RAKP folkens, RAKP

oto1
RAKP 04.05.2022 kl 20:44 34542

Så nå sitter du der og tror at DNO er verens billigste oljeselskap?

Det er nok ganske nær, men det er jo et selskap som er adskillig billigere, RAKP.

De fleste vet nok at RAKP er største eier i DNO, de har faktisk 438,4 mill aksjer i DNO, eller 44,9% om man vil.

Og i RAKP er det ca 314 mill aksjer totalt.

Hva betyr det?
Jo, noe så enkelt som at for hver RAKP aksje man eier, så eier man indirekte 1,4 DNO aksjer.

Så med en kurs i DNO på 15 kr, så er jo verdien per dno aksje i rakp verdt 21 kr.
Altså skulle rakp kursen vært 21 bare på dno eierandelen.

Men det stopper jo ikke der.
RAKP eier i tillegg 1/3 av Foxtrot International, et privat oljeselskap som driver et stort gassfelt utenfor Elfenbenskysten.
De leverer vel ca 60-70% av samlet gassforbruk i Elfenbenskysten.

Der er de nå i gang med nye rørledninger på land og 3 ekstra brønner for å forsyne 2 nye gasskraftverk under bygging.
I den forbindelse har de inngått en avtale og gassalg til fast pris i 10 år fremover. (usd 6 / mmbtu).
Foxtrot har historisk betalt 20-25 mill usd i utbytte til RAKP hvert år, på lavere gassvolum, og lavere gasspriser.

Når brønnene er ferdigboret og koblet opp, trolig i løpet av 2023, så forventer jeg at utbytter fra Foxtrot vil passere 30 mill usd årlig.
Det utgjør nesten 1 kr per rakp aksje, så jeg setter verdien av den eierandelen til 6 kr/aksje.

Så basert på dno kurs på 15, og Foxtrot verdi på 6 kr, så burde rakp kursen nå vært 27.

Så skal man jo trekke fra gjeld. Eller nei, RAKP er gjeldfri.
Legge til kontanter?
Ja, RAKP har jo mottatt ca 20 mill usd i utbytter fra dno de siste månedene, så de sitter vel nå med ca 0,50 per aksje i cash.
Utbytter fra Foxtrot går nå for det meste til feltutbyggingen de holder på med som nevnt ovenfor.

Hva så fremover?

Det er vel ingen hemmelighet at jeg tror DNO skal videre opp.
20 kr er innen rekkevidde på kort sikt (28 kr per rakp aksje), og 30 er ingen umulighet (42 kr per rakp aksje).

RAKP kommer jo til å motta 1 kr per aksje i utbytte fra DNO det neste året, eller 438 mill NOK (ca 46 mill usd på dagens dollarkurs)
Etter hvert vil de også motta økte utbytter fra Foxtrot, og med 30 mill usd+, så ser jeg for meg at RAKP mottar ca 80 mill usd samlet i året.
Det blir sånn ca kr 2,40 per aksje.

Om RAKP bare videreekspederte dno utbyttet til aksjonærene så ville det utgjort kr 1,40 per aksje i utbytte.
RAKP har imidlertid mer historie for å bruke overskuddslikviditet til tilbakekjøp av egne aksjer, og det tror jeg er mest sannsynlig også fremover.

RAKP kan trolig klare å kjøpe 10% egne aksjer fra utbyttene, og om de klarer det så vil aksjeantall bli redusert fra 314 mill til 283 mill i løpet av et år, og til 254 mill etter år 2 (2024).
I så fall vil DNO verdien øke til ca 1,7 x DNO kurs.
Dvs at med en DNO kurs på 30, så vil verdien være 51 kr per rakp aksje, og 57 totalt om vi tar med Foxtrot eierandelen.

For de som liker P/E så antar jeg et overskudd i DNO på ca 1,50 nok i første kvartal.
Det blir kr 2,10 per rakp aksje, og om det fortsetter ut året så vil RAKP ha en eps på ca 8,40.
Legg til 0,50 for Foxtrot eierandelen, og EPS blir ca 8,90

Dagens kurs på 13 gir da en P/E på 1,46.

Så får vi se da om dno leverer et overskudd på ca 160 mill usd i 1Q. Jeg har estimert en omsetting på ca 380 mill usd, så jeg er optimistisk i så måte.
Og 2q er så langt enda bedre.

Og følg med på innkalling til GF.
Jeg er spent på hva RAKP skal gjøre med utbyttene de får fremover.
Redigert 04.05.2022 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
18.05.2022 kl 12:21 13059

Det skal også legges til at RAKP er svært billig målt mot bokførte verdier. Reelle verdier i RAKP er per nå betydelig høyere enn bokførte verdier, men nå fokuseres på bokførte verdier.

I regnskapet for morselskapet i RAKP fremgår at egenkapitalen er 674,4 MUSD, mens selskapet som kjent ikke har gjeld. Med en USD/NOK på 9,71 tilsvarer det en bokført egenkapital på 6545 MNOK. Samtidig er selskapet i dag priset til 13,4 kr * 312 mill aksjer, dvs. 4181 MNOK. Dette gir en multippel Pris/Bok på 0,639.

At et ultrasolid oljeselskap som RAKP skal prises langt under bokførte og enda lengre under reelle verdier gir lite mening.

Mange oljeselskaper prises i dag på pris/bok multipler mellom 2-4, jeg trenger ikke dra hele den listen for den kjenner dere.

Redigert 18.05.2022 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
18.05.2022 kl 09:20 13149

Det lå en god del volum til salgs på 13-13,1 men disse ser nå ut til å ha blitt tatt ut med stigende DNO kurs. Jeg benyttet med en god del av det slik at jeg nå har 70% RAKP og 30 % DNO.

I kroner/øre burde i teorien RAKP stige om trent 1,4 ganger DNO sin stigning, når DNO nå øker i kurs for å holde tritt med at det bak hver RAKP aksje ligger 1,4 DNO aksjer.

Med utbyttet i mars er vel RAKP nå i stand til å gjennomføre mindre tilbakekjøp av egne aksjer, i tråd med politikken til selskapet i 2018-2019.

Wow, det går unna her i dag, 878 000 aksjer omsatt i dag (klokka 10.30), uvanlig bra for RAKP å være.
Redigert 18.05.2022 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
16.05.2022 kl 14:22 13346

Selv med en verdi på Foxtrot på 3 kr per aksje og DNO på 15 kr, er tilsvarende verdi på RAK 24 kr, mot dagens 13.

En rabatt på 15-20 prosent vil vel være greit sett fra ledelsens synspunkt, dvs. en aksjekurs på ca. 20 proner.

Men en ytterligere rabatt på nærmere 30 prosent vil jeg tro de ikke opplever som greit, og med det langt større handlingsrommet RAK vil få med store utbytter, så tenker jeg de griper fatt i forskjellen og får RAK noenlunde på linje med DNO.

RAK kjøpte tilbake egne aksjer for 30 mill. USD i 2019. Jeg tror selskapet regner det for enda mer attraktivt med tilbakekjøp per mai 2022. Effekten av tilbakekjøp vil være enda sterkere enn i DNO, enkelt og greit fordi RAK er vesentlig billigere enn DNO målt ut fra P/E.

Jeg tror ikke markedet er helt klar over hvor billig RAK er.
Redigert 16.05.2022 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
oto1
16.05.2022 kl 12:40 13409

Med et utbytte fra dno på 1 kr/aksje så vil rakp motta ca 50 mill usd (kanskje noe mindre nå med dollarkurs i taket).

Og så har rakp allerede mottatt ca 20 mill usd fra dno med desember og mars utbyttene.

Utbyttene fra Foxtrot dekker normalt drift + litt til, så i utgangspunktet bør rakp det neste året ha ca 70 mill usd tilgjengelig for tilbakekjøp, og med en dollarkurs nær 10 så vil det utgjøre ca 700 mill nok.
Med en kurs på la oss si 15, så kan da rakp kjøpe tilbake ca 46 mill aksjer, eller godt over 10%.

Bare et spørsmål om tid før de starter tilbakekjøp, men tviler på at de får mye til 15.
Gi meg 20 så skal de få noen.
kvirrevi
16.05.2022 kl 11:05 13478

RAK er så absolut spennende.
Regnskapet for morselskapet viser det oto1 er inne på. Selskapet har ingen gjeld men har i Foxtrot en betydelig ekstra eiendel i tillegg til at selskapet kontrollerer DNO med en aksjepost på 44,94 prosent.

DNO er utvilsomt rimelig med en svært lav P/E*, og kursmålene fra meglerhusene som følger DNO tikker jevnt og trutt oppover.

At RAK skal være så mye rimeligere enn DNO fremstår som ganske merkelig. I RAK finner en igjen de samme eierinsentivene som hovedeier har. Ut over verdien i DNO bør Foxtrot minst være verdt 3 kr (omtrent bokført verdi).

Jeg er enig med oto1 at med en slik prising og en slik forventet utbyttestrøm er det virkelig eneste riktige å kjøpe tilbake så mye aksjer det er midler til. Likviditeten i aksjen er allerede lav, og P/E* er absurd lav. Da kjøper man tilbake aksjer alt det en klarer.

Antall aksjer som gir eierandeler i RAK er 312,131,372. Dette fremgår og omtales nærmere i note 18 i årsrapporten til RAK. Mellom 85-86 prosent av aksjene er eid av topp 20 aksjeeiere i selskapet, så det kan ved tilbakekjøp være litt utfordrende å få tak i større mengder aksjer.

Det er imidlertid så langt opp til en fornuftig prising av selskapet der P/E uansett vil være fryktelig lav at tilbakekjøp av aksjer fremstår som superlønnsomt for dagens aksjonærer.
Redigert 16.05.2022 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
oto1
04.05.2022 kl 21:54 13809

Ja, det er den vanligste grunnen til at man går glipp av noen hundre prosenter.

Uten at noen har kunnet gi meg en troverdig grunn til at illikvide selskap er noe man skal holde seg unna.

Jaja, det betyr jo billigere aksjer for meg, og jeg kan leve med det.
velkjent
04.05.2022 kl 21:19 13863

Takk! Det som har avholdt meg fra å kjøpe RAK har vært den relativt lave omsetningen og spennet mellom kjøps-og salgskurs, altså liten likviditet.
oto1
04.05.2022 kl 21:13 13869

Ja, men det er feil.

Det er 2 aksjeklasser i RAKP med finansiell mening (og en tredje med bare stemmerett).

De 2 er A-aksjer, og Restricted A aksjer.

Flere meglere oppgir bare A aksjene, men det relle taller er ca 314 mill aksjer.
velkjent
04.05.2022 kl 21:01 13891

På Rak-aksjen marked står det at der er ca. 194 mill. aksjer og at verdien med en kurs på 13 er ca.2,2 milliarder NOK.