Er nok best du sender en Mail til selskapet om det er viktig nok, vanskelig å få gjort noe med det her på forumet,

Kan du da samtidig be de få opp en livedekning av hvor det enkelte mpcc skip befinner seg på verdenshavene, for eks gjennom marine trafikk . Det hadde vært noe 🧐😀👍🏼?
Redigert 12.05.2022 kl 12:56 Du må logge inn for å svare

Ja, og så kan vi bare trykke på det enkelte skip i sanntidskartet og få opp rater og varighet på kontrakten.

Det var et selskap som hadde oversikt over når kontraktene gikk ut og pris. For et skip måtte de dele opp oversikten i tre deler siden det var forskjellige
priser de par første årene, de neste to årene (tror jeg husker riktig) og det siste året. Men det skal sies, de hadde ikke 65 skip, kun 12 -15 stk.

Nok en gang enda bedre tall i regnearket til Helg11:

Ved dollarkurs 9,87! Er estimert overskudd pr aksje nå som følger

2022: 11,02
2023: 12,48
2024: 13,33
2025: 14,01
Totalt estimert overskudd pr aksje for disse fire år er da kr 50,84
75% i utbytte blir da kr 38,13

Og dette får man kjøpt for 26,- kr!

Alle som skal på treff neste helg oppfordres nå til å melde seg på og betale inn egenandel raskt, ref mail i dag fra Pentad
Jeg gleder meg!
toftos
12.05.2022 kl 21:17 8723

Men hvorfor har dere med 24 og 25, det er vel ikke mange båtene som har kontrakt inn i 24 og spesielt 25. Er vel langt fra sikkert at man får dagens rater på nye kontrakter som går ut neste år
Trigem
12.05.2022 kl 21:51 8630

Det er jo for å estimere. Dog, jeg synes estimatene er noe høye/ikke helt edruelige.
velkjent
12.05.2022 kl 22:10 8624

Synes estimatene er for lave, særlig for 2024 og 25.

Du får følge med når Q1 22 fremlegges på kommende onsdag. Tror du vil bli overrasket over hvor stor del av 2024 som allerede er dekket. Tror du vil se at flere av skipene som blir ledige i markedet i løpet av 2023 allerede er prefixet til særdeles hyggelige kontrakter som da vil strekke seg over tre år pluss, det vil si at de dekker inn i 2026 og kanskje enda lengre. SÅ derfor vil du nok også måtte innse at en overraskende stor del av 2025 også er fylt opp allerede.

Hva angår ratenivået og kontrahering av feedere, så vil du trolig få høre en annen historie enn den du får av å lese FA sine såkalte finansjournalister sine innspill.
NetromK
13.05.2022 kl 08:31 8037

Inntektene til linere vil truleg falle utover året, uansett om congestion:
https://www.freightwaves.com/news/has-the-peak-of-container-shippings-epic-boom-already-passed

Frå siste banchero falt lengde på leigekontrakter, men ratene var veldig sterke. Siste NewContex var svakt grønn.

Banchero week 18
Nordpanther 2014 1756 1380 no Fixed to Wan Hai Lines 24 m $51,000/d
Hooge 2006 1368 870 yes Fixed to CMA CGM 12 m $36,000/d
SC Memphis 2005 1200 870 no Fixed to SeaLead 12 m $39,000/d
Kantata 2006 1118 700 yes Extended to MSC 24 m $24,000/d

Elles er det lite sal å sjå hos storeigarar og insidere i container utleigeselskapa, så dei synes nå endå det er attraktivt å sitte stille.
Fine nivå for tilbakekjøp av aksjar i mange selskap no.


NetromK
13.05.2022 kl 08:34 8156

Ganske mykje er dekka opp i 2024, på til dels veldig høge rater. Ikkje prosentvis oversikt i reknearket mitt, men ein får eit visuelt overblikk.
OG; eg har lagt inn minimum kontraktslengder på alle skipa for å vere litt konservativ der.
Om $40 000/d for opne månader er konservativt akkurat no kan diskuterast, men ratene har på ingen måte stupt endå, og eg ventar med å justere.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit?usp=sharing

Det vi har som tillegg er de to nye, større skipene på 7- års kontrakter. De er jo ikke med i regnearket.
Men etter planen skal de inn på veldig gode rater fra 2024.

Så vidt jeg skjønner på festkomiteen så er det noen som har meldt seg på til treff, men som man siden ikke har hørt noe fra.
Betalingsfristen er jo opprinnelig satt til mandag, men nå trenger de å avklare antall deltagere i dag slik jeg oppfatter det.
Så jeg tror de vil sette pris på det dersom de som ikke har betalt kan gjøre det i dag, og dersom noe har kommet i veien for noen, om de kan være snille å melde i fra om det.
Redigert 13.05.2022 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Pentad
13.05.2022 kl 09:18 8161

Takk for hjelpen, PSI :)
Ja, hvis noen meldte seg på som ikke kan være med, så må jeg få vite det i dag.
Hvis noen ikke har fått et par emailer fra meg, sjekk spam-boksen,
Takk!
Kjekt å se at det er en god gjeng som gleder seg til neste helg! Vi har, per dags dato, 26 påmeldte.
Er det noen som vil hoppe på siste liten, meld fra til meg i dag men da er påmeldingen bindende. (link i tråd innledning)
Det blir moro! :-)
Redigert 13.05.2022 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
NetromK
13.05.2022 kl 09:27 8162

Ja, samme link eg delte for 30 min sidan.

Anbefalar denne for dei som sitt i utleigeselskap som MPCC, Ernst Russ, Global Ship Lease, Danaos, Euroseas m.fl:
Den er også delt før, men toler repetisjon.

https://seekingalpha.com/article/4499686-the-zim-wave-is-nearing-its-breaking-point

Ja den konkluderer jo med at det er NÅ man skal kjøpe MPCC så fin artikkel det!

Phase 2: Market Peak (Buy Lessors, Sell Liners)

In my opinion, we are in a late stage of Phase 1.
toftos
13.05.2022 kl 09:42 8540

Det som blir spennende er å høre hva Mpcc har å på Q1 presentasjonen. Der får vi nok et svar på hvordan temperaturen er i markedet. Forhåpentligvis kommer det frem noen nye gode kontrakter eller salg og

Gjennomsnittsraten i regnearket ditt, som jeg synes er topp, er på 27.806 dollar per dag i mai 22. Samtidig opererer MPC med en "Time charter Equivalent" på
23.103 dollar i dag. Hva er forskjellen på disse tallene? Spør pga min uvitenhet og pga t jeg er nysgjerrig.
NetromK
13.05.2022 kl 12:24 8257

$ 23 103 var gjennomsnittet for Q4, og ser du på t.d November 2021 i mitt ark står der 22 655/d, altså ganske nære.
Nye kontrakter på betre rater drar inntjeninga gradvis opp utover heile 2022, og Q4 2022 vil slå Q4 2021 med opp mot 35% (i dollar, ikkje rekna inn auka dollarkurs).
Alt no er ein vel sikra at gjennomsnittet vil komme opp over 30 000 sjølv om ratene skulle falle ein god del.
Sjølv om eg legg inn dårlegare rater, t.d 20 000 på opne månader vil ein ha eit snitt på >29 000 til sumaren 2024, for så gradvis fall.

Du glemte å ta med spørsmålstegnet.

I tillegg må du ha klart for deg forskjellen mellom feedere og større containerskip. Selv om sistnevnte kan ha passert peak, så er ikke det ensbetydende med at det samme gjelder for feedere,

Det skal bli godt å åpen opp nå. Gradvis går vi inn i en lang høysesong.

Jeg er klar for en ny runde containergeddon!
Kbkristi
13.05.2022 kl 18:57 7445

Får sende en helgahilsen fra Celle i Tyskland. En av byene som unnslapp total bombing av våre allierte, og er en meget vakker by.
Artig å se at kursen har gått fra 24-tallet da jeg klappet igjen laptoppen på tirsdag til 27-tallet.
Containegeddon høres bra ut DividendYield :)
Jeg er litt bekymret for at folk skal tro at det er game over om ratene vil falle framover.
Husk vi har en break even på under $ 8.500. Så selv om vi får en snittrate på $ 20.000 om noen år, så er det meget bra butikk.
Et Capesize bulkskip koster rundt $ 14.000 å drifte daglig, og de har ikke lange kontrakter som oss.
Et capsize skip kan du nå bestille for 2023 til $ 22.375 i følge Braemar screen.
Så mitt tips er å ta vare på gullet vi er investert i. Ser også at US containers stort sett går opp over 5%.
God helg alle sammen. Vi kunne fått noen ord fra Struts i morgen, da er det jo lørdag :)
Ingen skam å snu Struts :)

Jeg leste det du skrev litt raskt og trodde du skrev fra en celle i Tyskland, hehe. Kanskje jeg stikker innom byen på vei nordover.
Det at containerkursene stiger i USA har kanskje sammenheng med at det signaliseres at Shanghai åpnes igjen den 20,5:
https://splash247.com/shanghai-authorities-claim-city-will-open-up-next-week/
God tur videre.
Kbkristi
13.05.2022 kl 19:36 7394

Har ikke havnet i en enda, men kvelden er jo enda ung😂
Byen er vel verdt et besøk med over 400 gamle hus, og vår dronning Caroline Mathilde fra da vi var i union med Danmark, ligger begravet i Slottskapellet her.
jadden
13.05.2022 kl 20:46 7231

Ja, Celle kan være en utfordring også når man er på ferie, det gjelder å holde seg utenfor murene. For noen år siden falt det seg slik at etter en solid 4 ukers ferietur i Europa og Middelhavet ble det stopp på hjemturen i akkurat Celle. Skjebnen ville at det gikk seg vondt på det mest utsatte leddet i kroppen, og det endte på legevakten på det lokale sykehuset i Celle. Legen spurte om jeg hadde vært på fest i det siste, og jeg måtte innrømme at det hadde jeg i samfulle 4 uker. Da smilte han, han visste hva diagnosen var, Kings disease, og det var ikke vår salige dronning Caroline Mathilde som hadde smittet meg.
Redigert 13.05.2022 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Struts
14.05.2022 kl 08:40 6907

Høres ut som du har det mer enn bra i Celle! Og tror jeg har sagt det før, virker som du burde være på reise oftere, da går jo kursen opp! Uansett, føler ikke jeg har så voldsomt mye å bidra med, men det var det med lørdag da ...

Jeg har tatt meg en del friheter, det må innrømmes. Nærmere bestemt å skrive en del anekdoter om Henrik Ibsens gjøren og laden (ok, har skrevet mye annet også, det meste tant og fjas). Uansett, to av dem var (tror de ble lagt ut rundt 03.10.21 og 19.12.2021 her på forumet) fra Ibsens Danmarkstur i 1898, her følger en tredje:

Invitert i kjølvannet av sin 70-årsdag ankom Henrik Ibsen København mot slutten av mars 1898. Det ble et voldsomt opplegg, feiringer, banketter, oppføringer av dramatikerens skuespill - det hele kanskje noe i overkant for den nå noe aldrende Ibsen.

Søndag 3. april var han til stede ved oppføringen av «Brand» (utgitt mars 1866, urpremieren var først 24.03.1885). Det var en festforestilling til ære for dikteren på Dagmarteatret i København. Ibsen hadde aldri sett stykket oppført før. Forestillingen fikk blandet kritikk, men det unge personalet spilte med stor entusiasme, og Ibsen ble både meget rørt og meget begeistret. Til teatersjefen Martinius Nielsens (1859-1928, dansk skuespiller og teaterdirektør) kone Oda, som satt ved siden av ham, sa han: «Dette tar. Dette er hele min ungdom; jeg har ikke tenkt på Brand i tredve år.»

Teaterdirektør Martinius Nielsen hadde dessuten sørget for rikelig servering, og Ibsen deltok med liv og lyst på et improvisert nachspiel helt til klokken tre om natten. Peter Rosenberg (1858-1935, dansk forfatter og sceneinstruktør) fortalte også fra festen:

«Ved bordet satt jeg like overfor Ibsen; en vase med blomster stod mellom oss. Da Martinius Nielsen hadde skjenket champagnen opp og talt for hedersgjesten, flyttet denne vasen til side, så på meg med et forskende blikk og sa ganske langsomt:
‘Man taler her i landet om min filosofi. Jeg har ingen filosofi. Man kaller meg stundom en sannhetsforkynder. Jeg vét ikke av, at jeg har forkyndt en eneste sannhet. Har jeg?’
Martinius Nielsen sa: ‘Doktoren har dog sagt, at den mann var den sterkeste, som står mest alene.’-
‘Vent litt,’ svarte Ibsen. ‘Når har jeg sagt det?’
‘I ‘En folkefiende’.’ -
‘Er det ikke Stockmann, som sier det dér?’
‘Jo-h.’ -
‘Jeg er ikke ansvarlig for alt det tøv, han kommer med.’
‘Nej, men man får dog gjennom stykkets Gang,’ bemerket jeg, ‘en tydelig Fornemmelse av, hvor Doktorens Sympati er.’ -
‘Tror De, De vét det?’ svarte han. ‘Kanskje tar De feil.’
‘Ja, ja,’ svarte jeg, ‘ét Sted har Doktoren da uttalt sin mening, sin sympati eller antipati.’ -
‘Hvor?’ spurte han skarpt. -
‘I de lyriske Digte.’ -
Ibsen tenkte et øyeblikk og sa så med et uutgrunnelig smil: ‘Ja, de små djevlene skulde aldri vært trykt.’»

«En folkefiende» ble utgitt 28.11.1882, Ibsens (eneste) diktsamling ble utgitt 3. mai 1871, med flere opplag under hans levetid hvorunder de første 55 diktene ble supplert med noen flere. Velkjent kanskje, men i Bergen hvor han huserte fra 1851-1857 skrev han en rekke kjærlighets- og leilighetsdikt. Jeg tror ikke det at han forfattet det senere tonesatte «Vi vandrer med freidig mot» er så velkjent. Eller at han var opphavsmann til ordet «friluftsliv», det finner man i diktet «På Vidderne» (ja, nå sier man vel «På viddene») fra 1860. Diktet er langt, hele 69 strofer.

Ellers får dere ha en riktig fin helg, hvor enn dere befinner dere - og husk inntak av væske (skal ikke si noe om Aass Pilsner)!
Redigert 14.05.2022 kl 08:41 Du må logge inn for å svare

Veldig bra Struts, takk!

Med Ibsen på plass og bobilen langt syd må det bare nødt til å bli en fin neste uke for MPCC!
Pentad
14.05.2022 kl 09:44 6958

Takk, Struts! Kjekt å sjå deg her.
Satt på jobb forleden uke og tittet ut vinduet akkurat da en Aass bil kjørte forbi. 'Struts'!, sa hjernen min.
Vil det si at jeg er blitt hjernevasket i repetisjon av assosiasjoner? he he :-) Ypperlig salgsrepresentant du er for Aass, om så!
Har du kjøpt inngangsbillett foran mpcc bonanza neste uke?

Hvis Struts ikke har tatt plass innen utgangen av mandag vil han risikere å være vitne til en hyggelig opptur i MPCC uten hans tilstedeværelse. For jeg er ikke i tvil o,m at MPCC kommer til å levere nok et rekordresultat 19 mai. Og når vi ser på sluttkurs frtedag 13 mai så ser vi at kursen nå faktisk ligger under det nivået den lå på ved utgangen av jiuni 2021. I dag tjener rederiet beteydelig mer, har redusert gjelden og vil trolig rapportere om særdeles hyggelige slutninger. Vi vil trolig få noe mer kjøtt på bena vedrørende de to nybyggende de har kontrahert for levering i 2024.

Altså vi går inn i en uke der selskapet vil levere kanontall og særdeles hyggelige fremtidsutsikter, samtidig som aksjekursen ligger og surrer på samme nivå som den gjorde for snart ett år siden.
Pentad
14.05.2022 kl 22:54 6140

Det blir en meget spennende uke!
(Leste du det, Struts? ;-)
....synes at litt haussing er innafor. he he

Vi skal feire neste helg med kick-off bobler på stranden med solnedgangen som backdrop for dem som ankommer Stavanger allerede på fredag!
ejewil
14.05.2022 kl 23:48 6054

Og ikke minst så var Nasdaq opp 3,8% på fredag. Det hjelper på stemninga også her hjemme i Norge. Tror det blir en spennende og bra uke. Har bestilt en flaske Bollinger Spécial Cuvée Brut og en flaske Augustin Blanc de Noir sans soufres fra polet. Har fri så det blir champangefrokost og hyggelig lesning på torsdag.

Skål
Redigert 14.05.2022 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Struts
15.05.2022 kl 06:15 5883

Jo takk, unner dere alle (selvfølgelig) en fin uke både mht det ene og det andre!

På slutten av uken fikk vi en aldri så liten FOMO effekt. Vil ikke overraske meg dersom effekten blir sterkere på mandag. For man skal ikke være videre overmøblert i toppetasjen for å skjønne at MPCC kommer med særdeles hyggelige tall på onsdag morgen. Ha en fortreffelig søndag enten du befinner deg i sørhellinga til Nordpolen eller i bobil på kontinentet!

Jeg kjenner at jeg gleder meg til bobler på Solastranda, det blir fint!
Vi er heldige som har en oppfinnsom og dyktig arrangør!
Pentad
15.05.2022 kl 10:45 6056

Vi kan ikke alltid love sol på Vestlandet, så hvis det er overskyet, så blir det, vel....bare bobler på stranden med skyer som backdrop.
he he
Blir nok hyggelig med en så god gjeng!
Redigert 15.05.2022 kl 13:19 Du må logge inn for å svare

Ernst slipper tall 17.5 og Mpcc 19.7 👌
coronet
15.05.2022 kl 18:45 5518

Bobler på stranden smaker alltid fortreffelig.
Lenge siden siste innlegg fra meg på tråden. Her er litt diverse info fra MPCC-fartøyenes AIS-sender via Marine Traffic o.l. de siste uker..

Først et par flaggskifter - Det er for meg ukjent årsak til flaggskiftene.
"AS CONSTANTINA" skiftet flagg fra Portugal (Madeira) til Liberia ca.20.februar. Nytt callsign: 5LDH6.
Samtidig ble det gjort skifte i eierselskapets navn fra det hollandskklingende: "AS Constantina" Opco BV til det tyskklingende "AS Constantina" Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co.KG. Management er fremdeles ivaretatt av: Wilhelmsen Ahrenkiel
"AS SERENA" skiftet flagg fra Portugal (Madeira) til Liberia 11.april som er dato hun forlot verkstedet i Shenzhen. Nytt Callsign: 5LDH7.
Ingen opplysninger om forandring på eiersiden.

Verkstedopphold:
"AS NORA" ligger fremdeles på verksted i Dubai (siden 5.april)
"SEVILLIA" ligger fremdeles på verksted i Jiangyin ved Shanghai (siden 15.april)
"AS SICILIA" ankom Pasir Gudang, Malaysia l umiddelbar nærhet til Singapore 20.april. Fremdeles på verksted.
"AS FIORELLA" avgikk Puerto Santo Tomas i Gauatemala 28.april til Aliaga som er den viktigste opphoggingsdestinasjon i Tyrkia. Hadde bange anelser om at slutten nærmet seg, men ankret opp utenfor continerhavnen Nemrut like ved Aliaga idag tidlig. Trolig er det lossing av containere som vil skje før verkstedopphold i Tyrkia. Hadde et par skip i 2021 som gjorde tilsvarende reiser over Atlanteren, så da er det nok dokking om få dager. (Hun var jo oppsatt med DD allerede i mars.)

US West Coast og Shanghai:
"AS SERENA" Gikk fra verksted 11.april til ankerplass utenfor Shanghai. Til kai 22-23.april. Deretter Qingdao og Wenzhou til 30.april, når kursen ble satt østover mot Los Angeles med ETA i dag. Har idag dukket opp i havet utenfor LA med god fart østover.
"AS SERAFINA" avgikk LA 6.april for Shanghai men dette ble omgjort og anløpte Qingdao og Wenzhou før hun ankom Shanghai og lastet 9-10.mai før retur til Los Angeles med ETA 25.mai.
MPCC-fartøy anløper Shanghai omtrent daglig, men i perioden 27.april til 9.mai var det ingen anløp så det var vel trolig da havnen var stengt. Ingen MPCC skip lå oppankret utenfor Shanghai så disse må ha blitt omdirigert relativt tidlig.
Siste MPCC skip før stengingen var "AS SOPHIA" som etter 4 døgn til ankers fikk kaiplass og avgikk 23.april til Busan i Korea.
9.mai ankom, i tillegg til "AS Serafina", 3 MPCC-skip til Shanghai Anchorage og alle disse var kommet til kai i løpet av 3-4 døgn.
Senere er det observert kortere ventetid. F.eks. "CIMBRIA" som ankom 11.mai direkte fra Australia uten ankring og avgikk dagen etter.
Det siste MPCC-skip som var i Long Beach var "AS CARLOTTA" som driftet fra 17.-25.april og til kai 25.-27.april og returnerte derfra tilbake til Cai Mep i Vietnam hvor hun er ventet en av de nærmeste dager. Dette anløpet tok altså 10 døgn så køen er omtrent halvert fra det den var tidligere.

Durban (hvor det var ventet store forsinkelser pga storflom som hadde gjort store ødeleggelser)
I mitt siste innlegg så nevnte jeg vår solgte "AS PATRICIA" som lå til ankers utenfor havnen. Allerede dagen etter var hun til kai og etter et par døgn avgikk hun til Port Elizabeth.
"AS CYPRIA" som går i rute Persiske Gulf - India - Sør Afrika - Nigeria - Ghana har jevnlig anløp av Durban og hadde anløp 23-25.april uten ventetid. Er nå på retur til Durban fra Tema og Lagos med ETA 27.mai.

BANJUL i Gambia er vel den havn som har lengst ventetid av de havner MPCC-fartøy trafikerer. Helt siden jeg begynte å følge fartøyene har anløpe inkludert ankring og lasting/lossing tatt 3-4 uker. Dette er vel ikke verdens navle men vi har 2 fartøyer ("AS FABIANA" og "AS SELINA") som trafikerer havnen jevnlig i rute fra Tanger, Kanariøyene og Mauretania.

Svartehavet:
"STADT DRESDEN" som var siste båt ut fra Svartehavet 30.mars har på ny gjennomført en reise til Constanta (Romania) fra Istanbul 11.mai med retur 15.mai.

Etter dette trenger jeg noen "bobler" eller kanskje en iskald Aas.





Redigert 16.05.2022 kl 01:01 Du må logge inn for å svare