RECSI Uke 18

Slettet bruker
RECSI 01.05.2022 kl 14:24 92037

Vi avsluttet uke 17 med ca 1kr opp. Aksjen tok et saftig rykk de to siste dagene etter at det kom fram at vi kan forvente oss en Press Release fra kjøper av nabotomta, 3.Mai. I tillegg dukket det opp en sak om at Sila Nano skal komme med en «announcement» til uka angående lokasjon på deres fabrikk. Moses Lake??

I morgen er det EGM og vi får mest sannsynlig inn vårt nye offensive styre. Her er det ikke å forvente seg noe annet enn at disse blir stemt gjennom.

Så kommer tirsdagen som vi alle er svært spente på. Jeg fikk svar fra eiendomsmegler Mark at kjøperen hadde planer om Press Release denne dagen. Jeg tror personlig at dette er Hanwha.

Så har vi denne jokeren med Sila annonsering. Den kan komme når som helst neste uke, eller ikke i det hele tatt. Dette er kun basert på en journalist i Washington som har fått informasjon om at de skal komme med en annonsering denne uka. Men som vi er vandt med i REC. Ting kan utsettes.

Jeg lar tråden starte som åpen og oppfordrer til høflig og saklig diskusjon. Blir det for mye tullball, så lukkes den med en gang.

Dette blir en spennende uke!
Redigert 01.05.2022 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Onmyway
04.05.2022 kl 23:45 5250

La nå nemi’s ligge, jeg skjønner ikke at så mange gidder omstille han spørsmål etter spørsmål. Jeg tror ikke han tror på dette selv engang lengre, men er kanskje ute etter å provosere. La det ligge.
solfylt
04.05.2022 kl 23:56 5167

Jeg respekterer ditt synspunkt, men vurderer det annerledes (for øyeblikket i alle fall). Så lenge vedkommende diskuterer saklig, er jeg interessert i både svar og spørsmål. Det er fullt mulig å blokkere brukere og det er en funksjon jeg selv benytter i sjeldne tilfeller.
Småplukker
04.05.2022 kl 23:56 5194

Så hjertens enig med deg. Nemis spådommer har bommet totalt. Han er en irrelevant troller.
solfylt
05.05.2022 kl 00:03 5160

Det er vanskelig nok å ikke kommentere nemi’s, men enda vanskeligere å ikke kommentere kommentarene om at man ikke skal kommentere nemi’s 😂
Onmyway
05.05.2022 kl 00:16 5085

Jeg blokkerer også sjeldent, og heller ikke nemi’s - men synes det blir slitsomt når man insisterer, igjen og igjen ofte, på å få vettuge svar fra dette og andre litt liknende nick. Det er vel kjent for mange hvem nemi’s egentlig er - og jeg tror ikke han har alle de holdningene han gir uttrykk for.

Men - jeg skal la det ligge selv, mine to svar bidrar i akkurat samme sirkel som jeg vil ut av. Jeg synes bare vi skal holde oss til selskapet, i stedet for å prøve å få alle inn i samme form. Kom med nyhetene, slik mange gjør! Kreftene brukes bedre på selskapet enn på nick som hardnakket fastholder sine urimelige resonnementer og argumenter av ulike grunner.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 07:47 4675

Jeg oppfatter deg som forholdsvis rasjonell og reflektert Omac, og er ikke uenig i påstandene dine heller.

Men som du hintet til med filosofen Immanuel Kant (jeg antar at jeg tolket deg riktig her), så er sannheten et sted utenfor vår egen personlige oppfattelse, all den tid fakta her er utilgjengelig og ikke gjennomsiktig for alle og enhver.

Når det er sagt så er det ingen ulovlighet i å selge sine aksjer i et håp om å forsterke et fall slik at man kan kjøpe igjen billigere.
Den juridiske grensen må gå et sted i volum og hyppighet som er så stort at det kan manipulere kursen, og da også over en gitt tid.
Satt på spissen vil alle salg og kjøp påvirke/manipulere kursen ør litte gran.

Det er her roboter kommer inn i bildet tenker jeg.
Med roboter kan man kalkulere og programmere inn slik at de til enhver tid holder seg innenfor lovenes rammer, og stole på at programmet alltid følger disse reglene.
På den måten vil da robotene klare å påvirke kurs noe (fordi alle handler gjør dette), men ikke så mye at det er på kanten av loven.

Jeg vet ikke om det er sånn, men det høres for meg ut som en veldig fornuftig og plausibel teori?
Redigert 05.05.2022 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2022 kl 07:53 4630

Hvis man kombinerer dette med en faktor som jeg ser har utrolig stor innvirkning på børs: psyken.

Så får man en stor effekt ut av dette over lang tid.
Ikke nødvendigvis i løpet av uker eller måneder, men år.

Det er en veldig vesentlig forskjell på roboter og mennesker på børs, og det er at robotene ikke har "et stake i spillet", mens vi mennesker har det.

Et tidligere papirtap kan f.eks ha gått helt greit psykologisk, mens neste identiske situasjon skaper en "ahhhh... nei ikke nå igjen.. Jeg nekter å være med ned en gang til"-følelse som trigger et salg.

Og det er i slike situasjoner jeg mener at robotene har et voldsomt fortrinn, hvis man ser bort ifra hva som faktisk skjer med selskapene.

Derfor har jeg også den oppfatning at aksjer ofte føles som om de synker jevnt og trutt kortsiktig, selv om de i praksis vokser i et lengre perspektiv.
omac
05.05.2022 kl 07:59 4562

At det foregår forsøk på kursmanipulasjon er jeg overbevist om, men ikke på den måten folk her inne tror. REC har for mye volum og for mange interressenter til at en aktør kan påvirke alene. Robotene kan nok forsøke å forsterke moment ned, men det hjelper de ikke om det sitter noen på andre siden med like dype lommer og kjøper.

Robotene er en forlengelse av teknisk handling og de prøver å overgå hverandre og oss, at det finnes en robot som styrer kursen er bare tull.

Jeg tror nok heller vi her inne er foran kurven og er fargeblind for vi ser bare oppsiden, mens mange andre i REC er ikke der for det fundamentale men for å tjene penger på svingninger. Når REC melder guiding for fremtiden som stemmer med våre antakelser så går den. Akkurat nå trader alle og enhver i REC, taxisjåfører, pensjonister på granca, roboter, short og longere som har begynt å kjede seg og er misunnelig på alle som "tjener" så "enormt" med penger.

Jeg sier hold øynene på ballen, alt annet er støy og betyr ingenting i det lange bildet
Redigert 05.05.2022 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
omac
05.05.2022 kl 08:04 4536

Nettopp, derfor skal en ikke nidstirre på kursen om en er langsiktig. Det korte bildet ødelegger deg for det lange. Husk at 90% av pengene i aksjer er handlet av maskiner uten følelser, jeg er helt enig i at de har ett enormt fortrinn der.
Skalleknarp
05.05.2022 kl 08:28 4322

Jeg har troen på at maskinene vil få litt utfordringer å finne rytmen i dag hvor børsen spås en kraftig oppgang. Kan lett medføre at RECSI kursen "sporer av" og at det blir litt bensin på bålet pga. høy fart.. Faren er at det roer seg rundt lunsjtider og at kurven snur nedover da, men vi får bare håpe det holder seg all day!!! Ha en fin torsdag.
Redigert 05.05.2022 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2022 kl 08:38 4205

Takk!
Godt oppsummert.
Kunne ikke sagt meg mer enig.

Jeg må innrømme at min "børsentusiasme" har smittet over på diverse bekjente nå over tid, selv om jeg alltid forsøker å advare når jeg får spørsmålet "Så... burde jeg også kjøpe?".

Svaret blir alltid da en variant av "det kommer an på", "ingenting på børsen er garantert" og "jeg ville aldri kjøpt noe jeg ikke hadde brukt vesentlig tid på å forstå først".
Etterfulgt av råd om å handle etter selskapsverdi og utsikter, ikke farger og grafer.
(Som tilfeldigvis også blir de samme menneskene som spør "Burde jeg selge nå? Den faller jo?")

Hittil har jeg en helt enorm track-record på flere tusen prosent avkastning på penger satset (helt garantert beginners luck også, skal ikke påberope meg noen guru eller synsk på børs) ved hvert salg/reallokering av midler, men nå ser det altså ut til at gudene vil ha det til at jeg fortsetter denne trenden, takket være blant annet utrolig dyktige nicks på dette forumet og andre medier.

Her sitter jeg mest sannsynlig stødig som et fjell i flere år fremover :)
Slettet bruker
05.05.2022 kl 08:40 4196

I tillegg tl det du skriver har akjer også en tendens til å følge trender (les TA). Mange roboter følger disse trendene. Klarer man å holde aksjen innen disse trendene så kan man oppnå en kurs man ønsker over lang tid. Imidlertid vil det fundamentale innhente dette over tid.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 08:57 3995

Det ventes kraftig oppgang på børsen idag. Klarer vi å holde oss unna minusen idag da?

Vi må vel bryte 17.30 skal det bli litt fart.

Det ble ikke den kraftige oppgangen i markedet som ble spådd, så da er ikke det noen drivkraft.
Redigert 05.05.2022 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
Stabukk
05.05.2022 kl 09:10 3902

Tippar vi endar i pluss, men tar sikkert feil!
Nokon som har statistikk for kor Rec endar når vi opnar opp over 1%?
DjTao
05.05.2022 kl 09:27 3718

Begriper fortsatt ikke hvor alle selgerne kommer fra? Kursen har jo kun gått marginalt de siste dagene. Hvorfor velge å selge nå med alt vi vet etter de siste dagene?

Hvor blir det av nye investorer med dype lommer? Spetalen & co? Amerikanske investorer som må kunne legge sammen 2+2. De nye fabrikkene til SILA og G14 har vært omtalt i mange store og anerkjente publikasjoner. Reuters, Forbes etc.

05.05.2021 så var kursen i REC 16,83 , i dette øyeblikk er den også 16,83

i 2021 så viste vi ikke det vi vet nå!

Hanwa (som sitter med innside informasjon) har kjøpt til 20 kr aksjen. De har ikke gjort dette som en finansiell investering, men for å sikre seg polysil kapasitet når de skal begynne å produsere wafers til solpaneler i USA.
SILA skal bygge giga fabrikk vegg i vegg med REC. De trenger rør med silan gass fra REC
Group 14 som sendte aksjen himmelhøyt da samarbeidsavtalen ble børsmeldt sitter nå USD 400 millioner for å bygge fabrikk i MOSES Lake - les ved siden av REC. De må vel og legge et rør inn i fabrikken til REC

Med andre ord, Moses Lake skal gjenåpnes. Det er det ingen tvil om!

Hvor stort potensialet i årene fremover blir er det selvfølgelig usikkerhet om. MEN, at inntjeningen når Moses Lake er oppe går vil tilsi at kursen til REC burde 2-3 dobles fra dagens nivå innen 3 år har jeg vanskelig for å se at ikke kommer til materialisere seg. Derfor synes jeg det er merkelig at ikke flere kaster seg over REC på disse nivåene, Hvor blir det av de nye investorene? Hvorfor er ikke kjøper siden sterkere.

Sånn, nok sutring. Jeg er long og har ingen intensjon om å selge på mange år, men undres som sagt over kursutviklingen :)

Redigert 05.05.2022 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2022 kl 09:31 3699

RECSI må noteres på wall street snarest
Slettet bruker
05.05.2022 kl 09:37 3636

Foreløpig er det kun robotene + HO som liker Rec :-)

Nå kommer det snart en med stor hammer og dunker kursen rett ned på noen sekunder. Sikkert bare en stor kunde som skal ut på 2-3 sek, he he.
Redigert 05.05.2022 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Kloppin
05.05.2022 kl 10:11 3405

Jeg er iallfall meget fornøyd med at den ikke gikk igår. 10700 aksjer til i skuffen hos meg, og der blir de liggende i mange år : )
Slettet bruker
05.05.2022 kl 10:21 3346

Ser ut til at volumet dabber av / så da er min spådom at vi snart gjør et lite byks oppover.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 10:34 3262

3,5 børsdager igjen til q1. Vi får se om shorterne er like kalde de neste dagene.
recyara
05.05.2022 kl 10:43 3190

luebba i group14 sa i dag at de ønsker å kjøpe silan fra rec, men de trenger å vite hva rec ser for seg i framtiden
Slettet bruker
05.05.2022 kl 10:48 3195

Åja, hvor sa han dette? Interessant med så konkret uttalelse. De trenger forhåpentligvis det fordi dem har gigantiske utvidelsesplaner og trenger å vite at Rec er interessert i å oppgradere kapasiteten, får vi håpe. Haha
Slettet bruker
05.05.2022 kl 10:51 3168

https://columbiabasinherald.com/news/2022/may/05/more-battery-manufacturing-likely-moses-lake/

"Luebbe said the company envisions obtaining silane — silicon gas — for its anodes from REC Silicon in Moses Lake, but said Group14 still needs to know what REC envisions for its future.

“We’ll need a lot of silane,” he said."
Redigert 05.05.2022 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
FMI
05.05.2022 kl 10:53 3150

Luebbe said the company intends to break ground in Moses Lake in mid-2022 and have the facility up and running by 2023. He described demand for the next generation of rechargeable batteries as “insatiable.”

“It’s just trying to figure out how to scale fast enough to catch and keep up with what the industry is going to need” in the transition to silicon batteries, Luebbe said.

Luebbe said the company envisions obtaining silane — silicon gas — for its anodes from REC Silicon in Moses Lake, but said Group14 still needs to know what REC envisions for its future.

“We’ll need a lot of silane,” he said
Slettet bruker
05.05.2022 kl 10:54 3135

Takk, Sudoku.
Ser ut som det kan bli kamp om silan gassen fremover.

Luebbe said the company intends to break ground in Moses Lake in mid-2022 and have the facility up and running by 2023. He described demand for the next generation of rechargeable batteries as “insatiable.”

“It’s just trying to figure out how to scale fast enough to catch and keep up with what the industry is going to need” in the transition to silicon batteries, Luebbe said.

Luebbe said the company envisions obtaining silane — silicon gas — for its anodes from REC Silicon in Moses Lake, but said Group14 still needs to know what REC envisions for its future.

“We’ll need a lot of silane,” he said.

Slettet bruker
05.05.2022 kl 10:56 3133

Det var kilden på plass!

Nå er det bare å få på plass børsmeldinger - for denne tar fyr!
Stabukk
05.05.2022 kl 10:58 3119

Oslo börs dabbar jo også av og er vel snart i minus, med oljepris over 110 dollar og god stemning på andre börsar.
Er vi på veg inn i ein depresjon når aksjane plutselig framstår som billige på OB? (I fölge kroniklk i e24).
Slettet bruker
05.05.2022 kl 10:59 3104

Nå skal de sloss om gassen nå, men REC ønsker ikke å åpne ML (for riski) som noen mener, he he.
FMI
05.05.2022 kl 11:00 3090

Her står det jo at de ikke er sikre på om de kan få nok silangass fra REC-ML; samtidig faller kursen.. jaja, har gjort noen kjøpe på 16,70-tallet også nå :)
Slettet bruker
05.05.2022 kl 11:00 3117

RECsi er i alle fall billig.

Tipper finansavisene sparer artiklene til RECsi selv melder sine planer. Børsmeldingene kommer. Dette er større enn mine villeste fantasier - lurer på når det går opp for markedet?
Slettet bruker
05.05.2022 kl 11:03 3073

Tenker litt på tomteutvidelsen som Chuck Sutton har søkt om, opp mot G14 her.
Noen som vet hvor mye areal det var snakk om?
Kan det være at G14 kan bygge på den tomten?

På den annen side, så kan det nå se ut som REC blir hjertet i Moses Lake som skal levere til både batteri og solar, og kan trenge denne plassen selv til utvidelse, og G14 må finne sin egen tomt. Er det noe ledig ved siden av REC som er regulert til industri (er nok av jordbruk rundt der)? Vet det har vært snakk om noe omregulering i bystyret i ML.

Uansett hva det blir, så er det positivt, slik jeg ser det.

Kjør debatt:)
Redigert 05.05.2022 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
05.05.2022 kl 11:05 3061

Unnskyld utrykket men de som selger nå under 30,- MÅ jo være helt på jordet...og til og med FEIL jorde :) For ikke å snakke om under 20,- da snakker vi ren dumskap på høgste plan :)
Nåelleraldri
05.05.2022 kl 11:06 3080

Jeg mistenker at det ligger en gigantisk Joker i kortene her.....klarer bare ikke helt å knekke koden. Kan det tenkes at det gjennom en eller annen utskillelse, fusjon, oppkjøp eller annet planlegges et gigantisk konsortium med verdensherredømme (Europa & USA) innen segmentet?

Alt er mulig!

Uansett....om mistanken er riv ruskende GAL så er det latterlig at vi vaker rundt 17,- med alt det som skjer/har skjedd de siste dagene. Er bare å stålsette seg for meldings-rush i tiden som kommer. Her kommer nok de fleste til å bli tatt på senga....i positiv forstand.
Småplukker
05.05.2022 kl 11:06 3098

Kan ikke du regne litt på tallene hvis Rec åpner en ny fabrikk også, Vilter? Kjekt å ha noe hyggelig å snakke med fruen om, før man gjør et fremstøt
mot sengekammeret😆😂
Nsxnsx
05.05.2022 kl 11:08 3070

Og hvorfor er det ingen meglerhus som kommenterer siste dagers utvikling ?? Og heller ikke finansavisene ??? Jo er vel kommet litt, men burde jo vært slått kraftig opp...er jo en skikkelig "gamechanger" det her.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 11:13 2956

Konkurranse om gassen gjør jo ingenting, da går prisene opp.

Virker som markedet nå kun venter på utspill fra Rec. Kanskje bare melding om at aksjene er overført kan få litt fart i kursen?
Redigert 05.05.2022 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
05.05.2022 kl 11:21 2858

Stadig flere ledige stillinger både i ML og ved fabrikken i Butte......

P.S. Jeg har i dag vurdert ledige boliger i ML....er nok ikke så dumt å investere i eiendom der borte nå før ALLE skal etablere seg der :)
Null
05.05.2022 kl 11:22 2851

Det er vel som du sier de venter på fakta og meldinger fra selskapet.
Det som har skjedd i ML har vel egentlig ingen innvirknning på REC så langt ;) dersom det ikke faller noen avtaler ned på de,( jeg er sikker på at de får avtaler)
Så før REC melder noe kommer ikke "hverken meglere eller finanspresse til å slå dette stort opp, Meglerne som skal anbefale noen å kjøpe MÅ ha fakta ikke bare "scvada" det har vært mye av det i REC historisk.

SÅ kjøp det du mener er ok for deg til en ok pris.
Når du er ferdig lastet sitt,,,,, så åfår du som meg lønnen om noen år ;)

NULL
Slettet bruker
05.05.2022 kl 11:23 2894

Hehe/ det kan jeg gjøre etter guiding.

Nå som alt har falt på plass, lurer jeg litt på å ta en pause fra å følge med så innmari. Jeg har ikke noe til salgs før kursen bikker hundre uansett / og med denne nylige vendingen - så kan det fort hende jeg flytter salgsmålet høyere etter som året er gått.

Uansett / RECsi har klart det «alle» optimister har drømt om. Vi er inne i sjarmøretappen.

Det er ikke tvil: Den som selger nå, må stå.