ML 100% Silan

Slettet bruker
RECSI 04.05.2022 kl 19:37 26759

Hva ukens nyheter betyr for RECsi i tall:

Pris på Silan ligger på ca 29 dollar per kg.
Fortjeneste for RECsi er ca. 22 dollar per kg.
Kapasitet ML er 25 000 000 kg. Kapasitet Butte; 7 000 000 kg.

Med avtaler med både Group 14 og Sila Nano, som begge vil kjøpe av RECsi betyr det at ML vil bli utsolgt.

Det betyr:
Omsetning: 29 x 25 000 000 x 9,4 (dollarkurs) = 6,815 milliarder

Overskudd: 5,17 milliarder.

Inkludert Butte betyr det et overskudd på 22 x 32 000 000 x 9,4 = 6,617 milliarder.

Priser man selskapet 18 x ebidta (snitt for Oslo børs) betyr det:
- 119,1 milliarder kroner /
- 284 kroner per aksje.

Denne ukens nyheter er enorme for RECsi som selskap!

Børsmeldinger kommer garantert. Guiding 11. Mai
Porsche, Daimler og BMW.

God handel!
Redigert 04.05.2022 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
BIF78
19.05.2022 kl 15:01 6652

Jeg synes Vilter har haft nogle gode og spændende betragtninger, som kan vise sig ret realistiske.

20 kr er meget kortsigtet. Når først åbning af ML meldes og kontrakter kommer efterfølgende, så skal vi meget højere. Jeg har for lang tid siden sagt mindst kurs 100 i 2025. Med udgangspunkt i nyheder den sidste måned, så tror jeg, at det kan komme lang tid før. Jeg tror også, at vi skal langt højere op indenfor 3-5 år.
Slettet bruker
24.05.2022 kl 12:35 6083

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/05/24/7871750/samsung-vil-investere-360-milliarder-dollar-innen-2026

Semiconductor - batteri (elbil) - sol

Det går igjen og igjen - store summer som investeres - nå!

RECsi er verdensledende på deler av supply til dette markedet.

Den som selger nå, må stå!
Skalleknarp
24.05.2022 kl 12:57 5925

Bare resten av dagen i dag så morgendagen så RECSI - Q1/2022. Vil dette påvirke RT i noe særlig grad. Om det skulle komme rette momentum i rytmen på kjøp og salg så tror jeg ja. Ser nå at det er enkelt å få ned kursen noen hakk med små salgs-kjøp poster og at den så sliter med å komme seg ovenpå igjen. Tror vi havner sånn ca. på null i dag. Kanskje en tanke opp...? Egentlig litt sprøtt å tenke på alt som svever i luften av muligheter for RECSI og hva andre selskaper har kommunisert og at dette ikke blir mer reflektert i dagens kurs. Det er nok historien til RECSI som spiller inn og som gjør at det blir slik. Det tar tid å bygge opp soliditet og ikke minst tillit til markedet.
Kvike11
24.05.2022 kl 13:10 5818

Håber bare ikke Hanwha kommer med et skambud, eller får så stor en ejer andel at de kan tvangsindløse resten af aktierne.
Har købt aktie i RECSI i god tro og i håb om åbning af fabrik og dermed være med i den kæmpe kurs stigning der kommer.
Lige nu ser det ud til bestillingsarbejde med at holde kursen under 20
Kvike11
24.05.2022 kl 13:12 5798

Helt enige med dig, at kursen burde stige og inden længe være over kurs 100
Slettet bruker
24.05.2022 kl 16:13 5513

Det jeg ikke skjønner er:
- hvis man først har gjort en vurdering og kjøpt seg aksjer i selskapet, så må denne måneden være den dummeste å velge å selge seg ut (!).

Selskapet prises til en slikk og ingen ting, altså kun 1/4 av erstatningskost. Potensielle og store kunder etablerer seg nå i Moses Lake og offentlig uttaler at de ønsker å kjøpe «masse» silan av RECsi.

Selge da - til 1/4 av erstatningskost når RECsi er de neste i USA som selger silan av denne renheten og i mengder.

Den som selger nå skal stå✔️🚀
Nsxnsx
24.05.2022 kl 17:45 5260

Som jeg skulle skrevet det selv 👍🤣🤘🤘

Denne festen skal jeg definitivt være med på 👍
Slettet bruker
29.05.2022 kl 10:48 4555

Vel vel. Nå er all kapasitet tatt fra 2024.

På tide å begynne å regne. Pris og EV multippel kan man velge selv.

Tviler sterkt på at man klarer å regne hjem en aksjekurs under 100 kroner per aksje fra 2024.

Mandag gjør RECsi en solid rekyl opp.

Vi så 20 i løpet av mai. Ingen turte å ta det veddemålet med meg - selv om vi sto i 15 da jeg lanserte det.

Nå tror jeg vi ser pris 27 (og mer) innen utgangen av juni.



Slettet bruker
29.05.2022 kl 11:04 4469

Det er mye gøy kursutvikling fremover. Hanwha sier dem skal ta alt i ML, eller i det minste sørge for 100% drift. Det er voldsomme greier. SilaN og G14 har ingen avtaler med Rec og alt rundt det syns jeg fremstår merkelig, men samme det, silangass må de ha.

Jeg tror enda større ting er på vei, Rec skal utvide tomten sin, her kan det komme ingot/wafer, helt ny silanfabrikk for G14/SilaN +++++

Pareto sitt langsiktige kursmål på 48kr regner inn veldig mye konservative anslag, så for meg fremstår det som et absolutt minimum og et slags «bear» kursmål.

Jeg har prøvd å trykke på kalkulatoren og tror alt mellom 60-120kr kan skje innen 3 år. Mange variabler, så mange forskjellige scenarioer kan utspille seg.

Opp skal vi uansett.
velkjent
29.05.2022 kl 11:15 4401

Enig i mange variabler!
Etter kunngjøringen av 1Q/22 og lite info. om det mest nærliggende, salg og priser for 2Q, tenkte jeg at Hanwha ikke er interessert i kursstigning på kort sikt. (Kanskje heller ikke på lengre sikt). Målsettingen kan da være å få så stor aksjeandel at RECsi kan konsolideres inn i Hanwha, slik at det akkumulerte underskuddet kan nyttiggjøres rent skattemessig. Fordelen med dette er jo langt større rent finansielt enn kostnaden ved å kjøpe det nødvendige aksjeantallet. Det jeg formidler her utelukker ikke de vyene du antyder for ekspansjoner i ML.
For ordens skyld kan jeg opplyse at jeg ikke har solgt aksjer.
Slettet bruker
29.05.2022 kl 11:28 4338

Det er jo et scenario, men jeg sliter med å se en plausibel forklaring på hvordan det skal skje. Hanwha må i det minste betale langt mer enn 20kr aksjen for å få mer.

Skulle Hanwha ha planer om å ta større andeler av Rec Silicon, så skjønner jeg ikke hvorfor dem ikke allerede har gjort det.
velkjent
29.05.2022 kl 11:44 4259

Hva Hanwha må betale for flere aksjer er ikke godt å si, for folk solgte da som "gale" fredag morgen. De første 34% "hang lavt" i forhold til det å få "kontroll".
Men å kunne nyttiggjøre seg et akkumulert underskudd på ca. 3milliarder dollar samt styre kapitalstrømmene dit "moren" kan maksimere avkastningen vil likevel kunne være peanuts i forhold til prisen for flere aksjer.
Når det gjelder kapital til oppstart/utvidelser, etc. vil denne lette kunne lånes av "moren" eller garanteres ved låneopptak eksternt. Flere emisjoner behøves altså ikke.

Jeg har altså forsøkt å tenke som en Hanwha-aksjonær, som ønsker en god fremtid for "moren", og ikke nødvendigvis for norske småaksjonærer i RECsi. Det er mulig dette ikke er populært, men det er vel en del av bildet. Pareto pleier ellers ikke være beskjedne.
mohitas
29.05.2022 kl 11:45 4246

Helt enig, om de ønsket å kjøpe opp så hadde de jo da selvfølgelig kjøpt den siste aksjen de trenger for å innløse bud på hele selskapet. De valgte å kjøpe seg opp til akkurat under, og der er det en grunn for. Hanwha har jo selv vist at de kom til å sluke hele produksjonen til ML lenge før de gikk inn på eiersiden. De har jo ikke nå plutselig funnet ut at de skal utvide produksjon av solcelle i USA.
Slettet bruker
29.05.2022 kl 11:57 4182

Nettopp. Hvorfor ikke legge inn det budet før G14 og SilaN etablerer seg i nabolaget, eller at de annonserer 100% off take på ML. Det rimer rett og slett ikke, om Hanwha er et selskap som liksom skal maksimere profitt og kjøpe hele Rec.

At aksjen trynet ned på fredag strider mot all logikk. Burde nå forvente oppgang godt over 20kr de neste børsdagene.
velkjent
29.05.2022 kl 12:09 4126

Jeg har ikke skrevet at Hanwha skal kjøpe hele RECsi, bare antydet at de kan ha interesse av å konsolidere RECsi inn i morselskapet. Skulle de ønske å ta RECsi av børs, ville det det derimot kunne være et krav.
Slettet bruker
29.05.2022 kl 12:12 4111

Skjønner, beklager misoppfatningen og takk for oppklaring.
Slettet bruker
29.05.2022 kl 13:42 3848

HS er vel kjent som et selskap so.m ivaretar sine aksjonærer, og tror her var det rett og slett May som var klumsete i uttalen. Som jeg skrev tidlugere, så ble avgjørelsen om økt kostnad for prosjektet med oppstart ML tatt kun 24 timer før presentasjonen.

Uansett, så var det uryddig, og selskapet må snarest kommunisere er klar plan på dette.
Slettet bruker
29.05.2022 kl 14:56 3586

HS var avhengig av ML sin produksjon, den fikk de full kontroll på ved kjøp av Aker sine aksjer. Nå skrives det langtidskontrakter for hele produksjonen mellom REC og HS. Ser ikke noe grunn for hvorfor HS da skulle bruke penger på å kjøpe ut resterende aksjonærer for mange milliarder når de alt har skaffet seg det de ønsket.
velkjent
29.05.2022 kl 15:09 3529

"Gullklumpen" er RECsis akkumulerte underskudd på ca. 3 milliarder dollar. Ved en integrering av REC i HSs regnskaper, vil dette underskuddet gi så store skattefordeler at det både kan finansiere ML og det nødvendige aksjeoppkjøpet.
For Aker ville slikt bli for komplisert og det er vel egentlig bare den olje/gassrelaterte delen som tjener penger, og denne delen kan de bare hente utbytter fra.
Slettet bruker
13.06.2022 kl 23:36 2680

Denne var satt opp før det ble kjent at Hanwha ønsket å kjøpe hele produksjonen til REC Silicon.

Nå blir det spennende å se hvilken prismodell de blir enige om… poly koster i utgangspunkter mer en silan (34 dollar/kg i Kina - over 40 dollar/kg utenfor Kina).

Uansett: nøkternt kursmål på lang sikt (2,5 år) bør være langt over 100 kroner. Blue sky over 200 kroner per aksje.

Ta fram kalkulator og regn på det i det minste - før du vurderer å selge til Short og Voleon for 20 kroner aksjen:)
Slettet bruker
15.06.2022 kl 19:32 2259

Hmm…

Dollaren står i 10,01 kroner.

Slik markedet priser RECsi nå, så tror markedet ikke på at USA skal få egen solarkjede - ei heller at silan blir innsatsfaktor i Elbil-batterier.

Litt rart, siden RECsi har børsmeldt at Hanwha ønsker å kjøpe hele kapasiteten til RECsi. I tillegg har batteriselskapene flyttet til nabolaget til RECsi, og sila sier rett ut at enten må de få avtale med RECsi eller så må de bygge egen kapasitet…

Og, vi kan regne 20 dollar kg som absolutt laveste salgspris i framtiden ref CEO May, som samtidig sier at RECsi ved avtale med Hanwha vil selge til markedspris - som per nå er godt over 30 dollar/kg.

Putt produksjonskapasitet, produksjonspris, salgspris i et oppsett - og du får kursmål 80+ til 200+.

Med dagens priser er 200+ riktig kursmål ved 15 multippel.

Og, kursen - 18 kroner isj? Helt sprøtt.

Den som selger nå må stå!
Slettet bruker
15.06.2022 kl 22:42 1907

Repeat på repeat. Blir du ikke litt lei av samme setningene vilter? Vi som er long har fått dette med oss hva som skjer. De som trade får du uansett ikke omvendt så jeg vet ikke helt hvem du egentlig snakker til.
Småplukker
15.06.2022 kl 22:46 1857

Snakker til oss som syns det er greit med en positiv stemme på forumet. Han har rett også, det er det verste! Vi får bare godta at makro og short herjer med kursen en stund til. Men det varer ikke for alltid....
Slettet bruker
15.06.2022 kl 22:51 1811

Ja. Det er absolutt repetering. Stadig nye bekreftelser på at RECsi posisjonerer seg - senest mandag - og markedet priser aksjen merkelig lavt.

Jeg vil tro det er ganske mange ferske aksjonærer som kikker innom her - og tenker de kan med fordel få vite at det kan være lurt på regne litt å caset.

Vi har sett det i diverse case, feks i NAS før rekonstruksjon - og nå i SAS - at folk investerer uten å skjønne verken hva de kjøper eller selger.

En liten rep om å bruke kalkulator er det mange som har godt av. Men, kan ta en liten pause - før jeg regner igjen💲💲💲


Redigert 15.06.2022 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Rule
15.06.2022 kl 22:55 1780

yes, godt med en bekræftigelse i ny og næ også hvis nye aktionærer skulle kigge ind på tråden. Jeg fatter ingen ting af dagens kurs. Under hvad Hanwha gav for sin andel. Der må da være nogen der handler med sig selv her, fordi ingen raske mennesker gider da sælge på de her niveauer....? Er der nogen her inde der sælger..?
Slettet bruker
15.06.2022 kl 23:18 1625

Markedet er nervøst , noen tar gevinst og short bruker slike muligheter . På sikt ska vi opp
Slettet bruker
15.06.2022 kl 23:49 1496

Det er maange som selger, men det et fint, så får vi inn flere stabile langsiktige aktøret, skal forøvrig bli noen smukke shortskviser i denne ettethvert.

Til de av traderne og de lettskremte som ennå ikke har forstått det, det er kun de tålmodige og langsiktige som tjener gode penget i aksjemarkedet, alt annet er like tilfeldig og lottoaktig som rulett og black jack! Ikke tro at dere kan bli den nye Spetalen..veeeldig få amatørtradere som tjener penger in the end (og hvem faen vil forresten bli like rik og ekkel som han)!
Slettet bruker
15.06.2022 kl 23:56 1446

Jeg har sett en del intervjuer med Spetalen og lest en del av det han sier. Han virker som en særdeles oppegående person.