Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 690426

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.06.2022 kl 13:20 9152

Ja, man vet jo aldri, Pentad.
Men man blir jo lei av å fylle på, bare for å se at folk vil selge en krone billigere dag for dag.
Om noen har lyst til å selge enda billigere, så synes jeg de kan gi et pip her inne, så skal jeg gladelig senke prisen på kjøpsordren enda ei krone :)
Slettet bruker
13.06.2022 kl 13:21 9146


Du vet det, dato, det er noe på gang her!

Kbkristi låner feriepengene til kona, mens VolumOpp er villig til å satse "hus og kjærring"! Det er hva jeg vil kalle for "en ekte, dedikert MPC-aksjonær!!"
Slettet bruker
13.06.2022 kl 13:22 9167

Med den innstillingen finnes det faktisk ikke bunn.......... :D
Slettet bruker
13.06.2022 kl 13:25 9216

Renteheving kommer Onsdag, det kan være 3 dager med svalestup frem til det. Om FED skal bruse med fjærene så setter de ned 0,75, da åpner trolig avgrunnen seg. Uansett 0,5-0,75 så tror jeg guidingen etter hevingen kommer til å skremme noe voldsomt.
Golden Channel
13.06.2022 kl 13:28 9217

Hjelper lite hva jeg vil den skal gjøre, vært opp til med så hadde hadde det vært rett opp til 40kr, men er tyngre krefter som bestemmer dette. Valgt og sitte selv, og tapet er betydelig, men håper på bedre tider snart. Tidevannet snur alltid til slutt
Slettet bruker
13.06.2022 kl 13:31 9210

Enig med deg :)
Sitter i det slik du gjør men dette også er en av pensjonsaksjene mine. Sitter trygt selv om det stormer litt
Slettet bruker
13.06.2022 kl 14:26 8985

Kjekt å sjå litt nye nick her i dag, men skulle nesten tru det låg en liten agenda bak - omtrent første innlegg og avgrunnen åpner seg. Du får lese deg litt opp på tråden, indexer, nyheter innen segmentet og regnearkene etc…. Når det kommer til hus og kjærring, kanskje en kan selge huset til kjærringa… 👍😁😂

Nokon som veit korleis det gjekk/går med dette:?
https://theloadstar.com/employers-slam-german-docker-strikes-as-absolutely-irresponsible/

Spørsmålet er jo MPCC går i grønt i dag, mens Oslo B går ned 3%?
Redigert 13.06.2022 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
13.06.2022 kl 14:49 8840

Bobilen var tydelig vis uten effekt i år ja.
Nå har jeg kjørt 4 timer med en Rexton, ser heller ikke ut til å ha hatt særlig effekt, men den hadde i alle fall et stereoanlegg som fikk alle andre tanker til å fly.
Dessuten var den veldig flink til å få i seg suppe, og på den måten får jo kjøreturen en mye større verdi...?

I løpet av de to siste børsdager har ytterligere to MPCC- aksjonærer blitt MX5- eiere.
Nå på torsdag starter årets vakreste eventyr, 60 stk MX5 skal kjøre til Årdal- Balestrand, og hvis ikke det hjelper på kursen da vet ikke jeg hva vi skal gjøre..
https://onedrive.live.com/?authkey=%21AH4PvVuHOcZpJOg&cid=60C6EACA1C2865C3&id=60C6EACA1C2865C3%2161832&parId=60C6EACA1C2865C3%2161831&o=OneUp
Redigert 13.06.2022 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2022 kl 14:54 8936

For den som følger litt nøye med har kanskje fått med seg at Voleon Capital den største shorten i MPCC med 0,71% av aksjene. Som ein ser under, er heller ikkje desse gutta feilfrie. Om ein trekker ut gevinsten i NAS, er det heller skralt.

https://shortnordic.com/history_player.php?player=VOLEON%20CAPITAL%20MANAGEMENT%20LP&land=norway
Slettet bruker
13.06.2022 kl 15:01 8899

Det er ikke sikkert de planlegger å tjene penger på shorten. Kan være de kjøper Maersk, men samtidig shorter MPCC. Slik at om Container går bra tjener de på Maersk, går det dårlig vil shorten i MPCC begrense noe av tapet. Slike strategier mener jeg er ganske normale.
Slettet bruker
13.06.2022 kl 15:41 8813

Hedging 101. Mange som ikke skjønner dette
Kbkristi
13.06.2022 kl 16:06 8781

Jeg slo til nå på 23. Det må vel være måte på hvor lur man tror man skal bli.
Det kan godt skje at den går videre ned, men hadde jeg ikke kjøpt, så ville den startet ny ferd opp.
Og så er jeg skrudd sammen sånn at når jeg vil kjøpe noe, så vil jeg ha det med en gang :)
Slettet bruker
13.06.2022 kl 16:09 8743

Noen som er oppdatert på lønnsforhandlingene for havnearbeiderne i USA? Det var nå i siste halvdel av juni?
Slettet bruker
13.06.2022 kl 16:22 8661

Tja grønt som i rødt da? Blir vel bare -3 i dag halvparten av -6 . Bra med litt innlegg på begge sider . Har vært en stund med en del veldig stapp mette og tilbakelente innlegg. Synes jeg leste ett innlegg fra i dag at det kanskje var mulig å trade denne og gå i pluss, ikke bare sitte altså.
Slettet bruker
13.06.2022 kl 16:27 8612

Såg bra ut ei stund, men som du også har fått med deg - det snudde. Siste året har eg solgt og kjøpt to ganger, om du kaller det trading - greit for meg. ⚓️
Slettet bruker
13.06.2022 kl 17:18 8346

Kontraktene går ut 1.juli.
Skulle ha vært slutten av juni, men det var gjensidig enighet for 1.juli 'extension'.
Redigert 13.06.2022 kl 18:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2022 kl 18:41 7950

Du burde kjøpt på 26,98 og sittet.
Slettet bruker
13.06.2022 kl 18:43 7951

Hvis du solgte ja! Torsdag morgen kan 22,70 være dyrt , foglane vett.
JTC
13.06.2022 kl 19:09 7829

Nå har jeg og kjøpt en del her. Muligens for tidlig, men kjøp litt og litt på vei ned og selg på vei opp. Som Buffett og Munger sier, kjøp inntjening og utbytte selskap i inflasjon. Teiteste plassen å ha penger under sterk inflasjon er ihvertfall cash hvor man ikke får igjen nærheten av renten..
velkjent
13.06.2022 kl 19:25 7744

Hamstrer til den 29.6. Blir direkteavkastningen for 1.kv. nærmere 10% skal jeg ikke klage; uansett "kva foglane måtte meina". Skulle nesten tro du var jærbu!
Slettet bruker
13.06.2022 kl 19:35 7760

Har også den datoen i bakhode, du må huske da at ex dato er 23,6 så jeg har vel mer 22,6 i sikte, men det er klart 29,6 er pengene på konto.Ser noen som enda skriver om dollar kursen, at den heldigvis styrker seg. Slik jeg ser det er vekslingskursen allerede satt?
NetromK
13.06.2022 kl 21:48 7231

Ny svart dag for container i USA. No må ein prise inn reforhandling eller brud av kontrakter så lågt som kursane går. Mogleg sentimentet ein har no kan hjelpe bransjen fram i tid om investering bremsar opp, og gamle skip vert sendt til høgging når dei går av kontraktene dei er på no.
hectorgonzales
13.06.2022 kl 22:26 7023

Blodrødt i USA. Zim på 48, DAC på 65 så det meste er priset inn. Zim kan merke nedgang først men man må huske på at selv om lagertallene er høye så er det også ofte sesongvarer. Jeg tror linerne vil få det tøffere mens utleierne MPC, GSL osv vil være relativt upåvirket i nærmeste fremtid. Når man ser på ratene så er det ikke tvil om at de skal ned men det er jo ikke skrapet ett eneste skip på lang tid.

Reforhandling vil sannsynligvis skje for Mærsk/HL osv - ikke MPC og deres kontrakter. Nå er det vel en generell nedgang som styrer og ikke så mye P/E verdier.

Det morsomme i denne situasjonen er at Newcontex fremdeles er rekordhøy. F.eks. en 6mnd rate for 1100TEU er på usd 35.000 så sier det sitt. Selvkost er kanskje 5-6000.
Slettet bruker
13.06.2022 kl 23:45 6665

Egentlig ganske interessant dette, synes nå jeg.
Forhandlingene mellom portene og ILWU affiserer, selvsagt, hele vestkysten. Fra Seatac til Cali
Selv om kontrakten går ut 1.juli, forventes det at forhandlingene vil vare opptil 1-2 måneder utover dette.

ILWU er ikke bare opptatt av lønn, de motsetter seg også fremtidig 'automation' som eliminerer arbeidsplasser. Vi skjønner vel hvorfor 'blue collar unions' er opptatt av dette, men de mener også at det kan føre med seg sikkerhets risiko (hacking, osv).

ILWU er jo sterk, som de fleste 'unions' i USA, med flertall (nesten alle, forstår jeg) av longshoremen som medlemmer langs hele vestkysten.
De sitter jo med sterke kort i dagens situasjon. Vi vet jo at de historisk har kjørt taktisk med 'gå sakte' tempo for å dempe arbeids-effektiviteten gjennom forhandlinger, samtidig vet de nok hvor langt de kan dra dette ut (og lover at de ikke skal kjøre taktikken denne gangen), nettopp fordi Biden har vært på krigstien og krever en rask løsning. Og når det gjelder 'blue collar unions', så er Biden god til å jobbe i kulissene og han har holdt på en stund.

Siden flertall arbeidere er 'unionized' på vestkysten, så er det vel vurdert scab labor i andre U.S. ports, også Mexico og Canada for å avlaste i tilfelle streik.
(Jeg er nokså sikker på at min bestefar snudde nettopp i graven pga ordet, scabs. Han var union foreman i sin tid på 50-tallet og ledet flere walk-outs fra Boeing. Familien har gjenfortalt historier om nesten synlig røyk ut av bestefar sine nesebor v/tanken på scabs. Artig å tenke på! )

Jeg synes at det er interessant at ILWU har lagt kort og tilbud på bordet om 24/7 åpne ports som varig løsning. Det blir spennende å se hvordan dette blir møtt. Dette fordi det affiserer resten av kjeden, lastebilsjåfører og alle andre videre. ILWU presser på med en nærstående kinesisk gjenåpning og flere hundre skip på vent som må da håndteres.

Det virker som om prosessen hittil er preget av sunne forhandlinger der begge parter ønsker en rask løsning. Saken om automation er selvfølgelig en prosess, der de forhandler om fremtiden.
Det blir spennende å følge med på videre.
Redigert 14.06.2022 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
14.06.2022 kl 00:18 6628

Takk for oppdateringen!
Tydelig vis mye mer enn bare lønn ja, og ikke så enkelt som jeg trodde.
Hvis de er innstilte på å ikke ‘gå sakte’ og dessuten kan godta å forhandle 1-2 mnd på overtid som du skriver da kan vi nok bare glemme ‘hjelp’ av denne situasjonen tidlig i juli.
Også interessant at de ser på faktorer som egentlig er litt utenfor eget område som tilgang på truckdrivers da.
For det er jo dette vi har snakket om en stund: at det ikke er skipene som er flaskehalsen men ting på land.
Det tar nok tid å løse alt uansett.

Har forøvrig tatt et slag for laget i kveld og spist nok en pistasjeis, men med alle negative holdninger man kan lese at investorer bør ha nå så spørs det om det hjelper.
Moro med Borr USA i kveld da i alle fall, pen oppgang på fire ganger normalt volum lover godt.
Slettet bruker
14.06.2022 kl 00:40 6549

Borr, ja.
Magen min (uten is) forteller meg at Trøim tryller i kulissene. Dog en rar følelse når man hedger i noe høyere risiko (olje $ stigende i skrivende stund).
Det blir spennende.

Også.....selv om det er tørrbulk, så er det også rart å se selskapet Belships med høyere kurs enn mpcc, men der er vi i dag.
Verden er snudd opp-ned og det fortjener nok en 2 liter boks sjokolade is, med sjokolade saus. I morgen. Blindfolded! Tror jeg har et par munnbind igjen her et sted. Jeg får trekke et over øynene kl 09 i morgen.

PSI- Investor
14.06.2022 kl 00:52 6545

He he gjør det!
Sikkert like greit!
NetromK
14.06.2022 kl 08:32 5869

Ein del av selskapa i USA henta seg litt inn i etterhandelen i går, og futures for indeksane er opp no.
Kryssar fingrane for litt grønnare dagar.
Slettet bruker
14.06.2022 kl 08:50 5770

Dow Jones Futures i pluss
30,791.00 +264.00(+0.86%)

kan gi Oslo litt støtte gjennom dagen på stigende olje $. Forhåpentligvis roer det noen nerver, om så midlertidig.
Krysser fingrene!
PSI- Investor
14.06.2022 kl 09:47 5462

Så hvordan går det der bak munnbindet, har du våget å titte frem?
Generelt ikke så galt som man kunne trodd ut fra USA i går kveld, men ikke akkurat så veldig oppløftende i dag heller.
Veldig fornøyd med å ha blitt overbevist om å bytte om litt på porteføljen, og selv om jeg gjorde mer enn jeg planla så skulle det vært frigjort mer når man ser hva man kan få kjøpt nå!
Solgte både Vår Energi, Sioff og NAS med gevinst godt over dagens kurser
Redigert 14.06.2022 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2022 kl 10:28 5221

Puster bedre i morges, takk! munnbind hengende løs over høyre øre er statusen per nå. he he ;-) må FED få morgendagen fort overstått slik at vi ser effekten.
Virker som mpcc markedet er litt avventende?

Har omvektet (ned i NAS, venter til seinsommer heller) men ikke solgt helt ut av mine. Sitter godt og long i mine, tenker jeg. Borr, DNO og Vår gir større glede enn sorg for tiden. Prøver å komme meg inn i Petrolia med en lyttepost men den er overkjøpt, så venter på korrigering.
Så bykser BORR til igjen i skrivende stund, +4,19%

Jaja! Vi kan alle glede oss til mpcc utbytte middager på hver sin kant av landet om så kursen ikke stiger over 30,- med det første. Det er noe det!
PSI- Investor
14.06.2022 kl 10:43 5451

He he veldig bra!
Ja enig, det er jo ofte sånn at når katta først er ute av sekken så går det bedre igjen, altså ref FED og rentesetting.
Jeg har fremdeles tro på at inflasjonen fremover ikke fortsetter å stige i samme grad som hittil.
Da oljen dro fra 65 til 130, nå 123, dollar fatet så dro jo dette med seg mye annet som steg i pris, slett ikke bare bensin og diesel.
Inflasjonen regnes jo hele tiden i prosent, og jeg tenker at det skal mye til at det skal skje en slik dobling en gang til.
For da ville forbruket stupt veldig, og så hadde prisene gått ned igjen.
Det er mye annet som også har steget veldig i pris, men jeg tror at også dette nå har lagt seg på et nytt nivå og ikke kommer til å stige like mye fremover.
Så plutselig, om en stund, er ikke inflasjonstallene så skremmende lenger.

At de høye prisene fører til lavere aktivitet i f eks byggebransjen er allerede reelt. Det er nå en rekke prosjekter som blir lagt på is fordi de for øyeblikket ikke kan regnes hjem med fortjeneste. Slikt fører også til lavere etterspørsel på varer (og arbeidskraft) og priser som da i alle fall sikkert ikke stiger videre. Etter hvert vil de nok til og med begynne å gå ned.

Utbyttemiddag blir fint, jeg skal være med dato og hans gjeng den 5. juli, gleder meg til det! Det er sikkert plass til flere.
Kbkristi
14.06.2022 kl 10:49 5520

Sakset fra en artikkel om bulkskip, men leveringstid og stålpriser angår vel alle segment.

"Arriva er også blitt rammet av nedstengningene på grunn av coronapandemien i Kina. Rederiets nybygg, 8.500-tonneren «Nor Viking», skulle vært levert fra det kinesiske verftet og satt inn i trafikk i fjor, men ferdigstillelsen ble utsatt til januar.
Nedstengningene i vinter skapte nye forsinkelser, og pr. nå ser det ut til at skipet kan innlemmes i flåten først i august.
– Vi hadde planlagt for å ha «Nor Viking» i trafikk nå i vinter og påtatt oss laster og kontrakter ut fra denne kapasiteten. Istedet må vi leie inn skip til høye rater, sier Matre."

Så hvor sikkert er det at det kommer nye containerskip på løpende bånd, og til hvilke priser. Det skulle vel ligge an til betydlige forsinkelser.
Og med Mpcc´s lave gjeld, blir det moro å konkurrere :)
PSI- Investor
14.06.2022 kl 10:53 5532

Takk, det der har jeg trodd lenge.
Når alt blir forsinket, hvordan skal man kunne tro at noe så komplisert som skip er det eneste som blir levert på avtalt tid?
Forsinkelse fra i høst via januar til august det høres veldig bra ut, da nærmer det seg ett år forsinket! Det kommer sikkert slike meldinger på løpende bånd etter hvert.
Det var jo også problem å skaffe arbeidskraft til verftene.
Dessuten å i det hele tatt klare å levere pga de ekstreme stålprisene. Her tror jo jeg at enkelte verft vil legge en del energi i å forsøke å komme seg unna sine avtaler.

Sammen med redusert hastighet utover i 2023 så blir det nok en stund til vi får noe særlig ratekrakk for feederne våre!
Tror nå jeg da i alle fall.
Redigert 14.06.2022 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2022 kl 11:04 5483

Da satser jeg på at du har rett og at alt ordner seg for snille børs-barn! ;-)
Bearwizard
14.06.2022 kl 11:16 5426

Fortsetter vi i denne leia særlig lenger nå må vi snart betale for å bli kvitt aksjene våre i MPCC......Prisingen nå er jo slik at utbyttet for resten av 2022 samt 2023 og halve 2024 dekker kostnaden for en aksje. Det betyr at midt i 2024 er aksjen null verdt (kurs 0) og skrapverdien til flåten er 0 samt det selskapet har på bok (25% av inntjeningen pr. kvartal i samme periode) er lik 0. Forstå dette den som vil.....