I dag røk støtten på 3 kroner

MH77
ARCHER 25.04.2022 kl 23:34 16658

Archer seiler opp som et av svært få oljeserviceselskap som har falt i kurs de siste månedene. Det har vært etablert en solid støtte på 3 kroner, men i dag røk den. At Archer faller kraftig på en dag med uro på børsen er egentlig ingen krise så lenge volumet er lavt. Jeg tror den kommer til å snu opp igjen mot 3 kroner ganske raskt.

Jeg er ikke veldig bekymret for at ikke Archer skal klare å reise seg, for markedet er svært godt og selskapet er veldrevet. Personlig ser jeg den lave kursen i Archer som en gyllen mulighet til å delta i oljeboomen to ganger. Når jeg etterhvert tar gevinst i de andre oljeaksjene mine kommer jeg til å putte en del kroner i Archer. For på et eller annet tidspunkt vil det nok løsne for Archer også.

At børsene er urolige når rentene er på vei opp er ikke unaturlig, men så lenge selskapene tjener penger blir det nok ingen store børsfall.
Anywhere
04.05.2022 kl 16:03 4171

Hehe.

I så fall beklager jeg min tidligmotorikk i kurskommenteringen:) Samtidig et godt tips:)
Redigert 04.05.2022 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Codex63
04.05.2022 kl 16:05 4169

Idioter finnes det nok av. Maken til skøyter skal du lete lenge etter.
SjonkelRolf
04.05.2022 kl 16:10 4156

Flott bidrag.! Med eller uten skøyter
Tingebri
04.05.2022 kl 22:07 3962

Hvilke forventninger har dere til Q1, omsetning, EBITDA?
Slettet bruker
05.05.2022 kl 15:43 3776

Takk for pengene,
Tar de 40 øre / aksjen og tar bena fatt før den stuper igjen.
Redigert 05.05.2022 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
Rakettrally
05.05.2022 kl 17:47 3808

Bra for deg
RHesus12
05.05.2022 kl 20:07 3646

Blir spennende i morgen å høre om Archer vil rapportere om bedre utsikter og bedre marginer. Vet at kontraktene til Archer har rammeverk som gjør at Archer kan tjene gode penger ved høy aktivitet. Innen supply ser vi nå stigende rater. Tenk dere høy aktivitet i Argentina og full fart i Nordsjøen. Da kan 10 % bedre driftsmargin spise opp gjelden på få år. Mye tyder på at vi går inn i en supersyklus der blant annet norsk olje og gass blir definert som snill og demokratisk, noe verden vil ha mer av. Da KAN det bli aksjonærene sin tur i Archer. IGJEN det blir spennede å høre om fremtidsutsiktene har bedret seg for Archer.
SjonkelRolf
06.05.2022 kl 07:45 3401

Ny kontraktsforlengelse med equinor.
Ikkjeee bra!
Endre Mening
06.05.2022 kl 07:50 3413

Archer Limited: First quarter 2022 results
6.5.2022 07:40 • Cision
Hamilton, Bermuda (May 6, 2022)
First Quarter 2022 Highlights

* Revenue of $219 million

* EBITDA before exceptional items of $21.1 million

* Exceptional items of $4.9 million mainly related to Covid-19

* Net profit of $13.9 million

* Acquired Ziebel, a technology company focused on fiberoptic measurements

* Secured $840 million backlog

Subsequent events

* Awarded a contract extension for Well Services with an additional backlog of $60 million

Dag Skindlo, CEO of Archer, comments:

"So far this year we have secured substantial backlog through contract extensions by Equinor for our well services and platform drilling division and by Pan American Energy for our land drilling division. This is achieved on the back of our dedication to safe, efficient, and cost-effective operations as well as the commitment to our own and our customers' ESG roadmaps. The additional backlog gives us good visibility on revenue and activity in the next 2 to 3 years.

As guided in our Q4 trading update, the activity in the first quarter is lower than the previous quarter due to fewer operational days and general industry seasonality. Adjusting for reimbursable revenue, the quarterly decrease in revenue was 7% but in line with Q1 2021. Our guidance for 2022 is reduced following the substantial covid-19 related impact in the quarter, while the outlook for the rest of the year remains in line with the guidance provided in our Q4 trading update. We expect slight improvement in Q2 and a strong second half.

2022 is turning out to be a transition year for Archer, where our main clients in the North Sea are drilling fewer wells due to maintenance of platforms, and our clients in Argentina are holding back drilling activity pending the agreement with IMF and construction of the recently approved gas pipeline from Vaca Muerta to Buenos Aires. The Russian invasion of Ukraine has been a wake-up call for energy security within our core markets. This, in combination with under-investment in new oil and gas developments, puts pressure on oil and gas prices which incentivize investments going forward. Looking beyond 2022, we remain optimistic on the market fundamentals for Archer's activity and operations.

Finally, we are pleased to report a profit of $13.9 million in the quarter, equivalent to an EPS of 9 cents."
Endre Mening
06.05.2022 kl 07:54 3394

Archer landet inntekter på 219,1 millioner dollar i første kvartal, noe som var opp fra 213,4 millioner dollar fra samme periode i fjor.
Ordreboken este ut med 850 millioner dollar.
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/05/06/7861300/ordreboken-eser-ut-for-archer
Slettet bruker
06.05.2022 kl 07:56 3493

Begynner omsider å se litt bedre ut =)
Ratta
06.05.2022 kl 07:57 3520

EPS of 9 cents
Tjener inn børskurs på ett år, bare betale ned litt mer på gjelden først.

Og H2 guides bedre.
hofa
06.05.2022 kl 08:04 3553

Godt, men ikke imponerende og Skindlo henviser til krigen og covid-19 . Men trods alt et overskud på 13,9 millioner $ i kvartalet og ingen problemer med at betjene gælden. Han lover at det bliver et noget bedre 2. halvår 22. Ja overskuddet svarer til aktieværdien.
Slettet bruker
06.05.2022 kl 08:05 3533

Her var det ikke rare bedringen som fryktet, selv i et brennhett marked.
Guds løkke at en fikk kastet ut med en slump gevinst i går.

Da er det bare å avvente enda lavere kursmål fra megler standen, denne gjelden kan ikke betjenes med dagens drift, det ser alle.
hofa
06.05.2022 kl 08:09 3574

Du er da helt i skoven - eller kan du ikke læse tallene. Men selvfølgelig vil du prøve at komme ind på lavere kurs.
Redigert 06.05.2022 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Anywhere
06.05.2022 kl 08:25 3508

En viktig fokus er at tidligere beskrivelser av f.eks Argentina har vært at det "remains challenging". Nå ser det mer ut som man har et hav av muligheter som vil øke der når de infratrukturelle fokus nå gjennomføres. Det betyr et helt annet ballgame årene fremover. La oss si at vi har fått et godt års forskyvning på Archer gjeninnhenting. Men aksjekurser lavere enn der vi er nå er uforståelig.
Ratta
06.05.2022 kl 08:32 3505

Hvor leser du at 2 halvår blir noget bedre?

"We expect slight improvement in Q2 and a strong second half."
Tingebri
06.05.2022 kl 08:48 3532

Refinansieringen av gjelden blir nok ikke noe problem for Archer. 2023 blir nok enda bedre for Archer. I Argentina blir den nye gas rørledningen ferdig i 2023, som vil booste aktiviteten

"Vi forventer en liten forbedring i andre kvartal og en sterk forbedring i andre halvår", skriver Archer.
hofa
06.05.2022 kl 08:58 3555

Der er nogle der ikke kan eller vil læse regnskabet som positivt, men fakta er at Archer kommer til at tjene væsentligt mere end deres aktieværdi i 2022. Skindlos turn around er for fuld udblæsning og ingen problem med gæld eller nyt lån i 2023.
hofa
06.05.2022 kl 09:06 3553

Ja der er lige nogle lykke riddere/ daytradere der skal ud, så skal der nok falde ro over Archer.
Anywhere
06.05.2022 kl 09:58 3437

Lurer litt på om markedet ikke helt forstår at Archer går ganske så greit - sett i forhold til markedsprisingen, så går det inn i hampen så ekstremt greit.
Vi har indirekte bekreftelser på at det nærmer seg et mobiliseringsfokus i Argentina de kommende år, og Archer er bra plassert. Det betyr ganske store verdier tilbake i selskapet, og faktisk en virksomhet der som blir mulig å kapitalisere på. Dette vil også långivere kunne se.

Jeg undrer, var det siste gavepakke vi fikk i dag da det kunne kjøpes på 2,90?

Dette selskapet er i mine øyne ikke et tapsprosjekt og har faktisk meget positive utsikter for vesentlig aktivitetsøknining de neste 3-4 årene. Selskapet beskriver selv en meget tilfredsstillende kontraktsdekning 2 år frem, og er i posisjon for et sterkt markedet på den vestlige "halvkule".
Anywhere
06.05.2022 kl 10:03 3423

Greit å ha med seg en link fra en tross alt positiv vinkling fra FA i dag:

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/05/06/7861300/ordreboken-eser-ut-for-archer
Anywhere
06.05.2022 kl 10:05 3421

MH77 kan nok endre trådtittel til noe mer optimistisk, selv om jeg ikke har sett 3 som noe støtte, ei heller motstand av vesentlighet.
Men en begynnelse kan være: "Bryter Archer over 3 kroner?"

Svaret på det i går var ja. I dag er det også foreløpig ja, og for fremtiden kan jeg ikke se annet enn at svaret bør være JA!!
Redigert 06.05.2022 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
hofa
06.05.2022 kl 10:31 3398

Hørt!!!!
Anywhere
06.05.2022 kl 10:33 3394

Jeg tror nok fremdeles at Fredriksen kan få til noe nå fremover med sitt eierskap i Archer, men må balansere det med sin mulighet for konvertering av gjeld tilhørende Seadrill og ditto påvirkning av verdien som Seadrills konvertering av Archer-lånet har.
Fredriksen har industriteft, men er samtidig ikke den yngste i klassen lenger, dog tror jeg han ønsker å bidra til sine etterkommeres verdier:)
Så forvent at Hemen-sfæren skaper verdihevende grep i Archer fremover.

Når det er sagt, så tenker jeg ta opsjonen Archer er en god opsjonsinvestering løpende. Man trenger ikke kjøpe alt i en smell i dag, men satse på at aksjen fortsatt har litt konsolideringstid. Om den starter å tikke oppover, så utløser det strengt tatt bare begrunnelse for videre kjøp da oppsiden gitt de utsikter som ser ut til å kunne bli virkelighet de neste årene er meget stor. Vi kaller dette fortsatt out-of-the-money-opsjon, men samtidig har selskapet god inntjening og vesentlig verdi-økningspotensial gjennom sin posisjon de neste årene. Jeg kan ikke se annet enn sannsynlighetsovervekt for at opsjonen blir in-the-money!
Slettet bruker
06.05.2022 kl 10:38 3366

Ja.
En LITEN forbedring i H2, det er ikke godt nok til å betjene gjeld.

Vent noen dager nå, så kommer megler huene med enda lavere kurs mål, 2 kroner?
Går mot gjelds konvertering, der vil JF vekte seg opp på super lav kurs.
Ratta
06.05.2022 kl 10:41 3352

En LITEN forbedring i H2 ?

"We expect slight improvement in Q2 and a strong second half."
Troll_Leff
06.05.2022 kl 11:05 3309

Når man ikke skjønner engelsk kan man heller ikke forvente seg at de skjønner resultat og fremtids utsiktene til selskapet. . Og en ordre reserve som vokser med USD 840 mill, og selskapet med ca. ca. 5000 ansatte prises til ca. NOK 450 MILL .Tror det beste at meglerne må bytte ut kalkulatorene med kulerammer. Personen i DNB bør få en ekstra stor så han ser kulene. Litt rart at ordrereserven vokser såpass mye i kvartalet, uten at det mer børsmeldt en eneste kontrakt, er de redd for kursen stikker nordover tro. De klarte å meddele markedet at de mistet en kontrakt i Russland til kr. 7 mill, men å melde kontrakter til USD 840 mill virket som et større problem.
Redigert 06.05.2022 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
06.05.2022 kl 11:11 3293

Et av bladene meldte at forlengelsen med equinor var verdt 60 mill nok over 2 år.
Mulig rettet nå, men allikevel.
Har stor tro på Archer.
Troll_Leff
06.05.2022 kl 11:20 3308

Jo det var visst meldt om noen kontrakter i begynnelsen av året, men ikke lett å følge med her når kursen uansett skal ned, Om de får en kontrakt på 10 milliarder, så hjelper det lite, kursen hildes uansett i forvaring. Gjelden er ikke noe problem som enkelte vil ha det til, og det er utlån bankene tjener penger på.
SjonkelRolf
06.05.2022 kl 11:43 3332

De omsetter snart for det dobbelte av total gjeld i året .
Hvordan i huleste kan gjelda være et problem?….
Riktignok ikke kommunisert av selskapet da….
Bankene tjener ikke noe på at Archer er gjeldfritt
Ja ja selskaper med mere gjeld og mindre inntjening dunker videre.
Troll_Leff
06.05.2022 kl 12:03 3807

Er så latterlig dette, at det finnes rett og slett ikke ord, men på OSE er det visst ingen grenser og regler når det gjelder prising av selskaper, her er det kun tilfeldigheter, som styrer, og det meglerne er best tjent med, enten om selskapet tjener penger eller ikke. Håper noen snart tar skikkelig tak i løkene som styrer kursen. .
Redigert 06.05.2022 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
triggern
06.05.2022 kl 12:17 3759

Helt utrolig at Archer faller på disse tallene. Tar man på de lange brillene så går faktisk Archer bra og Skindlo har fått god kontroll på selskapet tross høy gjeld. Dette lover bra.
Uansett så vil flere få opp øynene for denne aksjen etterhvert.
Min spådom er at Archer passerer 5 kr innen utgangen av august.
triggern
06.05.2022 kl 12:17 3756

Helt utrolig at Archer faller på disse tallene. Tar man på de lange brillene så går faktisk Archer bra og Skindlo har fått god kontroll på selskapet tross høy gjeld. Dette lover bra.
Uansett så vil flere få opp øynene for denne aksjen etterhvert.
Min spådom er at Archer passerer 5 kr innen utgangen av august.
hofa
06.05.2022 kl 13:33 3647

Jeg læste andet steds at de havde fået en kontrakt til 400 mill og spurgte selskabet, hvorfor det ikke var børsmeldt. Jeg fik svar tilbage, at det jfr. børsreglerne ikke var meldepligtig. De 7 millioner der var risiko for at tabe i Rusland, fremgik af regnskabet og det var finansavisen der blæste det op. Det går godt i Archer, men der er ingen der vil frem med det ????
Anywhere
06.05.2022 kl 14:42 3530

Det er to faktorer med Archer man kan tenke litt over:
1. EBITDA er nå årlig ca 2 ganger høyere enn aksjeprisingen. Normalen er strengt tatt at aksjeprisingen 7-10 ganger EBITDA, gitt en sunn gjeldsbalanse som neddiskonteres med edruelig internrente. For å få til det må Archer markedsprises til 46 kroner pr aksje.
2. Gjelden i selskapet håndterer selskapet pr i dag. Det er også markedsutsikter til å kunne håndtere denne greit sett fra bankers skranke. Men, dersom bare Argentina vokser til igjen litt som det er opplevd tidligere (men som verdens markedsgrunnlag nå er mye større for), så vil man kunne se tilbakeførte verdier der borte som balanserer bort 70-80% av gjelden. Hva har man i praksis av risk igjen da? Dette er det man ser konturer av nå på bygging av infrastruktur og som man vil kunne se veldig klart ved inngangen il 2023, om bare 7-8 måneder. Det bør snart begynne å prises inn som oppsiderisk. Saken er dog at dersom bare 50% av den oppsiderisken prises inn skulle de tilsi kurs på 23 korner, og det kan sitte litt langt inne frem til januar 2023, eller??

Jeg tror jeg ikke kan stort annet enn å anbefale en god dose risk-aksjer fra Archer på VPS før dette begynner å snakkes mer om i markedet.
Selskapet har selv i dag tatt bort bekymringen for Argentina, som de hadde tidligere, til nå å se muligheter...Da vet de langt mer enn det som skrives...Akkurat nå vet jeg også bittelitt mer enn det jeg ser skrives...
Redigert 06.05.2022 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
06.05.2022 kl 15:39 3422

Hva er det vi ikke skjønner?????
Har kjøpt mere idag.