BULLS 2022

Bullfight
DOF 14.05.2022 kl 22:43 80612

Den gamle tråden ble for lang, da kan vi fortsette på denne med masse og god informasjon om selskapet.
Redigert 15.05.2022 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2022 kl 13:35 6781

Kasta korta på 2tallet. Men ja, sikkert mulig med inngang under krona neste uke..
gbulk
20.05.2022 kl 14:27 6623

Så skipsverdier per regnskap er ca NOK 20milliarder?

Baserrt på 65skip så gir dette NOK 307mill i snitt verdi

Skandi Africa alene kostet USD 350mill ie NOK 3.3milliarder
X-43 scramjet
20.05.2022 kl 14:44 6565

Holder godt på DOF aksjene nå og øker hvis får sjansen til det. Her kommer sikkert en god melding som sender denne opp til 2.80 kr igjen. Tror en ny kontrakt er på vei, tålmodighet blir vinneren denne gang som forrige gang
Redigert 20.05.2022 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
Møre75
20.05.2022 kl 14:49 6550

Ser ut som en fin dag for de som driver med shorting
hypotetic
20.05.2022 kl 15:15 6455

Bra at noen av oss er i stand til å forstå forskjellen på skip. Jeg har lest på chat siden til SOFF blant annet at de velger å konkludere SOFF er mer verd basert på antall skip/gjeld. DOF har nesten utelukkende de store kostbare OCV Subsea skipene som normalt tar 3 år å bygge og fort vil koste 3-6 Milliarder å bygge i dag. SOFF har mye gamle PSV-er og AHTS som er skrapet og solgt for 0-0,1 milliard siste årene. De vil trolig aldri få noen verdi. Det er raskt å bygge nye slike PSV-taxibåter og de gamle skipene er lite miljøvennlige og vil få enorme dokkingsavgifter fremover. Det er ingen ledige og blir manko på konstruksjonsskip som DOF har tilnærmet all inntjening fra mens det aldri vil bli noen monopollignende tilstander for PSV-er . SIOFF har vel bare 3 slike kostbare konstruksjonsskip. Man lurer på om de fleste ikke leser regnskapene og stiller seg spørsmål hvorfor DOF tjener enormt mye mer hvert eneste kvartal og har dobbelt så stor omsetning og ordrebok? Forstår man ikke at grunnen er at DOF har bygd skipene i Brasil og derfor har rett til å ta fra konkurrenter de beste kontraktene? Forstår man ikke at DOF har en verdensomspennende prosjektorganisasjon og ikke bare er et rederi? Forstår man ikke at Brasilianske BRL har startet å stige kraftig også dette kvartalet og at vi derfor får valutagevinst fra Brasil virksomheten også i 2-kvartal. Dette er jo fakta man ser ved å sjekke valutakurser og chart. Brasil er mange ganger så store som Norge på Offshore og tjener nå mye penger etter 8 kriseår. Brasilianske BRL har falt fra langt over 4NOK til 1,4NOK og er nå steget fra 1,8NOK 30 Mars til 2NOK nå. Det er bare 10 dager igjen av 2-kvartal og derfor er det helt utenkelig at vi ikke også får en enorm valutagevinst fra BRL også i 2-kvartal. Ordreboken for DOF 2 kvartal er allerede sikret minst 2,2 og kommer da med det som kommer til i ettertid til å lande på et nivå langt over hva vi har sett de siste år. Ratene forteller alle at er mye høyere. De kan ikke innbetale all gjeld umiddelbart...... Selvfølgelig kan de ikke innbetale all gjeld umiddelbart!!! Bankene nektet lånefornyelse i 2019 for å stanse brun slem virksomhet. Hva hadde dere gjort hvis banken plutselig hadde gitt beskjed om at du må innfri hele huslånet fordi vil vil ikke fornye det? Da hadde dere også bedt om standstill!!!! Dere hadde heller ikke godtatt en høyere rente eller dårligere markedstilpassede avdragsvilkår enn det SOFF og SIOFF har fått!!!!
Redigert 20.05.2022 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
syvert1
20.05.2022 kl 16:24 6262

" Det er bare 10 dager igjen av 2-kvartal og derfor er det helt utenkelig at vi ikke også får en enorm valutagevinst fra BRL også i 2-kvartal.". Dette stemmer vel ikke helt. 2 kvartall slutter 31.06 og det er vel heldigvis 40 dager til.
Håper inntil da dollaren har svekket seg helst under nivået 31.03 som gir redusert gjeld i nok. Greit om Norges bank gjør som FED øker renten i Juni med 2x0,25 % slik at kursen mot dollar 31.06 blir i favør Dof gjeld. Så er det greit at dolmar kursen har vært høy nå og dette øker inntekter da de skal inntektsføres når de kom inn på konto og med tilhørende kurs.
Er enig med Mons søotmarkedet i Norsjøen for AHTS så langt har vært lite å skryte av men håper dette endrer seg selv om det er få. av Dof sine AHTS skip som opererer der. Regner med det blir 100 mill i impairment også i Q2 som følge av styrking i BRL, det ble vel gjerne også ført tidligere når BRL ble svekket. Rart når ratene, inntjeningen til båtene til Norskan øker at de fører impairment. Tror snart Finanstilsynet må ta seg en tur til Austevoll.
syvert1
20.05.2022 kl 16:26 6264

" Det er bare 10 dager igjen av 2-kvartal og derfor er det helt utenkelig at vi ikke også får en enorm valutagevinst fra BRL også i 2-kvartal.". Dette stemmer vel ikke helt. 2 kvartall slutter 31.06 og det er vel heldigvis 40 dager til.
Håper inntil da dollaren har svekket seg helst under nivået 31.03 som gir redusert gjeld i nok. Greit om Norges bank gjør som FED øker renten i Juni med 2x0,25 % slik at kursen mot dollar 31.06 blir i favør Dof gjeld. Så er det greit at dolmar kursen har vært høy nå og dette øker inntekter da de skal inntektsføres når de kom inn på konto og med tilhørende kurs.
Er enig med Mons søotmarkedet i Norsjøen for AHTS så langt har vært lite å skryte av men håper dette endrer seg selv om det er få. av Dof sine AHTS skip som opererer der. Regner med det blir 100 mill i impairment også i Q2 som følge av styrking i BRL, det ble vel gjerne også ført tidligere når BRL ble svekket. Rart når ratene, inntjeningen til båtene til Norskan øker at de fører impairment. Tror snart Finanstilsynet må ta seg en tur til Austevoll.
hypotetic
20.05.2022 kl 16:28 6244

Så høy dollar gir fort mye høyere inntekter i NOK så der er det vel både + og minus...
Redigert 20.05.2022 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
Tole
20.05.2022 kl 16:45 6170

Vil ikke en styrking av dollaren ha positiv effekt på skipsverdiene? Da både skip og gjeld er i dollar burde dollarendringer gi balanserte effekter på eiendeler og gjeld.
Redigert 20.05.2022 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
syvert1
20.05.2022 kl 17:00 6136

Hypotetic du har rett i at høy dollar kurs kan være positivt og blant annet øker cash flow og betalings evne.
Om vi tar utgangspunkt i Q1 talmene og sier 60% av inntektene er USD har 10% styrking mot nok følgende effekt.
Inntekt :
1840x0,6=1104 x 0,1 = 110,4 mill økte inntekter.

Gjeld:
12657 x 0,1 = 1266 mill økt dollar gjeld i nok.

Vil annta at det beste for Dof fremover er en gradvis styrking av nok noe vi kan forvente med økt rente og høy oljepris.
Ser i Q1 bidrog svekket dollar til 123 mill red. lån. I mange år nå har nedgang i oljepris, rente nedgang ført til svekket krone mot dollar samt svekket BRL. Nå er vi på vei ut av krisen og da får vi håpe dette blir som før når rente nivået i Norge er kommet opp på et nivå vi hadde før omjepris fallet og krisen.
syvert1
20.05.2022 kl 17:03 6137

Hypotetic du har rett i at høy dollar kurs kan være positivt og blant annet øker cash flow og betalings evne.
Om vi tar utgangspunkt i Q1 talmene og sier 60% av inntektene er USD har 10% styrking mot nok følgende effekt.
Inntekt :
1840x0,6=1104 x 0,1 = 110,4 mill økte inntekter.

Gjeld:
12657 x 0,1 = 1266 mill økt dollar gjeld i nok.

Vil annta at det beste for Dof fremover er en gradvis styrking av nok noe vi kan forvente med økt rente og høy oljepris.
Ser i Q1 bidrog svekket dollar til 123 mill red. lån. I mange år nå har nedgang i oljepris, rente nedgang ført til svekket krone mot dollar samt svekket BRL. Nå er vi på vei ut av krisen og da får vi håpe dette blir som før når rente nivået i Norge er kommet opp på et nivå vi hadde før omjepris fallet og krisen.
syvert1
20.05.2022 kl 17:13 6090

Tome, Hadde vert veldig kjekt å sett en oversikt over skibsverdiene og hvilken valuta som brukes, regnskapet er ivertfall i nok. Det eneste som er sikkert er at Dof har tatt enorme valuta tap de siste 7 årene og håper dette vil snu nå.
Tole
20.05.2022 kl 17:35 6008

Syvert1, har observert at priser på transaksjoner oppgis i dollar. Det samme gjelder verdier estimert fra Vesselvalue som er lagt ut på forumet tidligere. Min antagelse er derfor at endring i dollar skal gi endret verdi i NOK for både eiendeler og gjeld. Antar at dette er en naturlig hedge og at selskapet derfor ikke bruker derivater på dette valutakurset. Dette er kun en antagelse fra min side.
syvert1
20.05.2022 kl 19:05 5840

Tole, når det gjelder Vessel vakue opererer de i det internasjonale markedet og det er naturlug de bruker dollar. Når det gjelder Dof og Norske offshore rederier er eg ganske sikker på at skips verdiene er i nok men det finnes unntak. Datterselskapet Norskal i Brazil leverer nok regneskap i BRL som blir inkludert i DofSubsea sitt regnskapni nok. Det samme vil nok være tilfelle med PLSV skipene som opererer i Brazil samt DofCon sine verdier.
Velger derimot et Norsk selskap og inngå bygge lån i USD vil nok dette bli som alle de som tok opp deler eller hele bolig lån i utenlandsk valuta og håpet på at lånet skulle minske som følge av styrket krone. Mange kom i stedet i en gjeldsfelle da lånet bare økte. Personlig mener eg dette er en av grunnene til at Dof ikke har klart å nedbetale gjelden da dolmar kursen var rundt 6 kr når nybygg programmet startet og er i dag ca. 9,50. Gjelden i USD ble da 50% større en forutsatt, nå håper Dof på det motsatte og eg registrerer at de både i Q4 2021 og Q1 2022 har omgjort mer lån til USD. Muligens kunne en dollar under 8 nok bidratt veldig positivt for Dof sin gjeld men det ville også påvirket kontant, strøm og betalings evne.
Slettet bruker
20.05.2022 kl 19:38 5780

Nyttig data analyse nylig oppdatert https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-dof/dof-shares
AlanS
20.05.2022 kl 21:56 5574

Oversikten over DOF systemet finnes her - side 101 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2022/DOF%20Integrated%20Annual%20Report%202021%20V1.00.pdf
Norskan eies av DOF ASA og konsolideres i DOF ASA sitt regnskap.
Norskan eier AHTSene bygget i Brasil og driver med maritime operasjoner i Brasil. Norskan driver også DOF Rederi sine skip i Brasil
For eksempel https://vesselregister.dnv.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=27678
Vessel name:SKANDI OLYMPIA
Owner: DOF Rederi AS (180374) (IMO number: 3028452)
Manager: NORSKAN OFFSHORE LTDA (108092) (IMO number: 4079203

Det ville vært fint å se på Norskan sitt regnskap, men dette ikke er tilgjengelig.
Redigert 20.05.2022 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Dofulf
20.05.2022 kl 22:15 5530

Kan det være dette?
https://www.bdb.no/bedriftsinfo/Norskan_AS_1/regnskap
Redigert 20.05.2022 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
tobben
20.05.2022 kl 22:17 5520

Så ca kr 10,- pr aksje er der man tenker i denne analysen også ? :-)) (Som også er mitt utgangspunkt)
AlanS
20.05.2022 kl 22:41 5482

Ikke sikker på det. Merkelige tall siden 2019 da anleggsmidler og egenkapital ble nullet.
HP17
20.05.2022 kl 23:07 5455

Hvem har rett når det gjelder DOF, markedet, investorer eller skribenter på hegnar online?
gbulk
20.05.2022 kl 23:27 5407

- DOFs tanke er å skjule mest mulig verdier og tvinge igjennom en gjeldsreduksjon. Dette følger Møgsters måte å vise verdier på i Austevoll S og Lerøy
- Markedet er kjempehot. Når var det sist slik opplisting av requirements både for PSV og AHTS. Inntjening i q2+3 vil være vedig bra
- Investorer tror at verdiene i seleskapet er ikke riktig presentert i siste regnskap og skal være minst 20pct høyere på skiåsverdier (USD 4 milliarder)
- Hegnar online og E24 lever av å provosere. Stol på din egen oppfatning av fakta og infooo
Redigert 20.05.2022 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
hifidude
25.05.2022 kl 07:24 4165

Ikke noen styreplass for minoriteten nei.
Etter alt bråket fristet det vel ikke å få inn noen derfra.
Redigert 25.05.2022 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Akillies
25.05.2022 kl 07:52 4195

Hva mener du?
AlanS
25.05.2022 kl 10:27 3991

Takk for dine grundige og sofistikerte analyser. Kunne du sendt linken til den meget populære tråden du startet for noen måneder siden?
cold
26.05.2022 kl 03:04 3673

Vurderer inngang her men først trengs det mer avklaringer.
Det står vel tydelig at gjelden er for stor i forhold til assets. Så er det back-loggen og økende rater som trekker andre veien. Gjelden er for stor, så enten får banken skrive ned gjelden og tape penger eller så får de konvertere gjeld til aksjer. Det er vel kun det siste som er realistisk og da har antall aksjer økt, ikke bare litt men enormt. Jeg følger med på DOF og hadde garantert kjøpt om situasjonen med gjeld var avklart.

Så vil jeg advare: De 2 brukernavnene hypotetic og X-43 scramjet har en tendens til å dukke opp og støtte hverandres synspunkter. Da jeg så de to brukernavnene her inne på en DOF-tråd gikk tankene mine direkte til flere Seadrill-tråder, og la merke til hvordan de hausset aksjen til himmels enda selskapet var underlagt chapter 11 i USA . I tillegg ble det advart fra alle retninger, ikke minst fra Sdrl selv om den massive utvanningen som ville komme. Lurer på hvor mange de klarte å lokke med seg inn i økonomisk selvmord? Det var først i dag jeg begynte å grave litt og fant fort ut at de 2 nevnte profilene er en og samme person! Vær forsiktig med sånt.
Det blir spennende å se hva som skjer med DOF fremover.
Slettet bruker
26.05.2022 kl 04:53 3679

Virker som du mer undergraver enn stiller spørsmål. Hvis du virkelig vil vite er det bare å se på hva som skjedde med Solstad, de solgte en del båter uten den store utvanningen. Tenker at Dof får en avtale på plass og havner på samme situasjon som Soff. Hvis du skal ha inngang er tiden nå, kursen kommer bare til å øke mens tiden tikker. De har nok penger til ut året og ingen fare for konkuers med det første. All aksje er risiko. En total emisjon ble nedstemt på sist møte slik jeg forsto det. Ikke høre på hva folk skriver her, finn ut selv, hent tall og regn ut. Gjelden er på ca 18 milljarder, total verdi med ordre og de 55 båtene ca 260, sier seg selv at en løsning burde være mulig med et slikt brent het marked hvor anbudene kommer på løpende bånd (står i rapporten). Er jeg optimistisk? Jo. Er det risiko? Alltid.
Redigert 26.05.2022 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
desirata
26.05.2022 kl 07:13 3684

Solstad hadde ikke den store utvanningen ! !
De delte antall aksjer på 100, du må sjekke fakta innen du uttaler deg neste gang. Sioff og Havila var lignende utvanning.
Slettet bruker
26.05.2022 kl 07:55 3706

Støtter Cold i inlegg 100%
Når det gjelder de 2 nikk som nevnes, ta alltid disse 2 med ei stor klype salt, de sitter gjerne ´alltid´ i selskaper rett før restruktureringer, de traff og tapte alt i Soff, Sioff, Sdrl, Prs osv., i alle de 4 nevnte mistet aksjonærene 90% -95% av kapitalen natta over, det samme vil skje i Dof,
ellers kommer aldri Dof selskapet å bli konkurranse dyktig og dertil ikke invester bar.
Å sette penger i slike case som skal restruktureres er ikke noe seriøse investorer gjør, kun små spekulanter og lykke jegere som skriker høyt
det ender alltid med tårer.


Dette selskapet har alt for mye gjeld, hør hva ceo sier og forhold deg til det, det er dette som gjelder og ikke hva 100 spiss mus skriver på en Dof hausse tråd.
Spar deg selv for store tap, det finnes plenty av case en kan tjene penger i.
Når bankene konvertere aksjer, da kan en kjøpe
Redigert 26.05.2022 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2022 kl 07:59 3709

Havila har ikke restrukturert på lik linje som Sioff og Sof, det kommer noe i 2024/2025, hva det blir vet ingen, er nok mye opp til Sæviken.
Slettet bruker
26.05.2022 kl 08:46 3599

Du må lese hva jeg skriver, det er jo nettopp lite utvanning vi snakker om. Dof har sakt de skal selge gamle båter, det er ikke det samme som emisjon. Det blir ingen utvanning nå,.det er 100% sikkert og det kom fram på sist GF.

Folk spekulerer og spår på lav terskel her, tydelig at folk prøver på billig inngang på fredag, Dof ER konkurransedyktig og sitter på moderne solide båter. Ingen vet hva bankene sier her, å si noe annet er direkte løgn og oppspinn
Redigert 26.05.2022 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
26.05.2022 kl 08:47 3600

Hypotetic er nok ikke samme person som meg som du nevner. Det er alltid risiko med aksjer, vi snakker om et offshore marked i kraftig bedring. Mye kan skje fremover. Ha en fortsatt fin dag
aktivfinans
26.05.2022 kl 09:41 3514

Vet ikke, om man vil inn i supply er vel andre aksjer å foretrekke. Sioff eller geos er mitt sikte
BIGBOYdude
26.05.2022 kl 10:57 3373

DOF minoritetsgruppe er vel også avsluttet som jeg har forstått. Har selv meldt meg ut der. Og ingen styremedlemmer inn derfra. Nå er det bare å vente til total utvanning, og regne på kurs og potensial etter restrukturering. Håper DOF kan være attraktiv etter denne løsningen. Men å gå inn nå er utrolig dum vurdering... 0,30 ære next.
AlanS
26.05.2022 kl 11:28 3456

Klart at DOF ikke er det første valget om man vil i supply (kun 10 PSV i flåtten).
Offshore oljeservice eller subsea er nok det som gjør DOF interessant. DOF har omtrent like mye gjeld som SOFF, men tjener betydelig mer enn SOFF. Dette er til tross av at SOFF er refinansiert og DOF ikke er det enda.
Ellers takk for mange morsomme innlegg som passer ikke helt under bulltråden, men hjelper godt å holde humøret oppe.
Redigert 26.05.2022 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
xray292
26.05.2022 kl 15:06 3250

Takk for at du deler din bekymring, men det er ikke noe nytt du kommer med. Mange her er skeptisk til dof, og det er ingen feil i det. Alle har rett til å ha sin egen mening om dof er en dårlig eller god investering. Når det er sagt, hadde jeg satt pris på om du kunne dele dine tanker og meninger som inneholder litt mer substans enn det du skriver her. Ja, dof har 20 mrd kr I gjeld, og ja styret kommuniserer at det er behov for en gjeldskonvertering. Men hva får deg til å tro at kursen skal gå med til 30 øre? Påstår du at dof har en ambisjon om å stryke 20 mrd kr I gjeld? Eller holder det med 5 eller 10? For meg virker det som om tallet 30 øre du kommer med er henta fra løse luften. Vis meg dine beregninger og jeg vil respektere det.
ted46
26.05.2022 kl 16:42 3064

Tror du skal bruke mer tid på hva de skriver i sine innlegg.Men et lite råd,så kan du fölge hifiduden sine dype analyser i fra gullfiskbollen. De trekker motsatt vei,da finner du nok en god middelvei.
ted46
26.05.2022 kl 17:33 2969

Vi har sittet noen år i samme aksje,Avance gas i gjennom hösten. Må si at jeg har hvert imponert over dine analyser,for du traff utrolig bra. Men de varte ikke lenger enn til lunch dagen der på,å de var mest bygget på om du hadde noe å selge eller kjöpe. Men god på det du gjorde var du,så får vi andre se litt lenger en til nesetippen.
BIGBOYdude
27.05.2022 kl 12:30 2561

Tror ingen i dette forumet kan beregne hvor stor utvanningen blir i DOF. Man kan se litt på SOFF og SIOFF sine refinansieringer. Da har aksjonærene siter igjen med cirka 5% etter refinansiering. 5% på 2,- er lik 10 øre. Dog tror jeg refinansieringen til DOF kan bli noe bedre for eksisterende aksjonærer. kanskje 3 ganger så bra? er lik 30 øre.
Det å tro at det ikke blir en gjeldskonvertering når selskapet har vært tydelige på dette i to år nå, er å tro på julenissen. Siste resultatpresentasjon kunne ikke være mer tydelig på at dette SKJER. Gi meg eksempler på selskap som har signalisert gjeldskonvertering så tydelig, men gjort det motsatte? Det har jeg ikke sett noen gang. Så da blir det for dumt å si at dette IKKE kommer til å skje. Ingen i dette forumet kan komme med beregninger på hvor stor utvanning det blir, det vet kun selskapet som jobber med dette. Slike beregninger har INGEN kunnskap om på dette forumet. (Hausing er heller ikke SUBSTANS...) Men lignende type selskap som har gjort dette, kan være en rettesnor på hva som kommer. Jeg har vært aksjonær i DOF i mange år. Snittet meg ned år for år, og kom meg ut med en solid gevinst, utrolig nok. Jeg tenker at det burde flere her inne gjøre, før konverteringen blir en realitet. Unner ingen å tape penger, så det er mitt beste råd. Så får man se hvordan DOF ser ut etter konverteringen. Selskapet er en favoritt for meg når det gjelder DRIFT. Og det kan bli riktig spennende når selskapet er ferdig refinansiert.
hifidude
27.05.2022 kl 12:34 2550

Endelig en fornuftig røst ;-)