DNO- aksjen med minium 100% oppside fra April 2022

Anywhere
DNO 27.04.2022 kl 16:16 349478

Gammel tråd er stengt.
Det kan dog likevel fremholdes aksjens tekniske opptrend ledsaget av både rene trend-tekniske signaler og positiv volumbalanse.
I tillegg er aksjen priset så lavt nå at med dagens olje og gasspriser henter selskapet inn hele selskapsverdien på halvannet år i cashflow.
Merk også at i NOK er overskuddet øket med omkring 10 prosent gjennom USD-styrkelsen i April. Den er sjelden høy.
Redigert 27.04.2022 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.09.2022 kl 20:32 4215

Sterke salgssignaler i Dno ! Nå er ikke jeg tilhenger av teknisk analyse, synes det er bare tull og vås men at Dno skal nedover er jeg enig i. Mossa er ikke rett mann for Dno, han har aldri fått greie på Dno og kommer ikke til å gjøre det heller. Dno burde fått en ny styreleder , feks Røkke eller en med handlingskraft, mossa har bevist nå over flere år at han ikke får det til. Jobben er vel å øke aksjonærenes verdier men det klarer han ikke. Det er 100% opp til ATH....
Slettet bruker
12.09.2022 kl 18:57 4340

Tja...

Igjen kan det hende at Stein Ove Hugen er på bærtur. Og igjen stemmer chartene våre "ikke helt overens". Forrige var det PGS med totalt bom for FA. Blir det like grov bom igjen?. he he..
Redigert 12.09.2022 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
Anywhere
12.09.2022 kl 18:44 4367

Snakker vi markedets beste kontraindikator her:

https://www.finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/09/12/7928177/sterke-salgssignaler-i-dno-aksjen

Da RECSI fikk gjennomgå i sommer seilet den avgårde 40 prosenter de påfølgende uker...
Redigert 12.09.2022 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Anywhere
12.09.2022 kl 16:43 4592

Kvirrevi, ca 200 MUSD i spending er vel i overkant. Husker ikke om Q2 var lavere, men stort sett er det ganske lik cost-exp over året med farten de hadde i Q2.
Her fra Q2-rapport:
Capital expenditures costs stood at USD 113.9 million in the
second quarter, of which USD 56.4 million were in Kurdistan and
USD 57.7 million in the North Sea.

Vi vet også at inntektstrømmen i Mai og Juni økte utover April da betalinger er basert på stadig stigende oljepriser fra Kurdistan, og marginalt justerte priser fra Nordsjøen.

Så ja, det blir en cashflow som sammen med utestående gjeld er over alle tidligere pengestrømmer i et kvartal, og man kan til det kjedsommelige gjenta en yield på 8% nå og P/E som driver og vipper mellom oppsiden/nedsiden av to-tallet. Bemerkelsesverdig ekstremt lavt, folkelig sagt.
Redigert 12.09.2022 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
Tm3P
12.09.2022 kl 16:41 4589

Vi vet allerede hva de vil motta fra Kurdistan utifra note 9 i Q2 rapporten. $86,7m fra ubetalte fordringer fra tidligere år og $238,8m fra salget i april-juni. Laget en mer detaljert oversikt over cash flow i et tidligere innlegg på en av dno trådene.
Tm3P
12.09.2022 kl 16:30 4606

Se på volumet i Rakp. Er åpenbart hva dette handler om.
Folk har vært stuck i en illikvid og rabattert Rakp i flere år, nå har kursen nesten doblet seg og volumet har tatt seg opp slik at de har mulighet til å selge. Er langt fra overrasket over at en del da benytter seg av muligheten. Dno blir så påvirket ved at folk utnytter arbitrasjemulighetene ved å selge Dno for så å kjøpe Rakp. Dette er 1+1.
kvirrevi
12.09.2022 kl 16:15 4636

Hei Tm3P

Har du gjort en beregning av cashflow i 3Q? Tallene for Kurdistan vil være meget høye, og trolig også meget høye fra Nordsjøen med den gassprisen og oljeprisen som har vært. Bare for april mottok DNO 131 MUSD fra virksomheten i Kurdistan, og to ytterligere sterke måneder vil komme i tillegg. Skal vi anta ca. 200 MUSD i spending eller er det noen mer konkret informasjon om dette fra selskapet?

Uansett, det virker som kontantbeholdningen i 3Q vil komme til helt nye nivåer.

Dette er vel kanskje noe av det som blir trukket fram om DNO på Pareto-tilstelningen.
Redigert 12.09.2022 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Prewia
12.09.2022 kl 16:09 4660

Mycket har man varit med om men detta tar priset, oljan upp 7 procent o DNO ner 1-2, finns det nåt vi inte vet 9m eller är det den berömda kriminella nakenblanknigen som ligger bakom, vem säljer på dessa nivåer när bolaget är vädersat till pe 2,
Anywhere
12.09.2022 kl 15:25 4751

Jeg tror Pareto vil klø seg ordentlig i nakken når de gjentar sitt foreløpige kursmål på 22 kroner aksjen, og spesielt om de må gjøre det med oljepris oppunder 95 dollar som i dag.
Gjennomgang av de fleste selskap skjer onsdag og torsdag denne uken, og investorer vil også klø seg i hodet av prisingen av en del oljeselskap, ikke bare DNO....

Jeg skjønner ikke bæret av kursen på 12,6, annet enn at det må være en solid kjøpsanledning. Aksjen dumpes på noen salgsposter på 100K i slengen for øyeblikket og det holder den en smule i sjakk på dagslavt volum..
Redigert 12.09.2022 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Prewia
12.09.2022 kl 12:38 4984

Så är vi där igen oljan tickar på uppåt o DNO nedåt, nu kan man börja tro på uppgifterna att detta beror på RAK affären, nån annan förklaring har man svårt o se
Hur bolaget som är lägst värderat av alla faller i värde trots detta, verkar som aktien oavsett ink9mster ska hållas på 12-13 kr
Tm3P
12.09.2022 kl 02:58 5442

Ser man på kursutviklingen siden transaksjonen ble offentliggjort så ser det jo virkelig ut som vi har merket dette salgspresset allerede.

I perioden i etterkant er:
Dno ned 15%
Equinor ned 5%
Vår energi ned 5%
Aker BP opp 1%

For min del har jeg liten tro på at aksjene skal bli raskt absorbert av markedet fordi aksjen er så billig. Den er tross alt bare litt mer latterlig billig på 13 enn på 15. Etterspørselen blant investorer etter mindre oljeselskap er rett og slett ekstrem lav for tiden. Ikke det at jeg tror aksjen kommer til å falle så mye videre ned herfra, men tror oppsiden kan være litt begrenset i nærmeste framtid.

På den positive siden så er det et perfekt tidspunkt å starte med tilbakekjøp av aksjer. Kjøper de tilbake 10% av aksjene slik de har mulighet så blir man kvitt de mest ivrige selgerne i det minste. Blir aksjene kjøpt tilbake på dagens kurs så vil sluttresultatet av transaksjonen med Rakp se slik ut:

-$110m cash
4,5% reduksjon av aksjer i DNO
$16m i sikker ekstra inntjening pr år(kan vel fort øke?)
Ny eierstruktur der en aksjonær ikke lenger vil ha kontroll over selskapet alene.

Så gjør de dette åpenbare trekket ser fremtiden absolutt mer lysere ut enn før transaksjonen med Rak. Kunne selvfølgelig vært enda bedre om de hadde brukt cash til å kjøpe Foxtrot, men dette er ikke tiden for å fokusere på det negative spør du meg.
Tm3P
12.09.2022 kl 02:10 5465

De har i hvert fall en negativ bokført egenkapital på rundt $50m på selskapet i Yemen. Så regner med at det er avsatt.
Zohan
12.09.2022 kl 00:04 5514

Skal vel godt gjøres at vært fall en eller flere RAKP aksjonærer ønsker å ta gevinst, men det er slettes ikke sikkert at det blir noe voldsomt salgspress. Du skal jo lete lenge etter et så billig oljeselskap som DNO, så oppsiden er fortsatt stor. Dette ser nok flere av de som kommer over fra RAKP, så tenker nok at det som skulle komme av gevinstsikring blir rask absorbert av markedet her. Så når dette er avklart så kommer denne nok til å få fin fart inn mot Q3, som sannsynligvis blir vanvittig bra. Selskapet renner over av cash, så blir spennende å se hva som skjer i mnd fremover. Buybacks, ekstra utbytte, oppkjøp?
Jajaja
11.09.2022 kl 23:02 5366

Jovisst, enig i det: "ikke helt rett", så jeg får moderere meg på det: Etter RAKP-børsmeldingen om selskapsterminering og utdeling av DNO-aksjene til eierne, har RAK-kurs (inkl. cash-utbetaling) nærmet seg samlet kursverdi tilsvarende nåværende DNO-kurs.

"Gjenstående rabatt" har endret seg inn mot oppgjøret, en tid gjenstod rundt 10%, for ikke mange dager siden under minus og nå fredag på 2,5%. Dette inkl. kontantutbetalingen på kr 0,63 (men uten restoppgjøret etter "oppgjør av boet"). Uavhengig av regneferdigheter (og svar 5% eller 2,5%), så skal man vel anta at "gjenstående rabatt" inn mot oppgjørsdag vil bevege seg mot 0.

Hvordan tror du de frigjorte DNO-aksjene vil innvirke på DNO-kurs?
Redigert 11.09.2022 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Zohan
11.09.2022 kl 17:31 5672

Ikke helt rett Jajaja, DNO står nå i 12.99 det skulle tilsi en RAKP kurs på 21.53kr, så kommer utbytte på 0.62kr og mulige rester etter likvidering av RAKP. Så RAKP burde stått minimum i 22.1kr, ikke 21kr som den står i nå dersom rabatten skulle være borte som du sier. Så det er fortsatt 5% rabatt i RAKP vs DNO
Redigert 11.09.2022 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Jajaja
11.09.2022 kl 16:59 5687

Hvordan DNO-kursen har gått tidligere, er en sak for seg. Fremtid en annen.

Det er snart tid for RAK-folkets inntog, med (RAKs) DNO-aksjer, som "over natten" gjøres omsettelig. RAK-eiere har tidligere ikke kunnet realisere til fornuftige verdier, men det kan de snart nå.

Hvor stor DNO-selskapsandel utgjør disse aksjene? Den er stor, 40-50% (?) av alle DNO.
Spørsmålet er da hvordan dette i nær fremtid kan tenkes å slå ut på DNO-kurs?

By the way: Etter RAKP-børsmeldingen om selskapsterminering og utdeling av DNO-aksjene til eierne, har RAK-kurs (inkl. cash-utbetaling) steget til samlet kursverdi tilsvarende nåværende DNO-kurs. RAK-eiere kan dermed velge å hoppe over utdeling av DNO-aksjer og realisere sine RAK nå. RAKP-omsetning er lav, og det blir i så fall kun en mulighet for en svært liten andel av RAK-eierne.

(Jeg er ikke RAKP- eller DNO-eier, og avventer eventuelt inntog i DNO.)
Redigert 11.09.2022 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2022 kl 16:43 6393

Husker jeg rett, har du gjentatte ganger vært opptatt av DNO ikke oppfører seg så annerledes andre olje-aksjer.

Husker jeg feil så beklager jeg.

Personkarakteristikker kan du holde for deg selv.

I dag:

Ny begredelig DNO-dag. Faller mest. Stiger minst.

I dag kl 16:20 er oljeprisen solid opp. Snart 2%. Og børsen er også opp over 0,5%.
DNO er opp 0,1%. Mens Aker BP f.eks. er opp 1%. Og Equinor 0,5%. Begge stiger fra høye nivåer. DNO røer seg knapt fra en prising på P/E på 1-tallet.

Fra i går. Gidder ikke oppdatere i dag. DNO er nær uendret.

Her er fakta:
Siste 5 år: DNO + 10%, EQUINOR +194%, AKER BP +205%, PEN +743%, AOI +86%, Exxon +44% Olja fra 53 USD til 90 USD = +70%, OSE +60%

Siste 3 år: DNO +4%, EQUINOR +140%, AKER BP +62%, PEN +43%, AOI +135%, Exxon +45% Olja fra 53 USD til 90 USD = +70%, OSE +34%

Siste 6 mnd.: DNO -14%, EQUINOR +15%, AKER BP +9%, PEN -8%, AOI +5%, Exxon +15% Olja fra 129 USD til 90 USD = -30%, OSE 0%

Siste 1 mnd.: DNO -6%, EQUINOR +1%, AKER BP +7%, PEN +3%, AOI +7%, Exxon +4% Olja fra 96 USD til 90 USD = -7%, OSE -5%

Siste uke.: DNO -9%, EQUINOR-8%, AKER BP -3%, PEN -5%, AOI 0 %, Exxon -3% Olja fra 92 USD til 90 USD = -2%, OSE -4%

Utviklingen i DNO er katastrofalt svak relativt til andre oljeselskaper. I nær alle perioder. Utviklingen siste fem og tre år er en skandale.
Utviklingen er katastrofalt svak også relativt til oljeprisen.
Utviklingen er elendig relativt til hele børsen. DNO-aksjonærene har tatt ekstrem risiko. Når alt har gått veien som oljepris, betalinger, situasjonen i KRG m.m. så stiger knapt aksjen. Når oljeprisen er litt ned, så kollapser DNO fra et latterlig lavt nivå.

Så følger DNO andre oljeselskaper? NEI, ikke over tid
Så følger DNO oljeprisen? NEI, ikke over tid.

DNO presterer ELENDIG for å si det mildt.

DNOs P/E er vel nå på 1-tallet.
På børsen er den vel over 10. Mange oljeselskaper på OSE rundt 7. Det innebærer at de snart verdsettes 7 ganger høyere enn DNO.

Utbyttet til DNO er også skandaløst relativt til de andre oljeselskapene i KRG. Gulf Keystone og Genel Energy lar pengene regne over aksjonærene.

* Men folk kan jo finne en periode hvor DNO har gjort det bra. De som ønsker å se bort fra virkeligheta kan jo se på tida fra 23. mars 2020 da kursen var 2,7 kr. Så kan de se bort fra at DNO i forkant hadde falt fra 19,8 kr den 15. april 2019. Og også glemme at kursen i dag - mange mange år senere er 12,78 kr. Sjanseløst.
Slettet bruker
08.09.2022 kl 16:34 6364

Hva er poenget ditt?

Hvis en ikke har skjønt dette med P/E, så har en noe å lære når en investerer på børs. Læring som kan øke muligheten for å realisere avkastning.
Det er lett. P/E = Pris per aksje/Inntjening per aksje. Er den 2 så tilsier det forenklet sagt at selskapet alt annet likt vil tjene inn selskapsverdien på 2 år.
Hvor lenge må en ha pengene i banken for å doble dem?

Alt annet likt, så er et selskap med lav P/E lavere priset eller verdsatt enn et med høy. Det tilser at det med den lave P/E er et bedre kjøp.

Dem som fortsatt ikke skjønner dette, vil jeg anbefale å få litt søvn. Og stå opp og tenke gjennom det en gang til. Og spørre noen om en ikke skjønner.

Hvem siktet jeg til med "God kveld for en del er det natta allerede": Det aner du ikke. I stedet for å spørre så forhåndsdømmer du og tillegger andre meninger.

Jeg siktet først og fremst til styret og ledelsen i DNO. De gjør mye feil. F.eks. kjøper de RAKP-rask til P/E 6 eller 7, og det blir enda verre av at betalingsmiddelet er DNO-aksjer med P/E da på 2-tallet.

Og det stopper ikke der: I stedet for å kjøpe tilbake DNO-aksjer i markedet, så babler de i vei om at de skal kjøpe mer i Afrika.
- Hvem tror at de får kjøpe noe til P/E på 2 eller 1 tallet. Ikke jeg. De kommer nok minst til å betale P/E over 6. Det innebærer at de heller vil kjøpe noe dyrt, enn billig. Da er det god natt.

Og dem som ikke skjønner dette. De bør ta en blund og tenke en gang til.
Ondi05
07.09.2022 kl 18:18 6757

Unnskyld meg Steve, men hvordan skal DNO klare å gå under 10 kroner, når den aldri skal OVER 10 kro er? -Bestem deg! 😅

Kursen er derimot så lav at til og med Steve nå mest sannsynlig laster. Jeg venter, for DNO overrasker stadig på nedsiden. 🙃
Anywhere
07.09.2022 kl 17:56 6783

Hvor er han StevePick som påstod at Recsi hadde strake ferden mot 30 for noen uker siden???
sheepman
07.09.2022 kl 17:20 6796

Les hele artikkelen... her vil nok Støre og co dra inn også norske selskaper, tror du ikke ?https://www.dn.no/energi/europakommisjonen-foreslar-pristak-pa-russisk-gass/2-1-1292534
Slettet bruker
07.09.2022 kl 15:57 3878

Olja stuper og har ikke vært så lav på lenge, vil ikke overraske meg om den er under 10kr i løpet av høsten hvis ikke olja går opp. Utbytte kan fort bli stoppet for nå tjener Dno mye mindre en da olja var i 100$. Det var vel lovet 0,25 i kvartalet men spørs om de har råd til det med denne oljeprisen. Hvor er forresten de Analytikera som så oljeprisen i 150$ i juli-september og spådde den vel egentlig langt høyere med krigen i Ukraina, sier vel egentlig at det ikke finnes noen eksperter i dette gamet !
omans
07.09.2022 kl 15:15 3941

Det er uforutsigbart akkurat nå, og nerver i høyspenn.
Kan like gjerne stå i 16, 1.okt som 12.
Lager graf med en avlesning den 1. I hver mnd fremover. Da er ikke svingningene så store.
halvpris
07.09.2022 kl 10:34 4124

Er vell mangen Cacino dager i Dno for min del. Men jeg selger ikke for det

Der snur futtene i USA og europe folger på. Og slik går no dagene
Redigert 07.09.2022 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Tm3P
07.09.2022 kl 10:10 4161

Er blitt så vant til store svingninger så det gjør meg ikke noe.
Er heller ikke noe bekymret over fallet i oljeprisen da Dno lever veldig godt med alle priser over $70. I andre halvår 2021 når oljeprisen i snitt lå på rundt $70-75 så tjente de $170m justert for nedskrivninger, selv med veldig høy kostnadsført exploration.
At oljeprisen er såpass urolig og usikker vil også føre til at man blir mye mer forsiktig rundt nye investeringer, som igjen vil føre til at oljeprisen vil holde seg på et høyt nivå i en lengre periode.
Anywhere
07.09.2022 kl 10:05 4134

De bør nok sjekke ut algoritmene og se om ikke det er feil fortegn satt inn en del plasser:)
halvpris
07.09.2022 kl 09:56 4124

Any Du får spørre de som styrer robotene. Ikke mye reelle handler på slike dager som i dag ;-)
Anywhere
07.09.2022 kl 09:46 4139

Tror jeg er oppe med rette foten, og poenget er at jeg sliter med å finne beveggrunnen for å sende DNO lenger nedover.
I beste fall har vi et falskt brudd under konsolideringsformasjonen, i verste fall er det retning mot støtte rundt 12,2 og en fallende divergens mot topplinje som må brytes over 14,4 for å signalisere oppgang.
Dersom vi ser et falskt brudd, MÅ aksjen returnere ganske skarpt oppover resten av dagen. VI får se. 12,7 til 12,9 er også gevinst:)
kvirrevi
07.09.2022 kl 09:40 4139

DNO-kursen skraper nok omtrent bunnen ift. inntekter, cashflow, direkteavkastning og eiendeler. Utviklingen for DNO etter at eiersitsen blir endret om 1 1/2 måned samt utbytte og et godt 3Q for DNO er fine triggere å vente på, med utgangspunkt i dagens lave aksjekurs. Mange selskaper har fått seg en skikkelig smell sammenlignet med nivåene for bare få uker siden, DNO er en blant mange, men det fundamentale er riktig bra for DNO, som for mange andre.
halvpris
07.09.2022 kl 09:37 4115

Any, stått opp på feil fot? Gå og legg deg og prøv og stå opp på den rette. :-)
Anywhere
07.09.2022 kl 09:15 4182

Jeg kunne ikke dy meg og la en kredittordre på 12,7. Den gikk sannelig inn, det virker helt bånnsurt der ute nå. Har litt vondt for å anta at det er mange som må snøre av sine posisjoner, men oppførselen ser nesten sånn ut, og at man dermed ser stop-loss-ordre pøses ut...

Vi ser fortsatt ikke noe jag mot den norske kronen, skikkelig sell-off skulle legge større press på når nå også Den norske banke selger kroner i bøtter og spann hver dag?? Jeg klarer derfor ikke se at oljepris isolert er på tryningens rand, og dermed ser jeg heller ikke at inntektene til DNO avtar i særlig grad...

Andre?
Redigert 07.09.2022 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Anywhere
07.09.2022 kl 09:03 4147

DNO med full fart mot 10% direkteavkastning, ca 7,8% slik kursen står nå, og selskapet har evne til høyere avkastning. ALLE vet at dette ikke kan bestå.
Anywhere
07.09.2022 kl 08:06 4253

Blir nok en OK start i DNO i dag for Prewia der han nok en gang får anledning til å snakke om DNOs lagging i forhold til Lundin de siste 18 år....
Tm3P
06.09.2022 kl 19:33 4572

Men det er vel ingen her som er uenig i at aksjen er kraftig underpriset? Jeg ser bare ikke poenget med den konstante klagingen, spesielt nå som RakP gir fra seg kontrollen over selskapet.
Ville jo aldri fått muligheten til å gjøre dette gode kjøpet hvis ikke aksjen var underpriset i utgangspunktet heller, kan ikke forvente at aksjen stiger til der den fortjener å være med en gang. Om dere har vært aksjonærer i 10+ år og ikke er fornøyd med den langsiktige utviklingen så er det på tide å komme seg videre i livet. Ta tapet og slipp den konstante frustrasjonen.
Fluefiskeren
06.09.2022 kl 19:07 4586

Du prater om masse ting jeg ikke har nevnt overhodet, og det vil jeg ha meg frabedt. Du oppfører deg som en rottweiler slik du pleier.

Det jeg skrev var 100 % korrekt.
Redigert 06.09.2022 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
06.09.2022 kl 18:50 4407

Jeg skal ikke fortsette å skrive med deg, men vil gjerne vise til at du i ett og samme innlegg før i dag skriver:

"Skjønner du ikke at mens DNO har P/E under 2 så har andre oljeselskaper P/E langt over dette. 7-8 og kanskje mer til. Skjønner du hva det innebærer?" og litt senere i samme innlegg

"God kveld for en del er det natta allerede,"

Det siste er rettet direkte mot de du svarte, er ikke det en personkarakteristikk? Og så skriver du at du ikke kommer med personkarakteristikk? Den var i tillegg ganske nedlatende.

Og så skriver du at jeg får gå i meg selv. Nei, jeg mener det er du som får gå i deg selv.

Men jeg avslutter her, dette er ikke et fora for slike diskusjoner.

Stokk Dum
06.09.2022 kl 18:49 4400

Det ble tydeligvis litt for mye babbel.
Jeg også vil ha billige DNO-aksjer.

Det er forøvrig ikke lov å 'spamme' forumet.
Uttdrag fra forumreglene:
Følgende er ikke tillatt: Gjentatt innlegg med samme innhold, "spamming", eller andre forsøk på å ødelegge debattene og forumet.

mvh
Redigert 06.09.2022 kl 18:53 Du må logge inn for å svare