Havi

marked1
HAVI 02.05.2022 kl 15:38 92594

Havi har steget nærmere 100% siste drøye måneden, fra en bunn på ca 8 kroner. Blir interessant å se om aksjen klarer å holde momentumet.
Redigert 07.11.2022 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
moneymachine
28.06.2022 kl 01:37 6569

Når det er begrenset med fartøy tilgjengelig, så vil verdien av et skip øke betraktelig. Uansett marked, så vil verdien av en gjenstand bestemmes av etterspørsel.
oppturen
24.06.2022 kl 06:57 6944

Det er skip som eies og ikke eiendom. Det er begrenset hvor mye 15 år gamle skip er verdt.
oppturen
24.06.2022 kl 06:54 6786

Jeg tenker at for aksjonærene bortsett fra Havila Holding så er det uvesentlig.
Bankene tar i første omfang alt tilgjengelig overskudd i renter og avdrag og når perioden utløper så tar de selskapet også.
Havila holding har fått en rettighet til å kunne opprettholde 50,1 % eierandel mot å betale inn penger når lånetaker konverterer gjeld. Jo mindre gjelden er jo mindre må Havila holding eventuelt stille med. Øvrige aksjonærer sitter med smuler uansett.
Bankene vil nok foretrekke at Havila holding klarer å opprettholde sin eierposisjon slik at de kan/vil drifte rederiet samtidig vil de selvsakt ha tilbake mest mulig penger.

Nb. Jeg kan legge til at for Havila som selskap har utviklingen vært svært positiv, alle skip er enten solgt eller i opplag og de klarer nok minimums forpliktelsene frem mot konventering veldig godt. Så faren for konkurs er nå veldig liten, det er bra for de ansatte.
Jeg klarer imidlertid ikke å se hva som er oppsiden for vanlige aksjonærer før etter at gjelden er konvertert.
Redigert 24.06.2022 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
moneymachine
24.06.2022 kl 02:55 6826

I ett brennhett marked vil skipsverdiene normaliseres og enda forbi det. Da sitter de etterhvert på større og større verdier, og gjeldsgraden minker. Ergo vil det by på løsninger finansielt man ikke hadde tidligere. Refinansieringløsninger som ikke var tenkelig tidligere, kan nå bli aktuelle. Det er langt færre båter tilgjengelig nå, noe som vil presse rater til det ekstreme. Enorme summer vil kunne genereres.
VIP001
24.06.2022 kl 01:25 6851

Oppturen, hva tenker du om det utsatte lånet? Altså hva tenker du er grunnen til at Havila fikk utsatt lånet fra 2024 til 2026 samtidig som de sier at de ser en betydelig bedring i markedet? Kan det være en sammenheng her eller tenker du at kreditorene ønsket å være greie med Havila Shipping og bare gi de to år ekstra sånn helt uten videre?
Redigert 24.06.2022 kl 01:26 Du må logge inn for å svare
oppturen
23.06.2022 kl 22:38 6934

1/2 parten av båtene er solgt på langt nedskrevne verdier. Tror noen virkelig at Havila vil gå med snitt overskudd(ebitda) på 1 mrd neste 4 år!!
castro1
23.06.2022 kl 22:08 6863

Det ligger vel en mulighet her for at med bedre inntjening på båtene enn forutsatt (slik som skjer nå) vil tilbakebetalingen øke og da blir det lite eller intet å konvertere. Mye positivt som skjer og tenk bare hva oppskrivning av båtene blir kommende kvartaler. Det er svært gode tider for Havila nå og det skal blir enda bedre spås det.
oppturen
22.06.2022 kl 10:28 7146

Da har en av oss totalt misforstått gjelden. Den du oppgir er den rentebærende delen, hva med den ikke rentebærende delen ?

« Balanseført verdi av langsiktig lånegjeld var pr. 31.03.22 NOK 1 555,3 million,
av dette var rentebærende gjeld NOK 1 465,0 million og ikke rentebærende gjeld
NOK 90,3 million. Nominell verdi av rentebærende gjeld var pr. 31.03.22 NOK
2 373,9 million, og nominell verdi av ikke rentebærende gjeld var NOK 1 610,9»


Grunnen til forskjell mellom nominell gjeld og balanseførte gjeld er vel at gjelden er tenkt konvertert til aksjer i 2026.

Nok 100 i kurs gir ca mcap på 2,4 mrd. da tar du utgangspunkt i gjeld på 1,5 mrd. totalt 3,9 mrd

Nominell gjeld er 3,98 mrd, så bruker du den vil du med samme inntjening ende på negativ kurs.
Redigert 22.06.2022 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
castro1
22.06.2022 kl 10:17 7162

Hehe! Eneste ubetydelige forskjell er at Havila betaler sin gjeld komfortabelt mens DOF umulig kunne greie det. Båtene til HAVI var bokført til 1,6 milliarder ved årsslutt og gjelden var 1,5 milliarder. Etter dfen tid er skipsverdiene drastisk forbedret og selskapet tjener svært mye mer penger nå - og vil gjøre det fremover.
I 2026 er denne godt over 100,-
oppturen
22.06.2022 kl 08:51 7179

Se på DOF, samme vil skje i Havi innen 2026.
castro1
22.06.2022 kl 08:33 7203

Denne viste enorm styrke da den var ned på 13 og bråsnudde opp til 20 igjen. Underliggende sterk og markedet er hot. Bare Jupiter alene seiler inn 50-60 mill pr. Måned nå. Ta frem kalkulatoren. Les analysen på Facebook som spår denne i 100,-
Slettet bruker
21.06.2022 kl 22:56 7309

Hva tenkes om morgen dagen og resten av uken?
Redigert 21.06.2022 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
21.06.2022 kl 12:35 7460

Hva tenker dere om Havils Kystruten som er i samme konsern og som mest sannsynlig legger fra kai snart og i drift?
Tugapower
21.06.2022 kl 10:55 7489

Spot kontrakts melder ikke.
D/D 21 ---> jeg vet ikke hva det betyr. ikke siker at det er 21 dager kontrakt.
Sjømann1
21.06.2022 kl 10:26 7371

Rart det ikke meldes om disse kontraktene? Den har jo en verdi på over 44 millioner om alle 21 dagene benyttes
moneymachine
21.06.2022 kl 10:12 7267

Det blir en himmelferd i ratene 👏
Tugapower
21.06.2022 kl 10:03 4214


HAVILA JUPITER Total E&P R/M Stena Spey , D/D 21 29/06/22 GBP 175000
Jeg vet ikke hvor mange dager men det er en høy rate!!
https://westshore.no/#positions-grid
Kletturinn
21.06.2022 kl 09:31 4253

de holder sikkert på med å kjope seg opp etter de kan de gi analyse hvis jeg kjenner de riktig
Kletturinn
21.06.2022 kl 09:27 4200

ser ikke ut som det er fravær av kjopere i dag i hverfall :) trør heller at vi kan få liten motstand på 25
castro1
20.06.2022 kl 20:50 4375

Noen som vet om det finnes analyse på denne fra bank/meglerhus?
marked1
20.06.2022 kl 15:26 4565

HAVI faller pga kjøperne er fraværende, trolig pga USA er stengt i dag.
Redigert 20.06.2022 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
castro1
20.06.2022 kl 13:37 4520

3 millioner aksjer omsatt fredag. 800 000 i dag. Reaksjon på lavt volum. Tipper den løfter seg godt innen stengetid.
Sjømann1
20.06.2022 kl 10:41 4616

Kommer vi oss tilbake over 20 igjen da?
marked1
20.06.2022 kl 09:10 4757

Grei kjøpsanledning fra start i dag. US markets er stengt i dag, men futures er opp, dvs at investorene ser kjøpsmuligheter igjen. HAVI skal videre solid opp. Ved kjøp og salg får investorene stadig høyere snittkurs. Omsetningen øker og oppfatningen av hvilket kursnivå som er billig flytter seg stadig oppover. Man skal kjøpe på slike dager, sitte i ro og følge trenden.
Redigert 20.06.2022 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
VIP001
19.06.2022 kl 12:33 4926

Spår skyhøy oljepris: https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/06/19/7884584/ser-okt-sannsynlighet-for-skyhoye-oljepriser

Tragisk for forbrukeren, men for oljesektoren, herunder supply, vil det bli ekstreme inntekter. Jeg tror de ratene vi har sett i dag er bare begynnelsen og de vil øke til et mye høyere nivå. Og kanskje viktigere er de nye kontraktene som f.eks. Havila skal forhandle frem. Oljeselskapene vil sikre seg tilgang til supply og vil betale veldig høye priser for å få tilgang til båter over lengre tid. Dette vil gi god og trygg inntekt fremover og det gir trygghet for oljeselskapene med sikker tilgang til båter.
Redigert 19.06.2022 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
marked1
19.06.2022 kl 10:39 4942

Anbefaler å lese denne artikkelen fra analytiker Jesper Skodje Skjong i Fearnley Offshore Supply i gårsdagens utgave av Finansavisen. Han kommenterer hvordan konkurransen mellom oljesektoren og havvind-utbygging nå gir en høyere etterspørsel etter flere typer ledige offshore serviceskip.

«–Faktisk er det såpass hett at det bidrar til å utjevne overtilbud i andre offshore-segmenter, som ankerhåndtering og subsea, hvilket har redusert tilbudssiden og dermed flyttet maktbalansen mer i rederienes favør, sier Skjong.
Som følge av at prosjekter med ulike geografiske posisjoner etterspør de samme fartøyene samtidig, tas de ofte ut av sine tiltenkte hjemmemarkeder.
Dermed er Nordsjøen i disse dager støvsuget for high-end tonnasje, og skipene er sendt til land som Taiwan, Brasil og Guyana.
Vi ser et behov for bygging av flere subsea-skip som kan betjene både det tradisjonelle markedet og havvindsektoren.»

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/06/17/7882026/fearnley-analytiker-spent-pa-havvindsektorens-betalingsvilje

Havila Shipping opererer innen subsea, ankerhåndtering, PSV og RRV. Satsningen og ambisjonene innen havvind, kombinert med comeback for oljeproduksjonen pga sterk oljepris, er i ferd med å støvsuge markedet for offshore serviceskip og gi sektoren en ny gullalder. Det er det investorene i HAVI er i ferd med å oppdage.
Redigert 19.06.2022 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
fjellape
17.06.2022 kl 19:56 5323

Det har vært et par overskrifter i det siste, om høye rater på ankerhåndteringsskip.
Nå har ikke Havila så mange av dem, da 3 av 5 skip var i opplag i 1. kvartal, og de 3 selges med overlevering i 3. kvartal.

Er det noen som kjenner til ratene på andre typer båter som selskapet har?
Redigert 17.06.2022 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
castro1
17.06.2022 kl 19:55 5224

Var knallsterk i dag denne. Tålte en dipp ned og reiste seg igjen på høyt volum. Det gir trygghet og viser at det ikke var et blaff oppgangen forrige uke.
moneymachine
17.06.2022 kl 17:41 5362

Tar vel oss fort over 20 kr igjen
tjeste
17.06.2022 kl 13:23 5620

Det er jo helt vilt hvilke rater som oppnås i disse tider, og villere vil det bli når alle skal ha og lite er å få tak i.
Så sitt i ro og la robotene slåss om aksjene. Ingen skal si at det er kjedelig å ha aksjer i Havi om dagen.
VIP001
17.06.2022 kl 13:21 5627

Veien er staket ut. Vi var oppi 30 sist og nå vil den mest sannsynlig gå enda lenger før en evt. korreksjon ned igjen. Segmentet er sterkere enn noensinne :)
castro1
17.06.2022 kl 13:12 5653

Det er helt syke tilstander i dette segmentet nå. Båtene oppnår sykt høye rater og det kommer til å vare i flere år fremover. Disse aksjene blir veldig mye dyrere med tiden. Stakkars de som solgte. Pengene fosser inn hver dag!
Slettet bruker
17.06.2022 kl 13:02 5681

Ser att Havila Jupiter nå fikk Fixture GBP 150000 dvs i NOK 1 833 000
VIP001
17.06.2022 kl 11:45 5674

Det er iallfall ingen tvil hvilken sektor en bør sitte i fremover: https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/06/17/7882026/fearnley-analytiker-spent-pa-havvindsektorens-betalingsvilje?fbclid=IwAR0lIbnvWa1aHN1rv0kz02gDDd6RQTeNF51BBvDH28kcXm_2_qqdQ9UmfxU

Håper mange kjøpte seg inn på duppen og kan få en fin opptur etter tøffe dager på børsen :)
Redigert 17.06.2022 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Rekyl1
17.06.2022 kl 10:12 5767

Truseskvetterne ser ut til å ha solgt postene sine, så da får vi tro at bunnen var nådd for denne omgang ;-)
Redigert 17.06.2022 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
marked1
17.06.2022 kl 09:24 5808

Som forventet stiger europeiske børser og aksjer. Det samme gjelder HAVI. Man bør huske på at det er ganske mange som nå sitter med snitt fra 20 - 29 kroner i HAVI etter den siste tids stigning, som ikke ønsker å selge på disse nivåer.

Interessen for shipping/offshore har økt kraftig med sterk oljepris. Omsetningen i HAVI har mangedoblet seg i det siste. Tror tallene i august kraftig vil bekrefte det selskapet har uttalt om bedringen i markedet. Men da er kursen en helt annen enn i dag. Jeg fastholder at vi nå ser starten på en rekyl og gjeninnhenting i HAVI, og at man bør kjenne sin besøkelsestid i aksjen før den stiger over 20 - 25 - 30 kroner igjen og ny årsbeste.
Redigert 17.06.2022 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
MMM2
17.06.2022 kl 07:04 5990

Havila skal i 4-5 NOK. Det var derfra den store optur startede. Pas på med hastigt stigende aktier under øget kristestemning og panik.
Redigert 17.06.2022 kl 07:11 Du må logge inn for å svare