DOF - starter året med solid pluss!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 19.05.2022 kl 09:43 350198

Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
hypotetic
22.05.2022 kl 16:47 5773

NB: Jeg snakker nå om avstemming hvis det kommer en ekstraordinær generalforsamling med uhensiktsmessig utvanning. Denne generalforsamlingen som kommer nå er det ingen ekstremt kritiske saker for oss småaksjonærer så her trenger ikke dugnadsgjengen noe kopi.
kongsberg1
22.05.2022 kl 17:00 5762

Viktig å poengtere at alle som ikke gir en fullmakt må stemme selv, tilfelle det kommer en ekstraordinær GF.
syvert1
22.05.2022 kl 17:30 5694

Regner med vi skal ha inkallingen tim ekstra ordinær generalforsamling i posten minimum 2 uker før avstemning. Håper da det sendes ut en mail med en redegjørelse hva dette innebører og en annbefaling. Greit om det også forhåndstemmes via en løsning slik at antall ja og nei stemmer blir klargjort. Da vil en ha mulighet å. øke beholdningen før GF om nødvendig for å sikre 1/3. Regner med det er antall aksjer på VPS konto avstemningsdagen som er tellende.?
ProfittJakter
22.05.2022 kl 19:57 5461

Her er forslaget jeg hørte som rykte.
En lock-up avtale, der långivere kan konvertere lånen til aksjer når aksjekursen når 39 eller noe sånt. De fortsatter forhandler og jobber med å få avtalen på plass i løpet av sommeren, før 01.september.
Og aksjen må være over kr. 39 i minst 45 dager før dem kan konvertere lånen.
Redigert 22.05.2022 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Offshore OBS
22.05.2022 kl 20:32 5382

Hei Profittjakter
Har du også hørt hvem som holder i gang millionvis av aksjer i trading, uten at det fremkommer på 20 topp lista - uke etter uke...
Redigert 22.05.2022 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
22.05.2022 kl 21:40 5160

Og noen få håper DOF går ned til 10 øre. Jeg tror vi skal rett opp til 10 kr. De er større i havvind enn jeg trodde, her har DOF moderne flåte som virkelig vil være ettertraktet. Bare å lene seg inntil et nytt kvartal med spennende kontrakter, er utrolig billig nå på 1.65 kr
kongsberg1
22.05.2022 kl 22:01 5094

Den er nok ikke tilslags for 1,65 i morgen, mb 5 min på morgen.
X-43 scramjet
22.05.2022 kl 22:28 4973

Skulle gjerne ha ønsket jeg kunne se igjennom en krystall kule og sett hvor kursen skal videre på mandag, vi får vente å se. Selger ikke en eneste aksje før vi er på 10 kr
gbulk
22.05.2022 kl 22:32 4997

DOF hADDE HYWIND MEN NESTE PROSJEKT ER IKKE FØR I 2025 SÅ DET BLIR IKKE MYE JOBB I NÆRMESTE ÅRENE I HAVVIND DESSVERRE
Slettet bruker
22.05.2022 kl 22:46 4974

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/storstilt-satsing-pa-havvind/id2900436/ Havvind er det "store" neste... penger legges på border fra regjeringen.
kongsberg1
22.05.2022 kl 22:47 4972

gbulk
Tror nok du undervurderer det som skjer i markedet om dagen. Du mål legge til grunn at Europa trenger enorme mengder med energi som de blir helt nødt til å hente fra et annet sted en Russland. Hvor tror du, noen som kan bidra med GASS. JA Norge blandt annet, høyere etterspørrsel, nesten ingen nybygg i bestilling. Hva tror du skjer. Dette drar nordover med stadig høyere bunner på kursen til dof.
Redigert 22.05.2022 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
22.05.2022 kl 22:54 5045

Utvinning av havbunns mineraler er og noe som kommer mer av med årene, DOF kan få noe av dette markedet og, men i Brasil er virkelig der DOF vil tjene penger i fremtiden. Blir spennende å se nye prosjekter som kommer. Aksje kursen er ikke alt. Men fint om de ordner en god løsning på refinansieringen. Dette blir en lang sommer
Slettet bruker
22.05.2022 kl 22:55 5043

Så du har tro på stigning i morgo? Har du en grunn til å tro der :) bare et spørsmål, kjøper muligens en post
syvert1
22.05.2022 kl 23:18 5004

Har Du lest presentasjonen s. 20., ser ikke ut som det skal bli mangel på hav vind prosjekter med det første.
AlanS
23.05.2022 kl 00:02 4906

https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/newsletters/regional/emea2/latinamerica-regional-insights-may-2022/
South American E&Ps face cost overruns with 2022 spending set to jump 27%
South America’s oil and gas expenditure is set to increase roughly $11 billion in 2022, posting a jump of 27% from a year earlier on the back of elevated oil prices, recovering global oil demand, and healthier E&P balance sheets, according to Rystad Energy research. That will mark the largest year-over-year percentage increase in nearly 15 years, contributing to the sizeable overall growth of 54% in the region from 2020 to 2023, when prices are expected to start stabilizing.
....
For approved and to-be-approved projects from 2021 to 2025, Rystad Energy projects that Brazil will receive a total $36.7 billion in investments by 2025, representing 9% of worldwide estimated capital expenditure for new sanctioning in the same period.
...

ExxonMobil’s latest Stabroek discovery trio add 500 million boe of resource
Emerging hydrocarbons producer Guyana is galloping ahead in 2022, with Rystad Energy estimating that a trio of quickfire discoveries recently unearthed by ExxonMobil and its partners on the prolific offshore Stabroek Block together hold about 500 million barrels of oil equivalent (boe) of recoverable resources. The Barreleye, Lukanani and Patwa finds, announced in late April, added to the Fangtooth and Lau Lau discoveries revealed on the same block at the beginning of the year, making it 26 discoveries in total on the tract. The five finds mean more than 1 billion boe of fresh resources have been unearthed in Guyana already this year, pushing the estimated cumulative recoverable resource base at Stabroek to nearly 11 billion boe. This puts Guyana comfortably in second position on the list of countries with the largest discovered volumes since 2015.
X-43 scramjet
23.05.2022 kl 06:28 4714

Markeds psykologien som slår inn. Offshore markedet og spesielt i flåten i Brasil ser bedre ut enn på lenge, det blir masse aktivitet, DOF ligger godt posisjonert i Brasil. Kursen er sendt ned med vilje i et sterkt offshore marked som blir en pengemaskin de neste årene, da skal vi nok kraftig opp snart
kongsberg1
23.05.2022 kl 06:40 4692

Det jeg sier er at trenden er opp, om den stiger i morgen vet jeg ikke, men dupper den så ville jeg kjøpt. Men ditt valg som vanlig.
Redigert 23.05.2022 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
tobben
23.05.2022 kl 09:01 4400

Hadde nesten forventet noen nye inn eller ut av topp 20 på dagens aksjonæroversikt, men ser ikke slik ut ( med forbehold om at jeg bare får opp topp 17 på mobilen min)
Dofulf
23.05.2022 kl 09:05 4407

Ikke de helt store forandringene. Nr 3 har vel økt et par hundre tusen,ny nr 20. Ørn AS ( Nicolay Grove)

http://www.dof.no/en-GB/Investor-Relations/Shareholder-Information/Top-20-Shareholders
Redigert 23.05.2022 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
hypotetic
23.05.2022 kl 09:54 4276

Hvor haren hopper kortsiktige er ikke godt å si.... De som var kortsiktige i SOFF og SIOFF solgte seg også ut da kursene begynte å svinge mye og steg fra 5-10kr. Men jeg mener DOF er et mye bedre kjøp på disse nivåene. Jeg har tro på SOFF og SIOFF også langsiktig men har veldig god erfaring med å kjøpe DOF etter at Mons har vært ute og snakket kursen kraftig ned. Vi som leser regnskapene også nøye ser at DOF er mye bedre enn SOFF og SIOFF sine. Vi ser også at DOF har de store kostbare OCV-skipene som SOFF og alle forteller at går inn i det sterkeste markedet de har opplevd noen gang. Vi ser at de mindre kostbare PSV og AHTS som SOFF og SIEM har mye av har gitt negativ inntjening i 1 kvartal. Ved å se på DOF sin kvartalspresentasjon ser man at disse mindre kostbare skipene og spesielt gamle AHTS ligger mye stille og oppnår fortsatt for dårlige rater inn i 2 kvartal. Hvis man deler SOFF kursen på 4 får man etter min mening riktig kurs på DOF som da blir ca 9kr. SOFF har steget fra ca 3kr til nå 36kr som er 1200% godt hjulpet av fantastisk oppsnakking av Lars Peder Solstad (som har mye opsjoner) og mye oppsnakking på ulike chat sider i lang tid. Understreker at jeg tror alle skal opp veldig mye langsiktig men jeg tror forholdet mellom dem nå er feil fordi en leder snakker opp mens Mons snakker ned i samme marked men alle er enige om at OCV-skipene har best utsikter. Mest trolig lyver ikke ratene og matematikken denne gangen heller så alle bør se igjennom presentasjonene til selskapene mange ganger.
AlanS
23.05.2022 kl 09:59 4253

Refleksjon om DOF Rederi AS
Flåte: 4 CSV (3 i Brasil) og 9 PSV (1 i opplag). Gjennomsnittlig alder 13 år. I tillegg er det 2 PSV er nylig solgt.
Etter mine estimater har flåtten den samlede kostpris på rundt 3.8 mrd (inkl 340 mill for solgte PSV)
I Følge DOF Rederiets årsregnskap 2020 hadde selskapet gjelden på 3,5 mrd.
Tatt i betraktning skipsalder, er det overraskende at DOF rederi AS har gjelden rund kostprisen til flåtene. Dette kan forklares med at DOF brukte DOF Rederi for å finansiere andre deler av selskapet. Da må deler av gjelden flyttes til andreselskap.

DOF rapporter sier ingenting om inntekter til DOF rederi AS. Vi kan prøve å regne på det.
PSV: 8 x kr 150 000 x 365 x 90% (7 skip er på lange kontrakter) = kr 394 mill
CSV: 4 x USD 50000 x 9 USD/NOK x 365 x 80% = kr 525 mil
Til sammen: 920 mill per år ved moderate forutsetninger. EBITDA margin bør være minst rund 50%.

Kritiske spørsmål:
- Hvorfor har DOF rederi for mye gjeld i forhold til flåten som eies av selskapet?
- Er skipene bokført til "fair value" når eldre skip selges med betydelig gevinst?
- Hva er reelle inntekter til DOF Rederi?
Redigert 23.05.2022 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Dofulf
23.05.2022 kl 10:16 4324

Flott AlanS
Kanskje litt høyt dersom man ser på tidligere år?
https://www.bdb.no/bedriftsinfo/Dof_Rederi_AS_1/regnskap
hypotetic
23.05.2022 kl 10:25 4309

Aksjene i Subsea 7 er nå priset til ca 28 Milliarder og kursen har på 3 måneder gått fra 58kr til 93kr som indikerer bedrede markedsutsikter. Aksjene i DOF er priset til 0,56 Milliarder. DOF har i likhet med Subsea 7 hoveddelen av inntektene sine fra de store OCV-skipene og prosjektorganisasjonen til DOF som er World Wide med nesten 4000 ansatte. Dof kan ta helhetlig ansvar for store prosjekter i hele verden. SOFF og Sioff er derimot rene rederier og har ingen slik prosjektorganisasjon. DOF har bygd mye av flåten sin i Brasil og tar derfor de beste kontraktene fra konkurrentene med loven i hånd og er alene i mange situasjoner om å kunne tilby skip når det stilles krav om at de er bygd i Brasil. Er dette varige konkurransefortrinnet priset inn av markedet og analytikerne? Nei, når man leser analyser er ikke dette tatt med!. Prosjektorganisasjonen til DOF er også priset til 0kr.
AlanS
23.05.2022 kl 10:28 4346

Den langsiktige delen av gjelden var 3,25 mrd i 2019. Tatt i betraktning skipsalder, burde gjelden ligge rund 50% av flåtens kostpris eller 1,8 mrd.
Om DOF rederi tok opp lån til å finansiere byggeprogrammet i Brasil eller for andre formål, bør gjelden omplasseres eller føres som internt lån. Ikke sant?
Dofulf
23.05.2022 kl 10:31 4444

Enig.( For noen år siden hadde DOF Installer en solid kontantbeholdning.Den forsvant plutselig inn i det store sluket,husker ikke hvordan, men det var flere av aksjonærene i Installer som ble sure og mistet utbytte.)
Redigert 23.05.2022 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
AlanS
23.05.2022 kl 10:48 4384

Årsrapport 2021 side 122 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2022/DOF%20Integrated%20Annual%20Report%202021%20V1.00.pdf
Loans to joint venture
DOF ASA has provided loan to joint venture and the book value at period end is NOK 0 million (NOK 0 million). Historical value of the loans amounts to NOK 103 million and provisions for losses amounts to NOK 103 million.
***
Dette er bare et eksempel på hvordan millioner forduftes i DOF systemet.
AlanS
23.05.2022 kl 11:03 4333

Spennende å se gjennom DOF sine presentasjoner fra 2009 - 2010
Bare et eksempel for å illustrere hvordan markedet kan bli
plansje 30 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/Archive/2010_Q3_DOF_ASA_Pres.pdf
DOF High asset values
- Fair market values Brazilian built vessels have increased with approx. 25% since 2006
- All vessels (built 1983-2010) are valued higher then original capex
Grafen på siden viser utviklingen av skipsverdier fra 2006 til 2010.

Blir spennende om skipsverdier blir som de var i perioden fra 2006 -2010 og DOF sine skip blir verdsatt "higher then original capex".
Redigert 23.05.2022 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
ted46
23.05.2022 kl 11:06 4334

Tror man skal hvere litt forsiktig på Austervoll med all ned snakkingen.Plutselig står det en stor aktör med 20% av eierskapet å byr minoritetsaksjonörene en fair pris.Å plutselig er det ikke noe offshore rederi i Austervoll.Mons får noe annet å forklare da. De store ser nok hvor billig de kan få et höy kvalitets rederi.
hypotetic
23.05.2022 kl 11:14 4289

Ja, interessant at de der skriver om konkurransefortrinnene til DOF mens de nå ikke nevner dette......?:
DOF Subsea’s fleet is far younger and better equipped than our competitors
 Our average vessel age is currently about 6.2 years. Adjusted for market value the fleet is 2,5 years and
will only increase by 0,3 years within the next year
 New vessels are safer and more comfortable for the crew, an important competitive distinction for
recruiting quality seafarers
 Segmented by function, DOF Subsea‟s fleet is generally in the top quartile in the relevant metrics of age,
crane capacity, vessel length, deadweight capacity, positioning system, functional flexibility, etc.
 DOF Subsea’s newbuild program consists of a range of specialized vessel types (LAYSVs, MSVs, DSVs)
enabling the Company to offer a range of services to customers
syvert1
23.05.2022 kl 11:34 4198

Regner faktisk med de som sitter og regner på Dof caset ikke er så opptatt av hva Dof sier i sine presentasjoner men er nok i stand å gjøre egne vurderinger og ikke minst verdien av det som ikke er med f. eks kompetansen, erfaringen, kunde basen og prosjekt organisasjonen. Nå får de også med kompetanse, erfaring med hav vind som er fremtidsrettet. Det første som vil komme er vel en flagge melding. Får de over 50% kan de skifte ut ledelsen, styret og overtid kan de ta over resten. Absolutt en mulighet men prisen blir neppe 500 mill som EV i dag.
Redigert 23.05.2022 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Offshore OBS
23.05.2022 kl 12:55 3941

Om Austevoll har en beskyttelse mot fiendtlig oppkjøp? Bankene frem til nå….
I tilleggg tror adm og styre selskap strukturen er så kompleks at bare DE kan ordne opp i finansene.
Ikke sikkert det er så vanskelig om man ikke skal være foe smart. Det som gikk for 6-12 mnd siden går ikke dag.
Offshore OBS
23.05.2022 kl 12:58 3951

Noen som har tenkt å stille spørsmål under morgendagens GF?
Redigert 23.05.2022 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
hypotetic
23.05.2022 kl 15:02 3784

Er ikke meldt inn noe om ufordelaktig restrukturering i GF så jeg ser ikke at alvorlighetsgraden er stor nok til at noen skal kalle sammen dugnadsgjengen..... Forhåpentligvis er mye av låneforlengelsen løst innen 30 September. Eksfin og Banker har forstått at de må fornye og forlenge lånene til denne "slemme brune" verdens største havvindutbygger likevel..... Standstill er trolig beste løsning lengst mulig nå. Det er all grunn til å tro at lånerenten og avdragsbetingelsene vil bli bedre jo lenger man utsetter standstillen..... Det er flere og flere politikere og banker som har ombestemt seg og er usikker på om det er lurt å avvikle all offshorevirksomhet og havvindutbygging umiddelbart. Mange ser også at vi går inn i en energikrise og da får man mye dårligere tid og det er viktig å ha denne flåten som trengs for å gjøre jobben.
hypotetic
23.05.2022 kl 15:20 3714

Det er vi DOF aksjonærer som nå sitter på mest oppside ved at vi har en leilighet med 99% belåning i et marked der Lars Peder Solstad nylig svarte at skipsverdiene har doblet seg. Lån blir bort og skipsverdier og råvarepriser stiger når vi får prisstigning som nå. Vi vil meste denne store oppsiden vi har latent nå hvis noen kommer og betaler med aksjer i et selskap uten gjeld. Problemet til Subsea 7 nå er etter min mening at de ikke har gjeld i et marked der skipsverdier og ratene stiger kraftig. De vil da få mye dårligere på EK sammenlignet med DOF.
Siem har signalisert at han ønsker alle aktører velkommen til konsolidering. Tidewater har prøvd å ta kontakt med DOF men er blitt totalt avvist. Spørsmålet er også om vi småaksjonærer er tjent med å bytte bort oppsiden nå mot å få en tikroning eksempelvis..... De ferreste vill selge da kursen gikk til 4,85kr og spørsmålet er hvor mange som vil selge hvis vi får et bud på 5kr....... Ikke mange flere vil jeg tro men ved 10 kr blir det kanskje flere men folk blir fort litt grådige hvis ny bunn plutselig er 10kr...... Er nok mange som ville takket ja til 3,16 milliarder for DOF så hvis det først kommer et startbud vil jeg tro det blir en ekstremt kraftig budkamp.....
Slettet bruker
23.05.2022 kl 15:22 3807

Ble en grei rate for Skandi hera idag …:-).
syvert1
23.05.2022 kl 15:38 3755

Når var det Tidewater kontaktet Dof? Ingen aktør trenger å ha tillatelse av Dof styre for å overta Dof. Dette gjøres ofte ved såkalt fientlig oppkjøp som da gjør avtale m. feks minioritets gruppen som sitter på 34%, deretter kjøper selskapet de resterende 16 % på børs. De har da 50+ %, og kaller inn til Ekstra ordinær generalforsamling. De kan så velge nytt styre, Ledelse hvor Deres representanter blir valgt inn. Over tid vil selskapet kjøpe mer aksjer og sikre mer makt. Dess mer nedsnakking, lavere EV og billigere oppkjøp. Tidewater kan sikkert betale den kortsiktige gjelden slik at det verken er et problem for kreditorer, obligasjonseiere. Anntar dette er særlig aktuelt i starten av en oppgangstid da det gir forutsigbarhet.
hypotetic
23.05.2022 kl 15:39 3822

Enig, DOF fikk 600 000kr/dag som er over dobbelt som mye som Havila fikk for sin relativt like AHTS-er...
Redigert 23.05.2022 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
tobben
23.05.2022 kl 15:48 3845

Tror også få vil selge under kr 10,-, uansett spennende tider foran oss :-))