DOF - starter året med solid pluss!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 19.05.2022 kl 09:43 348168

Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2022 kl 18:29 5527

Mulig løsning på gang her …!?. Kun en uke frem i tid …
suspekt
15.06.2022 kl 18:38 5534

Like greit å få det overstått, så vi vet hvor vi står, og kan begynne på en langvarig oppgangssyklus.
Regner med det blir litt av hvert, blant annet en emisjon og og en del gjeld omgjort til aksjer. Time will show.
Slettet bruker
15.06.2022 kl 18:42 5599

Kan ikke si meg helt uenig i det men hva blir det beste stå da i ro med aksjene?
X-43 scramjet
15.06.2022 kl 18:53 5559

"The extensions of the standstill periods will facilitate the DOF group's continued dialogue with its secured lenders and the bondholders under the DOF group's bonds regarding a long-term financial restructuring of the DOF group".

En langsiktig finansiell rekonstruksjon, noen som vet hva som ligger i kortene her?
Slettet bruker
15.06.2022 kl 18:57 5551

Vi får se hva forslaget blir når det kommer på bordet …
Virker som de vil ha dette avgjort før Q2 presentasjonen ..!?.
Slettet bruker
15.06.2022 kl 19:23 5407

Er det jeg har prøvet å forklare hele tiden her. En langsiktig refinansiering (gode nyheter i dag forresten) betyr at de er i ferdig med å få til en nedbetalingsplan hvor DOF kan selge båter over tid for å kunne betale ned på gjelden, da slipper man emisjon. Samtidig som nye ordre er på vei inn så tenker jeg dette bare handler om formaliteter nå. For meg virker det som en løsning er rett rundt hjørnet (er mye papir arbeid og krevende). Det jeg lurer på litt nå, er hva slags posisjon DOF da får mot Windstaller Alliance ? Kan DOF konkuere her kan kursen på DOF gå veldig høyt 30+ over tid.
Redigert 15.06.2022 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
AlanS
15.06.2022 kl 19:30 5385

Etter min oppfatning handler dette om å få på plass en langsiktig finansiering. I 2019 forslag vill DOF refinansiere gamle ballonger med et samlete lån. Spørs obligasjonsgjeld bør refinansieres med banklån. Nå snakker DOF refinansiering i DOF rederi AS som ikke var med i 2019.

Viktig å legge merke til at en god del av gjelden er allerede langsiktig. Dette gjelder låneordninger med BNDES som DOF beskriver i årsrapportene 2021 - "The majority of the Group's vessels built in Brazil are financed by BNDES (Brazilian Development Bank), with tenor on average of 18-20 years and a fixed interest rate for the full duration of the loans". Dette gjelder 14 skip eid av Norskan, DOF Navigacao, DOFCON, og DOF Subsea Brasil Serviços Ltda.
Offshore OBS
15.06.2022 kl 19:32 5397

Legg merke til at det er 100 prosent oppslutning blant långiverne i DOF ASA nå, 91 prosent for 2 uker siden.
Om standstill!!! Men det er nok et signal om bevegelse i forhandlingene.
X-43 scramjet
15.06.2022 kl 19:49 5283

Det er nå positive signaler om en løsning langsiktig refinansiering, godt at flere blir enige. Nå håper jeg på en ny storkontrakt kommer inn sammen med forhandlinger til neste onsdag, vi får håpe dette ordner seg
hypotetic
15.06.2022 kl 19:49 5290

Hvis vi forhåndsdømmer ledelsen eller styret vil småaksjonærene fort bli ansett som urimelige og vanskelige. Vi har i lang tid notert oss tvilsomme regnskapsføringer, nedsnakking og andre tiltak fra DOF som alle har hatt ekstremt kraftig negativ effekt på aksjekursen. Kan det være slik at de prøver å få eksisterende småaksjonærene til å selge er noe mange lurer på... Spørsmålet er likevel om det er riktig å gripe inn uten å ha fått vite noe om helhetlig situasjon... Det er lett å tenke at man bør være proaktive og innkalle til ekstraordinær generalforsamling for å kaste nåværende styre og få slutt på dette. Problemet er at vi enda ikke vet sikkert om det som kommer er forskjellsbehandling og lite hensiktsmessig for nåværende småaksjonærer. Det er ikke unaturlig å tenke at taktikken er å gjøre alt som er mulig for å snu ned forventingene lavest mulig før forslaget kommer slik at man skal overraske positivt. Til syvende og sist er det markedsutsiktene som avgjør hva selskapet er verd. Småaksjonærene representerer 68% i DOF og hvis 21% stemmer ned forslaget vil det ikke holde for hovedeier å stemme når det trengs 2/3 flertall. Det å få 21% eller mer til å stemme ned eller gi fullmakt til å stemme ned et forfordelende eller uhensiktsmessig forslag bør gå veldig greit spesielt hvis flest mulig bidrar til å sanke stemmer. Jeg tenker da at flest mulig stemmer ned forslaget ved eksempelvis å sende stemmeskjemaet på epost til selskapet med kopi gjerne til en eller 2 man kjenner og som melder seg til tjeneste i dugnadsgruppen. Da får vi raskt oversikt over hvem som vi mangler stemmer fra og kan ta de telefonene som trengs til de store som mangler og sende purre sms og epost til de andre småaksjonærene som har glemt å stemme. Hvis vi får et forfordelende og urimelig forslag tenker jeg at det er naturlig å innkalle til ekstraordinær generalforsamling samtidig og kaste hele det eksisterende styret. Tidewater og andre med mye cash kan nok være villige til å betale godt for 68% av aksjene i DOF. Vi få håpe et slikt urimelig forslag ikke kommer og det vil også være mulig å komme med motforslag hvis så skulle skje.
Redigert 15.06.2022 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
tobben
15.06.2022 kl 19:57 5234

Blir nok bra dette :-))
syvert1
15.06.2022 kl 20:15 5158

Alt tyder på at de jobber med "sin løsning" mest sannsynlig holder de på og fin pusse teksten i "blekka" som blir sendt pr. post. I mellom tiden får vi benytte annledningen til å kjøpe mer aksjer. Tror nok det blir mange runder med EGF og rettsrunder før dette blir vedtatt. Nå vet vi at Dof har mer en nok penger i systemet /kontant strøm til å betale renter og avdrag på lånene. E. K er vi enige om at er utfordrende men den Norske kronen vil styrkes etterhvert som renten øker, samt USD/BRL vil fortsette den positive utviklingen vi hadde i Q1 når inflasjonen i USA er under kontroll og rentene settes ned. Det er også helt klart grunnlag for å sette opp skibsverdiene med 3-5 mrd.
Tiden for emi, gjeldskonvertering er forbi nå er ratene ATH og etterhvert som tiden går vil. EBITDA øke kraftig.
tobben
15.06.2022 kl 20:24 5125

Ja, det er ingen som skal få loppe oss i dagens marked og utsikter :-))
X-43 scramjet
15.06.2022 kl 23:14 4718

Tenker vi får en fin stigning fremover, planen om langsiktig refinansiering er en god nyhet, de ser at markedet kommer til å snu. Best å tenke på fremtidig inntjening og gode markeds utsikter, stadig høyere olje dollar og nye kontrakter vil gi videre løft mot Q2
syvert1
16.06.2022 kl 02:27 4548

Legger merke til hva Sentral Bank Sjefen i USA svarte på en del spørsmål. Målet var vel 2 % inflasjon men dette kan bli krevende som følge av faktorer som Krigen i Ukraina, de som var viktig er at inflasjonen synker for at renten settes ned og ventes å normaliseres rundt 2,4% i 2024. Det ble også sagt at industrien sliter fortsatt med flaskehalser etter korons f. eks mangel på micro chiper og når produksjon, logistikk gjennoptas på normalt nivå vil inflasjonen gå ned. Etter talen svekket dollaren seg ca. 1% mot nok. Vi får håpe dollaren fortsetter å svekke seg mot NOK og BRL resten av Juni og at rentehevingene til FED fremover blir mer moderate. Øker oljeprisen styrker også det kronen. Hadde vert veldig greit med positiv E. K i Q2
Redigert 16.06.2022 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.06.2022 kl 11:32 4002

Nei, dette blir spennende gutta :-) eg anbefaler handel på disse nivåer, mange er usikkre og kursen er så langt bedre enn normalen med en løsnings meldning til uka. Vi er mange som stemmer ned et forslag som ikke faller i smak eller nødvendighet. Så er ikke så mye å frykte. Men denne gangen kommer det et forslag det ble ikke standstill og fellesferie som var trua. Trur de bruker uka på fin puss på meldninga, ser ikke noe grunn til utviding 7dager utenom det nå, vi har sagt det lenge at det kommer løsning i sommer eller høst ser ut som en sommerpils istedenfor. Trur selv metoden er brukt får å skremme de som er litt mere skremt, de sterke holder. Meldning skulle kommet i går istedenfor så te tester de svake å sterke med 7 dager på børs. High risk/reward har det alltid vært her men sånn som ting ser ut med alle pilene opp så peker det mer mot høyere sia. Alltid husk får å solgt en aksje må en kjøpe en aksje.
Redigert 16.06.2022 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
tobben
16.06.2022 kl 11:36 3994

Omsetningen er hvertfall tilbake på bra nivå :-))
Slettet bruker
16.06.2022 kl 11:43 4041

Eg gidder dine smiles Tobben :-) :-) får du få noe tilbake. Alltid positiv… elsker det :-D nydelig vær hos deg? Da skåler vi i dag
suspekt
16.06.2022 kl 11:50 4044

Tilbake til start,var i 2,27 for så å falle helt tilbake. Det samme mønsteret har skjedd flere dager, neppe tilfeldig. kan se ut som en må selge første halvtimen, for så å kjøpe tilbake utpå dagen. Noen krefter vil ha den ned for å kjøpe mer. Vanskelig å si hva som foregår.
Slettet bruker
16.06.2022 kl 11:57 4024

Er ikke tilfelle er usikkerhet, synd ingen som er beste venn med Mons og kan spørre XD men det blir turbulens til neste onsdag de som har baller er med de med litt mindre selger seg ut. Og gjerne med tap, vi ønsker ikke det når vi ser og mange timer brukt på søk og skaffing av go info blir ikke tapt. Holde seg rolig er viktig :-) blir et løft utpå dagen og det samme i morgo. Neste uke går det banans. Nyt en pils og sola i dag, kje følge så mye med på kursen min får min se ut moy horisonten er det AlanS og hypotetic gjør, peker alltid de to gutta ut siden de har truffet ganske så riktig så langt og får å få til det må en gjøre en del lekser før og etter børsåpning…blir ikke noe konvertering om det blir det blir det 10mrd kje helt go o hue om en ønsker det kan likeså godt kjøre Dof konkurs istedenfor men med utsikten vi ser er dette 0%. Blir det er ordning blir den medium ikke bra ikke dårlig heller og opp til oss. Blir noe midt i mellom syns eg, de ønsker ikke et stort nei ifra aksjønærer med ja ok da i verste fall får å klemme seg igjennom. Igjen så er nå marketcap et spøk siden ship Verdi er opp i det goe blå. Aksje i dag er verdt 5kr og det er minimum 10kr er godkjent så vi starter der. Men det er noe som holder den ved 2kr og eg ikke hva det er
Redigert 16.06.2022 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
16.06.2022 kl 16:06 3765

En rød børs igjen, DOF er i grønt, ingen panikk. Kanskje vente en uke, så kommer denne sterkere tilbake neste gang
syvert1
16.06.2022 kl 16:14 3789

Registrerer at ratene er fremdeles svært høye. Nå Saltfjord 1,2 mill nok/døgn. Siste Norsk sokkel Skandi Skansen 1 017 384 nok/døgn. Break even for en AHTS ligger vel under 500 000 nok/døgn. Med svært høy utnyttelse må disse båtene være i stand å betale gjelden, pengene må jo nå renne inn i kassen. Nye faste kontrakter kan umulig bli mye billigere, her betaler nok oljeselskapene for å sikre seg fremover. Subsea er nok enda bedre stilt. At ikke skips verdiene skrives opp er uforståelig, håper Finanstilsynet følger med. Hvor lenge skal vi måtte vente?
Slettet bruker
16.06.2022 kl 16:32 3800

Pokker skjer med soff her? 21kr i minus på 2 uker🤮

Vet resesjon er på gang og blir varende et par år det er vel en garanti, faen dette er vanskelig i dag.. men som vanlig vi holder i ro, kjøpte morken poster i dag og nå har ikke eg mere å bidra med dessverre mitt limit er nådd :-D
suspekt
16.06.2022 kl 16:35 3800

Ok slutt i dag, opp 0,74% på knallrød børs. Gikk mye i sluttauksjonen til dof å være. I morra er det opp igjen! Kqnsje den blir oppe? Selger en lot på 2,30 for så å kjøpe tilbake på 2,02. Snart helg, det blir neste uke det avgjøres.
AlanS
16.06.2022 kl 19:53 3670

Analysen av DOf sin begrunnelse for refinansiering fra 2019 er nå oppdatert med Q1 tall - https://dofmg.blogspot.com/2022/06/oppdatering-av-var-analyse-av-dof.html
Det faktiske resultatet i 2022 Q1 LTM scenario ble 99 mill bedre enn forventet.
suspekt
16.06.2022 kl 21:19 3529

Jeg tror løsning kommer 22.06. De trodde nok de skulle greie å komme frem til en løsning frem til 15.06, men så har det dukket opp nye problemer og de trengte en uke til for å løse dette, men dette kan være de siste standstill denne gangen. Det er jo kompliserte forhandlinger, og de satser vel på at dette blir noe som er holdbart over tid. det kan foreks bli salg av noen skip, som gir mye penger i kassen. Flere mulige utganger her, håper bare ikke kursen blir gruset.
Slettet bruker
16.06.2022 kl 21:28 3517

Nei ikke godt å si men kursen er på 50/50 skal ikke overraske noen her, blir nok sånn fram til forslaget.
AlanS
16.06.2022 kl 21:52 3442

Mye tyder på at DOF sin økonomiske situasjon er bedret til de grader at kreditorene begynner å se at det er ingen poeng med standstill.
I 2020 hadde DOF 15 skip i opplag og mørke utsikter om ytterligere kanseleringer. I 2022 har DOF alle egne skip i arbeid (med unntak av et eldre PSV ) og leier inn flere skip for å håndtere økt arbeidsmengde. Rater er sterke også.
Dette er bare min personlige refleksjon.
AlanS
16.06.2022 kl 21:57 3431

Regnestykket tar ikke hensyn til eventuelle lettelser DOF fikk hos BNDES i 2020.
Ellers er det spennende om DOF lander flere kontrakter i Brasil. Det er nok flere muligheter der.
syvert1
16.06.2022 kl 22:18 3396

Er veldig opptatt av at Ledelsen i Dof og Styre arbeider for å finne en løsning som er den beste for eierne og det store spørsmålet er dersom det kommer en løsning med betydelig utvanning, gjeldskonvertering kan vi fortsette med samme styret, ledelsen som ikke evner å ta inn over seg aksjonærenes syn. Bør ikke da minioritetsgruppen kalle inn til EGF hvor det stemmes over å avsette styret, Ledelsen?
AlanS
16.06.2022 kl 22:25 3384

Det er nok mulig å melde dette som en sak før EGF eller komme med benkeforslag på EGF. Stemmer dette?

Hva er kilden for dagraten til Skandi Skansen du nevnte tidligere? Finner ikke det på westshore eller braemar.
Redigert 16.06.2022 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
syvert1
16.06.2022 kl 23:29 3211

Blinkset litt her, det var Skandi Hera. Dersom Du skroller ned på kurvene latest fixtures og klikker på punktene så kommer raten opp i Pund. Ganget med 12. Nok/GBP.
Det viktige er at ratene for AHTS holder seg over 1 mill nok.
syvert1
16.06.2022 kl 23:35 3195

Her bør det bemerkes at Q1 ble betydelig påvirket av høy covid costnad i Brazil. Regner med dette reduserte EBITDA med ca. 250.mill. Q2 blir veldig spennende å se utviklingen i EBITDA, Kontant strøm. Q3 blir etter all sansynlighet enda bedre.
xray292
17.06.2022 kl 00:00 3186

Så avsetter vi styret, men hvem skal ta over og hvordan vil prosessen om valg av nytt styre foregå? Er det valgkomiteen som må finne nye kandidater?
Slettet bruker
17.06.2022 kl 00:04 3177

Ingen vet, ingen vet gutta…… mysterier blir til 22. juni. Eg vet selv ikke noe men holder meg her og forlater ikke en aksje :-D flott gjeng som kjemper :) vi skal være stolt her av alle sammen. Vi kommer nok ut med en fin seier uansett ❤️
AlanS
17.06.2022 kl 00:19 3142

Regnestykket gjelder kun DOF Subsea. Det opprinnelige regnestykket er på side 12 i https://stamdata.com/documents/NO0010670144_IB_20191205.PDF

Forresten innholder presentasjonen masse interessante fakta, blant annet gjeld knyttet til ulike skip og valuta og skipsverdier (side 6 - 7)

side 18 viser forventet gjeldskostnader per år 2020 - 1646, 2021 - 1829, 2022 - 1724, 2023 - 2079. I 2019 opererte DOF med "Recovery case" med EBITDA på 2160. Den faktiske EBIDTA i 2021 var på 2087 som er meget nær "recovery case". Det er en god grunn til å anta at 2022 vil slå "recovery case" med en solid margin.

Side 19 viser forventet gjeldsreduksjon frem til 2023. Legg merke til DOFCON JV, hvor utviklingen går etter planen. Tallet for DOFSUB07 inkluderer det som DOF eier selv. på side 94 i årsrapporten 2021 står det at "outstanding ammount" til DOFSUB07 er 467 mill. I kommentaren spesifiseres det at "***) The outstanding amount on each bonds are lower than initial amount, due to own bonds." Dette betyr at DOF eller DOF rederi AS sitter med andeler i DOFSUB07 med nominell verdi på 833 mill?

Sikkert er det mye mer interessant å finne i dokumentet.
Redigert 17.06.2022 kl 00:22 Du må logge inn for å svare