Belco - Børsen desiderte beste tørrbulk-aksje


I morgen legger Belship/Belco fram sitt 1.kvartal resultat, inkludert andel av sitt eierskap i Lighthouse, tipper jeg driftsresultatet blir ca. 450 mill..
D.v.s. Kr. 1,80 pr. aksje, som er lik 8,5 % avkastning pr. aksje. Ingen andre tørrbulk-aksjer vil eventuelt kunne slå dette.
Hvis Golden Ocean skulle greie tilsvarende resultat i forhold til aksjekurs, så må de ha Kr. 11,- pr. aksje, og det vil de være milevis unna.
Skjønner ennå ikke at så få har oppdaget Belship.

Veldig bra resultat. Skulle fraktmarkedet fortsette den gode trenden, og stige pent og forsiktig, vil dette gi litt av en inntjening. Skip som går av kontrakt og i spot kan fornye kontraktene til nevnte økte rater. Og det kan godt bli en realitet ser en fremover og leser vurderingene til spesialister. Og så må jeg nevne Lighthouse.
22 MUS$ i resultat på Belship sin hånd i Q1. Fortsetter de å levere slikt resultat i de neste kvartalene blir det et årsresultat på ca.80 MUS$. Så befraktningsdelen kan gi en avkastning på ca. 12 % for året sett mot børskurs Belship. Og det "kun" befraktningsdelen. Så kommer hele skipsdelen, som jo er hoveddelen i tillegg.

Det ble handlet solid de siste timene idag, så interessen er stor. Rett og slett en fantastisk aksje med fortsatt mye oppside. Deilig med innløst utbytte med utbetaling 30. mai.

5-6 kr i utbytte på årsbasis og personlig kursmål på kr 40 innen Q4 22.
Redigert 13.05.2022 kl 19:50 Du må logge inn for å svare
Buzzi
16.05.2022 kl 10:29 7891

Jeg står fortsatt ved at Belship/Belco er børsens sterkeste tørrbulkaksje. Den holder seg svært sterkt i dag også, var i Kr.24,50 i tidlig handel og det etter eks. utbytte på Kr.2,25,-
Denne kommer til å stå i over Kr.30,- i løpet av juli/august.

ABG hever i dag kursmålet til 35.-

...Haugens første Belships-analyse i ABG-drakt kom i januar. Da sto aksjen i 10 kroner. Haugen spådde den i 25, og nå er aksjen nesten der.

Men i mellomtiden har Haugen økt kursmålet til 29 kroner, og nå hever han enda en gang. Da til hele 35 kroner. Haugen opererer med en NAV på 39 kroner aksjen, men har lagt inn en rabatt på 10 prosent for å komme til kursmålet.

Innimellom må treet ristes, og det er litt typisk ved ex. utbytte. Holder seg godt, og jeg tror vi vil få mange økte kursmål fremover. 35 kr lar seg høre…50% oppside.

For å sammenligne Belship med storebror i bulk GOGL (som gjør det veldig bra)

Net profit Q1/22(alle tall i mill usd)

GOGL 125
Belship 61

dvs GOGL seiler inn noe over dobbelt av Belship. Men aksjekursen er 6 ganger Belship(sånn cirka)

Frie betalingsmidler utgangen av Q1/22(i mill usd)
GOGL 107
Belship 161

Utbytte GOGL ca. 5,40 kroner og Belship 2,25 kroner, begge for Q1/22 dvs GOGL 3,65 % av børskurs Belship 9,10 (for Belship sin del ex utbytte)

Snakk om lillebror. Belship, forutsatt marked som nå, må jo ha et veldig potensiale, og en for bransjen, solid kontantbase.


Av utbytte 2,25 så var 1,25 ekstraordinært fra regnskapsåret 2021.

Hvis vi projiserer dagens utbyttenivåer ut 22 og til og med Q1 24 så «gjenstår» det 3kr i 2022 og tilsvarende 5,25 kr per år (siste kvartal vil jo utbetales første kvartal året etter).

Dvs at man i slutten av mai 2024 har fått utbetalt 13,65kr i utbytte fra og med Q4-21 til og med Q1-24, gitt dagens dekning og rater.

De fleste som har vært i aksjen en stund vil jo da ha fått tilbakebetalt det meste av investeringen (eller hele og vel så det).

Aksjen handles allerede på nivåer litt over utbyttet, det tok tre handelsdager...

Noen meninger om veien videre de neste ukene?
Har vært veldig bra etter q1 så jeg sitter videre 👍
rolas
22.05.2022 kl 19:56 7276

Tror vi er opp mot 30,- relativt raskt.

Den beste aksjen fremover

frem med kalkulatoren:
Belships has entered into an agreement for the acquisition of a modern 64 000 dwt Ultramax bulk carrier built at a Japanese shipyard in 2020. The vessel is financed through a time charter lease agreement for a fixed period of about 5 years with options to extend for a further 3 years. Belships will pay a total of USD 6.0m prior to delivery of the vessel. Cash breakeven for the vessel upon delivery will be about USD 11 600 per day. The agreement comes with an option to purchase the vessel at the end of the charter significantly below current market levels. There is no obligation to purchase the vessel. The vessel comes with time charter contract employment for about 10-12 months at a gross rate of USD 30 000 per day.

og selger et eldre skip med gevinst på 10 mill $, lukter ekstrautbytte etter Q3 ?

Salg kontantproveny US$ 28 minus 6 MUS$ kontanbetaling nyleaset skip, netto MUS$ 22.
De hadde 160 MUS$ i kontanter + Q2- 60 MUS$ + Q3-60 MUS$(antar samme resultat som i Q1)
Ser en bort i fra utbyttebetalinger vil de ved utgangen ha rundt 280 MUS$ som er ca 18 kroner pr. aksje
Snakk om selskap. Her kan mye skje

retting -Skal være 10 kroner pr. aksje

Dette ser jo helt rått ut for framtiden 👍

Mandag kommer nok et deilig utbytte. Blir en fin dag i morgen. De mest utålmodige har fått solgt seg ut tirsdag og onsdag.
PerIvar
27.05.2022 kl 13:56 6493

Baltic capesize-indeksen ned 18,96% i dag. Belships ned 1% ila en uke. Har vi nådd toppen og er på vei ned igjen?

Belship tjener ikke penger på capesize, av den grunn at de ikke har noen.
Vi opplever et veldig nervøst cape-marked med rater som svinger mye. Ratene i segmentet ultramax/supramax virker langt på vei stødige samtidig som de ligger langt over de kontrakter Belship seiler under pt. Vi er nok bare i begynnelsen av en flott reise med BELCO.

Fraktindeksene har jo for de store skipene har steget mye i de siste månedene. Når Kina stengte ned pga Korona- så fortsatte ratene for de store bulkskipene å stige.
Men nå faller de. Det er fordi det er en treghet i når de faller og når de stiger igjen mht den strenge nedstengningen i Kina. Spesialistene anslår at de vil være
høyere ved årsslutt, og det ser ut til å kunne stemme.
For Belco sine skip har det vært jevnt stigende til det de er nå. Og Belco har så mange på lengre kontrakter, og så en solid kontantbeholdning(mere enn selve GOGL)
Belco står seg fint, om det skulle komme en dipp. Er det ikke da de profesjonelle sier at det er en kjøpsmulighet.
PerIvar
27.05.2022 kl 17:18 6619

Okei. Det kommer opp under nyheter på belships på nordnet så jeg trodde det påvirket kursen. Takk for svar!

Snur nok snart opp igjen. Har hatt samme tendens siste 3 børsdager. Sunn utskiftning av aksjonærer på disse nivåene, da mange nok har enorme gevinster. Jeg har godt over dobling, men slipper ikke denne utbyttemaskinen.

Utbytte kommer 31- Mai

Noen som har tilgang til oppdaterte topp-20? Hvem har solgt ned, og hvem har akkumulert?

Fant bare liste fra 29 april på belship sine hjemmesider.
rolas
30.05.2022 kl 18:34 5759

Liste pr 30 mai viser veldig lite endring hos topp 20.
Liste har 2 dagers etterslep. Så dette er handler fra torsdag.
Om noen har solgt mye i dag kommer dette onsdag.

Har noen her fått utbytte på konto?
OleJonny
31.05.2022 kl 22:15 5342

Kan fossholm’s fratredelse som finanssjef være noe av grunnen til nedsalget og synkende aksjekurs i det siste? Solgte først unna en god slant for å sikre en fresk pensjon uten å påvirke kurs, for dermed å melde sin avgang?Ser ikke på dette som noe negativt at VP Gram trer inn i stillingen (var jo bare et lite trappetrinn opp fra der han var), naturlig valg. Belship har vært en fin aksje å eie siden nyttår, har ingen planer om å forlate denne skuten🫡

Capesize indeksen opp 9,7% i dag

Belships har ikke skip i den klassen!
Buzzi
06.06.2022 kl 12:19 4686

Fra nå og utover vil Belship begynne klatringen mot Kr.32,- pr. aksje. På nåværende nivå (Kr.24,-), handles aksjen til en
P/E på under 3. Belship kommer i år til å tjene ca. Kr.9,- til Kr.10,- pr. aksje. Samtidig så har de startet opp med en meget aksjonærvennlig utbytte-politikk.
Børsens aller beste shippingselskap etter min mening. Framtida til Belship ser også veldig lovende ut.

Ser lovende ut for BEL

Mye fall i bulk i dag, noen som vet grunnen?

Takk for svar, vil nok ikke stige noe spesielt før vi nermer oss q2 da.
Tror q2 blir bra også
velkjent
08.06.2022 kl 19:28 4377

Alt for mange amatører med gearing.
Tactic
08.06.2022 kl 22:55 4325

Det var en dipp i Baltic Dry på denne tiden i fjor også. Så steg ratene kraftig.
Veldig fornøyd med å øke beholdningen i Belco i dag.