VOW - STØRSTE LANDBASERTE KONTRAKT NOENSINNE!

Karbon
VOW 16.05.2022 kl 07:20 5295

Vows største kontrakt på land til nå, og et gjennombrudd i USA:

https://newsweb.oslobors.no/message/562348
CapitaL
16.05.2022 kl 07:59 5078

Fantastisk!
hatitchi
16.05.2022 kl 08:05 5018

Skulle kanskje vært meldt på fredag?
Bubleslurp
16.05.2022 kl 08:05 5011

Der kom den første store av mange på land! USA a gitt! tenke seg til.. Det er bare å gratulere med dagen en dag tidligere enn planlagt
Bubleslurp
16.05.2022 kl 08:07 4997

skulle heller kanskje kjøpt på fredag eller?
Karbon
16.05.2022 kl 11:17 4621

Det er mye man kan trekke fram av dagens fantastiske børsmelding.

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-largest-single-landbased-contract-in-vows-history-marks-breakthrough

En ting man kan merke seg er at dette ikke er noe som skal skje en eller annen gang om noen år, men det skjer NÅ:

"Engineering of this industry scale system starts immediately."

Så er det selvsagt lov til å spekulere i hvilken aktør det er snakk om. Hvilket amerikansk renewable energy selskap er det som nå skal produsere biokull ved hjelp av Vows teknologi? Og vil det komme mer senere? Vil det bli behov for senere oppskalering av anlegget med ytterligere ordre til Vow?

Fremtiden ser særdeles lys ut for Vow, norges nye store industrieventyr.
Hammers
16.05.2022 kl 11:29 4579

Enig, Karbon.
Herlig kontrakt - og det med en trolig helt ny aktør. En vi tidligere ikke har pratat om.
En som kommer som et tilskutt til alle de andre store som ligger i pipeline.

Landbasert gir umiddelbart stort utslag i regnskapet.
Q2 er allerede garantert å bli SOLID.
Fluefiskeren
16.05.2022 kl 11:44 4532

Men halvparten av dagens oppgang er borte igjen. Virker som mange bare har sittet og ventet på å komme seg ut.

VGM går bananas og stiger over det dobbelte av VOW. Har dagens melding betydning for dem også?
Slettet bruker
16.05.2022 kl 12:21 4423

Helt strålende at noen går ut i dag, slik at jeg og flere med meg kan vekte oss videre opp til rimelig pris, alt under 30 kr er nå plutselig å regne som "Black Friday" (i mai, for i juni/juli snakker vi fort 35-40...). Kjøpssignalene står i kø og her kommer det,som noen på tråden nevner, snart flere spennende nyheter og da gjelder det å være inne :-)
Redigert 16.05.2022 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
IvanBliminse
16.05.2022 kl 12:37 4370

VGM har lisensavtale med VOW, dersom VOW selger en lik modul som Follumfabrikken utenfor Norden vil VGM få 3% av ordreverdien. I dette tilfellet ca 7,5 mill om det skulle være gyldig.
Karbon
16.05.2022 kl 13:45 4214

Fluefiskeren:

Som IvanBliminse skriver her, så KAN VGM bli tildelt 3 % i "lisenskompensasjon". Slik jeg leser teksten i informasjonsdokumentet i forbindelse med noteringen av VGM så er det to vilkår som må oppfylles for at VGM skal bli tildelt denne kompensasjonen:

1. Det må være snakk om såkalte VGM-moduler.
2. Det må være snakk om produksjon av biokull til den metallurgiske industrien.

Bortsett fra denne mulige lisensinntekten, så har dagens annonserte kontrakt ikke noe med VGM å gjøre, kun Vow.

Jeg legger for ordens skyld inn det som står i informasjonsdokumentet:


"b) The Vow group is provided a license to offer the VGM Factory Module to customers within the metallurgical industry, or to customers contemplating to produce biocarbon, and other carbon neutral products, for customers within the metallurgical industry. As compensation for the use of this license, Vow or the respective group company in the Vow group shall pay a fee corresponding to (i) 5% of the sales value of each sold VGM Factory Module if the factory is established in the Nordics and (ii) 3% of the sales value of each sold VGM Factory Module if the factory is established outside the Nordics. The parties shall seek to negotiate the fees following the expiry of the first five years of the contract term, in order to ensure that the fee level is on appropriate market and commercial terms for both parties."
Redigert 16.05.2022 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
unikum
16.05.2022 kl 14:41 4059

Men hvem gir bort penger på gata på disse nivåer? Kan umulig ha vært lenge aksjer eier i vow eller vgm. Det sitter mange i begge selskapene som har en høyere inngang som ikke ønsker å selge før man opp når avkastning. Så på med kjøpe knappen slik at det blir noe rettferdighet prising av selskapene !
Både vow og vgm er blitt dratt ned av svake salgs volumer i en lang periode.
CapitaL
16.05.2022 kl 15:27 3943

Synes denne setningen er meget interessant:

- In addition to direct revenue for the biocarbon, the partnership will produce carbon credits.

Kan man tolke det dithen at ved å omgjøre avfall til biokull opparbeider man seg salgbare klimakvoter?
I så fall snakker vi jo om et tilnærmet ubegrenset marked...
Fluefiskeren
16.05.2022 kl 15:37 3912

Takk for svar. Mye spennende fremover.

Men VGM er en raring. Flyr opp og ned både intradag og interdag. Temmelig hyper.
Hammers
16.05.2022 kl 16:10 3819

Mange interessante tanker som lanseres.
Likevel; jeg skjønner ikke helt hvordan Kabon kategorisk kan si at ikke VGM er involvert - bortsett fra de 2%'ene.

- Meldingen forteller ikke noe som helst om kunden. Kan det være en metallaktør?
- Nord-Amerika preges av mye stålindustri - så hvorfor ikke?

- VGM' oppgave i VOW-systemet er å EIE-BYGGE-DRIFTE anleggene som skal betjene nettopp metallindustrien.
- VOW leverer teknisk utstyr.
- Hvem skal sette opp anlegget hvis ikke VGM er inne i bildet?

Meldingen sier 4 komplette linjer +noe tilleggsutstyr.
Follum har tilsvarende utstyr og 6 linjer. Kapasiteten der er ca 10-12.000 tonn og prisen var 215 mill.

Dagens aktør skal betale ca 265 mill (etter hukommelsen) for 4 linjer.
Kan det være 4 linjer + nøkkelferdig bygg?

Jeg har ikke peiling, men etter mitt syn alt for tidlig å trekke klare konklusjoner rundt hvem som gjør hva.

EDIT;
Mens jeg skrev dette innlegget sendte CEO i VGM en gratulasjonshilsen på sosiale medier til "Henrik Badin and the rest of the VOW team". Det trenger selvsagt ikke å bety noe som helst, men interessant er det.....!
Redigert 16.05.2022 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Karbon
16.05.2022 kl 16:28 3772

Det er vel så enkelt som at dersom VGM hadde vært involvert, så hadde det blitt sendt ut en børsmelding fra dem også, slik tilfelle var for den ikke navngitte aktøren tidligere i år.

Jeg vil tro denne kontrakten gjelder en aktør som ønsker å bygge et biokullanlegg, og som ønsker den beste teknologien til det - den som Vow innehar. Med andre ord snakker vi om en kunde på lik linje med at VGM også er kunde av Vow for sitt anlegg på Follum.

Når det er sagt så har jeg tatt feil før, så jeg er selvsagt åpen for andre muligheter.
Fjellbris
16.05.2022 kl 17:12 3679

Kommer snart oppjusterte kursmål her etter dagens gla melding😀👍💰
Hammers
16.05.2022 kl 17:42 3592

Er med på tankene tankene dine, men det er VGM som er ansvarlig for bygg og drift av Follum.
Det jeg sier ang VGM er uansett bare spekulasjoner fra min side - og konkrete opplysninger kommer nok etter hvert.
______________________________________
Ellers merkelig handel i VGM i dag. Nesten umulig å få kjøpt uten å ta på seg "løpeskoene".
La meg to ganger som høyeste budgiver - et par øre over høyeste budgiver.

Nærmest før ordrene var sendt lå en annen kr 0,005 høyere enn meg igjen. Det skjedde i begge tilfellene.
Da jeg trakk mine ordrene trakk også den andre budgiveren seg umiddelbart til et nivå som lå kr 0,005 over nest høyeste bud.

Da jeg konkret prøvde å kjøpe var heller ikke det enkelt.
La inn bud et par øre over laveste selger, men heller ikke da fikk jeg kjøpt.

Før jeg viste ordet av det hadde laveste selger flyttet seg 2-3 øre høyere enn mitt bud.
I tillegg til at det var flere som (trolig) lå foran meg i løypa på mitt nivå.

Da ga jeg opp - og koste meg heller med de aksjene jeg allerede eide - fra en dag populariteten ikke var så stor.
Noe dritt med denne algoritmehandelen (rettet) som foregår. At enkelte kan styre all handel med falske ordre.
Redigert 16.05.2022 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Asko
16.05.2022 kl 18:37 3475

Hammers: Jeg mener noe av disse problemene kunne vært løst om man hadde gjeninnført børspostene.
Fluefiskeren
16.05.2022 kl 18:49 3445

«Noe dritt med denne logaritmehandelen som foregår.«

Du mener nok algoritmehandel.
Hammers
16.05.2022 kl 19:27 3344

He, he.....ja - jeg mener nok det!
Record
17.05.2022 kl 06:52 2902

Ja kanskje , i den grad at dette ansees som ett problem ?

Gratulerer med dagen , ja gratulerer med gårdagen også :-)

Dagens Børs er vel og vil vel heller aldri bli det det en gang var ,algoritmer har tatt over og er vel kommet for å bli .
Fordeler og bakdeler også med den type handel , bakdelen er vel stort set att det er kapitalen som styrer det aller meste .
Fordelen er vel at om en virkelig setter seg inn i selskapene , har tålmodighet og ikke minst kapital som du kan avse i denne perioden kan du gjøre det bra også i dagen marked.
Gårsdagens ordre til VOW kom som lyn fra klar himmel ,vi har vel alle ventet på at en eller flere "intensjonsavtaler" skulle komme med endelig bekreftelse.
De kommer nok de og , trackrecorden til VOWs avtaler er rimelig høy så de vil nok bære frukter fremover ,skal ikke så mye til før dette vil kunne gi kraftige utslag i også aksjekursen .
Ha en fin nasjonaldagsfeiring og nyt godværet :-)
Burobeng
18.05.2022 kl 11:24 2195

Produksjon av biokull for karbonlagring er noe som kan bidra til økt etterspørsel etter Vows utstyr. På denne sida er et seminar og to rapporter som går litt inn i detaljene:

https://hushallningssallskapet.se/?projekten=kolsanksratter-med-biokol
rischioso
18.05.2022 kl 12:42 2057

Algoritme styrt i dag - får vel benytte anledningen til å plukke litt ... ;)