RECSI - negative risikomomenter- Q1

Slettet bruker
RECSI 16.05.2022 kl 12:14 22870

Alle trådene som omhandler RECSI på dette forumet har skyhøye forventninger til aksjekursen på kort, mellomlang og lang sikt. Negative risikomomenter er fullstendig fraværende - eller forsvinner i alt det ensidig positive som skrives. ... Skyhøye forventninger kan i seg selv være et betydelig risikomoment i forhold til aksjekursen, hvis forventningene ikke innfris.

Denne tråden er derfor forebeholdt negative risikomomenter i forhold til Q1 presentasjonen den 27 mai.

Et av de risikomomentene jeg vil trekke fram er de skyhøye forventningene mange har om at det vil bli annonsert avtale med batteriprodusenten og gjenåpning av ML. ... Personlig er jeg overbevist om at avtaler og annonsering om gjenåpning vil komme - men ikke nødvendigvis i forbindelse med Q1 presentasjonen.

Andre risikomomenter ??

TIL INFO: Jeg sitter 100% eksponert i RECSI - og det har jeg gjort helt siden november 2021.

Redigert 20.05.2022 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2022 kl 12:23 10946

Om det du beskriver er «Risikomomenter» kan vel diskuteres😂

At RECsi ikke skulle meldte kontrakt eller åpning i løpet av neste uke - er det en risiko?

Jeg føyer heller in Brann, jordskjelv, krig i ML. Mye som kan gå galt🏚
Slettet bruker
16.05.2022 kl 12:25 10919

Er det en risiko at du tror avtaler og gjenåpning til komme, men ikke rundt Q1?
Blir aldri annonsert slikt under Q.
Dårlige tall fra Butte, utsettelser av utbygging der, det er risiko for Q1.
Skalleknarp
16.05.2022 kl 12:25 10935

* Pris energi for produksjon
* Politiske fordeler det ikke blir noe av.. (Som medfører forsinkelser på tiltak/avgjørelser) Kan også defineres som politisk kaos...
* Avtaler / oppstart bygging av fabrikker som skal etableres i området til ML + kontrakter drar ut i tid
* Manglende informasjon på selskapet og spesielt når det ikke skjer noe...
* Mindre fokus på ESG pga. energimangel....eller at RECSI ikke evner å benytte sitt forsprang (Tomorrow - not today)
* Større kostnader enn forventet mht. oppstart ML

Det positive er at mye av dette er Quick fix eller at markedet (priser) vil regulere seg selv. Uansett tror jeg tiden og utsiktene vil medføre at det positive vinner innenfor det neste året om ikke noe ekstraordinært skulle inntreffe :)
Redigert 16.05.2022 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
Knekker
16.05.2022 kl 12:29 10881

Blir min første kommentar på en rec tråd. Liker å lese her inne , mye bra info. Men dine poster består av mye rart . Jeg merker hvordan du snakker din posisjon. Har du nå lyst på ny inngang ? jesus ... risikomomentene som at de ikke melder åpning av ML på en q1 presentasjon ? blir flau her jeg sitter.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 12:31 11089

Risiko ved Q1. Dårlige tall, som markedet ikke forstår hvorfor er dårlige.

Dette blir bare spekulasjon selvsagt. Rec kan ha økt utgiftene sine betydelig, med tanke på arbeid på ML fabrikken, ansettelser, innkjøp og annet. Om dette ikke kommuniseres tydelig, at de gjør dette for å gjøre klart ML til åpning f.eks, som jo er superbull, så kan markedet sende aksjen rett ned.

Det vil kun være en kortsiktig risiko. Jeg sliter med å identifisere langsiktig risiko slik status er i dag.

Oppfordrer folk til å kommentere saklig. Vi må tåle at noen setter saklig fokus på potensielle farer. Skal vi være seriøse må den slags settes pris på.
Redigert 16.05.2022 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
omac
16.05.2022 kl 12:36 11025

Dette er noe jeg har tenkt på og, investeringer for fremtidige gevinster blir fort REC BLØR PENGER!!!! På forsiden av finansavisene og da skal alle ut med en gang
Slettet bruker
16.05.2022 kl 12:44 10940

TIL INFO: Jeg sitter 100% eksponert i RECSI - og det har jeg gjort helt siden november 2021. .... Så det bør vel si mer enn nok om min tro på selskapet på lengre sikt, eller?
Slettet bruker
16.05.2022 kl 12:49 10875

Slik info må uansett komme før eller etter presentasjon, da det regnes som kursdrivende og dermed ikke KAN komme i en Q-rapport.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 12:58 10790

Ja, man kan jo håpe på dette. Står 250k klar i DOF for super inngang i RECSI, men FA har hatt en viss endring etter Røkke forsvant, så ikke sikkert de bruker slike overskrifter i særlig grad (dessverre).
Slettet bruker
16.05.2022 kl 13:00 10775

Vel, dette er ikke poenget med min formulering innledningsvis, så la meg presisere: ... Forventningen er åpenbart skyhøye blant svært mange om at diverse annonseringer kommer i løpet av de nærmeste dagene. ... Min hypotese er at effekten av skuffelsen vil være stor i forhold til aksjekursen om det ikke skjer.
Redigert 16.05.2022 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
MySpace
16.05.2022 kl 13:13 10667

Er det mange som forventer det, da? Melding kan komme i Desember. REC selv har sagt de skal komme med en avgjørelse i løpet av 2022. Vi skal roe ned de kortsiktige forventningene, selv om det hadde vært fint om alle planenene begynte å bli priset inn i kursen snart. Det kan det hende vi ser allerede før vi får melding.
Onmyway
16.05.2022 kl 13:17 10626

Dette blir for meg som å blande epler og bananer. Det du snakker om her er risiko for kursen, det er nå en ting - men risikomomenter med tanke på selskapet er noe annet. Jeg er ofte djevelens advokat selv, og tenker det er nyttig å belyse et case fra flere vinkler. Men risiko for midlertidig kursnedgang fordi forventningene ikke innfris den 27. er vel først og fremst relevant hvis man ikke har tenkt å sitte gjennom det.
Redigert 16.05.2022 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2022 kl 13:41 10461

Vel- Q1.... Vel- tanken har slått meg: Batterigutta trenger ikke varene til REC før eventuelt sent 2023. Hanwah kanskje medio 2023. Oppstart ML tar "noen måneder". Miljøpakker i USA kommer ikke før høsten 2022. Offisielt da melding om åpning av ML en gang etter dette.

Men: Batterifirmaene flytter jo ikke til ML _uten videre_. Klart at det er avtaler vi ikke vet om. Nå er det vel bare REC som må følge informasjonsplikten-- eller.....må de....
Som Kari Bremnes synger "ALLE VET JO DET" at REC skal åpne ML. Som et minimum må vel REC nå opplyse ved Q1 at de har samarbeidsavtaler med ........
Fortsatt- All In.
manman01
16.05.2022 kl 13:54 10366

moses lake fabrikken bliver airlifted væk af kineserne
Redigert 16.05.2022 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Stabukk
16.05.2022 kl 13:55 10352

Utsettinga av Q1 i vel to veker er vel grunnen til at det har oppstått visse forventningar. Men nokså få aksjonærar kommenterer på dette forumet. Så det blir neppe rett å påstå at det er snakk om skyhöge forventningar blant svært mange! Men til ein viss grad kan overskrifter omkring Q1 gje utslag i kursen, naturleg nok litt ned ved negative overskrifter. Eller litt opp ved positive overskrifter! Er sjölv ikkje så redd for kursutviklinga med Hanwha som ny störste eigar. Har tenkt å vera tålmoding!
solfylt
16.05.2022 kl 14:02 10278

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på… Lurt å selge tenker du?
manman01
16.05.2022 kl 14:09 10284

Bare rolig det er allerede priset ind
solfylt
16.05.2022 kl 14:10 10328

Puh!
Slettet bruker
16.05.2022 kl 14:20 10239

Det fremgår klart og tydelig at det er risikomomenter i forhold til aksjekursen som er fokus for tråden. ... Selskapet lever sitt eget liv, uavhengig av hva diverse spekulanter foretar seg til enhver tid.
Stabukk
16.05.2022 kl 14:24 10226

Og kursen lever sitt eget liv, avhengig "av hva diverse spekulanter foretar seg til enhver tid"...
Onmyway
16.05.2022 kl 14:25 10220

I hovedinnlegget snakker du om kursen på kort, mellomlang og lang sikt - og skriver:

«Denne tråden er derfor forebeholdt negative risikomomenter i forhold til Q1 presentasjonen den 27 mai.»

At du kun mente med tanke på den kortsiktige aksjekursen var ikke så klart for meg.
Redigert 16.05.2022 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2022 kl 14:44 10081

Joda, formuleringene kunne sikkert vært mere presise for å forhindre vrange tolkninger - selv om det fremgår klart og tydelig at det er negative risikomomenter i forhold til aksjekursen (dagene før og etter Q1) som er tema for tråden.

Spørsmål: Ser du noen negative risikomomenter ?
Slettet bruker
16.05.2022 kl 14:58 9980

Unødvendig tråd. Dette kunne ha blitt diskutert i ukentlig tråd istedenfor.

Det kommer aldri børs sensitiv informasjon på kvartalsrapporter. Aldri. En kvartalsrapport, er akkurat det som går i navnet. Rapport for tidligere periode. IR kontakt Nils har tydelig sagt at Q1 ble utsatt pga. hele prosessen med ekstra ordinær generalforsamling og nytt styre. Det som derimot kan være spennende er om vi får guiding om fremtiden, noen kommentarer rundt hvor vi ligger an i forhandlinger (nå som både Sila og G14 har forpliktet seg med med store summer) og om det blir noen kommentar rundt Hanwha. Får vi disse, så er jeg mer enn fornøyd.

Melding om ML kan komme når som helst, men dette vil komme som en egen melding og har ingenting med kvartals presentasjon eller rapport å gjøre. Vi kan også bruke informasjon tilgjengelig i dag, til å lage en tidslinje. Sila vil trenge fra 2024. G14 vil trenge fra Q3 2023. Hanwha vil trenge fra Q3 2023, men ingen avtale mellom Qcells og REC har blitt inngått ennå. Tar ca. 9 måneder å gjenåpne ML og gjøre det klart til drift.

Jeg har også observert at du ofte kritiserer langsiktige som har troen og kaller dem for haussere, meg selv inkludert. Det du må huske, Donald Duck, er at ingen av oss snakker om kursen på kort sikt, eller at man bør pantsette huset fordi det kommer garantert melding innen X dato. Det vi derimot snakker om er forutsetningene for fremtiden og hvor stort dette kan bli. Her har vi truffet. Hver eneste gang. Ordene vi sa for flere år tilbake blir nå bekreftet av Sila og G14. Det er ikke haussing. Det er fakta. Så du bør egentlig roe deg litt ned med alle angrepene dine på "haussere" og heller bidra med noe konkret selv. Slapp av. Slutt med unødvendige tråder ukentlig og smil. Aksjekursen kan vi ikke gjøre noe med, men så lenge fundamentet er solid, vil kursen alltid følge etter.
Redigert 16.05.2022 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2022 kl 15:03 9931

Merkelig fokus «negative risikomomenter».

Hvilke risikomomenter er positive?

Kursen tilsvarer 7 milliarder. Butte er utsolgt og bygger ut kapasitet for å tilfredsstille etterspørsel. Begrenset med risikomomenter.

Kursen har svingt mellom 12 og 25 seneste år. Kursen er 17. Når Group 14 og sila Nano melder at de skal flytte til Moses Lake, så skal man spekulere i om det er noe «ikke nyheter» på kort sikt som kan sende kursen ned (?)

Jaja, i min verden en meningsløs tråd.
Redigert 16.05.2022 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Stabukk
16.05.2022 kl 15:20 9800

Vi kan vel la tråden dø ut, men eit spørsmål til Uchi: Du skriv at vi får aldri sensitiv info ved Q-framlegging, men og at vi kan få guiding om framtida. Er guidinga negativ, er vel det eit såkalla «risikomoment» som kan påverka kursen? Så får kvar og ein vurdera om det kanskje kan komma positiv guiding…
Onmyway
16.05.2022 kl 15:23 9779

Jeg mener ikke å være vrang, men tenker at frykt for at vi er for optimistiske i forkant av Q1 ikke er så truende for langsiktige investorer.

Når det gjelder negative risikomomenter så kan jeg komme på mange, mer eller mindre sannsynlige… Resultatene fra Butte være dårligere enn forventet, utvidelsen kan gå saktere enn ønskelig, guidingen kan være diffus fordi avtalene som må på plass ikke er klare… Risikomomenter på lengre sikt kan f.eks være at SEMA trekker ytterligere ut, Hanwhas «jumpstart» blir mer en ordinær start, kontraktene med batteriprodusentene drar ut, oppstart for batteriprodusentene drar ut, energikrisen snur fortrinn til ulemper, REC får nei på utvidelse av tomter, det inngås JV’er i markedet rundt Rec som ikke er til vår fordel….

Det er jo masse som kan gå galt, men alt i alt er nedsiden i mine øyne liten og oppsiden enorm. Men jeg har ikke hastverk. Noen av oss har ventet lenge nå og med såpass mye som taler til selskapets fordel, sitter vi rolig i båten også om sjarmøretappen trekker ut.
Redigert 16.05.2022 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2022 kl 15:32 9707

Short dekka inn 1 million aksjer på fredag…
Slettet bruker
16.05.2022 kl 15:35 9672

Gir mening, var en god oppgang. I dag tipper jeg de sitter stille i båten og håper på nedgang før videre inndekning.

Spørs om de får noe lavere 😅
McCartney
16.05.2022 kl 15:41 9625

Det er en risiko for shorterne at de må løpe etter kursen ved neste børsmelding 😜
Slettet bruker
16.05.2022 kl 16:20 9429

Vi gikk jo 10% fredag, og shortindekning kan sikkert forklare det langt på vei. Det blir kanskje moro nå resten skal dekkes inn, og kanskje er det så mye som 20 ,illioner aksjer med stort og smått.... Kommer det en åpningsmelding må de vel nesten dekke inn for å berge stumpene. Men, blir Q1 "kjedelig" kan de få en mulighet til å dekke seg inn uten for store tap.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 16:44 9256

Aha, da er vi enige. Jeg personlig blir overrasket om Sila & Co har muntlig avtale med REC, og starter renovering/bygging av fabrikk før før en skriftlig avtale er på plass. Og da virker det lite logisk at det skal ta veldig lang tid før den avtalen offentliggjøres. Men dette er REC, som har skuffet oss mange ganger før. Det er alltid skummelt når man ikke ser nedsiden, men det gjør jeg altså ikke. Men REC har gitt meg flere på tygga tidligere, så helt sikker kan man jo aldri være.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 16:51 9212

Jeg går med en slags følelse om at Rec/Hanwha jobber med en slags superdupermelding. Hvor de ikke bare skal melde åpning, men melde åpning med flere kunder på avtale. Så mulig det er litt gentlemen avtaler mellom G14 og SilaN inntil f.eks Hanwha får til noe.

Når meldingen kommer så er det med signatur på alle overnevnte. Eller flere.

Jeg kan ta feil, kan jo være de skal importere silangass fra SKM i Sør-Korea, Kina eller andre steder. Og at Hanwha kjøpte seg inn for 2.8 milliarder på en magefølelse etter litt spicey kimchi 😅
Redigert 16.05.2022 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2022 kl 17:11 9074

Kommersk tjener så mye på backtrading av rec at han kjøper seg stort nok opp til å tvangsinnløse hele selskapet. Det er min største og eneste frykt
grey
16.05.2022 kl 17:32 8946

Nyttig med en tråd som tar tak i risikomomenter etc både på kort og lang sikt : )
Virker som mange automatisk regner Hanwha's plalagte 1,4gw US utvidelse som potensiale for leveranse fra Rec. Denne utvidelsen gjelder vel panel, mens wafer foreløpig fortsatt sources utenfor usa? I så tilfelle er det vel like sannsynlig at materiale tas fra Oci som Hanwha allerede har en avtale med? Den dagen det etableres US ingot/wafer produksjon vil situasjonen selvfølgelig være en annen, men foreløpig har vi vel ikke noe konkret vedr planer på dette?
Sa2ri
16.05.2022 kl 18:56 8606

Alle har muligheten til å diskutere/fremme meninger som er negative på alle tråder - det å opprette en egen tråd for negative risikomomenter har sånn sett lite for seg. Dersom du mener at alle skal legge ut det de mener er negativt/negative risikomomenter her, så har jo alle andre tråder liten eller ingen berettigelse - da blir de positive og denne negativ. Dette er en merkelig måte å "diskutere på" (synes jeg).

Håper denne tråden "dør ut" slik at vi kan diskutere selskapet, og da både positive og negative påvirkninger, på de trådene som opprettes og som har et innhold det er verdt å diskutere.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 19:31 8437

Vel, nå har det kommet en rekke positive meldinger den siste tiden som paradoksalt har virket negativt på aksjekursen - så sånn sett går shorterne gode tider i møte, hvis de mange tendensiøse og misvisende hauserne får rett.
Redigert 16.05.2022 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2022 kl 19:44 8387

Ikke uventet så er de verste hauserne uenig med både meg og deg - de ønsker (ikke uventet) at denne tråden - som har fokus på negative risikomomenter i forhold til aksjekursen den nærmeste tiden, skal dø ut.

Jeg tenker det ville vært mer konstruktivt i forhold til en saklig og ryddig debatt om de som KUN har har et ensidig fokus oppsiden, ignorerer en tråd med fokus på på nedsiden.
Redigert 16.05.2022 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2022 kl 21:45 7984

Man kan ikke overse faktum at jo mer lys i tunnellen, jo mer spill om selskapet og dermed visse faremomenter. Om man ikke vil innse slikt, så blir man en døgnflue i aksjemarkedet, eller i Buisness generelt. Svar får vi relativt raskt, så la ting komme på bordet og diskuter deretter muligheter. Ikke alle kan få... Det er helt sikkert..
Slettet bruker
16.05.2022 kl 22:26 7777

Har du oppretta Grey selv, slik at du har noen som er enig med deg😂 Historikk til Grey: 1 dag (i dag).
strider1
16.05.2022 kl 22:43 7667

Får lyst til å grine av denne tråden. Helt greit å bringe opp faremomenter i en aksje.
Men trådstarter Donald lager egen tråd om dette også klarer han ikke selv å komme på et eneste et skikkelig faremoment.... Må lage falske nick for å støtte seg selv. Trist hele greia Donald.
Og please. Du kan ikke bruke 2 negativer etter hverandre. Ikke negative risikomomenter. Enten risikomomenter eller negative momenter.
Noen andre litt mer oppegående som faktisk klarer å løfte frem noen fjerne farer som gir tråden ørliten verdi, men la oss nå la den dø ut.
(Sier jeg som kommenterer og løfter den...)