JIN Substansverdi 39,1 NOK


Substansverdi oppdatert til 39,1 NOK per aksje etter Q1 rapporten.

Tar meg friheten at opprette en ny tråd, Årsrapporten til JINHUI SHIPPING AND TRANSPORTATION (JIN) ble publisert i dag, (14.04.2022)

https://newsweb.oslobors.no/message/559373

Inntekter økte med 178 % fra 2020 og var 131,069,000 USD
EPS (Earnings per share) i 2021 var 1,77 USD/aksje.

Gjeldfri Egen kapital, dvs bokført verdi - økte 76% fra 19,3 NOK/aksje i 2020 til 34,8 NOK i 2021.
Andel gjeld i relasjon til Egen kapital ble redusert fra 53% i 2020 til 26,2% i 2021. Med lavere andel gjeld blir financial cost per vessel lavere og og Break even cost lavere.

Flotten økte fra 18 vesseles 31.12.2020 til 24 vessels 31.12.2021.

Styret besluttet å begynne med å betale utbytte fra og med 2021 og gjør dette minimum to ganger per år.

Den 31.12.2021 besto flåten av 22 Supramax vessels og 2 Panama vessels. I desember 2021 kjøpte JIN to nye Supramax vessels. Disse ble levert i februar 2022 og sluttet av mars 2022. Ytterligere en ny vessel skal leveres i løpet av sommaren 2022 og en eldre modell er solgt.

"Minerals" står for ca 70% av all gods og Kol for ca 20% av det som blir transportert.

I 2021 var snitt raten for selskapet/vessel 19,233 USD per dag og "Break even cost, all inclusive" per vessel var totalt 7372 USD/dag. Baltic rate for supramax er i skrivende stund 27000 USD/dag med enn topp i mars i Q1 på 33000 USD/dag. Futures er nå åter på vei opp.

JIN (selskapet) har Egen kapital og skulder på totalt 547,725,000 USD. Av disse er 432,075,000 USD Egen kapital og 113,594,000 UDS gjeld. Dvs Egen kapital / Gjeld i selskapet er 73,8% (gjelden tilsvarer kun 26,2%).

Det finnes totalt 109258943 aksjer av JIN på Oslo børs og selskapet har ikke noe planer om å emittere flere aksjer. Hvis en tar gjeld fritt egen kapital (432,075,000 USD og multipliserer med dollarkurs 8,82) blir gjeld fri verdi per aksje 34,87 NOK per aksje.


Ratene for Suprmax er som sagt også høyere nå, enn under snitt for 2021 og framtiden er lys med lav andel nybygg.


Simply wall:
"Over the last 3 years on average, earnings per share has increased by 112% per year but the company’s share price has only increased by 20% per year, which means it is significantly lagging earnings growth."

Avslutter dette innlegg med ett sitat fra Årsrapporten til Western Bulk Chartering:

Overall, the supply and demand of the global dry bulk market is expected to be in broad balance in 2022 while the Supramax and Handy sectors are likely to performbetter than their larger peers.

La oss bruke denne tråden for veien videre i 2022.
Redigert 31.05.2022 kl 19:41 Du må logge inn for å svare

Resultat er helt etter forventning, utbytte betales jo bare for kvartal 2 og 4.
kodenavn
31.05.2022 kl 10:33 3131

Longst vil inn i JIN. Og prøver å prate ned kursen. Hvorfor i all verden skulle han ellers bruke så mye tid på å skrive her.
Folk som vil inn eller sitter short, prøver alltid å snakke ned kursen-

Shipping er såre enkelt.
Får du ikke noe tilbake, da går verdi papirene ikke opp og en dag sitter du som svarte per og kommer deg ikke ut av ilikvid kinesisk bulk og må vente 15 år til neste syklus opptikk
Redigert 31.05.2022 kl 10:41 Du må logge inn for å svare

Belco dividende q1 2,25 kroner
Jin dividende q1 0 øre
Natt1369
31.05.2022 kl 11:05 3026

The Group benefited from the strong rebound of market freight rates and the
average daily time charter equivalent rates (“TCE”) earned by the Group’s owned vessels increased 70% to
US$17,510 for the first quarter of 2022 as compared to US$10,279 for the corresponding quarter in 2021. The
fleet utilization rate of the Group’s owned vessels slightly increased from 95% in the first quarter of 2021 to
96% in the first quarter of 2022.

Shortsitinbulk solgte på 7,90 ifjor, så det sier egentlig det meste om kunnskapsnivået der i gården! lol

Ingen bombe dette resultatet!, men heldigvis ikke noe «big selloff»! Og enig i kritikken av ledelsen! Kan ikke se de helt store mulighetene her på kort sikt, men på langsiktig skal Jin opp fra dagens hengemyr! Blir jo opp til hver enkelt, men personlig liker jeg dårlig å sitte med for mye kapital her pga likviditeten !! Reduserer og flytter pengene over til tank;) og Belco

Flytte til Belco? da er risikoen mye større for fall i kursen så det er jo bare tull!!

Du velger selv om du vil ha store dividender i Belco eller smuler i Jin

Ja og valget er Jin!! Du får kjøpe i belco det skal iallefall ikke jeg!!
nman
31.05.2022 kl 13:16 2956

Q1, pr dag i kvartalet:
BSI: $25.155
BELCO: $25.466
JIN: $17.510
Er ikke det en voldsom forskjell? Bare pga gamle skip??
skvisen
31.05.2022 kl 13:38 3045

Nei det er nok flere ting som spiller inn bl.a lange kontrakter. Jin kjører på spot og det får de glede av nå når ratene er 30k

Belship betaler 1,25 NOK i utbytte per kvartal (ikke 2,25 NOK)
De betalte 2,25 NOK i Q1 fordi 1 NOK var for 2021.

2020 Bulkers er sannsynligvis den aksje som høyest pay out neste måneder.

Jo, det er en stor forskjell, men den aller største forskjellen er at Jin aksjonærene ikke får noe tilbake uavhengig av hva rsnitt raten er for kvartalet.

Jin betalte ut 2,25 kroner for q1, Jin 0 øre
Redigert 31.05.2022 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Muffe
31.05.2022 kl 14:44 2914

Nå går det litt rundt for deg Long… en liten pause snart?

Du ser selv resultatet , eller hva?
Natt1369
31.05.2022 kl 16:07 2768

Resultatet var bra, mht. at ratene oppnådd også ble påvirket av skip som fikk ettermontert bwts.
Det gjenstår fortsatt 11 skip, og det ble gitt signaler om utbytte for q2 og q4 i år, slik som under den forrige super-syklusen på 2000-tallet.
Nå stiger tørrbulk i USA, og Braemarscreen.com er godt i grønt, så når vi er ferdig med å riste i treet for denne gang, så vil oppgangen komme før folket aner.
Den siste å låne øre til her inne, er ihvertfall shortinbulk! 😎
mithra
31.05.2022 kl 16:09 2765

Noen som fikk med seg Zoom web cast i morges?
Isåfall. Hva sa Raymond om Atlantica , som på mystisk vis er forsvunnet fra flåtelisten ?

Spør du om noe så får du ikke svar av denne gjengen, kanskje de har tatt skipet privat, solgt det og tatt pengene?
fjettis
31.05.2022 kl 16:46 2689

Nei, hvem skulle tro at kriserammede dof og soff skulle gå bedre enn selskap som faktisk tjener penger. Kvalmende utvikling. Kanskje jeg skulle solgt hele beholdningen jin og kjøpt i det selskapet på ose som har mest gjeld. Like mye Lotto
hogan
31.05.2022 kl 17:17 2719

Veldig dårlige rater, 17000 mot bel, 25000, kanskje putta noe i lomma her og.
bubby
31.05.2022 kl 20:58 2439

Shareholders of the Company and potential investors are advised to exercise caution when dealing in the shares of the Company.Det er en kjøpssignal.
bubby
31.05.2022 kl 21:21 2373

Da er jeg klar til å kjøpe mer.
kasperd
31.05.2022 kl 21:23 2369

Longsitinbulk skrev Under 14 kroner i morgen?
Hvordan går det i NAT?

Du får lese på Nat tråden hvis du lurer på det.

Blir vel stup i Jin i morgen
kasperd
31.05.2022 kl 21:28 2347

Ser du skriver du gikk ut med gevinst. Spenstig å melde når du skrev at "nat aldri kom til å gå lavere" når den var på $4 og aksjen omtrent ikke har vært under kursen i dag på flere år. Du var vel ned 50% og tok tapet, you win some you lose some.

Blir en spennende dag i JIN i morgen ja.
Redigert 31.05.2022 kl 21:36 Du må logge inn for å svare

Resultatet i JIN for Q1 gir en pekepinn for Q2-22
Nettoresultat MUS$ 19 i Q1. Tar en bort bokført salgsgevinst og sikringsgevinst, som begge ikke gjentar seg i Q2
så er resultatet MUS$ 5 i Q1. Det er ikke noe som tilsier at ratene JIN vil oppnå i Q2 er vesentlig høyere enn i Q1.
Og kostnadssiden vil med stor sannsynlighet bli høyere i Q2 enn i Q1.
Så jeg tipper dermed et resultat på MUS$ 5 i Q2(forutsatt at de ikke selger skip med gevinst i Juni)

Dette er langt i fra det som de fleste håper på. Antagelig blant de dårligste enn blant de beste i bulksektoren.

Å selge billig nå er idioti. Jeg har dog kvittet meg med 20 tusen jin aksjer men av personlige grunner. Har fortsatt noen igjen. At de ikke betalte utbytte har egentlig 0 å si for kursen. De er i praksis gjeldfrie med ikke altfor gamle skip og kan dermed stabilt betale utbytter når andre selskaper går dårlig. At jinhul skal prises 25 prosent av verdien i forhold til andre bulk aksjer er tull nå som selskapet har så solid balanse og det blir mer tull for hver dag som går. Nei her er det egentlig bare oppside igjen men det må dog regnes noe ørekenvandring siden jinhui alltid skal ha den mest solide balansen i shipping verden.

Ikke sikkert det blir dividende i q2 eller da, vel noen få cent blir det kanskje med klaff.
Uansett, en eier shipping for å få noe tilbake, selv i dette fantastiske Supramax markedet blir aksjonærene holdt for narr med tøysete lave dividender.
For de som kjøpte aksjen på 4 kroner er det vel greit, men å kjøpe her opp mot 20 med den elendige yeld, er det få som gidder når konkurentene regelrett lesser penger på aksjonærene kontra Jin.

Det er ingen ting som tilsier at svineriet skal opphøre, snarere tvert om og det har alltid vært slik,
har de et penge lass til overs kjøper de flere skip, investerer alternativt, roter bort på derivater, bonuser osv, alt for å ikke berike sine med aksjonærer.

derfor en aksje prising på 0,3 som vel er en ganske rett prising, kanskje for høyt.
Redigert 31.05.2022 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
kasperd
31.05.2022 kl 22:11 2423

Spørsmål: du kjøpte jo på disse nivåene for veldig kort siden. Så da blir spørsmålet: driver du med trolling / haussing pga du ikke har annet å gjøre i hverdagen, eller lider du bare av ekstrem Alzheimers?
Redigert 31.05.2022 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
thypoon
31.05.2022 kl 22:17 2405

Oslo Børs-rederiets 22 supramax-skip oppnådde en gjennomsnittlig time charter-inntjening på 22.288 dollar dagen i kvartalet,

Faktisk vil frakt av visse råvarer endres radikalt, og en av de mulige konsekvensene kan være en betydelig økning i tonnmil på grunn av de internasjonale sanksjonene mot Russland», skriver Jinhui i rapporten.

Så negative dere er da, selskapet raker inn nå og fremover!!


Jeg kjøpte aksjer på 13,5 og litt på 14,5
At aksjen ville stige før dividende utbetaling visste da alle,
Det var også en forventning om et skikkelig kvartal, da jeg så resultatet i morges var jeg sjeleglad jeg tok pengene på 17,5.
Det vil alltid være håp som drar Jin, at ledelsen skal legge om taktikken, kanskje løsne på dividende sekken, kjøpe aksjer osv osv, men aksjonærene får skuffelse på skuffelse.

Faller Jin langt nok vil jeg kjøpe igjen, faller den ikke langt nok vil jeg ikke kjøpe, da er Gogl på 150, eller Belco 25 langt mer interessant, slik er det og slik vil det alltid være for de fleste.
Det er en grund for at aksjen ikke stiger på lik linje med annen bulk, er også en grund for at den nå faller, dere vet alle hva det er , fraværet av dividender.

Hadde Jin delt ut det de tjente, i den grad seriøse bulk rederier gjør, da hadde aksjen blitt tradet på 30 kroner.
Lite som tyder på det nå.
Redigert 31.05.2022 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
kasperd
31.05.2022 kl 22:27 2381

Alle leser hva du skriver, men folk klarer jo ikke ta deg seriøst lenger. Noen ganger kan argumentasjonene dine være logiske, men du driver kun med haussing og baissing om hverandre som en 2 åring. Hva med å være ærlig framfor å bare skrive piss.

Du må lese en gang til det jeg nylig skrev.
Jeg gjentar, vil Jin ledelsen har riktig aksjekurs og verdsettelse på børs, da betaler de yeld som andre shipping selskaper.
Ønsker de ikke å berike sine med aksjonærer, da fortsetter de som de nå gjør.
Det er ikke jeg som bestemmer aksje prisingen på Jin, det er det ledelsen som gjør, du må ikke være sinna på meg forde Jin faller, det er dine med aksjonærer som selger aksjer, de selger fordi de er skuffet.
jeg er ferdig solgt.
Tror vi runder det hele av her nå.
Lykke til videre som aksjonær i Jin
Redigert 31.05.2022 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
kasperd
31.05.2022 kl 22:41 2358

Enig med at vi runder av. Og siden du er ute så regner jeg med jeg ikke hører mye fra deg her før du er inne igjen. Lykke til.
Muffe
31.05.2022 kl 22:50 2333

Der tror jeg du tar feil. Han er mer aktiv når han er ute, enn når han er inne😂 Fasinerende!
Han var spesialist på jin for 4 uker siden, og synes det var horribelt at den ikke trader på 25,- Han skulle ikke selge. Vel vitende om at jin ikke gir utbytte Q1 og Q3.
Marve
31.05.2022 kl 23:47 2255

Han er nok på vei inn nå må vite. En mer kynisk hausse/baissefyr skal man lete lenge etter.

Jeg ser ikke poenget med å bruke argumentet om manglende /lav utbytte-yield som forklaring på at Jinhui har lav verdsettelse. Fra min finanslære var det kun obligasjoner (fixed income) du kan bruke yield som beregning av NPV (netto nåverdi). I aksjer er det langt flere forhold som spiller inn, tilbakeholdte overskudd (dvs ingen eller lavt utbytte) høyner net asset value /EK i selskapet. Betales dette ut i utbytter skal i prinsippet aksjekursen korrigeres ned tilsvarende utbytte. Slik er det ikke alltid og noen selskap synes å få investor med på en slik yield beregningsverdi. Hva da når selskapene ikke tjener penger ? Shipping har typisk 3 gode år og 7 dårlige. Da blir det plutselig ingen overskudd eller utbytte. Nei jeg tror bestemt Jinhui vil stige simpelthen fordi selskapet tjener rått med penger. Intrisinic Value nå er kanskje 50 ? Og P/NAV er da 30 %.
Jeg gjentar hva finanslæren da anbefaler, putt pengene i assets hvis det er fornuftige assets og kjøpe, slik Jinhui gjør og har gjort. Ledig kapital kan deretter benyttes til KJØP AV EGNE AKSJER i steden for Utbytte. Dette er råd som Warren Buffet også stiller seg bak. Jinhui ledelsen bør kjøpe egne aksjer !
mithra
01.06.2022 kl 11:47 1976

Joda Longsitinbulk, de svarte raskt på mitt skriftlige spørsmål.
Opplysningene ble også gitt på Zoom konferansen( som jeg ikke fikk med meg).
Og årsaken var , som jeg trodde , knyttet til frykten for sanksjoner fra USA i forbindelse med sanksjonsregimet som er innført etter at Ukraina krigen brøt ut.
Skipet var på en TC med en charterer som begynte kullhandel med Russland og som nektet å slutte med traden. Jinhui valgte derfor å forhandle frem et salg av skipet til samme charterer.
Like greit spør du meg. Atlantica var bygget i 2001 og var det eldste skipet i flåten.
Snart er det slutt på gamle "rusthauger" , som du jo ynder å omtale Jinhuis sine skip.
Med selskapets sterke balanse og fornuftige utbyttepolitikk blir de godt posisjonert for den flåtefornyelsen som blir helt nødvendig de neste fire fem årene.