Q1 - Butte, standpunkt anodekunder & Hanwha

Slettet bruker
RECSI 15.05.2022 kl 15:12 6912

Q1 nærmer seg med stormskritt og masse har skjedd siste tiden.

Fremleggelse og presentasjon ble utsatt til 27. Mai, med begrunnelse i prosesser og arbeid rundt EGF og det som skjedde rundt nytt styre osv. Basert på svar fra IR.

G14 sier de venter på svar/avklaring fra Rec angående hva de ser for seg i fremtiden, da de trenger masse silangass. Slik jeg tolker utspillet til CEO, G14.

SilaN skal bygge på nabotomten.

Noen sannsynlighet for at vi kan få en avklaring rundt anodekunder og hva Rec ser for seg i årene som kommer? CFO og fungerende CEO, May, har nylig uttalt at det er lett å se at anodemarkedet fundamentalt kan forandre Rec som selskap. Jeg tenker det er veldig positivt.

Butte, hjertet, respiratoren, eller hva man vil kalle det. Butte har holdt liv i selskapet. De selger bra og de meldte i fjor på Q3(?) at salgspriser vil reforhandles for 2022. Dem hadde ikke høstet gode tider på prisstigningen som har vært. Kan vi forvente at dette vil vise seg nå på Q1 resultatene? Kan vi få positiv cash flow og positivt resultat på kun Butte ved Q1?


Tenker tråden kan brukes som diskusjon og spekulasjonstråd for hva vi forventer konkret rundt Q1. Ukestråden kan ta seg av generell diskusjon.

Kom med info og det dere måtte ha av ideer.
Slettet bruker
15.05.2022 kl 18:46 6485

Guidingen var ganske konservativ med henvisning til at q1 er lav-sesong, logistikk flaskehalser i global handel og høye elektrisitetspriser. Så jeg tror ikke vi skal vente oss halleluja-tall. Q1 er dessuten historie, gammel historie. Når resultatene presenteres er vi 2/3 inn i q2, så hva som har skjedd etter q1, og utsiktene videre er mye mer spennende. Priser (nye avtaler?), status på kapasitetsutvidelsen, markedet resten av året og videre....Signalene har jo vært sterkt vekst, som vel er grunnen til at kapasiteten utvides. Men det sentrale er ML. Blir det surring rundt grøten uten klare meldinger også denne gangen er det 10-20% rett ned. Det var mine tanker.
Stabukk
15.05.2022 kl 22:39 5857

Må berre sei eg blei lite klok av å lesa begrunnelsen for utsetting av Q1-framlegginga. Q1 må jo ha vore klar frå ledelsen og det no avgåtte styret til 11. mai. Så kva som ligg i desse «prosessane» håpar eg blir opplyst 27. mai!

Det går an å håpa på positiv cashflow i Q1, men vil sjå det som ei positiv overrasking. Reforhandling av avtalar bør vera i mål, slik at Butte bidreg med aukande overskudd utover i året. Det vil styrka Rec i ein travel periode med restart av Moses Lake.

Aller mest håpar eg vi får ei skikkelig orientering på utvidinga av Butte. Kor langt har vi kome. Kor mykje er investert, og kor tid er vi i mål? Både Intel og andre gigantar innan halvledar skal ha klar store, nye fabrikkar frå 2023 og utover. Kor mykje kan dette påverka Rec sine leveransar og overskudd? Er glad for denne tråden, ettersom Butte ofte kjem litt i skyggen av ML. Trur Butte kan bidra til Rec sine overskudd i større grad enn mange ser for seg.
fjellape
15.05.2022 kl 22:53 5710

Det eneste teknologiselskapet som jeg kjenner til, som jeg trur kan slå til med volum av silisiumanoder de nærmeste åra, er OneD Sinanode.

Milepelsplanen til OneD:
-Selskapet mener kampen står om 2025-biler.
-Batterifabrikantene være i prod i 2024, og gå i full prod i midten av året.
I 2. kvartal 2021, inngikk OneD avtaler med OEM-fabrikker om produksjoner av anoder. Antakelig til millioner av biler, og det kan ha vært til 3-4 millioner 2025-modeller.

Markedet:
Når det gjelder anodemarkedet, så er det bilbransjen som er interessant de nærmeste åra.

Det er mange hindringer før man klarer volumproduksjone av ett nytt produkt i den bransjen:
-Bransjen kjøper gjennomtesta produkter fra leverandører man kjenner godt.
-Man velger ut leverandører, flere år før en ny fabrikk prodsettes.
-Bransjen er avhengig av å ha tilgang til de samme anode-materialene i flere verdensdelser, uten vesentlige forskjeller på ulike varepartier.
-Fabrikkene bruker hver sine anodemixer med karbon fra ulike kilder.
-Det kan være mange teknologiselskaper som har tekniske løsninger, men de færreste forstår hvordan man når volumproduksjon.

Tekonologi:
Enkelte mener at noen år framover i dekaden, kan vi få anoder med 10-30% silisium. Deretter kan det øke, og noen år seinere kan vi få reine silisiumanoder uten karbon.

OneD:
Selskapet har hatt pilotproduksjon siden ca 2015, som har vært økende de siste åra. Produktet sinanode bør være godt testa av bilbransjen. Selskapet mener å ha funnet nøkkelen til stor volumproduksjon: I stedet for å produsere anodene sjølv, tilbyr man engineeringstjenester for at de store OEM kan produsere sjølv, ved å spinne silisiumtråder på sine egne karbonpartikler. Man hjelper batteriprodusentene å utvikle hver sine tilpasninger.

G14:
Selskapet starta pilotproduksjon i 2021. Sånn sett er man 6 år etter OneD. Det er mulig man er kommet med en veldig smart løsning, og selskapet har også en mening om at det er kompetent til å starte volumproduksjon ganske kjappt, men jeg er skeptisk til om det er så enkelt. Selskapet ønsker å produsere anodematerialet sjølv. Her er det også mix av silisium og karbon.

Sila:
Sila flagger en ny teknologi for reine silisiumanoder. Etter det jeg har forstått, er prisen pr kwt altfor høy for bilmarkedet og for store batterier. Man har en fabrikk som kan produsere 10 millioner knappceller i året, men mobiltelefonbatterier og bilbatterier, blir i en helt annen skala.
Selskapet drømmer om å kutte kost i framtida, og åpne en frabrikk som kan produsere anoder til mobiltelefonbatterier, eller til 100 000 bilbatterier i året. Etter man kjøpte nabotomta i ML, har man annonsert at man ønsker prodstart i 2024/2025. Sånn sett ligger man 10 år etter OneD. Nå opplyste man også om at fabrikken alternativt kan produsere anodemix med karbon til 500 000 biler i året i stedet for å produsere reine silisiumandoer. Da er man plutselig med produkter i samme klassa som OneD og G14, bare at man kommer flere år etter.
Selskapet har også planer om at fabrikk i neste steg i framtida, skal ha kapasitet til 1 million bilbatterier i året. For et par år sida, kom det antydninger om at produksjon kan skalere opp etter 2030, så det er nok ganske spekulativt.

Både G14 og Sila har klart å skaffe mye penger, og det kan gi en boost.



Redigert 15.05.2022 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2022 kl 23:51 5359

OneD sinanode har hatt piloten sin i Moses Lake. Ikke umulig de blir neste på lista:

PALO ALTO, Calif., Oct. 7, 2021 /PRNewswire/ -- OneD Battery Sciences, leaders in electric vehicle (EV) battery technology, today announced it has begun construction of its first pilot plants in Moses Lake, WA. The plants will enable each EV maker to customize and optimize silicon-graphite anodes for use in their upcoming advanced lithium-ion EV batteries using OneD's patented SINANODE technology process.
Stabukk
16.05.2022 kl 01:30 5124

Tar også OneD Sinanode plass i køen av Rec-kundar, vil vi sjå fleire fond og større investorar ta plass på lista over aksjonærar.
Det er framleis eit godt stykke opp til 20 kr som største aksjonær var villig til å bla opp. Tålmodighet det neste året vil svara seg!
Slettet bruker
16.05.2022 kl 07:50 4609

Mulig jeg tar feil her, men jeg mener at Sinanode ikke har som mål å stå for produksjonen selv, men leie ut patentene sine til anode produsenter som vil benytte silisium nanowire teknologien til dem.

Amprius benytter i følge dem selv silisium nanowire teknologi, men om det er patentene til Sinanode de benytter, er jeg usikker på.
Noen som vet??

Har en liten mistanke at Amprius kan være på vei til ML, og da har de Sinanode rett borti gata om de trenger expert hjelp:)
Kvike11
16.05.2022 kl 08:54 4201

Kursen skal vel snart over kurs 20 , mod kurs 30.
Ingen af de værdier der er i fabrikken og værdier af skatteunderskud, viser sig idag i kursen, så var vi på ca kurs 40.
Håber ikke at de nye ejer pønser på billig opkøb, vil selv gøre alt jeg kan som aktionær for det ikke sker.
Nogen holder kursen nede, underligt der ikke findes en eneste analytiker i Norge der kan se værdierne i RECSI
Stabukk
16.05.2022 kl 09:04 4049

Pareto og Arctic har jo kursmål på ca 26. Og nytt kursmål fra SB1Markets kommer etter Q1.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 09:12 3916

Ja de har det. Og alle disse 3 har kursmål på 60-100kr ca om ML går godt med gode salgspriser i 2025.

De ser absolutt verdien, men det er jo visse forutsetninger for at det skal gjøre seg gjeldende. Første bud er helt klart at selskapet kan melde oppstart i ML.

Angående Q1 tror jeg på noe mer konkret rundt anodekunder. Kan ikke se for meg at de ikke kan kommentere rundt særlig SilaN, men G14 hadde også vært naturlig. Gitt siste tids hendelser.

Noen ord om muligheter nært forestående innen solar burde strengt tatt også kommenteres.

Om de ikke spesifikt kan melde konkrete ting, burde det komme en slags guiding på når forhandlinger/avtaler for åpning av ML kan forventes.

Har tro på bedre salgspriser pr volum fra Butte 👍
Redigert 16.05.2022 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Origo
17.05.2022 kl 20:41 3247

Kanskje får vi høre noe nytt om Yulin JV på Q1? Jeg ser iallefall fra nettsiden til selskapet, hvor REC eier 15 %, at de nettopp har lagt frem en feasibility study for å oppgradere til en kapasitet til 80.000 MT granular polysilisium. Dagens produksjonskapasitet er på 18.000 MT. Dette fremgår av denne nettsiden https://www.trsilicon.com/home/details/14/6316 , og deretter google translate fra kinesisk til engelsk. Utklipp fra google translate av innholdet:

On May 9th, Shaanxi Nonferrous Metals Group organized an expert review meeting for the feasibility study report of the "Annual Output 80,000-ton Electronic Grade Granular Polysilicon Industry Upgrade Project" in Xi'an High-tech Building. The expert group listened to the report of the construction unit Tianrui Silicon Materials and the design unit, and after inquiries and discussions, unanimously agreed that the feasibility study report passed the review.

Experts from Shaanxi Semiconductor Materials Association, Xi'an Engineering University, Shaanxi Provincial Energy Conservation Center, Shaanxi Provincial Environmental Science Research Institute and other units attended the review meeting.

According to reports, Shaanxi Nonferrous Metals Group's "annual output of 80,000 tons of electronic grade granular polysilicon industry upgrading project" uses localized, digital and intelligent equipment to optimize and upgrade the silane fluidized bed FBR process, and build an annual output of 80,000 tons of green, low-carbon, energy-saving Electronic grade granular polysilicon production line, as well as supporting facilities such as silane gas production and public works. The technology introduced into the project is absorbed and implemented, and it is reproducible. The continuous running time of the production line is long, and the driving success rate and stability are high. The quality of granular silicon products will reach the same level as Siemens bulk materials, which can meet the needs of new battery materials such as downstream N-type batteries. The proportion of high-quality products has increased, and the energy consumption advantage is significant.

The project has strong application advantages. Granular silicon is an ideal single crystal re-feeding. The application ratio of high-quality granular silicon produced by Tianrui Silicon Materials in the field of single crystal is currently stable at 15% of the batch application, and has passed 20% of the test. With the increase in output and supply , is expected to rise to a higher level in the future. CCZ technology and granular silicon are the direction of future iterations of the industry. Granular silicon can meet the requirements of continuous and stable addition of CCZ, and is the best choice for continuous feeding, and the application requirements can reach 90%.
Rubin
17.05.2022 kl 20:55 3138

Håper selskapet forlater Mafiabørsen snarest mulig…

17. mai til tross. Norge har klatret 23 plasser oppover på en indeks som kartlegger i hvor stor grad land legger til rette for finansielt hemmelighold.
Norge er nå det 48. verste landet i verden for finansielt hemmelighold. Dette melder Financial Secrecy Index (FSI).
Redigert 17.05.2022 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Småplukker
17.05.2022 kl 21:02 3070

Men spiller det noen rolle hvor mye Yulin produserer? Rec tjener vel null kroner på sin eierandel derfra uansett?
Slettet bruker
17.05.2022 kl 21:09 2986

Er så enig så enig. Mikke mus børsen i Oslo har i mange tiår vært ett mekka for den korrupte eliten i Norge. La Rec bli notert på Nasdaq slik at vi kan få synliggjort verdiene i selskapet. Håper dette skjer Iår.
omac
17.05.2022 kl 21:13 2945

Minstepris på aksjen er 5$ ved notering så skjer neppe med det første
Slettet bruker
17.05.2022 kl 21:15 2920

Da kan det gjøres ved å gjøre en omvendt splitt
Slettet bruker
17.05.2022 kl 21:20 2867

Her kan alt skje, når som helst. Pumpes fort opp dit om det ønskes fra øverstehold. Høye spill og stor spenning, politisk cirkus og sultne ulver!
Slettet bruker
17.05.2022 kl 21:21 2843

Herregud- det er da bare å sende ut et par/tre børsmeldinger :-)
Sa2ri
17.05.2022 kl 21:38 2689

Så 15% eierandel gir null kroner tilbake? At selskapet har nedskrevet verdien på Yulin til null, betyr ikke at de får null tilbake (selv om det å hente ut profitt fra Kina er en helt egen historie)
Småplukker
17.05.2022 kl 21:53 2551

Skal innrømme jeg ikke har helt kontroll på denne Yulin-fabrikken, annet enn at jeg vet Rec har skrevet ned fabrikken til null. Så hva får de tilbake da?
Slettet bruker
17.05.2022 kl 22:58 2100

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Ser ikke ut som det blir noe utbytte med det første om de planlegger å bygge ut til potensielt 80 000MT kapasitet.
Stabukk
17.05.2022 kl 23:27 1907

Det blir ein spleis. Dersom Hanwha går lei dårlig børsverdi i Oslo, kan sikkert Nasdaq bli aktuelt litt fram i tid. Høgare kurs kan vera nyttig ved retta emi til dømes for å dobla ML sin kapasitet. Men finansiering kan og skaffast ved salg av Rec sin teknologi, eller inntekter frå lisensar.
Men Rec har jo eit par mrd norske kr klar til restart av ML og utviding av Butte. Kanskje satsa mest i USA og selja seg ut av JV Yulin?