SCATEC - En tale til de BLINDE.

Hammers
SCATEC 08.05.2022 kl 18:23 1553

Faglig sett svært tilfredsstillende å se sitt kursmål på kr 98 (etter formasjonsbrudd v/198) smelle inn på fredag.
Kursen dundret nedover, men fikk til slutt en liten rekyl til ca 92.

Med det er selskapet i dag kortsiktig kraftig oversolgt.
Rekyl kan forventes, men hvor kraftig blir den - HVIS den kommer? Jeg skriver litt om det litt lengre ned.

På sikt bør ingen la seg lure av slik evt stigning - hvis man ikke er svært kortsiktig.
Dette fordi den "grusomme H/S 1- formasjonen" fra 198 kun er en LITEN del i en ENDA STØRRE sammenheng.
Det man nå har vært gjennom kan fort vise seg å kun være en slags begynnelse på enda kraftigere kost!

Den STORE sammenhengen ser dere i DETTE chartet, som jeg tok ut fredag kveld (dato i chartets øverste linje).
https://www.tradingview.com/x/8InPZkzS/
Dvs, de blinde kan jo ikke se (ref overskriften) - så de må få tak i lokal hjelp for å få videreformidlet budskapet.

H/S 1 (som fredag ble fullbyrdet) er tegnet med svart,
H/S 2 (tegnet m/rosa farge) HAR FÅTT KRAFTIG BRUDD under sin litt skrått stigende halslinje.
Også her ER SIGNALET GITT - slik det i sin tid ble gitt ved H/S1.

Ellers har jeg lagt til noen få ord i bildet + tegnet motstand ved en stiplet horisontal.
Fallpotensialet til "den store" har jeg ikke sagt noe om, men det kan fort vise seg å ligge på ganske lavt 30-tall.

Mulig rekyl;
Kanskje kortsiktige til motstand v/den horisontalen før den snur - eller fortsetter kursen mot den heltrukne halslinja?
Det er det i grunnen ingen som kan si noe klart om. Heller ikke om det kommer noen klar rekyl.

Det kommer trolig an på hvor ille situasjonen egentlig er for Scatec i Ukraina, og hva som tilflyter markedet av nyheter.
Fredagens småkjøp fra insidere som trolig har langt flere aksjer fra tidligere (?) bør man ikke la seg lure av.
Hvor store deres tidligere beholdninger før de kjøpene var har jeg ingen formening om.

ALTSÅ;
Ha i bakhodet at H/S1 ble dannet ila ca 1 år. Høst 20 til høst 21.
Deretter tok det nesten et nytt år før kurspotensialet ble tatt ut på fredag. Høst 21 til mai i år.
Utviklingen går altså SAKTE - MEN SIKKERT - med noen sterke "rykk" innimellom.

PS;
Nei, det er ikke Hammers som finner på disse lave kursene for å plage folk.
Teknisk analyse forteller at det er klart større sjanse for nye kraftige fall enn for varig oppgang.
I hvert fall pr dd.

Nei, det var ikke Hammers som spådde 98 da 198 ble brutt i fjor.
Med korrekt analyse av den formasjonen traderne selv hadde skapt via summen av all handel var, det TA selv som indikerte "98 på sikt".

Hammers er kun "talsmann" for TA - for jeg kan "språket".
Marketwatch
08.05.2022 kl 20:00 1410

Stort sett samme chart som for andre fornybaraksjer (herunder VOW) altså? Konklusjonen på teknisk analyse føler jeg ofte er "det kan gå begge veier".,
litt slik som stjernetyding i ukebladene. Overordnede utviklingstrekk går selvsagt an å se, som f.eks det at vi nå er inne i veldig usikre tider,og at dette rammer selskaper med liten motstandskraft, dvs lav inntjening og svak balanse. Enkelthendelser kan imidlertid gi store overraskelser og øke eller redusere trender i enkeltselskaper. Du kunne f.eks ikke se i chartet for ett år siden at Ukrainakrigen skulle bryte ut og ramme Scatec hardt. Denne hendelsen er selvsagt med på å øke den negative trenden til Scatec. Skulle Equinor f.eks by 150,- pr aksje, så er heller ikke det mulig å se i chartet til Scatec. Jeg for min del håper Scatec får snudd skuta, og går en solrik fremtid i møte, verden trenger raskt å komme over på fornybart (det bør derfor være hovedtrenden i årene som kommer).
Tm3P
08.05.2022 kl 20:07 1381

Så teknisk analyse kunne forutse krigen i Ukraina?
nhydro
08.05.2022 kl 22:44 1129

Teknisk analyse er konstruert for at de med mye penger skal kunne styre pengene dit de vil. Dvs. at de kan lede folk inn i overprisede aksjer for å ta gevinst og skremme folk fra å kjøpe lavt prisede aksjer.
Hammers
08.05.2022 kl 23:53 964

Da har jeg fått 3 svar på mitt hovedinnlegg.

Alle 3 "synes og tror", men det de ikke vet er at de avslører at de selv ikke skjønner noe som helst av hva magien består i!
"Vi hesteviskere" som kan språket gidder ikke å svare på slike flåsete greier som her presenteres.

Et større salgssignal er allerede gitt i Scatec, men som jeg sier;
Det kan gjerne gå flere mnd før vi ER der systemet indikerer at vi kan havne.

Kan det ligge flere negative overraskelser i pipeline?
Jeg har ikke peiling, men merkelig at systemet indikere så store fall som det gjør.
Litt i kategorien; Ingen røk uten ild.

I hovedinnlegget glemte jeg forresten å ta med at "breaking news" (pos/neg) raskt kan endre det løpet TA nå har lagt opp til.
Det kan være generelle geopolitiske signaler eller spesifikke nyheter av slikt slag som kun gjelder SCATEC.
Slikt som kan ha stor påvirkning for den generelle børs - eller for enkeltselskapet.
Nå er det uansett sagt.
Redigert 09.05.2022 kl 00:35 Du må logge inn for å svare