VOW - Inn i Top pick porteføljen til Sparebank 1 Markets

Frodon
VOW 02.05.2022 kl 09:54 14405

Sparebank 1 Markets har tatt VOW inn i top pick porteføljen sin for mai.

Her er et lite utdrag:

«The tide will turn in 2022 – Q1 will prove that business is improving»

«We expect Q1 revenues of NOK178m and a group-level EBITDA of NOK23m, implying an EBITDA-margin of 13%. We expect a positive EBITDA contribution from all segments in the quarter, reflecting that VOW indeed will become profitable as turnover increases»

De har kr 50 i kursmål
Redigert 02.05.2022 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2022 kl 10:41 7072

Sparebank 1 Markets er verdt å lytte til. Jeg har ikke lest analysen, men dette høres bra ut.
Frodon
02.05.2022 kl 11:45 6980

Marginene blir det viktige å følge med på. Det er indikatoren som skiller mest i de forskjellige analysene fra meglerhusene, som igjen gjør at kursmålene spriker så mye. Hva slags margin tror du VOW klarer videre?

Her er et lite utdrag fra hva Sparebank 1 Markets skriver om REPowerEU og VOW

"VOW’s equipment enables CO2 neutral gas – perfect timing with REPowerEU

GTRgaz and VOW (via ETIA) are currently working on qualifying pyrogas for the European grid"
Redigert 02.05.2022 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2022 kl 12:54 6880

Ingen råd er gratis. SPB1 har vel planer om å selge, det vil nok listene vise de neste dagene. Klassik dette, alt hjelpe en VIP kunde ut av VOW.
Frodon
02.05.2022 kl 13:15 6835

Har Sparebank 1 Markets kjøpt seg inn i VOW? Kult, det visste jeg ikke. Hvor mye har de kjøpt?

Jeg er «VIP» kunde hos Sparebank 1 Markets. Kan ikke se noen info om at de skal hjelpe oss ut. Hvor fikk du informasjon om det?

Hvis du følger med på Top picks porteføljen dems, pleier den å slå markedet de fleste måneder. Sist måned slo den markedet med 6%. Helt greit på 1 mnd 😉
Slettet bruker
02.05.2022 kl 13:19 6803

VIP kunder er nok i en annen målestokk enn du er i, selv om du kanskje har en bedre kundestatus enn mannen i gata - slik jeg har i Nordnet.

Håper du gjør det bedre i VOW enn BCS, der gikk du vel ut på SL. Kjøp rundt 48 kr, og bommet grovt på din TA der.

Lykke til, men denne skal til 4,85 ifølge mine chart, og du ser nok det samme. Kanskje du skulle satt en short istedenfor.
Tror du seriøst VOW vil stå seg mot børsfall av den heftige sorten ?
Slettet bruker
02.05.2022 kl 13:21 6789

Frodon, jeg har nok ikke så god greie på dette med marginer, men her er hva jeg fant i årsrapporten på s 15 og 16:

Gross margin was recorded at 37.8 per cent for 2021, up
from 35.7 per cent for 2020. In 2021, all three business
segments reported gross margins on par with or higher
than the levels achieved in 2020, contributing to the
long-term positive development.

The Vow Group has seen significant revenue growth
over the past few years. This has resulted in a general
increase in the operating expenses, following a larger
and more complex organisation, as well as investments
in future growth. At the same time, Vow has improved its
operational efficiency considerably over the same years,
maintaining a satisfactory EBITDA margin.
EBITDA before non-recurring items amounted to NOK
41.1 million for 2021, representing a margin of nine per
cent, compared with NOK 46.6 million and a margin of 10
per cent for 2020.

Frodon
02.05.2022 kl 15:20 6670

Møkkamannen, litt av et nick forøvrig ;) Ja, marginene bakover er det god kontroll på. Vi sammenlignet en del forskjellige analyser fra meglerhus om hva de trodde om fremtiden. Veldig store sprik mellom kursmålene, men inntektene var relativt like i de forskjellige analysene. Den store forskjellen vi fant, var hva slags margin de forskjellige analytikerne hadde lagt inn i analysene sine. Det er sikkert andre viktige forskjeller også, og selvfølgelig er det ingen garanti for at kursmålene treffer selv om analysene treffer, men da har vi i hvert fall et parameter å se etter i Q1 rapporten 😜
TheKurgan
02.05.2022 kl 15:59 6630

Skal du ødelegge denne tråden også da!
Finn deg noe andre å plage, dette er begynner å bli kjedelig mehe1985.
royroy
02.05.2022 kl 20:56 6416

Er det vanlig at et vekstselskap som tjener penger og har 2 milliarder i pipeline, prises til under 600 millioner (ca 4.85)?
hatitchi
02.05.2022 kl 21:01 6400

Hvor mye penger mener du VOW tjente i 2021?
Karbon
02.05.2022 kl 21:32 6351

Hatitchi:

Vi er nå 5 måneder inn i 2022. Det har vel kun historisk interesse å snakke om hvor mye Vow tjente i 2021. Et selskap prises vel først og fremst utifra forventet fremtidig inntjening.
Hammers
02.05.2022 kl 21:41 6336

Kan du ikke snart kutte ut de barnslige usaklighetene du stadig serverer og heller være behjelpelig med å få til et seriøst forum?

"Vi andre" vet at 2020 + 2021 var 2 unntaksår for selskapet pga pandemien + at VOW i perioden bygget opp den landlige virksomheten. 2 av 3 "vertikaler" var da borte - kun salg og installasjon innen cruise holdt skuta flytende. Før pandemien gikk det så bra at det lille vekstselskapet betalte utbytte (2019).

Fra 2022 ligger det an til at 3 av 3 skal dra lasset. Da blir det helt andre tider - og børs kikker framover i tid.
Når den første kjempeordren på land kommer snakker vi om STORE summer.
Faktisk en ny tidsalder for VOW.




Redigert 02.05.2022 kl 21:45 Du må logge inn for å svare
hatitchi
02.05.2022 kl 21:44 6328

De tjente 0 i siste halvår av 2021. Og det var det beste halvåret i 2021.

Dere må seriøst slutte med haussingen av VOW. Dere kan ikke først trekke frem at selskapet tjener penger, og ved første tegn til motstand kontre med "2021 er historie". Det holder å si at de ikke er et tapssluk.
royroy
02.05.2022 kl 22:07 6262

0 siste halvår av 2021.

Nå er vi 4-5 mnd. inne i 2022, det må være rimelig å tenke ut fra det som er nå. Tror du fasiten er 0 i første halvår av 2022?

Uten å dra inn ikke-kontraktfestet vekst eller andre (grønne) vekstselskapers bunnlinjer.

Så lurer jeg fortsatt på om det er vanlig å prise et selskap som ikke taper penger, og har 2 mrd i pipeline, til 600 mill (4.5kr «target» meh)
Karbon
02.05.2022 kl 22:08 6261

Du skal få lov til å ha dine meninger hatitchi, det er du i din fulle rett til. Så har jeg mine. Og min mening er at vi ser konturene av en ny æra for Vow. Det begynner i 2022. Og det fortsetter i 2023, 2024, 2025 og videre framover med økende ordrereserve og høyere inntjening år for år.
hatitchi
02.05.2022 kl 22:26 6209

Vestas har backlog på 440 milliarder. De regner med å tape penger i FY22. Har du noen empiri som tilsier at backlog korrelerer med positiv EBIT-margin? Greit nok at man må ha inntekter for å gå med overskudd, men backlog kan innebære at ordrene er inngått på ugunstige tidspunkt, slik man ser i oljeservice. Cruise og olje opplevde samme skjebne under corona, og av det seismikkselskapet jeg følger inngikk det kontrakter med lav margin gjennom 2020, men de er nå på vei opp.

Jeg har selv aksjer i VOW, riktignok litt mindre enn ATH da jeg lettet meg litt på oppturen til 25 kr i mars og posisjonen er nå 10 % av porteføljen og vil akkumulere ved ytterligere fall. Det bør likevel være mulig å bringe andre perspektiv til torgs. VGM har mildt sagt vært en stor skuffelse, og prosessen som jeg ser det har til nå bare vært en pengeflytting. Andre mulige vertikaler bør utvikles lengre før de skilles ut.
Redigert 02.05.2022 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.05.2022 kl 22:44 6163

Hva Vestas driver på med er fullstendig irrelevant i forhold til VOW.
VOW's backlog er ikke tegnet med tilbudspris. TVERT OM. I Q4/21 var EBITDA-marginen på over 20%.

Bare si fra hvis jeg skal oppdatere deg på det tekniske chartet til QFUEL.
Selskapet du selv liker å ha meninger om - bortsett fra VOW.

Chartet ligger klart hos meg, meg jeg hadde tenkt å drøye litt med publiseringen!
hatitchi
02.05.2022 kl 22:52 6137

Tar du å korrelerer VOW og QFUEL det siste året? Kanskje legge til ICLN også? Svaret kommer til å forbause deg.

Ha en fin helg. Sitter trygt med TEL-aksjene mine :)
Hammers
02.05.2022 kl 23:06 6093

Som sagt; VOW har hatt gått på 1/3 maskin de siste 2 årene. Nå går vi mot full fart forut.
Det begynner å SKUMME rundt baugen.

Gjelder det samme i QFUEL. Ikke i følge det jeg vet og det chartet jeg i dag tegnet for meg selv.
Neida, jeg skal ikke publisere det nå, men faller kursen ytterligere EN drøy krone som sluttkurs ser det forferdelig ut.
Ja, faktisk langt VERRE enn forferdelig!
Når chartet kommer så kommer det!
hatitchi
02.05.2022 kl 23:18 6052

OK. Send meg PM når VOW toucher 2000 da (ikke NAS-style tho).. 1. april for 4 år siden solgte jeg NAS på kurs 7272!
Bubleslurp
02.05.2022 kl 23:31 6026

Husk at dere skal på skolen i morgen tidlig da gutter. Så, marsj i seng og hendene over dyna.
Karbon
03.05.2022 kl 07:25 5873

Ny kontrakt:

VOW SUBSIDIARY C.H. EVENSEN SECURES CONTRACT WITH LEADING ALUMINIUM PRODUCER

https://newsweb.oslobors.no/message/560888
Karbon
03.05.2022 kl 07:50 5803

"Leading aluminium producer"

Da må det vel være enten Alcoa eller Norsk Hydro?
oivindl
03.05.2022 kl 07:58 5782

"være behjelpelig med å få til et seriøst forum?"

Dersom det er noe du selv akter å følge, Hammers, så applauderer jeg.

Her kommer en første liten utfordring og test i den sammenhengen. Her er hva du skriver på en annen tråd:
"Når jeg leser linken kommer jeg raskt til å tenke på prosessen Philip Morris Int (PMI) hadde i Sveits.
De jobbet i 10 år for å få ned egne utslipp, men prosessen gikk utrolig tregt - selv om utslippene falt 10-20% ila disse årene.
Da VOW kom på banen i nov 2019 ble det fart på sakene."

Dette stemmer dårlig med det jeg finner på hjemmesiden til PMI.
Om man skal ha et realistisk forhold til muligheter fremover, er det greit med et noenlunde korrekt bilde av fortiden, så spørsmålet er, har du en kilde til disse opplysningene?
Record
03.05.2022 kl 08:01 5766

Ja, mange dråper små , kommer snart en stor og 😇
Karbon
03.05.2022 kl 08:39 5651

Oivindl:

Kilde til disse opplysningene har vel Hammers lagt ut tidligere.

Her er en kilde som jeg har vedr. Philip Morris:

https://www.pmi.com/sustainability/protecting-the-environment/how-do-you-make-a-carbon-neutral-factory?utm_source=linkedin&utm_medium=post&utm_campaign=Jennifer+Motles

Du må scrolle deg nedover, og bruke litt tid på å sette deg inn i prosessen, og helt til slutt vil du se hva som skjedde etter at pyrolyseanlegget fra Vow var i drift.

Hammers har tidligere lagt ut en plansje fra PM som viser nettopp det han skriver over her, og jeg mener oppriktig at du ikke kan kreve at vi dokumenterer alt vi skriver med linker osv som vi har funnet fram tidligere. Det er tross alt en god del som er lagret "i hodet", og som ikke er like lett å finne tilbake. Men det må være lov å skrive om det man husker, selv om man ikke alltid har en link å vise til.

Så hvis dette innlegget til Hammers var et eksempel fra deg på noe som ikke bidrar til et seriøst forum, da er du etter min mening totalt på villspor.

Jeg ser du har mer enn nok å hanskes med i forhold til useriøsitet på f.eks. Qfuel-tråden, og hvor du urettmessig møter mye sjikane og hets.
oivindl
03.05.2022 kl 09:29 5527

"Så hvis dette innlegget til Hammers var et eksempel fra deg på noe som ikke bidrar til et seriøst forum, da er du etter min mening totalt på villspor."

Snarere tvert i mot. Jeg spurte etter link fordi jeg ikke klarte å finne opplysninger som støttet beskrivelsen til Hammers.
Men jeg fant den samme artikkelen som du viser til.
Om du ser på grafen helt til slutt, ser du at pyrolyse er satt inn i grafen helt til slutt i 2021,hvor reduksjonen i CO2-utslipp allerede er passert 75%.
I en artikkel fra juni 2020 fremhever også PMI de to varmepumpene som viktigste bidragsyter.
"This will represent a reduction of approximately 1,000 tons of CO2 per year,"
Riktignok før pyrolyse var satt i drift, men den er nevnt også her.

Det kan se ut til at VOWs bidrag er langt mer beskjedent enn det Hammers hevder.
"selv om utslippene falt 10-20% ila disse årene.
Da VOW kom på banen i nov 2019 ble det fart på sakene."
Det ser heller ut til at VOWs bidrag var rundt 20%.

Edit:
Med mindre Vow også er ansvarlig for varmepumpen.
Redigert 03.05.2022 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
oivindl
03.05.2022 kl 09:33 5508

"Jeg ser du har mer enn nok å hanskes med i forhold til useriøsitet på f.eks. Qfuel-tråden, og hvor du urettmessig møter mye sjikane og hets."

Joda, nok å ta tak i der, men det var ikke så mye bedre på VOW-trådene for et års tid siden, snarere tvert i mot.
Forhåpentligvis er det mulig å få til en mer fornuftig diskusjon nå.
oivindl
03.05.2022 kl 09:36 5494

"jeg mener oppriktig at du ikke kan kreve at vi dokumenterer alt vi skriver med linker osv som vi har funnet fram tidligere."

Helt enig i det, så det var bare et enkelt spørsmål, basert på det jeg selv fant og det faktum at jeg ikke kunne huske at dette var dokumentert tidligere.
The Observer
03.05.2022 kl 09:53 5448

Alt monner og drar:

03.05.2022
Vow ASA: VOW DATTERSELSKAP CH EVENSEN SIKKER KONTRAKT MED LEDENDE ALUMINIUMPRODUSENT
Vow ASA ("Vow") datterselskap CH Evensen Industriovner ("CH Evensen") har sikret seg en kontrakt om å levere en forvarmingsovn til en ikke avslørt aluminiumsprodusent. Kontrakten har en verdi på nesten 1,3 millioner euro. CH Evensen utvikler, designer og produserer industrielle ovner og utstyr for en rekke varmebehandlingsprosesser og applikasjoner. For en av verdens ledende aluminiumsprodusenter vil selskapet levere en elektrisk ovn for forvarming av aluminiumsblokker. Levering er planlagt til Q1 2023. "Vi er henrykte over å kunne forsyne en av verdens ledende aluminiumsprodusenter med en toppmoderne ovn. Siden CH Evensens teknologi er energieffektiv, er løsningen vår attraktiv fra et miljøsynspunkt. Denne kontrakten viser vår attraktivitet innen industriell varmebehandling, ", sa Henrik Wulff, administrerende direktør i CH Evensen. "Dette er den andre kontrakten av betydelig størrelse annonsert på bare et par uker, og understreker den sterke posisjonen CH Evensen har innenfor industrielle prosesser som krever svært høye temperaturer.
Frodon
03.05.2022 kl 10:08 5409

Marginene blir absolutt viktig å se på videre ;) Hva tenker du hvis de klarer 20%++ margin videre?
Hammers
03.05.2022 kl 11:33 5290

Fin link, Karbon.

For riktig å mate det inn med teskje til "oivind" kan man ta en titt på dette TV-innslaget som ble vist i Sveits i fbm PMI's karbonnøytralitet
på den aktuelle fabrikken; https://www.canalalpha.ch/play/le-journal/topic/22989/philip-morris-a-neuchatel-est-plus-vert-que-jamais

Oivindl; Når nedtellingsuret kommer til 58 sek kan du stanse sendingen og studere den kurven jeg forteller om.
2 år etter at VOW kom på banen var 0-nivået oppnådd.......... den 6/6-21.

- VOW startet med de 2 pumpene.
- Deretter gikk hele prosessen i en rasende fart.
- Nå gjenstår kun PMI's resterende 59 fabrikker over hele verden.

Nei, det er ingen av de seriøse på VOW-trådene som sprer usannheter.
Slikt overlater vi til andre.
Redigert 03.05.2022 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
oivindl
03.05.2022 kl 12:52 5158

"VOW startet med de 2 pumpene."

Vil det si at Vow også har levert disse varmepumpene? I så fall noe jeg ikke hadde fått med meg. Blir det sagt i innslaget?
Jeg har ikke sett varmepumper vært nevnt i diskusjoner her tidligere, ei heller finner jeg noe om varmepumper på Vows hjemmeside.

Noen med mer info om det?
spekulator
03.05.2022 kl 13:36 5083

Har du problemer med å finne opplysninger på nettet? Hvorfor må hele tiden alle andre sende deg linker både her og der.
oivindl
03.05.2022 kl 13:40 5068

Karbon, du har god oversikt over VOWs teknologi.

Her fra et innslag i juni 2021:
"The tobacco company immediately inaugurated its new biomass pyrolysis installation, one of the most modern in Switzerland. This system, coupled in particular with heat pumps, enables the PMI site in Neuchâtel to save 2,500 tonnes of CO2 per year"

Spørsmålet er, vet vi at VOW også leverte disse varmepumpene?

Og et positivt signal fra samme kilde:
"The Neuchâtel site will also be a pilot site to equip other PMI group companies around the world with the same technology."
https://www.newsylist.com/carbon-neutrality-at-pmi-rtn-your-regional-radio/
oivindl
03.05.2022 kl 13:44 5147

Nei, ikke om de er korrekte.
Og jeg trenger ikke link fra alle andre, feks ikke fra deg spekulator.
Karbon
03.05.2022 kl 17:11 5199

Oivindl:

Jeg har ikke sett noen stor grunn til å sette meg inn i detalj hvilke forskjellige komponenter Vow levererer til kundene rundtomkring i verden, men jeg vil tro det kan variere fra kunde til kunde. Det jeg imidlertid husker i farten er at Vow (Scanship) tidligere har snakket om bruken av varmepumper i forbindelse med sine systemer for avfallshåndtering.

Her er en gammel link hvor man kan lese litt om det, uten at jeg kan si at akkurat denne linken er den som gir mest informasjon om temaet:

https://dryficiency.eu/demonstrations/scanship-waste-management/
Karbon
03.05.2022 kl 17:56 5124

Dagens annonserte kontrakt med en ikke navngitt ledende aluminiumsprodusent har fått relativt lite oppmerksomhet. Kanskje tenker man at kontraktsverdien på i underkant av 13 millioner kroner ikke er så mye å snakke om (selv om det er den andre kontrakten i samme størrelsesorden på få dager).

Jeg tenker litt lengre enn som så. Jeg tenker at noe av hensikten med oppkjøpet av C H Evensen var å få tilgang til flere kunder, og dermed etterhvert også kunne tilby disse kundene systemer for f.eks. pyrolyse av avfall til syngas (eller biokarbon).

Derfor tenker jeg at dagens kontrakt var ekstra spennende, ettersom vi snakker om en ledende aluminiumsprodusent, som da muligens må være Alcoa eller Norsk Hydro.

Fra børsmeldingen ifm oppkjøpet av C H Evensen:

"We are making three significant steps forward. We will have more and complementary technologies in our toolbox, we will significantly increase our capacity and ability to service a growing market and customer base, and we will gain access to new customers in new industry verticals and markets," said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.
Redigert 03.05.2022 kl 17:58 Du må logge inn for å svare
Hammers
03.05.2022 kl 21:14 4964

Karbon.

Nei, ingen grunn til å sprette champagnen pga en kontrakt til 13 mill, men ser man sammenhengene og tempoet blir man fort imponert.
- 15. mar: CH Evensen kjøpes av VOW
- 31. mar: VOW bestiller CHE's gigantiske reaktoren m/kapasitet 10.000 tonn pr år.
- 28. apr: Otto Lehmann kjøper ovn til ca 12 mill fra CHE.
- 03 may: Verdensledende ALU-produsent kjøper ovn til ca 13 mill fra CHE.

Den raske framdriften tyder på (slik VOW selv antydet i børsmeldingen) ; Forut for oppkjøpet hadde VOW fått et utall henvendelser fra kunder om nettopp denne type vare. Siden man selv ikke kunne levere var oppkjøp en naturlig løsning. Spesielt når en anerkjent tilbyder av det etterlyste holdt til tvers over Oslofjorden.

Fasit etter oppkjøpet;
2 eksterne kontrakter til NOK 25 mill + den store som VOW selv bestilte på spec.
Bare et spørsmål om tid før en ekstern kunde også kaster seg over sistnevnte.
Kapasiteten er som tidligere sagt på 10' tonn pr år (= Follum).
Det vil kunne bety et "forsiktig videresalg" i området 150-175 mill?
Totalt har selskapet til 50 mill med det generert kontrakter for ca 200 mill.......og det etter 1,5 mnd.
______________________
Ellers begynner EU's utslippspriser å vise knallbra takter igjen.
Karbonutslipp kostet på sitt høyeste tidlig i februar i år ca €96 pr tonn.

Da Putin boikottet det arbeidet resten av verden hadde startet med kom en dipp og prisen var på bunn €58.
Deretter en gradvis stigning. Dagens pris er litt over €88 etter en stigning på 6,5% siste døgn.

Chartet ser utrolig spennende ut mtp videre stigning.
Jeg som kan å tolke charts har en prognose på ca €110 framover. Dog med et par forutsetninger.

Hva dette har med utslippspriser å gjøre i forhold til VOW?
VOW selger utstyr og tjenester til ulike bedrifter for avkarbonisering (rensing) via sine prosesser.
Dess lavere utslipp - dess billigere blir det for kundene.
Hvem vil vel kaste penger ut av vinduet når alternativer finnes?

MAO; NÅ begynner også den landlige delen å komme på plass.
Da kjører 3 av 3 motorer og turtallet settes stadig høyere. Over tid bare å glede seg til fortsettelsen.

MERK; Akkurat som innen cruise retter man seg i all hovedsak til de aller største aktørene innen sine felt.
Et søppelanlegg på Flisa blir i grunnen ikke så veldig spennende og aktuelt å avkarbonisere i VOW's verden.
Redigert 03.05.2022 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
hatitchi
03.05.2022 kl 21:32 4929

Flott at du regner reaktoren de bygger på spek som en kontrakt.

Men det er vel ikke så mye å forvente av en som også anser flytting av penger som inntekt. Når er det VOW inntektsfører inntekten fra VGM? Når de leverer anlegget på den ubebygde tomten på Follum?