🍾Sila Nanotech kjøpte nabofabrikken til Rec i ML

Taycen
RECSI 01.05.2022 kl 19:56 53632

Kudos til Scotus som fant dette

Da ser det ut å være bekreftet at det er Sila som har kjøpt nabofabrikken … bare dette bør løfte kursen over 20 imorgen

Se lenkene

https://finansavisen.no/forum/post/4487996

https://finansavisen.no/forum/post/4488020

Foretaksregistrering 29/4-22 kopi av skjøte her : https://ibb.co/23Z4wVs

Sila har kjøpt Xyleco fabrikken på nabotomten, deres nye adress er den remax solgte nettopp .. gratulere til alle , dette er stort og kudos til Scotus som fant dette ! 👍👍👏👏👏👏

Bilde av lokalisasjon her :
https://ibb.co/C8G6Rz5

Dette er Xyleco fabrikken som Sila har kjøpt , den ligger over veien til Rec

https://www.loopnet.com/Listing/3741-Road-N-NE-Moses-Lake-WA/21743951/

Offisiell melding kommer trolig 3 mai er det angitt .
Redigert 01.05.2022 kl 21:47 Du må logge inn for å svare

Jeg la inn litt penger i REC for noen uker siden fordi min storebror sa at Rec skal være en veldig god investering langsiktig. Får ikke kontakt med han akkurat nå så spør her: hvorfor er det så bra at SILA har kjøpt nabotomten? Beklager for dumt spørsmål, men som fremstående av mitt brukernavn håper jeg noen vil ta seg tid til å svare.
piha
01.05.2022 kl 22:32 5543

Nydelig👌 dette har vi jo ventet på et par år, endelig så skjer det og atpå til har vi Hanwa med Q-cells..vi nærmer oss rett og slett et blue sky scenario 🥳 grattis alle og spes dere som var med å grave i silikonanoder når det var kun på et white paper 🧐

Tusen takk! Har lest den artikkelen, men er det da «sikkert» at de bruker REC (og kjøper til 22$)?
Taycen
01.05.2022 kl 22:44 5511

Her er film over fabrikken som Sila har kjøpt , byggingen i bakgrunnen er REC

https://drive.google.com/file/d/1d4etdKv45QJWlXf2wOFIBxqT8oAd7xK6/view
Taycen
01.05.2022 kl 22:47 5477

Sila er avhengig av Silangass til sine produkter , da hadde aldri kjøpt så nær REC hvis de ikke skal ha produkter fra REC . Dessuten samarbeider de allerede . Er ikke tvil om at de har inngått samarabiede og at kontraktene allerede er signert , må bare børsmeldes .. Dette er dessuten en signal på at ML åpnes opp .ø Så det er dobbel bull , kontrakt + melding om oppstart
InForTheWin
01.05.2022 kl 23:01 5297

Whaow!!

Pilotanlegg? At Sila har skaffet seg et pilotanlegg - på størrelse med 4-5 fotballbaner?
Hehehe, synes nesten synd på deg, når dette er eneeste argumentet du har å dra fram.
Mr_Frightened
01.05.2022 kl 23:09 5239

Kort fortalt, så har REC kun hatt en av to fabrikker i drift på grunn av handelskrig med Kina, og da den minste i Butte som er ca 1/3 av den store i Moses Lake (ML) som er stengt.

Butte har levert gode tall, men overskuddet fra Butte har gått i det store gapet for å holde ML ved like.

Når vi nå får ML åpnet, så vil begge fabrikkene levere store overskudd, og REC vil gå fra å være en bedrift som knapt nok går i null, til å kunne levere milliard overskudd.

Do the math👍🤠🤠

Edit: Du traff godt når du gikk inn for et par uker siden. Flere av oss andre her inne har hatt et par opp og nedturer det siste året.
Redigert 01.05.2022 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
KAWAS
01.05.2022 kl 23:12 5265

De må vel børsmelding med en gang de har signert, men sa2ri kan sikkert gi fasit. Dette kan man gjette på skjer tirsdag, når Sila formelt annonserer sitt kjøp. Ikke tilfeldig at EGF er mandag.
grabein
01.05.2022 kl 23:12 5303

Sila har allerede anodene sine i masseproduserte konsumentprodukter, nærmere bestemt Whoop fitnessarmbånd. Det funker, de vet det, og nå skal det skaleres. De er langt forbi pilotstadiet. Dette er fabrikken vi har ventet på i flere år nå.
Stabukk
01.05.2022 kl 23:20 5218

Finansavisen burde jo då ha ei «oppfølging» av si sak frå januar 2021. Er det eit poeng å tipsa FA og andre norske finansmedia?
Eller vil dei ikkje skriva nokon før Rec sjølv har komme med ei børsmelding?
Stabukk
01.05.2022 kl 23:40 5025

Bør også tipsa Columbia Basin Herald.
Uchi
01.05.2022 kl 23:41 5025

Søtt Nemi´s. Har jo savnet deg i det siste. En stund siden sist.

For ordens skyld:

Sila har hatt pilot med REC lenge. Fabrikken som ble solgt kostet $38.000.000. Ikke kom med propaganda nå og si at dette er et pilot anlegg. Nei, kjære Nemi´s. Dette er et komplett bygg som er klar. Bare å begynne å flytte inn alt av nødvendig inventar nå, eller som pappa pleide å si i mine yngre dager (pappa var en bilselger) - bare vri nøkkelen, tut og kjør!

Venner, jeg gjentar en gang til det jeg skrev tidligere:

Det er ALDRI feil å realisere gevinst. Om du føler for å realisere gevinst. Kjør på. Min mening derimot er at ML gjenåpning kun er begynnelsen av eventyret. Vi snakker om fremtidens energi ressurser. Olje skal erstattes med fornybart. Et helt nytt marked som aldri har eksistert tidligere for REC. Hanwha sa det selv; REC skal være bærebjelken i vestlige satsninger innenfor fornybart. Det kommer til å komme ytterligere fabrikker. Dette har flere av oss sagt i over to år nå.

Det blir nok volatilt de neste dagene. Hold på aksjene. 30 - 40kr er ingenting i forhold til potensialet som egentlig ligger her. Vi snakker flere hundre kroner i aksjekurs hvis det kommer utvidelser / nye fabrikker. Ikke selg gull til prisen av møkk og tro at du har gjort en god deal. REC er gullbilletten min og jeg håper at det ender opp med å bli gullbilletten din også!

God kveld videre. Fra og med i morgen starter et helt nytt epoke for selskapet. Det er bare å glede seg!
Oscik
01.05.2022 kl 23:43 5018

Takk for tipset på tippsing, hehe, skal fikse det👍

Keep up the good work uchi. De som skriker haus haus er de som eier minst og har null framtidsvisjoner.
Stabukk
01.05.2022 kl 23:51 4960

Kva nyhet skal til for å gi eit kraftig kursløft i Rec kommande veke? Kanskje nettopp at Sila Nano er kjøpar av nabobygg og tomt....
Minner om at Røkke sitt inntog i Rec gav eit løft på 65% på ei veke før jul i 2019:

https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2019/12/17/7482797/rec-silicon-har-steget-65-prosent-pa-en-uke

Røkke og Aker rydda opp i Rec sine finansar og «pynta brura for salg» på kurs 20 til Hanwha. Kanskje kjem det snart store nyhetar og børsmeldingar om restart av ML, solide kundar og god utnytting av kapasiteten. Det burde etter mi vurdering gi like stort kursløft som at Røkke/Aker kjøpte Ulltveit-Moe sin eigarpost.

65% oppgang på dagens kurs skulle bli 27,14. Det høyrest OK ut for ei av dei kommande vekene!
Det store spørsmålet for meg ville bli om eg skulle selja på eit slik nivå og venta på ein ny «vanleg» nedtur til 16 kr...Trur svaret blir at eg blir sittande.

Dere hauser hverandre opp, skulle nesten tro den lå over 30kr selv om børsen er stengt..ro dere litt ned nå da, ellers blir dere for skuffet i morgen..at TS tror på 20kr i dag, sier litt om nivået. Vær litt realistisk da🥱
Redigert 02.05.2022 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
va_le
02.05.2022 kl 00:12 4857

Ikke rare fraktkostnadene når kunde ligger vegg i vegg. Holder vel med noen meter rør til forsyning.

Burde gi en rimelig god netto fortjeneste per m3!
Oscik
02.05.2022 kl 00:16 4842

Det er nå over 2 år siden jeg først oppdaget dette forumet, siden da har jeg daglig lest bortimot alt som har blitt postet om REC, men valgt og ikke delta, før idag.

Dine bidrag med oppsummeringer har vært svært behjelpelig de dagene salg har fristet som mest, takk. Tusen takk, til deg, og også de andre som bidrar på forumet med viktige og saklige innlegg i ellers turbulente tråder. Dere har gjort det mulig for meg, en fattig økonomistudent, å bli en litt mindre fattig -student med mye mer kunnskap om børs, det å realisere boligdrømmen virker faktisk mulig nå, antageligvis før jeg har noen formell grad.

Som REC aksjonær, kan jeg med et bredt smil om munnen, se frem til de neste dagene, ukene, månedene og årene. Igjen, takk.
Redigert 02.05.2022 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
turningpoint
02.05.2022 kl 01:20 4724

Usammenlignbart 🙂 med kursoppgang med Aker og Røkkes oppkjøp i 2019. Selskapet hadde vært priset til nærmest konkurs i lang tid og da er 65% oppgang ingenting og ihvertfall ikke sammenlignbart. Dersom vi nå endelig får konkrete børsmeldinger kan vi begynne å snakke om at markedet vil verdsette Rec!
Redigert 02.05.2022 kl 07:51 Du må logge inn for å svare

Hur lånt tid kan det ta för Sila att vara i drift i ML? Som jag har förstått är det en färdig fabrikslokal på tomten?
BIF78
02.05.2022 kl 07:45 4169

Det kan nok være svært at sige præcist. Jeg regner med at det vil fremgå af den meddelelse, som Sila forhåbentlig kommer med i morgen. Men når det er eksisterende bygninger, så kan det gå meget stærkere end nybyggeri.

Spændende tider for REC. Mon ikke vi snart får et par gode meddelelser fra dem. Som jeg tidligere har skrevet på anden tråd, så kan maj blive rigtig spændende. Hvis/når Sila annonceres som kunde så kan maj 2022 nærmest blive skelsættende.
Kvike11
02.05.2022 kl 07:53 4185

Sila fabrikken bliver selvfølgelig en stor kunde
Flyfabrik - NASA - er der noget vi ikke ved om samarbejde mellem RECSI og NAS/staten/militæret
viser også vor stort det er, fremtiden ligger i RECSI, kommer til at gå stærkt, når brikkerne falder på plads.
Hvor meget skal kursen op idag..??
Zenzor
02.05.2022 kl 07:55 4166

Jeg kan ikke se at noen andre har spekulert i dette enda, så jeg kaster det ut der.
(Beklager hvis noen andre har poengtert dette tidligere)

Forklarer ikke dette temmelig godt hvorfor Rec nå har søkt om å utvide tomta nordover?
De behøver landområdene slik at de kan kjøre direkte rør fra Sila Nano's tomt og vest over veien, inn på Recs tomt.

Derfor har jeg nå veldig stor tro på at Rec skal utvide fabrikken i nærmeste fremtid (ferdig til uti 2024 en gang) for å øke kapasitet for silangass, med rør direkte over veien fra tomten vi snakker om.

Noen tanker?

Eller eier Rec allerede denne delen av landområdene, selv om det akkurat nå er landbruk der?
Noen som har en god oversikt over arealene det er snakk om?

For å låne lenker fra andre på forumet:
Kart: https://ibb.co/C8G6Rz5

Søknad om utvidelse: https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/24/rec-asks-annexation/
Redigert 02.05.2022 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
velkjent
02.05.2022 kl 07:56 4156

Såvidt jeg har fått med meg blir silangassen produsert på Butte, ikke ML og har vært i drift hele tiden. Med dagens marked blir vel også hele kapasiteten solgt til gode priser. Med Sila, som evnt. ny kunde, er det vel rimelig å anta at kapsiteten ved Butte må økes eller at gass blir et nytt produkt ved ML.

Er usikker på om det blir rødt eller grønt akkurat i dag. Lett at det meste blir tatt med i dragsuget som kommer i dag. Førhandel ned 1% på OBX... Krysser bare fingrene så får vi evaluere kl. 16:24:59 i dag hvordan det gikk. :) Ha en spennende dag - håper det kommer noe facts (meldinger) snart !!
omac
02.05.2022 kl 08:01 4074

Gassen må transporteres i rør til Sila, da hadde Sila kjøpt i Butte og ikke ML. ML kommer til å utvides og produsere Silan til bl.a Sila og Silisium til Hanwha. Det blir enorme tider fremover
AmatørKongen
02.05.2022 kl 08:07 3978

Jada, Butte produserer silangass, de har en kapasitet på ca 7000MT årlig. ML har en kapasitet på ca 25000MT.
velkjent
02.05.2022 kl 08:13 3924

Kan du være mer presis?
Selger Butte hele kapasiteten i dag? MLs kapasitet er,såvidt jeg har forstått, for wafer, og har aldri vært helt utnyttet, men kommer den i drift,skulle det være mulig.
Mr_Frightened
02.05.2022 kl 08:16 3877

Stemmer det, og en annen ting som gjør at Sila ikke legger fabrikken til Butte er vel at Butte er ikke stor nok, og klarer ikke levere nok gass til Sila. Det er ML som gjelder for dem.
AmatørKongen
02.05.2022 kl 08:17 3978

Husker ikke helt kapasitetsutnyttelse på Butte, men den er ikke 100% solgt til enhver tid husker jeg. Butte venter vekst i sine segmenter så der vil det nok gå bra for egen maskin.

Anodeprodusentene vil trenge mer enn hva Butte kan levere, derfor etablerer de seg ved ML fabrikken. Også er det andre gunstige grunner til det, som billig kraft. ML kan levere både poly og silangass fra sin fabrikk.
Zenzor
02.05.2022 kl 08:27 3807

Sakset fra rapporten for Q3 2021:

SEMICONDUCTOR MATERIALS
REC Silicon manufactures polysilicon and silicon gases for
semiconductor markets from its manufacturing facility in Butte,
Montana. This facility is the world’s largest supplier of silicon gases for
semiconductor, flat panel display, and solar applications. The facility
uses a silane based siemens polysilicon processing technology to
produce the highest quality (FZ) polysilicon for use in the semiconductor
industry. The Butte plant has a capacity of approximately 4,500MT of
silicon gas loading and 2,000MT polysilicon production.
Zenzor
02.05.2022 kl 08:32 3742

Men variabelt med kapasitetsutnyttelse som du sier.

Fra årsrapporten for 2021 (mot 2020) ble totalt gass-salg:

Silicon gas sales in MT
2021: 3,078
2020: 3,189

https://www.recsilicon.com/RECSilicon/media/RECSilicon/Investors%20Section/AnnualReport/REC%20Silicon%20Annual%20report%202021.pdf
Redigert 02.05.2022 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
omac
02.05.2022 kl 08:33 3901

I fjor var Butte nede for vedlikehold og utbygging i flere uker
Zenzor
02.05.2022 kl 08:35 3998

Veldig godt poeng.
Og kan også legge til at de fremdeles tjente mer i 2021 enn 2020 pga. økte priser jevnt over.
Samtidig skulle de også nå reforhandle gamle kontrakter med lave priser, så alt ligger til rette for en ganske fin økning i inntjening for silan gass i år og årene fremover.
Stabukk
02.05.2022 kl 08:44 3886

Kall gjerne 65%-auken i 2019 for usammenlignbar, men tok den med mest for å visa at «gode nyhetar» kan løfta kursen kraftig. Spesielt i ein aksje som Rec.

Å «snakke om at markedet vil verdsette Rec!» er alltid interessant. Både Arctic og Pareto har ei god stund hatt kursmål på ca. 26-28, FØR vi veit sikkert om ML gjenåpnar. Det er ein kursauke på godt over 60% frå dagens 16,45.

At Sila Nano etter alle solemerke tar ein bra porsjon av Rec sin silangass-kapasitet bør vera ein «god nyhet». Group14 skal vel også ha litt silangass. I tillegg må vi rekna med at Hanwha/Q-Cells skal ha ein god del av poly-produksjonen. Då bør vi vel snart sjå kursmål for det analytikarane omtaler som «blue sky»? Og det er kursmål over 50...

Solliar
02.05.2022 kl 08:59 3920

Pareto har økt kursmålet sitt 30kr og der burde den også vært for lengst.
Redigert 02.05.2022 kl 09:00 Du må logge inn for å svare