Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 688693

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
velkjent
03.05.2022 kl 10:11 13183

På bærtur er du selvsagt ikke, Men jeg regner med litt høyere enn deg, kr.1,50 grunnet noe lavere driftskost og renteutgifter sammenlignet med 4Q/21.
Raggebass
03.05.2022 kl 10:13 13229

Det snakkes mye om dollarkursen her. Slik jeg har skjønt det tjener selskapet penger i dollar, har dollar stående på konto og vi får utbyttet betalt i dollar. Det vil si at det bare er dollarkursen på utbetalingsdagen som har noe å si for hvor mye vi faktisk får i utbytte (NOK) på konto. Noen som kan bekrefte dette?
På an igjen
03.05.2022 kl 10:14 13247

Lettet litt på FLNG beholdningen da jeg kom frem til at MPCC kommer til å gi et bedre utbytte for Q! i % enn FLNG. 1/27.2= 0.0368 vs 7/272= 0.0257 som er 43% høyere utbytte. Det kan komme overraskelser som at FLNG komme til å stige etter at jeg gjorde det, det er ikke uvanlig at kursen stiger etter at jeg har solgt men med varslet økende utbytter fremover så holder jeg på hva jeg regnet meg frem til. Uansett gode rederier å ha investert i om en liker utbytter og kursstigning.
velkjent
03.05.2022 kl 10:26 13530

Utbetalingen av "kapital" i februar var i NOK, i mars i $ og hva den vil bli som utbytte for 1Q/22, vet vel ingen p.t, men trolig i $ ettersom selskapet har aksjonærer fra forskj. land.
NetromK
03.05.2022 kl 16:02 12799

Frisk opning i USA i dag med ZIm no + 6,5%. Danaos og Global Ship Lease opp >4%.
DividendYield
03.05.2022 kl 16:04 13102

Er vi eneste container globalt som ikke er opp i dag?
velkjent
03.05.2022 kl 16:11 13119

Mens MPCC holdes i "stabilt sideleie", som ved livredding.
jadden
03.05.2022 kl 17:10 13016

Aksjen er i skvis både opp og ned for tiden av krefter som virker hver sin vei. Ratene ser ut til å flate ut og med antydning til å bikke nedover. Mot dette jobber kvartalsrapportene som pga av sikrede kontrakter vil hi økning i fortjeneste kvartal for kvartal til minst langt inn i 2023. Aksjen er i tillegg understøttet av solide utbytter. Så spørs det hvilke krefter som gir sterkest influence på kursen, det kan bli en del stabilt sideleie. Kursen er forøvrig samme som for ti måneder siden når vi ser bort fra utbyttene.
Bsci
04.05.2022 kl 09:01 12337

Ser at Folketrygdfondet nå er rykket opp til 5 plass over de største eierne med 3,13%
De rykker vel forbi og opp på 4 plass en av de nærmeste dager.
runnor
04.05.2022 kl 09:05 12853

De ligger på fjerde plass meiner eg :-)
4. FOLKETRYGDFONDET - KONTO #12 15 408 375 3,47%
velkjent
04.05.2022 kl 10:29 12556

Lurer på hva FA vil skrive når den skal sammenligne MPCC-resultatet for 1Q/21 med ditto for 1Q/22, en økning fra 4 til over 90M $ på driften?
Slettet bruker
04.05.2022 kl 10:41 12906

Ja, interessant spørsmål.

Se her fra slutten av Maersk-meldingen:

"I 2022 er det ventet levering av 211 nye containerskip, mens det i 2023 er ventet levering av 328 stykker, ifølge analysebyrået VesselsValue.

– Det er en klar risiko for overkapasitet i markedet i 2023 når mange av disse skipene leveres, og enda tydeligere risiko dersom forsyningstrøbbelet er forbi da, sa Simon Heaney, som jobber med det maritime analysebyrået Drewrys dekning av containermarkedet, til E24 tidligere i år."

Selv her skiller man ikke mellom linere, eller typiske Maersk-skip, og våre mindre feedere.

Da er det viktig for Baack og co å poengtere denne forskjellen i neste presentasjon. Det kan ha svært mye å si for markedets oppfatning av fremtiden for containerskip.
Klumsen
04.05.2022 kl 13:57 12522

Det er klart at sett utenfra med skylapper og ironimodus på; 550Stk Everstuck i markedet vil nok hjelpe.
DividendYield
04.05.2022 kl 21:44 11910

Ny sterk dag i USA, zim og dac opp 3-4 %, kanskje det endelig drypper noe oppgang på oss nordboere også i morgen?
Redigert 04.05.2022 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.05.2022 kl 22:00 11876

Hvorfor er jeg ikke overrasket? De såkalte finansjournalistene i FA har tydeligvis ikke tid til å sette seg inn i et segment før de begynner å skrive og trekke bastante konklusjoner. Erasmus Montanus, latinsk for Rasmus Berg som var hans egentlige navn på dansk, foprsøkte også å gjøre seg mer betydningsfull enn det han egentlig var. Jeg har på følelsen at disse lakaiene i FA kaster seg over enhver oppgave de kan få for om mulig skape et inntrykk av aty de er bedre enn det de egentlig er.

Faktum er at de gang på gang driter seg loddrett ut gjennom det mølet de evner å servere. Og det gjelder ikke bare innen containersegmentet. Vi finner de samme gravernede feil innen andre områder. Og gang på gang slippe slike sloppy skrevne artikler gjennom redaktørens sløve blikk.

Ja, det er blitt konttrshert en mengde containerskip, spesielt i segmentet av store containerskip. Men dersom man evner å splitte opp containersegmentet, så viøl man raskt kunne se at situasjonen er langt sunnere blant feederne. Dette er noe CEO MPCC gang på gang har påpekt. I tillegg er det forhold innen markedet som vil bidra til at balansen mellom nehov og etterspørsel er langt sunnere bølant feedere enn blant de større skipene. Blant feederne ser vi stadig nye ruter bli etablert for å unngå de problemene man opplever i de store havnene som betjener de største skipene. I 2023 vil slowstreaming også trekke ut tonnasje i form av at det vil ta langt flere skip å betjene dagens ruter med skip på slowsteaming enn når skipene går med normal transittfart.

Men det er ikke vanskelig å se av mange av investorene i containerskipmarkedet slett ikke skjønner det segmentet de er investert i. For aksjekursen er i dag nesten på samme nivå som den var for knapt et år siden. I mellom tiden har MPCC fått flere skip over på betydelig bedre kontrakter. I dag formelig soper rederiet inn penger, noe som blir klart for alle den 19 mai. Selskapet har omstrukturert finansieringen og fått ned finanskostnadene. Selskapet har også nedbetalt betydelig med gjeld. Og selskapet har i løpet av det siste året kjøpt og solgt en mengde med skip med betydelig overskudd.

Men 19 mai får vi nok en leksjon i hvoredan et rederi skal drives til beste for aksjonærene. Det er bare å glede seg!
Londonmannen
05.05.2022 kl 08:21 11671

Så slår en ny analytiker til og eksponerer sine manglende kunnskaper og evne til logisk tenkning.
På side 36 i FA er det et børsintervju med Shippinganalytiker Håvard Sjursen Lie. I dette intervjuet maner han til forsiktighet med containermarkedet, ettersom det er bestilt mange skip som skal leveres over de neste årene,

OK, nok en shippinganalytiker som tydeligvis ikke evner å skille feedere fra større containerskip. Men han er i godt selskap med en del andre finansjournalister og analytikere.

Videre skrives det at en av analytikeren sin yndlinger i tørrbulksegmentet er Belships. Rajonale? Jo, Belships nyter godt av det sterke supramax/ultramaxmarkedet og har sluttet ut enm stpor andel av sine skip for 1-2 år på høye rater!!

Du verden! 1-2 år på høye rater! Da bli man en yndling i shippinganalytiker Lie sin verden. Hva skal vi da si om MPCC? Nei, i containersegmentet er det bestilt så mange skip må vite. Tror ikke denne shippinganalytikerne er klar over hvordan flåten til MPCC er sluttet de nærmeste årene. Watch up! You are in for å big surprice 19 May!
Kbkristi
05.05.2022 kl 09:20 11425

Vet ikke om jeg skal være misfornøyd med kursen. Her nede vet vi at det er valuta bak hver ei krone. Utbyttene kommer uansett hva den daglige kursen er.
Jeg ville vært mye mer nervøs om kursen hadde ligget på 90 kroner. Da kan fallhøyden bli stor.
På nåværende kurs er det fortsatt attraktivt å akkumulere, og det vil gi en formidabel rente.
Traderne får jo sin utløsning ved at kursen går fra kr 28,11 til kr 27,39 på 9 minutter.
Og det skal bli veldig spennende å se hva som blir presentert den 19. mai.
Er det i tråd med regnearkene, så må det vel bli overskrifter i finanspressen :)
Londonmannen
05.05.2022 kl 09:28 11530

Jeg eer ikke misfornøyd med kursen. Men fra dette nivået og med selskapets verdier og kontraktsmasse blir det merkelig når såkalte shippinganalytikere nærmest går ut med en advarende pekefinger. Kjære vene, MPC vil ligge på topp etter 2022 over hvilke selskaper som har betalt ut mest i utybytte. Og ikke nok med det, neste år vil utbyttene bli enda større! Da er det lov å bli en smule irritert på såkalte shippinganalytikere som tydeligvis ikke aner hva det er de snakker om. Men betalt skal de ha! Verden vil bedras!
Slettet bruker
05.05.2022 kl 09:54 11481

Om analytikere hadde vært så gode til å spå markedene som de vil ha det til så hadde de ikke hatt deling/salg av analysene sine som levebrød.
velkjent
05.05.2022 kl 10:07 11462

Det virker som om MPCC er holdt i stramme "tøyler" for tiden, og en kan spekulere om grunnene. Min heller i retning av at noen store avventer nytt nedsalg, om ikke før så den 24.9. eller deromkring og satser på nye NOK 25. Ved sammenligning med kursstigningen for bulk, der det trolig er attraktiv avkastning, som driver kursen, burde det samme gjelde for container-selskap, og såvidt jeg har forstått, er det bare MPCC, som holdes igjen.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 11:19 11214

Takk for godt innlegg, Londonmannen!

Siden sammenligningen med resten av containerbransjen halter nesten hver gang Finansavisen skriver om store containerskip, er vel redaktøren den eneste som kan rette opp disse fadesene fra journalistene og analytikerene.

Siden Finansavisen blir lest av mange investorer, vil en henvendelse til redaktøren kanskje bidra til å rette opp feilene i fremitden, og ikke minst fokusere på at journalistene stiller de rette spørsmålene.

Kanskje du vil ta deg tid til det, Londonmannen, som åpenbart behersker emnet.
Purdey
05.05.2022 kl 11:48 11147

Er det tilfeldig at det kommer nå rett før q1?

Også er det jo rart at fa skriver så svakt om mpcc når fasiten er rett under nesen deres i kraft av dette forumet som har disse regnearkene. Vi får sende de på link til denne analytikern.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 13:15 11217

Mitt syn er at flere analytikere og aviser/analytikere har ligget etter nesten hele tiden siden kursen begynte å bevege seg oppover høsten 2020.

Det har gitt store overraskelser underveis, med tilsvarende brå oppganger og brå nedganger, men det ser ikke ut til å virke på holdningene. Det er som om noen tar feil medisin eller heller den ut i vasken rett før eller etter utbruddet.

Det hjelper f.eks. ikke med Viagra mot forstoppelse.... (Ja, ja, gudene vet, kanskje det gjør det)!
Redigert 06.05.2022 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Carrera
05.05.2022 kl 21:23 10802

Dette var engang den mest leste,og kommenterte tråden - Akkja,det var tider det....
Purdey
05.05.2022 kl 21:42 10768

Hva er det egentlig å diskutere? Vi har x antall skip. Nesten alle er på kontraker langt frem i tid. Ergo inntjeningen er fenomenal og oversiktlig igjennom denne tråden. Alt er unddr kontroll bortsett fra kursen som ......
shipnrig
05.05.2022 kl 22:20 10647

Ja det er vel egentlig bare å slappe av å nyte reisen (som sjefen kbkristi har nevnt). Kursen løfter seg når de store innser de kvartalsvise økningene (med solide utbytter!) fremover.
NetromK
06.05.2022 kl 08:20 10090

Vert spennande om me får ein "kjøpsdupp" i dag eller korleis utviklinga vert, både for MPCC og Ernst Russ.
Zim klarte å stige i går på blodraud børs over there. "Lessors" holdt seg ikkje like godt, men kollapsa på ingen måte. For nær alle selskapa er kvartalsrapportar nære.
Og dollaren har no lagt seg heilt opp på over 9,5, fint for oss som skal ha utbytte i NOK. Har også vore fint med valutahedge i USA og Euro selskapa siste par veker (for eigen del).
Londonmannen
06.05.2022 kl 08:27 10058

Du skal ha veldig god råd og kjenne selskapet dårlig dersom et skrell som var forventet i USA, skal være rasjonale for å selge MPC. Ingen ting har endret seg i MPC. 19 mai vil enhver som har øyner se at selskapet formelig soper inn penger. Samt at de fortsetter sin rause utbyttepolitikk. Men lykke til! Vi vet av erfaring at svært mange sliter med å tenke rasjonelt når børsene i verden stuper. Slik er det bare.
Kbkristi
06.05.2022 kl 08:36 10123

Børsen åpner nok i rødt. En kjøpsdupp er nok riktig vinkling, NetromK :)
"Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Markets mener mye av usikkerheten vi ser i markedet, og særlig i USA torsdag, handler om bedriftenes inntjening."
Vi har jo ofte gjort det bra på røde dager, da det bør være liten tvil om Mpcc´s inntjening.
Får inderlig håpe at ledelsen bruker en av disse dagene til å sikre vekslingskursen på norske kroner.
Dollaren står i skrivende stund i 9,52. Det ville gjort susen på utbytte som kommer. Ved siste utbetaling lå vel kursen rundt kr 8,64, så her snakker vi om 10% ++
Det blir spennende å se hva de får til. Kun 13 dager igjen til fasit foreligger.
UerfarenInvest
06.05.2022 kl 08:46 10092

Den opprinnelige tråden er stengt.
Den var meget lang, og ble stengt nettopp fordi det er så mange kommentarer.
PSI- Investor
06.05.2022 kl 10:06 9813

Morsomt å se på tall i regnearket nå med så sterk dollar/ svak krone.
Overskudd pr aksje er nå med dollarkurs på 9,537 estimert til:
2022: 10,64
2023: 12,06
2024: 12,89
2025: 13,58
Samlet estimert overskudd pr aksje er således for denne perioden på 3 år og 8 mnd fremover i tid (4 mnd har allerede gått og pengene er tjent inn, men jo totalt er det jo for 4 år) så mye som 49,17. Med utdeling av 75% i utbytte burde utbyttet bli kr 36,87

Hvordan dollarkursen blir fremover aner jeg ikke. Og jeg vet jo ikke med ratene heller.
Men jeg har stor tro på at ratene etter å ha sunket litt en sund nå kommer sterkt tilbake når havner og fabrikker i Kina en gang åpnes opp igjen etter nedstengning. Dessuten er det vel fremdeles aktuelt med en mulig streik i amerikanske havner om et par måneders tid, sånn ca omtrent da tradisjonell høysesong starter. Ja veldig mye av kapasiteten er jo allerede solgt uansett da så 2022 og 2023 er jo temmelig bankers uansett.
Så jeg har fremdeles tro på at dette blir meget bra!
Ellers, så vidt jeg skjønner, så er det fremdeles mulig å melde seg på treffet 21. mai, se link i åpningsinnlegget
Selv om det er litt stille på forumet nå i forhold til hva det var tidligere så håper jeg det er riktig mange som kommer. Det var veldig hyggelig sist!
Redigert 06.05.2022 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2022 kl 10:43 9695

Jeg blir nesten litt rørt når jeg ser at "gamle koster" som Kbkristi og PSI-Investor glimter til på tråden.

Det er når det er litt stille, at man savner litt den driven som var i fjor omtrent på denne tiden.

Men det er rat med valutakursene for tiden. For eksempel har indiske rupee falt fra kr. 8,80 til kr. 8,10. Euro har steget igjen til over 10, men var langt nede på nitallet for bare noen uker siden. Mens USDollar har steget mye i samme perioden.

De to viktigste nyhetene den 19. mai må være utbyttet pluss nye, inngåtte avtaler, slik det fortoner seg for meg. Blir de positive, ser markedet at man har å gjøre med en stabil pengemaskin som er sikret gode utbytter i flere år fremover. Med andre ord: Et selskap som tar vare på sine aksjonærer.

Med PSI sitt regnestykke kan aksjekursen teoretisk falle til kr. 1 i løpet av cirka tre år, og vi vil totalt fortsatt ha en positiv avkastning bare med å sitte på aksjene. Bare tenk litt i de baner!
Redigert 06.05.2022 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
sol invest
06.05.2022 kl 11:05 9730

Jeg er helt enig i det dere skriver: Meget positiv dollarkurs i forhold til inngåelse av kontrakter. Det er forskjell på 8.60 og 9.50. I motsetning til endel andre selskaper som må ty til emisjoner for å holde seg flytende, så ser ikke det ut til å være noe problem for vårt selskap med solide og stadig økende inntekter, år framover. Med en 1, kvartalsrapport som alle ser fram til, inngåelse av nye kontrakter som øker den gjennomsnittlige daglige inntjeningen, så vil jeg si det ser lyst ut. Noe selskaper som DNB markets, Folketrygdfondet og Songa (som jo absolutt bør kjenne markedet) har fått med seg og økt sine andeler av selskapet, så er det bare å sitte rolig i stolen.
PSI- Investor
06.05.2022 kl 11:21 9798

Takk for hyggelige ord!

Så vidt jeg kan se samsvarer den artikkelen jeg legger ut her med mitt syn.

Her er et lite utdrag, de snakker om ulike faser av den pågående nedstengningen i Kina:

the magnitude is dependent on how much we will see blank sailings in the coming weeks. This will coincide with peak season, and if it is a strong peak this could add further upwards rate pressure during the peak.

Phase three will be the re-opening of Shanghai, which will result in a surge of cargo out of the area and set the stage for capacity shortages and upwards rate pressure. Furthermore, it is likely that peak season will start early in 2022.

https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-the-china-covid-effect-enters-a-new-phase/
Redigert 06.05.2022 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Tradinator
06.05.2022 kl 11:28 9847

Har sikla på denne lenge, nå røk jeg inn. Syns den ser veldig spennende ut.
RedRabbit
06.05.2022 kl 12:09 9721

Mange analyser fra Investtech «Tre kjøp før kvartalstall», «Aksjene du kan sitte med i lang tid», «Kjøp disse tre aksjene» « Dette bør du gjøre med årets vinneraksjer», men ingen omtaler om MPCC i noen av dem.
Så da sitter vi stille og rolig i båten, nyter vårsolen og en Hansa, i påvente av Q1 tall, mens vi trekker på smilebåndet av Argus sin kommentar rundt PSI sitt regnestykke.
Det blir en eventyrlig reise, selvom den skulle falle til 1,- om noen år.
God helg alle medredere 😎
På an igjen
06.05.2022 kl 12:15 9691

Velkommen som med reder, snart er det den 19 med resultat for Q! og utbytter som kommer hvert kvartal
velkjent
06.05.2022 kl 12:17 9711

Selv om MPCC ikke betaler skatt, så må aksjonærene gjøre det. Formelt bør derfor nåverdien av aksjeutbyttene baseres på ex.skatt og da må en vel regne inn et år ekstra for å komme til en kurs på en krone. Jeg ser her bort fra skattekreditten for de som velger å la utbyttene stå på AKS-konto.
Kbkristi
06.05.2022 kl 12:19 9726

Gamle koster er her fortsatt, men man kan jo bli redd man skal gjenta seg selv. Føler meg som bonden, livredd etter man har sådd og likedan mens det vokser.
Nå har avlingen fått grodd siden november 2020, og hele grøden har fått kraftige stammer som tåler en uværsdag. Mpcc har jo nådd et nivå hvor vi virkelig kan høste framover. Ikke er den overpriset, og selv om kursen skulle stå på stedet hvil de neste årene, så vil aksjen gi en avkastning det er vanskelig å finne andre steder.
Derfor gikk kona inn med arv hun nettopp mottok, og mitt barnebarn som ble konfirmert sist søndag fikk selvfølgelig Mpcc-aksjer.
Personlig kan jeg ikke se noe som skal kunne ødelegge inntjeningen til Mpcc. Regnearkene taler jo sitt eget språk.
Mange av oss fikk vel bakoversveis da selvangivelsen ble oppgjort sist lørdag. Det koster dyrt å trade / realisere :)
Nå har ikke jeg gjort det så mye, men i fjor måtte jeg få aksjene over på ASK, og det medførte realisasjon.
Innenfor ASK er det jo en annen virkelighet.
Så får vi håpe på skikkelig dollarkurs de neste ukene.
God helg alle sammen.