Belship øker flåten

Buzzi
BELCO 27.04.2022 kl 08:33 8978

Hyggelig nyhet på morgenkvisten for oss Belship-aksjonærer, selskapet kjøper to nye Ultramaxer, bygget i 2019 og 2020. charteret ut på faste avtaler som fra andre kvartal 2022, som i følge Skarsgård vil øke en allerede meget god fri kontantstrøm,
Samtidig har de chartret ut to eksisterende båter, en Supramax på USD 29500 pr. døgn i 11-13 mnd,. samt en Ultramax på USD 22250 pr. døgn i 21 - 24 mnd.
Allerede store overskudd vil bare øke og øke framover.
Dette er og blir bare så veldig bra, god ledelse og smarte folk i Belship. Ingen frykt for nedside i denne aksjen,
citius
23.08.2023 kl 14:17 1127


Viktige signaler i tiden.........i dag

Prisen på jernmalm er opp over 3,2 prosenter i dag

også prisen på stål og copper tikker pent oppover

Vi vet hva det betyr
citius
23.08.2023 kl 10:51 1244


Utbytte hvert kvartal er en meget bra ting for aksjonærene

Hva kan vi se for oss i tiden fremover, er alltid et godt spørsmål

Kina er viktig for alle, hva blir strategien der for å bedre markedet og utsiktene
Ambisjonene der er solide og de gir seg ikke, de vil helt til topps i verden

Ordreboken er rekordlav for bulkskip, viktig del av det hele bildet

På kommentatorsiden
Larger than expected Chinese stimulus packages,
increasing steel demand and hence iron ore imports

mens vi venter på BRICS

https://www.cnbc.com/2023/08/22/expansion-russia-and-the-west-in-spotlight-as-brics-leaders-gather.html

og selvfølgelig Kina - USA disputten

https://www.cnbc.com/2023/08/22/us-commerce-secretary-set-to-visit-china-as-high-level-talks-continue.html

Det kan lett gå godt



LastResort
22.08.2023 kl 13:52 1449

Belships er et flott selskap med en god ledelse, som opererer i et marked som i stor grad er drevet av forventinger til Kina. Belco vil sikkert nå kursmålene alle sammen på sikt dersom man tar med utbytte. Men personlig så tror jeg på bedre inngangsverdier etterhvert i år: lykke til :)
citius
22.08.2023 kl 13:09 1513


Klart man blir entusiastisk over måten man driver på


------------------


With six Ultramax newbuildings under construction for delivery between 2024 and 2027, Belships will be taking over new vessels whilst the orderbook and the rate of supply growth approaches the lowest levels in 30 years. Since they are all leased without Belships investing any cash, this will not affect our dividend capacity before delivery. We believe the best way for Belships to approach the green shift is to secure the most efficient vessels currently available, with a financing structure which gives us unparalleled optionality and flexibility.

We are focused on financial discipline and returning capital to our shareholders. A competitive return for our shareholders is to be obtained through an increase in the value of the company’s shares and the payment of dividends, as measured by the total return. Based on Belships’ current contract coverage, we expect to generate significant free cash flow and continue to pay quarterly dividends.

21 August 2023

THE BOARD OF BELSHIPS ASA
Mulla3
22.08.2023 kl 12:56 1541

Gull i pungen
Disse anbefalingene handler om dagens vindretning.
citius
22.08.2023 kl 11:50 1624


Denne aksjen er helt utrolig billig nå


-----------------------

ABG-analytiker Petter Haugen har på sin side justert opp kursmålet på Belships-aksjen fra 37 til 40 kroner. Han gjentar kjøpsanbefaling.

Blant analytikerne er det 6 kjøpsanbefalinger, ingen holdanbefalinger og ingen salgsanbefalinger.
boupa
22.08.2023 kl 11:38 1653

Mens Petter Haugen ABG øker kursmålet til 40, opp fra 37.
citius
22.08.2023 kl 09:47 1759


De 3 siste oppdateringene er nå

23 - 25 - 25 kroner / aksjen som mål

Total oversikt er 5 ganger KJØP,
der av 3 med OVERVEKT og 2 ganger KJØP
Gull i pungen
22.08.2023 kl 09:39 1785

Fearnley senker kursmål for Belships til 23 kroner (26), gjentar kjøp - BN
citius
21.08.2023 kl 21:12 2026


Stor omsetning i dag i BELCO

433 prosent over normalen, mange som kjøpte med litt rabatt i dag
citius
21.08.2023 kl 15:49 2254


Bestilling av nye skip harøkt til 6 stk
Meget bra for fremtiden

Det kan bli spreke dager for dette selskapet


https://www.cnbc.com/2023/08/21/el-nino-major-shipping-routes-are-struggling-with-water-shortages.html

Startruck
21.08.2023 kl 13:41 2458

Det blir jo bare spekulasjoner. Noen faller kanskje fra når de nye kommer til. Ratene kan være på andre nivåer etc. Det er jo en slags fun fact at de eldste båtene til Belships (2015) er nyere enn de nyeste til for eksempel Jinhui (2014).
citius
21.08.2023 kl 13:30 2501

oppsummering fra Clarcson....."noe som potensielt kan revitalisere tørrlastmarkedet ....."

MAO kan vi forvente ny opptur og 25 kroner/aksjen kan ganske greit bli en realitet, tenker jeg og øker litt til




Imidlertid ser Clarksons Securities et lyspunkt fra Kina og tror at landet kan returnere til sin kjente taktikk med å drive vekst gjennom infrastruktur.


"Dette skiftet kan blåse nytt liv i stålindustrien, noe som potensielt kan revitalisere tørrlastmarkedet samtidig som det også kan gi et løft til tank-, LPG- og LNG-markedet", skriver meglerhuset.


Meglerhuset viser til at lokale myndigheter i Kina har fått beskjed om å utstede spesielle obligasjoner og anvende midlene så fort som mulig.


"Dette bør støtte infrastrukturinvesteringer og dermed metall- og mineralsektoren. Jernmalmsprisene har steget for andre uke på rad. Vi vet fra tørrlastmarkedet at lave skipninger av jernmalm fra Australia og Brasil har resultert i at kinesiske jernmalmbeholdninger har falt med mer enn 30 prosent på årsbasis. Frykt for at regjeringen vil pålegge stålproduksjonskontroller for å opprettholde produksjonen på fjorårets nivå har holdt importen lavere enn forventet. Imidlertid, ettersom spekulasjonen øker, er det en økende enighet om at hvis Kina vender tilbake til sin velprøvde metode for infrastrukturdrevet vekst, kan en økning i stålproduksjonen være uunngåelig", skriver meglerhuset.
Startruck
21.08.2023 kl 13:13 2567

Jeg setter pris på forutsigbarhet selv om nedsiden kan være mer konservative avtaler. Shipping er volatilt. Noen selskaper er, etter min mening, alt for mye basert på spot.
citius
21.08.2023 kl 12:46 2685


Mange gode elementer i diskusjonen
Markedet er mye opptatt av Kina, som jo er viktig
Lite snakk om India, som nå har nådd Kina i innbyggertall, altså 1,4 milliarder mennesker
India er og blir en mye viktigere driver i markedene i tiden fremover, rimeligere arb.kraft mm

OBS for nye og endrede mønster og god inntjening i denne sektoren fremover

Totalt stiger antall mennesker på jorden med snitt 80 millioner pr. år,
så det er ikke slik at etterspørselen er på vei ned, den er stil going....OPP

Belships er veldrevet og relativt lave kostnader
Utbytter jevnt over kvartalene og fine kroner inn som kan disponeres og reinvesteres i årene fremover

At markedet og ratene tar seg opp er jeg overbevist om,
særlig for den nyere flåten, som jo BELCO har


Cutter
21.08.2023 kl 12:45 2316

Del gjerne navn på de selskaper du mener er dårlig drevet?
Startruck
21.08.2023 kl 12:19 2416

Et utbytte på 0,60 kr tilsvarer omtrent et overskudd på 10 000 dollar per dag, gevinster fra skipssalg og Lighthouse holdt utenfor. Dvs at utbyttet fra i dag nok hjelpes av eldre kontrakter og at kontrakter med overskudd på ca 5000 dollar per dag legger grunnlag for et utbytte på ca 0,30 kr per kvartal.

Har tro på at aksjen går over 20 kr igjen, men det kan ta litt tid, mange spår et comeback først i 2024/2025.

Har endel aksjer i selskapet, men mistenker at jeg hadde fått bedre verdi ved å heller gå inn i shippingfondet til Hannisdahl. Samtidig så er Belships meget veldrevet, og det betyr mye i et litt trangere marked. Nok av andre shippingselskaper, også på OB, som er dårlig drevet
boupa
21.08.2023 kl 12:12 2439

Et lite innsidekjøp også her idag, flere som tenker at den er på billigsalg.
desirata
21.08.2023 kl 11:35 2535

$5k per dag x 30 skip, blir ca EPS 2kr året.

Da er vel dagens kurs midt på med PE på 8. Shipping aksjer har jo lav PE, men om et år kan markedet ha steget. Men tror aksjen vil slite med å komme over 20kr igjen.
Startruck
21.08.2023 kl 10:57 2644

Tja, kursutviklingen handler nå om fremtidig inntjening og låsing av nye kontrakter. Det er litt lav dekning om et års tid, selv om det er ok de neste kvartalene. Så har jeg troen på at markedet i dag oppfattes lavt, som vil si at evnt låsing av kontrakter på 24-mnd vil ligge høyere enn dagens nivå på BEDI. Akkurat som at låsing av kontrakter under Covid ble lagt lavere enn BEDI på tilsvarende tidspunkt. Det bør eksempelvis være små utfordringer med 12-24 mnd kontrakter (et stykke over) break-even. På Braemar ligger eksempelvis ratene for Supramax nå på 11700 for september, som vil si ca 13500 for Belships båter. Break even er 10 900 per dag. Det bør derfor være mulig å finne kontrakter i snitt i hvert fall rundt 5000 over break even. I dag er snittet 18100. Siste periode i rapporten er 16100.

Tallene i rapportene er også fremdeles besudlet av de ekstreme avtalene som ble inngått under covid.

Med 30 operative båter (og 6 i bestilling) og med et snittoverskudd på la oss si 5000 dollar per dag per båt så snakker vi ikke akkurat om et konkursbo selv om vi ikke er i nærheten av (de oppblåste) covid-tallene.

Mulla3
21.08.2023 kl 10:24 2760

Utbytte på 60 øre er greit for meg. Selskapet fortsetter å levere utbytte noe som gjør det greit å ha aksjer i selskapet. Kursen burde ligge stabilt på 20+ slik det drives i dag.
Winter is Here
21.08.2023 kl 10:01 2853

Joda, man forventet noe sånt. Kina og generell frykt kan bidra litt ekstra.
boupa
21.08.2023 kl 09:58 2866

Greit med støtte på 16,10. Du mener vi skal enda lengre ned, hvorfor? Var ikke dette mer eller mindre som forventet?
kodenavn
21.08.2023 kl 09:32 2949

Dividend payment
Based on the financial result in Q2 2023 the Board declared a dividend payment
of NOK 0.60 per share (USD 14.3m in total) equivalent to about 60 per cent of
the net result adjusted for minority interests.

Verd å merke seg at overskuddet er 25,8 MUSD, så 12.5 MUSD holdes tilbake i selskapet.
Flott inntjening
kodenavn
21.08.2023 kl 09:27 2979

Looking ahead, BELCO continues to sit with impressive and healthy TC coverage as 58% of the next four quarters have been fixed out at USD 18.1k/d
Winter is Here
21.08.2023 kl 07:51 3435

91 per cent of ship days in Q3 2023 are covered at about USD 18 100 per day, and 74 per cent of ship
days in Q4 2023 covered at about USD 18 200 per day. 58 per cent of ship days in the next four
quarters are fixed at about the same rate of USD 18 100 per day.
citius
21.08.2023 kl 07:30 3515



En ting og si


Undervalued – Strong Downside Protection
citius
18.08.2023 kl 09:07 3877


Siste handledagen før resultater og utbyttemelding
Dette kommer vel mandag morgen

citius
16.08.2023 kl 09:45 4202


B B B Billigsalg
citius
15.08.2023 kl 16:22 4544


15.08.2023 15:58:02
Baltic index hits 7-week high on gains across vessel segments
citius
15.08.2023 kl 14:01 4844


Her er gode tilskudd til utbyttet for perioden

Net cash proceeds will be about USD 10.0m

https://newsweb.oslobors.no/message/592409

Net cash proceeds will be about USD 12.5m

https://newsweb.oslobors.no/message/594986

Mye skal tilbakebetales til aksjonærene
Vi får facit på mandag

Resultatet blir det lite spenning rundt pga denne
98 per cent of ship days in Q2 2023 are fixed at USD 19 000 gross per day

Også Q3, som vi er halvveis i akkurat nå er mye lagt på plass
Q3 2023 er det slik, 18 600 USD for over 80 prosent av flåten

Ser vi ut september 2024, så er det fremdeles mye sol og sommer
72 per cent of ship days in the next four quarters are fixed at USD 18 600 gross per day


Mye godt i vente mens det er litt uro i markedet
I perioden frem til høsten 2024 så er mye på plass for flere år frem

Avslappet og klar for meget hyggelige utbytter, snitt 20 prosent for året
Shen
15.08.2023 kl 13:25 4933

Har du noen kilder eller har det noen gang vært snakk om oppkjøp? Ser ingen tegn på eller grunn til at oppkjøp er aktuelt.
citius
15.08.2023 kl 13:08 4979


Man er alt for defensive her og i meglerkorpset

BELCO er verdt minst 25 kroner slik tilstanden er nå

Utbyttet bli nok 1 krone, eller mer

siste salgene i sommer har gitt selskapet ca 240 millioner i extra cash inn,
her blir det utbyttefest igjen

Oppkjøp er absolutt mulig 28 -30 kroner må man ut med da

35 skip, bransjens yngste flåte. Står til A+