UKE 20

Slettet bruker
RECSI 15.05.2022 kl 17:23 83751

Ukestråd uke 20

Fortsatt spennende dager fram til Q1 27. Mai.

Kursen endte opp 10% på siste børsdag i uke 19.

Hanwha har meldt at de skal bygge 1,4 gigawatt i USA - men har ikke meldt markedet hvor enda.

Vi vet Group 14 og Sila Nano har valgt destinasjon ML, men det er ikke meldt avtaler med RECsi (enda?)

Hva vil uken bringe?
Redigert 15.05.2022 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2022 kl 23:46 11110

Jepp. ML skal re-åpnes. Markedet har ikke tatt det inn enda.

Markedsprisen på selskapet er 8,3 milliarder ved børsslutt fredag. Det tilsvarer langt under 1/3 av fornybarkost av bare fabrikkene😂

Kursen har en lang opptur i vente, og vi kan lene oss tilbake og følge reisen.

Som du beskriver; RECsi har klart det!
Den som selger nå, må stå!
Redigert 20.05.2022 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Stabukk
21.05.2022 kl 00:40 10900

Nokon bør prøva å få både analytikarar og finansmedia kva alle tilsettingane ved Rec sin fabrikk i ML betyr. Det er jo ikkje for å beholda fabrikken stengt! Då er det bortebom å hevda at kursen kan falla tilbake til 15. Men helgas treff mellom presidentar og giga-aktørar innan solar i Korea kan avdekka planar til fordel for Rec. Det kan gje kursen eit puff over 20 mandag. Men først og fremst må Rec snart på bana med ei melding eller to. Eller tre!
Slettet bruker
21.05.2022 kl 11:54 10132

Ikke fått oppdatert meg angående Korea-møtet i dag. Var det noe spennende å melde om?
Stabukk
21.05.2022 kl 12:05 10269

Hanwha Solutions sin CEO deltok. Har så langt berre funne ei melding posta kl 07.11 på den siste (og låste) nyhets-tråden. Kan kanskje komma meir konkret info i løpet av helga?
Lew
21.05.2022 kl 12:10 10257

Tror ikke møtet med Biden har vært ennå, men vært møte på ministernivå.

http://www.arirang.co.kr/News/News_View.asp?nseq=299717
"They discussed action plans for expanding investments in critical industries, including semiconductors, EV batteries, and clean energy."

"Also, Hanwha Solutions, the chemical and energy unit of South Korean conglomerate Hanwha Group, said it would invest more than 150 million dollars to build facilities for advanced solar cell technology in the United States."
fattigstakkar
21.05.2022 kl 13:48 10056

Spennende dager framover. Som langvarig aksjonær har vi vært vant til oppturer og nedturer. Alltid surt å ikke ha mulighet til å fylle opp om det kommer irrasjonelle korreksjoner. Det er grunnen til at jeg reduserer posisjonen forsiktig på dager med stor oppgang. I går knotet jeg da jeg skulle selge litt på 20,3 og solgte short på den vanlige aksjekontoen i stedet for å selge fra ASK. Tenkte å "flytte de over" i sluttauksjonen, men siden kursen duppet valgte jeg bare å dekke shorten og beholde antallet jeg hadde fra før. Glad for det nå. Etter en så lang reise vil jeg ha en betydelig posisjon den dagen oppstartsmeldingen kommer. Pareto skriver at potensialet er mye høyere enn 30 når det er bestemt. Kursmålet på 30 er kun inkludert en viss sannsynlighet for at det skjer. Jeg tror sjansen for at det ikke skjer i løpet av 2023 er veldig liten, så risk reward bør være god. Likevel er det nok en del kortsiktige som vil selge kursen ned om det ikke kommer klare signaler neste uke, så er forberedt på både 15 og 40 den nærmeste tiden.
tomsa
21.05.2022 kl 13:52 10451

Hyundai…. 5 milliarder usd investering i Georgia
Hanwha 150 millioner usd ….

« Earlier on Saturday, Hyundai Motor announced an investment of around five billion U.S. dollars to build EV and battery manufacturing plants in the state of Georgia, expected to operate from 2025.
Also, Hanwha Solutions, the chemical and energy unit of South Korean conglomerate Hanwha Group, said it would invest more than 150 million dollars to build facilities for advanced solar cell technology in the United States.»
Redigert 21.05.2022 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2022 kl 13:52 11238

Til den som har den nødvendige reelle ballast/kunnskap, når det gjelder informasjonsplikten til aksjonærene.

Har ikke REC alt trådt over den røde streken her ?, bl.a. ved alle disse ansettelsen. Eller?. En helt annen side er jo den etiske/moralske.
VL
21.05.2022 kl 14:03 11154

Den 12.mai sa allerede Hanwha at de skal bruke 170 million USD til det men ikke hvor fabrikken skal være. Denne skal ha oppstart i første halvdel av 2023 og skal klare 1.4 GW. Med tanken på Warnick Senate Bill 5849 så tror jeg de annonsere at de skal plassere den i ML og forhåpentligvis en wafer fabrikk.
Redigert 21.05.2022 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
curvike
21.05.2022 kl 15:15 10737

That can only mean that Hanwha is considering the establishment of wafer manufacturing capacity in the USA – or elsewhere outside China – to close the gap in its value chain. Otherwise, the investment in REC Silicon wouldn’t make sense

https://www.bernreuter.com/newsroom/polysilicon-news/article/hanwha-invests-in-rec-silicon-first-step-to-us-value-chain/
Sa2ri
21.05.2022 kl 16:30 10319

Nei, det har de ikke. At de ansetter mennesker er ikke meldepliktig informasjon.
FMI
21.05.2022 kl 16:47 10168

Åpning av fabrikken er vel heller ikke det, men kontrakter vil være det.
Slettet bruker
21.05.2022 kl 17:05 10019

Men vil jo tro at et styrevedtak på å åpne opp fabrikken, med tilhørende tidplan, vil være meldepliktig..? Det vil i alle fall både være av stor interesse for akjoærer og marked, og såleds kursdrivende...?
Slettet bruker
21.05.2022 kl 17:30 9833

Gammelt nytt, men herlig å se at dette begynner å materialisere seg.

REC har ansatt 3 Fliud Bed Operators, som sikkert skal lære opp de amdre som kommer på løpende bånd. Dette bekrefter det som står i artikkelen.

Nydelig å ha vært forholdsvis tidlig inne i denne aksjen, og se at caset tar form.
Redigert 21.05.2022 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
curvike
21.05.2022 kl 18:02 9585

Bare 6 mnd siden den artikkelen. Konklusjonen til Berreuter "Otherwise, the investment in REC Silicon wouldn’t make sense", synes jeg er like riktig idag.
Sa2ri
21.05.2022 kl 18:26 9394

Det er noe helt annet enn at de ansetter folk. Når beslutningen om gjenåpning er tatt skal dette meldes markedet da dette er informasjon som er meldepliktig.
Slettet bruker
21.05.2022 kl 18:33 9346

Åssen gikk jobbintervjuet til Hanwha? Hvem fikk jobben? Biden eller koreaneren
Slettet bruker
21.05.2022 kl 22:34 8498

https://www.malaymail.com/amp/news/money/2022/05/21/us-south-korea-sign-pact-on-supply-chains-economic-ties/8109

The US statement said the two countries recognized that closer cooperation on "semiconductors, electric vehicles and batteries for electric vehicles, fuel cell and solar technology, and the digital economy will continue to transform our societies and drive our shared economic prosperity."
Slettet bruker
21.05.2022 kl 22:38 8473

Det ligger i kortene, som mange påpeker, at det kommer en eller to særdeles kursdrivende meldinger i løpet av neste uke, mest sannsynlig fredagen. Det er ikke lenger lett for Rec og potensielle partnere/kunder å holde kortene tett til brystet, og det er vel heller ikke lenger noen strategisk grunnlag for ikke å gå ut med planer som har vært jobbet med i lang tid nå. Spennende uke blir det i alle fall!!
Småplukker
21.05.2022 kl 23:02 8329

Har en følelse av at flere aktører må «holder igjen» med sine planer, i håp om å vente ut en SEMA-løsning som sikrer utbygging økonomisk .Er det gitt at de ikke kan vente enda noen uker til? Føler meg langtfra sikker på svaret. q1 kan gi mindre tydelige svar enn vi håper på. Men ventetiden blir verdt det uansett.
Agresso
22.05.2022 kl 03:33 7875

Mulig vi må vente, men det jeg leser på Hanwha sin hjemmeside om planer for REC gjør meg utvilsomt sikker på at de får en effektiv og rask gjennåpning av ML. Er det noen som får det til og kan prosessene så er det Hanwha. Ellers imponert over driften til Hanwha og cash beholdningen de har. Mulig noen blir skuffet mtp. konkret tidspunkt for oppstart, Jeg sitter uansett godt lastet med mine aksjer i Rec, men skulle det bli noen skuffelser den 27/5 så er jeg klar til å fylle på og «buy the dip». Rec kommer, garantert😊 Triggere står i kø.
Slettet bruker
22.05.2022 kl 14:40 6808

https://open.spotify.com/episode/1dQHb1KO5yMiEDvNHUKb0M?si=xFssHUCCQimz9Aa9W7JUZw&utm_source=copy-link

47:40

Der nevner kommentatoren om Hanwha vil la aksjonærene bli med på ferden eller om de vil komme med ett bud på 20.
Kan dette være grunnen til at rec er stille som i graven om alt? De ønsker ikke at kursen skal løpe løpsk før de 6 mnd har gått. Nå har 2 mndr gått av tiden.
Redigert 22.05.2022 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2022 kl 15:10 6625

Ikke hør på amatørene på aksjesladder. De vet ikke hva de snakker om og sa for noen måneder siden at REC aldri vil se 20kr igjen, fordi Røkke solgte seg ut.

Sannheten er at de fleste analytikere og eksperter som kommenterer rundt vår investering, vet langt mindre enn oss. De følger massemedia, mens vi driver med graving av informasjon og kjenner til både casen, fremtidsprospekter og utsiktene langt bedre, fordi dette påvirker oss direkte.

Gode tider er i vente. Men skal ærlig innrømme at jeg håpet på større investeringer fra Hanwha i møtet de hadde i helgen. Synes det er merkelig at de kun forplikter seg til $150M, når de for litt tilbake sa at de skal investere milliarder av $ innenfor fornybare verdikjeder. Med det sagt, er det utelukkende positivt at det blir inngått en allianse mellom USA og Sør Korea innenfor fornybart. Gleder meg til vi får noe konkret å forholde oss til og tror ikke vi er så langt unna. Forventer ingenting nytt på Q1, bortsett fra guiding, med mindre avtaler meldes på forhånd.
Slettet bruker
22.05.2022 kl 15:17 6561

Bruk google/Apple translate. Svært positivt:
https://m.mk.co.kr/news/business/view/2022/05/432063/
Slettet bruker
22.05.2022 kl 15:42 6383

De er ikke strategisk tilbakeholden da, i vente på SEMA??
Slettet bruker
22.05.2022 kl 16:01 6239

Synes bare det er merkelig at de sa at de skal investere flere milliarder dollar i USA for litt tilbake, men nevnte ingenting i helgens møte. Men du har jo ett poeng, investeringen deres på flere milliarder tar til forutsetning at SEMA eller lignende er på plass.
Slettet bruker
22.05.2022 kl 16:03 6220

"Korea-U.S. 'Solar Alliance' rises... Hanwha and OCI attack investment

Hanwha Solutions established a module plant in the US Securing the entire solar value chain
, including wafers, when acquiring Woongjin Energy OCI, 10 years after entering the US solar power market, reviewing business expansion in California and other countries






432063 article 0th image
A view of Hanwha Q CELLS' Georgia plant, USA. [Photo courtesy of Hanwha Q CELLS]

Industrial cooperation between the two countries is expanding to the solar power sector, following semiconductors and batteries. Hanwha Solutions and OCI, Korea's leading photovoltaic operators, are also reported to participate in the business roundtable held during President Joe Biden's visit to Korea. From the perspective of the Biden administration, which is betting on the spread of new and renewable energy, Korean companies need technology and capital. The situation in which countries are strengthening their energy security with a post-Russia and post-China stance after the Russia-Ukraine war is also a background to the prospect of expanding solar power projects in both countries.

According to the photovoltaic industry on the 16th, Hanwha and OCI are expanding the value chain in both Korea and the United States. Both companies have in common that they have continued their solar power business while surviving China's low-priced offensive.


An official from the business world said, "As the roundtable to be held on the 21st is a meeting between the US government and Korean companies, corporate investment is expected to be dealt with as a major issue. There will be no partners," he said. Hanwha Solutions, which ranked 7th in the global market with 8.4GW of solar module shipments last year, is the only non-Chinese company in the top 10.

1st image of 432063 articleHanwha Solutions recently decided to invest 200 billion won in a US module production line to build a 1.4GW solar module plant. The industry predicts that the Georgia plant expansion will be the most likely.

Hanwha Solutions has been aggressively investing in M&A and facilities to expand the solar value chain in the United States for the past two years. The acquisition of US energy software company 'Jelly' (2020), US data power management startup 'Lancium' (2021), and US polysilicon company 'REC Silicon' (2021~2022) are representative moves. In particular, the investment in REC silicon drew attention in that Hanwha, which withdrew from the polysilicon business in 2020, started reproducing in the United States.


Investments not only in the US but also in Korea are accelerating. With the announcement of investment in the US, Hanwha Solutions decided to invest 180 billion won in Korea to expand its production line. Currently, it has cell and module factories in Jincheon and Eumseong, North Chungcheong Province. Hanwha Solutions plans to invest a total of 1 trillion won in domestic production and R&D by 2025. Recently, it is being mentioned as a strong candidate to acquire Woongjin Energy, an ingot and wafer producer. The value chain of the solar power business is 'polysilicon → ingot → wafer → cell → module'.

"Recently, the US and Europe have been strengthening the solar value chain for reasons of energy security," said an official from the business world.

OCI is also paying attention to whether it will make additional investments in the US. OCI, which marks the 10th anniversary of its entry into the US solar power business this year, is currently conducting solar power generation projects in Texas, New Jersey, and Georgia. OCI Solar Power, OCI's US subsidiary, is in charge of the US solar power generation business, and its subsidiary Mission Solar Energy is producing small-scale (200MW) solar modules locally.

Business circles predict that if the Solar Energy Tax Credit Act (SEMA) is passed in the US Senate, Korean companies' entry into the US solar market will accelerate. SEMA is a policy that returns taxes on products made in the United States, and it is said that it is likely to pass within the year.

[Reporter Yoon-jae Lee]
[ⓒ Maeil Economic Daily & mk.co.kr,"

Spennende
Slettet bruker
22.05.2022 kl 16:09 6177

Hva som blir sagt offentlig og bak lukkede dører er nok 2 veldig forskjellige ting. Tviler på at man får plass ved Bidens bord om $150M i investeringskapital var det man hadde å tilby USA.
Stabukk
22.05.2022 kl 16:15 6114

SEMA kan vera ein slags joker der vi ikkje heilt veit Hanwha sin taktikk. Samtidig må markedet festa meir tillit til koreanarane. Meiner det må vera den enkle forklaringa på at kursen har hoppa oppover mot 20, som Hanwha punga ut for sine aksjar.

Fann i farten ikkje Pareto-analysen frå 20. mai, men Sundberg i e24 er innom den i sin artikkel om spennande tider for Rec-aksjonærane. Pareto forventar 27. mai nyhetar «som vil støtte opp under forventningene om en restart» av ML. Om koreanarane ikkje «innfrir», skal det vera «stor fare for at kursen faller tilbake til 15 kr igjen» Det siste blir etter mi meining tullprat, ut frå utlysing av mange stillingar og hektisk rekruttering blant anna via Facebook.

Q1 er det gamle styret sine tall, med ein mulighet for guiding evt. meldingar frå det nye styret. Hanwha har tidlegare vore offensive med tanke på restart av ML. Om vi ikkje får meldinga i mai, svekkar ikkje det min forventning til restart nokså tidleg i 2023, Uansett ventar eg. Brikkene dett på plass for full produksjon ved ML truleg frå 2024. Det vil delvis bli prisa inn i løpet av dette året, er min analyse.
omac
22.05.2022 kl 16:39 5973

Om den faller til 15 er det bare å gratulere de som får kjøpt der, personlig tror jeg mange ser det som ett godt veddemål lenge før 15
Slettet bruker
22.05.2022 kl 16:59 5832

😂😂 Kursen skal opp over 20 i løpet av morgendagen/ og så kommer Q1 på fredag.🪴

PAS har kursmål 30 med dagens situasjon - og justerer med melding om oppstart. Melding om oppstart kommer nok ikke på selve Q1, enten før eller etter. Ansettelsene i ML forteller oss om at det skal skje uansett(!)

Guiding bør uansett fortelle oss en del.

Så, ferden fortsetter oppover. Den som selger nå, må stå!
Annaikkelyter
22.05.2022 kl 17:18 5714

Vilter, i morgen har du grunn til og være vilter😂
Fra i morgen så ser vi long i 2 uker 20 tallet og aldri 19👍🛤️🚆
Slettet bruker
22.05.2022 kl 19:30 5034

Er det jeg som ikke har fått dette med meg på hjemmesiden til REC, eller er det ny info?
Hvis det er nytt, så er det merkelig at det ikke er børsmeldt at de har startet produksjon?
Det står nå under FBR delen i Technology-fanen: "We are now in high-volume production of granular polysilicon using the FBR technology at our Moses Lake plant in Washington, USA."

https://www.recsilicon.com/technology
Slettet bruker
22.05.2022 kl 19:40 4927

OK, takk for kjapt svar, Eiken. Da har det stått der fra før de stengte ned fabrikken.
Hjertet hoppet over et par slag et lite øyeblikk der, #Den følelsen:)
Slettet bruker
22.05.2022 kl 19:43 4888

Hehe😅😅 Trodde du at du var kommet for seint til festen?
Slettet bruker
22.05.2022 kl 19:44 4859

Å neida, har vært lastet i REc over et år nå, så jeg stusset over at jeg ikke hadde lagt merke til det tidligere.
isolon
22.05.2022 kl 21:20 4218

Har noen lest artikkelen i E24 om rec? Virker interressant for kursen i morgen.