Belship øker flåten
Hyggelig nyhet på morgenkvisten for oss Belship-aksjonærer, selskapet kjøper to nye Ultramaxer, bygget i 2019 og 2020. charteret ut på faste avtaler som fra andre kvartal 2022, som i følge Skarsgård vil øke en allerede meget god fri kontantstrøm,
Samtidig har de chartret ut to eksisterende båter, en Supramax på USD 29500 pr. døgn i 11-13 mnd,. samt en Ultramax på USD 22250 pr. døgn i 21 - 24 mnd.
Allerede store overskudd vil bare øke og øke framover.
Dette er og blir bare så veldig bra, god ledelse og smarte folk i Belship. Ingen frykt for nedside i denne aksjen,
Samtidig har de chartret ut to eksisterende båter, en Supramax på USD 29500 pr. døgn i 11-13 mnd,. samt en Ultramax på USD 22250 pr. døgn i 21 - 24 mnd.
Allerede store overskudd vil bare øke og øke framover.
Dette er og blir bare så veldig bra, god ledelse og smarte folk i Belship. Ingen frykt for nedside i denne aksjen,
-
«
- 1
- 2 »
moneymachine
27.04.2022 kl 09:02
7178
Meget bra langsiktig rate! Sikrer gode inntekter med brake even på omkring $10000 på de som chartres.
Redigert 27.04.2022 kl 09:10
Du må logge inn for å svare
Mulla3
14.08.2023 kl 11:01
6625
Hvorfor ligger denne aksje i stabilt sideleie som en dø mann. Akasjen har i en periode gitt gode utbetalinger til aksjonærene. Handler det om antall frie aksjer.
Det handler om fremtidig inntjening. Og per i dag er vel omtrent 70% av båtene låst på OK rater neste 4 kvartaler. (Infor fra Q1, så teller med Q2 som var, så Q3, Q4 og Q1'24 det er snakk om).
https://www.braemarscreen.com/
Linken viser at ratene per i dag ligger på 8550 USD/dag, godt under Break-Even som iirc ligger på 10500 USD/dag. Så det som gjør at den ikke stiger men ligger stabilt er.
1. Mange båter på låste rater enn så lenge
2. "Frykt" for hva som skjer når båtene går av de faste ratene og må på spot, evt hva en får til å låse nye båter til.
Ganske fornuftig at den ikke fyker til himmelen slik ting ser ut nå. Virker som om mange tenker her og nå, eller historisk på forrige kvartalsrapport etc når en vurderer hvor aksjen bør gå og ikke ser fremover på hvordan markedet de opererer i gjør det.
De har veldig nye båter i Belships, så de takler IMO kravene som kommer og de kan få lavutslips/scrubber bonus som 2020B oppgir på sine skip. Så helt mørkt er det ikke.
Når jeg skriver at 72% av båtene hadde kontrakt neste 4 kvartal, så var det på rater 18600USD/dag i snitt, som er godt ned fra snittet på rundt 24k/dag i fjor. Så man ser jo allerede at ratene Belco får går nedover.
Og med Kina som de er er det usikkert om makro kommer til å endre seg, og da får vi se hvordan Belships klarer seg i en lengre periode med lave rater.
Belships has continued to add new period time charter contracts increasing the
coverage for 2023 and 2024.
_________________ |_ Q2 2023 __|_ Q3 2023 _|_ Q4 2023 __|_ Q1 2024 _|_ Q2 2024 __|_ Q3 2024 _|
Contract coverage |___ 98% ___|___81%___|___ 69% ___|___ 43% ___|___ 15% ___|___ 13% ___|
TCE rate (USD/day) |_ 19 000 __|_ 18 600 ___|__ 18 400 __|__ 18 100 __|_ 17 700 ___|_ 17 300 _|
Så da ser en hvor fort contract coverage ned.
https://www.braemarscreen.com/
Linken viser at ratene per i dag ligger på 8550 USD/dag, godt under Break-Even som iirc ligger på 10500 USD/dag. Så det som gjør at den ikke stiger men ligger stabilt er.
1. Mange båter på låste rater enn så lenge
2. "Frykt" for hva som skjer når båtene går av de faste ratene og må på spot, evt hva en får til å låse nye båter til.
Ganske fornuftig at den ikke fyker til himmelen slik ting ser ut nå. Virker som om mange tenker her og nå, eller historisk på forrige kvartalsrapport etc når en vurderer hvor aksjen bør gå og ikke ser fremover på hvordan markedet de opererer i gjør det.
De har veldig nye båter i Belships, så de takler IMO kravene som kommer og de kan få lavutslips/scrubber bonus som 2020B oppgir på sine skip. Så helt mørkt er det ikke.
Når jeg skriver at 72% av båtene hadde kontrakt neste 4 kvartal, så var det på rater 18600USD/dag i snitt, som er godt ned fra snittet på rundt 24k/dag i fjor. Så man ser jo allerede at ratene Belco får går nedover.
Og med Kina som de er er det usikkert om makro kommer til å endre seg, og da får vi se hvordan Belships klarer seg i en lengre periode med lave rater.
Belships has continued to add new period time charter contracts increasing the
coverage for 2023 and 2024.
_________________ |_ Q2 2023 __|_ Q3 2023 _|_ Q4 2023 __|_ Q1 2024 _|_ Q2 2024 __|_ Q3 2024 _|
Contract coverage |___ 98% ___|___81%___|___ 69% ___|___ 43% ___|___ 15% ___|___ 13% ___|
TCE rate (USD/day) |_ 19 000 __|_ 18 600 ___|__ 18 400 __|__ 18 100 __|_ 17 700 ___|_ 17 300 _|
Så da ser en hvor fort contract coverage ned.
Redigert 14.08.2023 kl 11:54
Du må logge inn for å svare
Mulla3
14.08.2023 kl 11:56
6465
Takk for ryddig svar på mitt innlegg. Det er vel litt slik vi ønsker at dette forumet skal fungere.
citius
14.08.2023 kl 12:20
6425
Siste 6 måneder har aksjen svingt fra litt over 16 kroner til overkant 22
Så helt stille ligger den ikke
Dersom aksjen ligger i snitt på 18 kroner gejnnom året og man mottat løpende utbytter pr. kvartal
så får man 20 -25 prosent renter på pengene invester, slik snittet har vært i Belco i senere tid
Det forventes bra syklisk oppsving i de neste 4 - 8 kvartalene,
slik at Belco driver bra videre og denne kan fortsette å betale aksjonærene
Blir spennende med Q2 rapport og oppdatering på infoen fra selskapet. Kanskje de overrasker med flere båter på låste kontrakter.
Det er vel hele saken om denne oppsvingen kommer, hva tenker du om at Kina ikke går så bra? Hva skal dra oppsvingen om det ikke er Kina?
triggerhappy10
14.08.2023 kl 13:00
6238
Det er på tide med en konsolidering i bulk, Belships burde passe svært godt i porteføljen til Golden Ocean. Teigen vil helt sikkert selge på 25-26, og bli med videre i den slagkraftige enheten bestående av Ultramax, Panamax og Capesize skip
Sakker Kina faller denne som en stein. Risikoen er svørt stor.
Gull i pungen
15.08.2023 kl 09:59
5588
BELCO: DANSKE BANK NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 25 FRA 30, GJENTAR KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Danske Bank nedjusterer kursmålet på Belships til 25 kroner pr aksje, fra 30 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset mandag.
"Selskapets omfattende charterdekning ser ut til å være en god markedsvurdering, og vi ser ingen bekymringer knyttet til inntjeningen de neste kvartalene. Vi finner verdsettelsen attraktiv med en NAV på 0,85 ganger og en direkteavkastning på over åtte prosent neste 12 måneder. Kursmålet reduseres som følge av lavere skipsverdier, estimater for andre halvår og valuta", skriver meglerhuset.
Oslo (Infront TDN Direkt): Danske Bank nedjusterer kursmålet på Belships til 25 kroner pr aksje, fra 30 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset mandag.
"Selskapets omfattende charterdekning ser ut til å være en god markedsvurdering, og vi ser ingen bekymringer knyttet til inntjeningen de neste kvartalene. Vi finner verdsettelsen attraktiv med en NAV på 0,85 ganger og en direkteavkastning på over åtte prosent neste 12 måneder. Kursmålet reduseres som følge av lavere skipsverdier, estimater for andre halvår og valuta", skriver meglerhuset.
Da var jeg ute av BELCO. Pengene gikk rakt inn i KCC der jeg finner større potensiale og sikkerhet med bredere diffrensiering mellom cargo og tank.
desirata
15.08.2023 kl 10:49
5468
Tullball, passer ikke inn i Golden Ocean i hele tatt, helt ulike skip.
Bedre du leser deg opp innen du skriver neste gang
Bedre du leser deg opp innen du skriver neste gang
Ebit
15.08.2023 kl 11:08
5420
Burde ikke utbytte for Q2 ha blitt annonsert snart?
Med den høye kontraktsdekningen, forventer jeg det vil ligge i området NOK 0,70
Med den høye kontraktsdekningen, forventer jeg det vil ligge i området NOK 0,70
Winter is Here
15.08.2023 kl 11:15
5394
Mandag 21 kan passe bra for dette da de skal presentere Q2-resultater, markedet får også oppdatering på fremgangen.
citius
15.08.2023 kl 13:08
5335
Man er alt for defensive her og i meglerkorpset
BELCO er verdt minst 25 kroner slik tilstanden er nå
Utbyttet bli nok 1 krone, eller mer
siste salgene i sommer har gitt selskapet ca 240 millioner i extra cash inn,
her blir det utbyttefest igjen
Oppkjøp er absolutt mulig 28 -30 kroner må man ut med da
35 skip, bransjens yngste flåte. Står til A+
Shen
15.08.2023 kl 13:25
5289
Har du noen kilder eller har det noen gang vært snakk om oppkjøp? Ser ingen tegn på eller grunn til at oppkjøp er aktuelt.
citius
15.08.2023 kl 14:01
5200
Her er gode tilskudd til utbyttet for perioden
Net cash proceeds will be about USD 10.0m
https://newsweb.oslobors.no/message/592409
Net cash proceeds will be about USD 12.5m
https://newsweb.oslobors.no/message/594986
Mye skal tilbakebetales til aksjonærene
Vi får facit på mandag
Resultatet blir det lite spenning rundt pga denne
98 per cent of ship days in Q2 2023 are fixed at USD 19 000 gross per day
Også Q3, som vi er halvveis i akkurat nå er mye lagt på plass
Q3 2023 er det slik, 18 600 USD for over 80 prosent av flåten
Ser vi ut september 2024, så er det fremdeles mye sol og sommer
72 per cent of ship days in the next four quarters are fixed at USD 18 600 gross per day
Mye godt i vente mens det er litt uro i markedet
I perioden frem til høsten 2024 så er mye på plass for flere år frem
Avslappet og klar for meget hyggelige utbytter, snitt 20 prosent for året
citius
15.08.2023 kl 15:44
4975
KCC er også et meget bra selskap
OG billige aksjer
Analytiker Jørgen Lian spår en aksjekurs på 116 kroner og sier kjøp.
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/06/05/8013349/dnb-markets-tar-opp-dekning-pa-klaveness-combination-carriers
citius
15.08.2023 kl 16:22
4900
15.08.2023 15:58:02
Baltic index hits 7-week high on gains across vessel segments
citius
18.08.2023 kl 09:07
4233
Siste handledagen før resultater og utbyttemelding
Dette kommer vel mandag morgen
Winter is Here
21.08.2023 kl 07:51
3791
91 per cent of ship days in Q3 2023 are covered at about USD 18 100 per day, and 74 per cent of ship
days in Q4 2023 covered at about USD 18 200 per day. 58 per cent of ship days in the next four
quarters are fixed at about the same rate of USD 18 100 per day.
days in Q4 2023 covered at about USD 18 200 per day. 58 per cent of ship days in the next four
quarters are fixed at about the same rate of USD 18 100 per day.
kodenavn
21.08.2023 kl 09:27
3335
Looking ahead, BELCO continues to sit with impressive and healthy TC coverage as 58% of the next four quarters have been fixed out at USD 18.1k/d
kodenavn
21.08.2023 kl 09:32
3305
Dividend payment
Based on the financial result in Q2 2023 the Board declared a dividend payment
of NOK 0.60 per share (USD 14.3m in total) equivalent to about 60 per cent of
the net result adjusted for minority interests.
Verd å merke seg at overskuddet er 25,8 MUSD, så 12.5 MUSD holdes tilbake i selskapet.
Flott inntjening
Based on the financial result in Q2 2023 the Board declared a dividend payment
of NOK 0.60 per share (USD 14.3m in total) equivalent to about 60 per cent of
the net result adjusted for minority interests.
Verd å merke seg at overskuddet er 25,8 MUSD, så 12.5 MUSD holdes tilbake i selskapet.
Flott inntjening
boupa
21.08.2023 kl 09:58
3222
Winter is Here skrev Jeg mistenker at vi skal ned, kanskje mot 15 kroner ?
Greit med støtte på 16,10. Du mener vi skal enda lengre ned, hvorfor? Var ikke dette mer eller mindre som forventet?
Winter is Here
21.08.2023 kl 10:01
3209
Joda, man forventet noe sånt. Kina og generell frykt kan bidra litt ekstra.
Mulla3
21.08.2023 kl 10:24
3116
Utbytte på 60 øre er greit for meg. Selskapet fortsetter å levere utbytte noe som gjør det greit å ha aksjer i selskapet. Kursen burde ligge stabilt på 20+ slik det drives i dag.
Startruck
21.08.2023 kl 10:57
3000
Tja, kursutviklingen handler nå om fremtidig inntjening og låsing av nye kontrakter. Det er litt lav dekning om et års tid, selv om det er ok de neste kvartalene. Så har jeg troen på at markedet i dag oppfattes lavt, som vil si at evnt låsing av kontrakter på 24-mnd vil ligge høyere enn dagens nivå på BEDI. Akkurat som at låsing av kontrakter under Covid ble lagt lavere enn BEDI på tilsvarende tidspunkt. Det bør eksempelvis være små utfordringer med 12-24 mnd kontrakter (et stykke over) break-even. På Braemar ligger eksempelvis ratene for Supramax nå på 11700 for september, som vil si ca 13500 for Belships båter. Break even er 10 900 per dag. Det bør derfor være mulig å finne kontrakter i snitt i hvert fall rundt 5000 over break even. I dag er snittet 18100. Siste periode i rapporten er 16100.
Tallene i rapportene er også fremdeles besudlet av de ekstreme avtalene som ble inngått under covid.
Med 30 operative båter (og 6 i bestilling) og med et snittoverskudd på la oss si 5000 dollar per dag per båt så snakker vi ikke akkurat om et konkursbo selv om vi ikke er i nærheten av (de oppblåste) covid-tallene.
Tallene i rapportene er også fremdeles besudlet av de ekstreme avtalene som ble inngått under covid.
Med 30 operative båter (og 6 i bestilling) og med et snittoverskudd på la oss si 5000 dollar per dag per båt så snakker vi ikke akkurat om et konkursbo selv om vi ikke er i nærheten av (de oppblåste) covid-tallene.
desirata
21.08.2023 kl 11:35
2891
$5k per dag x 30 skip, blir ca EPS 2kr året.
Da er vel dagens kurs midt på med PE på 8. Shipping aksjer har jo lav PE, men om et år kan markedet ha steget. Men tror aksjen vil slite med å komme over 20kr igjen.
Da er vel dagens kurs midt på med PE på 8. Shipping aksjer har jo lav PE, men om et år kan markedet ha steget. Men tror aksjen vil slite med å komme over 20kr igjen.
boupa
21.08.2023 kl 12:12
2795
Winter is Here skrev Jeg er enig, og håper på rekyl mot slutten av året.
Et lite innsidekjøp også her idag, flere som tenker at den er på billigsalg.
Startruck
21.08.2023 kl 12:19
2772
Et utbytte på 0,60 kr tilsvarer omtrent et overskudd på 10 000 dollar per dag, gevinster fra skipssalg og Lighthouse holdt utenfor. Dvs at utbyttet fra i dag nok hjelpes av eldre kontrakter og at kontrakter med overskudd på ca 5000 dollar per dag legger grunnlag for et utbytte på ca 0,30 kr per kvartal.
Har tro på at aksjen går over 20 kr igjen, men det kan ta litt tid, mange spår et comeback først i 2024/2025.
Har endel aksjer i selskapet, men mistenker at jeg hadde fått bedre verdi ved å heller gå inn i shippingfondet til Hannisdahl. Samtidig så er Belships meget veldrevet, og det betyr mye i et litt trangere marked. Nok av andre shippingselskaper, også på OB, som er dårlig drevet
Har tro på at aksjen går over 20 kr igjen, men det kan ta litt tid, mange spår et comeback først i 2024/2025.
Har endel aksjer i selskapet, men mistenker at jeg hadde fått bedre verdi ved å heller gå inn i shippingfondet til Hannisdahl. Samtidig så er Belships meget veldrevet, og det betyr mye i et litt trangere marked. Nok av andre shippingselskaper, også på OB, som er dårlig drevet
-
«
- 1
- 2 »