DOF - starter året med solid pluss!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 19.05.2022 kl 09:43 350472

Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
ted46
08.06.2022 kl 11:54 5609

Regner med at det er oppnålig i q3,å at vi kan snuse på det i q2.Q4 blir en annen verden.
hypotetic
08.06.2022 kl 11:57 5609

Jaggu på tide at DOF begynte å løfte seg. DOF har aldri vært en bedre investering enn nå. Alle aksjene i DOF er fortsatt priset til langt under 4% av selskapsverdien altså bare 0,76Milliarder. Det var kanskje riktig da oljen ble gitt bort og båtene lå i opplag men ikke nå. Med nåværende fremtidsutsikter i offshore og flytende havvind der DOF er størst i verden og har en prosjektorganisasjon med 3800 ansatte er dagens prising fullstendig feil. Jeg tenker at de første fremsynte investorene og fond ikke tørr vente lenger nå med å gå inn og at vi drar opp nå i første omgang godt forbi 10 kr og blir der over sommeren. Innen nyttår tror jeg kursen går over 30kr og deretter over 100kr innen 2023. Da har selskapsverdien doblet seg og litt til innen 2023 og det er etter min vurdering det mest naturlige hvis utsiktene fortsetter som nå.
Slettet bruker
08.06.2022 kl 12:14 5634

Trur vi blir ganske nære det i Q2 men om ting går som det ser ut til å gå havner vi over 1mrd på Q3.. det hadde vært moro vi sikter dit :-)
AlanS
08.06.2022 kl 12:31 5610

http://www.westshore.no
07/06/22 LOKE VIKING Bluewater All Duties (Hawene Brim FPSO), 4 days firm + D/D 10 11/06/22 GBP 175000
2 mill NOK er passert. New ATH?
Redigert 08.06.2022 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
syvert1
08.06.2022 kl 13:25 5477

Hei Alan, har nå sett mer på dette ref. Q1 2022 rapporten.
Fra regnskapet
Other Equity. - 1201, - 1733. Diff. + 532 mill
Non controlling.. 105, 91 Diff. 14 mill
Total diff. 546 mill.

Total compreshive income/loss. S. 12. 546 mill.
Item that will subsequently be reclassified to profit/loss - 278 mill. Hvor dette blir av vet eg ikke.
Generelt ble det ført currency effekt - 123 mill pålånet i Q1 og dobbel føring er ikke lov. Mulig dette gjøres for å få en skattemessig effekt, Møgster har vel aldri likt å betale skatt og valuta tapene har vært store.
Redigert 08.06.2022 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Green2030
08.06.2022 kl 15:44 5281

Hvor mye gjeld forventer vi konvertert til aksjer? Noen edruelig tanker rundt pris?
Slettet bruker
08.06.2022 kl 16:02 5221

Det er ingen som vet foreløpig , mulig markedet sier noe annet ….!?.

Man kan tenke litt over hva som skjedde i Pgs …!
Redigert 08.06.2022 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
syvert1
08.06.2022 kl 16:12 5219

Det verserer en del rykter som er vanskelig å ha noen formening om, disse baserer seg på alt fra 0,5 - 10 kr.
Når det gjelder beløpet, gjelden de ønsker å konvertere ble det stilt spørsmål på Q1 presentasjonen men det ville ikke CFO Hilde Drønen svare på noe som er forståelig.
Da blir den eneste vurdering basert på regnskaps analyse, markeds utsikter. Men X faktoren her igjenn er at en ikke vet hva denne konverteringen baseres på, dersom grådigheten til enkelte overtar vil kursen bli lav og gjelden som konverteres høy. Spørsmålet da blir om en slik avtale vil bli stemt ned på EGF, det vet vi ikke men en mobilisering av private aksjonærer i Dof kan føre til at et slikt forslag blir stemt ned.
Markedet har mye å si da inntekts økning nå for de meste går rett på EBITDA og styrker betalings evnen.
ted46
08.06.2022 kl 16:25 5186

Det er ikke sikkert det blir noe behov for konvertering .Det som kan komme den 15 ,er at selskapet starter å betale renter i fra q3 de stedene dette ikke er blitt gjort.Fra q4 starter en ny nedbetalings avtale,Man ser nå at alle nye kontrakter bli betydelig bedre,noe som resulterer i at man klarer forpliktelsene videre.
Slettet bruker
08.06.2022 kl 16:37 5265

Slik som ting går nå, kan man egentlig bare å slutte å spekulere i emisjon. Konvertingsmålet er satt langsiktig, det finnes ingen "rykter" bare påfunn fra folk her i forumet. Teknisk sett er kursen 4-8kr pr. dags dato. Dof er nå i rekyl av god grunn.
Slettet bruker
08.06.2022 kl 16:42 5283

Helt riktig, alle siste børsmeldinger peker i den retning.
syvert1
08.06.2022 kl 17:26 5191

Personlig mener eg det beste er å fortsette med Standstill avtalen til markedet har stabilisert seg og krisen er lagt bak oss, dette vil gi Dof og kreditorene bedre mulighet å lage en langsiktig avtale basert på inntjeningen selskapet vil ha når krisen er tilbakelagt og verdiene / impairment tilbakeskrevet. Så lenge som Dof betaler rentene som er høgre en det som andre betaler samt at de betaler stadig mer gjeld bør dette være en formalitet. En annen ting hadde vert om ikke kundene aksepterte den økonomiske situasjonen Dof er i, men det ser ikke ut til å vøre et problem da ordreboken stadig øker. Vi får se om ratene vi ser nå er et blaff eller at Oljeselskapene har insett at skal de utvikle mer energi må disse selskapene også få sin del av kaken som gjør det overlever og kan fornye seg. Dette henger i sammen og skip blir ikke billigere å bygge.




ted46
08.06.2022 kl 18:04 5160

Ikke uenig
tobben
08.06.2022 kl 18:42 5119

En naturlig følge av tidens utvikling for bransjen vår , en utvanning er det vel stadig færre som tror på ?? Stadig nye raterekorder :-))
AlanS
08.06.2022 kl 19:51 5021

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/06/08/7879174/tiarsrekord-for-forsyningsskipene
Ratene for ankerhåndteringsskip i Nordsjøen har gått i taket, og nå er det også satt tiårsrekord for forsyningsskipene.

Ja, snart skal gevinst konverteres til en raskere nedbetaling av gjelden :-)))
Redigert 08.06.2022 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
suspekt
08.06.2022 kl 21:13 4859

Har dof noen skip ledig som kan få rater som det skrives om? scandi hera??
Ellers er det vel nye kontrakter til gode rater som er det trygge.
AlanS
08.06.2022 kl 21:27 4812

høye rater viser at den ledige kapasiteten er tatt. Det er få AHTS og OSV liggende i opplag. Mye tyder på at rater forblir gode en stud fremover.
Skandi Hera er i spotten frem til 15-16 juni (https://offshore.braemaracm.com). Etter det skal skipet til DOF Subsea.
marin
08.06.2022 kl 21:33 4841

Skandi Hera eies ikke av DOF.
Dofulf
08.06.2022 kl 21:48 4907

https://vesselregister.dnv.com/vesselregister/details/27850
Eier er Los Shipping I AS. DOF Management har Management
syvert1
08.06.2022 kl 21:52 4902

Blir spennende å følge med kontraktene fremover når de gamle utløper, bra de har begynt å oppgi verdi. Backlog begynner vel snart å vise en brattere stignings kurve. Håper ikke prosjekt gruppen har foregnet seg og trudd de kunne leie inn båter til krise rater om ikke kunden tar rissikoen og betaler.
AlanS
08.06.2022 kl 22:05 4868

Tenker du på Hywind?
DOF var tidlig ute og fikset flere skip i april http://www.westshore.no
01/04/22 NORMAND SIRIUS DOF Subsea All duties - Hywind Tampen Installation, 50 days firm+ 65 days opt. 15/05/22 RNR
01/04/22 HAVILA VENUS DOF Subsea All duties - Hywind Tampen Installation, 50 days firm + 65 days opt. 15/05/22 RNR
01/04/22 BB OCTOPUS DOF Subsea All duties - Hywind Tampen Installation, 50 days firm + 65 days opt. 15/05/22 RNR
Redigert 08.06.2022 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2022 kl 22:09 5011

Hywind er vel ledig fra 20 juni ?
kongsberg1
08.06.2022 kl 22:23 5023

Tenker vi ser første tegn på reprising av Doffern i morgen. Tikk Takk
gbulk
08.06.2022 kl 22:35 5062

Hei

Det er vel vanlig at skip på mangement betaler et mangement fee plus split profit over et vist nivå??
AlanS
08.06.2022 kl 23:00 5008

Antakelig er det Nordea som får det meste av gevinsten :-)
syvert1
08.06.2022 kl 23:34 4918

Ser de har gjort en bra jobb med Hywind tampen. Eg tenker generelt, vet prosjekter har rissikoer og det er nok dette CFO tenker på når hun sier Dof og Soff ikke kan sammenlignes. Den største rissikoen ligger nok i selve utførelsen av Subsea prosjekter da svikt kan føre til utsettelser, komponenter må bestilles, prefabrikeres og sendes til base evnt ut til skipet med helikopter. Ofte brukes deler med lang leveringstid. Dof har nok langsiktige leverandør avtaler men regner med alt av stål., spesial stål er blitt dyrere og etter det eg har hørt vanskligere å få tak i. Så er det nok positivt de har egne skip men ser de må leie inn en del og dersom Dof da er hoved leverandør må selskapet mest sannsynlig ta den rissikoen. Kunden/oljeselskapet betaler normalt endringer de selv har kommet med og som aviker fra Scoop, ellers er det ofte selskapet/Dof som sitter igjenn med regningen for uforutsette kostnader som ikke det var mulig å forutse når tilbudet på jobben ble levert. Dette blir som å inngå en kontrakt på å bygge et hus for en kunde og plutselig stiger bygge materialene 50%, da er det spørsmål hva stod i kontrakten
Redigert 08.06.2022 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
gbulk
08.06.2022 kl 23:51 4899

Sammen med Aker solutions er de nok smart nok til å ha en cost plus. i komrtrakten sin

Det samme la oss håre er for skip som blir chartered inn til å performe utslepp
Redigert 08.06.2022 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
syvert1
09.06.2022 kl 00:02 4955

Når det gjelder Statoil prosjekter er det mulig de bestiller inn gjennom Statoil sitt system og de får en viss prosent for jobben. Men eg vet i turbolente tider med stort kostnadspress kan dette være en betydelig rissiko. Noe kan skje, og plutselig må de ha en AHTS i prosjektet som nå koster 2 mill pr døgn, en vil nok prøve i det lengste å få oljeselskapet til å betale regningen om ikke det går, vil det ramme profitten i prosjektet. Men eg regner med de har kontroll så langt det lar seg gjøre,erfaring og gode kunde relasjoner er viktig.
Redigert 09.06.2022 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
09.06.2022 kl 00:14 4967

Forretningsmodellen til DOF Subsea var formulert for 10 år siden og er beskrevet på side 32 i http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/Archive/2012_Q3_DOF_ASA_Pres.pdf
Dette forklarer hvorfor DOF presterer bedre enn SOFF og og sier noe om vekstpotensialet til DOF.

side 22 er også interessant. Bildet vise at skipsverdier var relativt stabile før markedet skiftet retningen i 2015.
AlanS
09.06.2022 kl 00:29 4973

Viktig å ta i betraktning at det er KDS JV AS som gjør jobben http://www.dof.no/en-GB/Investor-Center/Story?Action=1&NewsId=3868&PID=16840
Aker Solution og DOF har nok kompetanse til å holde kostnader under kontroll.
Flere skip ble sikret i april til greie rater som er betydelig lavere enn de som befraktere betaler nå. DOF skal også bruke egne skip.

Redigert 09.06.2022 kl 00:32 Du må logge inn for å svare
syvert1
09.06.2022 kl 01:05 4934

Mente eg såg en link vedrørende Hyvind Tampen der Dof skulle overta det meste inkl. montering av turbin bladene, sammenkobling på feltet. Selv hvor gode rutiner en har vil situasjoner oppstå. Var en plattform som skulle ut på Ekofisk feltet som kantret ved Aker Verdal. Vet om mange prosjekter som ikke har vært en mega suksess, ta plattformene som slepes til Norge og halve jobben må gjøres opp igjenn. Det er ikke lett å estimere prosjekter når kostnadene løper løpsk og ingen leverandører vet når delene en trenger vil komme på lager p. g. a ettervirkninger fra Covid krisen.
Redigert 09.06.2022 kl 01:06 Du må logge inn for å svare
Møre75
09.06.2022 kl 08:35 4637

3 kr innen rekkevidde til fredag ?
tobben
09.06.2022 kl 08:58 4589

Ser nesten ut som kr 3,- kan komme kjapt idag :-)
X-43 scramjet
09.06.2022 kl 09:26 4488

DOF har noe på gang. Går veldig fort mot 3 kr nå. Dette kan bli stort
tobben
09.06.2022 kl 09:40 4452

Er igrunnen positivt å starte dagen med en børspause :-)) Tikk-takk :-))
Slettet bruker
09.06.2022 kl 09:40 4486

Håper ikke ny pump and dump det har vi hatt nok av, dette burde holde ikke gå altfor høyt men test litt på nye felt. Samme måten vi testet 2kr holdt seg stabil der, kan vi få det samme på 3kr 🤞…
suspekt
09.06.2022 kl 09:45 4441

Var nesten i 5 for en liten stund siden, for så å falle til 1.60. Det er voldsomme bevegelser, håper ikke det samme skjer denne gangen. Tydeligvis noen som tjener store penger på å kjøre kursen opp og ned, håper det holder denne gangen og at vi ser femmeren om ikke alt for lenge. hva skjer den 15 er det store spørsmålet.
Slettet bruker
09.06.2022 kl 09:47 4457

En ting er sikkert, er langt flere kjøpere enn selgere. Selg "billig" på eget ansvar