Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 688689

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
jadden
10.05.2022 kl 13:40 12475

Ja, lånet må jo brukes til noe som skal erhverves, utbytter blir finansiert over driften. Konvertible lån blir i større grad brukt av "fattige" selskaper, og da vil det alltid være en risiko for at lånet blir konvertert, dvs utvanning på øvrige aksjonærer. Ofte oppnås det bedre betingelser for konvertible lån, det er trolig dette Mpcc jakter. Noen konvertering er utelukket for et selskap med Mpcc sin økonomi. Så ja, det kan være (del)finansiering av de fire resterende skipene som det gikk rykte om på et tidspunkt. I så fall kan vi kanskje få seks 5500 teu skip på 7 års kontrakter fra 2024-25. Kursdrivende absolutt.
Slettet bruker
10.05.2022 kl 14:00 12420

En annen ting jeg glemte å ta opp uten å rette for mye fokus på det, så har jo GF besluttet å åpne opp for tilbakekjøp av aksjer.

Det slo meg da kursen gikk betydelig ned i går, at nå har selskapet mulighet for å rette opp skjevheten i kursene. Men det skal mye til, tror jeg, for at man starter det løpet, men mulighetene er altså der om kursene skulle falle ytterligere.

Foruten størrelsen på ordinært og eventuelt ekstraordinært utbytte, ser jeg frem torsdag i neste uke til å få en orientering fra Baack om det fremtidige ratenivået, om fremtidige kontrakter og hans mening om kontraktsinngåelsene i bransjen, både for store og små skip.
Redigert 10.05.2022 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
10.05.2022 kl 14:07 12458

Hvis de likevel skulle finne på å kjøpe tilbake aksjer og tallene er som nå:
De skal da kunne kjøpe tilbake aksjer for den delen av overskuddet som vi ikke får i utbytte, altså slik det ser ut nå 2,- kr pr aksje.
Ved kurs 25, hvis de skulle klare å kjøpe akkurat på kurs 25 som snitt, skulle de da kunne kjøpe tilbake 8% av selskapet bare i år.
ejewil
10.05.2022 kl 14:26 12390

For 26 kroner får du:

~54kr i båtverdier
~4kr i kontanter (mye høyere nå, da tallet baserer seg på kontanter i kassa pr. 31.12-21)

Samt ~37kr i utbytte neste 4 år

Blir det ikke penger av dette så skjønner jeg ikke noe. Kalkulatoren tar svært, svært sjeldent feil

Finner man mere derisked case på Oslo børs?

Neppe

Skål

jadden
10.05.2022 kl 14:47 12319

Enig i det, det mest deriskede selskapet på Oslo børs, mulig at Equinor er bedre. Når det gjelder finansiering av de to nybyggene ble det ikke oppgitt finansiering, bortsett fra at nykontraheringene ikke skulle gå utover guidet utbytte, dvs 75 % av fortjenesten skal fortsatt gå til utbytte.
Vi står da med tre andre finansieringsmuligheter, eller kombinasjon av følgende:

1. Konvertibelt lån som ble gitt frønt lys for ved GF
2. Restfortjenesten på 25 % for kvartalene frem til overlevering
3. Gevinst ved salg av AS Patricia

Hyggeligst for oss som jakter utbytter var om 1. og 2. var løsningen. Ratene for de to fartøyene var slik konstruert at de to første årene hadde høyest dagrate, og med nedtrappinger senere år. Jeg tenker at det indikerer lånefinansiering, helt eller delvis.
PSI- Investor
10.05.2022 kl 19:12 11872

Med nye rater og enda høyere dollarkurs er overskudd pr aksje i perioden 2022 til 2025 nå estimert til kr 50,11!
Slettet bruker
10.05.2022 kl 19:22 11946

Flott!
I disse ulvetider er det betryggende å være aksjonær i et selskap som tjener penger (i bøtter og spann.)👍
Kbkristi
10.05.2022 kl 20:50 11736

Da startet vi opp bobilen til morran i dag og har satt kursen sydover mot varmen. Artig å se at kursen kom seg utover dagen. Det blir en lang tur denne gangen, så jeg stikker innom med et lite reisebrev innimellom 😎
jensee
10.05.2022 kl 21:01 11695

Takk og pris, fra tidligere tider har det vært bobil med dere sydover og aksjekurs nordover😁
PSI- Investor
10.05.2022 kl 21:14 11758

Ja det er vel sånn balansen opprettholdes…
sol invest
10.05.2022 kl 21:36 11853

I baskiske delen av Frankrike, mot Spania (ved St. Jean de Luz) der jeg nå befinner meg, er det varslet 33 og 34 grader 16 og 17 mai. Håper det er varmt nok?
Ellers anbefaler jeg området (fine gåturer i Ascain området -like ved, og Biarritz) og ellers San Sebastian i nord i Spania som jeg også var innom. Fin by!,
Kbkristi
10.05.2022 kl 21:48 11791

Vi var på biltur i Baskerland for noen år siden.Kjempeflott område. Vi har tenkt litt på Kroatia nå. Men vi tar dagene som de kommer. Danskebåten i morgen, så skynder vi oss sakte sydover :)
sol invest
10.05.2022 kl 22:06 11729

God tur! Jeg bruker også bil..
Slettet bruker
10.05.2022 kl 22:11 11696

Der har vi forklaringen på dagens fine snuoperasjon i aksjekursen! Kbkristi over i sydlig trendkanal og i brudd med 30 dagers gjennomsnitt….korrelert med nært forestående ath-kvartalsrapport vil dette sannsynlig gi vesentlig rekyl i nordlig retning😎💪ship o’hoi & bon voyage!
DividendYield
10.05.2022 kl 22:54 11549

Mangler bare en anekdote eller to fra våre klassiske forfattere nå så etablerer vi oss fast på 30-tallet!
Carrera
10.05.2022 kl 23:12 11496

PSI- Investor
Er det EPS som er estimert til kr 50,11?
Og 75% av dette blir utbytte?Er lik ca kr 37 pr.aksje?
Kr 37 delt på 16 kvartaler (4 år) = kr 2,3 pr kvartal i snitt?
Slettet bruker
11.05.2022 kl 00:05 11339

Høres magisk ut, sol invest :-)

@kbkristi
God tur! Safe travels :)
Slettet bruker
11.05.2022 kl 07:29 11173

God tur. Etter en tid i tåkeheimen, kjøpte undertegna seg inn igjen i MPCC før lunsj i går. Så får ein håpe på flatt hav og beine veien. 🚐⚓️
Londonmannen
11.05.2022 kl 07:45 11106

Jepp, og med et snitt på NOK 2,30 utgjør det ca 9% i direkteavkastning pr kvartal. Ikke mange andre steder i aksjemarkedet du oppnår det, selv i et bullmarked. Nå er verdens børser i urolog farvann og i et bearmarked. Men selv i et slikt klima vil vi som MPCC aksjonærer oppnå 9% avkastning i kvartalet.
Redigert 11.05.2022 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
11.05.2022 kl 09:33 10782

Det du skriver er riktig, jeg tenkte bare det er lurt å legge til litt:
Det forutsetter at dollaren holder seg så sterk som den er nå, og at de klarer å slutte all ledig kapasitet til ratene som gjelder i dag.
Det er ikke mye ledig i 2022-2023, i 2024 er det en del mer ledig, og i 2025 er det veldig mye ledig kapasitet.
Dessuten, selv om snittet på utbyttet med disse forutsetningene burde bli ca 2,30 pr kvartal så blir det en god del mindre nå for q1 2022.
For inntjeningen er økende gjennom hele 4- års perioden.
Selv om snittet for 2022 også er drøye 2,- kr pr aksje pr kvartal nå så får vi nok en del mindre enn det nå for q1.
Men så er det jo da bare å glede seg til neste kvartal.
hectorgonzales
11.05.2022 kl 09:54 10749

På MPCC treffet skal jeg gå gjennom mer detaljert hvordan tonnasjen i container kommer ut på markedet. Selv om det er planer om å leveringer er det ikke sikkert at leveransene går på skinner ettersom kina har hatt lockdown enkelte plasser. Dette kan fort føre til ytterligere forsinkelser for 2023 leveranser. Selv tror jeg spot ratene (6-12mnd) kommer til å være veldig høye ut 2023.
PSI- Investor
11.05.2022 kl 10:17 10894

Veldig bra med en slik gjennomgang, på forhånd takk!
Gleder meg til treff!
Som jeg har tenkt en stund, det ville jo være rart om så svære og omfattende ting som bygging av skip skal være nærmest det eneste som ikke rammes av forsinkelser.

Her er det flere som ser at det fremdeles kan ta lang tid å rydde opp i kaos i forsyningskjedene:
https://www.hellenicshippingnews.com/supply-chain-woes-to-persist-as-quick-fix-for-global-port-congestion-unlikely-analysts/

The likelihood of land and sea supply chain difficulties ending anytime soon is low, delegates and speakers at the ICIS European Polymers Conference said on Monday.
There is no quick fix,” added Eberhard.
Slettet bruker
11.05.2022 kl 10:20 10889

Da hadde det vært greit å holde noe kapasitet ledig for å utnytte de spot ratene.
hectorgonzales
11.05.2022 kl 10:24 10879

Rederiene omrokkerer fremdeles for å få opp forutsigbarhet i anløpene. Her gjelder det Afrika: I alt så benyttes det 13 feedere. Jeg vil tro at under normale omstendigheter ville de gå opp 1-2 størrelser men dersom det er mye ferskvare (som ikke kan fryses) som transporteres så må man ha frekvens. Da er feedere eneste mulighet. Dette er ikke nødvendigvis nye skip i markedet.

Ellers er det fortsatt rateøkninger på enkelte strekk så markedet er fremdeles veldig bra (noe vi egentlig vet).

4 feedere
Firstly, the port rotation of the MEDWAX service will be Algeciras - Tanger - Dakar - Conakry - Freetown - San Pedro - Algeciras.
CMA CGM will deploy four container ships of 2,500-2,800 TEU capacity and the full port rotation will be completed in 28 days.

5 feedere:
"This revamp will stabilize EURAF fleet and provide a more reliable quality of service," said the French company in a statement. Her er CMA CGM:
Moreover, the port rotation of the EURAF 3 service will be Algeciras – Tanger – Monrovia – Banjul - Algeciras.
The service will be operated in 42 days with five vessels of 1,700-2,200 TEU capacity

4 feedere:
Furthermore, CMA CGM noted that the WAZZAN service will now be offered in 28 days and will use four 1,300-1,700 TEU container vessels.
hectorgonzales
11.05.2022 kl 10:28 10931

Her er normalt MPC veldig bra. På kontraktene er det ofte høye rater de første 12mnd for så å gå over i lavere rater. Ofte f.eks. 60.000 første og deretter 15.000 de neste 2 årene. Dette har gjort at de kunne "styrke balansen" - altså kjøpe seg ut av warrants og nedbetale/refinansiere gjeld.

Det er også veldig smart at når mye ny tonnasje kommer på markedet og ratene går kraftig nedover (som jeg forventer på nye kontrakter i 2024) vil endel nok slite med å betale gjeld. Da kan man f.eks kjøpe "nye" skip i 2025 og 2026 til f.eks. 40% rabatt.
Slettet bruker
11.05.2022 kl 10:30 11151

Ok da, Struts er fraværende, og det har vært relativt stille på andre måter også.

Så da drar jeg en historie fra Nederland, for 150 år siden, minst. Da jeg var 16 år, ferdig på Chr. radich og mønstret på et stykkgodsskip i Rotterdam som gikk mellom landene i Europa og Statene. Med containere på dekk!!

Ble vist til lugaren som jeg skulle dele med den andre dekksgutten. Etter fem minutter ble jeg spurt om å bli med til sjømannskjerka. "Det er for sent å jobbe nå, dekken, så du kan begynne i morra. " Jo, jeg hadde ikke annet å gjøre, så det var hyggelig. Vi drog en skokk avgårde og ble møtt i døra av presten. Han håndhilste på hver og én av oss, og da det var min tur, spurte presten: "Javel, unge mann, hvor lenge har du vært ombord da?".

Jeg måtte svare som sant var: "Omtrent fem minutter!"
jastrand
11.05.2022 kl 15:35 10389

Hahahaha,den var kanon-god.Du må gjerne bli den nye "struts".Jeg vet ikke om nicket ditt er er fuglerelatert,men Argus er faktisk en type påfugl/fasan.Så får vi håpe på en flott presentasjon 19 mai.Jeg tror på 12 cent + 3 cent
Slettet bruker
11.05.2022 kl 16:45 10172

Argus er så vidt jeg husker fra latin (Argos, en kar på den tida), og påfuglvinklingen kommer fra det at Hera (en annen figur) i henhold til en myte straffet Argos med å bli en påfugl... Mønsteret i halen kan se ut som øyne, derav uttrykket argusøyne :)
Slettet bruker
11.05.2022 kl 16:53 10359



Ja, Jastrand og G.O. gammelnok, bare pass på, jeg har mine argusøyne også i nakken!
PSI- Investor
11.05.2022 kl 20:53 10049

NHO har stilt noen spørsmål til medlemsbedrifter i forbindelse med økte råvarepriser og problemer med forsyninger.
39% av de større bedriftene vurderer større varelager.
Og det er jo ikke bare i Norge det nå er problemer.

https://e24.no/naeringsliv/i/a7ndg4/rammes-av-forsyningskrise-og-raavaresjokk-vi-faar-ukentlig-nye-prisjusteringer
sol invest
11.05.2022 kl 23:02 9711

Akkurat det er noe jeg lurer på, Hvor stor ledig kapasitet flåten har i 2022 og 2023. Det framkommer greit i andre containerselskap at all kapasitet i 2022 er fullbooket, mens det er igjen ca 5 -10 % i 2023. Noen angir også at en bra andel er booket i 2024, Jeg finner imidlertid ikke noen slik oversikt på MPCC sine sider, Hvorfor ikke det?
Litt dårlig informasjon fra selskapet synes jeg, Det er mulig at det er angitt, men jeg fant det ikke, Så er det noen som kan angi hvor mye kapasitet (antall båter evt) som ikke er fullbooket i 2022 og 2023. Jeg så på regnearkene, men der kan det tyde på at alle er fullbooket hele tiden, Det jeg registrerte var at AS Serena går fra 60,000 pr dag i august 22 til 15.000 i september 2022.Har den da ikke kontrakt etter det?
PSI- Investor
11.05.2022 kl 23:08 9765

I regnearkene er det bare de hvite kolonnene som er booket, de lyse grå er rykte og de grå er rater fra markedet med rabatt for lange kontrakter
Skeylord
12.05.2022 kl 02:22 9510

Se side 16 i siste kvartalspresentasjon.
Så nei, det er ikke dårlig informasjon fra selskapet.
Vil nok komme en tilsvarende slide i Q1 presentasjonen som kommer neste uke.
Oilbaron
12.05.2022 kl 07:54 9266

45% var booket for 2024 leste jeg for en stund siden lenger nede på tråden.
Om en uke får vi en oppdatering på dette når Q1 blir presentert den 19 Mai.
Akkurat dette punktet med hva som er inngått av nye kontrakter blir spennende + hva som blir guidet fremover.
Dollarkursen begynner å nærme seg 10 kr, det er bra for oss som har aksjer i Mpcc men det er å håpe på at både denne og oljeprisen på sikt synker til et lavere nivå.
jadden
12.05.2022 kl 09:02 9051

Slik det kommer frem av innleggene over så er 2022 og 2023 godt dekket kontraktsmessig, men går vi over til 2024 og 2025 faller sikrede kontrakter betydelig og man er i større grad over på forventede rater. Det blir derfor med relativt store forbehold det anføres at gjennomsnitt utbytte de kommende 16 kvartaler blir kr 2,30 per aksje.
4 år, eller 16 kvartaler, er en lang horisont, og det spørs hvor mange av dagens småaksjonærer som da fortsatt er med. Mer interessant vil det være å komme opp med hva de neste 7 utbetalingene stipuleres til å bli, her er det nærmest full kontraktsdekning. Vi snakker om årene 22 og 23.
Det ble lagt ut en link til registrerte nykontraheringer for nybygg basert på skipsstørrelse. Denne viste en mer beskjeden økning for vårt segment feedere i forhold til større fartøyer. Dette er etterhvert velkjent på forumet. Det som imidlertid er mer interessant i artikkelen som det linkes til er at det skrives om en kontraheringsboom og overkontrahering, spesielt når vi kommer frem til 2024. Hvis dette fester seg som sannhet i bransjen vil vi garantert oppleve et kraftig ratefall, og slutninger fra 2024 og utover må påregnes å ligge vesentlig lavere enn dagens.
Redigert 12.05.2022 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2022 kl 09:20 9156

Vil ikke skraping av tonnasje samt slow-steaming (IMO) kunne bli en balanserende faktor? Sekundært så vil det jo være behov for mye ny tonnasje da mange skip fases over til miljøvennlig drift da skrapverdiene er høye (ref. stålpriser).
Er de forhøyede skrapverdiene justert i egenverdien til skipene i de listene som ligger i ingressen? Inflasjonen har vel drevet egenverdi / skrapverdi opp med 20 - 40%?

For rederne må vel de forhøyede skrapverdier være en gavepakke samlet sett, men også relatert til fornying av skip?
NetromK
12.05.2022 kl 09:40 9072

Slow-steaming er ein faktor ja, drar ned tilbodsstida 5-6% truleg, dette er nok ein av ting som har bidratt til inngåing av så mange kontrakter på 3-5 år, i tillegg til mykje anna. Eldre tonnasje må/vil etter kvart skrapast ja, og for feedere er flåten særskilt gammal.

I Q4-presentasjon var skrapverdi 243mUSD, eller ca. NOK 5,4/aksje ved pris ($400/lwt).
Nokre opererar med skrappris opp mot 50% høgare som vil tilseie ca. NOK 8/aksje i så fall.
sol invest
12.05.2022 kl 10:23 9007

Går man inn på hovedsiden til enkelte andre containerselskap så framkommer det oversiktelig og tydelig hvor stor andel av flåten som har inngått kontrakter i 2022 og 2023. Her må vi se på side 16 i kvartalspresentasjonen får å få noen slike tall. Hvorfor kan man ikke ha det oppdatert på hovedsiden som andre selskaper har?
Jeg ser også fram til kvartalspresentasjonen og det kommer sikkert informasjon der, men som sagt har andre selskaper det oppdatert på hovedsiden.