Et vanvittig teknisk bilde. Vol. 3

Slettet bruker
PGS 26.04.2022 kl 17:18 162928

PROLOG

Vi får ta det fra begynnelsen igjen etter gårsdagens "fettfinger" slettet det meste, Urg... Men PGS er fortsatt på billigsalg så vi "bare fortsetter" men med en "liten vri" Kun inviterte får nå lov og svare. Andre som har lyst til "å slenge dritt" kan bli sittende igjen frustrerte og grønne i trynet, hehe.. Jeg oppfordrer alle som vil være med å sende en forespørsel. Her er det rom for saklige og humoristiske innlegg på "godt og vondt" (Det aksjemessige det da)

PGS – Et vanvittig teknisk bilde

Det vi nå er vitne til er nærmest sakt «Det glade vanvidd». PGS sin primærkanal, fram til nå, har vert negativ i 15 år og nedgangen startet ved området ATH NOK 168,6800 i april 2007. Kanalen underbygges gjennom toppformasjon oktober 2012 NOK 104,3520 og toppformasjon juli 2018 NOK 44,7300. Så hvor er vi nå…

Når man ser på chartet kan man forstå DNB sitt kursmål på NOK 1,-. Enda mer innlysende er fallet ned mot NOK 1,30 etter selskapets melding om mulig mislighold av lån. Ser man dette i lys av chartet kom når ny test av øvre diagonal sto for dør. Vi snakker da om topp NOK 4,5780 fra januar i år. Og det er nå det skjer..

Dagen i dag ved intradag høy NOK 4,3380 har penetrert øvre diagonal i nevnte kanal og signaliserer ved dette et trendskifte og en avvikling av en 15 års negativ kanal. Med andre ord skal vi sette kursen nordover. Så hva venter oss

Det mest interessante i et relativt kort bilde er de tidligere markante toppene NOK 4,45 fra 10 januar, topp NOK 5,5400 fra 30 september 2021 og topp NOK 8,3830 fra 11 mars 2021. Disse står for tur til å testes med påfølgende brudd opp.

Også «gaps» finner vi på vei oppover. Når kursen nå snur opp skal disse lukkes. Det første av flere finner vi i området NOK 9,9810 fra 06 mars 2020. Vi finner også et «gap» NOK 31,5050 fra 17 oktober 2018. Nok om det..

Tar vi sikte på pre covid kurser når markedet løsnet etter oljekrisa i 2014 snakker vi område NOK 43,- som jeg synes kan være et passe target frem mot 2023 – 2024. Etter det gjelder ATH under forutsetninger om gode fundamentale forhold og relativt høy oljepris i kombinasjon med god fremdrift i de nye forretningsområdene CCS, havvind etc etc.. Og det er jo det vi ser konturene av nå.

Til slutt bør det vel også nevnes at PGS har penetrert MA 200 NOK 4,0003 og tester nå denne fra overside. En close på overside underbygger videre oppgang og i så fall også kommende "Golden cross". (Dette er imidlertid foreløpig prematurt.)

Fortsettelse følger...

Per Ulv

PS. det er sent ut invitasjoner til en god del. Om det er noen jeg har glemt eller som ønsker å delta men ikke tidligere har bidratt på PGS trådene er det bare og sende en forespørsel.
Redigert 12.09.2022 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
Delta_S
28.04.2022 kl 13:06 8165

Gjelda blir ikke noe problem framover. Som det kom fram så er løsninga rundt hjørnet i god tid føre forfall.

Her skal PGS reprises opp. Kursen skal opp! Så her er det bare å holde seg fast. Så fort markedet har tenkt og gått løs på kalkulatoren så ser de at dette er slettes ikke ille i det hele tatt. Bull kommer snart. Guidingen fra selskapet var over forventet av de de kunne si for Q1 og framover. Guidingen fra Q2 og framover blir enda bedre. Det er et himla press i markedet nå.
Slettet bruker
28.04.2022 kl 13:18 8133

Veldig bra Delta_S. Tenker de fleste som er inne i PGS leser alt, hehe..

Som du sier er nok gjelda under kontroll og en enighet er "mer eller mindre" på plass. Det kom en "aldri så liten" forsnakkelse som i jeg i alle fall fikk med meg og som jeg tolker dithen.

Og... Rally er nok i emninga..
HP17
28.04.2022 kl 13:26 8229

Flott at du (PU) følger med og deler tolkningen.

«Som du sier er nok gjelda under kontroll og en enighet er "mer eller mindre" på plass. Det kom en "aldri så liten" forsnakkelse som i jeg i alle fall fikk med meg og som jeg tolker dithen.»

Og... Rally er nok i emninga..- helt enig. Tror vi starter i dag og det beste er at oppturen ser ut til å bli både kraftig og langvarig.

Har en ikke kjøpt med «begge henda» er tiden inne nå. PGS kan sikre en god økning i formuer fremover også til «mindre» aksjonærer.
Redigert 28.04.2022 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Delta_S
28.04.2022 kl 13:39 8389

Som det og ble sagt så er Ramform Tethys på vei til Brasil. Fikk og rett i at det er en lengre jobb der, og som jeg har kaldt jobb nr1. i tidligere innlegg. Der det er 4D jobb fra starten av mai til ut i ein gong slutten av Q3 som er en gang i September ca… etter det så blir det å gli over i en anna jobb. Det de ikke sa… annet enn at jobben vart ut året 2022…. stopper den er kan en spørre seg? 😊

Det kan og tenkes at jobben er mye lengre. En må ha i bakhode at har de først komet inn i Brasil så er tanken å ha Båten der lenge…. Så her kan det fort tenkes at den blir der godt inn i 2023 og. Håper jeg treffer blink her og!??

Her holder PGS kortene tett til seg. Å det er det som blir så moro å se kva som kommer til å skje nå framover. Her kommer PGS til å grisebanke markedet med en Royal Flush når de endelig velger å legge fram kortene sine. Gleder meg på veiene av alle som har skjønt og kjøpt PGS aksjer og holder på de. De kan se fram til en himmelferd som kommer snart…. Ganske sikker!

Cliff
28.04.2022 kl 14:08 8348

Hva er mulig å gjennomføre for "grisete" spekulanter.

PGS har i lengre tid vært et spekulasjonsobjekt på Oslo Børs.
Gjeldsfloka som skremmer og markedsutsiktene som lokker.
Situasjonen tiltrekker seg spekulanter av den "grisete" sorten som man må forvente samspiller med meglere/analytikere og journalister, som heller ikke er særlig opptatt av etikk&moral, hvis man kan tjene noen lettjente kroner på naive småsparere.

Det skal ikke mye fantasi til å forstå at mange småsparere sikrer seg med Stop-los i forkant av kvartalsrapportering.
Derfor skal det relativt små short-posisjoner til for å utløse ekstreme kursfall.
Denne gangen visste alle at talla var blod-røde, det var forhånds-rapportert. Da er det bare å få journalist-vennen til å levere dritt-pakka og sette i gang.
Longline
28.04.2022 kl 14:25 8298

De var iallefall veldig bra Q Presentasjon og guiding videre.Var de flere en meg som merket de gode humøret på ledelsen?.Virker som dette går riktig veien ja.Gleder meg til resten av året.Flott innlegg PerUlv.
Delta_S
28.04.2022 kl 14:26 8288

Så sant, så sant. Godt at de fleste beholdt roen. For de av dere som hadde tørt krutt brukte anledningen til å kjøpe opp mer. Så var det en gylden anledning til å kjøpe på billigsalg. Bare så syn at det var noen som brukte stop loss. PGS må en manuelt følge med på. Fallet ble heldigvis fort rettet opp igjen og vi er kun på ca -3% til nå opp fra et brutalt fall med ca -22% ned som det var ingen grunn for… Her lønner det seg å ha teknisk innsikt og sett seg inn i det eller følge utvalgt personer her inne som har brukt litt tid for å se PGS for faktisk det det er og den reelle verdien den har tatt i betrakting til markedet som er, og kommer til å være framover som er meget positivt framover. For den som venter på den kommende kurs oppgangen venter ikke forgjeves!! For den kommer ganske snart!! 😊
Delta_S
28.04.2022 kl 14:35 8238

Er helt enig! Her blir det justert opp snart! Har følget med PGS lenge… Kan vel si det sånn at dette er den mest positive Q1 Rapporten og Guidinga fra Rune Olav på lenge… Her har det snudd! Veldig mye positivt i Rapporten og Guidinga var som jeg har håpet på lenge…. Å bedre blir bedre framover. Her skriker det snart KJØP!! ELLER DET HAR DET GJORDT EN LITEN STUND ALT!! Men det er ikke lenge føre marked våkner å skjønner det snart! Å da folkens er det ikke lenger på billigsalg som det er nå!
Slettet bruker
28.04.2022 kl 14:52 8152

Go go go!
Slettet bruker
29.04.2022 kl 11:09 7636

Tja...

Om vi skal opp mot NOK 3,72 i dag er ingen umulighet. Første korte motstand nå intradag leser ca. NOK 3,59 fallende til NOK 3,53 og er noe under intradag topp NOK 3,6280. Jeg blir overasket om denne diagonalen ikke blir tatt ut. Diagonalen representerer prosentvis avvik mellom tidligere topper og hvor salgsalgoritmer aktiveres. MA-200 leser nå NOK 3,6715 og en close på oversiden i dag hadde smakt lit "fugl".

Det som er fint med disse motstandsområdene nå er at det er i slike områder større aktører kan få volumer Uansett er dette akademisk da det hele er et tidsspørsmål om hvor fort PGS skal reprises opp mot "gamle høyder".
strak_motbakke
29.04.2022 kl 13:53 7438

Tror og håper den slutter på 3.6 i dag! Glad for at jeg flyttet litt på pengene i går fra VÅR (som fremdeles er en utrolig bra og sikker investering) over til PGS mens den lå så lavt på 3-tallet. PGS ser så absolutt til å vinne årets Q2 og Q3!
Slettet bruker
29.04.2022 kl 13:59 7467

Og når Goldenboyz har fått flyttet TGS gevinsten sin over til store bror PGS kommer vi til å få mye drahjelp fra media. Er det derfor meglerhus ringer rundt nå, for det er for få som er villige til å selge på disse nivåene?
strak_motbakke
29.04.2022 kl 14:10 7528

Jeg tror det kommer til å være en liten periode fremover mot Q2 resultatet hvor vi ikke hører noe om PGS i media. Etter det tror jeg de kommer til å storme media for å pushe PGS opp på store høyder. Det er bedre for dem å surfe på den sterke Q2 rapporten fremfor den "svake" Q1 rapporten. Men, men... Det blir bare spekulering;)
DDD66
29.04.2022 kl 21:49 7166

Goldenboyza har i løpet av denne uken økt i TGS med 50.000 nye aksjer hver.
Slettet bruker
29.04.2022 kl 23:43 7007

Behavioral økonomi er studiet av effekter av psykologi på økonomiske beslutningsprosesser. Med andre ord, hvordan folks følelser og tanker kan påvirke hvordan de fatter beslutninger om penger. En av de første tilhengerne av denne ideen var Adam Smith. Atferds økonomi ble senere bort når en mer rasjonell tilnærming ble tatt på 1800-tallet. Ved midten av 1900-tallet ble det var en klarere forståelse av hvor mye psykologi spiller inn økonomi.
Slettet bruker
30.04.2022 kl 16:11 6636

GÅR DET MOT BLÅMANDAG FOR PGS ???

Det var en «lite lystig» børsutvikling på de amerikanske børsene fredag kveld. Fundamentale forhold, rentefrykt og tekniske faktorer bidro alle til fredagens kraftige børsfall. Oljerelaterte aksjer ble ikke spart og PHLX Oil Service Sector falt 3,79%. Så la oss først se noe mer på denne siden mange av oss sitter med flere oljerelaterte aksje hvor algoritmene i disse til en viss grad er vektet mot denne indeksen i større eller mindre grad avhengig av det enkelte dataprogrammets formål.

PHLX OIL SERVICE INDEX

PHLX Oil Service Index består av 15 amerikanske oljeservice aksjer. Indeksen er «ikke helt» representativ for vå oljeservice indeks da flere av de amerikanske komponentene tilbyr tjenester kun til landbasert oljeutvinningsindustri. Uansett er norske offshore aksjer sterkt påvirket av denne. La oss videre se på det tekniske bildet. https://finance.yahoo.com/quote/%5EOSX/chart

Det som er essensielt å legge merke til er de to diagonalene. Gjennom bruddet opp i januar utløste dette flere «Targets» i hva som er et «Symmetrisk triangel». Hele dette tema gir grunnlag for egen tråd så la oss i denne PGS-tråden kun forholde oss til «Target 120». Som man imidlertid ser fra chartet har indeksen vendt ned. Dette er kun kort korreksjon hvor «Worst case» leser ca. 62-63 og hvor nivå 70 – 66.50 gir support.

PGS EVENTUELLE NEDSIDE

PGS korrigerte ned fra intradag topp NOK 3,7280 som også var samme nivå jeg antydet som potent topp fredag. Korreksjonen vil etter all sannsynlighet fortsette ned mandag og i så fall er følgende nivåer verd å merke seg.

1 - Fibonacci retracement 23,60% leser mandag NOK 3,5015
2 - Fibonacci retracement 38,20% leser mandag NOK 3,3648
3 - Fibonacci retracement 50,00% leser mandag NOK 3,2543.

Disse beregningene er tatt fra intradag bunn torsdag og intradag topp fredag så her kan klare avvik inntreffe. Aksjen møter imidlertid tidligere toppformasjoner fra 08 april på rundt NOK 3,40 – 3,30 som også representerer belte fra 18 – 28 mars. Dermed kan vi vel anta at dette i så fall er «Worst case». Kvalifisert gjetning, hehe..

Oscillatoren MACD gir et til dels nøytralt bilde mens RSI i dag chartet indikerer ytterligere oppgang noe som underbygger at den kommende korreksjonen blir av kortvarig karakter.

Jeg skal legge opp en egen tråd på PHLX Oil Service Index da denne vil gi en del av leserens hva man kaller en «bakoversveis» gjennom hva vi kan forvente oss av aksjeutviklingen til mange av Oslo børs sine oljerelaterte aksjer. (De fleste)

Ha en fortsatt god lørdag.

PerUlv
Redigert 30.04.2022 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2022 kl 16:16 6624

Ha en fortreffelig Lørdag PU😎
X-43 scramjet
30.04.2022 kl 17:31 6517

Vi får laste opp på ny hvis det blir nedgang på mandag. En sikker investering PGS i sommer, da går det fort mot 5-6 kr. Satser på det kommer nye seismikk kontrakter løpende. Tror det nå foregår samtaler bak i kulissene ang. låneforfallet, en positiv bekreftelse der, så seiler vi i medvind. Svartehavet jobben blir snart glemt
Dieseldahl
30.04.2022 kl 17:34 6684

Takk for oppdatering PerUlv, selger ikke en aksje uansett om det svinger litt, kjøper
heller litt mer om den skulle falle en 50 øring.
Fortsatt god helg til alle Pgs interesserte.
Slettet bruker
30.04.2022 kl 19:38 6573

Begynner å lysne i horisonten fra flere hold:-)

Subject: PGS: Forecast to breakeven in 2024
From: support@simplywallst.com

Hello, you have 1 new important update for PGS

Forecast to breakeven in 2024
The 5 analysts covering PGS expect the company to break even for the first time.
New consensus forecast suggests losses will reduce by 74% per year to 2023.
The company is expected to make a profit of US$4.65m in 2024.
Average annual earnings growth of 109% is required to achieve expected profit on schedule.

Jeg synnes fortsatt det er konservative anslag, men alle piler peker oppover fra alle kanter..
Cliff
01.05.2022 kl 10:24 6190

Med Per Ulv sin imponerende teknisk forståelse og innsikt,
Så frykter jeg at han får rett i sin forventning om nedtur på mandag, tuftet på fredagens korreksjon i US.

MEN…. AS Norge profitterer stort på EU sin energikrise, og det ligger til rette for heftig aktivitet for oljerelatert virksomhet i tida som kommer.
Putin sin trussel om stopp i gassleveransene og EU sin plan om å frigjøre seg fra russisk gass, skaper en situasjon som gjør Oslo Børs til en lukerativ å være.
Jeg tror på sterk tilstrømning av utenlandske investorer til Oslo Børs.
PGS har alltid hatt høy andel med utenlandske eiere.
Jeg vil tro at det også er valuta-gunstig å sitte med norske aksjer…

Alt i alt så er det mange gode grunner til å tro på en formidabel opptur for PGS-aksjen i 2.kv.
Hvis sommeren blir som alt tyder på så blir det enda heftigere i 3.kv 😊
Slettet bruker
01.05.2022 kl 10:47 6134

Tja..

Om det helt korte bildet blir noe volatilt med en sannsynlig ny kort nedtur mandag må man som som Cliff antyder, se det større bildet. Rent teknisk ligger dette i det innledende innlegget, men en illustrasjon på hvor PGS ligger mot OSX er på sin plass. Som jeg skrev på Borr tråden må dette også sees i sammenheng med det prosentvise avvike mellom OSX og Brent Crude. Så her er et chart som bør gi de fleste "bakoversveis", hehe

https://finance.yahoo.com/quote/PGS.OL/chart?p=PGS.

Som man ser er avvikene enorme. Lys blå representerer OSX mens lilla representerer Brent Crude.
Redigert 01.05.2022 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Cliff
02.05.2022 kl 09:03 5358

Oljepris på 106 dollar v/ børsåpning.

HP17
02.05.2022 kl 09:11 5331

PGS holder seg bra nå rundt 3.50. Jeg tror faktisk vi slutter i pluss i dag. Interessen for PGS er sterkt økende og etter Q1 og informasjonen der så er det nok ikke lenge en får kjøpt aksjer på 3 tallet.
strak_motbakke
02.05.2022 kl 09:25 5228

Litt opp og ned blir det i løpet av uken, men tipper vi kommer til å ligge på rundt 3.85 ved stenging på Fredag.
Cliff
02.05.2022 kl 09:36 5163

Oljeprisen holder høyt nivå og peker opp.
Da er det ikke særlig grunn til nedtur for norsk oljeservice (kanskje litt annerledes for russisk oljeservice)
Slettet bruker
02.05.2022 kl 10:55 5013

Tja...

Gjør klar for NOK 4,75.

Etter et relativt begrenset fall ned i området NOK 3,38 tok aksjen fyr. Men så kom dagens "Fettfinger eller pølsefinger som noen kaller den" og skapte umiddelbar frykt, hehe.. Da kjøpte jeg mer. Uansett...

Det er sjeldent i disse tider hvor algoritmene herjer at man ser et "rettvinklet triangel" Det kan vi imidlertid argumentere for i PGS. Som regel oppstår symmetriske triangler gjennom algoritmenes prosentvis for salg fra tidligere topp. Et rettvinklet triangel er et av de mest pålitelige formasjoner vi har i TA. Dobbel topp med høyere bunner Formasjonen er imidlertid noe skrantete så vi får bare vente og se. men at vi nå snart bryter opp gjennom NOK 3,72 er "ganske sannsynlig".
Redigert 02.05.2022 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2022 kl 11:12 4961

Og en liten ting til som er verd å merke seg er MA-200 som i dag leser NOK 3,6697
strak_motbakke
02.05.2022 kl 11:15 4971

Med en så rød dag på Oslo Børs, og PGS klarer å klatre til 3.7 er helt utrolig! Om vi holder oss på den positive siden ila dagen så viser dette virkelig en forandring i aksjen siden Q1 rapporten. Må nok allerede nå oppjustere kursmålet mitt for uken fra 3.85 til 4.0-4.2, men her kan vi gå enda høyere og! Blir spennende å se hva vi ender på
Slettet bruker
02.05.2022 kl 11:22 4941

Fornuftig kursmål...

Neste utfordring og "Key resitanse" leser nå va. NOK 4,10 representert ved diagonal forankret i toppformasjonen fra midt januar og toppformasjonen fra 09 mars. Når vi bryter her begynner morroa..
locksley
02.05.2022 kl 12:51 4691

Slettet bruker skrev Lets go!
SMA200 har blitt testet flere ganger i mars og april. Tror vi endelig bryter opp nå, og som gir et kraftig potensial på oppsida framover. SMA200 i dag er på 3,66 kr.

Edit: Ser Per Ulv allerede har nevnt det :)
Redigert 02.05.2022 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
Bullfight
02.05.2022 kl 12:59 4664

Kan ikke klage på trykket her nå. 4 kan fort ryke allerede i dag hvis shorterene kaster inn hånkle.
Slettet bruker
02.05.2022 kl 14:05 4520

Tja..

Nå ser det ut til at vi kan få et perfekt "Rettvinklet triangel" i time chartet med finslipt Target ca. NOK 4,88.
protagoras
02.05.2022 kl 14:30 4430

Chartet danner en fin dobbelt-bunn nå med potensiale opp mot 4,50.
Slettet bruker
02.05.2022 kl 14:42 4504

Med fall på børsene og nervøst marked tipper jeg dette har vært en god dag for shorterne å selge seg ut. Hence oppgangen i PGS i dag
Odi.1
03.05.2022 kl 08:12 3980

Der tikket det inn Ny kontrakt :)

"
May 3, 2022, Oslo, Norway: PGS is awarded a Wide Azimuth 3D acquisition contract
offshore Cyprus. Mobilization is scheduled to start mid-June and acquisition is
expected to complete mid-August.

"We are very pleased with this contract award, which is an important
contribution to our vessel utilization during the summer season. The Eastern
Mediterranean is a prolific gas region, and a well-known area to PGS. With our
Ramform acquisition platform and GeoStreamer technology we will provide the
client with high quality data," says President & CEO in PGS, Rune Olav Pedersen."
Bullfight
03.05.2022 kl 08:17 3963

PeGes, har jeg misforstått noe her ? En som ligger short selger ikke aksjer, han kjøper aksjer for å levere de tilbake.
Slettet bruker
03.05.2022 kl 08:28 3872

Tja...

Da er vi nok klar for brudd opp i formasjonen.

Dagens kontrakt sammen med godt momentum vil nok sørge for det. Vi klarte close over MA-200 mandag som i dag leser NOK 2,6699. Mye tyder nå på at vi får det etterlengtede "Golden cross" før mai er omme.

Dagens kritiske nivå leser ca. NOK 4,105 fallende til NOK 4,09 i løpet av dagen.