RECSI Uke 18

Slettet bruker
RECSI 01.05.2022 kl 14:24 91997

Vi avsluttet uke 17 med ca 1kr opp. Aksjen tok et saftig rykk de to siste dagene etter at det kom fram at vi kan forvente oss en Press Release fra kjøper av nabotomta, 3.Mai. I tillegg dukket det opp en sak om at Sila Nano skal komme med en «announcement» til uka angående lokasjon på deres fabrikk. Moses Lake??

I morgen er det EGM og vi får mest sannsynlig inn vårt nye offensive styre. Her er det ikke å forvente seg noe annet enn at disse blir stemt gjennom.

Så kommer tirsdagen som vi alle er svært spente på. Jeg fikk svar fra eiendomsmegler Mark at kjøperen hadde planer om Press Release denne dagen. Jeg tror personlig at dette er Hanwha.

Så har vi denne jokeren med Sila annonsering. Den kan komme når som helst neste uke, eller ikke i det hele tatt. Dette er kun basert på en journalist i Washington som har fått informasjon om at de skal komme med en annonsering denne uka. Men som vi er vandt med i REC. Ting kan utsettes.

Jeg lar tråden starte som åpen og oppfordrer til høflig og saklig diskusjon. Blir det for mye tullball, så lukkes den med en gang.

Dette blir en spennende uke!
Redigert 01.05.2022 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2022 kl 11:31 4977

Kursen lever nok sitt liv til alle kan få bekreftet at "ekspertene" har bestemt at kursen burde være på 50.
Da siver vi kanskje litt nærmere 30-tallet ettersom ukene går?

Uansett oppfatter jeg markedet som ganske negative over hele fjøla om dagen, det blir fort sånn når "alle" under pandemiens nedstengning har funnet ut at de kan spille et nytt spill de har oppdaget med røde og grønne linjer.
Slettet bruker
03.05.2022 kl 11:36 4913

Kurs er kurs. Den er det markedet som bestemmer inntil videre, men nå VET vi hva som kommer. Alt tyder nå på oppstart av ML og minst Sila Nano som storkunde. Det betyr helt andre nøkkeltall og en helt annen kurs på sikt. Når de fundamentale investorene kan regne seg frem til penger på gata, så vil kursen fra opp. Senest. Det er mange som har påberopt seg stor tålmodighet her inne. Da burde man bare puste med magen og la ting utspille seg, selv om det kanskje er vanskelig.

Slike større kursoppganger er ofte "åpenbare" sett i etterkant. Her er det bare å ta tiden til hjelp, for Rec kommer.
Redigert 03.05.2022 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2022 kl 11:39 4887

Det er vel på tide at FA våkner og følger opp sin artikkel fra Januar i fjor om at REC kunne få en monsterkunde.... vel, nå har monsterkunden kommet.og skal bare installere seg og lage et rør over gata....
Marketwatch
03.05.2022 kl 11:55 4713

Da er det klart, Sila skal benytte seg av deler av Biden's knappe 30 milliarders støtte til batteriproduksjon, og etablerer fabrikk ved siden av Rec for å bruke silangassen i produksjonen. Vær klar over følgende: Sila må alt ha avklart med Rec at ML starter opp, ellers hadde de aldri etablert seg i nabobygget. Rec får dermed solgt silangassen. Når ML starter opp. må Rec også ha avtaler om salg av polysilicon som skal produseres, dette er helt sikkert avklart med Hanwha. Hvorfor er da kursen fortsatt 20% under det Hanwha kjøpte seg inn for? Spør ikke meg, kursen burde jo med disse nyhetene forlengst ha passert kr 30,-, selv med depresjonen som nå råder i markedet.
Slettet bruker
03.05.2022 kl 12:02 4637

Knallbra! Kanskje vi trenger litt fete overskrifter i FA mfl om dette som drahjelp for å «jumpstarte» kursen😎
Noobie147
03.05.2022 kl 12:03 4608

Noen som har sett på regnestykke om sema pakken går igjennom?
Slettet bruker
03.05.2022 kl 12:08 4520

Absolutt.

En annen ting som er verdt å merke seg er at Rec nå (siden Q2 2021 mener jeg å huske) stiller økte krav om langsiktige avtaler med "upfront payment" som garanti og sikkerhet i investeringene og kostnadene det er å starte opp fabrikken i Moses Lake igjen.

En ting er helt sikkert:
Det er ingen av de involverte aktørene her som "leker" med investeringene sine.
De kunngjøringene som kommer nå er kulmineringen av hardt arbeid gjort over flere år.
Dette er nøye planlagt og tilrettelagt for å treffe markedet akkurat når behovet på verdensbasis vokser som mest.
Anywhere
03.05.2022 kl 12:11 4490

Og ved avsluttet lunsj så har jeg tydeligvis også fått på 16,24, så da kan vi vel ikke ha annet enn en litt skjev dobbel bunn her over de siste to dager, samt intradag:)
Kan egentlig leve med å kjøpe på 16,20 og selge 17,20 som de siste dager:)
Redigert 03.05.2022 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2022 kl 12:15 4416

Vi vet vel at "refundable tax credit" er $3/kg for silisium. ML skal ha en opplyst produksjonskost på ca $8/kg. Produksjonskosten går naturlig nok ned ettersom produksjonskapasitet går mot 100%. Svært forenklet betyr det jo ~37% rabatt på tidligere break even. Relativt store utslag altså. I tillegg er det egne, tilsvarende punkter som vil gi utslag for f. eks wafer-produksjon. Det vil kunne skape synergieffekter som bidrar til at Rec vokser. Det har jo vært snakket om at verden fort vil trenge flere fabrikker tilsvarende ML om alle brikkene faller på plass.

Jeg er dessverre ingen økonom, men forhåpentligvis hjelper det deg på veien.
Sa2ri
03.05.2022 kl 12:16 4435

SB5849 og godkjenningen av denne er det som legger mye av grunnlaget for investeringsviljen og etableringen av arbeidsplasser i ML. Dersom SEMA kommer i tillegg ser det enda bedre ut da RECSI får reduserte kostnader i form av støtte, men jeg tror ikke de eller HS/SilaN er avhengige av SEMA for å gjenåpne ML. Biden sin "pakke" mot batterier er selvfølgelig også et positivt innslag for SilaN.
Redigert 03.05.2022 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
03.05.2022 kl 12:21 4424

RECSI har en produksjonskost på $ 7-8 ved 100% produksjon, og kostnaden går ikke mer ned enn til dette nivået slik produksjonen deres er lagt opp til nå. Hvorvidt en eventuell oppgradering og/eller utvidelse av produksjonen i ML resulterer i reduserte kostnader, se det er en helt annen diskusjon.

Med mulig "refundable tax credit" på $3.00 er den "reelle" porduksjonskostnaden (når/hvis SEMA går gjennom) på $ 4-5, så da er det bare å ta frem kalkulatoren for de som ønsker å regne på dette,
Redigert 03.05.2022 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
Stabukk
03.05.2022 kl 12:24 4386

Godt oppsummert, Marketwatch. Har ikkje noko svar og lurer veldig på kva som skal löfta kursen opp mot 30.
Men reknar med at Hanwha sine grep og Rec sine meldingar vil föra oss dit i löpet av dette ðret.
Men förebudd på å venta også utover i 2023. Har ingen aksjar til salgs no.
Skalleknarp
03.05.2022 kl 12:30 4321

Markedstreff her blir vel som "Bulls eye" eller 20x3 i dart spør du meg..
fattigstakkar
03.05.2022 kl 12:30 4345

Faller på lavt volum og stiger på høyt volum. Det lover godt for snarlig nytt kursløft.
Onmyway
03.05.2022 kl 12:43 4189

Det var ikke mange som hadde aksjer til salgs på dette nivået, knapp omsetning så langt…
Stabukk
03.05.2022 kl 12:46 4133

Er det ikkje linjer og pilar og tekniske råd frå Investtech som gjeld i alle aksjar på OB. Gode tall frå fleire store selskap ser ikkje ut til å hjelpa kursen. Ei heller nyhetar som 100 prosent sikkert vil gje større omsetning og overskudd. Kva hjelper då?
Slettet bruker
03.05.2022 kl 12:47 4106

Uten tvil.

Dette blir på mange måter som hvordan man bør "ta svingen" i et billøp tenker jeg.

Den raskeste igjennom svingen er den som kutter svingen akkurat på midten, og skaper en flatest mulig kurve. (Fokuserer på best case her og nå)
Men den som kutter svingen sent, får bedre fart ut av svingen, og vil tidligere få et aksellerasjonsfortrinn og ganske raskt dra forbi førstemann på sletta som kommer etterpå. (Med fokus på best case om noen år)
Slettet bruker
03.05.2022 kl 12:48 4110

Overskudd og utbytte bør ihvertfall gjøre susen :)
Stabukk
03.05.2022 kl 13:09 3857

"Oljeserviceselskapet økte inntektene og inntjeningen i årets tre første måneder", melder e24 om Akso. Ordreboka er visst 48 mrd. Og kursen er i skrivande stund NED ca. 8,5%! Kva er det då som skal gjera susen?
FMI
03.05.2022 kl 13:13 3799

Det har jo ikke kommet noen nyheter gjennom konkrete børsmeldinger om kontrakter, gjenåpning, utbygging - eller for den saks skyld at Sila har etablert seg ved siden av. De som følger med vet jo om det, derav omsetning på 500 mill. i går. Men når offisielle meldinger kommer vil den gå som en kule, teknisk er vi også rigget godt for rekyl oppover her 👍
Slettet bruker
03.05.2022 kl 13:16 3797

Hahaha, ja du kan så si.

Nå har jeg ikke stålkontroll på Akso, men er ikke litt av greia der også at kostnadene også er veldig høye?
Høy ordrebok får mindre å si dersom marginer er veldig lave, eller i det minste risiko for dårlige marginer er høyt?

Samtidig har de nettopp betalt utbytte hvis jeg husker korrekt.
I teorien er det vel da kun viktig å ha mange aksjer det øyeblikket de fastsetter utbytte til aksjonærene?
Skalleknarp
03.05.2022 kl 13:17 3771

Selvsagt, men inntil det foreligger så skulle egentlig utsiktene til RECSI slik de fremstår i dag være nok til at kursen burde vært betraktelig høyere. Men som vi ser, markedet er av en annen oppfatning. Det snakkes om NOK 30-100... Jeg skal ikke mene noe her, men ingen røk uten ild når det er så mange som mener dette. (De fleste selsvagt med en kurv full av aksjer, men de har vel valgt RECSI nettopp pga. fremtids caset) Vel, vel får bare ta en ny "vente vaksine" og så håper jeg at fremtiden vil vise at vi som trodde på RCSI kursen hadde rett...at den skal opp til nye høyder.
Redigert 03.05.2022 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2022 kl 13:24 3700

Det er viktig å forstå at aksjemarkedet kan svinge med flere års mellomrom fra hver topp og bunn.
Det er ingen selvfølge at kursen reflekterer selskapet på 1-2 års sikt, men hvis man snakker 5-7 års sikt så begynner det straks å bli mye mer nøyaktig.

Det er derfor (slik jeg ser det) veldig viktig å ta dette med i sine vurderinger, uansett hva man tror kortsiktig.

Feil nummer en på børsen er derfor å være økonomisk avhengig av å selge til en gitt kurs innenfor 1-2 års sikt, tenker jeg.

Derfor blir det heller aldri feil å gevinstsikre dersom behovet fallet innenfor ens egen tidsramme.
Følg derfor aldri andres planer om å selge, for de har nesten helt sikkert en annen ramme en deg selv.
Redigert 03.05.2022 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
Småplukker
03.05.2022 kl 13:33 3628

Når Finansavisen lager en stor sak på Rec som åpner med batterifabrikk veggivegg som kunde, pluss hanwha-fabrikk som kunde og utsolgt fabrikk fra oppstart - og tilhørende overskudd/fair aksjekurs - så skjer det. Ikke før.
FMI
03.05.2022 kl 13:38 3634

Setter min lit til at det er amerikanske og kanskje tyske investorer, snarere enn FA-lesere, som skal drive kursen oppover her.

Men inntil videre handler jeg alt jeg kan på disse nivåene og har kjøpt ganske mye på 16,20-tallet idag. Vil ikke ha mer kapital må før om 10 dagers tid, men ligger vi fortsatt her nede da (som jeg nekter å tro) blir det nye runder med kjøp.
Null
03.05.2022 kl 14:15 3499

Det kommer ingen melding om oppstart av ML før nytt styre er aktivt, og det er det ikke før overtagelsen av akjsne er godkjent.
Det kommer helt sikkert informsjon om dette på Q1 11 mai.

SILA er ikke børsnotert så de behøver ikke senden noen børsmeldinger, det som er sagt er vel at det skal være en presse konferanse i løpet av dagen, om den kommer eller ikke vet ikke jeg. Kildene er ikke bekreftet fra SILA

Noe annet som dere kan tenke på ;) .
Har dere tro på det som kan komme til å skje ? KJØP på lave kurser i dag
Har dere ikke tro på dette, så selg
Begge tilfeller må dere ha ro i baken til å eie aksjene frem til Juli.
Det skjer trolig ikke noe i løpet av natta ,,,,,
Men en ting er sikkert når de melder om avtaler og oppstart av ML så spretter vi opp min 20% og får en ny trading range der videre fremover
Når man kan regne på fortjenesten inni 2025 så har man en fin mulighet til å sikre inevsteringen sin

NULL
Vurdere å kjøpe litt til i dag, men er fult lastet egentlig.
manman01
03.05.2022 kl 14:18 3488

quest skrev Innlegget er slettet
Jeg er lige så imponeret som jeg var i morges dag vargas12 lagde linket ind her: slet ikke. Alle disse punkter er tidligere blevet dækket herinde, i mere dybde, af nyhedssider med mere tyngde.

Jeg kunne have skrevet den her “artikel” og lagt ud på min egen hjemmeside. Ingen grund til at lægge nogen vægt i her.
Onmyway
03.05.2022 kl 14:54 3266

Hehe, de skal være hjertelig velkomne:

Air Force 2 visits Moses Lake

By CHARLES H. FEATHERSTONE
Staff Writer | May 3, 2022 1:20 AM

MOSES LAKE - A C-32A — the military version of the Boeing 757 — with the tail number 80001 taking off from the Grant County International Airport during a series of touch-and-go take-off and landings Monday afternoon. The plane is one of four C-32As used as Air Force Two to transport the Vice President, First Lady and Secretary of State. Officials with the Port of Moses Lake would not comment on the plane’s presence in Moses Lake.

https://columbiabasinherald.com/news/2022/may/03/air-force-2-visits-moses-lake/
omac
03.05.2022 kl 15:01 3195

Før alle hopper i taket, den har vært der før. De gjør noe interiør greier med flyene der mener jeg
Sa2ri
03.05.2022 kl 15:11 3103

Veldig gode nyheter! Og at dette nå er bekreftet sier noe om potensialet som nå "plutselig" er ute av hatten.
omac
03.05.2022 kl 15:15 3074

Noen som klarer ett regnestykke på hvor mye gass de trenger?
Sila is making an initial investment to deliver annual silicon-based anode production sufficient to power 10 GWh of cells when used as a full graphite replacement, or up to 50 GWh of cells when used as a partial replacement
Slettet bruker
03.05.2022 kl 15:16 3091

Nice!!
Ser at det er en stund til, men virker som dette kan bli stort :D

This is enough material to power batteries in up to 100,000-500,000 premium electric vehicles and 500 million mobile phones annually. Production lines at the facility will start-up in the second half of 2024, with full start of production underway in the first half of 2025. The Moses Lake site has the potential for further expansion and investment by 15X to reach production volumes to power 150GWh of cells when used as a full graphite replacement or 750 GWh as a partial replacement - enough to power 2 to 10 million electric vehicles per year.
Slettet bruker
03.05.2022 kl 15:16 3093

Nydelig nå må markedet snart våkne og se hva som skjer.
FMI
03.05.2022 kl 15:18 3064

Ikke ett ord om REC/silan - kanskje kan vi handle her nede litt til? Jeg har bunnskrapt kassa og fått kjøp helt nede på 16,18 idag, men kjøper gjerne mer under 20-25..
enurweb
03.05.2022 kl 15:20 3037

Forventer at husene nå justerer sine blue sky scenarioer og kurser :)