Mpcc Bull 2022 Tråd 2

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kbkristi
MPCC 11.04.2022 kl 12:31 690444

På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2022 kl 15:16 11479

Veldig godt beskrivende artikkel. Virker som kursen er frikoblet realitetene for øyeblikket. Men det vil snu plutselig.

Harpex og ratene for leige av ledige skip fortsetter oppover:
https://www.harperpetersen.com/harpex

Nordnet aksjonærer: økt til 15.074 stk.

God helg sailors! ⛵️⚓️
Redigert 01.07.2022 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2022 kl 15:19 11603

Jeg har to spørsmål til deg, Longsitbulk:

1.) I Helg11s utregninger for 2022 fremgår det at MPC vil ha et resultat pr. aksje (EPS) på kr. 11,03, hvilket gir en PE på 1,73. Er du enig i disse utregningene? Hvis ikke; hva er feil?

2.) Er du i det store og hele enig eller uenig i utregningene som KbKristi, og Helg11 og dato har utført på denne siden?

Redigert 01.07.2022 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2022 kl 16:41 11324

Shippimg faller i Usa
Redigert 01.07.2022 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2022 kl 16:49 11320



Det er helt spesielle forhold som har ført til denne inntjeningen, se historisk på container rater og du finner fort svaret+ på at ordreboken aldri har vært større.
Du ser det ikke nå, men det kommer gradvis etter som nybyggene når vannet, de lange kontraktene er lite å støtte seg til, i værste fall må de reforhandles.
Dette er en tro kopi av det vi så i drybulk i 2008, Golden Ocean delte ut kvart vise dividender på 20% av aksje kurs, 1 år senere gikk de omtrent konkurs.
Dette container markedet er ødelagt, og de smarte tar pengene å stikker før det er for sent, for dette snur ikke på mandag.

Redigert 01.07.2022 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2022 kl 18:38 10959

Jeg skulle ønske at ingen ba Longs (hen) om å uttale seg om noe som helst... Dere ser vel at hen, helt kronisk og kynisk, skriver det som passer hen, uten tanke for om det er sant eller ikke. Hen overser glatt, tross gjentatte "påminnelser", at feeder og større segment er i forskjellige situasjoner hva ordrebok angår, noe hen i og for seg ikke er alene om... Det at Goldman har solgt seg under 5%, betyr jo ikke at de er ute etter å selge alt, i alle fall ikke i nær fremtid, men det driter hen fullstendig i. Der blir det "Tenk når Goldman skal selge 5%", og "Shipping stuper i Usa, tror du Mpcc skal langt opp når Goldman skal ut?, og lignende. Det som er sikkert er at Longs ikke stopper med slike innlegg, før hen evt blir ilagt ny 3 mnd utestengelse. Ei heller skifter hen mening på grunn av motargumenter. Andre har påpekt hvordan hen snur på en femøring når det passer, og det er spot on! Når kursen er lav nok, blir det kjøpt, og argumentasjonen snur, uten at den blir mer "balansert" av den grunn. Dere kan for øvrig være trygge på at det ikke er empati for andre som driver hen, noe hen også har innrømmet. Hen har, på denne tråden, uttalt at for at noen skal tjene, må andre tape....


Illuminatus
01.07.2022 kl 19:18 10821

Har rapportert longs to ganger nå, oppfordrer til å gjøre det samme. Han kommer nok tilbake i ny forkledning men notert ned skrivefeilene som går igjen så får vi han ut så skal det i alle fall ikke være noe problem videre. Syns virkelig synd på vedkommende som ikke har bedre ting å gjøre i sommerferien enn dette.
DividendYield
01.07.2022 kl 19:32 10778

Skrev litt på en tråd som shortinbulk startet i dag. Dette er et skadeskutt lakseselskap jeg lenge har vært kritisk til da jeg blant veldig mye galt mener at de driver med dyreplageri. Short i alt har også tidligere vært kritisk til dette selskapet, men er plutselig nå positiv, sikkert et par tre dager.

Longsitdust mente da at om jeg var negativ så kunne jeg holde meg unna tråden😂🙄

Kbkristi
01.07.2022 kl 19:43 10837

Det er liten vits i å bruke tid på å forklare deg noe du ikke forstår, Longsit.
Du krisemaksimerer alt basert på løgner. Du har null peiling på hva Goldman foretar seg ut over det som blir børsmeldt.
Om det er så viktig hvordan Goldman handler, hvorfor ropte du ikke BULL da de passerte 5% på vei oppover?
Jeg var selv med på bulk i 2008. Men Mpcc står i en helt annen klasse.
Ratene i bulk kan droppe på en time. Ratene til våre skip er bundet i 2-3-5 år.
Vi har 3 gylne år foran oss med få skip til å betjene markedet.
Det er vel rundt 120 nye feeder skip som er bestilt.
Bare hos oss i Mpcc, så kan ca 35 skip skrapes de neste 3-4 år.
Men tjener vi fortsatt penger på disse, så blir de selvfølgelig ikke sendt til hugging.
Så godt som alle våre skip er gjeldsfrie da, og hvor moro det skal bli å konkurrere mot de svindyre nye skipa som kommer på vannet.
Dette vet vi, pga et åpent, redelig rederi samt regnearkene våre.
At ratene dabber av etterhvert, er jo bare helt naturlig.
Vi trenger ikke $ 62.000 pr dag. Vi går i godt pluss med $ 15.000 pr dag.
For de stakkars folk som er på børs, og som kun vil selge på bunn, så kan jo mandag være en gylden anledning.
De fleste som har fulgt denne tråden tenker lenger enn mandag, vil jeg tro.
God helg til alle som har aksjer 
På an igjen
01.07.2022 kl 20:22 10739

At det er mange skip som er bestilt skyldes nye miljøkrav, det vil bli stilt krav til utslipp fra skipene. Ja store linere er ikke de beste på utslipp for å få ned utslippene må de redusere farten og da trengs det flere skip for å få fraktet samme mengde gods. Miljøkravene tvinger og frem bestilling da nok en god del er moden for utskiftning. For ikke å nevne Covid spøkelse som kan pånytt bli aktuelt. Uansett så er det behov for nye skip på løpende bånd. Det er ikke alt som kan repareres.
Kbkristi
01.07.2022 kl 21:19 10599

Det kan jo bli til at eldre skip må skrapes pga miljøhensyn. Da vil det bli greit å ha skip ferdig nedskrevet og uten gjeld.
Man kjører ikke en dyr klassing på et 20 år gammelt skip, hvis det skal hugges året etter.
Fin avslutning på artikkelen:
Despite the strong orders few analysts foresee opportunities for overcapacity as the tonnage is not due to reach the market for at least two to three years. Some carriers, such as Maersk also reported that its large containership order was part of a fleet replacement program and their efforts beginning the migration toward methanol and alternative fuels.

Edit: Og igjen, så er ikke dette i vårt segment:
The six new ships ordered at DISC will each have a capacity of 16,000 and be built at the shipyard in Tianjin.
Redigert 01.07.2022 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
På an igjen
01.07.2022 kl 21:26 10586

Bra at det ikke bare er jeg som forstår dette med alle nybyggene sitter med min posisjon for flesteparten er større skip Linere som jeg skrev og viste til i artikkel. Vi sitter stødig. God helg
karve
01.07.2022 kl 21:33 10579

Det er vel unødvendig å si at du kbkristi gir en god magefølelse ved å investere i Mpcc. Har holdt på siden tidenes morgen med aksjer, men dessverre oversett denne perlen. Leste meg opp i 3-4 mnd hvor dine innlegg blir jaktet på daglig. Fått med meg det meste av godt og vondt, men har for 1 mnd siden solgt meg ut fra flere andre og satser nå på denne primært i en portefølje på 6 aksjer. Takker for seriøse innlegg og den tid du bruker 👍
Kbkristi
01.07.2022 kl 22:06 10526

Det er mange som skal ha æren for kvaliteten på Mpcc-trådene. De fleste skribenter har prøvd å fremme pålitelig informasjon med henvisning til kilder.
Men ingen av oss er synske. Hva sluttkurs blir på mandag ??? De fleste har lenger horisont.
Regnearkene gir oss troverdig informasjon flere kvartaler fram i tid. I bulk aner veldig få hva inneværende kvartal vil gi i evt overskudd.
I går gjorde vi unna Q2, og der får vi et bedre resultat enn Q1. Q3 som vi startet på i dag, vil igjen bli bedre enn Q2.
Det vet vi, da alle skip, (unntatt AS Alexandria, som blir ledig for nye oppdrag i september) er ute på oppdrag.
De små justeringene vi kan gjøre, er hvor lenge DD-skipene er ute av tjeneste.
Der er detektiv Coronet kjekk å ha.
Jeg kan ikke se at vi har noe å bekymre oss for de neste kvartalene. Man kan jo lage sine egne bekymringer om hva vil skje om mange år.
Men det virker som om mandag er lenge nok :)
Kbkristi
01.07.2022 kl 22:44 10416

Jeg skal legge til en kommentar til før jeg tar natta.
Hadde Mpcc vært et selskap som har hatt 35 nybygg i bestilling for å fase ut våre gamle skip, så hadde jeg nok ikke hatt et like positivt syn på framtiden
Ratene vil jo helt garantert sige nedover etterhvert som de nye skipene VIRKELIG blir levert og kan delta i anbudene.
Med nye skip øker også utgiftene.
Men før den tid, så skal de bygges. Og før skipene er bygget, så har vi mottatt mange utbytter.
Mye kan også skje i løpet av 3 år. Linerrederiene vil ha mer kontroll over hele verdikjeden.
Skal ikke spekulere, men jeg tror vi har den beste ledelsen noe rederi kan drømme om. De har nok bedre innsikt i markedet enn hva vi amatører har.
Da skal ikke jeg plage dere mer på en fin fredagskveld :)
Slettet bruker
01.07.2022 kl 23:01 10377

Tråden må få en balansert profil. Den halleluja stemning som så langt har rådet må bort. Store sensorer på tråden har pantsatt huset på 23 nå er vi på 18. Alle krakks mor er på vei. Hold på pengene gå evt inn når de mest optimistiske her har gått ut. Mitt råd så får andre gi sine råd.
DividendYield
01.07.2022 kl 23:12 10331

Da er det flott at vi har sånne kvalitetsnick som ikkegokjent for å oppnå denne balansen.

For øvrig mange kloke ord kbkristi. Jeg har ikke bare tjent gode penger av å følge de tre MPc trådene, men også lært svært mye om container og shipping generelt. Var ikke helt blank fra før av, men i disse trådene besitter det utrolig mye bra kunnskap med folk som liker å dele.
Redigert 01.07.2022 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
northernbrewer
02.07.2022 kl 11:35 9350

Så at noen skrev at MPC skulle ned til mandag. Er det pga fall i USA. Så at ZIM falt nesten 10%. Vurdere å fylle på mer hvis det faller mer 👍🏻
På an igjen
02.07.2022 kl 12:00 9297

Jeg er all inn i shipping nå 2/3 i MPCC og 1/3 i FLNG. Synker alle skipene så gjør de det men regner med at investeringen skal gi 33% i form av utbytte og tilbakebetaling av kapital. Begge rederiene er dyktige med mellomlange kontrakter dvs 2-7 år. Her sitter jeg stødig i ro. For varer må fraktes fra produsent til kjøper.
Slettet bruker
02.07.2022 kl 13:15 9101

MPCC pleier å gå ned på mandager, nesten uansett virker det som. Grunnene til at det ble nevnt spesielt, som du henviser til, var antagelig at shipping generelt stupte kraftig fra start i US fredag. Eksempelvis FRO, GOGL, GSL og DAC stupte kraftig, sammen med ZIM. De fire første snudde opp kl 17.40 norsk tid. DAC (mest sammenlignbar med MPCC) og GSL var begge ned mellom 5 og 6%, men endte med et mindre fall enn MPCC, med henholdsvis 1,89 og 1,69%. Ned er uansett ikke bra selvsagt, men i forhold til hvordan det så ut den første timen, ble det ikke så galt.
Struts
02.07.2022 kl 16:30 8725

Oops, så det med Grimstad litt sent ... I går skyet det jo litt til og med regn, så var uansett ikke utenfor døren etter 1600, og dro tilbake til Oslo i dag. Håper du får et bra opphold, er jo meldt knall vær fremover. Og, viktigste av alt: Ibsen museet er åpent!

Gjengir Seasures slutninger rapportert fredag ettermiddag (som vanlig få av dem):

=Songa Leopard= Handy 1794 Taizhou Kouan 2010 - Feedertech - 18 mths USD 55000
=Padian 3= Feedermax 1032 Imabari 1998 - X Press Feeders - 1 yr USD 41500
hectorgonzales
02.07.2022 kl 18:29 8546

Du kan kalle det hallelujastemning her så mye du vil men det er ikke lenger enn 4 uker siden CPLP solgte 2x8300TEU for 130musd. Disse var 18 år gamle - altså ca 67,5m usd per skip. Det som sjokkerer mest er nødvendigvis ikke prisen men at noen gambler på at de kan få igjen pengene med en sånn investering. Dvs at når bølgen av nybygg kommer vil det høyst sannsynligvis bli forsinkelser. Da er det spotmarkedet som blir helt crazy. Harpex ligger i dag på 146000usd/dag
(8500teu). På 12 mnd vil de da dra inn ca 52musd. Og payback på skipene er ca 46mnd. Ikke verst - mye kan enda skje.

At folk gambler med pantsetting av hus får være deres egen sak. Men vi er jo veldig klar over hvilke utbytter som kommer og slik sett er det fint å få tilbakebetalt kapital.

At risikoen i shipping er høy er velkjent men f.eks. ATCO (som eier Seaspan) kjører med svært lange kontrakter normalt og må kanskje være den kjedeligste shipping aksjen. Sjekk selv her: https://www.seaspancorp.com/fleet-summary/operating-fleet/?display=list#list

Detaljer fra CPLP
Sale of Two 8,266 TEU Container Vessels
On May 30, 2022, the Partnership entered into a memorandum of agreement for the sale of M/V Archimidis (108,892 dwt / 8,266 TEU, container carrier built 2006, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd., South Korea) and M/V Agamemnon (108,892 dwt / 8,266 TEU, container carrier built 2007, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd., South Korea) to an unaffiliated third party for total consideration of $130.0 million. Delivery of the two vessels to their buyer is expected in the third quarter of 2022. The estimated carrying value of the M/V Archimidis and the M/V Agamemnon as of May 30, 2022 was approximately $38.7 million and $41.8 million respectively resulting in an expected gain of approximately $49.5 million. The Partnership expects to generate gross cash proceeds from the sale, after repaying outstanding debt, of approximately $99.5 million (based on the debt amount outstanding and vessel charter-free fair market values as of March 31, 2022).
PSI- Investor
02.07.2022 kl 18:31 8571

Takk for slutninger, veldig gode de!
Ellers så får vi ta det igjen en annen gang. Kanskje på tirsdag i Tønsberg?
Veldig fint her i Grimstad da!
Og ja godt øl, selv om jeg sovnet etter bare en.

Nå er det enkelte ting man er avskåret fra å få gjort noe med.
Men altså jeg registrerer at det finnes de som helt frivillig avstår fra romslige utbytter hver tredje mnd.
Blandt dem er det nok noen som sliter med å få endene til å møtes
Høye strøm- drivstoff- og matpriser og økende renter skal være årsaken har jeg hørt.
Vel, da kan jeg anbefale en tur hit til Grimstad, så får man en ting mindre å tenke på.
Her, i havnebassenget, her samles endene helt av seg selv.
Slettet bruker
02.07.2022 kl 20:53 8272

Oyoy, jøsses.. Har vært laaaangt utenfor allfarvei i dagesvis uten så mye som et lite snev av hverken mobildekning eller annet. Blir helt sjokkert og skrekkslagen over at Longsitinbulk fortsatt ikke har tatt innover seg at MPCC,- IKKE lar seg snakke ned.

Gud hjelpe meg vel Longsit! Stikk fingen i jorda og les hva du selv skriver.. Hvor mye drit klarer du å spa opp? Hva tror du selv at du skal oppnå? Tror du virkelig det hjelper å snakke kursen ned et par ØRE? Du har allerede tapt MILLIONER av kroner på å IKKE sitte long i denne aksjen, så hva tjener det deg å gjøre deg til APEKATT for et par ØRE..?

Du, meg og de fleste blir små mygg i forhold til de store aktørene du stadig henviser til, så hva er vitsen?

Ville bare si at du bedriver totalt bortkastet arbeide. Har fulgt med på deg i lang tid og blir bare trist og lei meg over at noen i det heletatt nedverdiger seg til å holde på som du gjør. Det er veldig lett å søke opp hva du gjennom historien har skrevet på dette, og ikke minst andre forum.

Gi deg nå,… det er jaggu meg nok nå!!

Finn deg en hobby, eller gå en laaaang luftetur. Du er alltid velkommen tilbake som medinvestor og som bidragsyter på dette forumet, men vær så snill og kutt ut denne driten du nå bedriver. Folk blir lei, må du vite! Vi støtter oss på tall og fakta, ikke drittprat, men velkommen tilbake skal du være. Dog som en seriøs og ansvarsbevisst medinvestor og en god venn.

Lykke til videre i livet, @longsitinbulk !!
Redigert 02.07.2022 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2022 kl 06:24 7717

Venter på den kvartalsvise markedsoppdateringen fra MPCC. Tipper den kommer i starten av uken.
Tullekopp
03.07.2022 kl 18:56 6148

Tanker på en søndag.
Vill takke alle her inne på forumet for alt eg har lært om mpcc og container bransjen spesielt.
Kursen har vell ikkje gått vår vei i det siste å mange har nokk vurdert å trykke på salgs knappen.
Hva skjer dersom kursen blir for lav slik den virker for meg etter vårt fantastisk fine regneark?
Jo da kommer gribbene.
Hvorfor kjøpe dyre nye feeder båter når rederiene kan kjøpe våre båter til black friday priser.
Hva om vi får tilbud på Kr.30,- Over 50% over dagens pris.
Er dette en god pris? Svaret mitt er nei men frykter att det hadde blitt flertall selv om prisen er langt under NAV.
Vi har sett att aksjene har blitt presset ned hver dag å dette kan ikke fortsette uten att noen rederiet tar frem kalkulatoren å ser att kjøpesummen kan inntjenes på 2-3 år. Kanskje frykten er ubegrunnet men hold på aksjene.
Takk til trådstarter å alle andre med gode innlegg
Mine tanker på en søndag.
Slettet bruker
04.07.2022 kl 08:41 4952

Mpcc bestiller to nye "miljøvennlige" 1300teu med 15(!) års charter til 2040....levering q2 2024 - blir spennende å se hvordan markedet tar imot nyheten👍🙂🤞
Redigert 04.07.2022 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2022 kl 08:45 4905

Da har ein to nybygg med 7-års kontrakter og to nybygg med 15-års kontrakter. Begge med rater langt over break-even, som igjen vil vise positivt igjen på bunnlinjen når den tid kommer. Veldig bra! 👍⚓️
Slettet bruker
04.07.2022 kl 09:02 4655

Å få over 70 mill. i støtte til nybygg som skal inn på 15-års kontrakter, er heller ikkje feil! 🎯
FondueForDays
04.07.2022 kl 09:16 4522

Dette er ganske enkelt strålende nyheter, og underbygger at ledelsen vet hva de driver med. MPCC rigger for fremtiden på det som fremstår som en veldig klok måte - og holder samtidig fast på utbyttepolitikken. God start på uken.
Slettet bruker
04.07.2022 kl 09:22 4465

Kan dette være ett vendepunkt etter en lang nedgangs periode?
PSI- Investor
04.07.2022 kl 09:23 4452

Så ting kan altså tyde på at det trengs feedere helt frem til 2040 da ja, veldig bra!
Og 10% av kjøpesummen i offentlig støtte regnet ut fra dollarkurs på 9,91! Det er godt jobba!
Surra litt her, som vanlig, glemte først at prisen var pr skip, men 10% altså, det er slett ikke så galt i støtte det heller!
Redigert 04.07.2022 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Klumsen
04.07.2022 kl 09:28 4401

Håper virkelig dete er vendepunktet for den nedadgående trenden. Vi må få momentet tilbake.
Vet vi om dette er to nye båter, eller om de blir overtatt fra MPC Capital? Ser det er ny fremdrift, men dette må jo ha vært jobbet med over tid.
Kbkristi
04.07.2022 kl 09:34 4444

Ja, det tyder jo på at Mpcc vil bli i porteføljen i årevis.
Kjekt at det er EUR 16.300 pr dag, så er vi litt friere fra en USD som hopper opp og ned.
Londonmannen
04.07.2022 kl 09:35 4483

Gratulerer med dagen! MPCC er tydeligvis inne på en ny kurs. Selskapet som skulle utnytte container-boomen og deretter oppløses, har nå tatt et nytt skritt i retning av å fornye flåten og gjøre MPCC om til en evigvarende pengemaskin for aksjonærene. En meget hyggelig nyhet!