FOE - Nytt refinansieringsforslag, hva nå med kursen?

Slettet bruker
FOE 06.11.2018 kl 17:30 10937

Sluttkurs i dag kr 1.60 etter dagens melding om et nytt refinansieringsforslag fra Fred. Olsen Energy
Hva tror dere om kursen i FOE fremover?

06/11-2018 15:57:00: (FOE) Nytt refinansieringsforslag fra Fred. Olsen Energy
Eksisterende aksjonærer blir sittende igjen med smuler.
/www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/11/Nytt-refinansieringsforslag-fra-Fred.-Olsen-Energy

Investeringsøkonom Mads Johannesen er ikke i tvil om hva han vil råde aksjonærene i Fred. Olsen Energy til etter dagens oppdatering om refinansieringprosessen.
www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/11/Jeg-ville-solgt-med-en-gang
Redigert 20.01.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2018 kl 00:26 5670

Det er kun 3 typer kjøpere ute i markedet nå.
Shortere som dekker inn, tradere og idioter, beklager men slik er det.
Empire
07.11.2018 kl 00:43 5630

Aksjen er verdt 0 ved konkurs, men er du short må du levere tilbake den juridiske eiendelen som en aksje faktisk er, i henhold til den avtalen du gjorde. Er selskapet konkurs, så vil aksjen være suspendert og er aksjen suspendert vil du ha to valg. Enten betale noen for noe som er verdiløst eller vente til de juridiske prosesser er ferdige. "Heldigvis" så blir aksjer tilbakekalt, slik at det er vel relativt sjeldent denne situasjonen oppstår, men det har skjedd. Men kan man ikke det grunnleggende, så kan man fort havne i en situasjon der du som short faktisk ender opp med å betale for noe du har trodd var verdillst og faktisk ble det.

En skjebnens ironi å betale for noe man selv mener er verdiløst, synes du ikke pretor?
Redigert 07.11.2018 kl 00:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2018 kl 00:51 5611

Utlåner : Kan du levere tilbake aksjene i henhold til avtalen vår, jeg vil selv selge ut og i henhold til avtalen kan jeg kreve de tilbake innen i dag kl 12.
Låner, Nei vent litt jeg vil ikke kjøpe de tilbake før jeg får de til 1 øre.
:-P


Goddagmannkosteskafthostesaft.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 01:00 5593

En tsunami av utvanning er i vente. FOE er trolig den aller dummeste aksjen man kan eie på børsen for tida...
hill
07.11.2018 kl 01:41 5556

Hva skjedde for få år siden, da BWO refinansierte og satte emisjonskursen til 10 øre?
Jo, en stor del småaksjonærene solgte seg ut og ble påført store tap.
De som satt videre, eller kjøpte seg inn, fikk tegningsretter for sine aksjer og kunne bli med på emisjonen til 10 øre.
(Emisjonen ble forøvrig kraftig overtegnet!)
Disse siste som deltok, ble, i tiden etterpå, med på en formidabel kursoppgang og ble klart de store vinnerne,
mens de av oss som valgte å selge, satt igjen med store tap og ingen aksjer!
Ser en helt klare paralleller her også, om de som har aksjer, får tegningsretter og blir med på emisjonen;
De kan bli de fremtidige vinnerne.
Gi ikke vekk aksjene nå!
Slettet bruker
07.11.2018 kl 07:59 5401

Feil Empire.
De er verdiløse.
Aksjer i dag er intet fysisk papir.
At du forestiller deg det koster en masse å kjøpe aksjer i konkursslått selskap er forfeilet.
Din tese har aldri inntrådt, og kan ikke inntre.

Mitt poeng er mini er maksimalt på viddene når han sied at bare shortere kommer på banen nå for å kjøpe FOE til overprisen 20-60 øre.

Ferdig snakka
Redigert 07.11.2018 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2018 kl 09:01 5312

Her er det store muligheter å få kjøpt seg noen "tegningsretter":-)
Empire
07.11.2018 kl 09:15 5277

Kjære pretor, mannen som vet at aksjer er på vps og ikke i papirform under senga. Selv om du ikke tror meg, så ring gjerne din megler elle f.eks les linken under da en konkurs var under oppseiling.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2011/05/Hva-skjer-om-selskapet-du-har-shortet-aksjer-i-gaar-konkurs

Mini3 er nok ikke veldig på viddene i det han sier. Jeg tror det andre enn han som leder reinsdyrflokken denne gangen. Selv om man er short, så er det visse betingelser i shortavtalen som man må følge. Som f.eks at utlåner tilbakekaller aksjene sine før aksjene når et nivå som låner(shorter) er fornøyd med eller vil ha. De fleste profesjonelle vil ikke sitte i fast i uker, måneder eller år ved en eventuell konkurs. Derfor har de sannsynligvis dekket seg inn eller gjør det i disse tider.
Redigert 07.11.2018 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:08 5184

Som forventet har ikke BON falt i kurs, her har markedet mottatt meldingen positivt og sendt kursen opp
really
07.11.2018 kl 10:19 4996

Jeg er tilbøyelig til å være enig, mini.

Trollet, jeg tviler på at du shorter FOE, innleggene dine sier i hvert fall noe annet. Jeg tviler også på at du er trader, du skifter ikke mening ofte nok til det.
hill
07.11.2018 kl 13:52 4929


@ really
Etter å ha fulgt begge selskapene tett i ganske mange år og også hadde mitt daglige arbeide i det ene av selskapene i mange år,
kjenner jeg utmerket godt til hva begge selskapene driver med.

Situasjonen som begge befinner/befant seg i, er/var identiske. Begge er/var på konkursens rand!
I forbindelse med refinansieringen, kom BWO opp med en 10 øres emisjon, som forøvrig ble sterkt overtegnet!
Nå ligger det an til, at FOE også, vil legger opp til en lignende (øres) emisjon.

Både shorterne og de som tenker på å delta i re-struktureringen av selskapet, ønskes selvsagt kursen lengst mulig ned.

really
07.11.2018 kl 14:49 4883

Det er ingen uenighet i at begge var/er på konkursens rand, spørsmålet er hvilket potensiale selskapet har. Skal FOE være et selskap for fremtiden må de ha inn mye mer kapital enn dagens refinansieringsforslag innebærer slik at de kan investere. Dagens rigger er bra for sin alder, men ikke de mest fremtidsrettede i bransjen.
hypotetic
07.11.2018 kl 15:48 4833

Verdien av aksjene er under 1% av totalkapitalen i selskapet. Grunnen til at det er bare småaksjonærer som selger og kjøper er at de større aksjonærene har lagt aksjene i skuffen uavhengig av om de ble kjøpt på 350 eller 2 kroner. Når man kjøper denne type aksjer må man fordele på fler å tåle å tape alt i noen. Om aksjene i FOE faller fra 2kr til 0,1kr så representerer de enten ca 1% eller 0,05% av totalkapitalen og for større investorer er dette umulig å mene noe bastant om for gearingen er uansett ekstrem. Selskapet er konkurspriset uansett for lenge siden på slike nivåer og de som ikke har villet være med videre har gått ut. Jeg har ingen formening hvor haren hopper i det korte bildet når gearingen er så ekstrem og dagsomsetningen viser at det kun er småaktører som selger og kjøper. Det jeg mener er at det er lite nedside igjen nå hvis man blir med på emisjonen men at oppsiden kan være ekstremt stor hvis det kommer et bud på skip eller selskapet eller flere kontrakter som hindrer emisjon. Jeg har ikke kjøpt FOE aksjer over 2,1kr noen gang men har kjøpt meg opp nå i det siste slik jeg har gjort i andre slike case. Det å kjøpe til skampris når den siste optimist er blitt pessimist og selskapet er blitt ekstremt upopulært har for meg vist seg å være lønnsomt selv om jeg riktignok har tapt alt jeg investerte i noen tilfeller og aldri får kjøpt på bunn. Man må tåle å tape alt i noen slike når andre går over 10 ganger i snitt. Det er få som frykter nedsiden nå når cap er under 100mill men stigningen kan fort bli ekstremt brutal for de som ikke har dekket seg inn short. De ligger gjerne med poster på 50k og 30k på selgersiden for å signalisere stor selgerside men blir fort borte og blir plutselig kjøpere hvis noen begynner å kjøpe seg opp kraftig.da blir selvfølgelig stigningen enda kraftigere. Hvis det stemmer at mange har shortet millioner av aksjer kan denne aksjen snu og ta ekstremt av når som helst i tiden som kommer. For daytradere er jeg enig i at FOE som faller og faller ikke er en aksje man bør trade i mens den faller men det driver ikke jeg med så derfor blir mitt ståsted og vurderinger helt feil for andre.
hill
07.11.2018 kl 15:59 4817

Ser at du likevel er enig i at det er paralleller mellom FOE og BWO, at begge er / var på konkursens rand og trenger / trengte refinansiering.
Parallell nr. 2, er øres-emisjonene som ble / sannsynligvis også blir løsningen, for en vellykket refinansiering i FOE.
Spørsmålet om hvilket potensiale selskapet har etter en refinansieringen, kan nok diskuteres både fram og tilbake.
Uansett, så ender FOE opp som et, omtrent gjeldfritt selskap, som sitter igjen med 4 "varme" rigger, klare for oppdrag world-wide,
i et marked som er under sterk forbedring.

Redigert 08.11.2018 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
hypotetic
07.11.2018 kl 17:04 4770

BWO hadde investert i nytt dyrt utstyr og måtte ha penger i et marked da oljeprisen falt og det var uvisst om oljeprisen fortsatte å falle videre under 30$/fat. FOE har ikke investert i nye rigger og har derfor først nå fått likviditetsproblemer fordi de har valgt å spare på utstyret i stedenfor å jobbe gratis og slite på utstyret. Alle har tapt penger og skrevet ned i disse årene. FOE er unik fordi de er solide og har klart seg så lenge uten utvanning. Kontraktene som løper nå er tegnet da oljeprisen var betydelig lavere og er tapsbringende. Det var først i sommer at noen fikk kontrakter til rater med margin, vinteren blir dårlig men det kan når som helst nå inngås kontrakter fremover med fortjenestemargin som man da vil se i regnskaper i årene som kommer. Når man ser på stemningen her på forumet og ellers er de fleste fortsatt skeptiske selv om det fundamentale er bedre og dette er et av få selskaper som ikke er vannet ut. Når man kjøper FOE nå er nedsiden begrenset hvis man er med på emisjonen men tidsfaktoren i dagens marked gjør at man får med på kjøpet en mulighet/opsjon for oppkjøp, salg av rigger, avtale med långivere, kontrakter som alle vil gi ekstrem oppside hvis de inntreffer. Tidsfaktoren og oppsiden gir denne opsjonen en ikke ubetydelig verdi selv om både oppsiden og tidsverdien er ukjente faktorer.
Scorpion69
07.11.2018 kl 17:53 4729

Helt enig at her er det et stort potensial i nær fremtid og at de som hopper av kan gå glipp av mye morro. Ønsker ikke å påvirke i noen retning, men tror kontraktene kan komme så fort refinansieringen er på plass. Salg av Bolette kan også komme når tid som helst. Her ligger det mye verdier å venter, spørsmålet er når, hvordan og til hvem.
Sjog
07.11.2018 kl 18:41 4685

Potensialet er der, men hvor mye av dette som vil tilfalle eksisterende aksjonærer er helt i det blå. Her er det lagt opp til alle utvanningers mor.
Overogut
07.11.2018 kl 19:41 4631

Utrolig at noen betaler Kr. 1,40 for en aksje man vet er verd 19 øre!
Noen forklaring der ute?
Verdien på alle de nåværende aksjene blir 1,5 mill$
Det skulle bli 19 øre pr. Aksje..
Tror det må være robotene som ligger å trader for folk som ikke har fått med seg siste nytt!??
Slettet bruker
07.11.2018 kl 21:06 4566

Det gjentar seg gang på gang. Helt utrolig.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 21:31 4532

Dette skrev gjøken really 17.09.2018 kl 13:56 888
"Transocean kjøpte 10 stk UDW drillskip hvorav de fleste minst er på Bolettes nivå for ca 290 MUSD pr stk for noen uker siden. Litt vanskelig å hevde Bolette er verdt vesentlig mer da. For noen måneder siden kjøpte NODL to nybygg for omtrent samme pris, men heldigvis med levering litt lenger ut i sykelen."

I går kom det frem via FA at det var ikke mangel på interesse på kjøpere av skipet fra både Seadrill,Enso,Saipem,Diamond og Noble, og de to sistnevnte skal ha budt henholdsvis 330 og 365 MUSD. Det gamle riggene er som nye og klasset for nye oppdrag i flere år frem i tid, jeg tror en refinansiering er svært nære, og handelen i selskapet burde vært stoppet inntil finansieringen var løst og på plass, da det i kjent stil selvfølgelig er noen som selvfølgelig drar nytte av dette "skitne" spillet som pågår på denne innside børsen. Når finansene og kontraktene er på plass, får både rigger og selskap en helt annen prising, som kan sende kursen rett til værs, som ikke bør komme som en overraskelse på noen.
Redigert 07.11.2018 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Overogut
07.11.2018 kl 23:03 4453

Det er dessverre over og ut med dagens aksje!
Kreditorene sluker 99% av verdiene i selskapet!
Nærmere konkurs kommer man ikke!
really
07.11.2018 kl 23:32 4422

Mener du jeg skrev noe feil, trollet? I så fall får du fortelle hva som er feil.

At FA formidler rykter er vel litt mindre håndfast en faktiske handler..
really
07.11.2018 kl 23:51 4400

Jeg må innrømme at det er pussig å lese slike innlegg når en vet at detsannsynligvis pøses inn ny aksjekapital i selskapet til 19 øre pr aksje. Faktisk blir 89% av aksjene betalt med denne prisen. Hvordan obligasjonseiernes nye aksjer prises er et mer komplisert regnestykke som jeg ikke har finregnet på. Men sannsynligvis er den i samme område.

Og så skal en kjøpe aksjer til rundt 1,40? Den som hevder noe slik må ha betalt livslangt medlemskap i KrF eller ha behov for granskning av vitale deler av det som er ovenfor snippen. For skal en tjene på en slik investering så må en enten ha flaks med kortsiktige svingninger eller så må de nye eierne 7 doble sine penger.

Vi har jo sett dette før. Troen på den plutselige uforutsette oppgangen var like sterk i SDRL lenge etter at refinansieringsplanen var kjent. Alle visste at verdien var satt rundt 20 - 30 øre. Men likevel fortsatte den å trade i området 2-5 kroner ganske lenge. Og så sent som en uke før gjennomføring var kursen flere ganger emisjonskursen. Men så var det slutt og de mest standhaftige ble med helt ned. Forstå det den som kan. Jeg skrev et antall innlegg om risikoen der også og fikk like mye pepper. Selvfølgelig Eide jeg ingen av disse aksjene og var heller ikke short. I slike ekstreme situasjoner risikerer en at shortede aksjer blir tilbakekalt. Det kan bli dyrt, slik vi så noen eksempler på shortskvis i Sdrl.
hill
08.11.2018 kl 01:06 4349


Helt riktig hypotetic.
Tenker selv i samme baner som deg. Det gjelder å sikre seg noen lodd her, for å få bli med i refinansieringen.
Tiden i etterkant, kan vise seg å bli ekstremt lønnsom, med nye, høye dagsrater igjen.
Med det antallet brønner som EQNR og andre selskaper har varslet, blir det fort mangel på rigger som er godkjent for norsk sokkel,
når en kommer utover i 2019.

Fevang
08.11.2018 kl 01:57 4329

Ikke lenge siden 28. okt. da du på en annen tråd argumenterte med at kjøp av FOE var lurt til en kurs rundt 2,15.

Kan du ha tatt feil nå som kursen er rundt 1,39? Eller var det greit av meg å være negativ til aksjen??
really
08.11.2018 kl 09:42 4220

Trollet har argumentert for kjøp av FOE så lenge jeg har les innlegg fra ham. Og det startet vesentlig høyere enn 2,15. Alltid uten fnugg av tvil og alle som ikke er enige med han forstår ikke selskapet.

Jeg sjekket litt og trollet begynte å skrive om FOE 20.7.18. Da stod kursen i rundt 6 kr før den steg litt til vendepunktet da raset mot 20 øre startet. Han må ha tapt ganske mye.
Redigert 08.11.2018 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2018 kl 10:48 4174

really
Du legger svært mye arbeid ned på FOE trådene, om man kjøper en aksje på 6 eller 2 osv. betyr vel lite når potensialet er langt større. Du virker irritert over de som ikke selger, og enda mer irritert over de som kjøper, er det om og gjøre for deg å vente til etter refinansiering, man kan jo gjøre begge deler. :-)
Bruk heller tiden på noe mer fornuftig, enn å drive DUGNADSARBEIDE 24/7 med å anbefale alle å selge FOE samtidig advare helt ukjente personer å kjøpe i FOE.
Redigert 08.11.2018 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
hypotetic
08.11.2018 kl 11:29 4138

Alle har rett basert på hvilke forutsetninger man legger til grunn i regnestykket. Hvis man legger til grunn at emisjonen er vedtatt så er det ikke noen grunn til å regne på annet enn emisjonsforslaget å betale mer enn 10-20øre. Det er lenge siden FOE ble konkurspriset og ble en opsjon etter min mening. Senest i 2004/2005 var FOE konkurspriset under 10kr. De som satt igjennom den gangen ble med opp til 380kr og fikk også med seg enorme utbytter. De er ikke på dette forumet og har i tiår forsonet seg med at dette er en aksje som svinger særdeles mye. Under 0,01% av aksjene i selskapet selges nå frem og tilbake. Også denne gangen jobber mange med å få til kontrakter, gode løsninger, utsettelser eller emisjon. Alt vil ta tid også denne gangen.
M.Y.Peng
08.11.2018 kl 11:32 4133

Troll_Leif jeg vil anbefale deg å ignorere disse. Når en aksje synker drastisk er de frempå for å gni inn saltet. De samme kommer inn og forteller hvor glade de er for at de rakk å kjøpe store poster rett før den steg voldsomt. De setter opp regnestykker som rimer om en legger til grunn de tall de bygger på, som selvsagt er helt på jordet. Lykke til.
Redigert 08.11.2018 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2018 kl 12:17 4085

hypotetic I dag kl 11:29

Den gang 2004/2005 var FOE kusen under kr. 5,- per aksje, mener det laveste man fikk kjøpt var på 4,60, samme leksa fra dommedags profetene den gang som idag, men idag forsøker man å vri det til at situasjonen og markedet var helt annerledes enn idag, selskapet var konkurspriset den gang i et oppadgående markedet som vi er i nå. FOE har minst 4 "NYE" godkjente rigger klar til oppdrag + et boreskip som er verdt minst 365 MUSD

Det ligger i kortene at det kommer kontrakter iløpet av få måneder, som vi reprise både rigger og selskap.
Klippet fra intervjuet med Petro.no 07.11.2018
Det sier Senior Advisor Business Development Ingolf Gillesdal.
"Han gjør regning med at Blackford Dolphin sannsynligvis må vente på oppdrag som starter til våren og blir således å finne i Norge i vintermånedene. Derfor går riggen tilbake til Flekkefjord, hvor den lå før den ble reaktivert til BP-jobben"
Redigert 08.11.2018 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2018 kl 12:27 4060

Kjøp alt av aksjer du kan komme over du, men kom ikke her i ettertid å si du ikke blir advart.
Om man eier 1% av dagens aksjer vil man eie 1 promille av det nye, sier seg selv at man aldri vil tjene penger på den handelen.
Jeg var selv med i 2004 fra 6-17 kr.
Var en helt annen situasjon da og emisjon var ikke ett tema.
Vet du hva som skjer ved en emisjon?:)
really
08.11.2018 kl 12:54 4021

Det spiller ingen rolle hvilke argumenter en bruker, mini, de preller av som vann på gåsen på denne gjengen. De har noen poeng med hold i. Får de være med på emisjonen fordi de er aksjonærer vil de kunne vanne inn litt og redusere snitt inngang. Det bedrer oddsen litt. Skulle det være full fart i riggmarkedet i nordsjøen fra 2019 er det mulig, men ikke sannsynlig at inntjeningen kan bli stor nok til å forsvare dagens kurs.

Folk vektlegger ting forskjellig. For noen har det mye større verdi ikke å tape penger enn å tjene penger. Det er en ganske vanlig preferanse. Da kan kanskje denne typen adferd forsvares.

Må få korrigere deg på en ting. Har en 1% av FOE i dag og refin blir som skissert har en 1/10 promille etterpå.

Empire
08.11.2018 kl 13:25 3969

Litt som forventet kom det en dead cat bounce. Opp gode 25% og penger å tjene for den som er kjapp i avtrekkeren. Alt er som det skal være
Slettet bruker
22.11.2018 kl 08:30 3398

Salg av Bolette til ca 3 milliarder NOK hjelper på :-)
FRED. OLSEN ENERGY ASA: REFINANCING UPDATE

19:35
Reference is made to previous market communication with regards to the
ongoing refinancing efforts of Fred. Olsen Energy ASA (FOE).

As noted in the stock exchange notice dated 6 November 2018, FOE has
presented to its stakeholders a proposal for the refinancing of its
capital structure (the Proposal).

FOE is in the process of negotiating a binding agreement for the sale
of the Bolette Dolphin to a selected buyer at a price of USD 340
million. Moreover, although some minor adjustments to the Proposal
are still being discussed, the key principles of the Proposal have
received the support of bondholders holding a majority of the bonds
issued by FOE and the majority shareholder has confirmed that it will
not object to the Proposal if put forward to the general meeting.
Finally, the key terms of the Proposal have received the support from
all lenders, in FOEs secured loan facility except for one.

The implementation of the Proposal, starting with the sale of the
Bolette Dolphin, requires the unanimous support of FOEs secured
lenders. Certain of FOEs secured lenders have informed FOE that they
today will submit to Oslo Tingrett a petition for an injunction
against the one secured lender obstructing the Proposal in order to
procure that the lender consents to the sale of the drilling unit
Bolette Dolphin. Alongside these proceedings, FOE continues its
efforts to agree on a refinancing along the lines of the Proposal
with its key stakeholders. Unless a solution is found to the
refinancing, the Company will need to file for bankruptcy.
really
22.11.2018 kl 10:12 3284

Merkelig reaksjon i markedet i dag. Riktignok er prisen de ser ut til å oppnå for Bolette svært bra og isolert sett positiv for kursen, men det som ellers står i meldingen er svært urovekkende.
- En av låntagerne nekter å godta vilkårene i refinansieringsforslaget
- Det er tatt ut rettsforføyning mot denne låntageren så salget av Bolette skal kunne gjennomføres uten låntagerens godkjenning
- Om ikke refinansieringsforslaget gjennomføres må selskapet slå seg konkurs

Det kan være grunn til å minne om at om forslaget gjennomføres beholder dagens aksjonærer 1% av det refinansierte selskapet og at det har en verdi på ca 20 øre pr aksje, sikkert pluss/minus litt. Men en kurs over 1,50 er galskap.
rischioso
22.11.2018 kl 10:26 3249

Virker som at ingen har lest og ikke minst forstått dette:

UNLESS A SOLUTION IS FOUND TO REFINANCING, COMPANY WILL
NEED TO
FILE FOR BANKRUPTCY

Men vi så det samme i NSG med fl og dette vil ikke bli det siste - robotene kjører opp kursen (i går 20%) og videre i dag får lokket med seg noen og dumper - lovlig? NEI, blir det gjort noe med det? NEI - slik er det på børs....

Det vi nå ser gjennom salg av assets er ikke annet enn siste krampetrekninger, men for all del - det er ikke ulovlig å kaste gode penger etter dårlige....)
Redigert 22.11.2018 kl 10:33 Du må logge inn for å svare