Pgs hva kan forventes q2-2022

geo01
PGS 09.05.2022 kl 18:28 115902

Dette er kun en synsing for q2 2022 et ca bilde.
Det går mot bedre rater og større etterspørsel og en ny hverdag i Pgs etter en heftig emisjon på 800 mill nkr ca 230 mill aksjer ble stablet til 3,7nkr.
Dette var ikke ventet men markedet som matrialiseres innen seismiske undersøkelser ser ut til og støtte opp om den perfekte emisjonen som kledde av alle analytikere og mange av oss.
Pgs var for aksjonærene et dødsdømt papir,men markedet var av annen oppfatning.
Kostnadstrukturen i Pgs er forventet ca 10% over 2021 nivået grunnet høyere aktivitet og 6 skip pluss 2 skip blir tatt ut av ikke aktiv flåte som hjepeskip Swift og apollo til aktiv flåte altså 8 skip under arbeid,og trolig går swift eller apollo til Brazilia når en kontrakt der skulle komme da også sikkert som hjelpeskip.

Trolig kan Pgs øke flåten fra kaldt opplag med 1-2 skip til om markedene svulmer opp grunnet den høye etterspørselen etter gass og olje og prosjektene køer seg opp.Det er en perfekt storm på gang og seismikk er snart en underkapasitet for alle som skal ha undersøkelser.
Det er ingen tvil om at skipsverdiene vil koke opp også,bibloteksverdien kan bli en gullgruve.

Q2 blir starten på et bedre resultat med høyere marginer som vil øke fremover og nto gjelden vil ved q2 ligge på kanskje 830 mill usd,men da med nok cash til forfallet sept 2022 135 mill usd,og en skiipsgjeld på 80 mill usd som betales ned pr kv til ca des 2023.
Dvs om Pgs tjener nto 130 mill usd til utgangen av 2023 noe som virker realistisk vil nettogjelden være på underkant av 700 mill usd.
Men i et velfungerende marked og med en sterkere inntjening skal Pgs klare 100 mill usd for 2022,og 120-140 mill usd 2023 nto.
Dvs ca 230 mill usd innen utgangen av 2023.
Da er nto gjelden 600 mill usd.
Med en sånn inntjening som kan bli langt høyere om det kommer 2 nye skip og enda høyere rater vil dette dobles tilkanskje 380-400 mill usd nto innen 2023.
Da er vi på en nto gjeld på 400-450 mill usd,det kan bli sånn da en ser mulighet for en perfekt storm med total underkapasitet av tilgjengelige skip fremover.
Det er også flere større kontrakter som kan skyve markedet i den retning ganske fort.
Kort fortalt er Pgs snudd fra uattraktiv til kanskje en potensiell doblingskandidat og mye høyere om markedet skulle koke over med siste anslag skulle bli en realitet,da er vi på 2014 nivå før oljekrisen og det er det nå også men med motsatt fortegn olje og gass manko det må etterinvesteres fort for og få mere produksjon,og selskapene henger kraftig etter om de skal klare og ta igjen 8 tapte år.
Følg med,tar Pgs ut 1 ramform skip fra kaldt opplag er det supersyklus på gang.
Pgs sjefen sa forøvrig at det ikke blir problem og fylle q4 noe som ikke har blitt gjort så lenge jeg husker.
Pgs sa også at 4D tendere er høyere enn noen gang de begynte med 4D bilder 30 tendere og de kunne bli flere,men da begynner antall tilgjengelige skip og gå i minus i markedet allerede.
Håper tråden kan gi et realistisk bilde på hva som er Pgs fremover og med gjeldspøkelset lagt bak ser det utrolig spennende tider ut,det har løsna.
Jeg tror det kommer langt flere lange investorer og tradere inn fremover og kontrakter som meldes om de er store nok,pgs melder ikke mindre kontrakter.
Husk også at Pgs har en sikkerhet på over 70 mill usd mot skipsgjeld som sikkerhet som skal betale renter og evt avdrag i 2023.
Da vil sikkert sikkerheter mot skipsgjelden bli AA rated.
Trolig vil Pgs få en meget styrket rating med moodys som kan komme denne måneden.
Håper tråden var til info.
geo01
12.07.2022 kl 23:00 7305

Regnestykke med forbehold:
Cash ved q2 220 mill usd.
+Inntekter fra Multiklient late sales 108 mill usd(Most of the Company's MultiClient late sales in Q2 2022 will be
collected in Q3 2022)(avskrivingen mc biblotek er her kanskje med i tallene i q2(q3)(spiller ingen rolle) og er sikkert negative med 40-50 mill usd i balansen.
Tot cash q2 med late sales 326 mill usd cash- bokført late sales q2 kanskje cash egentlig 300 mill usd.
Emisjon 15 juli kommer på q3 +15 mill usd.
+50 mill usd senior lån kommer q3 mot gjeldsforfall 130 mill usd sept 2022.
Totalt cash før forfall registrert med senior lån er en kommende cash på 300+15+50 mill usd totalt 365 mill usd.
Etter det kommer selvsagt inntektene q2 utenom late sales registrert q2 av meg nå ikke inn i q3.
Driften og nye late sales q3 vil sikkert komme på q4 men en kan regne inntekter ca tilbake som jeg gjør nå.
Resultatet q2 blir 220 mill usd minus 85 mill usd penger emisjon tot 135 mill usd cash inntekter utenom 45 mill late sales som jeg brukte inn i q2 ovenfor.
135 mill pluss 45 mill 180 mill usd før andre innteketer på 40 mill usd netto totalt 220 mill usd.
Investering mc biblotek 26 mill usd er da ikke inklusive og cash er 26 mill usd høyere før investeringen i nytt biblotek.
Pgs tjente egentlig 40 mill usd i cash i perioden er mitt stykke men det kan være bedre da de sier mesteparten av salget tilskrives q3 salget var 106 mill usd og jeg har tilskrevet 30 mill usd inn i q2 av 106 mill som egentlig var late sales q2 .

Selv med forfallet september på 130 mill usd tillater Pgs og betale ned 20 mill usd på gjeld i q2,det lukter penger hele veien nå.
Skikkelig sterke tall og overskudd,men det hadde vær katastrofe da alle cash over 200 mill usd går automatisk til nedbetalinger og ikke forfallet sept 2022.
Bra regnskapet kan gjøre dette.


Redigert 12.07.2022 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
oppturen
12.07.2022 kl 23:44 7179

Litt mye rør, men om poenget ditt er at PGS bevist har «ført» kontantstrøm over fra Q2 til Q3 så tror jeg du har rett.
EBITDA er nok på nærmere $ 140mill.
geo01
12.07.2022 kl 23:59 7272

Geiren skrev Innlegget er slettet
Likviditets budsjett!
Les det jeg skriver 100 ganger og les melding fra 11 juli og se hva du ikke ser og hva du ser,fremtidige inntekter og egentlige inntekter.
Det er et estimat fra meg der jeg adder plusser og minuser og den egentlige cash q2 .
Ifris medfølger denne gangen en annen oppstilling enn den som er vanlig segment rapport som ville slå helt annerledes ut.
Les også hva selskapet skriver om IFRIS 15,kommenter gjerne det er meningen selv om med oppstillinge min virker gresk for deg og sikkert mange andre.
Geiren
13.07.2022 kl 00:01 7356

Som sagt, EBITDA betaler ikke ned lån, det gjør cash. Min bekymring er at PGS ikke har kapasitet ( ansatte og prosessering) til å levere mot late sales. Det kreves mye til å gjøre data salgbare. Vet de har trukket tilbake ferier og tror de er veldig bakpå
Akillies
13.07.2022 kl 00:05 7354

Det er vel strengt tatt noe de må gjøre :) Ler daglig av at så mange tror at de skal ta 5gangen på ei uke. Børsklimaet er surt og blir ytterligere surere. Men bare vent til makro forhold snur, er det noe som er sikkert så er det det. Og da er PGS utrolig godt posisjonert. Kursen har priset inn forventninger til Q2 en stund. Q3 og Q4 kommer, vi kan snakkes da :)
geo01
13.07.2022 kl 00:13 7386

Høres innside ut men ok,har de utlyst stillinger som kan bekrefte det du skriver?
Ebitda betaler foresten gjeld og renter.
Cliff
13.07.2022 kl 00:18 7499

Du tar litt feil der
EBITDA er resultat før avskrivinger og kapitalkostnader (renter)
Det er cash som blant annet brukes til å betjene lån
Redigert 13.07.2022 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
geo01
13.07.2022 kl 00:36 7534

Amortisering kommer etter ebitda.
Lurer på hvor opplynisnger om at pgs har problemer med prossesering er da det ikke er en insatsfaktor jeg har hørt om før nå,
Ofte jobber vel oljeselskapene med dette etter leverte data selv også.
At de kalde skipene ikke er betjente med mannskap er vel kjent og er en prosess som tar 1-5 mnd.
oppturen
13.07.2022 kl 07:41 7156

Jo, ebitda betaler i høyeste grad ned lån.
Cash som du skriver eller likviditet som mange velger å kalle det må man selvsakt passe på å ha i tilstrekkelig grad, men i regnskapssammenheng er det nettopp ebitda som viser resultat før avskrivning og før kapital kostnad(renter, avdrag)
Cliff
13.07.2022 kl 08:40 6834

Dagens utgangspunkt er motsatt av gårsdagen..
Asia er opp
US falt siste timen etter å ha vist stigende tendens hele kvelden.
Oljaprisfallet stoppet i natt og ligger godt an til klatring i dag, opp 1,2 % nå
Redigert 13.07.2022 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Bjerke
13.07.2022 kl 08:48 6729

Ser ut til at PGS vil falle fra start, spørs hvor mange som fortsetter med nedsalg, forhåpentligvis stiger den mot slutten i dag.
geo01
13.07.2022 kl 08:48 6737

Nedsalget i går var tungt,og fallet i Pgs langt større enn alle andre aksjer.
Psykologien nedover etter opptur er ikke lett og stoppe når børsklimaet i tilegg forsures av resesjon i Usa.
Tallenes tale og guiding kommer 21 juli og alle akstive skip er på kontrakter som er forsterket rater på.
Cash i Pgs ser ut til og bli synlig gjort i q3 med betalinger income forskjøvet fra q2 selv om q2 viser enorm omsetning og sterkt bilde.
Forfallet i september blir betalt uten problem nå og andre forpliktelser går sin gang.
Også forfallet q4 ECF gjeld 25 mill usd har de mere enn nok penger til og de guider sterke kontantbidrag fremover q3 og q4 .
Det er en lysere Pgs med langt styrket fremtid og lavere gjeld utover høsten og vinter.
Kanskje er ikke markedet fornøyd uansett og selger i resesjonfrykt som ingen vet utfallet av og lavere oljepris skaper frykt da den kun er 99 dollar nå.
Mange som vil posisjonere seg om den skulle falle mere og kursmålene på 12-14 kr er der fortsatt.
Jeg tror de skal opp etter høsten så får en se tall og guiding etter spesielt q3 og q4.
Cliff
13.07.2022 kl 10:23 6524

8 mill. aksjer omsatt første timen.
Hvis aksjedumpinga var et stunt for å skremme selgere ned, så har de lykkes.
Det ligger massevis av aksjer for salg fra investorer som må finansiere emi-aksjene sine.
Situasjonen vil sikkert fortsette fram til emi-aksjene er forfalt til betaling.
Volumet viser at noen har stor glede av gunstig inngang.
geo01
13.07.2022 kl 11:03 6496

Ser det har kommet en fjerde kjøpsanbefaling på Pgs på finansavisen market,4 kjøp 1 hold og en uforandret og 2 selg DNB og SEB som har vært blinde og ligger ned med sine 1 kr.
Og Nordnet Livsforsikring er 10 største aksjonær AS har ikke sett de så høyt.
Og for en interesse her med megomsetning igjen.
Litt ned men dog mange kjøper Pgs også for og si det mildt.
Redigert 13.07.2022 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
13.07.2022 kl 11:06 6502

Hyggelig å ha lavere inngang enn Sveaas.
citius
13.07.2022 kl 11:20 6483


Ila et par dager vil den teste 8 kroner igjen
solid volum bør sende den gjennom og vandre mot 10-kroningen
Gimleveien
13.07.2022 kl 14:16 6317

Om man ser på kontraktsinntektene og % allokert skip til kontraktene så har det ikke vært noen økning i dagrate fra q1 til q2. Det er ikke så oppløftende og vitner ikke om bedret marked. Eller er det noe jeg ikke ser?
Q1 39% 62 musd
Q2 41% 63 musd
Beinvest1
13.07.2022 kl 15:21 6164

Det er vel gamle kontrakter som har vært signert før oppgangen kom?
geo01
13.07.2022 kl 21:44 5786

Eneterprice value 3 mai 11 mrd.(nettogjeld 9,5 mrd pluss MC 1,5 mrd)
Enterprice value 13 juni 12,5 mrd (emisjonen gjør nto gjelden ca 1 mrd mindre for q2.)Nto gjeld 8 mrd pluss MC 4,5 mrd
Selskapets totale verdi er 1,5 mrd høyere fra 3 mai til i dag etter at de refinansierte og sendte alle spekulasjoner og usikkerheter i selskapet.

Inntektene øker og MC,Biblotekets verdi har blitt mere verdt for Pgs kundene og har en pristigning som med resten av seismisk aktiviteter også CCS.

Verdi økningen Market Cap står overhodet ikke i forhold til Enterprice value som etter et bedret marked burde gi langt høyere verdi,kanskje opp mot Tgs eller mere pga egeneide skip 9-10 stk da de er en del av verdien som er i verdien Enterprise value.( de 4 siste skipene har en nypris da de ble kjøpt på over 1 mrd usd,eller 10 mrd nkr,og de er fortsatt nye 2013. til 2018.De andre skipene burde vel ha en restverdi i dagens market på 300 mill usd også da 2 er i drift.
MC bibloteket i pandemien og under reforhandling av gjeld fikk bud på 600 mill usd av Tgs men i dag ville de nok bydd høyere da verdiene har økt.
Er markedet i water skal dermed EPV økes til 20 mrd det betyr en nesten tredobling av aksjekursen vi ser idag.Derfor sier jeg kursmålet er 20-23 kr pr aksje.



Redigert 13.07.2022 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
Gimleveien
13.07.2022 kl 22:35 5647

Geo01, jeg har som deg troen på et godt seismikkmarked fremover. Men ser som sagt ikke at dagraten for kontraktseismikk har bedret deg fra q1 til q2, i tillegg bør man vel anta at sommersesong (med større etterspørsel etter båter) burde hatt høyere dagrate for kontraktsarbeid isolert sett. Jeg skal spørre PGS om dette på kvartalspresentasjonen, så får vi se hva de svarer.

Heldigvis tjener pgs gode penger på MC, det har de alltid gjort.
Redigert 13.07.2022 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Grimsmo
13.07.2022 kl 22:37 5641

Knall oppsumering👍 eneste feil er at de er 3 av di gamle skipa ute på kontrakt. Apollo er på tur mot Las Palmas før ferden videre til Brasil.
Quendi
13.07.2022 kl 23:00 5546

Tack för goda poänger. Ska bli spännande att få läsa igenom en utförlig Q2-rapport samt lyssna till PGS presentation i samband med den för att få svar på de oklarheter som finns.
Quendi
14.07.2022 kl 00:40 5293

En antydan till svar på frågan om rates finns att utläsa ur årsrapporten 2021. Nämligen att en bättre seismikmarknad var att vänta redan förra året, men att det förvånande nog (enligt PGS själva) var kontraktsdelen som växte först tog den största biten av kakan istället för MC-biblioteket. De hade förväntat sig efterfrågan på MC-sälj först, då en uppgång inom seismisk brukar tendera starta där. Orkar inte länka specifikt utdrag ur årsrapporten men det finns där om du är nyfiken.

Det indikerar att rates för kontraktsdelen redan nådde en hög nivå förra året, och att den största förändringen i år kommer ligga i ökade intäkter från Multi Client. Samtidigt tror jag det finns fler förklaringar, och att rates faktiskt kommer vara högre i år än förra året när 2022 summeras upp. Återigen hoppas jag och tror vi får en utförlig Q2-rapport. Det är helt avgörande för min fortsatta investering. Får vi bra svar där, är det lättare att hålla sig lugn även om det blåser hårt.
Marve
14.07.2022 kl 07:23 5052

https://e24.no/boers-og-finans/i/G3p2KJ/satser-14-mrd-paa-mer-knekk-for-tek-fond

«Johannessen forteller at investorene flytter pengene sine vekk fra aksjer i teknologi fordi dette ofte er selskaper som ventes å gi avkastning på sikt, og trenger mye kapital i en oppstartsfase.

Ettersom rentene settes opp verden over, er denne kapitalen nå dyr, og investorene vil flytte pengene sine til selskaper som gir avkastning med en gang.

Investeringsøkonomen trekker blant annet frem råvareaksjer.

– Det var i 2020 og deler av 2021 ekstremt stor interesse for teknologiaksjer, men det har blitt mer labert nå.»
Normalone
14.07.2022 kl 08:29 4851

Geo01 - tusen takk for et konstruktivt innlegg! Det belyser det kortsiktige potensialet i PGS.
Slettet bruker
14.07.2022 kl 08:43 4763

Blir veldig spennende å få presentert guiding fremover, mener at tallene vi får presentert for Q2 er av mindre betydning for kursen da de nok fortsatt er heftet av lavere aktivitet i vinter (q1) som påvirker tallene i henhold til IFRS 15.

Er heller ikke urimelig å tro at avtalene som ble inngått denne våren har blitt inngått med en forhandlings ulempe med tanke på usikkerheten rundt låneforfall og innfrielse av vilkår, dette ble tross alt ikke 100% avklart før 3 mai. Vil tro vi vil se en betydelig bedring i både inntekter og marginer fremover.

Alltid en fryd å være selger av en vare / tjeneste det er knapphet på mot en ekstremt kjøpesterkt gruppe ( som i tillegg nesten har tatt livet av deg de siste 7 år :)

Det jeg håper vi vil høre neste uke er 1. stadig stigende rater 2. stadig flere og større anbud som legges ut 3. H2 er iferd med å fullbookes 4. vinter sesongen 2023 ser ut til å kunne bli historisk gid 5. alt materiell i opplag planlegges ut i arbeid.

Var med på krakket 27/1 og en unison storm av negativ presse og analytikere som garanterte konkurs. Nå med et snitt godt under kr. 3,- og utsikter til å være med på ei kule som vil gi økonomisk frihet og lavere pensjonsalder så skal jeg ikke stikke under en stol den gleden av kunne reise seg å si - JEG HADDE RETT - gir :)
oppturen
14.07.2022 kl 08:44 4835

TGS bruker ihvertfall mye penger på oppkjøp for tiden.
Ser ut som de utelukkende satser på software/tec , med den rate økningen vi ser i olje service på «flytende stål» så tror jeg TGS tenker feil, men det vil tiden vise.
PGS tror jeg vil generere mye større kontantstrøm enn TGS om 1 år.
strak_motbakke
14.07.2022 kl 08:56 4709

De nevnte at ratene fortsetter å øke i Q2 rev. update: "... and pricing continuing on a positive trend", says President & CEO Rune Olav Pedersen.
ag-3
14.07.2022 kl 08:59 4696

Men har TGS noe valg? Hvor kunne de fått tak i "flytende stål" til deres formål?
oppturen
14.07.2022 kl 09:00 4700

Allerede i Q1 2021 ble jobben hvor Sanco Swhift skulle brukes som hjelpeskip omtalt, fysisk oppstart ble nå i Q2 2022, så flere av kontraktene er nok skrevet litt tilbake i tid.
Slettet bruker
14.07.2022 kl 09:01 4722

Sant som du sier, da er ihvertfall det punktet allerede innfridd :)
oppturen
14.07.2022 kl 09:02 5003

Kunne kjøpt Sanco eller lignende, men du har sikker rett i at det er stramt i «stål markedet» nå, så ikke enkelt å få kjøpt. Men TGS vil nok oppleve høye kostnader på skips leie.
oppturen
14.07.2022 kl 09:05 4981

Meldingen om CB kom ikke i dag, kan det være regler rundt pågående emisjon og prospekt som gjør at meldingen blir utsatt til etter tegningsfrist ??
protagoras
14.07.2022 kl 09:20 4780

Vet ikke om det finnes regler, men jeg ville ventet uansett for ikke å skape forvirring i markedet.
Gimleveien
14.07.2022 kl 09:52 4654

Dagrate i Q2 er 0,285 musd. Legger man til grunn guidingen på 65% allokert til kontrakt i kommende kvartal, og at det ikke inkluderer steaming/yard så vil det si inntekter på ca. 100 musd/kvartal.

For hver 0.01 musd (10.000 dagen) dagratene stiger innebærer det isolert sett ca. 4 musd økte inntekter. Pareto har i sin siste noen fine tanker om fremtidig dagrate, men den stopper på 0,325 musd. Det vil vel si 114 musd inntekter, igjen isolert.

De store pengene vil nok være å hente i MC.
MrBoring
14.07.2022 kl 11:24 4620

Jeg kikket litt på oppdateringen før Q2. Denne kan finnes på https://www.pgs.com/investor-relations/ir-news-stock-announcements/q2-2022-update/

Her sier PGS "Most of the Company’s MultiClient late sales in Q2 2022 will be collected in Q3 2022 and are expected to contribute to strong cash flow in the quarter."

Slik jeg ser det sier PGS her mer eller mindre rett ut at Q2 i realiteten er mye bedre enn det som kommer til å bli rapportert. Årsaken kommer like etterpå.

"The existing loan agreements have a liquidity sweep requirement where cash and cash equivalents in excess of $200 million at quarter-end will have to be used to repay upcoming amortizations of the TLB and ECF loans at a ratio proportionate to the amount of amortization deferral in the debt rescheduling agreement entered into February 2021."

Slik jeg forstår det vil alt over $200 mill.måtte brukes til nedbetaling av lån. I og med at innbetaling først kommer i Q3 har PGS da en meget sterk cash posisjon på bekostning av Q2. Denne posisjonen kan da brukes til å få flere båter ut av kaldt opplag. Jeg tror dette er et taktisk grep fra ledelsen.
VantageVolante
14.07.2022 kl 11:43 4586

Takk for info. Det der var godt å lese, og kan tenkes flere enn meg ikke helt har forstått hva du her viser til.
Jeg tenker at det blir nyttig for oss alle med all info som kommer neste torsdag.