Hvorfor vil Aker Horizons aksjonærer ha høyest mulig strømpris?

Frodon
AKH 15.05.2022 kl 08:18 15220

Norge har veldig mye vannkraft produksjon idag, som koster ca 11 øre å produsere pr kwh. Snitt prisen ut til forbrukere i Norge pleier å ligge på ca 43 øre pr kwh. Flytende havvind trenger en pris på 82 øre for å bli lønnsom. Hvis det Norske folket godkjenner planene om utbygging av havvind i Norge, istedenfor mer vannkraft eller vindkraft på land, vil vi sannsynligvis ikke komme ned på snittpris 43 øre igjen uten at staten betaler deler av strøm regningen vår. Det tviler jeg sterkt på at de vil etter en kostbar utbygging. Hva tror dere?

«et bunnfast havvindprosjekt på 1.400 megawatt i Sørlige Nordsjø II trenger en strømpris på 60 øre kilowattimen i 2030 for å være lønnsomt»

«et flytende havvindprosjekt på 500 megawatt i Utsira Nord-området trenger en pris på 82 øre»

«vindkraft på land er beregnet å trenge 22 øre kilowattimen i 2030»

https://e24.no/olje-og-energi/i/34G8ad/regjeringen-setter-nye-maal-for-havvind

AOW og Aker Horizons har tenkt å bygge ut havvind

Eks Cloudberry bygger ut vannkraft

I tillegg er fiskeri industrien i Norge bekymret for hvordan havvind vil påvirke den inntekten til Norge. Kan vi gå på en dobbel smell med høyere strøm priser og lavere fiske inntekter?

https://www.nrk.no/norge/vil-produsera-nesten-like-mykje-havvindkraft-som-dagens-vasskraft-1.15962706
Redigert 21.05.2022 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.05.2022 kl 23:10 2680

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Tro gjør du i kirken 😉

Ja, det TROR jeg at DU tror 😜

La oss si at du har rett i absolutt alt du skriver om AKH, hvorfor faller kursen hele tiden da? Hobby investorene har skjønt noe som de rike ikke har skjønt enda?

AKH har mcap 12,9 milliarder og trenger ca kr 100 milliarder for å utvikle ACH, AOW og Aker Narvik før noen av dem går med overskudd. Hvordan tenker du at kursen skal gå mye opp da?
Yostock
21.05.2022 kl 23:24 2678

Jo høyere kurs i Akh jo mer krampete blir
innleggene short Frodon. Tøft å shorte, er forståelig det.
Redigert 21.05.2022 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.05.2022 kl 23:30 2693

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Jeg prøver å diskutere selskapet, dere har mer interesse for meg enn selskapet.

Aksjen har falt mye etter jeg gevinst sikret. Aksjen må stige ca 70% før den er på samme nivå som jeg solgte. Men fortsatt kjøper ikke jeg aksjen, da den ser ekstremt dyr ut. Og det finnes ikke et eneste fakta innlegg på HO om at jeg tar feil. Det gjør meg 100% sikker på at aksjen er for dyr å kjøpe på dagens nivå. Hadde aksjen vært et godt kjøp, burde det vært mulig å finne noe informasjon om det. Men aksjen kan også få endringer i fundamentene, som gjør at aksjen fremstår som billig på eks kr 25.
retur
21.05.2022 kl 23:31 2697

Aow og main blir gullkalven til røkke
Yostock
21.05.2022 kl 23:36 2689

Mainstream har ish 17 GW vind i portoføljen og er verdt 20 milliarder. AOW men all sin kompetanse, teknologi i Principle power som skal inn i Mainstream som har en god prosjektløsning. Kombiner dette med Aker Solutions sin kompentanse så har du en gull kombinasjon.

For ikke å nevne at Aker har Slyngstad, milliardutbytte og Kjell Inge Røkke og Røkke jr som kan kjøpe aksjer og business. Kombinasjonen er gull og politikerne er enig om at det grønne skiftet må skje så fort som mulig.
Redigert 22.05.2022 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
abbos
22.05.2022 kl 09:55 2528

Har det kommet ut informasjon om når aow og ach skal fusjoneres inn i akh ?
Ser det skrives i slutten av juni uten at link er vedlagt 🤔
Frodon
22.05.2022 kl 12:16 2728

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Jeg er fortsatt aksjonær i Aker, som du sikkert vet. Aker er største aksjonær i AKH. Hvorfor har du ingen interesse å diskutere selskapet og kun interesse av meg?
Frodon
01.09.2022 kl 08:50 2196

Yes, endelig kommer det tiltak som kan gjøre at vi får LAV strøm pris i fremtiden....og ikke HØY strøm pris, slik vi får med havvind:

"Mange kraftselskaper i Sør-Norge varsler nå at de vil søke om konsesjoner til å bygge ut både vannkraft, solenergi og vindkraft på land, sier NVE-sjef Kjetil Lund. De høye strømprisene gjør at mange flere prosjekter blir lønnsomme"

https://e24.no/naeringsliv/i/8JlQq1/nve-sjefen-helt-noedvendig-aa-bygge-ut-mer-kraft
Skalleknarp
07.09.2022 kl 07:56 1981

Man snakker bare om høy og lav strømpris i dag. Hva med middels strømpris som vil bli resultatet med mye grønn energi? Jeg tror vi kan leve med det. Mao - det er liv lage og STORT behov for sol og ikke minst vind - og batterier for å lagre størm:) Det er her AKH kommer inn. Epletrærne er plantet. De trenger bare litt tid for å kunne bære frukt. Mao AKH er for meg en god long aksje - om 5-6 år (kanskje litt før) får vi se hvor lurt det var.
Redigert 07.09.2022 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Tradinator
07.09.2022 kl 08:06 1963

Om 5-6 seks år er vi over hundre kroner.
Frodon
07.09.2022 kl 11:50 1871

Hehe, godt poeng ;) Jeg har jo gjort rede for de forskjellige pris nivåene på strøm som de forskjellige teknologiene trenger. Med vannkraft, kjernekraftverk og vindkraft på land, får vi billig strøm igjen. Med havvind blir strømmen dyr, dvs langt over gjennomsnitts prisen på strøm i Norge.

Du kan sikkert leve med det, men Norsk eksport bedrifter overlever ikke

Hva tror du om anbudet i California? Går AKH kursen opp eller ned hvis de vinner anbudet?
Skalleknarp
07.09.2022 kl 16:04 1809

Jeg tror det blir litt opp - så ned pga. tidshorisont og "langt frem" - men kursen vil nok akkumulere seg opp - "eventually". AKH har gode samarbeidspartnere, (Inkl. AKSO) kraftig ryggrad og midler til det meste. Det er fordelen med caset her.
DividendYield
07.09.2022 kl 22:30 1735

Spetalens har mange gode poenger. Vi må ut av acer, og heller tilby eu mer gass. Folket og industrien må få tilbake den billige strømmen, ikke tyske priser.
Frodon
07.09.2022 kl 23:03 1690

Skal vi gjette på at det overhode ikke er noen koordinering rundt strøm byggingen i Europa? Hvis det ikke er det, kan det gå fra mangel på strøm med dyre priser, til over produksjon av strøm med lave priser. Hvis AKH bygger ut havvind og trenger 86 øre pr kwh for å gå i breakeven, går de på en stor smell hvis strøm prisen faller ned til 34 øre, ca der gjennomsnittet i Norge pleier å være. For meg er alt dette veldig bingo pr dags dato, men vi får garantert mer oversikt mange år før det nærmer seg ferdigstillelse av noe som helst
Frodon
07.09.2022 kl 23:05 1684

Ja, det er 100% sikkert. Jeg skrev masse om dette tidligere på HO, men stoppet i 2020 da ingen ville høre. Hvem brydde seg om Acer når strømmen var billig? Det var bare å tegne fastprisavtale på strømmen i veldig mange år ;)

Men, folk hører ikke nå heller. Vi må ikke bygge den dyreste strømmen i Norge, som er havvind. Vi mister jo muligheten til å bygge industri i Norge. Skal vi bygge havvind, må all den strømmen gå inn på kablene med Acer, også må vi ha strøm fra vannkraftverk selv i Norge
Redigert 07.09.2022 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
DividendYield
07.09.2022 kl 23:32 1638

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Hvem er vi? Når brukte vi kullkraft sist? Norge har mer enn nok vannkraft til å dekke vårt eget behov. Om vi oppgraderer vannkraften og holder oss unna tullete prosjekt som elektrifisering av sokkel så klarer vi oss i fremtiden også.
Frodon
07.09.2022 kl 23:34 1632

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Hvorfor kan vi ikke bruke vind kraft på land? Vi kan bygge kjernekraftverk. Enova burde gitt mye mer støtte til montering av sol panel på tak i sør-Norge, i bytte mot at strøm støtten ble borte etter sol panel produserte strøm. Det er så vanvittig mye vi kan gjøre, men bygger vi ut den dyreste strømmen i Europa, vil ikke eksport industrien vår klare seg. Det kan ikke være vanskelig å forstå

vindkraft på land er beregnet å trenge 22 øre kilowattimen i 2030»
Frodon
07.09.2022 kl 23:38 1627

Kremt, i 2021 😜😅😇🥳 Har vært der en del ganger 😜

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/jubler-over-at-norges-eneste-kullkraftverk-legges-ned-1.15322874

Men ja, AKH hadde jo RainPower, som effektiviserer og vedlikeholder vannkraftverk…RainPower ble solgt til Aker Solution for kort tid siden. Dumt for AKH, bra for AKSO
Frodon
08.09.2022 kl 07:46 1484

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Hva har det med å bygge ut den dyreste strømmen vs konkurransedyktig strøm?
Frodon
08.09.2022 kl 07:48 1476

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Jeg kjenner Mainstream svært godt, hvor de produserer, mengder de produserer og prisene de oppnår. Har du funnet ut noe om dette enda? Du skriver som om du har lest en overskrift et sted 😅😅
Skalleknarp
08.09.2022 kl 10:16 1358

Man må legge alle innovative kluter til i det grønne skiftet. Her snakker man ofte bare om vind, bare sol, bare Hydrogen eller bare batterier. Summen av alt dette er løsningen. Batteripakker kan sikre mer eller mindre stabil El-forsyning på enkelte vindfelter. Noen kan produsere Hydrogen når man ikke har mottakere for strøm (selv om 90% energi kreves), solparker kan sørge for strømproduksjon når vinden er borte og for å spare batterier. Hva var det Gro en gang sa - "alt henger sammen med alt". Summen av alt dette blir BRA!!!! (Prøv å være litt mer positiv - El-prisenen på fornybar går ned når kontinuiteten og balansen er der)
Redigert 08.09.2022 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.09.2022 kl 10:32 1330

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Da kan du jo svare på hvor Mainstream produserer strøm, mengder de produserer og prisene de oppnår?

Tradinator
08.09.2022 kl 10:42 1313

AKH blir en av de virkelige kanonene de neste ti årene. Oljepengene skal pløyes i sterkere og sterkere grad inn i fornybart. Røkke har planen klar. Drikk kaffe så lenge så vil denne komme hardt utover.
Frodon
08.09.2022 kl 10:43 1311

Det som er spennende å følge med på nå, er hva slags fremdrifts motorer eks nybygg på skip monterer. Her kan vi finne en tidlig indikasjon på hva slags energi som vil bli stort. Se eks på fartøyene Edda Wind har bestilt, som skal drive med service og vedlikehold av havvind møller i 20-30 år. Nybyggene skal hovedsakelig begynner å gå på marine gasoil, men de blir også utstyrt med 2 batteri pakker. IR i Edda Wind sa de sannsynligvis kommer til å fylle drivstoff ved å koble seg på havvind møllene de jobber ved. Fartøyene blir også klargjort for å kunne bruke zero-emission Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC) technology.

https://www.enova.no/om-enova/om-organisasjonen/teknologiportefoljen/hynjord-lohc-i/
Frodon
08.09.2022 kl 12:12 1258

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Neida, bare greit å sjekke kunnskapsnivået....det ligger ca der jeg forventet.

Mainstream tapte ca kr 1,5 milliarder, det sier mye vs mcap
Frodon
12.09.2022 kl 08:16 1020

Dårlige nyheter for AKH….igjen

«Europeisk industri trapper opp produksjonskutt

Stålprodusenter og kjemikalieselskaper er blant de kraftkrevende industribedriftene som melder om ny tiltak i møte med energikrisen»

https://e24.no/olje-og-energi/i/wAPok4/europeisk-industri-trapper-opp-produksjonskutt