RECSI Uke 18

Slettet bruker
RECSI 01.05.2022 kl 14:24 92039

Vi avsluttet uke 17 med ca 1kr opp. Aksjen tok et saftig rykk de to siste dagene etter at det kom fram at vi kan forvente oss en Press Release fra kjøper av nabotomta, 3.Mai. I tillegg dukket det opp en sak om at Sila Nano skal komme med en «announcement» til uka angående lokasjon på deres fabrikk. Moses Lake??

I morgen er det EGM og vi får mest sannsynlig inn vårt nye offensive styre. Her er det ikke å forvente seg noe annet enn at disse blir stemt gjennom.

Så kommer tirsdagen som vi alle er svært spente på. Jeg fikk svar fra eiendomsmegler Mark at kjøperen hadde planer om Press Release denne dagen. Jeg tror personlig at dette er Hanwha.

Så har vi denne jokeren med Sila annonsering. Den kan komme når som helst neste uke, eller ikke i det hele tatt. Dette er kun basert på en journalist i Washington som har fått informasjon om at de skal komme med en annonsering denne uka. Men som vi er vandt med i REC. Ting kan utsettes.

Jeg lar tråden starte som åpen og oppfordrer til høflig og saklig diskusjon. Blir det for mye tullball, så lukkes den med en gang.

Dette blir en spennende uke!
Redigert 01.05.2022 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
enurweb
05.05.2022 kl 11:23 4407

Satser på å ta Eurojackpoten i morgen så da blir det 650 millioner kroner i REC aksjer :)
StephanDerrick
05.05.2022 kl 11:25 4392

Både meglerhus og presse har vel kommentert REC i det siste.

Men de ser at eventuelle positive bidrag uansett ligger et godt stykke ut i tid.
Akkurat nå er det nok mer makro som har fokus ikke minst det dramatiske budskapet til FED-sjefen i går om at de setter i gang med massive QT-operasjoner (det motsatte av pengetrykking) fra juni av som dobles i intensitet 3 mnd senere.
Tidligere har FED sagt at de ser for seg at balansen skal ned igjen på nivået før Covid. Med det nivået som FED skisserte i går så vil det ta mellom 4-5 år. Mao det tidevannet som har løftet verdens børser de siste 2 år, skal de neste 4-5 år senkes igjen. Erfaringene fra QT-operasjonene til FED i 2018 viser at dette vil få store effekter på verdens aksjemarkeder. Dette bakteppet rammer også REC.
Småplukker
05.05.2022 kl 11:33 4362

Er det noe som kan bekymre oss nå, så må det være å fa fatt i folk til alle stillingene som trengs til både Rec, Sila hanwha mfl i området. USA har 11millioner ubesatte stillinger las jeg igår, så å flytte velutdannet arbeidsstokk på flere tusen til ML må da ta tid?
StephanDerrick
05.05.2022 kl 11:36 4322

En annen bekymring mtp det aspektet er at mangel på kvalifisert arbeidskraft vil medføre at man må by opp lønningene for å få tak i folkene man trenger. Det øker kostnadsbasen.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 11:39 4296

Nei nå må dere gi dere😂Bekymre oss for at de ikke får folk😂 Vi snakker her om godt kvalifiserte som søker på disse da de får gode jobber og betalt Osv . Dette er ikke jalla jobber som det er mye av i USA.
Selvfølgelig tar det litt tid, men seriøst bekymret😊
Slettet bruker
05.05.2022 kl 11:40 4284

Dere lager konspirasjons bekymringer ut av alt mulig rart 😂😂
Nsxnsx
05.05.2022 kl 11:46 4224

Ja jeg har kjøpt og kjøpt i flere år nå....så begynner å bli et heftig antall aksjer :) Gleder meg til å heve lønnen i 2025 :) kanskje til og med vente med 50% til 2030.

Satser på at mine aksjer er verdt bortimot 60 mill i 2030 om ikke det selges en aksje før det :)
StephanDerrick
05.05.2022 kl 11:49 4196

Temaet var ikke at man ikke fikk tak i folk, men at man måtte by hardt for å få tak i disse folkene i skarp konkurranse med andre. Det gir høyere lønninger og lavere bunnlinje isolert sett.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 11:58 4109

Tull lage en bekymring ut av ingenting har jeg lagt merke til du er veldig flink til. Dette er godt betalte jobber så slutt og lag idiot bekymringer ut av ingenting😂
Slettet bruker
05.05.2022 kl 12:00 4097

Q1 utsatt til 27.05.22. Hvorfor? Jeg mistenker det er BULL. Her skal bare de siste kontraktene finpusses. Transaksjoner med Hanwha og det som er.

Utrolig kjedelig, var så spent nå...
Anywhere
05.05.2022 kl 12:00 4132

Bare ikke diskonter 60 mill verdien helt enda i diverse løfter og tiltak/investeringer som de 60 mill skal gå til...
Det kan fort skje andre ting langs veien...For oss som like litt svingning, er det på sin plass å få se 15-tallet igjen for nye kjøp.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 12:06 4064

Her er det mye som skjer i kullissene og utsettelse nå er jo helt klart at de er i forhandlinger, antaglivis får vi melding før Q1 om at avtaler er signert.

At det ble utsettelse nå tyder på at mye er i gang og det jobbes for og få formalitetene på plass før Q1😊
Redigert 05.05.2022 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2022 kl 12:08 4051

Ja, det var min tanke. Likevel, som en jeg så kommenterte på facebook. Avtaler og forhandlinger er vel ingen grunn til å utsette Q1? Ikke i seg selv hvertfall. Kan det være at økonomi og CFO ikke har hatt tid til å ferdigstille Q1 rapporten? CFO med sitt team er jo en soleklar ressurs som blir brukt i forhandlinger..
Slettet bruker
05.05.2022 kl 12:18 3967

Kan det være fordi kjøpet formelt sett ikke er godkjent ennå og Hanwha ønsker å vise seg som storeiere til Q1 med ferdigstilte kontrakter, hvor James virkelig får muligheten til å utdype seg rundt dem og fremtiden til REC? Tenker bare høyt her.
StephanDerrick
05.05.2022 kl 12:18 4011

Du følger tydeligvis ikke med på makro i USA. Hint: JOLTS tallene

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/wOzPr4/dobbeltrekord-i-usa-millioner-sier-opp-jobben
"For hver arbeidsledige arbeidstager var det 1,9 jobber i mars, et tall Fed-sjef Jerome Powell tidligere har pekt på for å vise hvor stramt det amerikanske arbeidsmarkedet er. "
Gapet mellom antall ledige stillinger og arbeidsledige som søker jobb har vedvart siden forrige vår, ifølge Wall Street Journal.

https://e24.no/boers-og-finans/i/Xq05a7/beste-dag-for-sp-500-siden-mai-2020
"– De amerikanske arbeidsmarkedstallene vi fikk i går, der det nesten er to ledige jobber per arbeidstaker er rekord. Det amerikanske arbeidsmarkedet er brennhett, sier Olav Chen leder for allokering og globale renter i Storebrand Asset Management."

Det er i dette klimaet REC nå skal prøve å hente til seg kvalifisert og høyt utdannede folk. ML er vel heller ikke USAs navle. I sum må man da forvente at de må by opp lønningene for å få tak i folkene de trenger. Det vil selvfølgelig ha effekt på kostnadsbasen deres.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 12:23 3938

Du skjønner at stillinger som blir utlyst for Butte / ML er ekstremt gode stillinger som er godt betalt og ettertraktet? Det du gjør feil her, Stephan er at du setter alle arbeidsplasser under samme kam. Det er stor forskjell på å jobbe på Wendy´s, kontra det å jobbe hos REC.

Du har helt rett i at FED´s vil begynne nedtrappingen fra og med juli. Dette vil de skalere etter 3 måneder, hvis jeg husker riktig og de har et 4-5 års perspektiv på dette. Men årsaken til at de har et 4-5 års perspektiv er for å forsikre at markedet ikke kollapser. At organisk vekst kan oppstå og markedet fortsetter som det er.

Det er mulig å vinkle de samme argumentene du bruker negativt, til noe positivt. Handler bare om perspektivet en har.

Jeg gjentar det jeg sa til deg for en uke tilbake. Kommer det tro tre circuit breakers i USA, så skal du se hvordan tonen til Powell skal endre seg. De har investert alt for mye til å la børsene krakke og kollapse. Da snakker vi ikke om at aksjene våre vil falle i verdi, vi snakker om at hele verdens økonomien vil gå helt til dass. Tror ikke USA vil tillate det.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 12:25 3919

So what. Lønnskostnaden er uansett relativt liten alt i alt. Et av fortrinnene til ML er langt midre bemanning enn konkurrentene. Skjønner ikke hvorfor du gnåler om dette. Virker som du nærmest ønsker å konstruere problemer. Har du en agenda?
Nsxnsx
05.05.2022 kl 12:25 3932

Man finner utfordringer der man vil. Tidligere så var det at ikke det finnes kunder til det som kan produseres i ML, så var det at fabrikken var så gammel at den bare kunne skrotes, så var det massiv gjeld, og så var det skattekravet...etc.....nå er det altså mangel på folk som tydeligvis stopper det grønne skiftet så vi kan bare avlyse det. Hva blir det neste ?? Det er vel sikkert feil farge på dørene i fabrikken, så da er det bare å legge inn årene :) :) Vær nå litt seriøs i argumentasjonen...
Slettet bruker
05.05.2022 kl 12:29 3898

Seriøst….Skjønner at du vil prøve og vri alt mulig til negativt det har du holdt på en stund med.
Selv vaskehjelpen skal ha million lønn. Kan trøste deg med at rec vil tjene så mye fremover at til og med vaske hjelpen sin lønn kan dobles.

Seriøst folkens om man vil vri og vende på alt mulig rart til negativt så forsøk og argumentere bedre.
Redigert 05.05.2022 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2022 kl 12:37 3787

Jeg tenker noe i samme baner. Også en tanke jeg har, er om CFO og hans team ikke har rukket å ferdigstille Q1, fordi dem er opptatt med forhandlinger. Veldig naturlig at minst CFO er med på slikt ☺️ tror dette er mer bull enn negativt.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 12:43 3734

Jeg synes Rec er knallsterk idag, bare ned 1% når ose er flat. Rec steg 50 øre på meganyheter siste uke og da er det ikke dårlig å falle bare 1% uten nyheter :-)

Ned snart 2% nå, hvorfor ikke kjøre den ned når ingen klarte å kjøre den opp. Presses ned på relativt lavt volum. Helt naturlig selvfølgelig etter siste ukes nyheter.
Redigert 05.05.2022 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
05.05.2022 kl 13:05 3557

Poenget er at også "ekstremt gode stillinger som er godt betalt og ettertraktet?" vil få et prispress pga mangel på arbeidskraft. Sikkert i minst like stor grad som "Mcdonals-jobber".

"Du har helt rett i at FED´s vil begynne nedtrappingen fra og med juli. Dette vil de skalere etter 3 måneder, hvis jeg husker riktig og de har et 4-5 års perspektiv på dette. Men årsaken til at de har et 4-5 års perspektiv er for å forsikre at markedet ikke kollapser. At organisk vekst kan oppstå og markedet fortsetter som det er."
I en ideell verden så er det denne balanseringen de prøver på. Ja, enig i det.
Men leser du makro-artikler om dagen så ser du at de fleste er enige i at å ri disse 2 hestene (inflasjonsbekjempelse vs børsnedtur) balansert sansynligvis blir en umulighet. Gjennomgangstonen er at i valget mellom de 2 så vil FED bekjempe inflasjon og heller se gjennom fingrene med at WallStreet må slite/falle.
Erfaringene med QT-operasjoner i 2018 var at dette gikk hardt utover Wallstreet, og også OSE som fallt 17% i denne perioden.
FMI
05.05.2022 kl 13:06 3541

Mildt sagt interessant utvikling her med kursen som faller etter strålende nyheter den siste uka. Det ser ut til at det fortsatt er TA som gjelder, og da er det i utgangspunktet ikke bunn før 14-ish på 4 mnd.-chart, 15,50 cirka på 2 mnd.-chart. Det er vel mulig å legge linjalen for 30-40 dager og få bunn rundt 16 og topp rundt 17,30 også, som kanskje kan gi litt rekyl. Vi er i alle fall ute av overkjøpt og øvre bollinger er snart en krone opp med denne trenden.

Dvs. hvis vi ikke får noen bekreftende nyheter før den tid eller annet som kan få oss ut av "banen".

Vi er altså ned over 8 % for året i skrivende stund...
Intravenøsiu
05.05.2022 kl 13:07 3513

Takk for horoskopet.
Skalleknarp
05.05.2022 kl 13:08 3524

Får håpe at storparten av de som kjøper legger aksjene i skuffen, da kan det plutselig snu når det blir litt mer volum...Enkelt og billig å få ned kursen når det nesten bare selges miniposter....
Slettet bruker
05.05.2022 kl 13:09 3594

😅 Det var det samme sist. Herr Grove som hadde investert rubbel og bit var helt frustrert for kursen ikke gikk…

Så plutselig: pang! Kursen fikk 4 x på et pr uker.

Grove solgte, og ble glad .

Det skjer igjen🤩 bare vent.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 13:16 3502

Ha ha , underbar aksje
Slettet bruker
05.05.2022 kl 13:17 3492

Hvor skal G14 anlegge fabrikken sin, er ikke fastsatt enda ifølge Rick, men ser ut til å bli i ML.
https://columbiabasinherald.com/news/2022/may/05/more-battery-manufacturing-likely-moses-lake/

“We’re now ready to go large-scale in Moses Lake,” said company co-founder and CEO Rick Luebbe. “That’s based on the commercial facility that we stood up and got running here last year.”

Luebbe said the company is looking at several sites in Moses Lake and expects to make a formal announcement where it will build sometime in the next two months.

Nå må jo BAM produsentene være co-located med REC, altså rør, for at det skal være effektivt. Sila har lagt beslag på nabobygget, så da er spørsmålet hvor skal G14 gjøre av seg?
Chuck Sutton har bedt om utvidelse av areal, og det er snakk om 169 acre i følge lokalavisa, noe som skulle tilsvare 680 mål?
https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/24/rec-asks-annexation/

Hvis jeg ser riktig, så kan det da være området som er merket av i linken under, og der burde det vel være plass til både G14 og utvidelse av ML anlegget?
https://ibb.co/MSbs5hm

Redigert 05.05.2022 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
nemi's
05.05.2022 kl 13:18 3508

Bare vent tilbørsen er rød en dag, da skal dere få merke det dere også!
Bond
05.05.2022 kl 13:19 3497

Psykologien i RECSI er ganske fasinerende.
Nyheter angående Sila og G14 med potenisell stor oppside for rec har så og si 0 utslag på kurs - men utsatt fremleggelse av Q1 drar oss fra grønt til rødt!
Må bare le av hele aksjen. Mye usikkerhet og psykologi!

er vel bare å logge av frem til 27.mai!

/Bond
Slettet bruker
05.05.2022 kl 13:25 3398

Jeg tenker i samme baner som deg, skal ikke se bort i fra at det kan bli både G14 og Qcells i området her. Kan også være det som vil gå til solar blir en annen plass, da det er lettere å transportere. Og at nærområdene blir forbeholdt Rec sine anodevenner :P
Slettet bruker
05.05.2022 kl 13:26 3410

Ta deg en stor feit bolle, tulling.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 13:31 3373

Hvorfor er du her inne? Røk huset sist da du investerte i Rec, eller hva er greia? Virker som du har et svært usunt oppheng.
tommy1e
05.05.2022 kl 13:39 3304

Ikke rart at aksjen faller etter alle endringer av datoer.
Spesielt når ledelsen og styret ønsker å "gjemme" presentasjonen av Q1 på en "inneklemt" dag den 27 mai.
Dette er ofte et fårlig signal som blir oppfattet som negativt i aksjemarkedet, og er kilde til spekulasjoner og frykt.

Forøvrig er aksjen nå tilbake på et nivå under 16,30.
Her er støtten sterk, så den vil sannsynligvis bunne ut på dette nivået denne gangen (16.28 +/-) og vi vil få en ny rekyl i kjent RECSI stil
Redigert 05.05.2022 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2022 kl 13:43 3327

Haha/ den som selger nå, den er så lite informert at den får som fortjent. Nå er det bare å se kursen svinge, men selger man nå kaster man bokstavelig talt store verdier.

Slapp av med kurs/ eller kjøp - for dette kommer så innmari
Slettet bruker
05.05.2022 kl 13:45 3304

Nå når vi har fått så mange bekreftelser, gidder jeg nesten ikke å følge med på kursen daglig lenger.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 13:47 3416

Det lukter 15-tallet idag. Helt naturlig utvikling selvfølgelig. Selgere som ønsker å kvitte seg med aksjen og kjøpere som har tro på fremtiden, ingen forsøk på å påvirke kursen fra slemme investorer :-)
Slettet bruker
05.05.2022 kl 13:50 3405

Ja, han derre Rick Lubben i G14 sier de er bekymret for hva Rec tenker om fremtiden, da G14 trenger veldig mye silangass. Så alternativene til Rec må i tilfellet være at de må velge det, eller noe annet som er enda mer lønnsomt.

Sliter med å se noen nedside. Burde egentlig selge unna den nye bilen vår og kjøpe en Corolla fra 90-tallet, kjøpe mer aksjer. Er liksom eneste plassen jeg evt kunne hentet mer kapital akkurat nå.
Nsxnsx
05.05.2022 kl 13:51 3392

He he ...på røde dager går som regel Recsi i grønt....så ser frem mot det :)
Slettet bruker
05.05.2022 kl 14:01 3268

Haha, jeg skulle kanskje også kjøpt en gammel holk fra 90 tallet, og lagt potten i REC. Fikk så inni hel..ete kjeft av kona når jeg kjøpte ny bil er tidligere som var en del dyrere enn hun så for seg:)