DOF - starter året med solid pluss!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 19.05.2022 kl 09:43 391605

Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
AlanS
20.06.2022 kl 17:08 5788

Tviler på at Equinor tar inn et eldre skip. Muligens flyttes skipet til Karibia eller selges.
xray292
20.06.2022 kl 17:25 5752

Tipper du verdien av en slik flåte?
syvert1
20.06.2022 kl 17:30 5744

Ser det tidligere har vert på kontrakter med både Shell og Petrobras.
https://www.maritimeprofessional.com/blogs/post/dof-clinches-major-vessel-charter-contracts-with-petrobras-14119
Blir spennende å se, regner med ingen positive nyheter slippes nå før avtalen er stemt over på EGF..
X-43 scramjet
20.06.2022 kl 18:11 5679

Dette er bare begynnelsen av Offshore oppturen, lastet opp mer idag, markeds utsiktene er mye bedre nå enn i 2020, de klarer vel å ordne en bra løsning på en langsiktig refinansiering, PGS fikk det til, det klarer vel DOF og. Nå ønsker jeg oss lykke til på onsdag, håper dette går i orden
suspekt
20.06.2022 kl 18:27 5641

Mange optimister her på tråden, håper dere får rett om både 5 og 10 kr. Da skal jeg åpne sjampisen. Den er imidlertid ikke innkjøpt ennå. Skulle dof gå til 10, så blir det som å vinne i lotto for mei. Jeg er foreløpig behersket optimist, så får vi se hva som skjer. Det er så mange finansakrobater der ute, og grådigheten kjenner ingen grenser, det har livet på børsen lært mei.
Kan godt komme enda en utsettelse , eller 2 før løsning, Dette er kompliserte avtaler å få på plass. Hvem som sitter med sjegget fuldt av postkasser gjenstår å se.
Stor innsikt fra mange på tråden her, veldig bra!
tobben
20.06.2022 kl 18:30 5627

Alt ligger til rette for en god refinansiering. Ikke bare ratene drar riktig vei, men nybygg har blitt betydelig dyrere og dermed skal også skipsverdiene våre betydelig opp. Vi får se hva selskapet kommer opp med , men utvanning kan de bare glemme . Det var vel en plan for børsnotering av Dof Subsea for noen år siden med en omtrentlig verdsetting på 6 milliarder ? Vi er i en betydelig bedre situasjon nå vil jeg påstå
Redigert 20.06.2022 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
20.06.2022 kl 18:32 5689

Slutten av mai fra E24:

– Gruppens finansielle posisjon er ikke bærekraftig og egenkapitalen er tapt, sa finansdirektør Hilde Drønen i Dof under kvartalspresentasjonen i forrige uke.

– Vi har en konstruktiv dialog med våre kreditorer, med motivasjon om å sikre en langsiktig og robust finansiell løsning, men en løsning er enda ikke på plass, sa hun.

Ved utgangen av første kvartal var obligasjonsgjelden på 3,1 milliarder kroner, mens Dof skyldte 15,2 milliarder til bankene.

Rederiet har i flere omganger fått innvilget betalingsutsettelse på renter og avdrag, mens partene forhandler for å finne en langsiktig finansiell løsning.



En langsiktig og robust finansiell løsning, det er mye vi ikke vet, jobbes vel som bare det nå, å få til en løsning før ferie måneden. Ventetiden har vært lang
AlanS
20.06.2022 kl 19:04 5615

Om jeg ikke tar feil kostet Skandi Captain kun 120 millioner til å bygge. Det er ikke så mye verdi igjen. Captain er av samme type som Skandi Texel, men litt eldre.
I følge artikkelen (https://splash247.com/dof-offloads-psv-3/) verdsatt Vesselvalue Texel til USD 2.27 mill. Ved salget fikk DOF en gevinst på 12 millioner, noe som sier at skipet var bokført 12 mill under salgsprisen.
Antakelig ligger verdien til Captain en plass mellom USD 2 - 3 millioner. Skipet er trolig gjeldfritt eller omtrent det.
Skandi Captain er sikkert det minst verdifulle skipet i DOF sin flåte. At skipet tas i opplag er bra, men det betyr utrolig lite. Kan godt være at hensikten med aktivering er å bokføre aktiveringskostnader i Q2 ;-)
Redigert 20.06.2022 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
syvert1
20.06.2022 kl 19:18 5579

Equinor har nok en strategi om å ta i bruk nyere skip som har lavere CO2 utslipp, men etterhvert er det vel utsolgt for slike skip, da må Equinor som andre oljeselskaper ta det som er muligå oppdrive. Blir veldig spennende å se hvor dette skipet ender opp. Brazil har også leigd inn eldre skip i nyere tid.
desirata
20.06.2022 kl 20:32 5477

Statoil har hatt policy hvertfall siden 2005 at de ikke kan chartre inn båter eldre enn 15 år. De kan ta de inn på spoten i månedsvis om gangen, men altsp ikke en mangeårig chart.
desirata
20.06.2022 kl 20:33 5524

Statoil har hatt policy hvertfall siden 2005 at de ikke kan chartre inn båter eldre enn 15 år. De kan ta de inn på spoten i månedsvis om gangen, men altsp ikke en mangeårig chart.
syvert1
20.06.2022 kl 22:15 5309

Det eg vet trenger Equinor en PSV som støtte fartøy for å gjøre en viktig job og det ikke finnes nyere skip som er ledig vil de mest sannsynlig høre med de som er ansvarlig for denne jobben om Skandi Kaptain kan brukes. Er svaret positivt kan eg aldri tenke meg at prosjektet blir utsatt p. g. a skipet er 18 år og ikke 15. Kan tenke meg at det nå ikke er så mange nyere skip tilgjengelig. For Equinor kan det bety enorme tap og utsette prosjekter. De hadde vert veldig kjekt om skipet ble leid inn, nå oppgir vel Dof også kontrakt verdien.. 😀
X-43 scramjet
20.06.2022 kl 22:19 5316

"En langsiktig og robust finansiell løsning". Dette er intet utvanning. Hadde vært fint å sett igjennom en krystall kule å sett hva dette betydde. De må ta med de nye forbedrende markeds utsikter denne gang og skrive opp verdiene som kommer som forventet inntjening og høy olje dollar, høyere rater. Håper virkelig ledelsen forhandler frem en god avtale med kreditorer/banker, offshore har lidd nok nå, på tide med en solid opptur
Slettet bruker
20.06.2022 kl 22:37 5273

Jeg tror realistisk vi må regne med at det blir flere aksjer i potten, og denne type utvanning trenger ikke bli så ille med tanke på økt markedsverdi. Som skrevet tidligere må vi skille mellom verdi utvanning og eierdel utvanning. Teknisk sett kan også DOF ASA kjøpe tilbake aksjer og makulere dem senere (reversert utvanning), så havner vi der vi er i dag bare med høyere markedsverdi og en nedbetalings/refinanserings plan i boks. Dette vil så klart endre posisjoneringene i prosent. Men jeg bryr meg mindre om dette. Min beregning ligger på ca 16.kr kroner etter emisjon (salg av 3 båter og an aksjepott på rundt 637 mill )

Redigert 20.06.2022 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
suspekt
20.06.2022 kl 23:46 5100

Emisjoner kan slå forskjellig ut, det blir jo penger inn i selskapet som, som de trenger. Når antallet aksjer blir for høyt og kursen for lav, så lar en 1000 aksjer bli til en, da er problemet løst for en stund. hadde aksjer i prosafe hvor dette skjedde for kort tid siden, i etterkant har kursen steget faktisk.
Nel foreks. lever jo av emisjoner og har ingen eller lite gjeld.
Vet ikke hva dof pønsker på, men det blir spennende å se. En emisjon som en del av pakken trenger ikke nødvendigvis være negativt.
tobben
21.06.2022 kl 00:00 5092

Mulig et forslag til konvertering som blir nedstemt er det som må til for å få andre planer på bordet ?? Dette er jo en prosess som har pågått en stund
syvert1
21.06.2022 kl 00:07 5076

Ut fra rate nivået og utnyttelses grad bør Dof ha en EBITDA minst på linje med 2014 og da hadde de like mye gjeld. Stadig flere båter kommer over på svært gode kontrakter. Regner med banker selv klarer å regne ut E. K til. Dof, når impairment er tilbake skrevet om få år vil denne ligge på 9-10 mrd. Forstår det haster for Dof og Obligasjonseierne å få på plass avtalen før realitetene kommer frem i lyset. Soff er mye verre stilt,som skal betale en like stor gjeld med halvparten av betalingsevnen til Dof. Tipper avtalen ikke er god nok for eierne og den vil bli. nedstemt. De kan ikke komme med en avtale tilpasset en krise når markedet, rater er ATH.



Slettet bruker
21.06.2022 kl 07:41 4868

1000 askjer blir ikke til 1. Markedsverdien er en stor faktor, utvanning av aksjer trenger ikke betyr utvanning av dine aksjer eller verdi. Kursen er allerede lav her blir det solid oppgang.
Redigert 21.06.2022 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
21.06.2022 kl 08:21 4828

DOF har ikke priset inn lukrative fremtids prosjekter heller. Offshore Brasil, havvind, karbonfangst, utvinning havbunns mineraler, flere andre prosjekter som kommer under comeback i offshore markedet, er historisk lavt priset nå i forhold til inntjeninger i 2023, blir en pengemaskin snart denne. Ikke rette tiden å snakke ned aksjen. Opp opp til topps skal vi.😃
AlanS
21.06.2022 kl 09:29 5517

http://www.westshore.no
Rater er fremdeles meget sterke...
Bildet https://snipboard.io/KW6xcA.jpg viser at gjennomsnittlige AHTS rater i juni 2022 er omtrent 100k GBP eller 400% av tilsvarende i 2019-2021.
tobben
21.06.2022 kl 10:20 5385

Ja, fin kursutvikling på flere rederi idag:-)
Dofulf
21.06.2022 kl 10:51 5457

PSVen Skandi Captain går til Spotmarked UK Aberdeen "Inhouse" fra 10/7
https://westshore.no/#orgid-1
Redigert 21.06.2022 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
tobben
21.06.2022 kl 11:34 5413

Bra! Kvitt en kostnad i 2q ,og inntekter i q3++ til å bidra til gjeldsbetaling :-))
Slettet bruker
21.06.2022 kl 11:40 5427

Flott da er det bare 2 båter igjen som skal selges så er alt bankers ?
Dofulf
21.06.2022 kl 12:11 5398

Geosea hvor kjøpsopsjonen ble utløst,blir vel overdratt til Holland i nærmeste
fremtid. Var på langtidskontrakt. og så er det vel Skandi Neptune som er solgt
og blir levert etter kontrakten utløper
X-43 scramjet
21.06.2022 kl 12:28 5382

Er komfortabel med at dette går veien. En langsiktig finansiell løsning, ingenting er sikkert, men markedet har blitt så sterkt at de kommer til å finne en bra løsning til slutt. Det blir spennende på onsdag
syvert1
21.06.2022 kl 13:21 5475

Veldig bra, da bidrar den med EBITDA til Dof asa/konsern fra 01.07. Mye bedre en at den ligger i opplag og kun påfører konsernet en kostnad. Riktig nok har vel brukt verdien økt som normalt øker E. K/eiendelene.
AlanS
21.06.2022 kl 14:13 5459

syvert1, Skandi Captain er en liten sak i forhold til avanserte skip som tjener betydelig mer et mindre PSV.
Ti orientering: DOFCON sine skip har dagrater mellom USD150 -200 000, avanserte CSVer fra USD 100 000, AHTS er i Brasil fra USD 60 000.
Greit at DOF rederi AS som eier skipet får litt mer i inntekt, men det er ikke noe stort.
Redigert 21.06.2022 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Dofulf
21.06.2022 kl 15:01 5374

DOF Subsea contract extension with Petrobras
ANNEN INFORMASJONSPLIKTIG REGULATORISK INFORMASJON Newsweb
DOF Subsea is proud to announce the extension of the four PIDF Contracts with Petrobras. These extensions will demand a fleet of at least 3 vessels operating for 18 months, to the end of 2023 and in direct continuation to the original schedule performing flexible pipelines, risers and subsea equipment inspection in Campos Basin, Santos Basin, Marlin Field and Espírito Santos Basin. Inspections will be evaluated and processed by the DOF Subsea Engineering team in Brazil that is responsible for delivering technical reports regarding the conditions of the subsea facilities in Brazil. Adding more than USD 100 million in backlog, these contract extensions are confirmation of DOF Subsea's safe and excellent delivery of the project, reinforcing our relationship with Petrobras and our capacity to deliver on time and within budget. Mons S Aase, CEO, DOF Subsea said, "I am very pleased for these awards securing utilisation for our personnel and our assets and adding important back log to the Group. It further strengthens our leading position in Brazil within IMR and confirms our long relationship with Petrobras." DOF Subsea is dedicated to deliver safe and efficient subsea solutions.

Det er vel forlengelse av kontrakten til Skandi Chieftain,Skandi Olympia og Skandi Commander.
Redigert 21.06.2022 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.06.2022 kl 15:12 5308

3 skip for 18 måneder med ordreverdien over USD100 forutsetter dagrater på over USD 60k.
syvert1
21.06.2022 kl 15:50 5122

La oss nå se hva denne PSV 'en får i dagrater Q3 samt utnyttelsen i spotten U. K. Alt som Dof tjener penger på og som tilfører EBITDA, overskudd er bra for selskapet. Taps prosjekt bør imidlertid enten forbedres ved kostnadskutt eller selges.
X-43 scramjet
21.06.2022 kl 15:52 5109

Det var akkurat en slik stor kontrakt jeg håpet på skulle komme før 22.juni, vil betydelig styrke sjansen for en bra løsning på refinansieringen. Opp 11% nå
tobben
21.06.2022 kl 16:06 5035

Ja dette likte jeg godt :-))
ted46
21.06.2022 kl 16:06 5059

De hadde vel ventet en uke med å sende ut denne meldingen,hvis ting er bare begredelig i morgen.Nå er 7 båter sluttet på gode avtaler over lenger tid den siste månden.Kreditorer ser fremover ,å takk for det.
Slettet bruker
21.06.2022 kl 16:13 5027

Med så mange milliarder på ordrebok så tror jeg alle vet hvor dette går nå. Luksus problemer for DOF nå. Kursen står ikke i stil med markedsverdien helt rent matematisk, her må det oppskrives.
Redigert 21.06.2022 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2022 kl 16:28 5037

Kan noen forklare hva som foregår her ? https://postimg.cc/WF92CcGz
suspekt
21.06.2022 kl 16:39 4970

Kansje i seneste laget for å forandre på refinansprosessen, kortene er ved mest sannsynlig delt ut på allerede kjente facts, men de skader jo ikke.
Sterkt forsøk på å holde kursen nede i dag og??
ted46
21.06.2022 kl 16:45 4933

Kanskje derfor det ble utsatt en uke. Det dukket nok ikke opp et spörsmål på morningen i dag,
AlanS
21.06.2022 kl 17:04 4875

Det er ingen tvil om DOF kan betjene gjelden. De siste kontraktene har en samlede verdi på over USD 430 mill. Marginene er uten tvil solide. Flere kontrakter er på vei.
AlanS
21.06.2022 kl 17:09 4851

Kan ikke tro på at dette er sant https://offshore.braemaracm.com eller https://snipboard.io/sO8pxU.jpg
AHTS rater er på GBP 190 000 dagen!!!!

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/06/21/7886055/dof-subsea-forlenger-for-nesten-en-milliard
Hmm, for noen måneder siden ville overskriften se ut som "kriserammede rederi" skaffet nye muligheter til å tape penge på :-)
Redigert 21.06.2022 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
tobben
21.06.2022 kl 17:24 4807

Vet du hvilken rate Brasilbåtene hadde før dagens avtale ?
Ja disse ratene overgår mine forventninger solid :-))
Redigert 21.06.2022 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.06.2022 kl 17:31 4770

Om meldingen gjelder skipene til DOF Rederi AS, er det minst dobling.
tobben
21.06.2022 kl 17:40 4728

Nydelig, da er vi endelig klar for gjeldsbetaling tenker jeg :-))
syvert1
21.06.2022 kl 18:16 4648

Tenker tilbake på 2014, hvilken rater hadde disse skipene da? Kan se ut som ratenivået og inntektene allerede er høyere en 2014 for skip på nye kontrakter.
At Dof ikke har råd til å betale gjelden når EBITDA pr kvartall nærmer seg 1 mrd er bare tull, her er det andre interesser som regjerer.
Redigert 21.06.2022 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.06.2022 kl 18:28 4596

I gamle presentasjoner fra 2008 til 2012 ble det gitt mye mer opplysninger om skip, kontrakter, skipsverdier, og til og med EBIDTA marginer til enkelte kontrakter. Kan ikke sammenlignes med det som formidles nå.

Anbefaler på det sterkeste å bruke Pertobras sin informasjonsportal for å finne opplysninger om kontrakter - https://transparencia.petrobras.com.br/licitacoes-contratos/contratos
X-43 scramjet
21.06.2022 kl 18:33 4600

1 milliard for DOF, forlengelse kontrakt, er god timing før onsdag. Hjelper godt på en langsiktig refinansierings løsning fremover
syvert1
21.06.2022 kl 19:12 4475

Regner med det er disse skipene som fikk kontrakt i 2019 150 M usd for 3 år.
https://www.rivieramm.com/news-content-hub/news-content-hub/dof-rsvs-win-us150m-in-long-term-contracts-21672
Gav vel da en krise rate på 46 296 usd/day, og nå har de økt til 62 732 usd/day ( + 35,5). Burde da være en bra kontrakt de tjener penger på. Kontrakten i 2019 var vel nærmere break even og mest for å syselsette, holde båtene i drift.