påvirke forbruk fremover. På sikt. Får folk mindre å rutte med så må jo forbruket ned.

Da oppturen startet så fikk linerne umiddelbar effekt av økte rater. De som lever av å frakte containerne, de fikk nyte godt av høye rater fort. Mens vi som leier ut skip vi har fremdeles ikke nådd toppen.
Det blir jo i stor grad omvendt når ratene for selve containerne til slutt begynner å gå ned.
Da vil vi fremdeles ha gode inntekter i flere år. Og det er jo betryggende!

Fortsatt God Påske!
Redigert 13.04.2022 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
NetromK
13.04.2022 kl 14:38 8590

Fleire interessante moment i dei siste innlegga. I tillegg litt frå rapportar nyleg:

Frå GSL Q4-rapport:
-1 knop lågare hastigheit frå år 2023 pga. miljøkrav vil redusere kapasitet/tilbodssida av skip med 5-6%.
- 25% av flåten under 10 000 TEU vil ved utgangen av 2024 vere over 25 år. - Noko vraking vil nok måtte skje etter kvart.
- Ordrebok mot flåte er ca. 23% for skip >10 000 TEU og ca. 8% for 2000-10 000 TEU. Truleg endå mindre for 700-4250 TEU.
https://www.globalshiplease.com/static-files/7b64ff68-9985-4777-beaf-ac3c069600e8

Frå MPCC Q4-rapport:
4 % auke i handel Year-on-year jan 2022.
12 % kapasitet fast pga. congestion
Stor andel lange kontrakter, også for linere.
Venta større auke i intra-regional trades enn for totalvolum.
https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC-Q4-2021-Earnings-Call.pdf

Danaos- Investorpresentasjon feb 2022:
- 98% Average long-term rate increase, Jan-22 vs Jan-21 ( Xeneta Shipping Index (XSI®) Public Indices, January 2022)
- Maersk 64% langtidskontrakter ved Q3 -2021 mot 50% ved Q3 - 2020.
s. 24 - historisk stor handel samanlikna med varelager sin storleik frå ca. april 2020 og heil fram til november 2022 (så langt statistikken går).
https://s2.q4cdn.com/951507448/files/doc_presentations/2022/02/DAC-Corporate-Presentation-February-2022_Final.pdf
Slettet bruker
13.04.2022 kl 15:29 8441

Ja, takk, NetromK.
Intra-regional, mente jeg. Jeg skrev jo intra-ruter. Skrivingen gikk litt fortere i svingene enn hjernen. :-)
Londonmannen
13.04.2022 kl 19:16 8053

Tror du er inne på noe vesentlig når du trekker frem ruter for å avlaste de største flaskehalsene. Det er nok neppe vil om at det er denne trafikken MPC tar sikte på med sine nykontraherte 5500TEU skip. Og jeg vil ikke bli overrasket om vi får melding om at MPC har kontrahert ytterligere 4 stk 5500TEU skip. Men hvorvidt MPC kommer til å eie skipene når de blir levert i 2024, ja det er jeg ikke like sikker på. Jeg antar at denne størrelsen skip vil øke betydelig i verdi frem mot levering. At skipene i tillegg er sikret solide slutninger med varighet på 7 år vil ikke akkurat være et drawback dersom MÅC velger å selge dem. Ledelsen i MPC har vist en imponerende evne til å sikre aksjonærene solid avkastning på investert kapital. Og de siste stuntene vil neppe endre på det.

God Påske! Nyt fjelluft, kvikk lunch, sol og noko godt i glasset! Vi går spennende og innbringende uker og år i møte når helgen er over!
Slettet bruker
13.04.2022 kl 22:44 7672

Meget interessant lesing, takk NetromK!

Da jeg var investert i Sony, hadde de allerede flyttet mye til Vietnam. Heldigvis, fordi Trumpster var i lederstolen, med all frykten som fulgte med. Det er ekstremt mye business som har allerede flyttet produksjon.
hectorgonzales
13.04.2022 kl 22:48 7739

Takk for bra link NetromK - nesten som jeg skulle skrevet den selv... Covid, US-Kina konflikt og nearshoring. Vi har sett oppbygging av produksjonskapasitet i bl.a Bangladesh og Vietnam. Vi ser økt feedertrafikk mellom Kina og disse landene. Mye på grunn av at utflyttet produksjon fremdeles krever innsatsfaktorer fra Kina (som fraktes i container). Det jeg ikke hadde sett for meg var at mange bedrifter flyttet mye produksjon tilbake til Kina fordi nye leverandører manglet råvarer fra nettopp Kina.
Kbkristi
14.04.2022 kl 00:25 7608

Ser at noen elsker å forutse vanskeligheter innen vårt segment. Greit nok at vi skal være våkne over at segment kan skifte fra stadig positivitet til stadig negativitet.
Noen ble skremt ved kr 7, andre ved 10, 17, 20, 26 osv. Nå prøver Sissner seg også. Ikke så han oppturen komme, men nedturen ser han helt klart. Hans godt betalte venner innen finanspressen gir ham fyldig dekning. Regn med at shorten ble satt i god tid før publisering. Dermed kan han gi rikelig til sine pressevenner, når han realiserer 20% på ei uke.
Jeg selv prøver også å se etter om toppen er nådd. Er det på tide å ta pengene og løpe?
Men etter hva jeg kan se, så vil inntektene bare øke kvartal for kvartal framover. Jeg har mitt eget regneark, Helg11 har publisert sitt, samt NetromK.
Jeg skal ikke påberope meg noen økonomisk utdannelse, men et firma som stadig øker sin fortjeneste, er verdt å delta i.
I tråd 1 fra 2020 sa jeg at om våre skip tjente $ 16.000 pr dag, så går vi en lys framtid i møte.
Nå går AS Freya, ett av våre minste skip, 1.223 TEU til $ 28.000 i 3 år til Mærsk !!! Og vi har en break even på under $ 8.500.
Jeg har vært med Gogl siden 2006. Der hadde vi break even på rundt $ 14.000 , og nå en inntjening på $23.350 for mai måned ifølge Breamar Screen ($15.050 for resten av april).
I Bulk går det virkelig opp og ned.
Derfor hviler det et ansvar på dere som skal skremme bort investorer fra en god investering, kanskje for å drive inn en god trade for dere selv!
Om du føler deg truffet, har du kanskje påført mange folk uerstattelige tap!
Tenk på det når dere bekymrer mange med deres meninger!
Vi er investert i et firma som har solide inntekter i mange år framover, og jeg blir sint når jeg ser enkelte øse ut usikkerhet om en god investering.
Måtte bare få ut av meg dette.
Påskeferie i bobilen og har fått en million dollar view over Flensburger Hafen.
Koser vettet av oss.
Fortsatt God Påske :)
Redigert 14.04.2022 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
14.04.2022 kl 07:22 7432

Kunne ikke sagt det bedre selv.MPC er og blir en pengemaskin i overskuelig fremtid. Og utover i 2022,23, 24 og 25 vil inntektene i henhold til regnearkene bare øke og øke kvartal for kvartal. Og det er før inntektene til de to 5500TEU skipene er tatt inn i regnearket.

Vi skal heller ikke glemme hvilke eminent og kompetent ledelse rederiet har. En ledelse som hver eneste dag jobber for å maksimere aksjonærene sin avkastning på investert kapital. Og hittil har de ikke svikter oss.

Gleder meg ti Q1 22 presentasjonen.

Ønsker deg en riktig god Påske, Kbkristi!
Oilbaron
14.04.2022 kl 09:14 7257

Må si meg enig i det du skriver her.
Vi ser jo hvordan korrupsjonen florerer i samfunnet, det har vært mye snusk blant våre folkevalgte på Stortinget.
En skulle jo tro at en kunne leve på 1,7 millioner i lønn, men det ble for snaut for en av toppene på Stortinget.
Finansbransjen er ikke et hår bedre, målet er å tjene mest mulig penger her nøles det ikke med å bruke skitne metoder.
For noen år siden var jeg på et seminar med børsdirektør Frønsdal.
Et av temaene var innsidehandel, i løpet av de årene han satt var det 1 eller 2 tilfeller som hadde endt med fellende dom i slike saker.
Årsaken til det var så få var at det var så vanskelig å bevise skyld i slike saker.
Når påsken er over er det 1 mnd til Mpcc legger tall, føler meg rimelig sikker på at vi ser helt andre kurser når det nærmer seg Q 1 presentasjon
Tjente gode penger i Gogl for lenge siden, men etter markedet hadde lagt brakk lenge, så bommet jeg med et kjøp her 1 uke før demningen brast i vail.
Det har nok vært penger å hente her siste året men i shipping så blir det kun containerbransjen for min del så lenge jeg har trua.
Ha en fin påske.


Slettet bruker
14.04.2022 kl 09:50 7153

Nja, her må jeg kommentere hvis det er gårsdagens diskusjon du refererer til, kbkristi.

Vi kastet bare noen tanker på bordet, jeg ihvertfall. Det er litt spennende å tenke på selskapet og bransjens fremtid forbi 2025+. Dette ift den globale situasjonen.

Jeg synes at det blir spennende å se hvor og hvordan ledelsen posisjonerer seg i handelen ettersom rammene endrer seg for jeg har tro på at det blir noen smarte trekk vi kan se frem til. Det blir nok god navigering.

Det er ingen grunn for noen å bli skremte når det ligger lange kontrakter og gode utbytter langt frem i tid.

Men litt kjekt å romme og leke litt med flere tanker.
Nettopp fordi vi har gjennomsiktig god inntjening og lange kontrakter.
Så gjentar vi oss selv bare på det.

Samtidig, tenker jeg at enkelte sitter godt i aksjen men kan bli slått av en bekymring i hodet i ny og ne. Da kan det være godt å diskutere det ut her i et diskusjonsforum med medaksjonærer. Det er vel rom og plass for det? Ikke så farlig vel.

Spot priser og ratene er vel mer relevante å følge med i det korte bildet for bulk. Vi alle vet at mpc er i en annen situasjon.

Jeg og mine sitter godt i aksjen, vi. Har ikke tenkt å ta pengene ut før om noen år, om så da! Kanskje den nye normalen blir at denne aksjen skal man ha i porteføljen i 10 år + ! ;-)
Hvem vet? Blir spennende å se.

Fortsatt God Påske til deg og dine!

p.s. Er det virkelig noen som hører på Sissener? 😅

Londonmannen
14.04.2022 kl 10:14 7091

Nei, Sissener snakker for sin «syke mor». Etter mange år i aksjemarkedet er Sissener har nok den godeste Sissener blitt ansett som en bjellesau. Men bjellesauer er det på både godt og vondt. Med det mene4 jeg St saueflokken følger sin bjellesau også når sistnevnte gjør feil. Følgelig kan han komme i skade for å lede hele flokken av følgerne rett utfor stupet. Og sant og di så hsr vel ikke Sissener vært like heldig med sine valg de siste årene. Så, nei, jeg hører ikke på Sissener.

Når det gjelder diskusjonen og kritiske bemerkninger, så har jeg ikke noe imot en ballansert diskusjon. Men dersom man tror at man kan spå hva som skjer 3 år inn i fremtiden, da må man nesten ta seg en reaklitetssjekk. Noe annet er det når fremtiden tre-fire år frem i tid er basert på inngåtte kontrakter. Og heri ligger det en vesens forskjell. Eller bare se tilbake ett års tid og se hvor mange som har spådd at toppen er nådd i containersegmentet. Men enn så lenge peker pilene rett opp i MPC og det er lite som tyder på at det skal endre seg i overskuelig fremtid, basert på inngåtte kontrakter.

Ha en fortsatt fin Påske!
velkjent
14.04.2022 kl 10:40 7047

Synes Sissener gjør en dårlig figur når han diskuterer med SV-Kaski, men vet ellers ikke hvor flink han er i finansmarkedet.
Jeg har i årenes løp "brent" meg på aksjer, men det har vært hvis ledelsen satser tungt og gjør det med fremmedkapital, slik som riggbransjen de senere årene.
MPCC er pt. nesten gjeldfri og så lenge egenkapitalen er robust, vil enhver storm ris av, for handel og sjøtransport vil vedvare og sofistiteten sannsynligvis øke.
Med den lave kursen i dag gir overskuddene en avkastning på ca. 30% pa og investorene skulle normalt sloss om aksjene. Uansett, ser det ikke lett ut å se skyer og dårlig vær i horisonten. Skulle mot formodning aksjekursen halveres, vil sannsynligvis avkastningen bare øke i % og hvor finner en bedre avkastning? Neppe blant de "grønne" nykommerne, som bare bygges opp av aksjonærene uten å ha fortjeneste i sikte. Jeg har ingen tro på kollaps i dette containersegmentet, snarere tvert i mot, for skulle handelen mellom havnene, som kan betjene de største skipene falle, vil det bli desto bedre marked for de mellomstore og små, som må gå inn for lengre distanser. Om noen skulle ønske å hoppe av aksjemarkedet, kan årsakene være mange, men skulle det skje med MPCC, kan de ikke være grunnet lav lønnsomhet.

Når det gjelder påsken, forbinder jeg den med svik, justismord og tortur og har aldri forstått hvorfor den hylles som den største kristne høytiden. At kirken har vridd hendelsene til noe positivt for egen del, viser bare hvor korrupt den er, kanskje like korrupt, som endel finansakrobater. Jeg mener derfor at både torsdagen og mandagen bør sløyfes, og at vi i stedet får flere børsdager å gledes over.
Redigert 14.04.2022 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Struts
14.04.2022 kl 10:42 7097

God påske til deg i Flensburg! Alle får gjøre som de vil, trade eller sitte i årevis, eller en kombinasjon. Det er dessverre noen som vil påstå at en aksje kommer til å gå nord og ned neste øyeblikk, eller vokse inn i himmelen. Er vel sjelden noen som treffer bunn og selger på toppen. Selv ganske fornøyd om jeg kommer i nærheten av noe midt i mellom. Og så er det noen ganger man bare går helt feil. Det er bunnlinjen som teller. Og så er det kanskje klokt å ikke satse alt på ett kort. Men bare undrer, hvem er det som skremmer her egentlig? Sissener? Det må han vel få lov til, han er selvfølgelig kun ute etter å berike seg selv. Omtrent som alle som investerer. Forskjellen er at han (og den famøse Nicolay Grove, Tveiterud for å nevne et par) får stå i mot omtrent uimotsagt i FA omtrent hver bidige dag. Og det lytter faktisk folk til (og henger seg på), om han (eller mer presist pressen kanskje) enn så ikke vet forskjellen på en liner-skute på 21,000 TEU og et feederskip på 1,100. Jeg (og kanskje noen andre) har absolutt null peiling på hvor kursen for MPCC vil være om et halvt år (eller en uke for den saks skyld). Men jeg liker å følge litt med på hvem som går inn og ut av de aksjene jeg selv har investert i. I MPCC har en del prominente shippingaktører som har vært inne lenge (Klaveness, Canomaro c/o Brynestad og Spiralen c/o Blix) solgt seg ut. Men med muligens over 1000% i gevinst (skjønt enkelte av dem kom jo også inn på skyhøye kurser) så er det kanskje ikke rart. På den annen side er Songa fremdeles der som 3. største aksjonær med 20 mill aksjer, og Folketrygdfondet (ingen av dem akkurat noviser) hakk i hæl med 15 mill+ aksjer. Og hvor Goldman Sachs aksjene ender opp er fremdeles i det blå. Hva enn dere gjør, realiserer eller sitter (forhåpentligvis ikke til Dovre faller) - LYKKE TIL!

PS. Stoler sjelden på anal-ytikere, de er ekstremt godt betalte spåkoner - særlig for selskaper de selv har vært tilretteleggere for ved innhenting av kapital...
Redigert 14.04.2022 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2022 kl 10:57 7033

Ikke spådom, nei.
Men tankelek om VERDEN sin situasjon og navigering.

Det er lett å la tanker flyter litt NETTOPP fordi en føler seg trygg på hvor selskapet står i dag.
For hvis man ellers lever i frykt med pengene i selskapet, så blir man besatt med å være opptatt av hva kyllinger som Sissener kaster ut. (vet ikke hvor 'kylling' kom fra. Jaja, det er vel Påske. he he )

Og for all del, frykt må legges i klart syn på bordet for å bli 'addressed' hvis noen kjenner på det og ikke har skjønt hva lange kontrakter er. For da blir ikke frykt et våpen som kan brukes for å skremme på FA forumet.

Men, jeg ser at jeg ikke klarer å formidle meg på en måte som gjør at tankene mine fra i går blir forstått. Og det er helt ok, det. Jeg mangler nok evnen til å formulere meg riktig og spesifikt nok, men ville bare presisere at min intensjon ikke var å drive skremselspropaganda hvis kbkristi var opprørt over mine, blant andre, innlegg.

Fortsatt God Påske!
Slettet bruker
14.04.2022 kl 12:16 6851

Pussig, Kbkristi, du befinner deg i Tyskland og jeg på farten i Østerrike! Og vi tenker ganske likt akkurat nå. Det slo også meg at litt for mange er opptatt av teoretiske problemer i MPC. Selv forholder jeg meg til de eminente regnearkene her på tråden og for tiden til følgende hovedpunkter som gir meg mye ro:

• Containerbransjen oppnår historisk høye rater.
• MPC har inngått historisk høye rater for sine skip.
• Baack har bevisst ventet med å inngå de resterende kontraktene i påvente av enda høyere rater.
• MPC har historisk lange kontrakter.
• Fortjenesten er høy, men den vil nærmest garantert øke for hvert kvartal de neste tre årene.
• PE er pr. i dag fortsatt på et meget lavt nivå, cirka 3 for år 2022.
• MPC har solgt enkelte skip som gir ekstraordinært utbytte til aksjonærene, og minst ett til kan forventes snart.
• MPC deler ut fast utbytte hvert kvartal med 75% av fortjenesten.
• Utbyttene forventes å øke for hvert kvartal i takt med økt fortjeneste.

Jeg ønsker deg og andre aksjonærer en fortsatt god påske!
Carrera
14.04.2022 kl 12:27 6827

Det er så betryggende å lese deres innlegg for en som ikke er så dreven som dere.Det er ikke haussing dere driver med men bekreftelse av fakta - Takk og god påske
velkjent
14.04.2022 kl 13:17 6803

La for moro skyld inn nye markedsrater i 1Q/22 i stedet for gjeldende avtaler, som skal fornyes i 2022, og fikk en økning i utbyttet fra NOK 1,57/aksje til NOK 2,25 i dette kvartalet, så her er det grunnlag for massiv vekst, noe en delvis ser i 2. halvår 2022, men økningen fortsetter jo også i årene fremover. Så spørsmålet er egentlig bare hvor lenge rederiet kan fortsette med å fornye avtalene til nåværende ratebilde eller et revidert, som kan være lavere eller høyere.
jadden
14.04.2022 kl 13:38 6751

Siden vår lokale børs er stengt i dag får vi sjæle til Copenhagen Nasdaq og Sisseners Maersk short. Ingen god dag for han, Maersk opp 3%. ZIM er på Nyse børs og ennå ikke åpnet, så får vi se om den gode Sissener har grunn til å feire etter skituren.
sol invest
14.04.2022 kl 15:18 6627

Andre nyheter, t.o.:
MSC oppretter en skipsforbindelse mellom China og Chittagong (Bangladesh) og peker på problemer i Colombo - Bangladesh med ventetid på 20 -25 dager.
https://theloadstar.com/msc-to-launch-direct-china-chittagong-service-to-avoid-delays/
Et annet problem som har oppstått er i Durban, etter flom. Havnen er midlertidig stengt:
https://theloadstar.com/worst-floods-in-half-a-century-claim-60-lives-and-close-durban-port/

Ellers, som det er vent tidligere, LIDL som starter opp eget shipping selskap:
https://theloadstar.com/lidl-launches-its-own-carrier-and-goes-shopping-for-a-fleet-of-box-ships/

coronet
14.04.2022 kl 22:58 6173

Når det gjelder Colombo har vi to fartøy som har anløpt der de siste dager uten at det har vært nevneverdige forsinkelser:
"AS CYPRIA" Underveis fra Nhava Sheva til Durban anløp Colombo fra 12/4-14/4. ETA Durban er 23/4.
"AS ROBERTA" som går i fast rute mellom Chittagong og Colombo. Siste anløp Chittagong 3/4-6/4 og Colombo 10/4-12/4. Dette er helt normal anløpstid og er inkludert eventuell ankring.

Shanghai er jo et aktuellt tema:
Noe ventetid har våre båter i området, men det var mer ventetid ved forrige nedstenging. Noen eksempler.
"AS PENELOPE" ankret utenfor Shanghai 8/4 i ca14 timer og deretter til kai 30 timer. Videre til Ningbo 12-13/4 hvor de gikk direkte tl kai med anløpstid på 27 timer.
"AS COLUMBIA" var nok mer uheldig. Driftet på utsiden i 6 døgn før den gikk til kai 13/4 og avgikk for 2 timer siden til Shekou.
"SEVILLIA" avgikk ankringsplassen for 2,5 time siden. trolig underveis til verksted i Jiangyin, litt lenger oppover elva fra Shanghai, Skulle egentlig på verksted mandag 11/4 så det ble 4 døgn ekstra til ankers. Har faktisk ligget til ankers fra ca.26/3.

Når det gjelder "AS PATRICIA" så ankret hun opp utenfor Durban for 1 døgn siden. Selv om hun er overtatt av de nye eiere vil jeg følge med for å se hvor lenge hun blir liggende til ankers, Kanskje de velger en annen havn for lossing?


Redigert 16.04.2022 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Struts
15.04.2022 kl 07:17 6479

Slutninger fra Seasures ukerapport i går:

=Kota Lukis= Pmax 4253 Dalian Shipbuilding 2010 - SM Line - 4 yrs USD 52000
=Warnow Whale= Handy 1296 Zhejiang Ouhua 2007 - Seaboard Marine - 3 yrs USD 29000
=Hercules J= Feedermax 1036 Jiangdong 2009 - CNR - 2 yrs EUR 25000
PSI- Investor
15.04.2022 kl 10:55 6204

Tenker at denne artikkelen om en alenemor som merker godt at alt blir dyrere er relevant for oss:
https://e24.no/privatoekonomi/i/5GqOdX/prisoekningene-rammer-alenemor-kathrine-det-er-mye-tyngre-naa

Det kan komme en periode nå hvor mange kommer i denne situasjonen i mange land, og da vil nok vareforbruk gå ned.
Så blir det spennende å se hvilke løsninger ledelsen i MPCC vil gjøre slik at våre verdier likevel tas vare på/ øker også på lenger sikt, ut over perioden som allerede er sikret med gode kontrakter.
For de er jo dyktige og tenker fremover.
sol invest
15.04.2022 kl 12:38 6070

Takk for artikkelen. Interessant og tankevekkende artikkel. Jeg har selv litt greie på økonomi som sosialøkonom. Inflasjonen vi har nå er ikke etterspørselsdrevet, men kommer på grunn av lavere tilbud med høyere priser, økte fraktkostnader, strømkostnader og høy oljepris. Å øke renten i en slik situasjon, som Norges Bank kommer til å gjøre, kan jeg ikke se vil føre til stor reduksjon av inflasjonen (ikke oljeprodukter, prisen på strøm, transportkostnader, prisen på viktige matvarer som hvete, bygg etc), men vil redusere etterspørsel etter andre varer og tjenester, spesielt boliger- Det er tre virkemidler for å redusere inflasjonen, og det er i tillegg til renteøkning, strammere budsjetter og økte skatter og avgifter- Det var noen som kommenterte tidligere at de trodderenten ville begynne å gå ned neste år. Med dobbelt så høy inflasjon som er måltallet til Norges Bank er det helt urealistisk- Egentlig vil jeg anbefale alle å ta opp fastrentelån (hvis det ikke er for sent og de har steget for mye) da boliglånsrenten vil gå opp på 4 -5 tallet i løpet av et år eller to. Selv opplevde jeg 15 -16 % rente på begynnelsen av åttitallet når jeg kjøpte min første bolig! Det er jo meget høy inflasjon i hele verden, med en inflasjon i USA på 8,5 %. De pleier å ligge på mellom 1 og 2 %. Når krigen i Ukraina stopper og gass og olje fra Russland igjen flyter normalt og vi får bukt med covid 19 som nå fører til transportkaos med ekstreme transportkostnader, da vil forhåpentlig få "normale" tilstander igjen. Det vil ta år og ikke måneder.
NetromK
15.04.2022 kl 13:19 6007

Og til tross for, eller delvis pga? prisauka stig handelen også fleire plassar/områder (målt i kroner eller tal varer?).
Ganske mange folk sitt på mykje midlar etter to år med låge renter og lite reiser/tjenester.
Og mangel på varer kan ha holdt omsetjinga nede, då folk ikkje "får" handla det dei vil, mange moment som spelar inn.

https://finansavisen.no/nyheter/handel/2022/04/13/7851013/svenskene-tar-av-hamstrer-sko-og-klaer
https://www.investing.com/economic-calendar/retail-sales-256
velkjent
15.04.2022 kl 13:25 6022

Er helt enig i at dagens inflasjon ikke er drevet av den tradisjonelle ubalansen mellom tilbud og etterspørsel, men er kostandsdrevet av andre faktorer. En av disse, og kanskje den viktigste er de vestlige lands politikk om å innføre et "grønt" energiskifte, noe som uvegerlig vil medføre høyere energikostnader når det oppstår energimangel. Den billigste ressursen, steinkull og brunkull, er jo bannlyst i Europa, men hylles i andre land, til FN og Klimapanelets fortvilelse. Så et dramatisk forbruksskifte til de mest primære behovene i fattige land, kan oppstå og tildels også i vesten. Konsekvensen kan bli økt ledighet og dermed lavere skatteinngang og nasjonal fattigdom. Det positive er at utviklingen kan endres raskt til det positive om politiske kjepphester settes på stall eller slaktes, for så lenge infrastrukturen innnen energiforsyning er inntakt kan det meste raskt startes opp i gjen. I mellomtiden har det ikke blitt bygget ut infrastruktur innen logistikk og redusert flaskehalsene i distribusjonskjedene, så her kan krisen likevel bli langvarig.
Så får heller de bankansatte skrike på høyere renter for at kredittinstitusjonene skal tjene mer og øke bonusene.
Redigert 15.04.2022 kl 13:26 Du må logge inn for å svare