DOF - starter året med solid pluss!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
tobben
DOF 19.05.2022 kl 09:43 364576

Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2022 kl 21:53 4147

Er nå snart den virkelige testen er, må ingen falla av nå men stå stabilt og sterkt og øke når en har mulighet på beholdningen sin, så går dette fint. Hold og vis ryggrad, mange som kjemper og mange timers jobb i bakgrunn ingen i det hele tatt ser her.
syvert1
21.08.2022 kl 23:24 4021

Mener å huske det var sagt at finansieringsavtalen måtte godkjennes av Finans tilsynet.
Kan ikke finne dette i postjournalen...?
https://einnsyn.no/sok?f=0678b665-87fd-4932-829f-146b1f517135
Mkanskje de venter til det er behandlet i AD Hoc gruppen og stemt over?.
Venter de til en avtale blir vedtatt på EGF?

Noe forteller meg at dette kan ta tid, lang tid... 😀
xray292
22.08.2022 kl 00:46 4015

Ja, det mest logiske er at ad hoc gruppen må å ha sikra seg nok stemmer før forslaget kan behandles av finanstilsynet. Noe annet ville vært rart. Så kanskje dette er et tegn på at obligasjonseiere er uenige med seg selv.

Lov å håpe
Dofulf
22.08.2022 kl 09:04 3950

60 dager siden forrige kontrakts tildeling!
https://newsweb.oslobors.no/message/569245
DOF is pleased to announce that Petrobras has extended the contracts and awarded new long-term charter and service contracts to Norskan Offshore Ltda. and DOF Subsea Brasil Servicos Ltda. for the vessels ; Skandi Chieftain, Skandi Olympia and Skandi Commander. All contracts include vessels and ROVs and are for a period of three years. The contracts on Skandi Chieftain and Skandi Olympia have been extended until end of 2022 and both vessels will thereafter commence the new 3-year contracts. The contract for Skandi Commander has been extended until November 2022, and the vessel will then be utilised on the PIDF project for DOF Subsea Brasil on their current contract with Petrobras until August 2023. Thereafter the vessel will commence its 3-year contract, combining ROV and AUV capabilities. The gross value of the extensions and the firm period of the new contracts exceeds USD 253 million. All three new contracts have 2-year optional extensions. Mons S Aase, CEO, DOF said: "I am very excited about these new IMR contracts with Petrobras. Together with the already announced extension of the PIDF project, these awards underpin our position as market leader within IMR in Brazil. I am also very happy to see that the Skandi Commander will mobilize an AUV for the duration of the contract"
Redigert 22.08.2022 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
AlanS
22.08.2022 kl 09:15 3897

Disse skip eies av DOF Rederi AS. Det blir mer penger i kassen til å betjene gjelden.
Forslaget til kreditorer forutsetter at gjelden i DOF Rederi skal kuttes ned til 1,5 mrd. Dette gir ingen mening når kun 3 skip vil dra inn USD 253 mill over 3 år.
suspekt
22.08.2022 kl 09:17 3982

Dette var en svært etterlengtet melding, ser ut som det blir brasil som kan redde dof?
Hva er ratenen her mon tro? Må da være brukbart slik markedet er nå?
syvert1
22.08.2022 kl 09:23 3956

Ratene her blir vel med dagens dollar kurs og 90% utnyttelse ca. 689 425 kr/døgn. Dette vil nok gi en fin økning av EBITDA i 2023. Kommer vel gjerne et tillegg for ROV tjenester o. s. v.
Offshore OBS
22.08.2022 kl 09:25 4004

Godt poeng. Har du oversikt hva som er meldt om disse 3 skipene sine kontrakter tidligere. For det er vel dette kontraktsgrunnlaget restrukturerings FORSLAGET er basert på.
tobben
22.08.2022 kl 09:39 3993

Fin oppkjøring til q2 :-))
syvert1
22.08.2022 kl 09:42 4022

Regner med dette også vil gi grunnlag forvtilbake skriving av impairment når kontant strømmen mest sansynlig dobles fra disse skipene. Skips verdiene må vel også skrives opp da økte rater, fortjeneste presser opp prisen på brukt tonnasje. Kan ikke forstå Dof har behov for å konvertere 1 kr i gjeld slik kontant strømmen for dette konsernet ser ut til å bli i 2023 og videre.
Redigert 22.08.2022 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Fenriken
22.08.2022 kl 09:43 4033

Ser at samme skipene ble meldt på tilsvarende 3 års kontrakter i februar 2019. Da ble verdien oppgitt til 1,3 mrd kroner eller 151 mrd dollar på usdnok 8,6 som den stod i den gangen. Må trekke fra litt for forlengelsen som er inkludert i dagens kontraktstall, men da ender man kanskje med et sammenlignbart tall på 220-230 mrd dollar for de samme båtene på den samme lengden. Ingen tvil om at det er store ting på gang i Brasil mtp aktivitet i årene fremover og DOF er vel et av selskapene som står best posisjonert der.
hypotetic
22.08.2022 kl 09:50 3993

Brasilianske BRL har steget markant fra 1,7968kr 31 Mars til 1,90806 kr den 30 Juni. Dette er en valutagevinst som vil overraske dette kvartalet. Dof har som kjent mye av inntektene i BRL som må omgjøres til Nok i regnskapene. Mange av de store kontraktene til Dof ble inngått da BRL mot nok var under 1,5kr.
tobben
22.08.2022 kl 09:54 3987

Ja, jeg vil mene vi har fått det vi har ventet på nå :-)) Vi får 2022 med solid pluss og bedre utvikling i 2023
kongsberg1
22.08.2022 kl 10:16 3991

Ved fremmleggelse av et normalt Q2, som inneholder de normale elementer fra regnskap.
Så vil vel dette begyne å se rimelig ryddig ut fremover, guidingen vil vel også være rimelig positiv vil jeg tro.
Offshore OBS
22.08.2022 kl 10:18 4071

Hvordan vurderer du utviklingen gjennom kvartalet for dollar? Mht inntekter , gjeld og verdsetting skip.
Redigert 22.08.2022 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
tobben
22.08.2022 kl 10:21 4115

La oss håpe det Kongsberg1 , ellers hyggelig å se en positiv kommentar fra Mons ,som er tonen jeg håper han holder uka ut:-))
hypotetic
22.08.2022 kl 10:26 4112

Norske kroner styrker seg kraftig mot $ nå så urealiserte valutatap eller gevinster i USD$ i forhold til gjelden i 2 kvartal er uinteressant og det forstår alle investorer. Når vi har kraftig prisstigning vil uansett skipsverdiene og nybyggprisene i $ stige mye mer enn gjelden. Det vet alle vi som har hatt boliglån da det var mye prisstigning. Det var gunstig for gjelden forsvant med prisstigningen den gangen. Gjeld som var 100% av boligverdien var noen få år etterpå 25% av boligverdien.
Redigert 22.08.2022 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
hypotetic
22.08.2022 kl 10:39 4064

I Brasil er gjennomsnittslønnen 2652 Nok. I Norge er gjennomsnittslønnen 52180 kr/måned. Ratene skipene til DOF fikk i dag viser at hvert enkelt av disse skipene får betalt ca 2500Mill/3år/3skip/365dager= 0,76Mill/dag hvis man legger til grunn 100% utnyttelsesgrad. Dette er rater, utnyttelsesgrad, og kostnadsnivå alle andre norske rederier bare kan drømme om. Alle må vel forstå at dette blir en pengemaskin fremover...... DOF har bygd opp en stor organisasjon i Brasil med brasilianske ansatte som også er ekstremt konkurransedyktig i resten av verden så er det riktig at denne prosjektorganisasjonen med høye inngangsbarriærer for eventuelle konkurrenter og store komparative fortrinn opparbeidet gjennom tiår med over 4800 ansatte world wide også i et strammere marked skal prises til 0kr?
https://no.tradingeconomics.com/country-list/wages
Redigert 22.08.2022 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Fenriken
22.08.2022 kl 10:55 4078

Gjennomsnittslønn i Brasil ville jeg ikke brukt særlig tid på. Det er mange fattige i Brasil som jobber for knapper og glansbilder. Alle som har vært i Brasil vet at brasilianske sjøfolk ikke hører til den fattige delen. Det er ikke stor forskjell på lønnen til en norsk og en brasiliansk offiser.

Enig i at raten er god, det er vel 30-40% over det de meldte på de samme båtene ved forrige kontrakt.
Redigert 22.08.2022 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
hypotetic
22.08.2022 kl 11:18 4099

Byttet om 2 år opsjon og 3 år varighet for kontrakten i farten. Har rettet opp regnestykket som viser en rate som uansett er fantastisk når man legger 100% utnyttelse til grunn i dette regnestykket.
Redigert 22.08.2022 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
syvert1
22.08.2022 kl 11:33 4086

Nå er vel gjerne lønningene i offsore næringene noe høyere en gjennomsnittet da kompetente og erfarne folk der og går vel der de får best betalt. Uansett er disse nye kontraktene noe helt annet en de som ble inngått i krisen.
Det er vel flere kontrakter i Brasil vi venter på? Tenker på de RSV kontraktene Dof leverte tilbud på. Var kanskje noen av skipene sendt inn i begge tilbudene?

https://www.upstreamonline.com/exclusive/petrobras-welcomes-19-bids-in-competitive-tender-for-specialty-rsv-vessels/2-1-1226629

Ser her fra Alan sitt innlegg...
Lot A with the Oceanicasub VIII vessel for a dayrate of $62,200. It was followed closely by DOF Subsea with the Skandi Olympia, Skandi Chieftain and Skandi Commander vessels for respective dayrates of $62,290, $63,750 and $63,775,
Lot B saw DOF ahead with the Geoholm vessel for a dayrate of $102,990, with Oceanica right behind with the Oceanicasub IX — another vessel that does not exist — for a dayrate of $103,000, the source added.
DOF also led the race in Lot C with the Skandi Commander vessel for $80,970, easily beating Oceanica and OceanPact with the Oceanicasub VIII and UP Coral vessels for $147,800 and $147,890, respectively.
Competition for Lot D was fierce and ended similar to Lot A, with five vessels proposed and Oceanica in pole position with the Oceanicasub VIII unit for a dayrate of $66,200.
The company offered the Skandi Carla vessel in Lot E for a dayrate of $93,010. The same unit was submitted in lots G and H for dayrates of $106,000 each. DOF also bid the Geoholm vessel in Lot F for $128,900. "

Denne kontrakten tilsvarer vel da tilbudet LOT A.
Da kommer det vel mer etterhvert... 😀
Redigert 22.08.2022 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
hypotetic
22.08.2022 kl 11:43 4165

Det store flertall av de ansatte i Dof i Brasil er ikke kapteiner og ledere.... Gjennomsnittslønnen til eksempelvis en ingeniør innen elektronikk i Brasil= 956.75€ som er noe lavere enn det ingeniør innen elektronikk vil kreve i Norge og Nordsjøen.

Hva er gjennomsnittslønnen i Brasil?
Minstelønn i Brasil= 252€
Gjennomsnittsløn Brasil= 403.95€
Gjennomsnittlig nettolønn i Brasil= 688.86€
Lønn til en arkitekt i Brasil= 820.58€
Lønn til barnevakt i Brasil= 268.78€
Lønn til barnevakt i Brasil= 400.50€
Lønn av en murer i Brasil= 461.02€

Lønn for en ingeniør innen elektronikk i Brasil= 956.75€
👨‍🔧Lønn til en ingeniør i Brasil= 952.30€
Lønn for en engelsk oversetter Brasil= 582.06€
Lønn til fiskeren i Brasil= 410.29€
Redigert 22.08.2022 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Fenriken
22.08.2022 kl 12:18 4106

Spennende tall.

Har ikke lønnen til de ulike skipsfolkkategoriene i hodet, men poenget var vel bare at driftskostnadene (hoveddelen er mannskap) er vel like høy eller høyere i Brasil vs. Norge. Brasil var ihvertfall inntil nylig det dyreste området å operere. Deretter følger Austarlia og Norge.
hypotetic
22.08.2022 kl 12:57 4075

Spørs vel om du har noe som helst belegg eller edruelig tankegang omkring brasilianske lønninger i hodet og derfor med fordel burde holde totalt villedende informasjon for deg selv..... Jeg henviser til bred statistikk som er udiskutabel. Hva er grunnen til at du belærer oss at en ingeniør ansatt i Dof har over 1000% høyere lønn enn snittet for ingeniører og elektroingeniører i Brasil? Det er ca 200 millioner innbyggere i Brasil så mer enn nok arbeidskraft. Høyt nivå på læringsstedene og veldig mange tar lange utdannelser. Ser du prøver å bygge tillit og troverdighet for så å kaste ut informasjon som er totalt misvisende. Desimalfeilberegninger bryr jeg meg ikke om men når noen som deg kommer med utspill der tall 1000% misvisende tall brukes til å informere andre, blir det irriterende.
hypotetic
22.08.2022 kl 12:57 4151

Dof har i mange år hatt stor ufordel av fallende inntekter i BRL men og stigende gjeld i USD. Dette har nå langsiktig endret seg for valutaen brasilianske BRL fordi Brasil er verdens største råvareeksportør og fordi råvarer nå betales bedre så tiltroen til valutaen BRL fortsetter nok å stige fremover. Var krise for Brasil tidligere og under Covid med underskudd fra olje når landet hadde investert så mye offshore. På toppen av alt faller også USD$ kraftig nå mot NOK. Dette vil fortsette kommende kvartaler når renten settes opp også i Norge samtidig med at rater og skipsverdier stiger. Har aldri før sett at så mange faktorer peker i samme retning for et selskap noen gang historisk. Brasilianske BRL var under tiden da Brasil gjorde de store forekomstene offshore på over 4kr. Jeg er overbevist om at de neste år vil favorisere Brasil som råvarenasjon på de aller fleste områder. Dof får også nå fremover enorme store fordel fremover av valutagevinster også av kontraktene de har inngått og inngår i BRL på fortsatt historisk lave nivåer og der BRL er på full fart oppover.
Redigert 22.08.2022 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
syvert1
22.08.2022 kl 15:29 4026

Her er en artikkel som belyser temaet lønn i Brasil, var også et Norskt offshore rederi som trakk seg ut av Brasil da kostnadene der ble for høye.
http://blondieibrasil.blogspot.com/2011/02/lnningene-i-brasil-til-vrs.html?m=1

Mulig Dof selv driver med skolering, opplæring av personell der, det kan hjelpe da det sikkert er dyrt å ta utdanning der og de ferreste har vel råd.
Tenker den gamle raten til disse skipene var rundt break even. Så har det vert noe inflasjon, kostnadsvekst 10-15%, resten av rate økningen går rett på EBITDA.
Redigert 22.08.2022 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
hypotetic
22.08.2022 kl 15:50 4007

Dette er en artikkel fra februar år 2011??
syvert1
22.08.2022 kl 16:24 3938

Utviklingen der innen dette området går nok sent, kan tenke meg disse samfunns utfordringene er de samme i dag som for 11 år siden. Men lønn er en ting, de har nok ikke den sykelønns ordningene, andre goder arbeidstakere i Norge har. Her jobber de vel 4 uke på og 4 uke av. Kanskje de har flere timer pr. årsverk. Kan jo sende spørsmål til CFO under Q2 presentasjonen, hva kostnadsnivået i Brasil vs Norge er i dag. Kunne vært interessant å vist.
syvert1
22.08.2022 kl 17:58 3793

Da er det vel Skandi Carla og Geoholm som gjennstår å få nye kontrakter i Brasil. Vi får håpe Petrobras aksepterer ratene som var tilbudt. Begynner ny contract Q4 2022 eller Q1 2023 og 3+2 år blir 2023 - 2026 veldig bra år for Dof.. Fall i dollar kursen, styrking av BRL, tilbakeskriving av impairment og oppskriving av skipsverdiene. Dette blir bra og konvertering, emisjon er utelukket slik det nå ser ut fremover. Vil være rart om ikke snart bankene pøser ut lån til denne næringen som snart er den eneste som har råd og betale renter og avdrag.
AlanS
22.08.2022 kl 20:00 3667

22.08.2022 - The gross value of the extensions and the firm period of the new contracts exceeds USD 253 million. - http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6399&M=NewsV2&PID=7199
21.06.2022 - Adding more than USD 100 million in backlog, - http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6386&M=NewsV2&PID=7199
30.05.2022 -Total contract value for the firm period is approximately USD 70 million. http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6368&M=NewsV2&PID=7199
16.05.2022 - The gross value of the contracts is approx. USD 260 million - http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6361&M=NewsV2&PID=7199
06.05.2022 - DOF Subsea is pleased to announce that an option has been exercised for the vessel Skandi Africa. http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6354&M=NewsV2&PID=7199 Verdien er ukjent, men antakelig den er over USD 100 mill
08.04.2022 DOF Subsea awarded multiple contracts for the Ross Candies http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6343&currentPage=2&M=NewsV2&PID=7199
29.03.2022 - DOF Subsea Atlantic contracts update Skandi Acergy, Skandi Constructor, Skandi Hera and selected third-party vessels will be utilised in the offshore execution phases. http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6335&currentPage=2&M=NewsV2&PID=7199
24.03.2022 - DOF Subsea awarded SURF contract for the Skandi Constructor http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6334&currentPage=2&M=NewsV2&PID=7199
23.03.2022 - Woodside Energy awards DOF Subsea Enfield XT Retrieval and Offshore Support Services Contract.http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6333&currentPage=2&M=NewsV2&PID=7199
15.03.2022 - Contract awards. Equinor Energy AS has exercised options to extend the firm periods of the contracts for Skandi Mongstad for 3 years, and Skandi Vega for 2 years. Both vessels have worked continuously with Equinor since delivery from the yard in 2008 and 2010, respectively. In addition, Shell UK Ltd have exercised an option to extend large/modern PSV Skandi Kvitsøy for 1 year firm, from end March 2022. http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6330&currentPage=2&M=NewsV2&PID=7199
04.02.2022- DOF Subsea Awarded Esso Australia Contract http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6311&currentPage=3&M=NewsV2&PID=7199
14.01.2022 - Contract awards DOF Subsea. DOF Subsea is pleased to inform that a key Renewables Client has awarded an extension to an ongoing subsea Construction contract in the North Sea. http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6299&currentPage=3&M=NewsV2&PID=7199
***
Imponerende innsats. Det er spennende å se hvordan DOFs ordrebok ser ut fremover.
Antar med at verdien av kontraktene som DOF sikret i 2022 er større en verdien til SOFFs ordrebok
tobben
22.08.2022 kl 20:16 3645

Ja, det er ikke småpenger som skal tilbake i balansen vår :-))
Slettet bruker
22.08.2022 kl 20:46 3636

Ja virkelig imponerende, alle kaker på en plass :-) ikke lenge til Q2 nå :-) Burde vel regne med noe tilbakeskriving nå.
syvert1
22.08.2022 kl 20:50 3676

Som vi alle vet Banker, kreditorer, Gribber har en egen evne til å grave til seg på bekostning av andre. De vet selvfølgelig hva Dof er verdt om 3-5 år og at de ikke slik de nå ser ut vil ha problemer å betjene gjelden. Det vil overaske meg mye om de gir opp konverterings sporet selv om det er aldri så urimelig. Ser for meg det er 3 faktorer de vil spille på.
1. Gjelden på ca. 20 mrd er forfalt og må betales. Det mener kreditorene gir de rett til å sette betingelsene de tjener mest på, konvertering.

2. Dof sin E. K oppfyller ikke covernants og sikkerheten for lånene er for dårlig, konvertering øker E. K. Dette argumentet anser eg for å være det mest aktuelle nå.

3. Missligholdt avtale med obligasjonseierne som ikke har fått betalt sin rente og at lånene er forfalt. Når forslaget blir nedstemt vil de true med å levere konkurs begjering.

Slik vi har lest støtter Dof styre, Ledelse og hoved aksjonær det som er lagt fram, her er det nok betydelige interesser som står på spill og lite sannsynlig de er villig å endre mye på det som er lagt frem selv om kontant strøms beregninger, analyse av E. K utvikling som følge av store overskudd, valuta effekter, tilbakeskriving av impairment viser at dette blir klart urimelig og vil aldri kunne få 2/3 flertall. Det blir en spennende tid frem mot jul, etterhvert som markedet går stadig bedre og kursen ikke stiger øker faren for et fientlig oppkjøp.
tobben
22.08.2022 kl 21:55 3585

Enig, derfor er jeg tilhenger av fortrinnsemisjon som et tillegg for å bli kvitt obliasjonsgjelden kjapt
AlanS
22.08.2022 kl 22:10 3559

Det er interessant at forslaget er faktisk i stridd med gjeldende covenants.
Årsrapport 2021 side 95 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2022/DOF%20Integrated%20Annual%20Report%202021%20V1.00.pdf
- Other main financial covenants in DOF ASA are the following:
• Certain change of control clauses related to Møgster Offshore AS' ownership in DOF ASA.
• DOF ASA shall be listed on the Oslo Stock Exchange.

Vi må tilbake til årsrapport 2015 (http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2016/DOF%20ASA%20annual%20report%202015.pdf) for å se hvilke krav stilles til Møgster Offshore eierskap. i 2015 årsrapport på side 108 står det at "DOF ASA shall own minimum 50% of the shares in DOF Subsea Holding AS, and Møgster Offshore AS shall own minimum 34% of the shares in DOF ASA.".
syvert1
22.08.2022 kl 22:51 3522

Regner med konvertering av mest mulig obligasjons gjeld hele tiden har vært målet, derfor er ikke frie midler brukt til å betale rentene. Regner med dette ikke er en homogen gruppe og noen vil kanskje godta å vente med betalingen siden de uansett får renter. Men målet må være å få betalt denne obligasjonsgjelden ASAP.
Dette kan gjøres på 2 måter.
1. Obligasjonseierne leverer konkurs begjæring og forelegger retten en plan for betaling der det bestemmes at alle frie inntekter skal brukes til å betale den forfalte obligasjons gjelden.

2. Aksjonær gruppen kaller inn til EGF og fremmer forslag om at alle frie inntekter utenom Bindes avtalen skal brukes til betaling av obligasjons gjelden samt en sum av kontant beholdningen. Det kan utarbeides et dokument med tidslinje og innbetaling, rest gjeld som flertallet i ADHOC gruppen godkjenner.
Får dette forslaget over 50% av stemmene må styre, ledelse føye seg. Ellers er det lojalitets brudd og det må kalles inn til ny EGF og avsette både styre, ledelse. Dette er vanlig prosedyre i slike selskaper der Generalforsamlingen som består av bedriftens eiere bestemmer ut fra et demokratisk prinsipp.

Det kan se ut som de vil trenge hjelp til å få betalt denne obligasjonsgjelden samt finne en fornuftig løsning på annen gjeld som er foreslått konvertert. Fokuset til Dof Styre/Ledelse/obligasjonseiere har nok vært og er konvertering uansett hvor urimelig dette vil kunne bli.
Redigert 22.08.2022 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
xray292
22.08.2022 kl 23:59 3471

Vil minne deg på at DOF har snart 2 mrd kr i kontantbeholdning, Iht covenants-kravet skal DOF ha minimum 500 mill kr i beholdning til enhver tid. Det betyr DOF kan betale 1.5mrd i gjeld. Da gjenstår det 4.2mrd kr som burde være enkelt å refinansiere ved hjelp av emisjon. Emisjonskursen bør ikke sette lavere enn 10 kr.
Redigert 23.08.2022 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
syvert1
23.08.2022 kl 00:38 3429

Disse 5,7 mrd var basert på en EBITDA på 2,7 mrd. Denne vet vi er altfor lav basert på fremtidig inntjening. Mest sansynlig ligger den på 4-5 mrd. og da er det heller ikke noe problem å betjene gjelden. Har fått forståelse av at en del obligasjonseiere er svært missfornøyd da de i flere år ikke har fått utbetalt renter og heller ikke tilbakebetalt lånet ved forfall. Da bør det være mulig å komme frem til en avtale. Det var vel 1,3 mrd i forfalte renter som nok har steget til 1,5 mrd. nå. En start kan være at rentene betales ASAP fra kontant beholdningen. Resten kan betales med installment 500 mill pr. kvartall. det har Dof tilstrekelig cashflow f. o. m Q2 2022 til å klare ved siden av å betjene BINDES og renter på resterende lån. De bør kunne få betalt obligasjons gjelden innen 31.06.2023.
Når det gjelder krav til E. K vil denne gradvis styrkes og Dof bør være innenfor tidligere covernants på 3,5 mrd innen 01.07.2023. Emisjon er selvfølgelig et alternativ men hadde helst sett de klarte å løse dette uten. Obligasjons eierne vil tene på å velge en løsning der de får betalt 1,5 mrd som utgjør forfalte renter og resten av gjelden ved forfall 31.06. De har vel nå over 10% rente p. a.
xray292
23.08.2022 kl 07:10 3310

Støttes