VOW/VGM - DIV FAKTA; EU godkjenner nå karbonfangst via pyrolyse!

Hammers
VOW 28.04.2022 kl 19:57 83590

Henrik Badin befinner seg for tiden med et crew på messen "Seatrade Cruise Global 2022" i Miami.
De rapportene som sendes derfra har en fellesnevner: Alle BOBLER av optimisme.

Neppe uten grunn.
- Carnival Cruise rapporterte i starten av april at selskapet opplevde sin beste bookinguke "ever".
- MSC Cruise sendte samtidig ut en tilsvarende melding.
- Royal Caribbean Group sier i dag av 60 av deres 66 store skip er på vannet.

De øvrige (10%) kommer når de igjen er oppbemannet med nytt personell siden flere sluttet under pandemien.
For VOW's del betyr dette at også "den tredje armen" (Aftersales) nå begynner å komme tilbake i godt gammelt slag!
Under normal drift utgjør denne ca 1/3 av VOW's inntekter.

Man kan ellers merke seg at nybyggingen har gått for fullt under hele pandemien.
Royal Caribbean har for tiden 6 nye store skip under bygging - og VOW deltar med renseutstur på alle disse.
Generelt sett kan man si at VOW har erobret alle de 3 STORE cruserederiene - og er hoffleverandører til disse.

Ordrereserven er (som kjent ?) på hele 2 mrd - inkl 800 mill i "options".
Tenke seg til; En ordrereserve på 2 mrd og en TOTAL børsverdi på 2,3 mrd. Nesten slik at man må gni seg i øynene.

Man har mao mer enn nok å henge fingrene i i årene som kommer når det gjelder cruise.
Etter hvert som nybyggene kommer på vannet øker selvsagt Aftersales til vedlikehold tilsvarende.
___________________

Dagens landlige ordre på ca NOK 12 mill blir i denne sammenheng noe puslete å regne.
Men dette var nykjøpte Evensens (CHE) 3. ordre til den samme tyske kunden.

I tillegg har CHE fått bestilling fra VOW på trolig Europas største reaktor for produksjon av biokarbon m/ca 10' tonn årlig.
Et beist som produserer 5-6x kapasitet i forhold til ETIAs reaktorer.

Se dette opp mot Europas totale produksjon på 17' tonn i 2020/21. Dette blir svære greier.
Enda større blir det når man seriekobler f.eks 2-3 store fra Evensen (20-30' tonn) i et nettverk med kanskje 6-9 fra ETIA.
Da prater vi storproduksjon. Når dette skjer begynner vi virkelig å SNAKKE - også når det gjelder landlig virksomhet.

Under messen i Miami ble det nevnt et mulig nytt konsept for VOW.
Deres mindre og mobile pyrolyseanlegg passer utmerket for de Karibiske øyer - som på lik linje med Asia sliter m/søppelproblematikk.

Ved å la avfallet gå via en pyrolyseprosess skaper man verdier i form av gass/oljer/biokarbon i stedet for å brenne dem bort.
Spennende - og selvsagt like naturlig "her som der".

Vanskelig å IKKE bli smittet av den boblende optimismen!
Redigert 22.02.2024 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Karbon
19.06.2022 kl 00:14 8995

Lynsp, oivindl & co:

"Takk" for at dere gjør det dere kan for å ødelegge for de som forsøker å dele informasjon om Vow. Jeg støtter Investinors innlegg over her fullt ut.

Jeg har gitt mange hint om hva vi kan forvente oss framover fra Vow, og kunne gitt enda mer spesifikke hint. Men hvorfor skal jeg bruke tiden min på det, når idioter ødelegger forumet med å forsøke å drite ut den eller de som kanskje har bidratt mest av alle når det gjelder Vow de siste 3 årene.

Jeg kommer kanskje til å "slenge" innom forumet en gang i blant, men å bruke mye tid på dette mer, det gidder jeg ikke.

Så da kan Lynsp og oivindl & co sprette champisen og feire at de som har forsøkt å dele relevant informasjon om Vow har tapt, mens de som kun ønsker å spre dritt har vunnet.

(Ellers er det trist å lese at "Investinor" ikke gidder mer. En av de aller beste Vow-bidragsyterne.)
Redigert 19.06.2022 kl 00:35 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.06.2022 kl 00:45 8981

Så, så, Karbon.......ikke ta sorgene på forskudd.
Jeg skal nok lett klare å holde liv i informasjonsflyten - når det er noe å melde om.

Drittslenging har jeg levd med på forumet i sikkert 20 år. Du skulle bare sett hvordan det var for 20 år siden.
Et åpent forum uten innloggingsrutiner i det hele tatt. Bare å velge seg et nick.

Husker da jeg advarte mot NSG (Norske Skog) og et knapt år senere mot det norske folks superyndling; REC.
Da ble jeg kjapt tillagt de fleste sykdommer og diagnoser som er å oppdrive i legenes oppslagsverk.
Til slutt; JEG begynte å spikre opp laurbærkranser på vest-veggen, mens NSG konket og REC ble pulverisert.

Når folk leser om mine tekniske vurderinger tror de gjerne at dette er personlig sak rettet mot dem selv. De skal hevne seg.
TA dreier seg for min del kun om å utøve et FAG jeg er "ganske flink på".
Drittslengingen og kveruleringen i VOW er trolig "hevn" for div TA-vurderinger jeg har levert i ulike selskaper de siste 3 årene.

JEG har uansett ikke tenkt å vifte med hvitt flagg selv om jeg i kveld valgte å stenge denne tråden.
Grunnen var at det begynte å balle på seg med gjentagende mas om et innlegg jeg skrev for et par år siden.
Dette SELV om jeg høflig forklarte sammenhengen tidligere i dag. De gir seg bare ikke.
Slikt har jeg vært gjennom tidligere. Uvesentligheter som gjerne skal kveruleres om hele natta - HVIS man svarer.

PERSONLIG synes jeg det er UTROLIG SVAKT og TRIST at SO Haugen og gjengen hans fortsatt tillater mobbing på forumet.
Sannheten er vel at de selv står maktesløs. For; sletter de ETT nick skaper den samme aktøren kjapt 2 nye.
En evig runddans - på et forum som er 100% UTEN sikkerhetsmekanismer, selv om "redaksjonen" tror (nå TRODDE?) at alt ER 100% sikkert.

Jeg har selv gitt SOH oppskriften på hvordan man kan omgå det de selv trodde var sikkert.
Jeg hadde selv 2 nicks. Mitt 2. kun for demonstrasjonens og bevisets skyld.
Det er nå slettet av Admin etter at jeg fortalte om det. Selvsagt helt greit for min del.

I følge Haugen jobbes det nå med nye rutiner for registrering av brukere.
Håp i hengende snøre!
Redigert 19.06.2022 kl 01:17 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.06.2022 kl 03:04 8721

Det tekniske bildet er også en del av de faktaopplysningene jeg gjerne ønsker å sprer rundt VOW;
https://www.tradingview.com/x/OvSzBv0Z/

Bildet ble satt opp for 3 dager siden.
Vi snakker om en potensielt BETYDELIG stigning NÅR halslinja på 26,70 blir brutt!

Jeg sier NÅR - for Q1 viste et historisk godt resultat uten børsmeldte kontrakter i det hele tatt.
I tillegg gikk Aftersales (salg til seilende cruiseskip) fortsatt mest på tomgang i kvartalet.

I Q2 er det allerede meldt om nye kontrakter/avtaler for rundt en HALV MRD.
For det meste landlige kontrakter som straks begynner å slå inn i regnskapet!
Aftersales forventes også å vise til sterk vekst siden de allere fleste skipene nå er på vannet igjen.
Redigert 25.06.2022 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.08.2022 kl 19:59 8243

For tiden ikke så mye nytt å skrive om, men her en refleksjon etter å ha lest en dagfersk artikkel om cruise.
https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/27960-13-cruise-ships-were-ordered-during-the-pandemic.html

Det skrives her mest om mindre skip med noen 100 passasjerer. Gjerne slike som ikke har VOW's rensesystemer om bord.
VOW/SSHIP leverer helst til GIGANTENE - inkl til nybygget til verdens største cruiseskip (børsmeldt 29/6-21).
Senere "retrofit" til tilsvarende stort koloss som behandler waste water til 5000 reisende (meldt 12/7-21.)

Da er det litt morsomt å registrere at ila artikkelens nevnte periode (mars 20 til i dag) har VOW mottatt og børsmeldt bestillinger til hele 23 skip.
Vi snakker da om "retrofit" (etterinnstalleringer i eldre skip) + anlegg til moderne nybygg.

Samlet kontraktsverdi er i samme periode på hele NOK 670 mill + options på ca NOK 250 mill.
Beløp som ikke er til å kimse av - og det kun innen denne delen av den eksplosivt økende aktiviteten vi ser i det totale konsernet.

Den største og raskeste veksten finner vi i dag på land.
Etter mine beregninger ble det mottatt landlige kontrakter for et sted mellom ca 380 og 575 mill KUN i Q2.

Jeg sier tallet "så rundt" for de 2 største kontraktene vet man ikke 100% når blir bokført - men de er tegnet - så de kommer.
ALT - unntatt en retrofit kontrakt til cruise (35 mill) gjelder diverse landlig virksomhet.
Redigert 06.08.2022 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
inference
06.08.2022 kl 21:52 8282

Skal ta en double-up før q-2 tallene men langt unna at dette blir en stor post i porteføljen.
For lav omsetning/ebitda/bunnlinje til at jeg regner den hjem uten fremtidstro. Men så investerer jeg i verdi (bra bunnlinjer i dag og fine utsikter).

2.700 mnok i market cap + gjeld (350 mnok?) så trengs d mye mer enn mnok 25 - 50 i EBITDA om det har ligget på siste 5 år.
Får vi mnok 800 i inntekter i år? Hvis ja; noen som har gjort seg opp en formening om mulig bunnlinje?
Hammers
06.08.2022 kl 22:47 8240

- Tror neppe det er noen som bryr seg om hva du (eller jeg) gjør i VOW.
- De årene du snakker om var STERILE mtp landlig virksomhet.
- Så godt som NULL aktivitet....... i forhold til dagens.
- Det er på LAND den store veksten ventes!

- EU er med (kontrakt tegnet) - og det samme er noen av verdens største aktører innen sine felt (selvsagt kontrakter her og).
- Dette indikerer at VOW leverer den ypperste kvalitet når det gjelder avkarbonisering av ulike selskapers virksomhet.

- I Q2 KAN det se ut som om "land" kommer til å være VOW's største divisjon.
- Dette har skjedd ila 2 år.......under en pandemi + parallell oppbygging av den landlige delen.

- I dag skjer utviklingen i rekordfart. Da nytter det ikke å skule tilbake til SSHIP som drev på med cruiseskip - for 2-4 år siden.
- Som du skjønner; VOW var ikke "oppfunnet" da. Ei heller VGM.

Etter mitt syn; Q2 kommer til å bli selskapets beste......ever! ALLE tilgjengelige tall tyder på det.
Deretter blir trolig Q3 et nytt beste......ever.
Det er trolig den veien dette caset nå går.

Det første beviset kommer om drøyt 2 uker!
Redigert 06.08.2022 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.08.2022 kl 23:20 7971

Joe Bidens helse/klimapakker ble i dag vedtatt i Senatet.
https://www.nettavisen.no/klima/joe-biden/usa/bidens-klima-og-helsepakke-vedtatt-i-senatet/s/5-95-597937

VOW har allerede etablert seg i landet og har alle sine systemer klare for bestilling. Systemer som gir rekordvekst i Q2.
De første ordrene fra Uncle Sam har allerede tikket inn, og med dette vedtaker bør ingen bli forundret om det kommer langt mer!

Nå blir det trolig et langt større fokus på slikt som biokull og avkarbonisering.
Støtteordninger iverksettes for bedrifter som går for bl.a. slike nyvinninger.
Biokull/biochar/biokarbon minimerer CO2-utslippene der slikt anvendes.

Hvilke ordre i USA lurer du kanskje på;
På cruiseskip har VOW v/Scanship levert mini pyrolyseanlegg til de største skipene i en årrekke. MEN; På land kan jeg nevne:

- 18/6-21. Ordre på pyrolyseutstyr til Wakefield på NOK 44,2 mill. Jordforbedring til bøndene i distriktet. Den 1. av flere het det den gang.
* Dere vet; Biochar har den egenskapen at det øker bøndenes vekst betydelig - samtidig som stoffet holder på fuktighet i bakken.
** Et MUST i de områdene i landet som nå sliter med tørke.

- 16/5-22. Noe tilsv til skjult Nord-Amerikansk aktør. Kanskje innen metaller? Sum; NOK 264 mill. VOW største enkeltordre noen gang!
* Ordren ble den gang omtalt som et gjennombrudd i det amerikanske markedet.

Tar vi også med LOI'en som ble børsmeldt 2/2-22 ser man og litt av de ventende dimensjonene. Kun et spørsmål om tid!
En stor (skjult) INT aktør innen metaller som ønsket et biokarbonanlegg på 50' tonn.
50.000 tonn = 5x Follum. Follum som innbrakte kontrakter på 215 mill.

Denne aktøren kan komme fra hvor som helst. Norge, Europa eller USA.
Saken er at 5 x Follum betyr kontrakter på et sted opp mot 1 MRD NOK til denne aktøren alene. Navn holdes så langt skjult
I USA finnes bl.a. en STOR stålindustri som potensielt venter.
Med de nye støtteordningene bør man også forvente økt fokus på tiltak for å få reduserte utslippsmengder.

Spennende tider!
Redigert 07.08.2022 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Ruda9
09.08.2022 kl 15:38 7652

VOW er nok en aksje som virkelig kan skyte fart fremover. Blir spennende med ned resultatvarsel
nolast
10.08.2022 kl 22:17 7433

Dette går veien Hammers.
Dagens nytt fra NY
Blant dagens vinnere lå cruiseaksjer i toppen. Carnival Corporation endte dagen opp 9,13 prosent til en kurs på 10,32 dollar per aksje. Videre endte både Royal Caribbean Cruises og Norwegian Cruise Line kraftig opp med henholdsvis 9,36 og 11,3 prosent oppgang.
Hammers
10.08.2022 kl 22:49 7408

Går veien?
Like sikkert som at Julaften kommer den 24.des......også i år.

Felles; Vi må bare vente litt.....og om et par uker presenteres Q2.
Deretter ca 4 mnd til selveste julaften. I mellomtiden får vi Q3!
Nei; Neppe dorullnisser å gi bort dette året heller!
Redigert 10.08.2022 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
FAZIT
11.08.2022 kl 10:18 7243

Perfekt HS under oppseiling. Får vi kjøpt på 17- tallet snart?
JonnyHinken
11.08.2022 kl 21:54 7188

Jeg kjøpte 5000 aksjer i VOW i dag på 22,40. Tror på et løft fram mot og ikke minst etter kvartalsrapportframleggelse om noen uker!
anca
15.08.2022 kl 13:25 6896

Under Arendalsuka skal Vow ha en panel debatt den 16 aug mellom fra kl.13:30 til 14:30. Legger ved info med personer som skal være + lenke livestreames.

Virkemiddelapparatets rolle i den grønne omstillingen - Vow inviterer til diskusjon om nåsituasjonen, konkrete erfaringer og ønsker for fremtiden.
Program:
Kl. 13.30-13.35: Velkommen
Maria Kringlen Halvorsen (Sustainability Director, Vow) ønsker velkommen.
Kl. 13.35-13.45: Presentasjon
Eva Helen Rognskog og Christine Spiten innleder debatten med en presentasjon om deres tidligere erfaringer som gründere i møte med virkemiddelapparatet. Kl. 13.45-14.25: Paneldebatt Du møter:
Sveinung Hovstad, Direktør Regionkontoret Agder, Innovasjon Norge
Hallstein Havåg, Daglig leder, Miljøstiftelsen Bellona
Marit Flinder Roscher-Nielsen, ESG Manager, Elkem
Henrik Badin – CEO, Vow
Ordstyrer er Mette Fossum (Partner og seniorrådgiver, Sustainability).
Kl. 14.25-14.30: Oppsummering

Eventet kan også livestreames her: https://lnkd.in/dDiprVtj
Karbon
17.08.2022 kl 18:00 6621

Jeg regner med at de fleste har fått med seg dagens nyhet vedr Morrow Batteries, og finansieringen av byggingen av batterifabrikken;

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/08/17/7914711/satser-en-halv-milliard-pa-batterifabrikk

I denne forbindelse finner jeg å vise til et innlegg skrevet av Hammers 9. november i fjor, hvor han har noen interessante refleksjoner:

https://finansavisen.no/forum/thread/140462/view/3943994?legacy=0

Uttalelsen fra Henrik Badin gjengis her:

"Really enjoyed joint presentation with Miljøstiftelsen Bellona, Morrow Batteries & Vow ASA hosted by Bellona’s Eivind Berstad.

With our vast expirience within waste valorization, strong track record in deploying process equipment to multiple industries, and capabilities to deliver large scale industrial solutions, we in Vow ASA have become a relevant partner for this concept.

With a biocarbon production capacity equal to four times the size of Vow Green Metals Follum Plant, 42 Gigawatt of green sustainable battery capacity can be made annually".


Redigert 17.08.2022 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.08.2022 kl 20:13 6529

Takk for påminnelsen, Karbon.
Jeg hadde faktisk glemt at jeg en gang skrev slike velvalgte ord.
Ser man på størrelsen; 4x Follum.....ja, så snakkes det fort om bestilling av pyrolyseutstyr for 8-900 mill.

Jeg kunne ha ramset om flere slike kommende gulrøtter i tiden framover, men står over.
Alt kommer når det kommer - og nå er det MYE som venter. La oss bare håpe at bestillingene blir bekreftet om ikke så lang tid.
________________________________
Ellers skjer det store saker innen prisingen av EU's utslippskvoter.
- Den 8/2-22 toppet den på $97/tonn CO2. 1 mnd senere hadde den falt til $58.
- Dette ifm at EU skulle selge flere kvoter i det internasjonale markedet (forenklet sagt; som en emisjon av kvoter).

- Senere har prisen vaket mellom $76/91.
- Den 27/7 begynte den igjen å stige markant....fra nivå 76.
- Ca 20 dager senere er den (i skrivende stund) på $96.35
- Utslippsprisen leker for tiden med ATH - og de store utslipperne har igjen fått SKIKKELIG svie på pungen!

Kostnad pr tonn CO2 de 5 siste år - ved inngangen til;
-2018; $ 7.70
-2019 + 20: ca $25
-2021; $35
-2022: $80

Her et DÅRLIG chart (viser kun ca 1,5 år) som ikke rettferdiggjør stigningen fra 2018 til i dag på en god måte.
https://ember-climate.org/data/data-tools/carbon-price-viewer/
I perioden fra 2018 har stigningen vært på hele 1150%.
__________________________________________

Det selskapet i verden som kanskje/trolig pr dd har det mest effektive og ikke minst et AKTIVT våpen i denne utslippskampen er VOW m/sin pyrolyse. Tenke seg til - og det etter kun ett drøyt år med fullskala drift på landlig side.
Redigert 17.08.2022 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.08.2022 kl 23:38 6448

Joe Biden underskrev i går en lov som i prinsippet gir skattekutt/fritak for dem slutter å forurense.
Det i landet VOW har etablert seg i og som man allerede fått flere kontrakter fra. Her er saken via Oversetter;

https://biomassmagazine-com.translate.goog/articles/19261/biden-signs-new-saf-hydrogen-clean-fuel-tax-credits-into-law?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc

Redigert 17.08.2022 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
royroy
18.08.2022 kl 19:50 6257

Det nærmer seg nå
Record
18.08.2022 kl 20:57 6302

Det ansettes personell over en lav sko , siste er vel ETIA i forbindelse med safestril .
Tror vi står förrän en reprising av aksjen snart :-)
Hammers
18.08.2022 kl 21:45 6306

Reprising? Skulle da bare mangle!

Som jeg har fortalt flere ganger; VOW har gått på 1/3 maskin i nesten 2 år. Kun bestillinger til nye cruiseskip bar skuta i perioden.
Det var pandemi i 2 omganger + nedstengning av cruisefarten. Aftersales ble lukket til et minimum.

Til samme tid oppbygging av den landlige organisasjonen! Leverte så godt som NULL i perioden.
Den samme landlige delen som "ganske sikkert" er VOW's største enhet når Q2 legges fram i neste uke.
De problemene som har vart de 2 siste årene er nå over. Nå skal fruktene høstes.

En helt logisk konklusjon etter alle de børsmeldte ordrene som nettopp gikk til denne landlige delen ila Q2.
Den delen som i prinsippet ikke eksisterte for et drøyt år siden blir trolig meldt som VOW's største den 25. august.

Ble det totalt bokført landlige ordre for 350 eller 575 mill i løpet av Q2 - mot NULL i det overraskende gode Q1.
Det Q1 som nærmest endte med "trampeklapp" da tallene kom på bordet.

Litt viktig dette med landlige ordre! Når de tegnes går en STOR del av totalbeløpet direkte inn i VOW's regnskap.
Dette i motsetning til betalingsstrukturen for ordre til nybygg innen cruise - som har en langt drøyere horisont!

Litt vanskelig å si hva som egentlig ligger i Q2-tallene - fordi de 2 største ordrene ikke ble konkretisert på en skikkelig måte.
Alt er uansett tegnet - og det kommer når det kommer.

Q2 blir etter alle solemerker uansett et knallgodt kvartal.
Trolig "starten på fortsettelsen"!
Redigert 18.08.2022 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
Record
19.08.2022 kl 08:58 6066



https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/08/18/7915046/borssmell-for-ingero-reiten-investment-company

Vow er markedsleder for miljøteknologi til cruiseindustrien. Tidligere i vår ble det også kjent at Vow nå har sikret seg den største enkeltstående landbaserte kontrakten i selskapets historie, og Reiten ser stort potensialet i selskapet fremover.
– Her er det mye ugjort. Vi har god interaksjon med ledelsen i selskapet, og vi er nok bare i startfasen av en spennende reise, sier Reiten.
Reiten tror på et bedre 2022 for samtlige av selskapene, og forventer at investorenes interesse for vekstaksjer kommer tilbake.
– De underliggende selskapene våre går ekstremt bra. Vi er avslappet med tanke på kursutviklingen på kort sikt ettersom vi er langsiktige eiere, avslutter han.
Slettet bruker
19.08.2022 kl 11:09 6115

Dere som kan denne..? I evolusjonsmessig perspektiv… Når har VOW kommet ditt hen med ordrebok og resultater og verdiøkninger på dagens prosjekter at kursen kan ligge sånn sirkus på det dobbelte og det kan ventes årlige utbytter..? I dag virker VOW muligens noe høyt priset, og at det kan være fare for en viss ørkenvandring. Men… Det er kun en raskt inntrykk jeg har gjort meg.
Hammers
19.08.2022 kl 14:36 6183

Utslippsprisen for karbon har dundrer i taket - og vi har notert $99/tonn ila dagen.
Dette er KLART ny ATH!
Hammers
19.08.2022 kl 20:19 6187

"Dagen er ikke over før sola går ned"....så her er nok en generell og potensiell kjempenyhet fra FØR sola forlot horisonten.

VOW skal delta sammen med Bellona, Sahara Forest Project, Aker Horizons og diverse andre norske aktører under klimatoppmøtet KOP27 i feriebyen Sharm El Sheikh. https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/skal-samarbeide-om-klimatoppmotet?publisherId=17847726&releaseId=17939211

For en tid tilbake lagde jeg et sammendrag av VOW/VGM's BioCarbon & BioEnergy Day: https://finansavisen.no/forum/thread/150559/view
Den gang skjønte jeg ikke hva Sahara Forest Project (SFP) hadde der å gjøre, "men en fin presentasjon" var vel min konklusjon i linken over.

Når man i dag leser at SFP er en av deltakerne på KOP27 sammen med VOW + div andre gir det straks en mening.
SFP viste den gang hvordan man kunne dyrke grønnsaker under krevende forhold.

VOW med sin pyrolyseteknikk får som sluttprodukt et biokull som bl.a. har som egenskap at det holder på fuktighet i tørr jord.
Dessuten syngass som kan gi elektrisitet til f.eks å drifte anlegg......i tillegg til bio-olje.

Spørsmålet er; Hva skal man pyrolysere når det ikke finnes særlig med vegetasjon i afrikas tørre områder?
Kanskje så enkelt som husholdningsavfall fra de større byene rundt om?

VOW deltar i dag som ekspert innen pyrolyse i Bilbao-prosjektet under ledelse av det gigantiske spanske selskapet Repsol.
Hovedtema; Husholdningsavfall til energi. TENK hvor stort dette kan bli på sikt.
Med dette har VOW allerede skaffet seg stor erfaring innen pyrolyse av også denne type "feedstock".

Kanskje en norsk gruppe fagfolk fra ulike miljøer som begynner å tenke stort rundt ett eller annet i Afrika?
At de ønsker å presentere sine vyer under toppmøtet.....som foregår i den tørreste verdensdelen kloden har?
Spennende å gruble på.
Redigert 19.08.2022 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
PrivatInvestor
20.08.2022 kl 11:36 6035

Det er mange selskaper som ønsker å kutte ut naturgass og erstatte dette med gass fra pyrolyse.
Man kan bruke all verdens søppel inn og få verdifulle produkter ut ,Vow sin omsetning kommer til å mangedobbles de nærmeste årene.


inference
20.08.2022 kl 18:45 5980

Sikkert ikke noe enkelt eller standard svar på dette, men er det mulig å si noe om ratioen mellom energi inn og energi ut ifm. pyrolyse?
Krever jo litt energi å få disse ovnene opp i temperaturene som trengs.
_K2_
20.08.2022 kl 20:23 5968

Godt spurt.

Energibruken er nødvendigvis materialavhengig, men om pyrolyse av plast og gummi skriver Sintef:
"Prosessen er hovedsakelig selvforsynt med energi, da noe av gassen som utvikles føres tilbake og brukes som oppvarming av reaktoren."

https://www.sintef.no/prosjekter/2016/pyrolyse-av-plast-og-gummi/
Hammers
20.08.2022 kl 20:29 6063

VELDIG forenklet kan man kanskje sammenligne det nødvendige eksterne energiforbruket med hva et bilbatteri gjør i et kjøretøy.
Man trenger litt energi for å starte prosessen. I kjøretøyet kjøper man deretter drivstoff for videre drift.

VOW's pyrolyse krever også litt startenergi for å få fart på prosessen.
Deretter får anleggene drivstoff til videre drift ut av den energien som produseres under pyrolysen.

Når vi uansett snakker om avfall av ulikt slag inn i pyrolyseprosessen og får ut energi - ja, så snakker man om å skape energi av søppel.
Dette er det nærmeste menneskeheten har kommet når det gjelder å skape en selvdrevet evighetsmaskin!
__________________________________
Det helt store kommer senere i år - når PJ Nilsen (selskapets forskingssjef) skal legge fram de resultatene VOW har oppnådd innen pyrolyse av forurenset mark mtp fjerning av PFAS. Dette skal gjøres i 2 omganger - på 2 store konferanser. Den første i september.

PFAS (inkl flere tilsv bokstavkombinasjoner) har alltid vært omtalt som et UOVERVINNELIG giftstoff - som er spredd over hele kloden.
I sommer ble 3M det første selskapet som ble dømt for sine utslipp. Store bøter for å rydde opp. Via oversetter:

https://www-dw-com.translate.goog/en/belgium-us-company-3m-agrees-to-massive-payout-for-chemical-leak/a-62385891?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc

https://news-bloomberglaw-com.translate.goog/pfas-project/companies-face-billions-in-damages-as-pfas-lawsuits-flood-courts?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc

I møtet med VOW har stoffet faktisk møtt sine overmenn! Selve pyrolysen tar knekken på PFAS.
I tillegg har VOW's forskere funnet ut at det biokullet som kommer ut er den desidert mest effektive sorbenten av ytterligere PFAS når det spres i forurenset mark. Sistnevnte har hittil vært helt ukjent......før PJ Nilsen og Co tok på seg sine forskerbriller.

VOW-teamet fikk for en tid tilbake satt opp et forsøkssenter på Gardermoen - og begynte der å forske på forurenset jordsmonn.
Mener å huske det var i omr der flyene ble aviset før flightene fikk forlate bakken på vinterstid.
Resultatene forbløffet teamet - akkurat som det kommer til å forbløffe VERDEN når tallene legges fram senere i år!

"Den uovervinnelige møtte sin overmann".
Nesten som tittelen på en god gammel western film med Clint Eastwood i hovedrollen.
Redigert 21.08.2022 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Karbon
21.08.2022 kl 21:16 5867

For de som har interesse av å lese litt mer om "Horizon Europe-prosjektet", eller rettere sagt "The Plastics2Olefins-prosjektet", så har Smart Innovation Norway en leseverdig artikkel her. Forsåvidt ikke noe nytt i denne artikkelen, men regner med at den allikevel kan være av interesse:

https://www.smartinnovationnorway.com/nyheter/21001/
Karbon
21.08.2022 kl 22:10 6013

Personlig legger jeg vekt på punkt 4 i prosjektets ambisjoner, med tanke på senere potensielle ordre basert på samme teknologi:

"Develop the concept for scalability and replicability of the technology in Europe and other geographic regions (ASEAN countries)."

Man ser altså for seg å kunne bygge tilsvarende anlegg ellers i Europa, og i ASEAN-landene. ASEAN-landene består av Brunei, Cambodia, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Fillipinene, Singapore, Thailand og Vietnam.

Slettet bruker
22.08.2022 kl 14:54 5874

Det er bare å innrømme det. Vow er en de mer vanskelig aksjene å lage TA av akkurat nå. Eksempelvis er Nel enklere graf akkurat nå.

Utrolig vanskelig å forutsi grafen og hvordan maskinene er programmert.
Redigert 22.08.2022 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
royroy
22.08.2022 kl 17:14 5890

Bryter den gjennom torsdag så tror jeg det blir lettere ;)
Slettet bruker
22.08.2022 kl 17:35 6077

Hva skal den bryte igjennom..?
Redigert 22.08.2022 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.08.2022 kl 18:45 6134

Fint hvis du respekterer at dette er en tråd for diverse faktaopplysninger rundt VOW.
Generelle diskusjoner kan du heller ta på annen tråd som passer best for slikt.

PS; Det du ikke evner å se i TA er det andre som ser med den største letthet.
Slettet bruker
22.08.2022 kl 19:11 6392

Det sier Hammers som tror på kursmål 2000.

Og du som igjen ga kjøpssignal i begynnelsen av august.
Tror du skal være mer ydmyk enn som så. Du har allerede fått lærepenge men du lærer vist ikke :)

https://finansavisen.no/forum/thread/152362/view/4756882?legacy=0

Hammers
22.08.2022 kl 19:55 6508

Sånn, da har vi fått plassert Lynsp "på kartet".
En kar som kun er ute etter å starte en ny krangletråd om VOW........i samme ånd som diverse andre nicks har drevet på i flere år.
Kanskje en av de gamle som opptrer med nytt løsskjegg?

Alt jeg tidligere har fortalt og som ikke har slått til har sin naturlige forklaring.

Nei, det var ikke JEG som sa kr 2000 om x ant år, men det var det chartets stigningstakt fra oppgangens start (kurs u/kr 1) som gjorde.
Vi fikk deretter en pandemi + oppbygging av landlig org. Trenden ble brutt og med bruddet sluttet mine profetier å gjelde.

At chartet fra august heller ikke har slått til skal jeg forklare når den tid kommer.
En DELVIS mistolking fra min side. Likevel, ALT kommer når det kommer. Bare å slappe av!

Tråden er med det igjen stengt inntil videre, men er selvsagt åpen for Karbon (ingen andre slipper inn, så spar dere).
Redigert 22.08.2022 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.08.2022 kl 11:56 6366

Også undertegnede har fått med seg dagens analyse fra Nordea. Godt mulig at analytikeren er topp oppdatert.
For min de er det uansett flere forhold jeg ikke får til å stemme i forhold til egne kunnskaper om VOW.

Inntekter i H1 på 374m synes jeg høres svært forsiktig ut. Spes med tanke på at tallene e/Q1 viste 183 m.
Det uten børsmeldte ordre i kvartalet og et Aftersales som fortsatt gikk delvis på tomgang siden cruisetrafikken var på et minimum.

Det betyr; Nordea mener Q2-inntektene kun øker med 8 mill i Q2 i forhold til Q1. Et Q2 med børsmeldte ordre på 3-600 mill.
Usikkert å si hva som tas inn i regnskapet i Q2 siden det aldri ble oppgitt hva EU Horizon egentlig bestilte av pyrolyseutstyr.

Likevel; Prosjektet går ut på å omgjøre plast til energi ved ett av Resols produksjonssteder i perioden 2022-27.
VOW's pyrolyseteknologi er utvalgt som den man skal benytte i det videre arbeidet. Totalbudsjettet er på 330 mill.
Nødvendigvis trenger man da et skikkelig pyrolyseanlegg fra VOW for å utføre jobben.

Man kan tenke seg at Repsol heller ønsker for mye enn for lite....siden det er ders anlegg som får nytten av pyrolyseutstyret.
Snakker man om 100+ eller 200+ mill i pyrolyseutstyr. Ingen vet så langt - bortsett fra de involverte.

Annet usikkerhetsmoment; VOWs store ordre på 264 mill til Nord-Amerika måtte først innom godkjenning av myndighetene.
Kan ikke tenke meg annet enn at dette er en formalitet. Blir bokføringen utsatt til Q3? Fasitsvaret kommer uansett torsdag.

Uansett; Landbaserte ordre regnskapsføres på en aggresiv måte siden VOW's egne bestillinger gjelder fra dag 1.
Når Nordea kun estimerer NOK 8 mill ekstra i Q2 kan jeg ikke skjønne annet enn at analytikeren er på vidda.

Til slutt; Så vidt jeg vet vil CH Evensen inkluderes i regnskapet torsdag.
Det kan selvsagt slå begge veier, men CHE børsmeldte ordre for 48 mill i Q2.
Dessuten bestilte VOW den gigantiske (verdens største) pyrolysereaktoren fra CHE på slutten av Q1. Den står ferdig i Q4.
På en eller annen måte er vel også den i regnskapet. Spennende tider nå!
__________________________________________
Ser ellers at "oivind" på annen tråd har kommet ut fra skyggen for å spre flere usakligheter om undertegnede.
Nei, noen kommer seg visst aldri opp av det hullet de har gravd seg ned i.

For å legge ballen om mine kr 2100 død viser jeg til hva som opprinnelig BLE skrevet den gangen for 1,5 år siden.
Da jeg viste til trenden og sa det jeg gjorde så diplomatisk jeg kunne. Den MULIGE kursen:
____________________
https://finansavisen.no/forum/thread/127073/view/3200495
Den gang oppsummerte jeg hovedinnlegget slik:

PS;
Jeg tør NESTEN ikke nevne en mulig logiske kurs om 4 år. Hvis man tar 325 (etter 2 år) og plusser på ytterligere 550% (fortsatt i trenden).
Da vises det en mulig aksjekurs på kr 2100 (+/-). Splitt vil trolig blitt gjennomført lenge før den tid.
Redigert 24.08.2022 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.08.2022 kl 22:54 6214

Ikke noe spesielt å melde i dag - bortsett fra en KRUTTSTERK utvikling ila dagen.
Jeg som trodde dette skulle bli nok en møkka-dag etter gårdagens begredelige utvikling i USA.

Jeg drøyde med å stå opp og drøyde med å slå på PC'en.
Brygget kaffe, spiste sen frokost og kikket på diverse sider utenom børskursene.
Kun for å lodde stemningen rundt om. Etter hvert fikk jeg en feeling for at dette likevel ikke var så ille.

Penset omsider inn på VOW og registrerte det samme der.
Fasit viste i dag at VOW startet på DAGENS LAVESTE - men avsluttet på DAGENS HØYESTE!
Faktisk en stigning på mer enn 7% fra åpningskursen - og det på et volum som ikke har vært sett siden juni i år. Altså; Stor kjøpsinteresse.

Teknisk KNALLSTERKT - og noe som lover godt for de gode tallene som etter mitt hode BLIR levert torsdag.
Kanskje den generelle stillheten beror på at "radiotaushet" er innført før tallslipp torsdag - for stille er det, rundt om!
Redigert 23.08.2022 kl 22:57 Du må logge inn for å svare