Group 14 åpner fabrik i Moses lake

omac
RECSI 04.05.2022 kl 14:49 33422

The new funding will help build a manufacturing facility in Eastern Washington’s Moses Lake hat should come online in the second half of next year. Group14 already has a facility in that area that’s working on engineering and R&D. Luebbe said he likes the location because there’s lots of land, a good labor pool and access to clean, affordable hydro-power.

“It’s kind of an ideal location and, frankly, not just for us,” Luebbe said. “I think Moses Lake is going to be a center of battery ecosystems.”

https://www.geekwire.com/2022/group14s-high-performance-battery-technology-gets-super-charged-with-400m-investment/
Slettet bruker
05.05.2022 kl 22:18 5151

Veldig bra skrevet Origo! Beste innlegget jeg har sett på lang lang tid. Tror du er inne på veldig mye riktig. Imponerende å lete fram alle den infoen inne på kommunesidene. Har prøvd det selv, og det er virkelig en labyrint!
Skuta79
05.05.2022 kl 22:58 4867

hei alle sammen! jeg har en en litt artig historie å fortelle. for ca 2 år siden vant jeg en bmw x5 plug hyb på flaxlodd . jeg satt på kjøkkenet det var fredag enderlig ferdig med en stor platting jobb drit sliten ,poppa meg en ringnes skulle spille min ukes rekke på lotto på mobil ,hadde vunnet uka før 180kr på konto finner ut at jeg må teste flaxlodd det koster 25 kr ,taper den første prøver igjen vinner 50 taper den første der VINNER PÅ SISTE appen fryser ,det står venligst prøv igjen kl var 09.58 kundeservis stengte kl 10.00 ingen svarte ,klarte ikke sove den natta men ringte dagen etter Å det var VINN!! drit happy fikk på en måte dobbel seier . vi fant ut at den bilen med 2 kids på 2 og 5 den selger vi . solgte til forhandler for 1.000.000 betalte 850.000 på lån 150.000 på aksjer ante ikke hva jeg drev med tapte mye var helt nede på 70.000 kr på det laveste.hatt litt flax også nå sitter jeg faktisk med 13.096 akjser i rec kommer ikke til å selge det før om 10 år. mvh snekker Thomas som har trua )
Slettet bruker
05.05.2022 kl 22:59 4859

Tusen takk for innlegget. Du bekreftet akkurat det jeg hadde i tankene i ukestråden i dag.
AB20
05.05.2022 kl 23:02 4824

Rått gravearbeid Origo! Vil det være mulig å finne ut hvor langt i prosessen Grand County har kommet via deres nettsider eller ved å ta kontakt og spørre?
Stabukk
05.05.2022 kl 23:09 4768

Bortimot 100% uangripelege konklusjonar etter solid gravearbeid.
Du skulle ha jobba i Columbia Basin Herald eller ei større amerikansk avis på vestkysten!
Godkjenninga for arealet er truleg berre ein formalitet som forhåpentlig blir omtalt nettopp lokale media. Det vil sikkert også bli børsmeldt av Rec.
Innlegget er eit stort bidrag til å bli sittande veldig trygt på mine aksjar. Takk til Origo også frå underteikna
Slettet bruker
05.05.2022 kl 23:23 4643

Dette kommer snart til å forløses, løse tråder er ikke lenger løse. For de som er ny i gamet så må jeg få lov til å komme med et lite råd; ikke selg i panikk på en rød morgendag, for rød kommer den til å bli (litt småpanikk i USA i kveld). Rec raketten er på vei til utskytningsrampen og det kan ta noen dager/uker/måneder før nedtelling, og for de som sitter tight de neste dagene/ukene/månedene, kjøper mer på dippene (for de som kan), så vil dette bli en særdeles lukrativ historie. Selv har jeg et 4-års perspektiv på denne investeringen (hyttebyggingspenger), og regner med at dagens aksjebeholdning (ca 300k i rec) minst kan multipliseres med 3 eller 4 om fire år.
Redigert 05.05.2022 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Origo
05.05.2022 kl 23:24 4644

Jeg fant nå akkurat ut hva som trolig blir tidspunktet for at Grant County Washington tar sin beslutning. For det første heter det Grant County, og ikke Grand County som jeg skrev først. Det førte meg litt på villspor, men med riktig betegnelse på fylket så var det mulig å finne frem. Jeg har gått igjennom nettsidene https://www.grantcountywa.gov/ (som ikke er spesielt gode), uten å finne noe relevant. Men med riktig googling så fant jeg svaret på prosessen i en nyhet i lokalpressen fra november.

Det er normalt i JULI måned at de ulike bykommunenes arealplaner bankes igjennom. Altså dessverre ikke i løpet av noen få uker.
Her ligger fasiten på tidsprosessen: https://columbiabasinherald.com/news/2021/nov/17/county-officials-consider-changes-moses-lake-uga/

Plukket litt fra reportasjen:
- Changes to the urban growth area, or UGA, included in the recently approved Moses Lake Comprehensive Plan likely will be considered by the Grant County commissioners in July 2022

Reportasjen er fra november 2021, altså ifm at kommunestyret i Moses Lake egentlig vedtok sin oppdatere arealplan. Rec Silicon kom så på banen i mars og endringen til denne planen ble det vedtatt av kommunestyret 22.mars som var siste mulighet for å få denne med i årets behandling. Dette fordi "City officials will submit the UGA boundary proposal to the Grant County Planning Commission. Lawrence said the application period opens in January. Applications are accepted until March 31, and the county planning commission doesn’t review them until after the deadline, Lawrence said."

Det fremgår ellers at ingenting er sikkert hva gjelder utfall, men at det skal veldig mye til for at fylkesnivået skal endre på arealplanene som er vedtatt av de ulike kommunestyrene: "But there would have to be significant evidence the proposal was inadequate for the planning commissioners to reject it or recommend changes, he said."

Mest sannsynlig endelig vedtak i juli, men at det vil komme en anbefaling til beslutning noe før: "The planning commission makes a recommendation to the county commission, which has the final vote. Typically the county commissioners vote on plan recommendations in July, Lawrence said."
Origo
05.05.2022 kl 23:29 4614

Og direkte link til "the planning commission" i Grant County Washington er denne: https://www.grantcountywa.gov/AgendaCenter/Planning-Commission-3
Her er det oversikt over agendaer, så kanskje innstillingen fra the planning commission vil komme her først kanskje i juni.
Slettet bruker
05.05.2022 kl 23:30 4624

Da satser vi på en anbefaling i juni, godkjenning i juli og at det lekker ut litt marketing her og der i god tid før det, altså fra mai og utover :-)
Slettet bruker
05.05.2022 kl 23:45 4533

For en fantastisk post, Origo! Det er verdt å merke seg at representanter fra Grant County støttet Rec hos WA state i skattefordelssaken SB5849 som ble vedtatt for litt siden. Der snakket de også om rundt 2.500* jobber som kunne bli skapt på bakgrunn av dette lovforslaget.

Jeg tror du nettopp har gjort en av årets beste gravejobber. Du og SørlieInvest deler foreløpig førsteplassen. Her må det foto-finish til for å avgjøre!

Edit: * Korreksjon fra Sa2ri: 1500 direkte jobber - 5000 indirekte jobber var det som ble spilt inn i denne prosessen.
Redigert 05.05.2022 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
05.05.2022 kl 23:45 4548

Husk at RECSI har bedt om behandling "utenom sesong", og det kan godt være "nå". I og med at G14 har sluppet meldingen de kom med i går, så skal det j..... mye til at politikerne sier nei til et selskap som 1) oppfyller alt de vedtok i SB 5849, og 2) som har Porsche med på laget og da i form av en solid finansiering. Jobber, det grønne skiftet, beskrivelse som "the new battery capitol" i USA, pluss litt til, er faktorer som er med å trekke i riktig retning (RECSI sin retning).

Dersom G14 skal sikres nok tilgang til silan, i konkurranse med SilaN, så er det svært sannsynlig at produksjonen på sikt må økes. Først handler det om å få ML opp og gå, og det er en drøss med indikatorer på at SEMA ikke er nødvendig for at det skal skje. Dersom SEMA kommer på plass etter hvert, hvilket HS og andre håper på slik at man kan bygge den solarkjeden det snakkes om, så er dette en netto gevinst for RECSI og de andre aktørene som allerede har etablert seg innenfor sitt segment.
Redigert 05.05.2022 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
05.05.2022 kl 23:46 4561

1500 direkte jobber - 5000 indirekte jobber var det som ble spilt inn i denne prosessen.
Slettet bruker
06.05.2022 kl 09:46 4130

Godt jobba Origo. Du er fortjent ei flaske XO 🤗 men nå materialisere alt seg til å bli noe meget stort for rec og oss aksjonærer. Rec blir midt i smørøyet til ett nytt silikon valley. Batterienes mekka. Det blir jo helt fantastisk. La shortere og tradere få leke seg Nå men når børsmeldingene fra rec begynner å hagle inn så blir det slutt
Slettet bruker
06.05.2022 kl 10:06 4013

Kan det være at G14 vurderer områdene sør for Rec i ML?
De må vel også søkes om å endres fra jordbruk til industri kanskje.

Et lite søk på mulige tomter i området her gir f.eks denne:
$975,000
92.56acre lot
13581 E Wheeler Rd,
Moses Lake, WA 98837

https://www.realtor.com/realestateandhomes-search/Washington?view=map&pos=47.148349,-119.227271,47.10753,-119.161353,14&layer=transit&layer_options=traffic
Slettet bruker
06.05.2022 kl 10:13 3967

Spiller ingen rolle at det for tiden er dårlige børsdager når vi stadig får hint om hva som skal skje fremover. Dette kan bli virkelig stort og faktisk større enn vi noen gang har håpet på. Rec ligger som sagt midt i smørøyet og ting tar tid, men vi venter på noe sinnsykt bra .
Slettet bruker
06.05.2022 kl 10:17 3961

Omkring 4000kvm blir kanskje for lite for en slik fabrikk med behov for ekspansjon over tid?
Nsxnsx
06.05.2022 kl 10:35 3838

Prøv å holde dette litt skjult a....:) jeg er ikke ferdig kjøpt :)

For øvrig fantastisk gravearbeid som fortjener all mulig kred og ei flaske Cristal :)
Slettet bruker
06.05.2022 kl 10:41 3799

Denne må gjennom omregulering til industri også. En annen ting er at det må co-lokaliseres med REC (rørforbindelse inn i REC sin produksjon), og slik jeg ser det, så må røret da over en tomt på andre siden av gaten før det når bort til REC (se det som er ringet inn i link under):

https://ibb.co/12PZJkQ

Tror mer vi kan forvente at G14 vil bygge på "vår" tomt.

Edit: Ser at den ligger på "pending", så noen har gitt bud som selger har godtatt. Kan selvfølgelig skje ting med denne tomten også.
Redigert 06.05.2022 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Småplukker
06.05.2022 kl 10:48 3750

Er vi blitt fartsblind, vi på Rec-forumet, eller er det som skjer så kanonbra som det ser ut?
De kan da umulig være like skråsikre på sin investering de som har pengene i diverse andre aksjer?
Har lyst til å selge et par fond og flytte til Rec sjøl, for
om ikke aksjen er i det minste doblet et halvår frem i tid så skjønner jeg ingenting. Joda, vi kan jo få en fullstendig krakk på børsen, (eller full atomkrig),
men da står jo ingen aksjer eller fond trygt.
Hva er sannsynligheten for at vi nå IKKE får gjenåpnet ML-fabrikk, minst to batterikunder, og Hanwha som stor kunde? Må da være mindre enn 20%?
Og dersom det vi alle nå tror slår til, hva slags kursmål vil Rec få da - alt under 70 kroner vil da være utenkelig?
Redigert 06.05.2022 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2022 kl 10:57 3677

Med en bekreftelse på åpning tipper jeg vi kan se at Pareto og Arctic hvertfall, høyner sine kursmål til 35-40kr. SB1M kanskje 25? lol.

Om de skal gå noe høyere enn det, før ML faktisk leverer noen gode tall, må melding om åpning fortelle noe om forutsetningen for åpning. Hvor lønnsomt blir det første året osv i drft.
Redigert 06.05.2022 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2022 kl 11:03 3620

Om SB1M legger seg på 25 da er det totalt useriøst.
Slettet bruker
06.05.2022 kl 11:18 3500



“We’ll be the first ones in EVs,” Luebbe said. ​“But it’s going to take a lot of actors to transform an industry.”

But the technology is generally expected to be years away from widespread commercial adoption.

Group14 aims to move up that timeline — its silicon anodes are on track to get into electric vehicles by 2023, CEO and co-founder Rick Luebbe told Canary Media.

But the new Series C funding will bankroll construction of another factory in central Washington, which will produce enough battery materials for 600,000 EVs per year when it’s fully operational in late 2023.

https://www.canarymedia.com/articles/electric-vehicles/porsche-investment-could-unlock-a-25-boost-in-ev-battery-density?utm_campaign=canary-social&utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=js
MySpace
06.05.2022 kl 11:30 3427

Jeg kan ikke forstå det annerledes enn at vi sitter på en gullåre her som mainstream-markedet ikke har forstått helt ennå. Jeg gjør nå noe som jeg ikke har gjort før, og planlegger å gå all-in i REC. Har solgt alle fondene mine og venter på en inngang under GAV. Tror fremdeles vi kommer til å se volatilitet en stund, ville ikke bli overrasket om vi ser 14-tallet igjen når man ser hvor lett denne aksjen faller. Da slår jeg til. Tror den virkelige oppgangen ligger 1-2 år frem i tid, når alt er formelt og offentlig, spadetak er tatt, fabrikker begynner å gå, etc. Det er fremdeles risiko, mange ting som kan utsette prosesser når en helt ny industri skal poppe opp rundt ML. Vi er fremdeles i startgropen.
Slettet bruker
06.05.2022 kl 11:32 3401

Ja beklager, glemte å nevne det.
Tanken min var at tomten stod som pending, og var forholdsvis nærme fabrikken likevel.

Og at når G14 nevner at de ser på "et par" lokasjoner, så kan dette fint være enten ko-lokasjon på RECs tomt eller denne som nå er Pending.

Dette med rør innbiller jeg meg at er mulig å ordne langs veier eller over/under jorda osv.
Men jeg har ikke satt meg inn i hvilke dimensjoner slike rør må ha osv.

Men som du sier så inkluderer vel også omregulering til industri ja, kanskje dette dukker opp som en "godkjent at-på-kladd" dersom Recs søknad om nabotomten går igjennom.

Jeg tror mest på ko-lokasjon på recs tomt, men jeg trodde også at det var Hanwha som kjøpte nabofabrikken :)
Slettet bruker
06.05.2022 kl 11:38 3352

Tja, SB1M har vel lagt seg der markedet gikk de siste 2 kursmålsjusteringene.

Vanskelig å ta dem seriøst.
Stabukk
06.05.2022 kl 11:40 3344

G14 har no bevist at dei kan henta inn milliardar (i norske kr) slik som SilaN. Då må ein også gå ut frå at G14 er klar til å investera vidare i takt med etterspörselen. Konkurranse er sunt, og det kan og dukka opp fleire i samme bransje som vil bli kunde av Rec. SEMA kan bli ein bonus, men Rec og Hanwha ventar neppe på den.
Slettet bruker
06.05.2022 kl 11:44 3298

OneD kom ut i går med at de nå går igang med sin pilotfabrikk i Moses Lake. Om ikke i går så var det dagen før.

Amprius er også ventet å annonsere store planer om en større fabrikk i nær fremtid. Har vi flaks nå så ender alle disse anodeprodusentene opp i ML, eller i tilknytning til Butte.

Foreløpig har vi hvertfall 3 stk, og de er alle lovende og virker å kunne trenge mer enn hva ML kan levere i fremtiden, med mindre det blir utvidelser.

Denne aksjen kan bli som Tesla var for 10 år siden. Mtp utvikling.
Redigert 06.05.2022 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2022 kl 12:04 3195

Amprius meldte tilbake i Februar at de hadde planer om å annonsere deres første "large scale production" dette kvartalet. Virker å være litt utsatt, men kan ikke være lenge til vi får mer info angående det prosjektet. Hadde vært rått hvis dette også var Moses Lake!
Slettet bruker
06.05.2022 kl 12:10 3161

Ml greier ikke å forsyne alle disse, tipper Ml 2 er høyt oppe på agendaen.
Slettet bruker
06.05.2022 kl 12:11 3170

Helt enig i at konkurranse er sunt.

De fleste har kanskje ikke reflektert nok over hvor stort klimavennlig energi og energiproduksjon kommer til å bli. Vi snakker ikke bare om biler, men transport generelt, forbrukselektronikk, oppvarming/nedkjöling, i produkjsonsbedrifter, computere, medisinske apparater etc. og ikke minst som lagringsmedium for energi.
Det er gledelig at man har kommet så lang i å forbedre batterier med de anodene som skal produseres i ML og REC vil ha en sentral rolle i dette. Det er det ingen grunn til å tvile på. Man har i ML med etablering av store fabrikker av SILA og G14, tilgang på billig og ren kraft, REC med sin spisskompetanse virkelig en historisk mulighet til å bli det nye silicon valley (bokstavelig talt) eller Klondyke .... Og, solpaneler og batterier er vel potensielt meget komplementære produkter.

Det er vel som flere har pekt på, REC må sannsynligvis utvide om ikke alt for lang tid.

Kanskje legge til siden mange har uttrykt skepsis til at et marked for slike batterier må utvikles (anaytikerutsagn) ... med BMW, Daimler og Porsche på laget er det kanskje en mulighet for å få solgt et batteri eller to på en heldig dag....
Redigert 06.05.2022 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2022 kl 12:22 3136

Med tanke på hvor mange som nå vil sette spaden i jorda så sliter jeg med å forestille meg at vi også får Amprius på dørterskelen, men skal aldri si aldri!

Når det er sagt vet jeg sannelig ikke hvor de skulle fått all silan gassen de behøver fra derimot.

Det er vanskelig å se hvordan dette regnestykket skal gå opp uten store utvidelser om få år.
Slettet bruker
06.05.2022 kl 12:24 3215

Hvis jeg har forstått det riktig så ser det ut til at OneD og Amprius jobber med veldig lik teknologi?
Felles for alle er at de mener at "dette kommer fortere enn folk tror".
Slettet bruker
06.05.2022 kl 12:37 3414

Takk for tilleggs info, husket ikke akkurat hva de sa. Som du sier, dette kvartalet. Spennende!
Slettet bruker
06.05.2022 kl 12:38 3417

Det er enda vanskeligere å se hvordan dette regnestykket skal gå opp uten at Rec starter opp fabrikken sin i ML, noe markedet forunderlig nok ser ut til å tvile på. Kursen er lavere enn før SilaN og G14 annonserte bygging anode-fabrikker.
Redigert 06.05.2022 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
06.05.2022 kl 12:40 3391

INGEN av disse selskapene hadde lagt sine fabrikker i ML (ei lita bygd) om ikke det var for at Recsi allerede ligger der.

Sannsynlighet for at Recsi åpner sin fabrikk i ML = 100%
Slettet bruker
06.05.2022 kl 12:48 3785

Har du en kilde på dette? Forsøkte å finne noe på nettsidene til OneD, men så ingenting åpenbart der. :)
Slettet bruker
06.05.2022 kl 12:49 3876

AMPRIUS TECHNOLOGIES SHIPS FIRST COMMERCIALLY AVAILABLE 450 Wh/kg, 1150 Wh/L BATTERIES
February 8, 2022

The newest product release from Amprius, which has been in commercial manufacturing since 2018 at its Fremont, CA facility, represents another proof point in the company’s unique ability to deliver breakthrough performance that enables optimal business cases for its customers. To support surging demand, Amprius Technologies, Inc. has embarked on constructing its first high volume manufacturing facility located in the United States. A mass production site will be selected in the first quarter of 2022.

https://amprius.com/2022/02/amprius-technologies-ships-first-commercially-available-450-wh-kg-1150-wh-l-batteries
Slettet bruker
06.05.2022 kl 12:50 3896

Announced in October 2021, OneD has set up shop in Moses Lake to develop our first pilot manufacturing facility. The facility will offer EV makers the ability to customize and optimize silicon-graphite anodes for use in their upcoming advanced lithium-ion EV batteries.

It’s clear that Moses Lake is becoming the new place for battery tech and we’re excited to be part of Moses Lake’s interest in the EV market.

https://lnkd.in/gZPzG_CG
velkjent
06.05.2022 kl 12:50 3940

Jeg synes at dere, som ser frem til milliardoverskudd i RECsi bør tenke dere litt om. I USA skal det holdes suppleringsvalg og sannsynligheten for at demokratene mister flertallet er stor. Resultatet kan bli at de klimahysteriske kvinnfolkene bak Biden kan miste innflytelse og at de som ønsker å investere i el-utviklingen basert på batteridrift og offentlig støtte, demper optimismen og skalerer ned. Og vinner Trump det kommende presidentvalget, kan hans første dekret bli å stoppe all offfentlig pengebruk til "det grønne skiftet" i USA ettersom landet må skjære ned på budsjettene og bekjempe kostnadsstigningen. Det er bruken av kull og olje, som er USAs energifortrinn, ikke kunstig stimuli av de dyreste alternativene.