DOF - starter året med solid pluss!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 19.05.2022 kl 09:43 386297

Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
syvert1
23.06.2022 kl 23:43 5750

Hi Futurum thanks, well from what I have read there are mainly 2 differences :
1. Solstad is able to benefit from an market improvement before Dof as they not have as many ships on long term contracts.
2. The interest of the liability is lower and I guess that is realated to Solstads Equity is within the covernants of the loan contracts.

But there are several uncertain elements within this, I believe Dof long term Contracts have some mekanism related to oil price think some are 8-10 years.
Beside that I see many contracts will be renewed this year. The latest contract Norskan got for 3 ships was 18 months if I not remember wrong and 1 bill. Nok give than slightly above 600 k nok/day in Brazil where one ship was 2009.built. If you search contracts 2013-2014 we know added 3,5% inflation anualy thoose Contract is aproximately 2014 level. We also know 2014 was a very good year where all oil service Company earn good money. There is also a complex currency issue as the Companys in Brazil have a part of their income in usd, loan in usd and the Companys currency in ballance sheet there is BRL. At the end the Company is Normaly a sister Company of Dof Subsea ( Dof JV) or Dof ( Norskan) that means their shear of income and Equity is transfered from BRL to NOK.
This means USD/Nok, BRL/Nok, USD/BRL is of high importance. Beside that Dof have about 12,5 mrd nok in loan that have USD as currency, but thoose ships have also income in USD. If the dollar strenghtening related to nok the loan in nok will increase and Equity will be some lower. Most of the ship values are also in usd and some will be compensated.
Beide the above Dof are working with Subsea projects and the CFO told this devision need lots of Capital and I believe they need some to run this Buisiness unthil they get payed and some as guaranty incase something happens that add cost to Dof or the customers. There is also lots off bidding work that normaly not are payed. Personal I doubt they will have problem to pay their finansial exspensives if you look at Q2, Q3 2022 and 2023 onward. Why they use 2019 that was the wurst year of the crizes I dont know, but seems strange. Beside that as I see Skandi Iceman recieved a contract today with rate above 2 mill/day, this mean 1,5 mill in the bank each day and thoose rates for AHTS have never been higher. I believe all want stocks in Dof as they see what is comming but we have different ways to get thoose stocks and different agenda.
Redigert 24.06.2022 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
ted46
23.06.2022 kl 23:47 5747

Så bra ,da får vi økt med 1mill inn i mot egf. Så får vi stoppet galskapen, til en billig penge
syvert1
24.06.2022 kl 00:57 5662

Har tenkt denne tanken selv, faktisk tolker eg dette som obligasjonseiernes forslag som "muligens" Møgster fam. støtter. Legg så til at de ønsket å velge en fra minioritetsgruppen inn i styret på GF, samt at dette skal avgjøres på EGF i Oktober. Hvorfor vente til Oktober? Er det noen som ønsker minioritets aksjonærene skal stemme dette ned med solid flertall for å sende et kraftfult signal til Gribbene? En ting er sikkert, dette er obligasjonseierne dømt til å tape. Hvem vil ikke kjøpe Skandi Isman som i dag fikk dagrater over 2 mill. og hva blir prisen for et slikt fartøy. Tipper det blir en god pris og millioner etter gjelden er betalt. Legg til noen båter til og bruk 1,5 mrd av de 1,7 dof har i banken da tenker eg Gribbene har fått pengene til lånene de ikke ville forlenge.
Vi har sett når det gjaldt Container skip, brukte ble dyrere en nybygg når frakt ratene gikk i taket. Dette kan fort skje med AHTS skip slik markedet nå utvikler seg. Kan være greit å finne ut hva som kan selges (utgående kontrakter) og hvor mye gjeld disse skipene har. Vi må også få vite hvor mye gjeld de ikke vil forskyve. Er det 5,7 mrd og de betaler fra kontant beholdningen 1,7 mrd er det 4 mrd igjen. Koster det 2, 5 mrd å bygge en ny moderne AHTS vil gjerne salg av 4 AHTS gi 4 mrd. netto slik markedet utvikler seg. Mulig de kan legge til et par PSV er. Inntektene vil bli noe mindre men de vil også ha 5,7 mrd mindre gjeld. Største delen av Dof sine inntekter kommer fra Dof Subsea.
Her er vel noe som har steget i verdi..., trenger Dof disse skipene?
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/01/10/7800268/dof-subsea-la-inn-bud-uten-a-informere-minoritetsaksjonaerene
Redigert 24.06.2022 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
tobben
24.06.2022 kl 07:12 5512

Tror det er viktig å ha fokus på solid flertall av stemmene fremover. Lav aksjekurs tenker jeg sikrer at trenden med flere aksjer på færre hender fortsetter. Med å ha et nytt forslag på bordet , så har man en avklart situasjon helt frem til en ny oppstår ( etter EGF) Vi etter mitt syn ha både positiv EK og flere gode kontrakter frem til da :-))
Redigert 24.06.2022 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 07:42 5442

Enig er nå det viktigste nå, de vet de får er nei ifra aksjonærer. Dette viste de før de skrev meldninga. Det fins en bedre vei og en mer rettferdig en der alle kan bli fornøyde. Og som du sier, blir flere gode kontrakter fram til da og en fin Q2 resultat i august.
Redigert 24.06.2022 kl 07:43 Du må logge inn for å svare
ted46
24.06.2022 kl 08:02 5413

De møte minoritetsgruppe med å opprette en styreplass til nå før generalforsamlingen. En del av oss gikk i mot det. I etterkant må jeg si det var smart,da vi ser hva som kom. Forman er enerådende. En fra oss hadde for blitt sett på som en som sviktet sine egne. Så dette gjorde vi for å skåne han. Det som er synd er han solgte 1 mill aksjer i protest. Her må vi ha formann. Men å få noen inn i en arbeidsgruppe om veien videre etter egt kan nok hvere smart.
AlanS
24.06.2022 kl 08:18 5369

Styret i DOF er en formalitet. Det er hovedeieren som bestemmer alt.

Enig med tobben i at det viktigste er stemmeretter og vilje til å bruke det.
Redigert 24.06.2022 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
ted46
24.06.2022 kl 08:38 5297

Heilt enig,så vi trenger ingen i styre.
Slettet bruker
24.06.2022 kl 08:53 5236

but what I don't understand is Solstad had a debt of $ 2bn back in 2020 when things were not so rosy as they are now and yet Solstad managed refinancing debt restructuring deals without dilution ? Are the management in Solstad so much more capable
than those in DOF ?? or maybe I am missing the bigger picture and it turns out that DOF could be playing for time as the markets
are improving with greater margins !!
kongsberg1
24.06.2022 kl 09:00 5199

They playthe game Futurm now
AlanS
24.06.2022 kl 09:22 5192

SOFF did it back in 2020 - https://www.solstad.com/restructuring-implementation-agreement/
Having implemented that, SOFF has almost the amount of debt as DOF and much lower EBITDA. The SOFF lenders are comfortable with that.
What DOF is after is unreasonable in 2022, thought it would probably be done in 2020.
Redigert 24.06.2022 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
AlanS
24.06.2022 kl 09:42 5121

TIl å sammenligne med SOFF - https://newsweb.oslobors.no/message/500069 eller https://e24.no/boers-og-finans/i/4qe7bg/kriserammede-solstad-offshore-varsler-enighet-med-kreditorer
- Upon completion of the restructuring, the existing shares will represent 0.4%, and the converted debt will represent at least 65-75% of the Company's shares.
- ... The remaining shareholders will be offered to subscribe for shares so as to retain a total ownership of up to 2%.

I planen for restruktureringen går det frem at 10 milliarder kroner i gjeld skal omgjøres til aksjer.
Selskapet skal også kvitte seg med deler av skipsflåten. 37 skip vil bli solgt eller skrotet. «Nye» Solstad vil ha en flåte på rundt 90 skip.
Ifølge planen vil kreditorene få 65–70 prosent av det refinansierte selskapet. Dagens aksjonærer vil sitte på 0,4 prosent av selskapet, men kan få muligheten til å kjøpe seg opp til to prosent.

I oktober 2020 gjennomførte SOFF ex spleis 1000:1 https://live.euronext.com/nb/node/3400738
Tatt i betaking det, hadde SOFF kurs på rundt kr 3 etter restrukturering. Nå er det 10 ganger mer til tross for at SOFF økonomiske sitasjonen er svakere en DOF sin.
Redigert 24.06.2022 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
syvert1
24.06.2022 kl 10:58 5022

You are not alone wondering about this, during the Q1 2022 presentation some ask Hilde Drønen CFO in Dof this Question. She answered Dof and Soff are two diferent Companies., Dof have lots of projects that demands much capital she told, I have worked many years with oil and gaz projects and know this depends on the size of the projec. But again do they need to bid for bigger and more project than in 2014, think when 10 billion in impairment id reversed they have more Equity than in 2014 and back than there where no such issues. There is also a factor you need to include they do not use forward looking statement as they say market is not stabilized. Within this shall voted for in EGF we have Q2 and Q3. Reports/data.
Else I agree with you if this is correct Soff should convert additional 10 billion nok, there is not such plan and their EV is close tp 3 billon nok when Dof now is about 0,32. When EV is low it reduce Equity same as 10 billion in impairment. This is why Equity in Dof is negative. Same as you have a house that is borrowed more than the documented value because of the crizes, the strange thing is now the house have increases 50% in value but still they say it is not true and ask you to sell or pay to get up your equity. If they sell a average age AHTS we know the value and acc. to law booked values of assets shall never be lower than market value. Think thoose pepole are more like loan sharks... Mafia..
Redigert 24.06.2022 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
AlanS
24.06.2022 kl 11:04 5004

Just small comments. MCap is not the same as EV(Enterprise Value) EV=MCap+Total Debt−Cash or EV = MCap + Net Debt
It is reasonable to assume that DOF and SOFF should have approximately the same EV given the size og the fleets.
Redigert 24.06.2022 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
syvert1
24.06.2022 kl 12:52 4854

Perhaps the most important for Dof now as they tells the Company is insolvent :
Equity= Assets - liability
If liability are converted into stocks Assets increase.
Before Dof asa had covernants where Equity should be above 3 billion nok. At the same time they have took down assets value by 10 billion in impairment since the oil crize started in 2015. Acc. to IFRS the reason for this is cashflow from a ship goes down and when cash flow increases again this shal be written back. Dof refuse to do this because they say still many ships have bad earnings based on contracts that was sign during the crizes. In reports like 2019 they stated if EBITDA is reduced by 20% it means 1,2 billion more in impairment, since than EBITDA increased by 60% but still they have not written back anything exsept a small amount for a ship that was sold.
The law in Norway tells an asset in the ballance shall never have a lower value than what would be its market value if sold. There are ways estimated a ship value, you might consider the value of the ship based on EBITDA it generates multiplied with a factor + the net value of the ship. That means like if you want to buy a Company the value is normaly Equity + Ebitda x A where A is a factor related to how EBITDA, cashflow might develop in the future. This is why the ship values now increases and in some cases with high rates a used ship might be more wurth than a new.
syvert1
24.06.2022 kl 13:02 4839

Eksempel skipsverdi utvikling:
https://e24.no/boers-og-finans/i/66EpEQ/fredlys-hunter-selger-skipene-for-38-milliarder-kroner
Ser da ut som disse 4 tank skipene siden 2018 har økt 12,9% i verdi som følge av markedsforbedring.
Offshore har vert mye hardere rammet og det er all grunn til å tro at verdi økningen ved salg i olje og gass segmentet ( energi) vil være mye større.
AlanS
24.06.2022 kl 14:44 4679

Det er bare å se på hva DOF skrev om skipsverdiene i 2010..2012
- All vessels (built 1983-2010) are valued higher then original capex (plansje 30 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/Archive/2010_Q3_DOF_ASA_Pres.pdf)
- Fair market value of the DOF fleet has been stable and slightly increasing since 2007 (q1 2012 plansje 26 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/Archive/2012_Q1_DOF_ASA_Pres.pdf)

Bildet på plansjen 26 i 2021 Q1 viser at PSV hadde i snitt verdi rundt 250 mill, AHTS - 450 mill, CSV 750 mill. Dette er før DOF bygget sine mest avanserte skip.
Redigert 24.06.2022 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 15:11 4639

Huff det blir en lang vei opp igjen her men tid har vi, klarer vi å stemme nei så blir det mere lys i Dof får aksjonærer :-) er seriøst urettferdig, det forslaget kan vi spytte på å sende videre der det kom fra. Er viktig å ta det rolig, kursen kan bli litt lavere enn 1kr om dette går igjennom som det ikke burde siden ingen er så dumme til å akseptere dette, vi ser hva året bringer. Ganske sikker på at hele året blir ganske kraftigt med strøken resultat, de vet at de ikke får dette godkjent men å prøve seg er lov.
Redigert 24.06.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
AlanS
24.06.2022 kl 17:10 4517

På side i Q1 2022 rapport står oversikt over de 5 siste kvartalene - https://snipboard.io/3gVqU5.jpg
EBIDTA fra Q2 2021 til Q1 2022 (Q1 2022LTM) er på NOK 3 065 som er 13,5% bedre enn snittet DOF legger til grunn for konverteringen.
Dette gir Netto Gjeld /Q1 LTM EBITDA på 6,4. Om vi legger til grunn EBITDA på NOK 4000 mill som DOF trolig opererer med ved oppsett at ny finansiering, går forholdet ned til 4,9. Dette er et meget bra nivå.
syvert1
24.06.2022 kl 17:21 4501

I dag vet vi at ratene langt overgår nivået i 2014 og når båtene kommer på nye kontrakter må verdiene skrives opp 10 mrd ca. + et tillegg som følge av økt kontantstrøm. Impairment gjelder begge veier.
Tar en utgangspunkt i årsrapporten for 2014 ser en fra s. 14 skip og utstyr er verdt 28,7 mrd.
De hadde da en EBITDA på 3,79 mrd som skulle forsvare en gjeld på 25,5 mrd nok.
Siden den gang har de kjøpt halve Dof Subsea, Skandi Iceman o. s. v. Dersom Dof selger en PSV som skal ombyggesvtil avlusingsbåt for lakseoppdrett er det en pris, skal den brukes i supply tjesester i Norsjøen blir prisen en annen da EBITDA fra disse skipene er forskjellig.
Om markedet holder seg håper eg vi får se prisen på en stor AHTS tilsvarende de Dof har som blir solgt da de taper på og bygge nytt. Tipper mange vil bli over rasket...
tobben
24.06.2022 kl 18:03 4425

Dere er dyktige AlanS og Syvert1 :-)) Er nok flere som oppdager dette etterhvert . 100% av Dof Subsea for 20 millioner var tidenes kupp :-))
Slettet bruker
24.06.2022 kl 18:34 4395

DOF vil falle mye tik tak tik tak
Se på sioff. Se chart sioff
Cap 3 milliarder gjeld 13 mrd
71% salg bonds 3 mrd bonds.
Redigert 24.06.2022 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
Dofulf
24.06.2022 kl 18:42 4389

Tobben!. Du har sluppet inn for mange løsbikkjer her.!
På oppfordring legger jeg ut denne linken,
Noen etterlyste dette intervjuet med Laco sjefen.
Ha en fin freddag
https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/XwLLdB/eg-tenkjer-paa-det-kvar-dag-det-kunne-vore-omvendt

DET VAR IKKE TIL DEG SABREFURY.
Redigert 24.06.2022 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 18:47 4387

Om du ønsker å peke meg ut dofulf, er ikke eg den rette :-) men er lov å være frustrert her. Håper eg en del skjønner :-) grunnen til det er veldig enkelt får eg skjønner mindre og mindre hvor stort et spill som blir spilt, har spilt en del i min unge tid men liker å tro at eg alltid er fair og dette er ikke det.
Redigert 24.06.2022 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
AlanS
24.06.2022 kl 19:22 4333

Det var sikkert ikke om deg. Ta det rolig.
tobben
24.06.2022 kl 19:44 4287

Ja, jeg ser det. Hvis jeg ikke klarer kaste de ut , skal jeg lage en ny tråd. Tror det har blitt litt bedre nå :-))
Redigert 24.06.2022 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 20:51 4206

Ja gjør det Tobben, ha de trofaste her som faktisk holder seg til fakta, de andre kan juble alt de vil får et forslag som hører til søppelkassa.
Redigert 24.06.2022 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 21:05 4196

It's very strange that when asked about Dof & Soff she replied that they are two "different" companies ? apart size, they are twins !!
and yet the only thing she could come up is that Soff are not that stupid to invest a great big pile of money which would push them close to the brink of bankruptcy by indulging in "Lots of projects" !! Personally, I think the only real difference between Soff & Dof and that is one is competent and the other is not !! So, I recon it should be an easy project for the small shareholders to take back the control of Doff !! after all, you would only be faced with incompetence !
AlanS
24.06.2022 kl 21:16 4168

SOFF and DOF are not tween. SOFF is more or less a pure shipping company, while DOF has some subsea project capabilities, including a leading position within IMR, on the top of the shipping business. This explains a stronger performance of DOF compared to SOFF.
Redigert 24.06.2022 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2022 kl 22:07 4073

Mekaniker 1 !
Tittet litt i din historie og jeg vet ikke hva jeg burde svare på ditt innlegg her nå . Tror den sammenligning som du velger å ta nå for stå for din viten/ kunnskap …..
kongsberg1
24.06.2022 kl 22:25 4033

Ta det med ro Sabrefury, vi setter pris på at du er med. Tok 25000 fra bordet i dag på 0,99. De får jeg min 10 % på til mandag.
God helg gutta.
Slettet bruker
24.06.2022 kl 22:31 4022

Prøver men er litt vanskelig, står med 2 i snitt XD så 50% i rødt er ikke sø kjempe gøy får øyeblikket men ser fram mot bedre tider forhåpentligvis
AlanS
24.06.2022 kl 22:46 4001

https://www.tradewindsnews.com/offshore/sveaas-ahts-ships-secure-monstrous-new-record-of-233-000-per-day-in-north-sea/2-1-1245148
Sveaas AHTS ships secure ‘monstrous’ new record of $233,000 per day in North Sea Eye-watering rates come as activity ramps up and tonnage lists tighten
Brokers believe new deals for anchor-handling tug supply (AHTS) ships in the North Sea are setting all-time records.
Christen Sveaas’ Viking Supply Ships has fixed a trio of vessels at a “monstrous” £190,000 ($233,000) per day for rig moves, thought to be the highest number ever seen in the spot market.
---
Skandi Skansen fikk NOK 2 300 000 dagen. Og dette er bare en liten forsmak på det som kommer når aktiviteten tar opp for alvor.
Forslaget DOF har på bordet, gjenspeiler ikke utviklingen i markedet og må bare forkastes.
Redigert 24.06.2022 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
24.06.2022 kl 22:48 3994

Skjønner det, men husk på at verdiene alltid overføres til de tålmodige fra de utålmodige.
Dofulf
24.06.2022 kl 22:52 4008

Ship Value
PSV * 12 * 250 000 000 * 3000 000 000
AHTS * 11 * 450 000 000 * 4950 000 000
CSVs * 17 * 750 000 000 * 12 750 000 000
PLSVs * 7 * 2 000 000 000 * 14 000 000 000
Total * 47 * * 34 700 000 000

https://www.youtube.com/watch?v=Bgs3KYarkuQ&list=RDBgs3KYarkuQ&start_radio=1
Redigert 25.06.2022 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
24.06.2022 kl 22:54 4005

Dette sier alt jeg har sakt om oppskrivning av verdier som mååååå komme.