RECSI Uke 18

SørlieInvest
RECSI 01.05.2022 kl 14:24 80068

Vi avsluttet uke 17 med ca 1kr opp. Aksjen tok et saftig rykk de to siste dagene etter at det kom fram at vi kan forvente oss en Press Release fra kjøper av nabotomta, 3.Mai. I tillegg dukket det opp en sak om at Sila Nano skal komme med en «announcement» til uka angående lokasjon på deres fabrikk. Moses Lake??

I morgen er det EGM og vi får mest sannsynlig inn vårt nye offensive styre. Her er det ikke å forvente seg noe annet enn at disse blir stemt gjennom.

Så kommer tirsdagen som vi alle er svært spente på. Jeg fikk svar fra eiendomsmegler Mark at kjøperen hadde planer om Press Release denne dagen. Jeg tror personlig at dette er Hanwha.

Så har vi denne jokeren med Sila annonsering. Den kan komme når som helst neste uke, eller ikke i det hele tatt. Dette er kun basert på en journalist i Washington som har fått informasjon om at de skal komme med en annonsering denne uka. Men som vi er vandt med i REC. Ting kan utsettes.

Jeg lar tråden starte som åpen og oppfordrer til høflig og saklig diskusjon. Blir det for mye tullball, så lukkes den med en gang.

Dette blir en spennende uke!
Redigert 01.05.2022 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
SUTRE
06.05.2022 kl 17:31 6512

omac, bra du har tro på at markedet fungerer og at det ikke er noen form for kursmanipulasjon. Hvis ikke det er slutthandelkontroll så må det være et system som regulerer dette? Igår var det en normal sluttauksjon med tilpasset volum ift volumet resten av dagen. Idag var det veldig stor omsetning. Dette ser vi en rekke ganger at sluttauksjonen er nesten like stor som hele børsdagen tilsammen når det gjelder volum. Kursen beveger seg lite selv på slike dager.

omac
Hvordan er dette mulig uten at dette er avtalt på forhånd, eller at man kjøper og selger til seg selv (roboter). Vet du svaret så håper jeg du kan dele med oss. Seriøst ment.
Redigert 06.05.2022 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
06.05.2022 kl 17:49 6365

«Hvordan er dette mulig uten at dette er avtalt på forhånd, eller at man kjøper og selger til seg selv (roboter).»

Avtalt på forhånd? Med hvem, og av hvem? Dette er ganske enkelt (egentlig) - dersom en aktør legger inn en ordre på et gitt antall aksjer så kan man spre dette utover dagen, og på flere plattformer (også darkpool). I en slik «bestilling» avtaler man gjerne at et gitt antall aksjer skal legges inn på sluttauksjonen. Dersom antallet aksjer man ønsker å kjøpe i løpet av dagen ikke dekkes på grunn av limit eller andre forutsetninger, så øker man ordren i sluttauksjonen.

REC har alltid vært en aksje hvor sluttauksjonen er et ønsket sted å handle litt volum - det er ikke mer komplisert enn det. At de som sitter short skal selge/kjøpe i auksjonen er selvfølgelig mulig det også for at de skal komme ut med riktig antall aksjer (risikostyring) når dagen er slutt. Det betyr ikke at dette er manipulasjon - det er slik markedet fungerer.
Sa2ri
06.05.2022 kl 17:52 6341

I stedet for å spekulere i denne type manipulasjon bør alle glede seg over at RECSI stiger 2,62% mens OSE faktisk faller 1,67%. Det styrker caset og viser at det kan bli trangt inn døren den kommende tiden.
SUTRE
06.05.2022 kl 17:55 6310

Takk for svar Sa2ri. Jeg kjøper ikke den forklaringen sånn uten videre. Hvorfor er det akkurat tilpasset kjøpere og selgere på en random dag med enormt stort volum, aksjekursen lander veldig tett på siste kurs kl 16.20. Andre dager er det nesten ikke volum i det hele tatt og også da er det tilpasset med kjøpere og selgere uten at kursen beveger seg nevneverdig. Hvorfor er det slik? Hvis det er en stor kjøper ute og fisker og får lite gjennom dagen og legger mye i sluttauksjonen så skulle en tro at kursen ville fyke opp, men det gjør den ikke. Da dukker det alltid opp tilsvarende mange selgere. Hvordan forklarer du det?
SUTRE
06.05.2022 kl 17:56 6292

Veldig sterk rec idag og det er veldig bra, men nå prøver jeg faktisk å lære litt og få en god forklaring :-)
omac
06.05.2022 kl 18:05 6210

Det er jo slik auksjonen foregår, volumet matches med kurs...... Om mange nok vil kjøpe og selge blir volumet stort
Hjelpes
https://www.nordnet.no/faq/1065-apnings-og-sluttauksjon-pa-oslo-bors

Google Dunning Kruger så vil du skjønne mye mer
Redigert 06.05.2022 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
SørlieInvest
06.05.2022 kl 18:08 6196

Blir utrolig å følge med på batteri-industrien fremover. Tror det er mye som vil skje framover. Ikke bare for REC, men over hele linja. Veldig mange som er i gang med valg av lokasjon osv.

https://english.etnews.com/20220506200002

"According to industry on the 5th, Hyundai Motor Company is at the final stage of negotiation with LG Energy Solution·Samsung SDI·SK on in order to select battery partner for electric cars within the US.Hyundai Motor Company not only evaluated battery quality and unit price for each of these battery makers, but also their investment plans in the US. It is known that CATL, a major supplier to Hyundai Motor Company other than 3 major Korean battery companies, was excluded from negotiations from the beginning in consideration of the strong anti-Chinese political situation."
SUTRE
06.05.2022 kl 18:12 6137

Du har en særdeles nedlatende måte å skrive på Omac, prøv heller å forklar isteden for bare å vise til det er slik markedet fungerer.
omac
06.05.2022 kl 18:17 6091

Det er fordi du er særdeles lite lærevillig, det er nok tiende gang du kommer med påstander som du har trekt ut av løse luften og roper manipulasjon. Flere ganger har jeg forklart at det er det ikke men du gir deg ikke. Flott om du vil lære, da er det bare å begynne å lese.

Her er ett bra sted
https://www.investopedia.com/
Redigert 06.05.2022 kl 18:18 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
06.05.2022 kl 18:19 6071

"Hvorfor er det akkurat tilpasset kjøpere og selgere på en random dag med enormt stort volum, aksjekursen lander veldig tett på siste kurs kl 16.20."

Skjønner ikke helt hva du mener. Sluttauksjonen er nettopp det, en auksjon hvor selger og kjøper matches basert på de forutsetningene de har lagt inn. Hvis du ser på de siste sekundene (gitt at du har sanntidskurser) så vil du se at kursen spretter og hopper, og at det er ulikt antall aksjer som aktørene forsøker å selge/kjøpe. Noen ganger brukes sluttauksjonen for å teste hvor mye man kan få solgt/kjøpt, og hvilken kurs det da ser ut til at man må være villig til å akseptere. Dette er helt normalt, og det er faktisk slik markedet fungerer slik omac også skriver.
omac
06.05.2022 kl 18:25 6015

Solerbra skrev Innlegget er slettet
Noen ganger tar markedet feil, vær glad for det for det gir deg en fantastisk mulighet. Hadde markedet alltid vært korrekt kunne vi alle gått i indeksfond
AmatørKongen
06.05.2022 kl 18:30 5969

Det er et viktig poeng. Må være glad for mulighetene :)
Sa2ri
06.05.2022 kl 18:33 5939

Solerbra skrev Innlegget er slettet
Har dere sjekket hva som har skjedd ellers på verdens børser denne uken? OSE er ikke frikoblet fra verdens markeder.
SUTRE
06.05.2022 kl 18:35 5918

Takk for din forklaring Sa2ri, du prøver ihvertfall i motsetning til besserwisseren. Jeg er nok ikke overbevist at det er så store tilfeldigheter, men er selvfølgelig enig i at en auksjon er å finne korrekt kurs for en kjøper og en selger og de matches kl 16.25. Jeg synes det er for store tilfeldigheter rundt volumet de forskjellige dagene. Det kan være mulig at når det dukker opp mange selgere så kommer også kjøperne. Likevel en skummel situasjon hvis en stor kjøper/selger trekker seg i siste sekund, men dette er muligens automatisert i husa. Det er det ikke hos privatpersoner hvis de skal selge/kjøpe store poster i sluttauksjonen.
Solerbra
06.05.2022 kl 18:36 5908

Helt riktig. Det er det jeg har lært meg for lenge siden, spesielt i Rec. Mye bedre å utnytte markedet enn å klage på det. Markedet er som det er. Lite å gjøre med det.
SUTRE
06.05.2022 kl 18:39 5875

Vi får vel være glade for at idag så var det mange som hadde lyst på aksjen selvom ose var ned nesten 2% og det er stor nedgang de siste dagene på verdens børser. Igår var det veldig mange som ville selge og vi raste 4% selvom ose var flat. Sånn går no dagan :-)
Zenzor
06.05.2022 kl 18:50 5790

Kan det være at mange føler seg trygge på å selge over SB1Ms analyse på 17,-?

Som regel ville jeg også følt meg trygg på at en kurs holder seg litt under en analyse, da analysen samtidig mener at alt over kursmål blir for høyt?
Solliar
06.05.2022 kl 18:58 5716

Ja hadde skjønt det på Arctic sitt kursmål 26 eller pareto 30, men seriøst her snakker vi om 17 kr.
Redigert 06.05.2022 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
06.05.2022 kl 19:02 5679

Det er derfor man skal bruke megler når man handler (spesielt litt volum) - ikke drive å fikle med dette på egen hånd. Bruker man megler får man råd, og hjelp til å slutte ordrer på en god måte.
Solerbra
06.05.2022 kl 19:22 5519

Så da var det ingen aksjer på OSE som steg på gode nyheter denne uken, eller? Vi fikk faktisk meganyheter relatert til Rec denne uken, men null utslag på kursen (2 øre ned). Men folk må gjerne mene at dette er helt normalt. Min mening er kun min mening, og den har ingen betydning. Egentlig dumt å poste. Slettes.
Stabukk
06.05.2022 kl 20:30 5139

Håpar Warren Buffet eller eit anna fond i USA får lyst på Rec-aksjen. Det hadde skapt meir omtale i media, og vore meir lovande, enn at tusenvis av tyske småaksjonærar kjøper gjennom Clearstream Banking.
Sjakalen
06.05.2022 kl 21:06 4939

Ja, tidligere hadde vi folk til å gi oss dopapir på hotellene også. Idag klarer vi dette helt fint selv. Husene selger vi, bilene selger vi.. så hva du skal med en megler det fatter ikke jeg hvertfall. Spesielt når du snakker om råd...gode/dårlige..tenk selv da !
KommersK
06.05.2022 kl 22:46 4599

Haha! Tommel! Dessverre ikke alle som er like smarte, vet du.
solfylt
07.05.2022 kl 00:03 4265

Det har vært en særdeles spesiell uke på børsen(e). De fleste av oss hadde nok trodd på et større kursløft enn det vi har sett, MEN… Vi fikk meganyheter som du sier. Dersom vi ikke hadde fått disse, ville REC vært ubehagelig rød. Tør ikke gjette, men vi hadde ikke vært i nærheten av 16. Når børsen går ned 1,5% og REC går i grønt, så er dette veldig sterkt. Ta en titt på de som har fått en real nesestyver denne uka og du vil se at noen aksjer er «straffet» urimelig hardt. På den andre siden er det noen som har løftet seg himmelhøyt på tragiske verdensnyheter. Min observasjon er at REC har gjort det bra denne uka, både fordi vi har fått store nyheter og fordi det er færre og færre som tviler på fundamentet. Vi må huske på en ting; disse nyhetene blir ikke borte selv om de drukner i makro nå.
Stabukk
07.05.2022 kl 00:58 4099

For dei som drar nytte av teknisk analyse: Har fått opplyst at Rec har komme inn i ein «kortsiktig positiv trendkanal». Forstår at dette er Investtech si vurdering, og at Rec der er rangert som nr. 38 av dei mest interessante aksjane på OB.

Vektlegg sjølv mest fundamentale forhold og utsikter fram i tid. Trend spelar gjerne inn, men er sikker på at meldingane om sannsynlige Rec-kundar denne veka MÅ medvirka til kursoppgang. La det gjerne bli trangt inn døra, spesielt ved meldingar som er venta frå Rec sjølv!

Å stille spørsmål er vel ikke å klage. REC er ned 3% denne uka (åpnet på 17,09). Men sånn kan det gå med aktiv shorting i aksjen, må leve med d som du sier. Selv om REC ikke er hardt rammet. De som er nysgjerrige på fenomenet, sjekk f ex. ut / google mest shortede aksjer i US, ennå verre der.
Der er "naked shorting" lovlig for de store aktørene, så lenge de leverer de såkalt nakne, usynlige, eller syntetiske(min favoritt) aksjene de har solgt short, (selv om de ikke har fått lånt aksjer) innen et visst antall dager.
Solerbra
07.05.2022 kl 09:30 3342

Nei, nyhetene blir heldigvis ikke borte. Godt er det.
Når største eier annonserer å etablere full solar verdikjede basert på low carbon poly fra Rec, og 2 anodefabrikker (kanskje flere) skal bygges vegg i vegg med Rec, så får vi anta at noen finner ut at recsi nå er ganske billig.
Rec, G14 og SilaN ansetter nå folk i ML, så at en må ha børsmld for å tro på dette virker litt rart på meg.
Dagens verdi på 6-7 milliarder, justert for gjeld og cash, dekker vel knapt mer enn et utbygd Butte i godt driv.
AmatørKongen
07.05.2022 kl 09:45 3261

Med den verdien selskapet har nå og den positive kontantstrømmene som kan komme allerede i slutten av neste år, så er det banna bein at aksjen vil reprises. Spesielt om vi i slutten av 2023 har guiding mot 2025 som bare er halvparten av mye av det som spekuleres i her inne.

Kontantstrøm fra 2025 og utover har potensialet for å bli så god, at Rec både kan nedbetale obligasjonslånet sitt over driften, samt at de vil ha mulighet til å finansiere f.eks en ny fabrikk kun for silanproduksjon en gang etter 2025. Med lån selvsagt, men det kan gjøres over driften uten emisjon. Jeg tror det kan skje i Europa, kanskje i Asia utenfor Kina. Det gir mening med anodeselskapene som har planer om å bygge rundt i verden og ikke bare i USA. En 2000MT silanfabrikk slik SKM bygger i Sør-Korea for G14 kan være en god pekepinn på hva som kan komme.

G14 skal garantert til Europa også. Det samme tror jeg flere av de andre skal. Samarbeidet er der allerede med Rec, så hvorfor ikke fortsette den gode tonen på andre kontinenter.

Her vil det kunne skapes betydelige vekst og verdi for aksjonærene mot 2030. Det er vel alltids en sjans for at det ikke går så bra, men det ser veldig lovende ut. Jeg tror at en tidshorisont på 2030 vil gi 10x på dagens børsverdi, kanskje mer.
Redigert 07.05.2022 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Zenzor
07.05.2022 kl 11:29 2927

Det er lett å tenke seg at SilaN ønsker seg fabrikk i Tyskland/Østerrike el.l, tett opp til Mercedes og BMW sine fabrikker.
Ikke vanskelig å se en fremtidig REC-fabrikk med tilknytning til også QCells i de traktene da.
Mr_Frightened
07.05.2022 kl 14:41 2593

Ser ut til at de tre "fluid bed operator" stillingene, eller "vannseng spesialistene" som Nemis sikkert kaller det, er blitt besatt.
Er borte på listen.

Er tydeligvis ikke problem å få kvalifisert arbeidskraft.

https://phf.tbe.taleo.net/phf04/ats/careers/v2/searchResults?org=RECGROUP&cws=38
Redigert 07.05.2022 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
a_og_b
07.05.2022 kl 19:21 2112

😆😅

Vi er inne i en spesiell periode på børsen, hvor selskap med lave eller ingen inntekter i dag ikke blir premiert for at de sannsynligvis får store inntekter i framtiden. Det har nok bidratt til at RECSI-kursen får lite betalt for de gode nyhetene, og shorterne får god hjelp til å dekke inn på lave kurser. Men tror det blir vanskeligere å holde denne igjen når børsmeldingene kommer og analytikerne oppjusterer kursmålene sine. Her er det bare å smøre seg med tålmodighet.
AmatørKongen
07.05.2022 kl 20:14 1939

Ikke så verst poeng det. Med dette fundamentet i fjor med ESG bølgen ville kursen vært over 30, eller mer sikkert 😂